Møde i udvalget d. 1. februar 2021

14.   Samarbejdsaftale med organisationen Plant et Træ om skovrejsning (B)

Sagsnr.: 330-2020-114363             Dok.nr.: 330-2021-15418                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om det overfor Økonomiudvalget kan anbefales, at Slagelse Kommune indgår en samarbejdsaftale om skovrejsning med organisationen ”Plant et Træ”. Som led i aftalen skal kommunen udpege kommunalt areal til skovrejsning. 
Baggrund
Organisationen ”Plant et Træ” ønsker at indgå et samarbejde med Slagelse Kommune om skovrejsning. 
”Plant et Træ” er en almennyttig organisation, der har til formål at plante flere træer i Danmark samt stimulere almen interesse for træer og deres betydning for miljøet og klimaet. Organisationen ønsker igennem sine plantninger at inddrage borgere, især børn, børneinstitutioner og skoler. Organisationen får sine midler gennem donationer fra borgere, virksomheder, fonde, legater m.fl. 
Samarbejdsaftale og valg af areal til skovrejsning
Grundstenen i samarbejdet er, at der indgås en samarbejdsaftale om skovrejsning på ca. 5 - 10 hektar (og gerne mere) på et kommunalt areal. Arealet kan være sammenhængende eller fordelt på flere forskellige spredte arealer.
Ved indgåelse af en samarbejdsaftale forpligter ”Plant et Træ” sig til at donere træer samt afholde udgifter til etablering og drift i 3 år. Det svarer til, at kommunen får tilført 12 kr. pr. træ. Kommunen vælger selv træarter og placering.
Kommunen forpligter sig til at stille jord til rådighed. Kommunen ejer efterfølgende det på arealet etablerede. Udgifter til anlæg af stier og eventuelle faciliteter samt drift efter de første 3 år afholdes af kommunen.
Administrationen har screenet de kommunalt ejede arealer og udpeget to områder, som vurderes at være mest egnet til skovrejsning. Det har været et mål at finde et areal til bynær skov, som borgerne kan gå eller cykle til. Ved screeningen er der lagt vægt på at finde arealer med en vis volumen med nærhed til boligområder og institutioner, og som ikke hindre udnyttelse til andre planlagte formål.
Område 1 ved Stignæs Landevej, Skælskør, jf. kortbilag
Området er beliggende i den nordøstlige del af Skælskør, lige øst for eksisterende idrætsanlæg. Arealet udgør ca. 10 hektar. Området har i tidligere kommuneplan været udlagt til boligformål. Området indgå ikke i nuværende kommuneplan. Området ligger i umiddelbar nærhed til skole, børneinstitution, idrætsanlæg og tilhørende idrætsforeninger og spejderklub. Området grænser op til et areal, som i kommuneplanen er udlagt til kommende boligområde. Området er i dag forpagtet ud til landbrugsdrift. Forpagtningskontrakten kan opsiges med virkning efter høsten 2021. 
Område 2 ved Ladebovej, Skælskør, jf. kortbilag
Området er beliggende i den sydøstlige del af Skælskør og udgør ca. 11 hektar. Området er i kommuneplanen udlagt til rekreativt formål og grænser op til et parcelhuskvarter, handicapboliger og den rekreative sti ”Fodsporet”.
Boligområdet Parkvej og Guldagergård Bypark ligger i umiddelbar nærhed. Området udgør et sammenhængende område, dog adskilt af Ladebovej og Park Allé, som går gennem området. Området er i dag forpagtet ud til landbrugsdrift. Forpagtningskontrakten kan opsiges med virkning efter høsten 2021. 
Skoven vil blive anlagt, så den både får rekreativ værdi for borgerne og understøtter biodiversiteten. Det tilstræbes, at skoven etableres med bedst muligt naturindhold og oplevelser for borgerne. Skoven vil blive pålagt fredskovspligt.
Lokale borgere, foreninger, skoler og institutioner vil blive inddraget i planlægning og plantning af skoven. Naboer til området, interesseorganisationer m.fl. vil blive hørt som en del af forarbejdet.
Skovrejsningen tilstræbes udført i efteråret 2021. Der skal udarbejdes en VVM-screening af arealet, før der kan rejses skov. Skovrejsningen er betinget af, at de fornødne myndighedstilladelser kan opnås.
Samarbejdsaftalens varighed er 3 år, hvorefter den automatisk udløber.
Udkast til samarbejdsaftale er vedlagt i bilag.
Tilgift til samarbejdsaftalen
I tilgift til samarbejdsaftalen donerer ”Plant et Træ” 13 træer og buske samt en læringspakke med bøger og plakater om natur og dyr til 10 børneinstitutioner i kommunen. Tilbuddet gives efter ”først til mølle-princippet”. Den samlede værdi er 100.000 kr. Der er ingen udgifter forbundet med dette tilbud for kommunen.
Derudover tilbyder ”Plant et Træ” et stort bytræ (5-6 meter højt) til de 3 største byer i kommunen til en samlet værdi af 30.000 kr. Kommunen vælger selv træart og placering. Etablerings- og vedligeholdelsesudgifter påhviler kommunen.  
Perspektiver for samarbejdet
Samarbejdsaftalen åbner op for, at samarbejdet mellem Slagelse Kommune og ”Plant et Træ” løbende kan udvides til at omfatte skovrejsning på flere kommunale arealer, crowdfunding til flere bytræer og andre initiativer som fremmer, at der rejses flere træer i kommunen. En eventuel udvidelse af samarbejdet vil blive forelagt politisk.  
Retligt grundlag
Skovloven
Miljøvurderingslovens krav om VVM screening ved skovrejsning
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at der indgås en samarbejdsaftale med ”Plant et Træ”, hvor følgende kommunalt ejet areal indgår til skovrejsning:
1)    Område 1 ved Stignæs Landevej i Skælskør, ca. 10 hektar
2)    Område 2 ved Ladebovej i Skælskør ca. 11 hektar
Udvalget kan også vælge at reducere i arealstørrelsen eller bede administrationen om at finde andre arealer end de foreslåede.
Udvalget kan vælge, at der ikke indgås en samarbejdsaftale om skovrejsning med ”Plant et Træ”.
Vurdering
Skovrejsning er et vigtigt element i kommunens bæredygtighedsstrategi og klimaindsats. Ved at indgå en samarbejdsaftale med ”Plant et Træ” får kommunen tilført eksterne midler til indsatsen. Etablering af ny kommunal skov understøtter budgetaftalen 2019-2023 om udlægning af arealer til urørt skov/naturrig skov.
Administrationen anbefaler, at der indgås en samarbejdsaftale med ”Plant et Træ” mhp. skovrejsning i Skælskør. Dette vil tilføre byen en ny, grøn rekreativ oase, som vil skabe merværdi for de omkringliggende boliger og institutioner. Skælskør ligger inden for det udpegede interesseområde for en naturpark og en begrønning af byen vil være en styrkelse ift. en eventuel kommende naturpark.
Område 1 vil på sigt være næste etape af byudviklingen, når eksisterende område lige syd for er udviklet. Hvis der etableres skov her, kan der ikke bygges boliger, og man vil skulle udvide byen andre steder. Området er med placering tæt på skole, institution og idrætsanlæg og vest for omfartsvejen en naturlig del af en langsigtet planlægning. Omvendt kan skoven være med til at gøre det sydlige boligudlæg mere attraktivt, da man mod nord får adgang til natur i stedet for fremtidige boliger. Området vil være tilgængeligt for bløde trafikanter ad eksisterende trampesti fra syd (Trestensvej). Hvis der ønskes anlagt en mindre parkeringsplads i forbindelse med skoven for at højne tilgængeligheden anbefales, at dette sker ved Stigsnæs Landevej. Det er i den forbindelse vigtigt at sikre oversigtsforholdene. 
Område 2 er udlagt til rekreativt formål og mindre attraktivt i forhold til på sigt at udvikle det til boligområde. Dele af arealerne har en form, som ikke gør dem egnet til særlig mange formål. Skovrejsning ville være en fin måde at få arealerne i spil på. Der er oplagte muligheder for at skabe synergi til Fodsporet. Lige nord for området er der planlagt et rækkehusområde som næste etape af hele boligområdet. Skov mod syd kan være attraktivt i forhold til at afgrænse ud mod Ladebovej og give adgang til skov for et større boligområde, men kan også give anledning til skyggepåvirkning. Området vil være tilgængeligt fra Fodsporet i syd og fra Parkvænget og Park Allé i nord og vest (begge med fortov). Såfremt der skal anlægges en mindre parkeringsplads, anbefales den anlagt i forlængelse af Parkvænget.
Administrationen vurderer, at de to foreslåede områder rummer potentiale for skovrejsning (med henvisning til ovenstående). Administrationen har ved udpegning lagt vægt på at finde et større sammenhængende område, for at skoven får en volumen, der gør den interessant både rekreativt og naturmæssigt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved at indgå en samarbejdsaftale med ”Plant et Træ” kan kommunen få økonomisk støtte til skovrejsning.
”Plant et Træ” betaler 12 kr. pr. plantet træ til kommunen. Støtten vil dække omkostninger til klargøring af jord, tilplantning og vedligehold af beplantningen de første 3 år af skovens levetid. Ved skovrejsning på 10-11 hektar får kommunen tilført ca. 350.000 – 400.000 kr. fra ”Plant et Træ”, alt afhængig af beplantningsgraden.
Derudover får kommunen doneret træer til institutioner og bytræer, til en samlet værdi på 130.000 kr.
Udgifter til stier, faciliteter og eventuel parkeringsplads finansieres uden for aftalen med ”Plant et Træ”, dvs. via driften. For hvert nyt areal, der overgår til skovrejsning og tillægges driften under Erhvervs- og Teknikudvalget, vil der skulle tages stilling til afledt drift (stier, renhold, publikumsfaciliteter m.v.). Omkostningerne til drift anslås at andrage mellem 2.000 kr. og 10.000 kr./hektar pr. år. Ved en skov på ca. 10 hektar vil de årlige driftsudgifter udgøre mellem 20.000 og 100.000 kr. Beløbsstørrelsen afhænger af, hvilke faciliteter der anlægges i skoven. Der vil sandsynligvis kun i meget begrænset omfang skulle anlægges faciliteter i de første år, da skoven skal vokse lidt op, før den får en rekreativ værdi.
Den nuværende forpagtning indbringer ca. 47.000 kr./år ved område 1 og 27.000 kr./år ved område 2, som kommunen mister ved etablering af skov på området.
En ny skovrejsning vil opnå fredskovstatus. Det betyder, at en skovmæssig udnyttelse af et område vil afskære kommunen fra anden anvendelse eller salg samt de indtægter, der er forbundet hermed.
Konsekvenser for andre udvalg.
Erhvervs- og Teknikudvalget i forhold til afledt drift.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Økonomiudvalget anbefales,
1.    at Der indgås en samarbejdsaftale om skovrejsning med organisationen ”Plant et Træ”
2.    at Udvalget tager stilling til, hvilket område der skal udpeges til skovrejsning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Ad 1; udvalget kunne tilslutte sig samarbejdsaftalen.
Ad 2; udvalget kunne tilslutte sig skovrejsning i område 2.
Udvalget ønsker at fremme skovrejsning, hvor det giver mening i forhold til grundvand og det grønne danmarkskort.
Naturforum inddrages i det videre forløb om beplantning.