Møde i udvalget d. 5. maj 2021

8.     Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed (O)

Sagsnr.: 330-2021-10213               Dok.nr.: 330-2021-45091                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om de Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed. 

Sagens indhold

De Nationale Retningslinjer (Dec. 2020) for indsatsen mod hjemløshed giver kommuner, boformer og andre aktører på hjemløseområdet et fælles grundlag for indsatsen mod hjemløshed. Retningslinjerne samler eksisterende viden om virksomme tilgange og indsatser på hjemløseområdet. De bidrager til et overblik over væsentlige elementer i indsatsen mod hjemløshed, både for den enkelte borger og ved tilrettelæggelsen af indsatsen for hele området.

Retningslinjerne er udarbejdet af Socialstyrelsen og med involvering af en række centrale aktører fra hjemløseområdet samt den aktuelt bedste viden fra forskning og praksis på området.

Principper for god praksis på hjemløseområdet

De nationale retningslinjer tager afsæt i en introduktion, hvor intentioner, viden og formål præciseres. Overordnerede temaer som, forebyggelse af hjemløshed, organisering og samarbejde, boligindsatser og borgerrettede indsatser omsættes i 9 bærende principper for god praksis i indsatsen mod hjemløshed.

Principperne understøtter en helhedsorienteret indsats der bygger på recovery og rehabilitering. Principperne kan ikke stå alene, og skal ses i sammenhæng med de tilhørende retningslinjer og anvisninger.

Principperne er:

1.    Fokus på forebyggelse

2.    Tilgængelighed og tværgående rådgivning

3.    Systematisk og helhedsorienteret myndighedsudredning

4.    Helhedsorienteret tilgang

5.    Borgerinddragelse og samarbejde

6.    Understøttende organisatoriske rammer

7.    Systematisk dokumentation og kvalitetssikring

8.    Anvendelse af den aktuelt bedste faglige viden

9.    Strategisk og systematisk udvikling af boligmassen

Hvordan påtænkes arbejdet med de Nationale retningslinjer i Slagelse Kommune igangsat?

Indsatsen mod hjemløshed er kompleks og består af mange forskellige elementer som fordrer en helhedsorienteret indsats og samarbejde om opgaven på tværs af såvel politiske udvalg, fagforvaltninger, sektorer samt involvering af NGO organisationer og civilsamfund. Ingen fagforvaltning eller sektor kan løfte opgaven alene. Gennem Projekt en ny Start er det blevet tydeligt, at arbejdet på tværs, skaber smidigere og helhedsorienterede arbejdsgange som et samarbejde om de nationale retningslinjer kan styrke yderligere. Med afsæt i kommunens medborgerpolitik og det politiske pejlemærke socialt udsatte vil administrationen i samarbejde med pejlemærkegruppen tage initiativ til, at der afvikles en workshop med deltagelse af kommunes fagcentre, Udsatteråd relevante leverandører, NGO organisationer og Socialstyrelsen i nov. /dec. 2021. Formålet med workshoppen er: 1) at søge at give de Nationale Retningslinjer liv så de bliver til mere end ord på papir, 2) at holde Slagelse Kommunes samlede indsatser op mod anbefalingerne i de Nationale Retningslinjer, 3) at få en fælles forståelse af på, hvilke områder der er behov for at styrke eller udvikle/iværksætte nye indsatser.

Retligt grundlag

Lov om social service. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Handlemuligheder

A: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning.

B Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan anmode administrationen om løbende, at blive orienteret om status på, hvordan der arbejdes med de Nationale Retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed i Slagelse Kommune.

Vurdering

Det er administrationen vurdering, at det vil fremme et fælles og samtidigt fokus i arbejdet med De Nationale Retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed ved, at arbejdet startes ved fælles KICK-OFF i form af en workshop.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Workshoppen vil involvere deltagelse af kommunens fagcentre på velfærdsområderne samt inddragelse af Rådet for Socialt Udsatte.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen taget til efterretning.

Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.