Møde i udvalget d. 22. februar 2021
5. Budgetopfølgning 1. for 2021 - samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2021-8795 Dok.nr.: 330-2021-40486 Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Økonomiudvalg og Byråd orienteres om det samlede resultat af
budgetopfølgningen for 2021, samt træffer beslutning om de fremsendte
bevillingsansøgninger.
Baggrund
Alle fagudvalg har i februar behandlet Budgetopfølgning 1.
for 2021 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2021.
Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige ændringer i
de forudsætninger, som Budget 2021-2024 bygger på, samt opfølgning på
gennemførelse af anlægsprojekter.
Der er således ikke tale om en
traditionel budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene
fokus på de områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets
vedtagelse forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling.
Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021, er ligeledes
forelagt fagudvalgene.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret
budget pr. 31 januar 2021. Det skal understreges, at der i de anførte beløb ikke
indgår overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020. Disse overførsler behandles
af Byrådet på mødet i marts.
Anm.:
I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt
|
På nuværende tidspunkt forventes der en nettoafvigelse på
12,5 mio.kr. som skyldes forventede efterreguleringer for 2020 på
tilskud/udligning på godt 23 mio.kr., samt et forventet mindreforbrug på anlæg
på 10,5 mio.kr.
Indtægter
Sanktion skatter
Der forventes en sanktion på 1,7 mio.kr. som udmøntes via
nedsættelse af kommunernes bloktilskud. Sanktionen forventes at blive
effektueret, da kommunerne samlet set har forhøjet skatterne med 126 mio.kr.
mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2021.
Kommunal Medfinansiering
På Kommunal Medfinansiering forventes en merudgift på 5,3
mio.kr. vedr. efterregulering for 2020. Afregningsmodellen og grundlaget har
været underlagt stor kritik og derfor har tidligere afregningsmodel været
suspenderet siden 2019.
Det har været forventningen, at der til budget 2021 ville
være fundet en ny afregningsmodel og derfor blev pulje reserveret til
efterbetalinger nulstillet fra og med 2021
Midtvejsregulering 2021
efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2020
Grundet
COVID19 og en forventet stigning i ledigheden modtog kommunen i forbindelse med
midtvejsreguleringen for 2020 75,1 mio.kr. ekstra til forsikrede ledige.
Stigningen i ledigheden har ikke været så høj som forventet og det har
resulteret i et mindreforbrug på 17,2 mio.kr. på udgifter til forsikrede
ledige.
Kommunernes samlede udgifter til
forsikrede ledige i 2020 kendes ikke på nuværende tidspunkt men de foreløbige
beregninger tyder på en efterregulering vedr. 2020 på omkring 16 mio.kr.
Udgifter
Generelt forventes der stort set budgetoverholdelse på alle
områder. Der er på nuværende tidpunkt følgende opmærksomhedspunkter:
Økonomiudvalget
Udbetaling Danmark har først i januar 2021 udmeldt
administrationsbidraget for 2021 som viser sig at være højere end forventet.
Der forventes stigende udgifter som følge af nye IT-løsninger, og yderligere
afregning til KMD. Stigningen reguleres af Udbetaling Danmark og betyder, at
Slagelse kommunes udgift bliver 3,4 mio.kr. højere end det afsatte budget.
Social- og beskæftigelsesudvalget
Der forventes på nuværende tidspunkt stort set
budgetbalancere der er dog forskelige områder med mer- og mindreforbrug.
De væsentligste områder fremgår af nedenstående:
·
Tilbud til udlændinge 5,1 mio.kr.
·
Slagelse Sprogcenter -2,4 mio.kr.
·
Førtidspension og Seniorpension 3,0 mio.kr.
·
Sygedagpenge -21,8 mio.kr.
·
Kontant- og uddannelseshjælp 15,1
·
Indlagt besparelse -14,1
·
Revalidering og fleksjob 10,5
·
Arbejdsmarkedsforanstaltninger 4,0 mio.kr.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Der forventes budgetbalance - dog er der 2
opmærksomhedspunkter.
·
Det er usikkert om det forhøjede indtægtsbudget på SDE (Særligt
dyre enkeltsager) kan realiseres fuldt ud.
·
Specialcenter Slagelse havde i 2020 store driftsmæssige
udfordringer, som skal håndteres i 2021.
Børne- og Ungeudvalget
Der forventes overordnet budgetbalance. Der tages dog
ligesom Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forbehold for, at det
forhøjede indtægtsbudget på SDE kan realiseres fuldt ud.
Anlægsudgifter
Der forventes på anlæg, at 10,5 mio.kr. af det afsatte
anlægsbudget ikke vil kunne nå, at live anvendt i 2021. Der forventes herefter
et anlægsforbrug på 215,4 mio.kr.
Serviceramme
Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.733,3
mio.kr. Med de givne tillægsbevillinger, og forskellige udmøntning af puljer
forventes et forbrug på serviceudgifter på 3.746,8 mio.kr. svarende til en
budgetlagt overskridelse af servicerammen på 13,5 mio.kr.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimere en gennemsnitlig kassebeholdning
ved årets udgang på 425 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig
kassebeholdning på 441 mio.kr. ved starten af 2021 og forventes at falde lidt i
løbet af 2021 - blandt andet som følge af et budgetlagt forventet kassetræk på
60,2 mio.kr. i 2021.
Handleplaner
Der er for øjeblikket 2 virksomheder med væsentlige
driftsudfordringer:
·
Udvalget for specialiserede Borgerindsatser følger udviklingen på
Specialcenter Slagelse nøje. Udvalget forelægges på mødet i marts
handlemulighede der skal imødegå dels overført merforbrug fra 2020 og
yderligere merforbrug i 2021. (Udvalgsbehandling
og status fremgår af bilag 2+3)
·
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger udviklingen på Slagelse
Sprogcenter nøje og forelægges på møde i april status på situationen
herunder en opdateret handleplan
Bevillinger
I forbindelse med
budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger:
1. Økonomiudvalget
(Drift)
a.
Borgerrådgiver (Budgetaftale 2021
pkt. 30) - 550.000 kr. (2021-2024)
b.
GDPR ny stilling 550.000 kr. (2021-2024)
2. Økonomiudvalget (Anlægslægsprojekt - salgs af areal til Rema 1000
(bilag 4.))
a. Anlægsbevilling
og afsættelse af anlægsbudget på salgsindtægt -1,093 mio.kr. vedr.
b. Anlægsbevilling
og afsættelse af anlægsbudget til finansiering af Parkeringsprojekt på 1,093
mio.kr.
3. Kultur- og
Fritidsudvalget (anlæg)
a.
Anlægsprojekt vedr. Handicapbro ved Kongsmark er aftalt flyttet
til Erhvervs- og Teknikudvalget under Kommunale Ejendomme 457.000 kr.
b. Ny Trelleborg
tilskud fra K. Højgaards Fond. Indtægts-/udgiftsbevilling, samt afsættelse af
anlægsbudget på -2,0 mio.kr. og 2,0 mio.kr.
De enkelte bevillinger er
uddybet nærmere i Bilag 1. afsnit 4.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Jf. Økonomiudvalget beslutning
på møde d. 19.oktober 2020 at justere beløbsgrænsen, så der fremover udarbejdes
handleplaner på de områder, hvor merforbruget overstiger 5% af korrigeret
budget eller 1 mio.kr. Oversigt over handleplaner, der er forelagt fagudvalgene,
findes i bilag 1, afsnit 6. Udvalgene følger løbende op på handleplanerne.
Vurdering
Budgetopfølgning 1. finder sted så tidligt på året, at det
ikke er muligt at lave estimat på baggrund af realiseret forbrug. Endvidere
finder overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020 først sted i marts.
Budgetopfølgningen har derfor hovedsagelig opmærksomhed rettet mod om der er
væsentlige forskydninger i budgetforudsætningerne.
Samlet set tyder BO1 på, at de budgetforudsætninger som
ligger til grund for budgetaftale 2021 holder, og der samlet set forventes
budgetbalance.
Der er dog et opmærksomhedspunkt omkring SDE (særligt dyre
enkeltsager), hvor der grundet nye kriterier til budget 2021 blev indarbejdet
en ekstra indtægt på -28,5 mio.kr.
Ændringen er en del af den nye udligningsreform, hvor
kommunerne får tilført ekstra penge, men samtidig finansierer ordningen selv -
i og med at kommunernes forventede merindtægt er modregnet via Lov &
cirkulæreprogrammet. Det er derfor usikkert om Slagelse kommune ud fra de nye kriterier
kan opnå en merindtægt på -28,5 mio. kr.
Grundet COVID19 vil der fortsat være usikkerhed omkring især
beskæftigelsesområdet og udviklingen i ledigheden m.v. Udviklingen på
beskæftigelsesområdet i 2020 tyder på en mere positiv udvikling i ledigheden
m.v. end forventet.
Det kan betydede, at de forudsætninger som ligger til grund
for fastsættelse af kommunernes udgiftsbehov på overførelsesudgifter kan være
for høje. Kommunerne kan derfor ifb. med forhandling af økonomiaftalen for 2022
risikere en negativ midtvejsregulering for 2021.
Derfor skal udviklingen på beskæftigelsesområdet på
landsplan og lokalt følges nøje da ændringer har betydning for både budget
2021 og budgetlægningen af 2022-2025.
Omkring merudgifter relateret til COVID19 - så har
regeringen i forbindelse med december aftalen 2020 tilkendegivet, at regeringen
vil sikre de nødvendige resurser til at finansiere CORONA relaterede udgifter.
Omfanget af en evt. kompensation drøftes i forbindelse med Økonomiaftalen for 2022.
Det må i den forbindelse forventes, at kommunernes samlede resultat for
regnskab 2020 og afholdelse af serviceudgifter kan have indflydelse på en evt.
kompensation.
Økonomske
og personalemæssige konsekvenser
Bevillinger beskrevet i ovennævnte pkt. 1-3 fremgår af
nedenstående skema.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift - (borgerrådgiver)
pkt. 1.a
|
1.2
|
550
|
550
|
550
|
550
|
Drift - (GDPR stilling) pkt.
1.b
|
1.2
|
550
|
550
|
550
|
550
|
Anlæg salgsindtægt pkt.2.a
|
1.5 (ØU)
|
-1.093
|
|
|
|
Anlæg - Parkeringsprojekt
pkt. 2.b
|
1.5 (ØU)
|
1.093
|
|
|
|
Anlæg - Handicapbadebro pkt.
3.a
|
5.1 (KFU)
6.3 (ETU)
|
-457
457
|
|
|
|
Anlæg Ny Trelleborg pkt.
3.b
|
5.1 (KFU)
5.1 (KFU)
|
-2.000
2.000
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
|
-1.100
|
-1.100
|
-1.100
|
-1.100
|
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 1. for 2021 tages til efterretning
2.
at Bevillinger godkendes jf. sagens pkt. 13, samt at bevillinger givet i
2022-2024 indarbejdes i forslagsbudget for 2022-2025
3.
at Der gives anlægsbevilling og anlægsbudget til anlægsprojekt salg af
areal Rema 1000 vedr. salg på -1,093 mio.kr.
4.
at Der gives anlægsbevilling og anlægsbudget til anlægsprojekt salg af
areal Rema 1000 til finansiering af parkeringsprojekt på 1,093 mio.kr.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 22. februar 2021:
Fraværende:
Ann Sibbern (Udenfor parti)
At 1 - Taget til efterretning.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
(V) udtrykte bekymring for, at der er stop for
vedligeholdelse af kommunale ejendomme.
Borgmesteren bemærkede, at det er en konsekvens af
fremrykning fra 2021 til 2020.
(V) ønskede at der i de fremtidige budgetopfølgning medtages
en opgørelse af kommunens gæld fra 2017 til den aktuelle budgetopfølgning.