Møde i udvalget d. 9. august 2017

3.     Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)

Sagsnr.: 330-2017-24510               Dok.nr.: 330-2017-403978                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser ved overgangen til drift af 3 års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse og seksuel sundhed.
Baggrund
På tidligere udvalgsmøde i juni 2017 blev evalueringerne af 3 års besøg og de 2 rejsehold drøftet på Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget. Uddannelses-, og Sundheds- og Seniorudvalget har på baggrund af evalueringerne ønsket at få fremlagt en prioritering af indsatserne, samt at få belyst de økonomiske konsekvenser ved overgangen til drift.
3 års besøg
3 års besøgene blev i sin tid vedtaget på baggrund af anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om overvægt. Forebyggelsespakkerne er baseret på evidensbaseret forskning og er lavet for at understøtte kommunerne i at målrette indsatser. 3 års besøg skal også ses i sammenhæng med Sundhedstjenestens generelle indsats mod overvægt, idet det primært er sundhedsplejerskerne, der opsporer overvægtige børn og henviser til kommunens behandlingstilbud BOBU.
Formålet med 3-års besøg er:
· At opspore overvægt hos småbørn ved 3-års alderen, herunder fokus på sunde vaner bl.a. mad og bevægelse.
· At forebygge overvægt senere i livet.
· At vurdere motorik, trivsel og sprogudvikling og derudover inddrage/vurdere emner, som familien finder relevante i forhold til deres 3-årige barn, fx opdragelse, søvn, renlighed.
Konsekvenser ved fravalg af 3 års besøg
Hvis børnene ikke opspores og hjælpes så tidligt som muligt, vil det have stor sundhedsmæssig betydning for det enkelte barn og familie, da der er store fysiske og psykiske konsekvenser forbundet med at være overvægtig som barn (og voksen). Af fysiske konsekvenser kan bl.a. nævnes forstadier til diabetes, forhøjet blodtryk, fedtlever. Foruden de fysiske konsekvenser oplever mange overvægtige børn øget mobning og drillerier, som påvirker deres trivsel negativt.
Desuden bærer børn og unge overvægten med sig ind i voksenlivet. Ca. hvert 5 barn er overvægtigt. Langt over halvdelen af de personer, der er overvægtige som børn, bliver også overvægtige som voksne. Forskningen viser, at overvægt som 3-årig er stærkt forbundet med overvægt som 5-årig, og at overvægt som 5-årig, øger risikoen for overvægt og fedme med 70-80 % i voksenalderen. Konsekvenserne ved overvægt i voksenlivet er mange, herunder bl.a. en øget risiko for følgesygdomme som fx type-2-diabetes, forhøjet blodtryk, hjerte-kar sygdomme.
Et andet formål med 3 års besøgene er, foruden opsporing af overvægt, at vurdere barnets trivsel, motorik og sproglige udvikling. Hvert femte besøgte barn, var udfordret på minimum ét af disse parametre, særligt det sproglige. Forskningen indikerer en tæt sammenhæng mellem barnets sproglige udvikling og motorik. Er et barn motorisk udfordret, har det generelt dårligere forudsætninger for at indgå i fællesskaber med andre børn og har sværere ved at knytte venskaber, fordi barnet oftest ikke kan deltage på lige fod med andre i fysiske aktiviteter. Dårlig motorik har derfor betydning for børns sociale relationer, men også deres læring, fordi det, at indgå i aktiviteter med andre, bidrager til deres læring.
Rejsehold i rygeforebyggelse
Tobaksrygning udgør den største trussel mod folkesundheden. Rygning medfører en tidligere død, større risiko for sygdom, forringet livskvalitet, foruden dertil hørende samfundsøkonomiske konsekvenser. Der er desuden en tæt sammenhæng mellem rygning og senere misbrugsproblematikker. Jo tidligere en person starter med at ryge, jo sværere har personen ved at stoppe senere i sit voksenliv. En tidlig forebyggende indsats overfor børn og unge med henblik på at hindre rygestart og hjælpe med rygestop er derfor vigtig. 
Formålet med rejseholdet er, at
· Fastholde de unge i Slagelse Kommune som ikke-rygere af tobak og hash.
· At flere stopper med at ryge, før de når at blive psykisk, fysisk og socialt afhængige.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i rygeforebyggelse
Hvis vi skal mindske antallet af storrygere i Slagelse kommune er det nødvendigt med et helhedsperspektiv på rygeforebyggelse, hvor der især er fokus på at forhindre rygestart hos børn og unge. Den største effekt af det tobaksforbyggende arbejde ses, når indsatserne er omfattende, flerstrengede og spiller sammen. De centrale elementer er fremme af rygestop, fremme af røgfri miljøer og forebyggelse af rygestart. Rejseholdet løfter med deres indsats alle 3 elementer for målgruppen unge i Slagelse.
Der er evidens for, at misbrugsproblemer ofte starter med rygning og hash, der senere kan udvikle sig til en afhængighed af hårdere stoffer og andre misbrug, f.eks. alkohol.
Rejsehold i seksuel sundhed
Fokus på den seksuelle sundhed blandt unge reducerer forekomsten og spredningen af sexsygdomme, reducerer antallet af uønskede graviditeter og som voksen, reducerer behovet for fertilitetsbehandling.
Formålet med rejseholdet er, at fremme unges handlekompetence i relation til seksualitet, sundhed, trivsel og rettigheder. Målgruppen er unge i alderen 13-25 år, herunder primært unge på ungdomsuddannelserne og specialområdet.
Rejseholdet underviser også i tidsaktuelle emner, som hævnporno og grænsesætning. Særlig grænsesætning har også vist sig relevant for de unge i andre sammenhænge end seksuel sundhed.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i seksuel sundhed
Med rejseholdet i seksuel sundhed lever vi op til flere af anbefalingerne i Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke i seksuel sundhed. Rejseholdet opfylder en opgave med at styrke de unges seksuelle trivsel. Gennem undervisning fokuseres der også på seksuel grænsesætning.
Videreføres rejseholdet ikke, kan det på sigt medføre flere seksuelt overførte sygdomme og flere uønskede graviditeter. Særligt målgruppen af sårbare unge, og unge på specialområdet har vist sig at have et særligt behov for den undervisning, som rejseholdet tilbyder. Nedlægges rejseholdet betyder det, at det behov, specialområdet har for undervisning i seksuel sundhed, skal dækkes på anden vis.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Alle 3 indsatser har vist sig at have en værdifuld effekt og samtidig et stort potentiale til at forbedre folkesundheden for børn og unge på både kort og lang sigt (og derved også en effekt i voksenlivet).
Nedenstående er en oversigt over mulige scenarier for videreførelse af indsatserne i prioriteret rækkefølge. Forslag til finansiering fremgår af afsnittet økonomiske og personalemæssige konsekvenser.  
Model A 3-års besøg og rejsehold overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg, rejsehold i rygeforebyggelse & rejsehold i seksuel sundhed videreføres.
Samlet økonomi: 718.000 kr.
Model B 3-års besøg og rygeforebyggelse overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse videreføres.
Samlet økonomi: 584.000 kr.
Model C 3-års besøg overgår til drift
Indsats: 3-års besøg videreføres.
Samlet økonomi: 450.000 kr.
Model D
Ingen af indsatserne videreføres.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle initiativer viser sundhedsmæssig effekt – dog først synligt på længere sigt – og at initiativerne taler ind i de udfordringer, kommunen står overfor. Dette gælder såvel overvægtsproblematikker, mistrivsel, arbejdsmarkedstilknytning og misbrugsproblematikker. Administrationen anbefaler derfor model A.
Det er administrationens vurdering, at 3 års besøg som minimum bør fortsætte i drift på baggrund af de positive erfaringer fra evalueringen og det langsigtede forebyggelsesperspektiv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
3 års besøg - finansieringsbehov 450.000 kr. årligt svarende til 1 årsværk
Sundhedstjenesten afholder en egenfinansiering på 175.000 kr. da 3 års besøg anses for at være en del af kerneopgaven. Udvalgene skal derfor finansiere de resterende 275.000 kr. op til finansieringsbehovet på 450.000 kr. årligt.
Handicap- og Psykiatri Udvalget
68.750 kr.
Sundheds- og Seniorudvalget
68.750 kr.
Uddannelsesudvalget
(Finansiering delt mellem Center for Dagtilbud og Center for Skole, hvert center finansierer med 68.750 kr.)
137.500 kr.
SUM
275.000 kr.
Rejsehold i rygeforebyggelse – finansieringsbehov 134.000 kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget
33.500 kr.
Handicap- og Psykiatriudvalget
33.500 kr.
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og center for skole)
67.000 kr.
SUM
134.000
Rejsehold i seksuel sundhed – finansieringsbehov 134.000 kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget
33.500 kr.
Handicap- og Psykiatriudvalget
33.500 kr.
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og center for skole)
67.000 kr.
SUM
134.000
Konsekvenser for andre udvalg
Indsatserne har en direkte relation til Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og med indsatserne kan en del af målene i politikkerne indfries. Derudover taler indsatserne ind som en af flere handlinger på Byrådets tidligere definerede 6 udfordringer.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalgene beslutter, at 3-års besøg og rejseholdene overgår til drift.
2.    at Såfremt udvalgene ikke beslutter at videreføre alle tre initiativer, at udvalgene så beslutter at videreføre 3-års besøgene.
3.    at  Udvalget tager beslutning om finansiering af initiativerne ved overgang til drift.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
At 1 og 3 godkendt.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første og andet "at" godkendt.
I forhold til tredje "at" godkendte udvalget finansieringen for så vidt angår udvalgets område.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget beslutter, at 3-års besøg og rejseholdene overgår til drift. Midlerne tages fra folkesundhedsområdet. Udvalget ønsker et indtryk af, hvilke konsekvenser det har for folkesundhedsområdet tilsendt pr. mail.