Møde i udvalget d. 15. marts 2021

25.   Corona-hjælpepakke på kultur, fritid og idræts- samt turisme-området (D)

Sagsnr.: 330-2020-28610                 Dok.nr.: 330-2021-90130            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte implementering af beslutningen omkring lokal hjælpepulje i forbindelse med Covid19 på kultur-, fritids- og idrætsområdet samt turisme.
Sagens indhold
Økonomiudvalget har på deres møde den 22. februar 2021 truffet beslutning om etablering af lokal hjælpepakke, herunder beløbsramme og finansiering.
I foråret besluttede Økonomiudvalget ligeledes en lokal hjælpepakke til understøttelse af det lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet. Denne hjælpepakke blev afsluttet med udgangen af august 2020.
Den fortsatte nedlukning af samfundet har betydet, at der fortsat er behov for hjælp til understøttelse af det lokale kultur, fritid og idrætsområde. Så derfor har ØK vedtaget en ordning svarende til den tidligere.
Det fremgår af ØK’s sag at ordningen vil fungere på følgende måde:
·       Alle foreninger under folkeoplysningsloven, kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner, klubber, events og lignende kan søge om hjælp til dækning af dokumenteret nettotab som følge af krisen i perioden 1. september 2020 til 31. marts 2021.
·       Tilskud til dækning af udgifter, og der ydes således ikke tilskud til tab af indtjening. Puljen støtter kun udgifter, som man ikke har kunnet få dækket via indtjening/indtægter.
·       Ansøgningerne skal være kortfattede og behandles enkeltvis af forvaltningen efter ens retningslinjer.
·       Ansøgningerne behandles hurtigt og med svar indenfor 5 arbejdsdage. Ansøgningsfrist er den 1. juni 2021.
·       Ansøgningerne behandles efter først-til-mølle-princippet
·       Ingen kontrol ved udbetaling
·       Tro- og-love-erklæringer
·       Stikprøvekontroller
·       Lovmæssige og generelle kontrol jfr. den skærpede lovgivning i forbindelse med Corona-krisen.
·       Beløbsrammen fastsættes til maksimalt 2 mio. kr.
·       Ansøgerne er forpligtet til at søge eventuelle nationale hjælpepakker samt at tilbagebetale en evt. difference, såfremt det ved regnskabsårets afslutning konstateres, at den udbetalte støtte overstiger det endelig nettotab, som har berettiget ansøger til tilskud efter hjælpepakken.
·       Alle, der har mulighed for at søge statslige hjælpepakker, skal gøre dette, forud for ansøgning til/bevilling fra kommunal hjælpepakke. Ansøgere skal med andre ord afsøge de nationale muligheder, inden de søger den lokale hjælpepakke.
·       Ansøgere skal godtgøre, at de har søgt statslige puljer.
·       Kommercielle aktiviteter kan ikke støttes via den lokale hjælpepakke.
Implementering af beslutningen:
·       Slagelse Kommunes hjemmeside (der findes allerede en side med ansøgningsskema)
·       Formidling gennem nyhedsmail til foreninger, organisationer m.fl.
·       Formidling gennem kommunens råd og nævn
·       Winkas
·       Facebook
·       Evt. digitalt fyraftensmøde
·       Ansøgning skal foregå via ansøgningsblanket på kommunens hjemmeside for at sikre ensartethed og lige beregnings- og beslutningsgrundlag
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttig interesse for kommunens borgere. Kommunen kan ikke støtte kommercielle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Drøfte mulige scenarier for implementering af beslutningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en formidling gennem hjemmeside, lokale råd og nævn, nyhedsmail til foreninger m.fl. vil sikre, at foreninger m.fl. bliver bekendt med den økonomiske hjælpepakke.
Da der på forhånd er fastsat en beløbsramme, og da ansøgningerne desuden behandles efter først-til-mølle-princippet, vurderer administrationen, at der bør foretages en overordnet fordeling af puljen ud på områder for at sikre, at foreninger, institutioner og aktører på både kultur-, idræts- og kulturområdet får gavn af puljen.
En fordeling kunne fx være 800.000 kr. til idrætsområdet, 800.000 kr. til kulturområdet og 400.000 kr. til turismeområdet. Alternativt 900.000 kr. til både kultur og idræt og 200.000 kr. til turisme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiudvalget fastsatte en beløbsramme på maksimalt 2 mio. kr. til hjælpepakken. Beløbsrammens maksimum kan medføre, at foreninger m.fl., der ansøger, efter at rammen er opbrugt, vil få afslag på deres ansøgning om støtte fra hjælpepakken.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget drøfter implementeringen af beslutningen omkring lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkendte:
At formidlingen sker gennem hjemmeside, lokale råd og nævn, nyhedsmail til foreninger m.v.
At forsamlingshusene kan komme i betragtning i forhold til hjælpepakken, jfr. beslutning i Økonomiudvalget den 22. februar 2021.
At tilskuddene gives i henhold til Økonomiudvalgets beslutning til dokumenterede nettotab som følge af Corona-krisen.
At det indstilles til Økonomiudvalget, at der sættes en tidsfrist for ansøgninger, og at der herefter foretages en samlet vurdering og fordeling af puljen.
Såfremt Økonomiudvalget ikke godkender, at der fastsættes en tidsfrist, godkender udvalget en fordeling med 900.000 kr. til kulturområdet, 900.000 kr. til idrætsområdet og 200.000 kr. til turisme.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Økonomiudvalget godkendte at der kan sættes en tidsfrist - 1. maj 2021 - for ansøgninger, og at der herefter tages en samlet vurdering og fordeling af puljen i Kultur- og Fritidsudvalget. I øvrigt bemærkes at den samlede pulje er 2,2 mio. kr. efter tilførsel af midler til forsamlingshusene.
Villum Christensen (I) fandt at de statslige hjælpepakker på området har indhentet behovet for yderligere kommunal hjælp, og anmoder om, at forvaltningen efter foreningernes regnskabsaflæggelse, redegør for forbruget i 2020, og den iværksatte kontrol af kommunens tilskudsprincipper, herunder ikke mindst kravet om dokumentation for svar fra de statslige myndigheder samt håndtering af tilbagebetalingssager.
Økonomiudvalget er opmærksom på detailhandlens udfordringer og støtter på forskellig vis detailhandlen i forbindelse med genåbningen.
Borgmesteren udarbejder udkast til skrivelse til regeringen vedrørende detailhandlens aktuelle problemer med sæsonbestemte varer i forbindelse med nedlukningen.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.