Møde i udvalget d. 8. maj 2017
5. Hemmeshøj Forsamlingshus - Ansøgning om kommunegaranti (B)
Sagsnr.: 330-2017-22255 Dok.nr.: 330-2017-290223 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om det
over for Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale, at kommunen stiller
kommunegaranti på 150.000 kr. til afvikling af kassekredit.
Baggrund
Hemmeshøj Forsamlingshus oplyser, at forsamlingshuset i de
seneste år har været gennem en lidt turbulent periode. I 2004 nedbrændte huset,
og det blev genopført i 2005. Derefter har de økonomiske dispositioner igennem
en periode ikke været optimale. En ny bestyrelse, der er forankret i
lokalområdet, er valgt i efteråret 2016. Den nye bestyrelse oplyser, at den har
fået godt fat i den daglige drift med mange udlejninger af forsamlingshuset, og
bestyrelsen forventer at kunne fastholde denne udvikling.
Forsamlingshuset har en kassekredit på 200.000 kr. i
Andelskassen JAK. Banken er under afvikling, og kassekreditten er blevet opsagt
til fuld og endelig indfrielse. Bestyrelsen oplyser, at den ikke kan finde en
bank eller sparekasse i kommunen, der ønsker at overtage kassekreditten på
grund af de skærpede krav til udlån i den finansielle sektor.
Bestyrelsen har fået en vurdering af ejendommens værdi, i
form af et telefonisk overslag, på ca. 800.000 kr. Der er en restgæld i
ejendommen på ca. 460.000 kr. hos Realkredit A/S.
Forsamlingshuset kan med en kommunegaranti indfri
kassekreditten med en ny kredit på 150.000 kr. Størrelsen på kassekreditten kan
reduceres fra 200.000 kr. til 150.000 kr. på grund af foreningens likviditet og
indestående.
Bestyrelsen forventer at kunne afvikle kassekreditten på
150.000 kr. over fem år med 30.000 kr. årligt.
Kommunal garantistillelse
Slagelse Kommune kan generelt ikke stille garanti for en kassekredit,
da det ikke er muligt at øremærke en kredit til kun at omfatte aktiviteter, som
kommunen lovligt kan støtte. Slagelse Kommune vil alene kunne stille garanti
for et lån på 150.000 kr. Dette forudsætter, at det kan sandsynliggøres, at
midlerne anvendes til aktiviteter, som kommunen lovligt kan støtte.
I forbindelse med kommunal garantistillelse skal kommunen
deponere et beløb svarende til lånets hovedstol, når kommunen ikke har ledig
låneramme. En garanti på 150.000 kr. vil betyde, at Slagelse Kommune derfor
skal deponere et tilsvarende beløb. Beløbet skal finansieres af kassen. Det
deponerede beløb vil blive frigivet med 1/25-del pr. år eller 6.000 kr. pr.
år.
Øvrige betingelser for en kommunal garanti:
at lånet ikke er
afdragsfrit
at lånet afvikles
over 5 år.
at lånet kan
optages som et serie- eller annuitetslån
at lånet kun
understøtter lovlig kommunal aktivitet.
at lånets
renteprofil er fast rente.
at Hemmeshøj Forsamlingshus
forpligter sig til løbende at sende budgetter og regnskaber til Slagelse
Kommune.
at provenuet fra
lånet alene anvendes til nedbringelse af eksisterende kassekredit i JAK.
Retligt
grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagtsreglerne,
der giver kommuner adgang til at yde tilskud til etablering og drift af
forsamlingshuse, der imødekommer borgernes behov for fællesfaciliteter til
kulturelle formål.
Den kommunale deponeringsforpligtigelse er reguleret i
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr.
1580 af 17. december 2013.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Anbefale
Økonomiudvalget og Byrådet, at kommunen stiller en garanti på 150.000 kr.;
dette vil betyde en kassefinansieret tillægsbevilling
B. Meddele afslag
på ansøgningen om garantistillelse. Et afslag vil have den konsekvens, at
foreningen vil blive økonomisk udfordret og skal undersøge muligheden for
alternative løsninger.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at
forsamlingshuset arbejder på at fastholde rollen som samlingssted i
lokalområdet.
Center for Økonomi har vurderet foreningens økonomi:
Forsamlingshuset har kun fremsendt en delvis resultatopgørelse/regnskab, idet
bestyrelsen ikke kan stå inde for perioden 1/11 2015 til 31/7 2016 (regnskabet
har forskudt regnskabsperiode), og en garantiforpligtigelse må anses for at
være med en høj risiko.
Der er p.t. stillet garanti for lån til Tjæreby, Ydun og
Magleby Forsamlingshuse. Garantier er stillet før kommunesammenlægningen; der
har ikke været tradition for at stille garantier over for forsamlingshuse
gennem de seneste år.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser ved et tilsagn:
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
|
|
Drift
|
|
|
|
|
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
1.04
|
150
|
-6
|
-6
|
-6
|
Afsat rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
1.04
|
-150
|
6
|
6
|
6
|
Afslag har ingen direkte økonomiske konsekvenser for
Slagelse Kommune.
Såfremt der gives tilsagn om garantistillelse, så er
risikoen for tab ene og alene Slagelse Kommunes. Risikoen vurderes til at være
5 eller høj jf. principperne om kommunal garantistillelse. Et tilsagn vil påvirke kommunens likviditet og
likviditetsprognose med øjeblikkelig virkning.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Der tages stilling til, om Slagelse Kommune skal give tilsagn om en garanti
på 150.000 kr. til Hemmeshøj Forsamlingshus på nævnte vilkår, og
2.
at Deponeringsforpligtelsen på 150.000 kr. finansieres af kassen, hvis der
gives tilsagn om garanti.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:
ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler
Økonomiudvalget, at der gives tilsagn om garanti med bemærkningen i Ad 2.
Ad 2: Det skal undersøges, om garantien kan gives med pant i
ejendommen, inden Økonomiudvalget behandler sagen.
Tilføjelse under henvisning til ad 2:
En sikkerhedsstillelse med pant i ejendommen ændrer intet i
forhold til deponeringsforpligtigelsen. Deponeringsforpligtigelsen udløses af
aktiviteten og ikke af risikoen. Deponeringen bliver ikke frigivet i
forbindelse med en evt. misligholdelse af garantien.
Det er svært, at sige om en sikkerhedsstillelse har en reel
værdi uden at ejendommens handelsværdi vurderes af en sagkyndig. Den offentlige
ejendomsværdi er ikke et udtryk for handelsværdien. På landet kan den
offentlige ejendomsværdi ofte være mere end dobbelt så høj, som den reelle
handelsværdi. (Erfaring fra lån til betaling af ejendomsskatter)
Tinglysning af et skadesløsbrev/ejerpantebrev på 150.000 kr.
koster 3.960 kr. i stempel og tinglysningsafgifter. Såfremt Økonomiudvalget
vælger løsningen med sikkerhedsstillelse, så skal der træffes beslutning om,
hvem der skal afholde omkostningerne ved tinglysning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. april 2017:
Fraværende:
Sagen sendes tilbage til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
til nærmere drøftelse.
Administrationens bemærkninger:
Til fornyet drøftelse i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget.
Det har været nævnt i
Økonomiudvalget, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skulle anvise midler
til finansiering af deponering. Administrationen vil anbefale, at Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget afsætter 150.000 kr. i deponering fra de overførte
midler.
Administrationen har talt med
bestyrelsen for forsamlingshuset, og der er intet til hinder for et pant i
ejendommen. Forsamlingshuset har pt. et ejerpantebrev på 200.000 kr., der
ligger til sikkerhed for kassekreditten. Ejerpantebrevet kan stilles til
sikkerhed for et evt. lån.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
3.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter sagen.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler overfor
Økonomiudvalget, at der gives tilsagn om en garanti på 150.000 kr. til
Hemmeshøj Forsamlingshus, og at deponeringen finansieres af Kultur-, Fritids-
og Turismeudvalgets overførte midler.