Møde i udvalget d. 4. september 2017

4.     Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2016-42370               Dok.nr.: 330-2017-528479                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om nedenstående finansieringsmodel for opsætning af pyloner i Slagelse, Korsør og Skælskør skal iværksættes, hvilket forudsætter beslutning om støtte fra Slagelse Kommune. Finansieringsmodellen skal sikre, at det økonomiske bidrag til driften af pylonerne kan foregå uden Slagelse Kommunes involvering efter 3 år.
Baggrund
Business Slagelse har, med interessesammenfald fra Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening, gennem de seneste år ønsket at få etableret pyloner ved indfaldsvejene til kommunens 3 købstæder. 4 stk. i Slagelse, og 2 stk. i hhv. Korsør og Skælskør.
Der har været overvejet forskellige løsninger over tid, som nu udmønter sig i, at de tre erhvervsforeninger har henvendt sig til Slagelse Kommune med et forslag til kommunalt støtte over 3 år på 450.000 kr. eksklusiv moms pr. år, i alt 1.350.000 kr. Dette med henblik på en selvkørende drift af pylonerne, uden kommunens involvering, efter 3 år. Det er aftalt mellem de 3 erhvervsforeninger, at Business Slagelse er ansvarlig for udvikling og drift af hele projektet.
I bilag er gengivet den økonomiske kalkulation.
Erfaringer med opstilling og drift af pyloner
I flere kommuner landet over er der positive erfaringer med digital skiltning. Eksempelvis har både Holstebro Kommune og Horsens Kommune rigtig gode erfaringer med pyloner. Sidstnævnte kommune har særdeles gode erfaringer med markedsføring af events og borgerrettet information. Derudover har pylonerne profileret detailhandel og erhvervsvirksomheder i kommunen. Den økonomiske erfaring fra Horsens Kommune er, at pylonerne har aktiveret nye sponsorer og dermed løftet indtægtsgrundlaget.
Placering af digitale infostandere
Da Slagelse Kommune tidligere har overvejet mulighederne for opstilling af pyloner, er der allerede foretaget vurderinger af den praktiske del af opsætningen af pylonerne, jævnfør følgende:
Alle digitale infostandere placeres udenfor registreret vejareal, det vil sige, at der ikke kan opsættes digitale infostandere på arealer, som er registreret som offentlig vej eller privat fællesvej.
Alle digitale infostandere skal placeres indenfor den færdselsmæssige byzoneafgrænsning, og placeringen skal ske på en sådan måde, at infostanderen ikke dækker for udsyn og oversigter på færdselsarealet.
I forlængelse af de krav, som er præciseret til placeringen af pylonerne, er følgende overvejet som placeringer i samarbejde med Business Slagelse for Slagelse by.
Pyloner – 4 stk. ønskes ved følgende indfaldsveje:
Indfaldsvej fra Næstved. Her placeres pylon tæt på rundkørslen imellem Sdr. Ringgade og Transportcenteret (Stop 39). Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Omfattet af lokalplan 197, Trafik og Transportcenter
§ 7.5 – Fritstående skilte og lign. må ikke være højere end 6 m.
§ 7.6 – Markeringsskilt, vartegn – maks. 14 m højt.
Kommuneplantillæg: Der skal tages særlige hensyn til udformning af facader og for arealer mod Sdr. Ringgade.
Indfaldsvej fra Korsør. Her ønskes pylon placeret ud til Korsørvej mellem omfartsvejen og Asienvej. Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Er ikke lokalplanlagt.
Kommuneplanrammeområde 1.4R8: Rekreativt grønt område (ingen specifikke skiltebestemmelser).
Indfaldsvej fra Sorø. Her ønskes pylon placeret mellem Ndr. Ringgade og Sorøvej ved rundkørslen. Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Omfattet af lokalplan 192, Erhvervsområde ved Pilegårdsvej.
§ 7.4 – Fritstående skiltning må ikke være højere end 5 m og må ikke placeres over færdselsarealer, i oversigtsarealer eller beplantningsbælter. Reklameflagning og reklameskiltning ikke tilladt.
Indfaldsvej fra Kalundborg. Her ønskes pylon placeret på den østlige side af Kalundborgvej. Gældende bestemmelse for området:
Privat ejet. Omfattet af lokalplan 97, Erhvervsområde ved Odensevej
§ 7.2 – Skiltning og reklamering må kun finde sted i et efter Byrådets skøn sædvanligt omfang for virksomheder af den pågældende art.
§ 8.4 – Arealet mellem Kalundborgvej og beplantningsbæltet (5-7m fra vejskel) må ikke bruges til udstilling
.
Hertil placeringer af pyloner ved 2 indfaldsveje til Korsør og 2 placeringer af pyloner ved indfaldsveje til Skælskør, der endnu ikke er fastlagt.
Center for Teknik og Miljø har efterfølgende foretaget en besigtigelse af de pågældende placeringer ved de ovennævnte 4 indfaldsveje og konkluderet følgende.
Den endelige og nøjagtige placering af pylonerne vil herefter foregå i et tæt samarbejde mellem Business Slagelse og projektleder fra Center for Teknik og Miljø. Projektleder vil også være behjælpelig med udformning af ansøgning om gravetilladelse og byggetilladelse.
For Korsør og Skælskør er der som nævnt endnu ikke præciseret konkrete placeringer af Pylonerne. Krav til placering vil være den samme for Korsør by og Skælskør by som for Slagelse by.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
· Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model godkendes med henblik på igangsætning straks.
· Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model ikke godkendes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etableringen af pylonerne vil styrke Slagelse Kommunes image som en førende kommune på Sjælland, når det gælder detailhandel, kultur og events samt kyst- og naturturisme. Samtidig får Slagelse Kommune mulighed for at synliggøre egne aktiviteter overfor borgerne og dermed styrke kommunens borgerrelationer og kommunikation.
Hertil kan forventes en aktivering af nye indtægtskilder, der kan styrke detailhandling og byudvikling
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den økonomiske model er beskrevet i bilag. Her er præciseret den økonomiske investering for Slagelse Kommune. Investeringen udgøres af støtte på 450.000 kr. eksklusiv moms i 3 år, i alt 1.350.000 kr. Se bilag med den økonomiske kalkulation udarbejdet af Business Slagelse.
Finansieringen af driftstilskuddet foreslås gennemført ved at indgå i de kommende budgetforhandlinger.
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervsforeningerne er forankret i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. 
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at den fremlagte model for opstilling af pyloner godkendes med henblik på, at finansieringen indgår i de kommende budgetforhandlinger.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget finder projektideen interessant.
Udvalget ønsker at administrationen tager dialog med Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for budgetforudsætningerne.
GENOPTAGET
A. Udvalget ønsker at administrationen tager dialog med Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Der har været dialog med formand for hhv. Skælskør og Korsør Erhvervsforening, der begge fortæller, at foreningerne har en positiv interesse i opstilling af pyloner – 2 i Skælskør og 2 i Korsør - og forudsætter mulighed for indflydelse i den videre proces. Også overfor formanden for Business Slagelse har de to formænd bekræftet, at der ønskes pyloner i de to byer.
B. Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for budgetforudsætningerne.
Som uddybning af den allerede fremsendte budgetforudsætning kan tilføjes at:
Business Slagelse har i budgetforudsætningerne indlagt et forsigtighedsprincip. Dette princip bygger på erfaringer fra andre byer, der har arbejdet med pylonprojekter. Her peges på, at der i de første år er områder, der kræver særlig opmærksomhed og har udfordret indtjeningspotentialet. Der peges på følgende:
· Uddannelse og kurser af brugere (kunder) og administrativ support
· Opbygning af ”kundeportefølje”
· Markedsføring
· Hotline og support
· Prissætning
Ud over forsigtighedsprincippet i budgetforudsætningerne er følgende indbygget i det vedlagte budgetskema/bilag.
· Den leasingmodel der er valgt er gennemtestet af leverandøren og bygger på en række lignende pylonprojekter over hele landet.
· Valg af leverandør er foretaget ud fra kriterier der bygger på faglig erfaring, økonomisk soliditet, teknologisk kompetence.
· Der er foretaget en analyse af markedet for pylonannoncer. Her dokumenteres det at annoncører i dag betaler en markedspris for dagbladsannoncering på 7000 kr. til 16.000 kr. pr. oplag.
· Den angivne investering for Slagelse Kommune i budgetskamaet/bilaget på 450.000 kr. årligt i 3 år, vil i et vist omfang kunne finansieres af de eksisterende midler til kommunikation/markedsføring i de relevante centre, hvor det skønnes at digital formidling er faglig relevant.  
Samtidig pointeres det, at det at tænke nyt og adoptere de nye muligheder er, jævnfør andres erfaringer, ikke en selvfølgelighed. Derfor forudsætter det en målrettet markedsføringsindsats af de digitale løsninger overfor Slagelse Kommune, detailhandel, erhverv, foreninger og kulturarrangementer.
Det skal bemærkes, at der er foretaget et par sproglige præciseringer i budgetskemaet/bilag.
C. Udvalget ønsker uddybet retningslinjerne for anvendelsen af pylonerne.
Formål
Pyloner bruges til at markedsføre større events i Slagelse Kommune, og de skal være med til at styrke sammenhængskraften i hele kommunen.
Der vises større arrangementer som for eksempel Slagelse Festuge, Maritime dag i Korsør, Drengerøvsaften i Skælskør, Sct. Mikaels nat, koncerter, store sportsbegivenheder og kulturelle arrangementer, der enten har stor volumen eller som en unik karakter.
Skærmene kan også bruges til nødvendige serviceoplysninger.
Hvordan vises annoncerne?
Hvis informationerne på infostanderne følger de retningslinjer som er anført i nedenstående er det Center for Teknik og Miljøs vurdering, at annonceringerne på infostanderne ikke vil være til gene for trafikken og trafiksikkerheden.
Annoncerne vises enkeltvis i minimum 10 sek. ad gangen. Skift mellem annoncerne sker ved langsom op- og nedblænding. Dette sker af hensyn til trafiksikkerheden.
Annonceringen på infostanderne skal være uden bevægelser.
Infostanderne slukkes i perioden mellem kl. 1.00 og 5.00.
Der tages forbehold for tekniske nedbrud, som kan medføre, at skiltene er ude af drift i kortere perioder. Dette betragtes som force majeure.
Hvad kan der annonceres for?
Der lægges vægt på, at arrangementer og begivenheder skal være af væsentlig karakter med en bred almen interesse og med offentlig adgang.
Det er kun muligt at booke annoncer på de digitale infostandere, som omhandler:
· Kultur- og sportsarrangementer, udstillinger, konferencer og lignende
· Turistarrangementer
· Store handelsarrangementer
· Generel borgerinformation
· Trafikinformation.
Der må ikke annonceres for kommercielle virksomheders produkter i salgsøjemed. Men kommercielle virksomheder må gerne brande deres logo uden tilhørende salgstilbud. Sponsorer der støtter events og arrangementer må gerne få præsenteret deres logo i forbindelse med markedsføringen af disse events/arrangementer.
D. Udvalget ønsker præciseret mulighederne for anvendelse af intelligent parkeringsskiltning via pylonerne.
På baggrund af henvendelse fra Business Slagelses formand har leverandøren af pylonerne bekræftet, at det er muligt at vise intelligent trafikinformation via pyloner. Samtidig skal det understreges, at dette forudsætter, at der etableres et parkeringssystem til indsamling af trafikdata, hvilket forudsætter en investering fra Slagelse Kommunes side.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere redegørelse samt flere scenarier for indtægtsfinansiering og forankring af projektet.
Der ønskes en nærmere redegørelse for udgift til etablering af parkeringssystem og udgifterne for intern ressource til salg mv (30.000 kr.).