Møde i udvalget d. 8. marts 2017

8.     Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-81523               Dok.nr.: 330-2017-107626                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje efter sundhedslovens § 138. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 er indholdsmæssigt ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2016, der er principgodkendt af Sundheds – og Seniorudvalget den 2. december 2015. I udgaven for 2017 er der arbejdet med at forbedre sproget jf. Sundheds – og Seniorudvalgets beslutning den 8. april 2016, ligesom tidligere høringssvar rettet mod den generelle indledning i kvalitetsstandarden er indarbejdet. Rettelser er markeret med rød tekst i kvalitetsstandarden 2017.
Generel indledning
Redaktionelle ændringer af skriftsprog, så det er i ”du-form”. Side 5-8.
§ 83a rehabiliteringsforløb
Rettelse så det fremgår at private leverandører i løbet af 2017 også skal kunne levere rehabiliteringsforløb. Side 11 nederst.
§ 84 ophold i midlertidig bolig
Skælskør Plejecenter er slettet som leverandør af midlertidigt ophold på grund af ombygningen af Skælskør Plejecenter. Side 35.
§ 138 sygepleje.
Redaktionel rettelse af sproget. Side 45.
Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog for sygepleje, udarbejdet af KL i forbindelse med partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var en del af. På den baggrund er der ikke metodefrihed til at ændre i hverken ydelsesoverskrifterne eller i selve teksten til ydelsesbeskrivelserne, der bygger på Sundhedsstyrelsens retningslinjer for de 12 sygeplejefaglige problemområder.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav og kan principgodkendes på den baggrund.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds – og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2017.
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende: 
Udvalget tiltræder indstillingen.
Administrativ bemærkning til mødet 8. marts 2017
Høringssvar fra Ældrerådet:
Telefontiden i Sundhed og Ældre skal evalueres i første halvdel af 2017 og eventuelle ændringer vil ske på den baggrund.
De foreslåede tekstændringer til side 44, 45 og 46 er indarbejdet i kvalitetsstandarden. Der er også givet eksempler på opfølgning.
Ydelsesbeskrivelserne side 13, 21-29 er ikke rettet til, da det ikke er udtømmende beskrivelser, men vejledende. Den konkrete ydelse beskrives ud fra en individuel konkret vurdering i forbindelse med afgørelsen.
De foreslåede tilføjelser til afsnittet om Sygepleje på side 62 og 66 er ikke mulige at indarbejde, da Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog KL har udarbejdet i forbindelse med Partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var deltager i.
Høringssvar fra Handicaprådet:
Forslag til Kvalitetsstandard 2017 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje blev kort præsenteret af Sundhed og Ældre. Materialet blev herefter gennemgået og drøftet.
Rådets bemærkninger fra mødet er efterfølgende indarbejdet i Kvalitetsstandarden 2017.
Rådet besluttede på den baggrund, at der ikke afgives høringssvar.
Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte:
Administrationen foreslår, at høringssvaret tages til efterretning med de ændringer, der efterfølgende er indarbejdet i Kvalitetsstandarden 2017. Forslaget om, at § 83 skal komme før § 83 a, er dog ikke indarbejdet, da 83 a jævnfør serviceloven skal vurderes før, der bevilges hjælp efter § 83. På den baggrund giver det mening at præsentere § 83 a først.
Forslaget om at sætte et link til Fælles sprog 2 ind er ikke meningsfyldt, da KL er godt på vej med Fælles Sprog 3. Når det foreligger, bør et link hertil indsættes i Kvalitetsstandarden.
Fald i hjemmet:
Afklaringsudvalget under Region Sjælland har til formål at afklare principielle problemstillinger på baggrund af aktuel uenighed om de forskellige sektorers ansvarsområder. Det har truffet afgørelse om, at borgere, der falder i eget hjem og ikke ved egen eller pårørendes hjælp er i stand til at komme op igen, ringer 112. AMK-vagtcentralen (akut medicinsk koordinering) afdækker, om der er behov for en ambulance – dvs., om årsagen til faldet er tilskadekomst eller sygdom. Hvis der ikke er tale om sygdom eller tilskadekomst er det kommunens opgave at sikre borgeren hjælp til at komme op, uanset om borgeren er kendt af den kommunale hjemmepleje eller ej. AMK kontakter derfor kommunens hjemmepleje. Afgørelsen har været forelagt KL, der tilslutter sig afgørelsen.
Ydelsesbeskrivelsen ”Fald i eget hjem” er derfor taget ud af kvalitetsstandarden 2017. Kommunens hjemmesygepleje er orienteret om afklaringsudvalgets afgørelse.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.    at Kvalitetsstandard 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne følges.
Udvalget vil gerne have en opgørelse over visiterede plejepakker (indhold) og samlede tidsforbrug, samt en vurdering af, hvordan dette stemmer overens med afsatte ressourcer i budgettet.