Møde i udvalget d. 30. november 2020
13. Orientering om svar på supplerende spørgsmål til sagsbehandling (O)
Sagsnr.: 330-2020-140842 Dok.nr.: 330-2020-446335 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om administrationens svar på
supplerende spørgsmål til sag nr. 5 fra udvalgsmødet d. 5. oktober 2020. Sagen
vedrørte drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling.
Formand Thomas Clausen (Ø) formulerer de uddybende
spørgsmål, der ønskes svar på:
1. Hvordan
behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren
og/eller kommunen?
7. Hvilken
løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen
imod?
Baggrund
Udvalget blev på mødet den 7. september 2020 orienteret om
en konkret borgersag på et lukket sagspunkt.
Udvalget har efterfølgende ønsket, at rejse en principiel
drøftelsessag omkring sagsbehandlingen. På mødet den 5. oktober 2020 blev der
drøftet 8 spørgsmål omkring sagsbehandlingen.
Drøftelsen gav anledning til 2 supplerende spørgsmål, som
besvares herunder af administrationen.
1. Hvordan
behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren
og/eller kommunen?
En
behandling af en ansøgning om økonomisk hjælp tager udgangspunkt i den udgift
der søges til. Samtidig undersøges det, om behovet kan dækkes af et billigere
alternativ, som tilgodeser behandlingsbehovet. Hvis kommunen har bevilget en
behandling og borgeren ønsker en dyrere behandling, vil borgeren selv skulle
afholde forskellen i prisen.
Hvis
der i behandlingen af en ansøgning undervejs opstår forhold der bevirker, at behandlingsudgiften bliver meget dyrere end
oprindeligt, vil kommunen gå i dialog med f.eks. tandlæge og borgeren om, hvad
der kan være årsag til dette.
Hvis de stigende udgifter skyldes et ændret
sundhedsfagligt anbefalet behandlingsbehov, vurderes ansøgningen ud fra dette.
7. Hvilken
løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen
imod?
Hvis Ankestyrelsen giver borgeren medhold i en klagesag, så
kontakter Rådgivning og Udbetaling borgeren hurtigst muligt (indenfor 1 uge)
efter modtagelse af afgørelsen. Borgeren modtager
en ny afgørelse, der svarer til den afgørelse Ankestyrelsen har truffet.
Ankestyrelsen skiver altid i
deres afgørelser, hvad kommunen skal forholde sig til.
Ankestyrelsens afgørelser
drøftes på fagmøder, og implementeres på den måde i den fremadrettede
sagsbehandling.
Retligt
grundlag
Lov om Aktiv socialpolitik, §§ 81, 82 og 82a.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen og tage orienteringen til
efterretning.
Vurdering
Det vurderes, at ansøgninger om enkeltydelser som hovedregel
behandles på et tilfredsstillende fagligt niveau.
Rådgivning og Udbetaling har efter manuel optælling
behandlet ca. 1.050 ansøgninger om enkeltydelser
i 1. halvår af 2020 i R&U.
Der er i samme periode modtaget 27 klager over de
afgørelser der er truffet, hvilket betyder at der klages i 2,6 % af
ansøgningerne. Der føres ikke statistik over, hvor mange der får afslag på en
ansøgning.
Ifølge seneste opgørelse fra Ankestyrelsens statistik
er der afgjort 20 klagesager fra Slagelse Kommune i 1. halvår af 2020.
Heraf har kommunen fået medhold i 16 sager. 4 sager er
hjemvist til fornyet behandling. Der er ingen ændringer/ophævelser af kommunens
klagesagsafgørelser.
Sammenligning mellem hele landet og Slagelse Kommunes
afgørelser vedr. enkeltydelser i procent:
Klagesager på enkeltydelser efter aktivloven 1. halvår
2020
|
||||
Ankestyrelsen statistik
|
Stadfæstelse
|
Ændring/Ophævelse
|
Hjemvisning
|
Afvisning
|
Slagelse
|
80%
|
0
|
20%
|
0
|
Hele landet
|
78%
|
0,80%
|
15%
|
6,20%
|
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Chefer for Arbejdsmarked og Rådgivning og Udbetaling
indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på
dagsordenen ved næste møde.