Møde i udvalget d. 8. marts 2017
8. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 (B)
Sagsnr.: 330-2016-81523 Dok.nr.: 330-2017-107626 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde
kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter
servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt
for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning
efter servicelovens § 84 eller for sygepleje efter sundhedslovens § 138. Både
aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra
perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel
serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra
kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens
§ 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning
efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af
sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af
hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres,
og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal
levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt
grundlag
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt
madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 er
indholdsmæssigt ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2016, der er
principgodkendt af Sundheds og Seniorudvalget den 2. december 2015. I udgaven
for 2017 er der arbejdet med at forbedre sproget jf. Sundheds og
Seniorudvalgets beslutning den 8. april 2016, ligesom tidligere høringssvar
rettet mod den generelle indledning i kvalitetsstandarden er indarbejdet.
Rettelser er markeret med rød tekst i kvalitetsstandarden 2017.
Generel indledning
Redaktionelle ændringer af skriftsprog, så det er i
du-form. Side 5-8.
§ 83a rehabiliteringsforløb
Rettelse så det fremgår at private leverandører i løbet af
2017 også skal kunne levere rehabiliteringsforløb. Side 11 nederst.
§ 84 ophold i midlertidig bolig
Skælskør Plejecenter er slettet som leverandør af
midlertidigt ophold på grund af ombygningen af Skælskør Plejecenter. Side 35.
§ 138 sygepleje.
Redaktionel rettelse af sproget. Side 45.
Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale
ydelseskatalog for sygepleje, udarbejdet af KL i forbindelse med
partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var en del af. På den baggrund er der
ikke metodefrihed til at ændre i hverken ydelsesoverskrifterne eller i selve
teksten til ydelsesbeskrivelserne, der bygger på Sundhedsstyrelsens
retningslinjer for de 12 sygeplejefaglige problemområder.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt
madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje
principgodkendes af Sundheds og Seniorudvalget og sendes til høring i
henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar
indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse
i Sundheds og Seniorudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden
lever op til lovens krav og kan principgodkendes på den baggrund.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Sundheds og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for
personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje
2017.
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden til høring i
henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende:
Udvalget tiltræder indstillingen.
Administrativ bemærkning til
mødet 8. marts 2017
Høringssvar fra Ældrerådet:
Telefontiden i Sundhed og Ældre skal evalueres i første
halvdel af 2017 og eventuelle ændringer vil ske på den baggrund.
De foreslåede tekstændringer til side 44, 45 og 46 er
indarbejdet i kvalitetsstandarden. Der er også givet eksempler på opfølgning.
Ydelsesbeskrivelserne side 13, 21-29 er ikke rettet til, da
det ikke er udtømmende beskrivelser, men vejledende. Den konkrete ydelse
beskrives ud fra en individuel konkret vurdering i forbindelse med afgørelsen.
De foreslåede tilføjelser til afsnittet om Sygepleje på side
62 og 66 er ikke mulige at indarbejde, da Slagelse Kommune har vedtaget at
bruge det nationale ydelseskatalog KL har udarbejdet i forbindelse med
Partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var deltager i.
Høringssvar fra
Handicaprådet:
Forslag til Kvalitetsstandard 2017 for personlig og praktisk
hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje blev
kort præsenteret af Sundhed og Ældre. Materialet blev herefter gennemgået og
drøftet.
Rådets bemærkninger fra mødet er efterfølgende indarbejdet i
Kvalitetsstandarden 2017.
Rådet besluttede på den baggrund, at der ikke afgives
høringssvar.
Høringssvar fra Rådet for
Socialt Udsatte:
Administrationen foreslår, at høringssvaret tages til
efterretning med de ændringer, der efterfølgende er indarbejdet i
Kvalitetsstandarden 2017. Forslaget om, at § 83 skal komme før § 83 a, er dog
ikke indarbejdet, da 83 a jævnfør serviceloven skal vurderes før, der bevilges
hjælp efter § 83. På den baggrund giver det mening at præsentere § 83 a først.
Forslaget om at sætte et link til Fælles sprog 2 ind er ikke
meningsfyldt, da KL er godt på vej med Fælles Sprog 3. Når det foreligger, bør
et link hertil indsættes i Kvalitetsstandarden.
Fald i hjemmet:
Afklaringsudvalget under Region Sjælland har til formål at
afklare principielle problemstillinger på baggrund af aktuel uenighed om de
forskellige sektorers ansvarsområder. Det har truffet afgørelse om, at borgere,
der falder i eget hjem og ikke ved egen eller pårørendes hjælp er i stand til
at komme op igen, ringer 112. AMK-vagtcentralen (akut medicinsk koordinering)
afdækker, om der er behov for en ambulance dvs., om årsagen til faldet er
tilskadekomst eller sygdom. Hvis der ikke er tale om sygdom eller tilskadekomst
er det kommunens opgave at sikre borgeren hjælp til at komme op, uanset om
borgeren er kendt af den kommunale hjemmepleje eller ej. AMK kontakter derfor
kommunens hjemmepleje. Afgørelsen har været forelagt KL, der tilslutter sig
afgørelsen.
Ydelsesbeskrivelsen Fald i eget hjem er derfor taget ud af
kvalitetsstandarden 2017. Kommunens hjemmesygepleje er orienteret om
afklaringsudvalgets afgørelse.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Sundheds og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.
at Kvalitetsstandard 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:
Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.
Udvalget vil gerne have en opgørelse over visiterede
plejepakker (indhold) og samlede tidsforbrug, samt en vurdering af, hvordan
dette stemmer overens med afsatte ressourcer i budgettet.