Møde i udvalget d. 4. maj 2020
10. Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)
Sagsnr.: 330-2017-77212 Dok.nr.: 330-2020-156410 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social-
og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen,
som de vil følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Dette er
den første halvårlige opfølgning. Udvalgenes opfølgningen har til formål at
vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske
målsætninger. Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang
årligt. Målsætningerne
er:
·
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025
og 90% i 2030
·
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte
efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Generelt
I
forhold til det tværfaglige samarbejde på tværs i organisationen er der afholdt
en del tværfaglige møder, og det fungerer godt. De medarbejderne, som er
tilknyttet den kommunale ungeindsats, er i gang med teamsupervision. Formålet
med supervision i netværksgrupperne er at understøtte det tværfaglige samarbejde,
og blive bedre til at på tværs af forskellige fagligheder at lave en
kvalificeret uddannelsesplan, som den unge selv er medskaber af.
I
forhold til FGU er vi i samarbejde med Næstved og Vordingborg kommuner i gang
med nærmere afklaring af flere forhold. Herunder nærmere definition af målgruppen
til FGU, kvalificering af forløbsplaner, og samarbejdet mellem de kommunale
ungeindsatser og FGU om at understøtte og fastholde de unge i uddannelsen.
Status på elevtallene på FGU viser, at der pr. 18. marts 2020 er stoppet 30
elever ud af de i alt 235 elever, der startede i august 2019. Heraf er 15 i
gang med uddannelse og 2 er i beskæftigelse. 5 er på offentlig forsørgelse og
de resterende 8 er i gang med andre aktiviteter. 205 er stadig i gang med FGU.
Effektmål 1: De unges oplevelse
af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen
er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter
hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at
skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de
også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De
udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·
På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·
På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig
interesse og nysgerrighed
·
Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·
Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Da det har taget lang tid at få
spørgsmålene implementeret i det IT system, fagpersonerne bruger til
uddannelsesplanerne, er de unges oplevelse først blevet indhentet fra februar
2020. Det er derfor først muligt at give en konkret status på, hvor stor en
andel af de unge der føler sig inddraget og mødt, ved opfølgningen i november
2020. Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af
tabellen nedenfor.
Andel unge, som i nogen eller høj
grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Delmål
|
90%
|
91%
|
92%
|
93%
|
94%
|
95%
|
Effektmål 2: andel unge på
forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på
aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på
forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I
effektmålet medtages unge op til 30 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både
fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at
sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse
ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville
medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job.
I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være
flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang
med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de
nationale målsætninger.
Opfølgningen i januar 2020 viser,
at 11,2% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I januar 2019 var
andelen 11,4%, så der ses en lille forbedring. Delmålet for 2020 er 10,4%, og
der skal således ses en yderligere reduktion frem mod udgangen af 2020, for at
indfri det opstillede delmål. Den aktuelle samfundsmæssige situation med covid-19
kan udfordre dette som følge af bl.a. suspenderet beskæftigelsesindsats og
ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge.
Jobcenteret gør opmærksom på, at en
stor del af de unge, der har søgt ydelse i 2019 er frafaldet en
ungdomsuddannelse. I alt er der registreret 289 unge med afbrudt uddannelse
som årsag til at de søger ydelse. Det svarer til 26% af det samlede antal unge,
der har søgt ydelse. Dette peger på, at der er behov for et tættere samarbejde
med ungdomsuddannelserne og uddannelsesvejlederne, med henblik på at
understøtte de unge med de udfordringer, de har, mens de er i uddannelse, og
dermed forebygger frafald.
Delmålene og status pr. januar 2020
fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som
modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
|
Baseline 2016
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Delmål
|
12,6%
|
10,4%
|
10,1%
|
9,9%
|
9,7%
|
9,5%
|
9,4%
|
Status
|
|
11,2%
|
|
|
|
|
|
Effektmål 3: Elevfravær i
grundskolen
Dette effektmål vedrører alle
elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre
fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende
data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget
udgangspunkt i perioden januar 2019 til januar 2020 som er de seneste
tilgængelige data forud for coronasituationen.
Opfølgningen viser, at den samlede,
vægtede fraværsprocent for alle tre typer fravær er 8,4%. I indeværende skoleår
er fraværet steget med cirka 1% i almenskolerne i forhold til sidste skoleår.
Der er en tendens til et højere sygefravær og lovligt fravær, mens det ulovlige
fravær er faldet. Generelt har specialskolerne et højere fravær end
almenskolerne: specialskolerne ligger i gennemsnit på 11-12 % fravær i
udskolingen, men der er store forskelle mellem skolerne. Dette kunne pege på,
at der er behov for en øget fraværsindsats i udskolingen, særligt i forhold til
lovligt fravær og sygefravær.
Delmål og status pr. januar 2020
fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever
i gennemsnit er fraværende
|
Baseline
2018/19
|
2019/20
|
2020/21
|
2021/22
|
2022/23
|
2023/24
|
2024/25
|
Delmål
|
7,7%
|
7,7%
|
7,5%
|
7,3%
|
7,1%
|
6,9%
|
6,7%
|
Status
|
|
8,4%
|
|
|
|
|
|
Retligt
grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget samt Social-
og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager
opfølgningen til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
tager opfølgningen til efterretning
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at der
mangler aktuel status på målsætningerne.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til
orientering.