Møde i udvalget d. 8. februar 2017

6.     Virtuelle genoptræningsløsninger (B)

Sagsnr.: 330-2017-5643                 Dok.nr.: 330-2017-41385                                  Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der er stigende fokus på, at løse dele af genoptræningsopgaverne ved hjælp af virtuelle løsninger. Slagelse kommune har for år tilbage deltaget i udviklingen af de første løsninger. I startfasen bar virtuel genoptræningsløsninger præg af mange begynder vanskeligheder og blev derfor aldrig fast implementeret i Slagelse Kommune.

Produkterne er nu mere stabile, og det er derfor interessant igen at undersøge mulighederne for virtuel genoptræning.
Virtuel træning giver mulighed for, at borgeren træner hjemmefra ved hjælp af programmer tilrettelagt af terapeuten på genoptræningsstedet. Typisk trænes der ved skærm, enten egen skærm eller skærm opstillet af kommunen. Flere løsninger giver mulighed for, at borgers træningsintensitet kan følges af terapeuten. Derved kan der ske en konstruktiv feedback til borger på intensitet og udførelse. Vi har været i dialog med og haft erfaring med to former for velfærdsteknologisk virtuel genoptræningsløsning.

1. Sundhed og Træning har været med i et offentligt-privat projekt vedr. en velfærdsteknologisk løsning på genoptræningsområdet. Løsningen er allerede anvendt i andre kommuner, og der er fundet evidens for anvendelsen af løsningen ift. genoptræning af nye knæ og hofter.
Formålet med projektet var en afprøvning af, om den velfærdsteknologiske løsning kunne sikre en tryg overgang og overlevering af træning på sygehuset og til kommunal genoptræning. Konklusionen på projektet var, at borgerne under indlæggelse var for dårlige til at modtage information om en træningsløsning. Samtidig var borgerne meget kort tid på sygehuset og så ofte kun sygehusterapeuten en gang. Rekrutteringen på sygehuset havde derfor svære betingelser. Konklusionen var også, at de borgere, hvor implementeringen lykkedes, oplevede god effekt med løsningen, og de var glade for den. Flere oplevede, at de blev understøttet i at være mere aktive ved hjælp af de informationer, borgeren fik fra den velfærdsteknologiske løsning. Derfor blev en anbefaling fra projektet, at en velfærdsteknologisk løsning vil give mening for nogen borgere, men det er optimalt, hvis de først starter med teknologien i kommunalt regi.
2. Administrationen har afholdt møde med en anden udbyder af virtuel genoptræning. Denne løsning anvendes også i flere andre kommuner. Lederen af Sundhed og Træning har kontaktet to af disse kommuner. Deres tilbagemeldinger er, at de er glade for den virtuelle løsning. Kommunerne anvender teknologien til genoptræning af flere målgrupper, men forsat som et supplement til den ordinære genoptræning. De to kommuner vurderer, at teknologien primært er anvendelig til målgrupper, der har svært ved at klare transporten til træningsstedet (eks. pga. træthed). Samt til borgere, som har behov for at træne på fleksible tidspunkter - enten pga. arbejde eller sygdommens karakter (typisk kræftborgere).
Begge kommuner vurderer, at den vigtigste faktor for succes med virtuel genoptræning er, at både borger og terapeut er motiveret for løsningen. Begge kommuner fortæller også, at de har opnået gevinster ved hjælp af løsningen. Gevinst primært i forbindelse med, at borgeren træner mere og måske derfor kan afsluttes tidligere eller med bedre resultat. De gevinster, de har hentet, er ikke direkte opgjort, men har været anvendt til at træne den stigende mængde af borgere, der henvises til kommunal genoptræning.
Administrationen har lavet indledende undersøgelse i forhold til specifikke omkostninger for begge velfærdsteknologiske løsninger. For begge løsninger gælder, at der er en etableringsudgift og derefter en løbende driftsudgift.
Det forventes, at der skal investeres omkring kr. 370.000 hvis begge løsninger etableres i en etårig periode. For begge løsninger gælder, at der med en investering kan træne ca. 20 borgere af gangen – dermed samlet 40 borgere for begge løsninger. Hvor mange borgere, der træner årligt med løsningerne, afhænger af længden af træningsforløbene, som varierer alt efter kompleksitet og behov.
På nuværende tidspunkt er leveringstiden ikke undersøgt.
Retligt grundlag
Jf. Sundhedsloven §140 skal kommunen tilbyde genoptræning.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at der i Sundhed og Træning igangsættes implementering af virtuel genoptræning eller at afvise forslaget.
Hvis den virtuelle genoptræning igangsættes, vil der skulle findes midler til indkøb og drift.
Sundheds- og Seniorudvalget kan beslutte at anvende ikke prioriterede midler til velfærdsteknologiske løsninger til formålet.
Det må forventes, at effekten af implementeringen først har fuld virkning efter 6 mdr. Gevinsten af den virtuelle løsning kan være med til at sikre, at Sundhed og Træning kan imødekomme den forsat forventede stigning i antallet af genoptræningsplaner.
Med baggrund i, at der er behov for yderligere dialog med leverandører om priser, levering og undervisning, forventes det, at virtuel genoptræning vil kunne starte op fra august 2017.
Vurdering
Anvendelse af virtuel genoptræning hænger sammen med visionen for Sundhed og Ældre – lev livet aktivt – i samarbejde med og om borgeren. En virtuel løsning giver borgeren fleksible muligheder for genoptræning, samtidig med, at den kan frigive ressourcer til at imødekomme stigningen i genoptræningsplaner.
 
Administrationen vurderer, at den samlede indsats vil give værdi for de berørte borgere, og samtidig har potentiale for at give en økonomisk gevinst for kommunen i forhold til omkostningerne.

Det vurderes, at der i første omgang tages stilling til, at afprøve udstyret i et år. Derved opnås erfaring med virtuel genoptræning, som kan danne grundlag for at vurdere, om initiativet skal forsætte.
 
Såfremt der implementeres virtuel genoptræning, skal indsatsen vurderes efter 9 og 12 mdr. i forhold til antal borgere, der bruger udstyret. Hvor meget terapeuttid, der bruges på disse borgere i forhold til sammenlignelige almindelige forløb uden virtuel genoptræning, samt borgernes vurdering af virtuel genoptræning
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
370.000
264.000
264.000
264.000
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Det forventes ikke at have nogen konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, at der igangsættes implementering af virtuel genoptræning
2.    at Udvalget beslutter finansiering heraf
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. februar 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Udvalget beslutter at igangsætte implementeringen af virtuel genoptræning. Finansieringen tages fra ikke-disponerede anlægsmidler, velfærdsteknologi i 2017.
Udvalget ønsker, at få et indtryk af løsningen, efter sommerferien.