Møde i udvalget d. 7. november 2017

3.     Veteranstrategi Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2017-44427               Dok.nr.: 330-2017-646783                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Beskæftigelses og Integrationsudvalget præsenteres for et oplæg til en revideret veteranstrategi for Slagelse Kommune. Strategien har været drøftet med en række interessentgrupper. Udvalget bedes godkende dette oplæg til strategi og sende det til Byrådet til videre behandling. Strategien udgør ligeledes grundlaget for et efterfølgende arbejde med en årsrapport for veteranarbejdet i kommunen. Udvalget præsenteres derfor en tidsplan i forhold til det videre arbejde med en årsrapport for veteranarbejdet, der kan behandles politisk i nye år.
Administrations oplæg til en revideret veteranstrategi fremgår af bilag 1.
Baggrund
Beskæftigelses- Og Integrationsudvalget blev på møde den 8. august 2017 præsenteret for et oplæg til en kommunal Veteranstrategi for Slagelse Kommune.
Udvalget besluttede, at de ønskede administrationen skulle arbejde videre med denne strategi og forelægge resultatet på et efterfølgende møde.
Udvalget bad ligeledes om, at der inden udvalget blev præsenteret for den reviderede strategi og årsrapport, blev foretaget en høring blandt interessenter og interesseorganisationer.
Dialogmøde
Center for Arbejdsmarked og Integration indkaldte til dialogmøde omkring Kommunens Veteranstrategi og forskellige tiltag til udmøntning heraf den 12. oktober 2017. Til mødet deltog repræsentanter fra 13 forskellige organisationer, aktører og samarbejdspartnere samt repræsentanter fra frivillige organisationer på veteranområdet. Der var tale om deltagere fra såvel nationale som lokale organisationer.
Fra nationalt hold var der deltagere fra Forsvarets Veterancenter, Danmarks Veteraner, Soldaterlegatet, Familienetværket, Team Veteran, VeteranAktivitetsForeningen og Veteran Jumpstart. Derudover deltog også repræsentanter fra 6 lokale samarbejdspartnere og aktører; Gardehusarkasernen, Pårørendecaféen, VeteranHaven, VeteranCaféSlagelse, Veterankoordinatoren fra Ringsted og økonomirådgiveren fra ungehuset. Blandt alle deltagerne var der otte veteraner og tre pårørende. Derudover har kommunen efterfølgende fået tilsendt bemærkninger til strategien fra inviterede samarbejdspartnere, der ikke kunne deltage til selve dialogmødet.
På mødet blev det præciseret, at kommunens veterankoordinator ikke har myndighed og derfor ikke på egen hånd kan visitere til tilbud og indsatser. Det er altid de enkelte kommunale centre, der har myndigheden i forhold til de konkrete tiltag og indsatser i veteraner og pårørendes sager.
Mødet bød på en høj grad af aktiv deltagelse og god stemning. Der var mange forskellige kommentarer til kommunens strategi og videre arbejde, og skønt deltagerne ikke var enige om alle konkrete forhold, var der tale om en konstruktiv og udbytterig dialog. Særligt en række områder tiltrak sig opmærksomhed og har ført til revideringen af kommunens strategi og oplæg til det videre arbejde hermed. 
Centralt var der et ønske blandt deltagerne om at forsætte med sådanne dialogmøder i forhold til det konkrete arbejde, der følger af kommunens veteranstrategi. Gruppen af deltagere gav således tilsagn om at de gerne ville mødes igen for at drøfte det videre arbejde.
Veteranstrategien
Dialogmødets forskellige input til strategien samledes sig omkring en række hovedpointer og kommentarer til strategien, der har ført til ændringer i denne og de 4 oprindelige hovedspor. Anerkendelse og information, Pårørende, Koordinering, og Udvikling af indsatser og samarbejde.
Overordnede centrale bemærkninger og ændringer:
- Deltagerne til dialogmødet påpegede at Veteranstrategien ikke havde en tydelig definition af veteraner. Var det f. eks. Forsvarets definition af tidligere udsendte, eller inkluderer veteranstrategien også tidligere udsendte for beredskabet og politiet?
Det er derfor blevet præciseret at kommunens veteranstrategi tager udgangspunkt i den definition af veteraner der anvendes i Danmarks veteranpolitik af september 2016: En veteran er en person, der på baggrund af en beslutning truffet af folketinget, regeringen, eller en minister har været udsendt i mindst én international mission.
Spor 1. Anerkendelse
- Det blev på mødet foreslået at opdele spor 1 i 2 spor, hhv. Anerkendelse på den ene side og information på den anden side. Dette skal blandt andet sikre at man synliggør arbejdet omkring veteraner.
På baggrund disse input er der tilføjet et endnu et spor- Information -  til Kommunens Veteranstrategi.
- Derudover er det nu understreget i strategien, at ikke alle veteraner har problemer, men at arbejdet med de veteraner der har udfordringer fylder mest i forhold til strategi samt det konkrete arbejde.
Spor 2. Information
- Jævnfør ønsket om at opdele spor 1 i hhv. Anerkendelse og Information. Er der formuleret et separat strategispor omkring Information.
Spor 3. Pårørende
- Det er tilføjet til strategien, at gruppen af pårørende defineres som den naturligt nære familie, men også inkluderer fraskilte pårørende og deres børn, samt forældre til veteraner. Det præciseres ligeledes, at veteraner også kan også være pårørende til veteraner.
- Det er ligeledes præciseret, at arbejdet med pårørende starter allerede under og ikke først efter en veterans udsendelse.
Spor 4. Koordinering
- Det er blevet understreget i strategien, at dialog og koordinering skal være gensidig for de berørte parter, og at kommunen ikke ser andre aktører som konkurrenter.
- Samtidigt er det fremhævet, at samarbejde skal ske med forståelse for de forskellige aktørers roller og rammer, og at foreninger og aktører, der f. eks. baserer sig på frivillighed, har nogle andre rammer for arbejde og samarbejde end f. eks. kommunale aktører. 
Spor 5. Udvikling af indsatser og samarbejde
- Det skrives ind som en del af den kommunale Veteranstrategi, at veteranarbejdet årligt, skal behandles i en årsrapport der skal drøftes i dialog med de relevante samarbejdspartnere, aktører og organisationer med henblik på at sikre en gensidig udvikling og opdatering af dette arbejde..
I tillæg til ovenstående var der en række bemærkninger til formuleringer og sprogbrug, som har ført til mindre rettelser i den formulerede strategi.
Det samlede reviderede oplæg til Veteranstrategien fremgår af bilag 1.
Årsrapport og det videre arbejde.
I tillæg til bemærkningerne til selve Kommunens Veteranstrategi, fremkom der også 12. oktober en række kommentarer i forhold til konkrete indsatser og arbejde, der allerede pågår med veteranerne. Disse bemærkninger vil indgå som en del af det fremadrettede arbejde med årsrapporten. En sådan årsrapport skal både indeholde en status på det gennemførte arbejde i det forgangne år, samt potentialer for udviklingen af veteranindsatsen i det kommende år. Som et centralt element i udformningen af- og input til disse årsrapporter vil kommunen gennemføre dialogprocesser blandt samarbejdspartnere, interessenter og aktører på veteranområdet.
Samarbejdspartnerne har allerede til mødet den 12. oktober udtrykt ønske om at indgå i dialog med kommunen om hvordan man kan gøre veteranindsatsen målbar på en operationaliserbar måde. En del af dialogen om denne første årsrapport vil derfor omhandle dette.
Nedenfor forefindes administrationens oplæg til en tidsplan og årshjul for en sådan årsrapport.
Tidsplan – og fremadrettet årshjul for årsrapporter
- November 2017: Præsentation af den reviderede strategi for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
- November og december 2017: Præsentation af den reviderede strategi for Byrådet og andre relevante fagudvalg
- Januar 2018: Dialog med interne og eksterne samarbejdspartnere i forhold til indhold og struktur på årsrapporten
- Marts 2018: Præsentation af indholdselementer og struktur for årsrapporten for BiU
- Januar 2019: Præsentation af først årsrapport for de politiske udvalg
Retligt grundlag
Ikke relevant
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende administrationens oplæg til en veteranstrategi og tidsplan for udarbejdelse af en årsrapport, og sende det videre til Byrådet til godkendelse. Alternativt kan udvalget vælge at afvise administrationens oplæg hertil og sende strategi og tidsplan tilbage til administrationen med ønske om ændringer.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget godkender oplægget til veteranstrategien og den tilhørende tidsplan og årshjul for udarbejdelse af årsrapport og høring heraf.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle udgifter i forbindelse med Veteranstrategien er indeholdt i de enkelte områders driftsbudgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Strategien og den kommende årsrapport bør behandles af de respektive fagudvalg indenfor-, beskæftigelses-, økonomi og bolig, sundheds-, handicap-, misbrugs- og børne- og ungeområdet samt socialpsykiatrien.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender den opdaterede Veteranstrategi
2.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til en tidsplan for udarbejdelse af en årsrapport
3.    at Udvalget sender oplægget til Veteranstrategi og oplæg til det videre arbejde med en Årsrapport til Byrådet til videre foranstaltning.