Møde i udvalget d. 6. marts 2017

7.     Status på arbejdet om en styrket rolle til skoledagtilbudsrådgivere i Center for Børn og Familie (O)

Sagsnr.: 330-2017-5156                 Dok.nr.: 330-2017-103730                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om status på det igangværende arbejde i Center for Børn og Familie, Afdeling for Børn og Unge med at virkeliggøre KLK’s anbefaling om en styrket rolle til skoledagtilbudsrådgivere.
Baggrund
Uddannelsesudvalget godkendte på mødet den 9. januar 2017 den af Administrationen udarbejdede tids- og handleplan, der skal sikre virkeliggørelse af de fem anbefalinger fra KLK.
Uddannelsesudvalget får med denne orientering forelagt en status på de aktiviteter som Administrationen har planlagt iværksat i relation til anbefaling ”En styrket rolle til skoledagtilbudsrådgiverne”. Formålet er, at funktionen bliver tættere koblet på afdelingens øvrige indsatser og i højere grad bliver et aktiv i forhold til at understøtte almenområdets forebyggende praksis. Aktiviteterne skal samlet set bidrage til opfyldelse af det succeskriterium og tilhørende indikator, som er opsat i relation til anbefalingen:
Succeskriterium
Indikator
Den fremskudte indsats på skolerne forebygger, at der bliver langvarige sagsforløb i myndighedsafdelingen.
En stigende andel henvendelser til skoledagtilbudsrådgiverne fører til lokale indsatser uden aktiv myndighedssag. Udviklingen følges årligt, og første måling sker pr. 31. december 2017.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage orienteringen til sig.
Vurdering
Administrationen har siden Udvalgets møde i januar 2017 iværksat en proces, som har resulteret i følgende planlagte aktiviteter:
Øget tilstedeværelse i dagtilbud
Som det ser ud i dag har skoledagtilbudsrådgiverne deres base på skolerne, hvor de bruger størstedelen af deres arbejdstid. For at opnå succeskriteriet om forebyggelse af langvarige sagsforløb, er det centralt, at skoledagtilbudsrådgiverne inddrages rettidigt – også på 0-6 års området. Derfor er der administrativt truffet beslutning om, at skoledagtilbudsrådgiverne skal øge deres fysiske tilstedeværelse i dagtilbuddene. Formålet med dette er, at styrke mulighederne for rettidig inddragelse og forebyggende handlinger gemmen:
· Øget tilgængelighed i dagtilbuddene og dermed mulighed for hurtigere sparring
· Styrket kendskab til skoledagstilbudsrådgivernes funktion, og dermed øget samarbejde med fagpersoner i dagtilbuddene
Styrket samarbejde med Enheden for Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI) og Sundhedstjenesten
For at en stigende andel henvendelser til skoledagtilbudsrådgiverne kan føre til lokale indsatser, kræver det et styrket samarbejde blandt de fagpersoner, som skoler og dagtilbud kan trække på i forhold til at få understøttelse i at tilrettelægge og udføre de lokale indsatser. På baggrund af dette er der planlagt et opstartsmøde med PUI og Sundhedstjenesten for at drøfte mulighederne for et fremadrettet endnu tættere samarbejde. Et styrket samarbejde med ressourcepersoner i dagtilbud og skoler kan desuden bidrage til endnu større helhed og sammenhæng i indsatserne overfor familierne.
Dialogbaserede underretninger
Det er besluttet, at skoledagtilbudsrådgiverne fremadrettet skal benytte metoden om dialogbaserede underretninger. En dialogbaseret underretning er et møde med familien, underretter og i dette tilfælde skoledagtilbudsrådgiveren, hvor bekymringen for barnet eller den unge formidles og drøftes. Underretter fremsender efterfølgende referat af mødet til Afdelingen for Børn- og Unge. Formålet er her at inddrage almenområdet i højere grad. De dialogbaserede underretninger kan desuden bidrage til et hurtigere og smidigere sagsforløb i forhold til de bekymringer, der ikke alene kan håndteres i almenområdet.
Måling af henvendelser
For at kunne dokumentere, at en henvendelse til skoledagtilbudsrådgiverne fører til lokale indsatser, kræver det, at skoledagtilbudsrådgiverne registrerer henvendelser. Det er derfor besluttet, at alle henvendelser bliver registreret én uge ad gangen i hvert kvartal med opstart i uge 9. Den første måling vil fungere som et nulpunkt, der kan måles ud fra. Den kvartalsvise måling sker, så der løbende i 2017 er mulighed for at følge effekten af de igangsatte aktiviteter tæt. Udover antal af henvendelser skal skoledagtilbudsrådgiverne også registrere ”afsender” samt indhold/type af henvendelse. Ved sidstnævnte bliver det muligt at følge de ovennævnte aktiviteters effekt.
Administrationen vurderer, at de skitserede aktiviteter kan bidrage til at nå de opstillede succeskriterier og indikatorer. Det er derfor vigtigt, at aktiviteterne igangsættes umiddelbart efter 1. måling. Udviklingen skal følges årligt, og der måles på dette første gang pr. 31. december 2017. Administrationen vil dog løbende følge udbyttet af aktiviteterne tæt, så der kan justeres på indsatserne, hvis der er behov for det. Uddannelsesudvalget får til september mødet forelagt en midtvejsstatus.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De planlagte aktiviteter ligger inden for den økonomiske ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget tager status på det igangværende arbejde i Center for Børn og Familie, Afdeling for Børn og Unge med at virkeliggøre KLK’s anbefaling om en styrket rolle til skoledagtilbudsrådgivere til orientering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende: 
Til orientering.