Møde i udvalget d. 30. november 2020

13.   Orientering om svar på supplerende spørgsmål til sagsbehandling (O)

Sagsnr.: 330-2020-140842             Dok.nr.: 330-2020-446335                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om administrationens svar på supplerende spørgsmål til sag nr. 5 fra udvalgsmødet d. 5. oktober 2020. Sagen vedrørte drøftelse af principielle spørgsmål til sagsbehandling.
Formand Thomas Clausen (Ø) formulerer de uddybende spørgsmål, der ønskes svar på:
1.    Hvordan behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren og/eller kommunen?
7.    Hvilken løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen imod?
Baggrund
Udvalget blev på mødet den 7. september 2020 orienteret om en konkret borgersag på et lukket sagspunkt.
Udvalget har efterfølgende ønsket, at rejse en principiel drøftelsessag omkring sagsbehandlingen. På mødet den 5. oktober 2020 blev der drøftet 8 spørgsmål omkring sagsbehandlingen.
Drøftelsen gav anledning til 2 supplerende spørgsmål, som besvares herunder af administrationen.
1.    Hvordan behandles sagen, når der er udsigt til stærkt stigende udgifter for borgeren og/eller kommunen?
En behandling af en ansøgning om økonomisk hjælp tager udgangspunkt i den udgift der søges til. Samtidig undersøges det, om behovet kan dækkes af et billigere alternativ, som tilgodeser behandlingsbehovet. Hvis kommunen har bevilget en behandling og borgeren ønsker en dyrere behandling, vil borgeren selv skulle afholde forskellen i prisen.
Hvis der i behandlingen af en ansøgning undervejs opstår forhold der bevirker, at behandlingsudgiften bliver meget dyrere end oprindeligt, vil kommunen gå i dialog med f.eks. tandlæge og borgeren om, hvad der kan være årsag til dette.
Hvis de stigende udgifter skyldes et ændret sundhedsfagligt anbefalet behandlingsbehov, vurderes ansøgningen ud fra dette.
7.    Hvilken løsningsorientering er der ved afgørelser fra Ankestyrelsen, som går kommunen imod?
Hvis Ankestyrelsen giver borgeren medhold i en klagesag, så kontakter Rådgivning og Udbetaling borgeren hurtigst muligt (indenfor 1 uge) efter modtagelse af afgørelsen. Borgeren modtager en ny afgørelse, der svarer til den afgørelse Ankestyrelsen har truffet.
Ankestyrelsen skiver altid i deres afgørelser, hvad kommunen skal forholde sig til.
Ankestyrelsens afgørelser drøftes på fagmøder, og implementeres på den måde i den fremadrettede sagsbehandling.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv socialpolitik, §§ 81, 82 og 82a.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen og tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det vurderes, at ansøgninger om enkeltydelser som hovedregel behandles på et tilfredsstillende fagligt niveau.
Rådgivning og Udbetaling har efter manuel optælling behandlet ca. 1.050 ansøgninger om enkeltydelser i 1. halvår af 2020 i R&U.
Der er i samme periode modtaget 27 klager over de afgørelser der er truffet, hvilket betyder at der klages i 2,6 % af ansøgningerne. Der føres ikke statistik over, hvor mange der får afslag på en ansøgning.
Ifølge seneste opgørelse fra Ankestyrelsens statistik er der afgjort 20 klagesager fra Slagelse Kommune i 1. halvår af 2020.
Heraf har kommunen fået medhold i 16 sager. 4 sager er hjemvist til fornyet behandling. Der er ingen ændringer/ophævelser af kommunens klagesagsafgørelser.
Sammenligning mellem hele landet og Slagelse Kommunes afgørelser vedr. enkeltydelser i procent:
Klagesager på enkeltydelser efter aktivloven 1. halvår 2020
Ankestyrelsen statistik
Stadfæstelse
Ændring/Ophævelse
Hjemvisning
Afvisning
Slagelse
80%
0
20%
0
Hele landet
78%
0,80%
15%
6,20%
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant.
Indstilling
Chefer for Arbejdsmarked og Rådgivning og Udbetaling indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Udsat med bemærkning om, at punktet fremrykkes på dagsordenen ved næste møde.