Møde i udvalget d. 22. februar 2021

20.   Affaldsordning - husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner (B)

Sagsnr.: 330-2021-6144                   Dok.nr.: 330-2021-24283            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til processen for fuld implementering af husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner og til udnyttelse af muligheden for dispensation fra implementeringsfristen 1. juli 2021.
Baggrund
Nye regler på affaldsområdet stiller krav om, at alle kommuner indsamler 10 forskellige typer affald i beholdere ved alle husstande. Frist for indførelse af de 9 fraktioner er fastsat til 1. juli 2021 og for tekstil 1. januar 2022.
Miljøstyrelsen kan give dispensation for fristen til senest 31. december 2022. Vi burde kunne opnå dispensation for praktiske udfordringer med materiel og for økonomisk byrde som følge af at ændre nuværende udbud. Udfordringen er at det generelt er vanskeligt at opfylde kravene til dokumentation før nye udbud er gennemført. Ansøgningen skal indsendes senest 1. marts 2021. Herefter vil ansøgninger automatisk blive afslået.
En tidsfrist på 6 måneder er for vores vedkommende urealistisk, upraktisk og uøkonomisk, hvilket vi også har gjort opmærksom på i et fælles høringssvar til affaldsbekendtgørelsen for Faxe Kommune, Ringsted Kommune, Sorø Kommune, Vordingborg Kommune og Slagelse Kommune. (vedlagt som bilag 1).
Derfor har Slagelse Kommune valgt at være medunderskriver af en fælles henvendelse fra Dansk Affaldsforening (DAF) til miljøministeren om generel dispensation for alle kommuner til udsættelse af kravet til 2023 (se bilag 2 og 3 om fælles henvendelse til miljøministeren).
Henvendelsen fra DAF underbygges af henvendelse af 22. januar 2021 fra Kommunernes Landsforening (KL) til Miljøministeren. Henvendelsen udtrykker fuld forståelse for målet om mere genanvendelse og redegør blandt andet for, at det er urealistisk at overholde tidsfrister for implementeringen af de nye affaldssystemer.  (vedlagt som bilag 4)
98 % af affaldet sorteres allerede
I Slagelse Kommune indsamler vi allerede hovedparten af de 10 fraktioner i de nuværende indsamlings-ordninger. Vi er tæt på at opfylde 2022-kravet om at 50 % af husholdningsaffaldet genanvendes (47% for 2020) og har generelt velfungerende indsamlingsordninger, der sikrer høj grad af genanvendelse. De affaldsfraktioner vi mangler, er følgende:
•      Mad- og drikkekartoner - Ny affaldsfraktion i det danske affaldssystem, hvorfor genanvendelses-muligheder, indsamlingsvolumener, økonomi, miljøeffekter mv. er ukendte.
•      Blød plast - Indsamles allerede i storskraldsindsamlingen og på genbrugspladsen. I de nye krav skal den bløde plast blandes med hård plast i én samlet plastfraktion.
•      Farligt affald - Den del af det miljøfarlige affald, der består af batterier og småt elektronikaffald indsamles allerede i pose på låget af affaldsbeholderne og i batteribokse. I de nye krav skal der etableres en ordning til flere typer farligt affald fx spraydåser, kemikalier, elpærer og printerpatroner. Affaldet skal indsamles i en dertil egnet boks, hvor afhentning bestilles efter behov eller indsamles efter en fastlagt plan.
•      Tekstilaffald - Det er fortsat uafklaret præcis hvilken type tekstilaffald kommunerne skal etablere indsamlingsordning for. Vi afventer, at staten sammen med aktørerne på området fastlægger de nærmere krav til indsamlingsordningen.
Tilsammen udgør ovenstående 4 affaldsfraktioner kun 2 % af den samlede affaldsmængde for de 10 fraktioner. I Slagelse Kommune husstandsindsamler vi således allerede 98 % af det affald, der vedrører de nye krav. 
I lighed med de øvrige AffaldPlus-kommuner, og i øvrigt 16 andre kommuner i landet, indsamler vi en sammenblanding af metal/glas/hård plast (MGP) ved alle husstande. Denne sammenblanding af affaldsfraktioner har særligt af den danske glas-industri været kritiseret, fordi de har haft udfordringer med at genanvende glasfraktionen på danske anlæg. På den baggrund er der i affaldsbekendtgørelsen stillet krav til, at MGP udfases senest med udgangen af 2024. Kravet har været kendt i længere tid, hvorfor vi i samarbejde med AffaldPlus og de øvrige ejerkommuner allerede har igangsat en udfasning af ordningen, således at de kontraktlige afsætningsforpligtelser ophører samtidig med vores nuværende indsamlingskontrakt 1. maj 2023.
Uanset de ekstra krav om indsamling af yderligere 4 affaldsfraktioner, er der derfor behov for en omlægning af vores affaldsordninger den 1. maj 2023.
Ejerkommunerne i AffaldPlus forsøger i videst muligt omfang at koordinere og samarbejde om både indførelse af ordningerne for de 10 fraktioner og udarbejdelsen af den bagvedliggende affaldsplan. Næstved Kommune har allerede i sommeren 2020 igangsat omlægningen af deres affaldsordninger, der kan håndteres i eksisterende kontrakter. Det forventes at ordningerne opfylder kravene 1. juli 2021. Derved får de øvrige AffaldPlus-kommuner mulighed for at drage væsentlige erfaringer både i forhold til indsamling, afsætning og sortering af de nye affaldsfraktioner. De øvrige AffaldPlus-kommuner har i lighed med os igangsat processen nu, hvor affaldsbekendtgørelsens krav er fastlagt. 
Retligt grundlag
Affaldsbekendtgørelsen, bekendtgørelse om affald nr. 2159 af 9. december 2020, offentliggjort 24. december 2020.
Affaldsaktørbekendtgørelsen, bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører nr. 2097 af 14. december 2020, offentliggjort 22. december 2020.
Bekendtgørelserne er udmøntningen af den politiske aftale fra 16. juni 2020 mellem hovedparten af folketingspartierne om ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”.
Handlemuligheder
Procesforslag 1
2.    Affaldsplanarbejde som grundlag for omlægningen igangsættes i samarbejde med de øvrige ejerkommuner af AffaldPlus,
3.    I perioden frem til 1. maj 2023 henviser vi blød plast, farligt affald (undtagen batterier og småt elektronikaffald) og mad- og drikkekartoner til indsamling via kommunens storskraldsordning eller genbrugspladserne,
4.    Indsamling af tekstilaffald afventer de nærmere lovgivningsmæssige rammer.
Fordelene er, at kommunen lever op til offentlighedsreglerne, vi kan drage nytte af erfaringerne i Næstved Kommune, så ordningen bliver gennemtænkt og endelig vil borgerne opleve ændringerne på én gang. Ulempen er, at det sandsynligvis bliver lidt vanskeligere at nå målsætningen på 50 % genanvendelse i 2022.
Procesforslag 2.
Vi afventer svar på henvendelserne fra DAF og KL til Miljøministeren, med forventning om at fristen for fuld implementering af husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner kan udskydes til 1. maj 2023.
Pkt. 2 til 4 i Procesforslag 1 er ens.
Fordelen er, at vi undgår at søge dispensation, hvis generel dispensation udskyder fristen for implementering af henteordninger for 10 fraktioner til udgangen af 2023. Ulempen er, at vi ved afslag på generel dispensation alligevel skal søge fuld dispensation.
Procesforslag 3.
Vi indfører husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner hurtigst muligt rent administrativt og drypvist i takt med at realistisk affaldsordning er fastlagt, og der er indgået aftale med nuværende renovatører vedrørende indsamling og afsætning er afklaret med AffaldPlus.
Fordelen er, at affaldsordningerne igangsættes så hurtigt som muligt. Ulempen er, at borgerinddragelse og politisk inddragelse reduceres til et minimum, samt at vi har kontraktlige udgifter til MGP indtil 1. maj 2023.
Vurdering
En samlet iværksættelse af henteordninger for de 9 affaldsfraktioner 1. juli 2021 er urealistisk, upraktisk og uøkonomisk. Vi kan ende med at udrulle dyre midlertidige affaldsordninger, der efterfølgende skal trækkes tilbage. Da renovationsområdet er brugerfinansieret, er der kun borgerne til at betale. Indsatsen for at forhaste husstandsindsamling igennem af de manglende 2 % af den samlede affaldsmængde står ikke mål med det resultat, vi forventer at opnå ved øget genanvendelse.
Det er væsentligt for troværdigheden og den fortsatte sorteringslyst, at omlægning af affaldsordningerne sker på en gang og på baggrund af en velgennemført og gennemtænkt plan. Miljøstyrelsen har fastsat at enkelte af de 10 fraktioner kan sammenblandes, hvilket kan resultere i 15 forskellige affaldsfraktioner til behandling. Der er behov for en grundig analyse af fordele og ulemper ved både indsamling og afsætning af de forskellige sammensætninger. Analysen er igangsat i AffaldPlus-samarbejdet og vil indgå i forarbejderne til den kommende affaldsplan.
For at overholde lovgivningen er det hensigtsmæssigt at opretholde muligheden for at opnå dispensation fra fristen for implementering 1. juli 2021. Uanset om vi søger dispensation eller ej vil vi ikke kunne nå at udrulle nye affaldsordninger i hele kommunen. Alene involvering af boligselskaber og fastlæggelse af fremtidige affaldsordninger ved etageboliger har ved seneste udrulning vist sig at være meget resursekrævende – men nødvendige for at opnå en robust affaldsordning.  
Administrationen foreslår på den baggrund Procesforslag 1, så vi søger foreløbig dispensation hos Miljøstyrelsen, med henblik på at omlægningen af affaldsordningerne sker samlet med ophør af nuværende indsamlingskontrakt 1. maj 2023. Endelig dispensationsansøgning afventer udfaldet af henvendelserne fra DAF og KL.
Den foreløbige dispensationsansøgning fra implementeringsfristen 1. juli 2021 vil indeholde overordnet begrundelse i, at vi ikke kan nå at implementere ordningen og samtidigt overholde de demokratiske processer i kommunen, borgerinvolvering og høringer, samt at en række praktiske og logistiske forhold i form af udbudsperioder for indkøb af affaldsbeholdere, levering af renovationsbiler ikke kan springes over. 
For at sikre sortering af de 10 affaldsfraktioner ved husstanden, vil vi frem til 1. maj 2023 henvise de manglende fraktioner til genbrugspladsen eller til storskraldsordningen og generelt være åbne for at undersøge nye muligheder. (se bilag 5)
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Både omlægningen af affaldsordningerne i 2023 og evt. justeringer af nuværende ordninger vil medføre stigning i affaldsgebyrerne på mellem 500-1000 kr. per husstand.
Gebyrernes størrelse i 2023 beregnes i forbindelse med budget 2022. Vi har mulighed for at opspare en del af investeringen i de kommende gebyr-år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det anbefales overfor Byrådet,
1.    at Procesforslag 1 godkendes,
2.    at der søges foreløbig dispensation hos Miljøstyrelsen,
3.    at omlægning af nuværende affaldsordning til husstandsindsamling af 10 affaldsfraktioner implementeres samtidigt med udløb af indsamlingskontrakterne 1. maj 2023,
4.    at affaldsplanarbejde som grundlag for omlægningen igangsættes i samarbejde med de øvrige ejerkommuner af AffaldPlus,
6.    at indsamling af tekstilaffald afventer de nærmere lovgivningsmæssige rammer.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Ad 1 og dermed også Ad 2 - 6; godkendt.
Udvalget er enig i at fremme behandling af glas.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22. februar 2021:
Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti)
At 1 til 6 anbefales til Byrådets godkendelse.