Møde i udvalget d. 6. maj 2019
11. Ankestyrelsens praksisundersøgelse om førtidspension afgjort uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet (O)
Sagsnr.: 330-2019-26289 Dok.nr.: 330-2019-149233 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal orienteres om Ankestyrelsens undersøgelse af et
udvalgt antal sager om førtidspension afgjort uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet.
Ankestyrelsen har ved undersøgelsen foretaget en juridisk
gennemgang af de sager, som hver af de udvalgte kommuner har indsendt.
Ankestyrelsen har gennemgået 100 sager indsendt af 10
kommuner.
Baggrund
Baggrunden for undersøgelsen er en lovændring, der trådte i
kraft 1. juni 2016. Lovændringen betød, at kommunerne i 2 overordnede typer af
sager kan afgøre, om en person skal have tildelt førtidspension uden
forudgående forelæggelse af sagen for Rehabiliteringsteamet.
Det drejer sig om sager hvor:
·
Det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til
førtidspension.
·
Det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan
forbedres, og sundhedskoordinatoren har udtalt sig, eller personen er terminalt
syg.
Der er tale om en såkaldt kan bestemmelse, hvor det er op
til kommunen selv at afgøre, om kommunen vil bruge bestemmelsen eller forelægge
alle sager for Rehabiliteringsteamet.
Kompetencen til at vurdere, om en sag skal forelægges
Rehabiliteringsteamet ligger i Jobcenteret.
Kompetencen til at træffe beslutning om tilkendelse/afslag
på ansøgninger om førtidspension ligger i Rådgivning og Udbetaling, Center for
Kultur, Fritid og Borgerservice.
Udvælgelse
af kommuner og kriterier:
Udvælgelsen af kommuner er sket på baggrund af vejledende
tal fra førtidspensionsstatistikken leveret af STAR i juli måned 2018.
Opgørelsen viste, at det er et begrænset antal sager, der er
blevet afgjort i kommunerne uden at sagen er blevet forelagt
Rehabiliteringsteamet.
Det primære udvælgelseskriterium for Ankestyrelsen var derfor
antallet af sager behandlet og afgjort i kommunerne i seneste
opgørelsesperiode, 1. oktober 2017 31. marts 2018 uden at blive forelagt Rehabiliteringsteamet
Hensigten var at sikre, at de deltagende kommuner kunne
levere et tilstrækkeligt antal sager efter den beskrevne fordeling.
Et sekundært
udvælgelseskriterium var at sikre variation i:
·
Den procentvise andel af tilkendelser, afgjort uden om
Rehabiliteringsteamet ud af alle tilkendelser i kommunen i perioden 3. kvartal
2017 til 1. kvartal 2018
·
Kommunestørrelse
·
Geografisk placering
Ankestyrelsen havde bedt Slagelse Kommune om 13 sager, men
valgte at undersøge de 11 sager:
·
5 sager om afslag, fordi det var utvivlsomt at personen ikke
opfylder betingelserne for pension, jf. Lov om social pension § 17. stk. 4
·
4 sager om tilkendelse efter udtalelse fra sundhedskoordinator,
fordi det var åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen, jfr. Lov om social
pension § 18 stk. 2
·
2 sager om tilkendelse på grund af terminal sygdom, jf. § 18.
stk. 2.
Ankestyrelsen har følgende generelle kommentarer til
kommunerne:
Overordnet set har kommunerne godt styr på reglerne i de
sager, der er gennemgået i undersøgelsen.
Lovens bestemmelser om terminalsager er lettest for
kommunerne at afgøre uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet.
Efter Ankestyrelsens vurdering ville Slagelse Kommune havde
fået stadfæstet 10 af de 11 sager.
1 sag ville være blevet hjemvist til kommunen til fornyet
behandling af afslag på pension, idet Ankestyrelsen i den konkrete sag ville
have anbefalet, at sagen skulle forelægges Rehabiliteringsteamet til vurdering
af andre tilbud ved indstilling om afslag eller tilkendelse.
Københavns Kommune ville ligesom Slagelse have fået hjemvist
en sag med afslag på pension uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet.
Undersøgelsen viser desuden, at Slagelse ligesom de øvrige
deltagende kommuner ville have fået stadfæstet (medhold i) afgørelser på sager
vedr. lovens bestemmelser om åbenbart formålsløse og terminalt syge borgere.
Sagsbehandlingstid:
Ankestyrelsen konkluderer, at 18 ud af 20 sager er afgjort
under 1 måned.
Slagelse Kommunes sagsbehandlingstid i sager, der vedrører
åbenbart formålsløse og terminalt syge borgere er under 1 måneds
sagsbehandlingstid i Rådgivning og Udbetaling, når sagen er modtaget fra
Jobcenteret.
Retligt
grundlag
Retssikkerhedslovens § 79 a.
Lov om social Pension §§ 17-18.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune administrerer
lovens bestemmelser korrekt.
Ankestyrelsens bemærkning i den konkrete sag tages til
efterretning og der er fremadrettet fokus på administrativt at forankre at
Ankestyrelsens anbefaling i Jobcenter, Rehabiliteringsteam og Rådgivning og
Udbetaling.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgservice indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning,
2.
at Udvalget fremsender sagen til Byrådet til orientering.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Taget til efterretning og sagen fremsendes til Byrådet til
orientering.