Møde i udvalget d. 6. februar 2017

12.   Orebyvej 80, 4230 Skælskør - terrænregulering og hegn (B)

Sagsnr.: 330-2016-32694               Dok.nr.: 330-2017-34369                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Der er søgt om lovliggørelse af en terrænregulering og om tilladelse til opsætning af et 6 m højt hegn på ejendommen Orebyvej 80, 4230 Skælskør.
Baggrund
Denne sag kræver politisk behandling, da der foreslås en afvigelse fra administrationsgrundlaget i forhold til terrænregulering. Samtidig er hegn ikke omfattet af administrationsgrundlaget.
Der er søgt om lovliggørelse af en terrænregulering foretaget i forbindelse med byggeri af drivhuse og plastoverdækninger i 2008-2009 på ejendommen Orebyvej 80, 4230 Skælskør. Området lå før terrænreguleringen ca. i kote 15,5-20,5, mens bygningen ligger i kote 18,8. Regnvandet fra drivhustagene opsamles i et regnvandsbassin og bruges til vanding af jordbær. Drænvandet fra jordbærrene ledes videre til et andet bassin og vandet bruges til afgrøder på markerne. For at dette kan lade sig gøre, var det nødvendigt at planere området for at kunne styre hældningen på taget, så vandet kan opsamles.
Der er samtidig søgt om tilladelse til at opstille et 6 m højt fast hegn vest og syd for drivhusene på i alt 190 meters længde. Hegnet ønskes etableret med 50 % luftgennemgang og skal skærme for vinden fra syd og vest og vil være 130 m langt langs det sydlige skel og 60 m langt langs det vestlige skel. Hegnet skal skærme for vinden fra syd og vest og beskytte drivhusene på ejendommen.
Hegnet vil blive placeret 5 m fra skel og der vil blive placeret et plantebælte 1 m fra skel bestående af syrener og stilkeg. Hegnet ønskes for at beskytte plastoverdækningerne på ejendommen, der anvendes til frugtavl. Ejer har oplyst at til dels kunne et plantet læhegn godt bruges i stedet, men at det ikke kommer op lige så hurtigt som det faste hegn.
Ejendommen ligger i et område, der er udpeget som landbrugsflade med det strategiske mål vedligeholde. På landbrugsflade kan beplantes, etableres nødvendig bebyggelse og anlæg under hensyntagen til det omgivende landskab samt landbrugets udviklingsmuligheder. Der er et beskyttet sten- og jorddige, der ikke må påvirkes i det sydlige skel.
Sagen har været sendt i naboorientering og der er kommet 3 svar, hvoraf en enkelt ikke havde nogen indvendinger. De to andre naboer har bl.a. bemærket;
· De omtalte drivhuse er meget store - (højere end vores hus) -, bygget i plastik og, set fra vores side, hævet ca. 2 m. over det omliggende terræn. Dette gør dem meget dominerende, i et ellers idyllisk landskab. I orienteringen omtales et hegn, vendt mod vores side. Kunne dette hegn erstattes, evt. suppleres, med en beplantning, der tog det værste af dette landskabs-skæmmende syn?
· Hvis det bliver som beskrevet med beplantning af et levende hegn en meter fra skel med syrener og stilkeg, er jeg godt tilfreds. Jeg forventer dog at det bliver passet til det kan klare sig selv, så det har en chance for at komme hurtigt op.
Sagen har været sendt i udtalelse hos NaturErhvervstyrelsen, der har bemærket, at frugtplantager typisk har særlig brug for læhegning mod syd og vest. Læhegning ved frugtplantager sker typisk med levende hegn og i henhold til hegnslovens § 2 kan frugtplantagers egne levende hegn mod syd og vest have en væsentlig større højde end 5 m. Det er NaturErhvervstyrelsens vurdering, at et fast hegn godt kan være nødvendigt i forbindelse med ejendommens frugtavl/plantagedrift.
Retligt grundlag
Byggeri, anlæg og terrænreguleringer kræver landzonetilladelser i henhold til planlovens § 35, stk. 1. Mindre faste hegn og mure kræver ikke landzonetilladelse, men et fast hegn af denne størrelse kræver både landzonetilladelse og byggetilladelse.
Handlemuligheder
Der kan gives tilladelse til at lovliggøre terrænreguleringen og der vil dermed ikke skulle ske ændringer i forhold til det nuværende terræn og driften vil kunne fortsætte upåvirket.
Der kan gives afslag på landzonetilladelse til terrænreguleringen. Det vil betyde, at de opsatte plastoverdækninger vil skulle fjernes, terrænet reetableres, hvorefter plastoverdækningerne vil skulle sættes op igen. Det vil medføre, at drænvandet ikke kan genbruges til vanding.
Der kan gives tilladelse til at opsætte et 6 m fast hegn. Hegnet vil være meget synligt i landskabet, men til gengæld vil overdækningerne være beskyttede. Hvis der skal gives tilladelse, vil der skulle stilles vilkår, der mindsker den landskabelige påvirkning. Det kan fx være krav om at der skal etableres og bevares afskærmende beplantning foran det faste hegn.
Der kan gives afslag på landzonetilladelse til det faste hegn og der kan i stedet etableres et levende hegn til at beskytte plastoverdækningerne og afgrøder som hidtil.
Vurdering
I henhold til administrationsgrundlaget gives der som udgangspunkt afslag til terrænregulering af mere end 0,5 m i forhold til naturligt terræn. Dette kan kun fraviges, hvis specielle forhold gør sig gældende og hvis der er tale om et helt enestående tilfælde, der ikke vil skabe præcedens.
Ansøger har oplyst, at terrænreguleringen er sket fordi drænvandet opsamles i et bassin og bruges til vanding. Terrænreguleringen er dermed nødvendig for at vandet kan opsamles og anvendes til afgrøderne.
I det konkrete tilfælde er der tale om en større terrænregulering, der er sket i forbindelse med byggeri og der vil være en del omkostninger forbundet med at føre terrænet tilbage til naturligt terræn. Det er administrationens vurdering, at omkostningerne ved at skulle ændre på byggeriet ikke er proportionelt med den landskabelige påvirkning. Der er derfor administrationens indstilling, at der undtagelsesvis kan gives tilladelse til landzonetilladelse til terrænregulering.
Der er ikke kendskab til, at der tidligere er søgt om et hegn af denne størrelse og der findes ingen praksis på området. Hegnet er et meget stort og skæmmende anlæg i landzone og vil være synligt langt væk fra. Samtidig vil en tilladelse kunne medføre en præcedens, der vil gøre at andre frugtavlere også har ret til faste hegn i stedet for læhegn, hvilket særligt i beskyttede landskaber og tæt ved naboer vil være et problem.
Det er administrationens vurdering, at det vil være i modstrid med de landskabelige hensyn, kommunen skal varetage i landzone, at etablere et 6 m højt fast hegn, når et levende hegn vil kunne give læ og beskytte plastoverdækningerne. Ejer har selv foreslået at plante afskærmende beplantning foran hegnet, bestående af bl.a. syrener, da disse er hurtigvoksende. Et levende hegn vil ligeledes skærme for indsynet af drivhusene og dermed gøre dem mindre synlige i landskabet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- & Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der gives landzonetilladelse til lovliggørelse af terrænreguleringen
2.    at der gives afslag til opstilling af 6 m hegn
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Ad 1 Godkendt.
Ad 2 Udvalget tillader opstilling af hegn under hensyn til omgivelserne.
Der eftersendes skitse af hegnet til udvalget.