Møde i udvalget d. 19. april 2021

3.     Investeringsrammer for kommunens kapitalforvaltning (B)

Sagsnr.: 330-2021-23191                 Dok.nr.: 330-2021-106031          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal drøfte kommunens fremtidige investeringsrammer for kommunens kapitalforvaltere. Såfremt Økonomiudvalget ønsker ændrede investeringsrammer, så skal Økonomivalget indstille overfor Byrådet, at kommunens finansielle strategi tilpasses.

Sagens indhold

I forlængelse af Økonomiudvalgets behandling den 22. februar 2020 af afrapportering af kapitalforvaltning for 2020 anmodede Økonomiudvalget om et udkast til en mere aktiv investeringsstrategi.

Da de nuværende investeringsrammer blev vedtaget, da blev risikoprofilen anset for at ligge et sted mellem en lav og mellem risiko – en såkaldt konservativ risikoprofil, der blev anset for velegnet for en kommune. Men som de finansielle markeder har udviklet sig gennem de senere år, så anses risikoprofilen i dag, som værende ultra konservativ. Hvilket harmonerer med, at lovgiver har tilladt øgede investeringer i aktier og kreditobligationer m.v. i den nye anbringelsesbekendtgørelse.

Nuværende investeringsrammer gældende for Slagelse kommune:

Investeringsrammer for Slagelse kommune

Eksponering

 

Minimum

Maksimum

Stats- og realkredit obligationer med samme rating som Danske Stats- og realkredit obligationer

80%

100%

Investment Grade Virksomhedsobligationer*

0%

20%

High Yiels Virksomhedsobligationer

0%

0%

Emerging Market obligationer*

0%

20%

Aktier*

0%

20%

Kontanter**

0%

1%

*Må samlet set maksimalt udgøre 20% af porteføljens værdi

** kontantbeholdningen kan indtil 14 dage efter udbetalt udbytte/udtrækning udgøre 0-5%

Kommunens kapitalforvaltere er blevet bedt om at komme med et forslag til en mere aktiv investeringsstrategi og er vendt tilbage med følgende 2 forslag:

Forslag 1 fra Gudme Raaschou til en reguleret strategisk aktivallokering

Eksponering

 

Minimum

Maksimum

Stats- og realkredit obligationer med samme rating som Danske Stats- og realkredit obligationer

70%

100%

Investment Grade Virksomhedsobligationer*

0%

20%

High Yield Virksomhedsobligationer*

0%

20%

Emerging Market obligationer*

0%

20%

Globale Aktier*

0%

30%

Kontant indestående**

0%

1%

*Må samlet set maksimalt udgøre 30% af porteføljens værdi

** Kontantbeholdningen kan indtil 14 dage efter udbetalt udbytte/udtrækning udgøre 0-5%.

Forslag 2 fra SEB til en reguleret strategisk aktivallokering

Eksponering

 

Minimum

Maksimum

Stats- og realkredit obligationer med samme rating som Danske Stats- og realkredit obligationer

50%

90%

Investment Grade Virksomhedsobligationer

0%

20%

High Yield Virksomhedsobligationer

0%

20%

Emerging Market obligationer

0%

20%

Aktier

10%

30%

Kontanter

0%

1%

Forskellen på de to forslag går på andelen af obligationer og aktier. Gudme Raaschou har en begrænsning på den samlede beholdning af aktier og kreditobligationer på i alt 30% og SEB foreslår op til 50 %. Aktieandelen udgør dog maksimalt 30 % for begge forslag.

Begge kapitalforvaltere er enige om at foreslå en udvidelse af investeringsrammen med High Yield, og at aktieandelen sættes op fra 20 til 30 %.

Forskellen på de to forslag er primært den samlede investeringsramme for kreditobligationer, hvor Gudme Raaschou foreslår en samlet investeringsramme på i alt 30 % og SEB på i alt 50 %. 

Strategien er at der er identiske investeringsrammer for begge kapitalforvalter.

Oplæg til regulering af investeringsrammer fra SEB (bilag A) og Gudme Raaschou (bilag B) vedhæftes.

Slagelse kommunes finansielle strategi vedhæftes i Bilag C.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 44

Den nye Anbringelsesbekendtgørelse. De væsentligste ændringer:

·       At aktier og virksomhedsobligationer må udgøre max 75% (tidligere 50%)

·       At der må placeres op til 15% i alternative investeringsfonde (det er nyt)

·       At der må investeres direkte i aktier, der har givet udbytte mindst en gang i foregående tre år (tidligere et år)

·       At der er indsat en frist på tre måneder for, hvornår midler på en fonds kapitalkonto senest skal være anbragt i overensstemmelse med bekendtgørelsen.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende muligheder:

1.    At nuværende investeringsrammer fortsætter uændret

2.    At investeringsforslag fra Gudme Raaschou indarbejdes i den finansielle strategi

3.    At investeringsforslag fra SEB indarbejdes i den finansielle strategi, eller

4.    At en kombination af ovennævnte løsninger

Forslag 2-4 vil indebære en revision af den finansielle strategi, der skal godkendes af Byrådet.

Vurdering

De to forslag fra kapitalforvalterne afspejler investeringsrammer, som ligner øvrige kommuner.

Øvrige parametre der kan skrues på er den gennemsnitlige varighed og den etiske profil, men det anbefales ikke.

Administrationen anbefaler, at kommunen udvider investeringsrammerne for at imødegå konsekvenserne af den aktuelle udvikling i renter og obligationsafkast.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Umiddelbart må der forventes et højere afkast, såfremt kapitalforvalterne får videre rammer at investere indenfor, men muligheden for et højere afkast betyder tillige en højere risiko. De ekstraordinære lave renteniveauer betyder dog, at renteudsigterne er asymmetriske: portentialet for rentestigninger er større end potentialet for rentefald. Dermed forrykkes balancen i porteføljen, således at renterisikoen overstiger risikoen fra aktier. Hvis eksempelvis aktierne stiger fordi økonomisk vækst og inflation vender tilbage, kan kursgevinsterne blive ædt op i tab på obligationsporteføljen på grund af de ledsagende stigninger i renterne. Hvis rammerne er for snævre, vil Slagelse kommune gå glip af et højere afkastpotentiale. Og afkastpotentialet kan forøges uden at risikoen forsøges tilsvarende.

I SEB gav en standardportefølje med 20% aktiebenchmark et afkast på 5,3%, hvor Slagelse kommunes afkast udgjorde 0,5%.

 Vi og kapitalforvalterne vil løbende følger udviklingen i centrale parametre.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1.    at Økonomiudvalget drøfter og indstiller fremtidige investeringsrammer til Byrådet.

2.    at Finanschefen får bemyndigelse til at indarbejde Byrådets beslutning i Slagelse kommunes finansielle strategi.

Bilag

330-2021-111218

Bilag A - Forslag fra SEB

330-2021-111220

Bilag B Forslag fra Gudme Raaschou

330-2021-128504

Bilag C Slagelse Kommunes Finansielle Strategi 2018

Beslutning i Økonomiudvalget den 19. april 2021:

Fraværende: 

At 1 - Økonomiudvalget indstiller til Byrådet at godkende, at investeringsforslag fra SEB (forslag 2) indarbejdes i den finansielle strategi.

At 2 - Godkendt.