Møde i udvalget d. 4. maj 2020

10.   Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-156410                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de vil følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Dette er den første halvårlige opfølgning. Udvalgenes opfølgningen har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske målsætninger. Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt. Målsætningerne er:
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Generelt
I forhold til det tværfaglige samarbejde på tværs i organisationen er der afholdt en del tværfaglige møder, og det fungerer godt. De medarbejderne, som er tilknyttet den kommunale ungeindsats, er i gang med teamsupervision. Formålet med supervision i netværksgrupperne er at understøtte det tværfaglige samarbejde, og blive bedre til at på tværs af forskellige fagligheder at lave en kvalificeret uddannelsesplan, som den unge selv er medskaber af.
I forhold til FGU er vi i samarbejde med Næstved og Vordingborg kommuner i gang med nærmere afklaring af flere forhold. Herunder nærmere definition af målgruppen til FGU, kvalificering af forløbsplaner, og samarbejdet mellem de kommunale ungeindsatser og FGU om at understøtte og fastholde de unge i uddannelsen. Status på elevtallene på FGU viser, at der pr. 18. marts 2020 er stoppet 30 elever ud af de i alt 235 elever, der startede i august 2019. Heraf er 15 i gang med uddannelse og 2 er i beskæftigelse. 5 er på offentlig forsørgelse og de resterende 8 er i gang med andre aktiviteter. 205 er stadig i gang med FGU.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Da det har taget lang tid at få spørgsmålene implementeret i det IT system, fagpersonerne bruger til uddannelsesplanerne, er de unges oplevelse først blevet indhentet fra februar 2020. Det er derfor først muligt at give en konkret status på, hvor stor en andel af de unge der føler sig inddraget og mødt, ved opfølgningen i november 2020. Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I effektmålet medtages unge op til 30 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Opfølgningen i januar 2020 viser, at 11,2% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I januar 2019 var andelen 11,4%, så der ses en lille forbedring. Delmålet for 2020 er 10,4%, og der skal således ses en yderligere reduktion frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. Den aktuelle samfundsmæssige situation med covid-19 kan udfordre dette som følge af bl.a. suspenderet beskæftigelsesindsats og ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge.
Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der har søgt ydelse i 2019 er frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt er der registreret 289 unge med ’afbrudt uddannelse’ som årsag til at de søger ydelse. Det svarer til 26% af det samlede antal unge, der har søgt ydelse. Dette peger på, at der er behov for et tættere samarbejde med ungdomsuddannelserne og uddannelsesvejlederne, med henblik på at understøtte de unge med de udfordringer, de har, mens de er i uddannelse, og dermed forebygger frafald. 
Delmålene og status pr. januar 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status
 
11,2%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden januar 2019 til januar 2020 som er de seneste tilgængelige data forud for coronasituationen.
Opfølgningen viser, at den samlede, vægtede fraværsprocent for alle tre typer fravær er 8,4%. I indeværende skoleår er fraværet steget med cirka 1% i almenskolerne i forhold til sidste skoleår. Der er en tendens til et højere sygefravær og lovligt fravær, mens det ulovlige fravær er faldet. Generelt har specialskolerne et højere fravær end almenskolerne: specialskolerne ligger i gennemsnit på 11-12 % fravær i udskolingen, men der er store forskelle mellem skolerne. Dette kunne pege på, at der er behov for en øget fraværsindsats i udskolingen, særligt i forhold til lovligt fravær og sygefravær.
Delmål og status pr. januar 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status
 
8,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at der mangler aktuel status på målsætningerne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til orientering.