Møde i udvalget d. 1. februar 2021
Disse typer er primært vurderet ud fra hensyn til omgivelserne, da det er vigtigt, at ny bebyggelse indordner sig det eksisternede landsbymiljø.
10. Kommuneplan 2021 - LANDOMRÅDER - revision af landsbyer (B)
Sagsnr.: 330-2020-27731 Dok.nr.: 330-2021-18000 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget skal beslutte, om det reviderede forslag til 7.1
Landsbyer under retningslinjetemaet Landområder, samt de reviderede
kommuneplanrammer til de omfattede landsbyer, skal godkendes.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
behandlede på mødet den 19. oktober 2020 forslag til retningslinjetemaet
Landområder, herunder et nyt emne om kommunens landsbyer. Retningslinjerne
blev godkendt, men udvalget havde et ønske om, at flere landsbyer blev omfattet
af retningslinjerne.
De nye retningslinjer er
udarbejdet med afsæt i landsbyanalysen, som tager udgangspunkt i kommunens
største landsbyer på 100-400 indbyggere. Disse landsbyer er ikke de eneste
bebyggelser i kommunen, der har en egentlig landsbykarakter. Derfor skal
retningslinjerne gælde for alle landsbyer, der har en tilstrækkelig størrelse
og et miljø til, at der er en generel interesse at varetage.
I oktober lød administrationens
forslag til definitionen af landsbyer, der omfattes af retningslinjerne:
Landsbyer, der har en størrelse på 65 400 indbyggere, og som har karakter af
at være egentlige landsbysamfund.
Den nye nedre grænse forslåes nu
ændret til: Landsbyer, der har en størrelse på 50400 indbyggere, og som har et
samlingspunkt i form af kirke,
forsamlingshus eller en fælles grønning (gadekær, legeplads o.l.).
De landsbyer, der i dette tilfælde
vil være omfattet af retningslinjerne vil være:
Agersø, Bøgelunde, Eggeslevmagle,
Flakkebjerg Stationsby, Fårdrup, Gerlev, Gimlinge, Gryderup, Havrebjerg,
Hejninge, Hemmeshøj, Hulby, Hyllested, Høve, Kelstrup, Kirkerup, Lille Valby,
Lundby, Lundforlund, Magleby, Nordrup, Omø/Kirkehavn, Ormeslev, Rosted, Rude,
Skalsbjerg/Sludstrup, Skørpinge, Sønder Bjerre, Sønderup, Tranderup, Tjæreby v.
Skælskør, Vedskølle, Venslev, Ørslev og Øster Stillinge.
Landsbyerne Oreby (53), Stude (51)
og Tjæreby v. Vemmelev (54) medtages ikke, selvom de har et indbyggertal på
mere end 50, da de mangler et centralt samlingspunkt. Disse landsbyer vil
ligesom andre mindre bebyggelser ikke være omfattet af retningslinjerne 7.1
Landsbyer men i stedet 7.2 Åbent land.
Kommuneplanrammerne
Udover antallet af landsbyer,
omfattet af 7.1 Landsbyer, skal udvalget også tage stilling til, om forslaget
til nye kommuneplanrammer for landsbyerne kan godkendes. Kommuneplanrammerne
følger landsbyernes afgrænsning og afgør, hvor og hvor store
udvidelsesmuligheder der er i landsbyerne, når der samtidig tages hensyn til
kulturmiljøer, kirkeomgivelser, bevaringsværdier, landskabelige forhold samt
vejstruktur.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om
kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i
kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-,
Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende det reviderede forslag til
7.1 Landsbyer under retningslinjetemaet Landområder og de tilhørende
kommuneplanrammer.
Miljø-,
Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til det
reviderede forslag til 7.1 Landsbyer under retningslinjetemaet Landområder
og de tilhørende kommuneplanrammer.
Vurdering
Grænsen for hvornår en bebyggelse er en stor landsby, og
hvornår der er tale om en mindre bebyggelser herunder husmandssteder, spredt
bebyggelse og de helt små landsbyer, er vanskeligt at tegne helt klart op alene
på indbyggertal, da det kan skifte fra år til år, og overgangen samtidig er
helt flydende. Derfor foreslår administrationen, at landsbyerne samtidig skal
have et fysisk samlingspunkt i landsbykernen for at blive omfattet af retningslinjerne.
Det er vigtigt, at de landsbyer, der har en tilstrækkelig
størrelse og et miljø til, at der er en generel interesse at varetage, gives
nogle udviklingsmuligheder og samtidig beskyttes.
Målet med retningslinjerne er at værne om den enkelte
landsbys særegen og sikre, at nye projekter bidrager positivt til landsbyerne
for dermed at styre og styrke udviklingen af landsbyerne.
Udviklingsmulighederne i de mindre bebyggelser under 7.2 åbent land vil være færre men friere, hvilket efter administrationens vurdering vil være mest gavnlig for disse.
Udviklingsmulighederne i de mindre bebyggelser under 7.2 åbent land vil være færre men friere, hvilket efter administrationens vurdering vil være mest gavnlig for disse.
Kommuneplanrammerne:
Generelt kan landsbyerne opdeles i
tre typer.
1.
Fuldt udbyggede landsbyer her vil der
kun være mulighed for ombygninger, nedrivninger og genopførelse.
2.
Landsbyer med få udbygningsmuligheder
her vil der udover ovenstående også være mulighed for huludfyldninger med
nybyggeri.
3.
Landsbyer med større
udbygningsmuligheder her vil der være mulighed for ombygninger, nedrivninger,
genopførelse, huludfyldninger og forsøgsbyggeri.
Disse typer er primært vurderet ud fra hensyn til omgivelserne, da det er vigtigt, at ny bebyggelse indordner sig det eksisternede landsbymiljø.
De fuldt udbyggede landsbyer har
typisk et særligt bevaringsværdigt miljø, som udvidelser kan svække, eller
fysiske begrænsninger, der gør udvidelser uhensigtsmæssige heribandt tæller
Gerlev, hvor kommuneplanrammen er tilpasset den eksisterende bevarende
lokalplan, som beskriver landsbyen som fuldt udbygget og Hejninge hvor
eventuelle udviddelser vurderes at ville svække kulturmiljøet.
Landsbyer med få
udviklingsmuligheder er landsbyer, hvor der er plads til enkelte
huludfyldninger enten indenfor den eksisterende afgrænsning fra 2017 eller hvor
nye er tilføjet i 2021 revisionen, hvor de naturligt passer ind i landsbyen.
Tilgengæld vurderes det at større udbygninger er uhensigtsmæssige. Disse tæller
bl.a. Hemmeshøj, Hyllested og Skørpinge.
Landsbyer med større udbygningsmuligheder er landsbyer, hvor der efter administrationens vurdering er potentiale for udvikling pga. en særlig beliggenhed eller ses et behov for særlige muligheder. Her vil der være mulighed for forsøgsbyggeri, som eksempelvis kan åbne op for alternative boformer herunder seniorbofællesskaber, økolandsbyer og andre nytænkende boligtyper. Her i blandt tæller Havrebjerg og Lundforlund, der grundet nærhed til Slagelse har potentiale for nye tilflyttere, Sønder Bjerre, der ligger naturskønt i tilknytning til fodsporet og Gimlinge, der for at vende en negativ befolkningsudvikling, kan have brug for nye udviklingsmuligheder.
Landsbyer med større udbygningsmuligheder er landsbyer, hvor der efter administrationens vurdering er potentiale for udvikling pga. en særlig beliggenhed eller ses et behov for særlige muligheder. Her vil der være mulighed for forsøgsbyggeri, som eksempelvis kan åbne op for alternative boformer herunder seniorbofællesskaber, økolandsbyer og andre nytænkende boligtyper. Her i blandt tæller Havrebjerg og Lundforlund, der grundet nærhed til Slagelse har potentiale for nye tilflyttere, Sønder Bjerre, der ligger naturskønt i tilknytning til fodsporet og Gimlinge, der for at vende en negativ befolkningsudvikling, kan have brug for nye udviklingsmuligheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik
indstiller,
1. at det
reviderede forslag til 7.1 Landsbyer under retningslinjetemaet Landområder
og de tilhørende kommuneplanrammer godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Drøftet.
Sagen genoptages.