Møde i udvalget d. 22. februar 2021

5.     Budgetopfølgning 1. for 2021 - samlet opfølgning (B)

Sagsnr.: 330-2021-8795                   Dok.nr.: 330-2021-40486            Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Økonomiudvalg og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen for 2021, samt træffer beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Baggrund
Alle fagudvalg har i februar behandlet Budgetopfølgning 1. for 2021 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2021.
Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige ændringer i de forudsætninger, som Budget 2021-2024 bygger på, samt opfølgning på gennemførelse af anlægsprojekter.
Der er således ikke tale om en traditionel budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene fokus på de områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets vedtagelse forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021, er ligeledes forelagt fagudvalgene.
De overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. 31 januar 2021. Det skal understreges, at der i de anførte beløb ikke indgår overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020. Disse overførsler behandles af Byrådet på mødet i marts.
Samlede indtægter, udgifter og anlæg
(mio. kr.)
Oprindeligt budget
Korrigeret budget
Forventet
resultat
Afvigelse
Indtægter
-5.747,9
-5.747,9
-5.724,9
23,0
Renter m.v.
0,7
0,7
0,7
0,0
Driftsudgifter 
5.567,7
5.580,0
5.580,0
0,0
 Heraf: serviceudgifter
3.733,3
3.746,8
3.746,8
0,0
Øvrige driftsudgifter
1.834,5
1.833,2
1.833,2
0,0
Anlæg
213,4
225,9
215,4
-10,5
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret)
0,0
0,0
0,0
0,0
Resultat i alt
34,0
58,6
71,1
12,5
Anm.: I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt
På nuværende tidspunkt forventes der en nettoafvigelse på 12,5 mio.kr. som skyldes forventede efterreguleringer for 2020 på tilskud/udligning på godt 23 mio.kr., samt et forventet mindreforbrug på anlæg på 10,5 mio.kr. 
Indtægter
Sanktion skatter
Der forventes en sanktion på 1,7 mio.kr. som udmøntes via nedsættelse af kommunernes bloktilskud. Sanktionen forventes at blive effektueret, da kommunerne samlet set har forhøjet skatterne med 126 mio.kr.  mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2021.
Kommunal Medfinansiering
På Kommunal Medfinansiering forventes en merudgift på 5,3 mio.kr. vedr. efterregulering for 2020. Afregningsmodellen og grundlaget har været underlagt stor kritik og derfor har tidligere afregningsmodel været suspenderet siden 2019.
Det har været forventningen, at der til budget 2021 ville være fundet en ny afregningsmodel og derfor blev pulje reserveret til efterbetalinger nulstillet fra og med 2021
Midtvejsregulering 2021 – efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2020
Grundet COVID19 og en forventet stigning i ledigheden modtog kommunen i forbindelse med midtvejsreguleringen for 2020 75,1 mio.kr. ekstra til forsikrede ledige. Stigningen i ledigheden har ikke været så høj som forventet og det har resulteret i et mindreforbrug på 17,2 mio.kr. på udgifter til forsikrede ledige.   
Kommunernes samlede udgifter til forsikrede ledige i 2020 kendes ikke på nuværende tidspunkt – men de foreløbige beregninger tyder på en efterregulering vedr. 2020 på omkring 16 mio.kr.        
Udgifter
Generelt forventes der stort set budgetoverholdelse på alle områder. Der er på nuværende tidpunkt følgende opmærksomhedspunkter:
Økonomiudvalget
Udbetaling Danmark har først i januar 2021 udmeldt administrationsbidraget for 2021 som viser sig at være højere end forventet. Der forventes stigende udgifter som følge af nye IT-løsninger, og yderligere afregning til KMD. Stigningen reguleres af Udbetaling Danmark og betyder, at Slagelse kommunes udgift bliver 3,4 mio.kr. højere end det afsatte budget.        
Social- og beskæftigelsesudvalget
Der forventes på nuværende tidspunkt stort set budgetbalancere – der er dog forskelige områder med mer- og mindreforbrug.
De væsentligste områder fremgår af nedenstående:
·       Tilbud til udlændinge 5,1 mio.kr.
·       Slagelse Sprogcenter -2,4 mio.kr.
·       Førtidspension og Seniorpension 3,0 mio.kr.
·       Sygedagpenge -21,8 mio.kr.
·       Kontant- og uddannelseshjælp 15,1
·       Indlagt besparelse -14,1
·       Revalidering og fleksjob 10,5
·       Arbejdsmarkedsforanstaltninger 4,0 mio.kr.  
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Der forventes budgetbalance - dog er der 2 opmærksomhedspunkter.
·       Det er usikkert om det forhøjede indtægtsbudget på SDE (Særligt dyre enkeltsager) kan realiseres fuldt ud.
·       Specialcenter Slagelse havde i 2020 store driftsmæssige udfordringer, som skal håndteres i 2021.  
Børne- og Ungeudvalget
Der forventes overordnet budgetbalance. Der tages dog ligesom Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forbehold for, at det forhøjede indtægtsbudget på SDE kan realiseres fuldt ud.
Anlægsudgifter
Der forventes på anlæg, at 10,5 mio.kr. af det afsatte anlægsbudget ikke vil kunne nå, at live anvendt i 2021. Der forventes herefter et anlægsforbrug på 215,4 mio.kr.
Serviceramme
Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.733,3 mio.kr. Med de givne tillægsbevillinger, og forskellige udmøntning af puljer forventes et forbrug på serviceudgifter på 3.746,8 mio.kr. svarende til en budgetlagt overskridelse af servicerammen på 13,5 mio.kr.    
Likviditet
Budgetopfølgningen estimere en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 425 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 441 mio.kr. ved starten af 2021 og forventes at falde lidt i løbet af 2021 - blandt andet som følge af et budgetlagt forventet kassetræk på 60,2 mio.kr. i 2021.
Handleplaner
Der er for øjeblikket 2 virksomheder med væsentlige driftsudfordringer:
·        Udvalget for specialiserede Borgerindsatser følger udviklingen på Specialcenter Slagelse nøje. Udvalget forelægges på mødet i marts handlemulighede der skal imødegå dels overført merforbrug fra 2020 og yderligere merforbrug i 2021. (Udvalgsbehandling og status fremgår af bilag 2+3)

·        Social- og Beskæftigelsesudvalget følger udviklingen på Slagelse Sprogcenter nøje og forelægges på møde i april status på situationen – herunder en opdateret handleplan 
Bevillinger
I forbindelse med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger:
1.    Økonomiudvalget (Drift)
a.    Borgerrådgiver (Budgetaftale 2021 pkt. 30) -  550.000 kr. (2021-2024)
b.    GDPR – ny stilling 550.000 kr. (2021-2024)
2.    Økonomiudvalget (Anlægslægsprojekt - salgs af areal til Rema 1000 (bilag 4.))
a.    Anlægsbevilling og afsættelse af anlægsbudget på salgsindtægt -1,093 mio.kr. vedr.           
b.    Anlægsbevilling og afsættelse af anlægsbudget til finansiering af ”Parkeringsprojekt” på 1,093 mio.kr.
3.    Kultur- og Fritidsudvalget (anlæg)
a.    Anlægsprojekt vedr. Handicapbro ved Kongsmark er aftalt flyttet til Erhvervs- og Teknikudvalget under Kommunale Ejendomme 457.000 kr.
b.    Ny Trelleborg – tilskud fra K. Højgaards Fond. Indtægts-/udgiftsbevilling, samt afsættelse af anlægsbudget på -2,0 mio.kr. og 2,0 mio.kr. 
De enkelte bevillinger er uddybet nærmere i Bilag 1. afsnit 4.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Jf. Økonomiudvalget beslutning på møde d. 19.oktober 2020 at justere beløbsgrænsen, så der fremover udarbejdes handleplaner på de områder, hvor merforbruget overstiger 5% af korrigeret budget eller 1 mio.kr. Oversigt over handleplaner, der er forelagt fagudvalgene, findes i bilag 1, afsnit 6. Udvalgene følger løbende op på handleplanerne.
Vurdering
Budgetopfølgning 1. finder sted så tidligt på året, at det ikke er muligt at lave estimat på baggrund af realiseret forbrug. Endvidere finder overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020 først sted i marts. Budgetopfølgningen har derfor hovedsagelig opmærksomhed rettet mod om der er væsentlige forskydninger i budgetforudsætningerne.
Samlet set tyder BO1 på, at de budgetforudsætninger som ligger til grund for budgetaftale 2021 holder, og der samlet set forventes budgetbalance.
Der er dog et opmærksomhedspunkt omkring SDE (særligt dyre enkeltsager), hvor der grundet nye kriterier til budget 2021 blev indarbejdet en ekstra indtægt på -28,5 mio.kr.
Ændringen er en del af den nye udligningsreform, hvor kommunerne får tilført ekstra penge, men samtidig finansierer ordningen selv - i og med at kommunernes forventede merindtægt er modregnet via Lov & cirkulæreprogrammet. Det er derfor usikkert om Slagelse kommune ud fra de nye kriterier kan opnå en merindtægt på -28,5 mio. kr.       
Grundet COVID19 vil der fortsat være usikkerhed omkring især beskæftigelsesområdet og udviklingen i ledigheden m.v.  Udviklingen på beskæftigelsesområdet i 2020 tyder på en mere positiv udvikling i ledigheden m.v. end forventet.
Det kan betydede, at de forudsætninger som ligger til grund for fastsættelse af kommunernes udgiftsbehov på overførelsesudgifter kan være for høje. Kommunerne kan derfor ifb. med forhandling af økonomiaftalen for 2022 risikere en negativ midtvejsregulering for 2021.
Derfor skal udviklingen på beskæftigelsesområdet på landsplan og lokalt følges nøje – da ændringer har betydning for både budget 2021  og budgetlægningen af 2022-2025. 
Omkring merudgifter relateret til COVID19 - så har regeringen i forbindelse med december aftalen 2020 tilkendegivet, at regeringen vil sikre de nødvendige resurser til at finansiere CORONA –relaterede udgifter. Omfanget af en evt. kompensation drøftes i forbindelse med Økonomiaftalen for 2022. Det må i den forbindelse forventes, at kommunernes samlede resultat for regnskab 2020 og afholdelse af serviceudgifter kan have indflydelse på en evt. kompensation.    
Økonomske og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger beskrevet i ovennævnte pkt. 1-3 fremgår af nedenstående skema.  
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift - (borgerrådgiver) pkt. 1.a
1.2
550
550
550
550
Drift - (GDPR stilling) pkt. 1.b
1.2
550
550
550
550
Anlæg – salgsindtægt  pkt.2.a
1.5 (ØU)
-1.093
 
 
 
Anlæg - Parkeringsprojekt pkt. 2.b
1.5 (ØU)
1.093
 
 
 
Anlæg - Handicapbadebro pkt. 3.a
5.1 (KFU)
6.3 (ETU)
-457
457
 
 
 
Anlæg – Ny Trelleborg pkt. 3.b
5.1 (KFU)
5.1 (KFU)
-2.000
2.000
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
-1.100
-1.100
-1.100
-1.100
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 1. for 2021 tages til efterretning
2.    at Bevillinger godkendes jf. sagens pkt. 1–3, samt at bevillinger givet i 2022-2024 indarbejdes i forslagsbudget for 2022-2025
3.    at Der gives anlægsbevilling og anlægsbudget til anlægsprojekt ”salg af areal Rema 1000” vedr. salg på -1,093 mio.kr.
4.    at Der gives anlægsbevilling og anlægsbudget til anlægsprojekt ”salg af areal Rema 1000” til finansiering af parkeringsprojekt på 1,093 mio.kr.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22. februar 2021:
Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti)
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
(V) udtrykte bekymring for, at der er stop for vedligeholdelse af kommunale ejendomme.
Borgmesteren bemærkede, at det er en konsekvens af fremrykning fra 2021 til 2020.
(V) ønskede at der i de fremtidige budgetopfølgning medtages en opgørelse af kommunens gæld fra 2017 til den aktuelle budgetopfølgning.