Møde i udvalget d. 5. december 2017

4.     Analyser af  velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85389               Dok.nr.: 330-2017-737907                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Økonomiudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyser af velfærdsområderne og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne og tage fagudvalgenes beslutning om fokusområder og udfordringer til efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje, arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer. Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder, organisationen eksterne samarbejdsparter.
Ovnnævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser, der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, ØU og byråd.
Fra administrationens side peges på følgende fokusområder og udfordringer, der bør omfattes af analyserne:
Beskæftigelsesområdet er gennem de seneste år blevet gennemgribende analyseret. Det drejer sig om både perspektivanalyserne og 360 graders analyserne fra 2015, forskellige analyser af sanktionsbrug, løbende centralt og regionalt benchmarking samt ikke mindst den seneste analyse af alle jobcentrets indsatser som afsæt til budget 2017. Endvidere har jobcentret været en del af flere praksisundersøgelser foretaget af Ankestyrelsen.
Det er derfor ikke administrationens vurdering at der er behov for flere analyser internt i beskæftigelses- og integrationsområdet. Der er derimod et behov for at se nærmere på dels tilgangen til området samt om der er tilstrækkelige understøttende tilbud til rådighed, så borgerne hurtigere kan komme i beskæftigelse. Det kan feks være:
· En meget stor andel unge ansøger om kontanthjælp det år de bliver 18. Andelen er speciel høj og peger på at hidtidige indsatser enten ikke har fungeret optimalt eller der ikke har været de rette indsatser til rådighed. Der bør i analysen bla fokuseres på hvilke indsatser (om nogen) de unge har modtaget før det 18. år ligesom analysen bør afdække hvilke karakteristika disse unge har, så de kan spores på et tidligt tidspunkt og den rette indsats sættes i gang
· Understøttende indsatser som misbugsindsats og indsatser for udsatte familier
I forbindelse med regeringens vedtagelse af ”Erhvervs- og Iværksætterinitiativer” af 12. november foreslås der en afskaffelse af den statslige refusion til kommunale beskæftigelsesindsatser (forenkling af den statslige styring af beskæftigelsesindsatsen). Afskaffelsen af refusionerne fjerne statslige refusioner til kommunerne for 870 mio fra 2019. De 870 mio tilbageføres til kommunerne via budgetgarantien, men forventes at koste Slagelse ca. 10-20 mio.
Samtidig står kommunerne overfor at skulle implementere den nye aftale om FGU (Forberedende GrundUnddannelse). Implementeringen heraf kræver bla en gennemtænkning af hele den kommunale ungeindsats. Ønsker udvalget at igangsætte analyser af beskæftigelses- og integrationsområdet er det derfor centerchefens forslag, at disse prioriteres, som nedenstående:
· Den kommunale ungeindsats (på tværs af en række centre), herunder også afdækning af grundene til at så stor en andel unge søger kontanthjælpsom når de fylder 18
· Betydning af konsekvenserne af regeringens ”Erhvervs- og Iværksætterinitiativer” for budget 2019
· Understøttende indsatser på tværs af centre
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at igangsætte denne tidligere.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Fagudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales at analyserne gennemføres med afsæt i områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter at de enkelte områder afsætter ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs. Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres. Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer, jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget udpeger fokusområder of udfordringer der skal omfattes af analyserne
2.    at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til efterretning
3.    at  Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar 2018 og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.    at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.