Møde i udvalget d. 5. april 2017
6. Etablering af boliger til midlertidigt ophold samt træningsfaciliteter (B)
Sagsnr.: 330-2016-47341 Dok.nr.: 330-2017-131244 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage principbeslutning om model for etablering
af rehabiliterings- og aflastningsboliger til midlertidigt ophold, samt
træningsfaciliteter i forbindelse hermed, med henblik på videre bearbejdning i
administrationen inden endelig fremlæggelse til beslutning i udvalget.
Baggrund
Udvalget har tidligere udtrykt ønske om at følge udviklingen
i de midlertidige boliger tæt.
Kommunen råder i dag over 24 midlertidige boliger på
Blomstergården. De midlertidige boliger er indretningsmæssigt identisk med de
almindelige plejeboliger på Blomstergården.
I forbindelse med indflytningen af Skælskør Plejecenter på
Blomstergården blev de daværende træningsfaciliteter inddraget til bolig.
Derfor behandlede udvalget den 12. august 2016 sag ang. træningsfaciliteter på
Blomstergården. Udvalget besluttede dengang at etablere midlertidige
træningsfaciliteter på Blomstergården samtidig med, at mulighederne for en
permanent løsning af træningsfaciliteter skulle undersøges nærmere.
Træningsfaciliteterne er således midlertidige og etableret efter dispensation
fra gældende regler.
I tillæg til dette ønskede udvalget, at administrationen
vurderede behovet for etablering af aflastningsboligerne. D. 7.12.2016 blev
udvalget endvidere orienteret om status på midlertidige pladser i kommunen,
hvoraf det fremgik, at der på området opleves et pres på de midlertidige
pladser.
Området er samlet set udfordret af større efterspørgsel
efter passende boliger til midlertidigt ophold (dvs. pladser til borgere, der ikke
vurderes klar til at komme direkte hjem efter endt sygehusophold).
De midlertidige pladser er fuldt belagt, hvilket forventes
at være tilfældet resten af 2017. Der opleves et stigende antal færdigbehandlede
borgere på sygehuset. Det er administrationens vurdering, at denne udfordring
bliver mere presserende i de kommende år. Samtidig er der behov for permanente
træningsfaciliteter i tilknytning til de midlertidige boliger.
Jf. udvalgets beslutning d. 12. august 2016 har
administrationen undersøgt forskellige permanente modeller, der vil kunne
imødegå problemstillingerne omkring både antal midlertidige pladser og
træningsfaciliteter.
Ud fra behov og muligheder er der opstillet tre modeller,
som udvalget kan træffe beslutningen imellem. De tre modeller præsenteres på overordnet
niveau i form af tegninger og økonomi beregnet ud fra nøgletal.
Antvorskov Plejecenter har været inddraget i udarbejdelsen
af modellerne.
Den model, som udvalget ønsker, at administrationen arbejder
videre med, vil blive konkretiseret yderligere, og de nærmere juridiske og
planmæssige forhold vil blive afdækket, inden udvalget skal træffe endelig
beslutning om midlertidige boliger og træningsfaciliteter. Kapacitetsbehov vil
ligeledes skulle undersøges nærmere.
Om boligerne og faciliteterne
Behovet vurderes i dag at være ca.
30 midlertidige boliger (fordelt på 20 aflastningsboliger og 10
rehabiliteringsboliger). Dette er opstillet som grundforudsætning for
udarbejdelse af modellerne. Da vi ikke har set de endelige konsekvenser af Det
nære sundhedsvæsen, kan der på sigt blive behov for flere midlertidige
boliger. Området oplever desuden et stigende pres fra regionen for at
hjemtage borgere tidligere fra sygehuset, hvilket også sætter pres på
midlertidige pladser. I et langsigtet perspektiv vil det derfor forventeligt
være hensigtsmæssigt at etablere 30 midlertidige boliger med mulighed for
yderligere udbygning, såfremt dette på sigt vil være nødvendigt.
Målgruppen for pladser i de midlertidige boliger er meget
bred og kompleks med stor spredning i alder, og deres behov kan ikke sammenlignes
med behovet hos beboere i plejebolig.
Det er vigtigt med de rigtige rammer for de midlertidige
boliger, da klientellet er så bredt og har mange og komplekse
problemstillinger.
De midlertidige boliger skal kunne rumme borgere, der har
diagnoser indenfor både det medicinske, kirurgiske og psykiatriske område, har svær
demens og/eller er i terminal fase.
Derudover har nogle borgere med kaotisk hjemlig situation,
fx svære demenssymptomer, brug for et kort ophold til aflastning (også af
hensyn til pårørende).
De forskellige borgergrupper forudsætter de rette rammer, så
der både kan ske en skærmning af den enkelte borger og dannes fællesskaber for de
øvrige borgere. Se evt. nærmere i bilag, krav og forudsætninger.
Model
|
Økonomi etablering (ca. tal)
|
Økonomi drift (ca. tal)
|
1.
I 30 nuværende plejehjemsboliger på Antvorskov
Plejecenter etableres boliger til midlertidigt ophold.
Boligerne bliver en selvstændig
del af Antvorskov Plejecenter. Der etableres fælles stort badefaciliteter på
fællesareal. Nuværende træningsfaciliteter udbygges fra 80 til 200 m2.
I alt vil den samlede løsning være
30 boliger og 200 m2 træningsfaciliteter.
De nuværende 24 midlertidige
pladser på Blomstergården frigøres til plejehjemsboliger. Dvs. der totalt set
for kommunen vil være 6 færre plejehjemspladser i denne model end nuværende
antal plejehjemspladser.
|
Samlet: 5-6 mio. kr.
Træningsfaciliteter alene: 5 mio. kr.
Badefaciliteter:
Etablering af nye bade i
fællesarealet: 0,8 mio. kr.
Etablering af baderum i
eksisterende rum: 0,3 mio. kr.
|
Personalemæssige udgifter årligt:
Driftsmæssigt
udgiftsneutralt.
|
2.
Udvalgte nuværende ældreboliger
på Antvorskov Plejecenter bygges om (nedrives og bygges op igen) til
27 midlertidige pladser (nybygning). Boligerne bliver en selvstændig del af
Antvorskov Plejecenter.
Træningsfaciliteterne udbygges,
og bygningerne forbindes til træningsfaciliteterne med en gang som et
indvendigt gangareal. Nuværende træningsfaciliteter udbygges fra 80 til 200
m2.
I alt vil den samlede løsning være
27 midlertidige boliger og 200 m2 træningsfaciliteter.
Modellen medfører reducering af
antallet af almene boliger ifm. Antvorskov Plejecenter.
De nuværende 24 midlertidige
pladser på Blomstergården frigøres til plejehjemsboliger.
|
Samlet: 35 mio. kr.
Træningsfaciliteter alene: 5 mio. kr.
|
Personalemæssige udgifter årligt:
Forøgelsen af midlertidige pladser med 3 styk koster
årligt ca. 1 mio. kr.
Den yderligere udgift på drift til 24 plejehjemsboliger
(Blomstergården) beløber sig til ca. 8 mio. kr. årligt.
|
3.
Der opføres og etableres
permanente træningsfaciliteter og boliger i en selvstændig bygning i forbindelse
med Blomstergården.
Boligerne og
træningsfaciliteterne bygges, så det på sigt er muligt at udvide ved behov.
Ligeledes placeres faciliteterne, så evt. udvidelse i form af
neurorehabiliteringsboliger kan placeres i forlængelse af
træningsfaciliteterne. De midlertidige pladser bygges hensigtsmæssigt og
målrettet til midlertidige ophold.
I alt vil den samlede løsning være
30 midlertidige boliger og 150 m2 træningsfaciliteter.
Modellen udvider det nuværende totale antal midlertidige
pladser med 6. Samtidig udvides det nuværende totale antal plejehjemsboliger
med de nuværende 24 midlertidige boliger på Blomstergården.
|
Samlet boliger + træningsfaciliteter totalt: 38 mio. kr.
|
Personalemæssige udgifter årligt:
Forøgelsen af midlertidige pladser med 6 styk koster
årligt ca. 2 mio. kr.
Den yderligere udgift på drift til 24 plejehjemsboliger
(Blomstergården) beløber sig til ca. 8 mio. kr. årligt.
|
I bilaget er de økonomiske beregninger bag modellerne
opstillet. For sammenligningens skyld er der medtaget endnu en model med 27
midlertidige boliger på Blomstergården dette for at skabe et direkte
sammenligningsgrundlag med modellen med 27 boliger ved Antvorskov Plejecenter.
Der foreligger for nuværende ikke udspecificeret beregning
for model 1, idet denne vil være langt mindre omfangsrig og omkostningsfuld.
Andre kommuner
Som nævnt er der et generelt pres på området, som forventes
øget i de kommende år. Dette pres opleves også i andre kommuner. Om end
kommunerne er organiseret forskelligt, og der om boliger til midlertidigt
ophold kan bruges forskellige betegnelser kommunerne imellem, er der for det
samlede billedes skyld medtaget nedenstående tal fra sammenlignelige kommuner.
Til sammenligning har Næstved 32 boliger og Kalundborg 39
boliger til midlertidigt ophold/aflastning/rehabilitering
Retligt
grundlag
Servicelovens § 83 og 84.
Handlemuligheder
Udvalget har flere handlemuligheder:
·
Udvalget kan beslutte, at der ikke skal etableres yderligere
boliger til midlertidigt ophold. Dette vil i høj grad udfordre det øgede pres
på efterspørgsel efter midlertidigt ophold.
·
Der er behov for en varig løsning af træningsfaciliteterne.
·
Udvalget kan beslutte, hvilken af de tre modeller,
administrationen skal arbejde videre med og konkretisere yderligere.
·
Udvalget kan bede administrationen arbejde videre med andre
modeller.
Vurdering
Administrationen vurderer det hensigtsmæssigt at etablere
flere boliger til midlertidigt ophold samt permanente træningsfaciliteter.
Området oplever et konstant stigende pres og efterspørgsel
på midlertidige pladser.
Såfremt antallet af midlertidige pladser ikke udvides, vil
antallet af borgere, der skal forblive indlagt på sygehus efter endt behandling
sandsynligvis stige, hvilket samtidig er dyrt for kommunen, idet kommunen
betaler fuld pris herfor. Samtidig er løsningen heller ikke optimal for borgerne.
Desuden er den løsning, der er etableret ved Blomstergården
ift. træningsfaciliteter, jf. udvalgets beslutning d. 12.8.2016, ikke
permanent.
Derfor peges der på de beskrevne modeller, som nedenfor
vurderes hver for sig i forhold til styrker og ulemper.
Model 1:
Modellens svageste punkt er de fælles badefaciliteter.
Styrken er, at man ved denne model får udnyttet boliger af ældre karakter til
midlertidigt ophold. Model 1 er den billigste model.
Model 2:
Modellen, inkl. træningsfaciliteter, kan således i et vist
omfang løse begge de beskrevne problemstillinger. Det bemærkes, at der kun vil
være tale om i alt 27 boliger til midlertidigt ophold. Modellen er ikke
fremtidssikret i et længere perspektiv, idet administrationen ikke vurderer det
muligt at udbygge med yderligere midlertidigt ophold, hvis det bliver
nødvendigt.
Model 3:
Denne model udgør den mest langtidssikre løsning. På sigt
giver denne model muligheder for at udvide med yderligere boliger, ligesom der
vil være muligheder for at indtænke fx genoptræning i samme bebyggelse med de
stordriftsfordele, dette giver. Modellen udvider såvel plejeboliger og
midlertidige boliger begge vurderes der behov for.
Hvis der alene vurderes ud fra kortsigtede omkostninger
forbundet med etablering, er model 1 klart den mindst omkostningstunge.
Set i forhold til fremtidige udfordringer og muligheder vil model
3 være værd at overveje.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Se ovenstående
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget beslutter, hvilken af de tre modeller for etablering af boliger
til midlertidigt ophold samt træningsfaciliteter, administrationen skal
konkretisere yderligere
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 5. april 2017:
Fraværende:
Udvalget ønsker en uddybning med tydelige økonomiske
konsekvensberegninger på både Blomstergården og Antvorskov. Det bedst mulige
realistiske skøn af behovet for midlertidige boliger (også fremadrettet) skal
indgå.
Som en del af uddybningen ønsker udvalget, at
administrationen afdækker og opstiller muligheder på både en kort og en længere
tidsbane.
Udvalget ønsker, at der udarbejdes et oplæg til
budgetforhandlingerne.
Administrationen får mandat til - såfremt det er muligt - på
kort sigt at inddrage ubenyttede boliger på Levehjemmet i Slots Bjergby til
midlertidige boliger.