Møde i udvalget d. 6. marts 2017
8. Status på arbejdet med Visible Learning (O)
Sagsnr.: 330-2014-47002 Dok.nr.: 330-2017-113877 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om status på skolernes
arbejde med Visible Learning samt udgifter i forbindelse hermed.
Baggrund
Uddannelsesudvalget behandlede på deres møde i februar en
initiativretssag rejst i Byrådet af Enhedslisten. På baggrund heraf besluttede
Uddannelsesudvalget, at:
- Der
til et kommende udvalgsmøde skulle inviteres repræsentanter fra skoleområdet
til at fortælle om erfaringer med Visible Learning.
- Udvalget
ved samme lejlighed får en samlet status på arbejdet med Visible Learning samt
en økonomisk oversigt over udgifter til kompetenceudvikling og vikardækning i
forbindelse med Visible Learning.
Uddannelsesudvalget fik sidst en status på arbejdet med
Visible Learning i april 2016.
Baggrund,
indhold og formål med Visible Learning
De 19 almenskoler og Center for Skole har de seneste 3
skoleår arbejdet med Visible Learning. Visible Learning er en betegnelse for en
række perspektiver, værktøjer og tilgange til elevers læring, der har det til
fælles, at de har stor effekt på elevernes læringsudbytte. Perspektiverne og
tilgangene i Visible Learning er baseret på forskning i, hvad der får elever
til at lære mest. Visible Learning er således ikke et koncept eller en fast
skabelon, som alle skoler og/eller medarbejdere skal følge, men er en række af
værktøjer og tilgange, man kan finde sin egen vej i.
Mange af elementerne i Visible Learning er værktøjer og
tilgange, som lærerne i forvejen arbejder med. Det særlige ved Visible Learning
er, at det er med til at skabe systematik og tydelighed i, hvordan eleverne
lærer mest muligt. Herudover har arbejdet med Visible Learning understøtter
udvikling af en fælles forståelse for læring både blandt elever, forældre,
medarbejdere, ledelse og center.
Et af de nye perspektiver i Visible Learning er den synligt
lærende elev, som dækker over hvilke kompetencer eleverne skal udvikle for at
lære. Fx at samarbejde og kommunikere, være kreativ, nysgerrig og turde prøve
nye ting, kunne koncentrere sig, være motiveret og tage ejerskab, være
vedholdende og øve sig, kunne reflektere og ræsonnere. Sociale og personlige
kompetencer, der i høj grad indgår i den almene dannelse.
Skolerne fik tilbud om og valgte at arbejde med Visible
Learning, fordi det på mange måder understøtter målene med folkeskolereformen,
herunder at alle elever skal lære så meget som de kan. Hver skole har med afsæt
i deres elever og kultur lagt sin egen plan for, hvordan de vil arbejde med
Visible Learning.
Igangsatte tiltag centralt og decentralt
Arbejdet med Visible Learning
blev i første omgang iværksat som en to-årig indsats i skoleårene 2014-2016. Arbejdet
med at forankre Visible Learning på skolerne og bruge værktøjer og tilgange
systematisk er en stor omstillingsproces. Derfor arbejder skolerne og Center
for Skole med en tidshorisont på minimum fem år frem til 2019. Med afsæt i en
kommunal baseline udarbejdet medio 2014 er udarbejdet en række kommunale mål
for arbejdet. Center for Skole evaluerer udviklingen flere gange frem mod 2019. I foråret 2016 besluttede skolerne på baggrund af de
første evalueringer at fortsætte i skoleåret 2016-17. Pt pågår endnu en
evaluering, som skal danne grundlag for drøftelser af det videre arbejde.
I løbet af de tre skoleår vil alle lærere, pædagoger og
ledere på almenskolerne (ca. 800 medarbejdere) deltage i fem kursusdage, heraf
fire dage på tværs af skoler og 2 halve dage på egen skole. Her er de blevet
præsenteret for og har arbejdet med forskellige elementer og metoder i arbejdet
med synlig læring. Sideløbende har lederne deltaget i yderligere i 6 dagkurser
og en række ressourcepersoner på skolerne (ca 75 medarbejdere) har deltaget i
15 dages kursus, hvor de er blevet klædt på til at understøtte arbejdet på egen
skole. Omdrejningspunktet er netop skolens eget arbejde med synlig læring med
afsæt i skolens lokale plan. For at understøtte skolerne i deres lokale arbejde
har hver skole haft et årligt skolebesøg med opfølgning på skolens arbejde
samt drøftelse af og anbefalinger til næste step. Herudover er der årligt
afholdt opsamlingskurser for at klæde nye medarbejdere på.
Den centralt nedsatte styregruppe for Visible Learning med
repræsentanter for DLF, BUPL, skoleledere, SFOledere, ressourcepersoner samt
Center for Skole mødes ca. 4 gange årligt for at følge arbejdet og drøfte
eventuelle tiltag. Herudover er Center for Skole i løbende i dialog med
skoleledergruppen om centrale spørgsmål i relation til arbejdet med Visible
Learning.
Resultater
Der er mange faktorer, der
indvirker på elevers faglige resultater, og det kan derfor være vanskeligt
entydigt at påvise en sammenhæng mellem et tiltag som fx Visible Learning og så
elevernes resultater.
Kigger vi alligevel på
udviklingen i de nationale test i den periode skolerne har arbejdet med Visible
Learning (2014/15 til 2015/16) er der en tydelig positiv udvikling. Andelen af
de allerdygtigste og gode elever i læsning og matematik er steget, mens andelen
af elever med dårlige resultater i matematik og dansk er faldet. Slagelse
Kommune fortsat ligger under landsgennemsnittet, men afstanden er reduceret på
samtlige parametre.
Det må formodes, at flere
indsatser både lokale og centrale har bidraget hertil, fx et øget fokus på
brobygning, sproglig udvikling, talentudvikling mm. men også skolernes arbejde
med Visible Learning.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Center for Skole har brugt firmaet Challenging Learning til
at stå for kompetenceudviklingen i Visible Learning i de tre skoleår 2014-2017.
Nedenfor fremgår den samlede udgift over tre år til
de 19 skoler (ca. 800 medarbejdere).
Aktivitet
|
Indhold
|
Beløb
|
Kurser for lærere og pædagoger
|
52 kursusdage
|
1.802.000
|
Kurser for ressourcepersoner
|
14 kurser afholdt
|
576.000
|
Kurser for ledere
|
8 kursusdage afholdt
|
324.000
|
Opsamlingskurser
|
8 kursusdage afholdt
|
125.000
|
Skolebesøg
|
54 skolebesøg
|
769.500
|
Evaluering
|
Baseline, løbende evalueringer
og slutevaluering
|
661.500
|
Projektledelse
|
Mødeaktivitet, planlægning,
kommunikation
|
253.028
|
Materialer
|
Kursushæfter, hjemmeside og
online support
|
328.550
|
Transport
|
506.000
|
|
Administration
|
Koordinering, økonomi mm
|
171.000
|
TOTAL
|
5516.578
|
|
Pris pr medarbejder for 3 år
|
776 lærere, pædagoger og
ledere
|
7.109
|
Udgifterne fordelt på skoleår
udgør:
År 1 (2014-15):
2.456.828
År 2
(2015-16): 2.256.750
År 3 (2016-17):
803.000
Hertil kommer udgifter til vikardækning. Det vil være vanskeligt at opgøre ressourceforbruget til
vikarer, da det er den enkelte skole, der indkalder vikarer, når det
vurderes nødvendigt. Kurserne er så vidt muligt tilrettelagt, så vikardækning
kan holdes på et minimum. Det er primært kurserne for ressourcepersoner, der
har bevirket vikardækning. For at få et overblik over udgifter til vikardækning
specifikt i forbindelse med kurser i Visible Learning vil det kræve, at den
enkelte skole går 2 ½ år tilbage og undersøger, om de har indkaldt vikarer på de
konkrete kursusdage.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. marts 2017:
Fraværende:
Udvalget taget orienteringen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tager orienteringen til orientering.