Møde i udvalget d. 6. november 2017

2.     Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Uddannelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-62916               Dok.nr.: 330-2017-558533                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 23,1 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,7 mio. kr. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Vidtgående specialundervisning, myndighed
· Pædagogisk Udvikling og Inklusion
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Nymarkskolen
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· UU-Vestsjælland
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Børnehaven Mariehønen
· Sct. Mikkels Børnehave
Budgetomplacering mellem politikområder under uddannelsesudvalget.
Administrationen fremsatte i maj måned forslag om, at der overføres 4,8 mio. kr. fra politikområdet Dagtilbud til Børn og Unge. Beløbet består dels af overført mindreforbrug fra 2016, dels af forventet mindreforbrug i 2017. Overførslen relaterer sig til det centralt fastsatte budget og kan medvirke til at skabe balance på det specialiserede børne- og ungeområde, der er økonomisk udfordret i 2017.  
Uddannelsesudvalget besluttede på mødet den 8. maj 2017, at følge den økonomiske udvikling på det specialiserede børne- og ungeområde og ønskede fornyet opfølgning på udvalgets møde i september måned.
Spørgsmålet om overførsel af midler blev genoptaget på mødet den 4. september 2017. Indstillingen blev ikke godkendt.
Som det fremgår af sagen forventer det specialiserede børne- og ungeområde fortsat et merforbrug, samtidigt med, at dagtilbudsområdet forventer et mindreforbrug.
Administrationen fremsætter derfor igen forslag om, at en der overføres 4,8 mio. kr. fra Politikområde 8.2 Dagtilbud til Politikområde 8.4 Børn og Unge, med henblik på at dække en del af det forventede merforbrug.
8.1 Uddannelse
Redegørelse fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 4,6 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 10,1 mio. kr., blandt andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til implementering af folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer.
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,2 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Myndighed for vidtgående specialundervisning
Vidtgående specialundervisning forventes i 2017 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 4,5 mio. kr. Det forventede merforbrug er primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket er en klar udfordring. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Aug.
2017
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning.
Det forventede merforbrug for 2017 forventes hentet i 2018.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 1,0 mio. kr.
Der er samlet et forventet merforbrug på virksomhedsområdet på 1,0 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring. Dog er der en tendens til, at flere virksomheder end tidligere forventer et merforbrug.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 9 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen. Der ses en mindre stigning af antallet af handleplaner.
Pædagogisk Udvikling og Inklusion
Virksomheden forventer et merforbrug på 500.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Boeslunde skole
Boeslunde skole forventer et merforbrug på 296.500 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et merforbrug på 451.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Nymarkskolen
Nymarkskolen forventer et merforbrug på 473.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et merforbrug på 1.250.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Søndermarksskolen
Søndermarksskolen forventer et merforbrug på 538.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Klostermarken skole
Klostermarken skole forventer et merforbrug på 240.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
UU Vestsjælland
UU Vestsjælland forventer et merforbrug på 121.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang forventer et merforbrug på 495.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet i 2018.
Bevilling, der tilføres kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år d. 5.9. Udsvinget i forhold til budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning, jf. beslutning i ØU d. 24.3.2014.
Pr. 5.9.2017 er der registreret et fald i elevtal på 209, mens antallet af modtageklasser er steget med 4. Herudover er garantitildelingen til almenskolerne i alt steget med 0,9 mio. kr.
Ud fra ovennævnte udsving i budgetforudsætninger kan ”vippen” beregnes til 6,7 mio. kr., der skal tilføres kassen.
Bevilling, der finansieres af kassen
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end landsgennemsnittet. Merforbruget på i alt 4,2 mio. kr. skal finansieres af kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
2017 (Beløb i 1.000 kr.)
Budget
Afregning
Afvigelse
Bidrag til statslige og private skoler
66.512
70.388
-3.876
Efterskoler og ungdomsskoler
9.931
10.596
-665
Produktionsskoler (under 18 år)
2.803
2.496
307
I alt
79.247
83.481
-4.234
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på samlet 1,7 mio. kr.
Mindreforbruget kan henføres til rådighedsbeløbet toiletanlæg, hvor disponeringen er udsat til 2018. Der søges om frigivelse af rådighedsbeløb sidst på året.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl. vippen og PA-elever) på 9 mio. kr. Ved budgetopfølgningen ultimo juni 2017 var forventningen et mindreforbrug på 7,9 mio. kr. Stigningen i mindreforbruget skyldes hovedsageligt udviklingen på de centrale poster.
Drift
Dagtilbud – de centrale poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 6,8 mio. kr. I budgetopfølgningen ultimo juni 2017 var der en forventning om et mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes dels en overførsel af mindreforbrug på 2.7 mio. kr. fra 2016 og dels en større indtægt på forældrebetaling og en mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved budgetlægningen. Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen 0-5 år i Slagelse Kommune overstiger forventningerne i prognosen i 2017.
Den 1. januar 2016 trådte ny lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 9,5 mio. kr. Dette har ikke ændret sig siden den seneste budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017.
Merforbruget på ”vippen” skyldes primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 2,2 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 4 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Ved budgetopfølgningen i juni 2017 var der 5 virksomheder med handleplan.
Siden er der i Søbjerggård Børnehus etableret 10 pladser, og det har gjort det muligt at indskrive flere børn under 3 år. Fordi ressourcetildelingen på dagtilbudsområdet er baseret på, at pengene følger barnet, har Søbjerggård Børnehus ved budgetopfølgningen ultimo september ikke længere en handleplan.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 545.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 450.000 kr. Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehaven Mariehønen
Børnehaven Mariehønen forventer et merforbrug på 150.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Sct. Mikkels Børnehave
Sct. Mikkels Børnehave forventer et merforbrug på 224.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der bevilliges 9,509 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,341 mio. kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Der er i forhold til opfølgningen pr. ultimo juni tale om en forbedring i økonomien på 0,111 mio. kr.
Der forventes færre helårspersoner end budgetlagt. Der er budgetlagt med 69,7 helårspersoner, forventningen er nedjusteret til 66,4. Gennemsnitsprisen er tillige nedjusteret fra 61.106 kr. til 60.746 kr. jf. finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017 overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
På det specialiserede børne- og ungeområde forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på serviceudgifterne på 26,1 mio. kr. Heraf er 5,1 mio. kr. overført merforbrug fra 2016. Der er i forhold til opfølgningen pr. ultimo juni tale om en ændring på 0,5 mio. kr., der kan relateres til tekniske korrektioner.
Det forventede merforbrug er således på niveau med det, der blev fremlagt ved budgetopfølgningen pr. ultimo juni.
Der er i 2017 sket et skred, hvor udgifterne til anbringelser i 2017 udgør en markant større andel af de samlede udgifter. Udviklingen eksemplificeres også ved, at der i 2017 er sket en markant stigning i antallet af meget dyre anbringelsessager over 700.000 kr. pr. år.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til opnåelsen af dette. Arbejdet omfatter dels en kvalitetssikring af data – herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling til bevilling og kontering. Desuden arbejdes der med at implementere kommunens fælles ledelsesinformationssystem LIM på Børne- og ungeområdet. Det er forventningen, at dette arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på mulige tiltag. Den fortsatte løbende sagsgennemgang er intensiveret med fokus på indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for det udækkede behov hos barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der fremlagt alternativer til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til foranstaltningstype og i forhold til graden af kompensation for de givne udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier og indikatorer” på området.
Resultatet af den interne ekstraordinær sagsgennemgang sommeren 2017 kan kort sammenfattes med, at der er identificeret en række anbefalede handlinger i forhold til videreudvikling af visitationsprocedure, forhandling af kontrakt- og prisvilkår for eksterne særlige tilbud, oprettelse af døgntilbud og fastholdelse af tidlige og forebyggende indsatser. Der er i det forventede regnskab for 2017 indregnet 5 mio. kr. vedrørende effekt af kontraktforhandlinger og effektiviseringer på Slagelse Familie Center.

Økonomidata er blevet opdateret og medfører, at det forventede regnskab 2017 landet på 228,5 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 26,1 mio. kr., hvoraf de 5,1 er overførsel fra 2016. Den i Budget 2018-21 vedtagne budgettilførsel på 21 mio. kr. vurderes på nuværende tidspunkt at være passende med henblik på at skabe budgetbalance, under forudsætning af at merforbruget fra 2017 ikke overføres til 2018.
Samlet set kan det konkluderes, at hverken den interne ekstraordinære sagsgennemgang eller tidligere ekstern sagsgennemgang viste mulighed for økonomiske reduktioner – jf. Opfølgende notat af 7. juli 2017 og Rådgivnings- og revisionsvirksomhed BDO’s rapport fra april 2016. Der er både internt og eksternt lagt vægt på sociallovgivningens rammer og forpligtelser.
Det budgetgrundlag, der ved budgetvedtagelsen af 9. oktober 2017 er lagt for 2018-2021 afspejler, at der ikke er mulighed for reduktioner, og har som forudsætning, at de allerede igangsatte initiativer til skærpet faglig og økonomisk styring bliver fastholdt og fuldt implementeret.
Det samlede forventede merforbrug for 2017 kan alene håndteres via tilførsel af en tillægsbevilling. Tillægsbevillingen kan delvis finansieres via en budgetoverførsel fra andet politikområde, og det resterende beløb fra kassen.
Bilag 3b viser en oversigt over antal aktiviteter og relaterede gennemsnitlige udgifter. Stigning i aktivitetstallene for september er alene udtryk for implementering af ændringer i konteringspraksis, hvor der i større grad er sammenhæng mellem udgift pr. borger, paragraf der bevilliges efter og kontonummer. Aktivitetsoversigten afspejler antal cpr-numre under den enkelte aktivitet, hvorfor en række cpr-numre tælles flere gange.
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2017 på 26,1 mio. kr. kan alene håndteres via tilførsel af en tillægsbevilling. Administrationen har anvist finansieringsmuligheder fra andre politikområder indenfor Uddannelsesudvalget på 4,8 mio. kr. Den resterende del af merforbruget anbefales finansieret af kassen.
Såfremt den anviste finansiering godkendes er der tale om en kassefinansieret bevilling på 21,3 mio. kr. Alternativt er der behov for en kassefinansieret tillægsbevilling på 26,1 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Uddannelsesudvalget kan træffe beslutning om at foretage budgetomplacering mellem politikområder under uddannelsesudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Vippe almenskoler pr. 5.9.2017
8.1
Statslige og private skoler mv.
8.1
 
8.2 Vippe dagtilbud
 
Finansiering af forventet merforbrug på specialiserede børne- og ungeområde:
8.4 Børn og Unge
8.2 Dagtilbud
 
-6.672
 
 
4.234
 
9.509
 
 
 
 
 
26.100
-4.800
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-28.371
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Handleplaner godkendes
3.    at Vippeberegning almenskoler på 6,7 mio. kr. anbefales tilført kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4.    at Tillægsbevilling på 4,2 mio. kr. til dækning af merudgifter til elever på statslige og private skoler anbefales finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
5.    at Vippeafregning for dagtilbud på 9,5 mio. kr. anbefales finansieret af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6.    at Der fra politikområde 8.2 Dagtilbud overføres 4,8 mio. kr. til politikområde 8.4 Børn og Unge
7.    at Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at den resterende del af det forventede merforbrug på politikområde 8.4 Børn og Unge op til 26,1 mio. kr. bliver håndteret gennem tillægsbevilling finansieret af kassen.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første "at" godkendt.
Andets "at" godkendt. Thomas Clausen (Ø) kunne ikke godkende handleplanerne.
Tredje, fjerde og femte "at" anbefales.
Sjette "at" kunne samlet set ikke anbefales, idet der var "stemmelighed" i udvalget. Venstre (V) anbefalede indstillingen, mens Socialdemokratiet (A) og Enhedslisten (Ø) ikke kunne anbefale indstillingen. A og Ø bemærkede, at almenområdet ikke skal finansiere specialområdet.
Syvende "at" anbefales.