Møde i udvalget d. 6. maj 2019

11.   Ankestyrelsens praksisundersøgelse om førtidspension afgjort uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet (O)

Sagsnr.: 330-2019-26289               Dok.nr.: 330-2019-149233                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal orienteres om Ankestyrelsens undersøgelse af et udvalgt antal sager om førtidspension afgjort uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet.
Ankestyrelsen har ved undersøgelsen foretaget en juridisk gennemgang af de sager, som hver af de udvalgte kommuner har indsendt.
Ankestyrelsen har gennemgået 100 sager indsendt af 10 kommuner.
Baggrund
Baggrunden for undersøgelsen er en lovændring, der trådte i kraft 1. juni 2016. Lovændringen betød, at kommunerne i 2 overordnede typer af sager kan afgøre, om en person skal have tildelt førtidspension uden forudgående forelæggelse af sagen for Rehabiliteringsteamet.
Det drejer sig om sager hvor:
·         Det er utvivlsomt, at personen ikke er berettiget til førtidspension.
·         Det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres, og sundhedskoordinatoren har udtalt sig, eller personen er terminalt syg.
Der er tale om en såkaldt ”kan bestemmelse”, hvor det er op til kommunen selv at afgøre, om kommunen vil bruge bestemmelsen eller forelægge alle sager for Rehabiliteringsteamet.
Kompetencen til at vurdere, om en sag skal forelægges Rehabiliteringsteamet ligger i Jobcenteret.
Kompetencen til at træffe beslutning om tilkendelse/afslag på ansøgninger om førtidspension ligger i Rådgivning og Udbetaling, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Udvælgelse af kommuner og kriterier:
Udvælgelsen af kommuner er sket på baggrund af vejledende tal fra førtidspensionsstatistikken leveret af STAR i juli måned 2018.
Opgørelsen viste, at det er et begrænset antal sager, der er blevet afgjort i kommunerne uden at sagen er blevet forelagt Rehabiliteringsteamet.
Det primære udvælgelseskriterium for Ankestyrelsen var derfor antallet af sager behandlet og afgjort i kommunerne i seneste opgørelsesperiode, 1. oktober 2017 – 31. marts 2018 uden at blive forelagt Rehabiliteringsteamet
Hensigten var at sikre, at de deltagende kommuner kunne levere et tilstrækkeligt antal sager efter den beskrevne fordeling.
Et sekundært udvælgelseskriterium var at sikre variation i:
·         Den procentvise andel af tilkendelser, afgjort uden om Rehabiliteringsteamet ud af alle tilkendelser i kommunen i perioden 3. kvartal 2017 til 1. kvartal 2018
·         Kommunestørrelse
·         Geografisk placering
Ankestyrelsen havde bedt Slagelse Kommune om 13 sager, men valgte at undersøge de 11 sager:
·         5 sager om afslag, fordi det var utvivlsomt at personen ikke opfylder betingelserne for pension, jf. Lov om social pension § 17. stk. 4
·         4 sager om tilkendelse efter udtalelse fra sundhedskoordinator, fordi det var åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen, jfr. Lov om social pension § 18 stk. 2
·         2 sager om tilkendelse på grund af terminal sygdom, jf. § 18. stk. 2. 
Ankestyrelsen har følgende generelle kommentarer til kommunerne:
Overordnet set har kommunerne godt styr på reglerne i de sager, der er gennemgået i undersøgelsen.
Lovens bestemmelser om terminalsager er lettest for kommunerne at afgøre uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet.
Efter Ankestyrelsens vurdering ville Slagelse Kommune havde fået stadfæstet 10 af de 11 sager.
1 sag ville være blevet hjemvist til kommunen til fornyet behandling af afslag på pension, idet Ankestyrelsen i den konkrete sag ville have anbefalet, at sagen skulle forelægges Rehabiliteringsteamet til vurdering af andre tilbud ved indstilling om afslag eller tilkendelse.
Københavns Kommune ville ligesom Slagelse have fået hjemvist en sag med afslag på pension uden forelæggelse for Rehabiliteringsteamet.
Undersøgelsen viser desuden, at Slagelse ligesom de øvrige deltagende kommuner ville have fået stadfæstet (medhold i) afgørelser på sager vedr. lovens bestemmelser om ”åbenbart formålsløse” og terminalt syge borgere.
Sagsbehandlingstid:
Ankestyrelsen konkluderer, at 18 ud af 20 sager er afgjort under 1 måned.
Slagelse Kommunes sagsbehandlingstid i sager, der vedrører ”åbenbart formålsløse” og terminalt syge borgere er under 1 måneds sagsbehandlingstid i Rådgivning og Udbetaling, når sagen er modtaget fra Jobcenteret.
Retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 79 a.
Lov om social Pension §§ 17-18.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune administrerer lovens bestemmelser korrekt.
Ankestyrelsens bemærkning i den konkrete sag tages til efterretning og der er fremadrettet fokus på administrativt at forankre at Ankestyrelsens anbefaling i Jobcenter, Rehabiliteringsteam og Rådgivning og Udbetaling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning,
2.    at Udvalget fremsender sagen til Byrådet til orientering.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning og sagen fremsendes til Byrådet til orientering.