Møde i udvalget d. 6. marts 2017

8.     Status på arbejdet med Visible Learning (O)

Sagsnr.: 330-2014-47002               Dok.nr.: 330-2017-113877                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om status på skolernes arbejde med Visible Learning samt udgifter i forbindelse hermed.
Baggrund
Uddannelsesudvalget behandlede på deres møde i februar en initiativretssag rejst i Byrådet af Enhedslisten. På baggrund heraf besluttede Uddannelsesudvalget, at:
- Der til et kommende udvalgsmøde skulle inviteres repræsentanter fra skoleområdet til at fortælle om erfaringer med Visible Learning.
- Udvalget ved samme lejlighed får en samlet status på arbejdet med Visible Learning samt en økonomisk oversigt over udgifter til kompetenceudvikling og vikardækning i forbindelse med Visible Learning.
Uddannelsesudvalget fik sidst en status på arbejdet med Visible Learning i april 2016.
Baggrund, indhold og formål med Visible Learning
De 19 almenskoler og Center for Skole har de seneste 3 skoleår arbejdet med Visible Learning. Visible Learning er en betegnelse for en række perspektiver, værktøjer og tilgange til elevers læring, der har det til fælles, at de har stor effekt på elevernes læringsudbytte. Perspektiverne og tilgangene i Visible Learning er baseret på forskning i, hvad der får elever til at lære mest. Visible Learning er således ikke et koncept eller en fast skabelon, som alle skoler og/eller medarbejdere skal følge, men er en række af værktøjer og tilgange, man kan finde sin egen vej i.
Mange af elementerne i Visible Learning er værktøjer og tilgange, som lærerne i forvejen arbejder med. Det særlige ved Visible Learning er, at det er med til at skabe systematik og tydelighed i, hvordan eleverne lærer mest muligt. Herudover har arbejdet med Visible Learning understøtter udvikling af en fælles forståelse for læring både blandt elever, forældre, medarbejdere, ledelse og center.
Et af de nye perspektiver i Visible Learning er ’den synligt lærende elev’, som dækker over hvilke kompetencer eleverne skal udvikle for at lære. Fx at samarbejde og kommunikere, være kreativ, nysgerrig og turde prøve nye ting, kunne koncentrere sig, være motiveret og tage ejerskab, være vedholdende og øve sig, kunne reflektere og ræsonnere. Sociale og personlige kompetencer, der i høj grad indgår i den almene dannelse.
Skolerne fik tilbud om og valgte at arbejde med Visible Learning, fordi det på mange måder understøtter målene med folkeskolereformen, herunder at alle elever skal lære så meget som de kan. Hver skole har med afsæt i deres elever og kultur lagt sin egen plan for, hvordan de vil arbejde med Visible Learning.
Igangsatte tiltag – centralt og decentralt
Arbejdet med Visible Learning blev i første omgang iværksat som en to-årig indsats i skoleårene 2014-2016. Arbejdet med at forankre Visible Learning på skolerne og bruge værktøjer og tilgange systematisk er en stor omstillingsproces. Derfor arbejder skolerne og Center for Skole med en tidshorisont på minimum fem år frem til 2019. Med afsæt i en kommunal baseline udarbejdet medio 2014 er udarbejdet en række kommunale mål for arbejdet. Center for Skole evaluerer udviklingen flere gange frem mod 2019. I foråret 2016 besluttede skolerne på baggrund af de første evalueringer at fortsætte i skoleåret 2016-17. Pt pågår endnu en evaluering, som skal danne grundlag for drøftelser af det videre arbejde.   
I løbet af de tre skoleår vil alle lærere, pædagoger og ledere på almenskolerne (ca. 800 medarbejdere) deltage i fem kursusdage, heraf fire dage på tværs af skoler og 2 halve dage på egen skole. Her er de blevet præsenteret for og har arbejdet med forskellige elementer og metoder i arbejdet med synlig læring. Sideløbende har lederne deltaget i yderligere i 6 dagkurser og en række ressourcepersoner på skolerne (ca 75 medarbejdere) har deltaget i 15 dages kursus, hvor de er blevet klædt på til at understøtte arbejdet på egen skole. Omdrejningspunktet er netop skolens eget arbejde med synlig læring med afsæt i skolens lokale plan. For at understøtte skolerne i deres lokale arbejde har hver skole haft et årligt ’skolebesøg’ med opfølgning på skolens arbejde samt drøftelse af og anbefalinger til næste step. Herudover er der årligt afholdt opsamlingskurser for at klæde nye medarbejdere på.
Den centralt nedsatte styregruppe for Visible Learning med repræsentanter for DLF, BUPL, skoleledere, SFOledere, ressourcepersoner samt Center for Skole mødes ca. 4 gange årligt for at følge arbejdet og drøfte eventuelle tiltag. Herudover er Center for Skole i løbende i dialog med skoleledergruppen om centrale spørgsmål i relation til arbejdet med Visible Learning.
Resultater
Der er mange faktorer, der indvirker på elevers faglige resultater, og det kan derfor være vanskeligt entydigt at påvise en sammenhæng mellem et tiltag som fx Visible Learning og så elevernes resultater.
Kigger vi alligevel på udviklingen i de nationale test i den periode skolerne har arbejdet med Visible Learning (2014/15 til 2015/16) er der en tydelig positiv udvikling. Andelen af de allerdygtigste og gode elever i læsning og matematik er steget, mens andelen af elever med dårlige resultater i matematik og dansk er faldet. Slagelse Kommune fortsat ligger under landsgennemsnittet, men afstanden er reduceret på samtlige parametre.
Det må formodes, at flere indsatser både lokale og centrale har bidraget hertil, fx et øget fokus på brobygning, sproglig udvikling, talentudvikling mm. men også skolernes arbejde med Visible Learning.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Skole har brugt firmaet Challenging Learning til at stå for kompetenceudviklingen i Visible Learning i de tre skoleår 2014-2017. Nedenfor fremgår den samlede udgift over tre år til de 19 skoler (ca. 800 medarbejdere).
Aktivitet
Indhold
Beløb
Kurser for lærere og pædagoger
52 kursusdage
1.802.000
Kurser for ressourcepersoner
14 kurser afholdt
576.000
Kurser for ledere
8 kursusdage afholdt
324.000
Opsamlingskurser
8 kursusdage afholdt
125.000
Skolebesøg
54 skolebesøg
769.500
Evaluering
Baseline, løbende evalueringer og slutevaluering
661.500
Projektledelse
Mødeaktivitet, planlægning, kommunikation
253.028
Materialer
Kursushæfter, hjemmeside og online support
328.550
Transport
506.000
Administration
Koordinering, økonomi mm
171.000
TOTAL
5516.578
Pris pr medarbejder for 3 år
776 lærere, pædagoger og ledere
7.109
Udgifterne fordelt på skoleår udgør:
År 1 (2014-15): 2.456.828
År 2 (2015-16): 2.256.750
År 3 (2016-17):   803.000
Hertil kommer udgifter til vikardækning. Det vil være vanskeligt at opgøre ressourceforbruget til vikarer, da det er den enkelte skole, der indkalder vikarer, når det vurderes nødvendigt. Kurserne er så vidt muligt tilrettelagt, så vikardækning kan holdes på et minimum. Det er primært kurserne for ressourcepersoner, der har bevirket vikardækning. For at få et overblik over udgifter til vikardækning specifikt i forbindelse med kurser i Visible Learning vil det kræve, at den enkelte skole går 2 ½ år tilbage og undersøger, om de har indkaldt vikarer på de konkrete kursusdage.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende: 
Udvalget taget orienteringen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tager orienteringen til orientering.