Ældrerådet – Referat – 9. februar 2016



1. Valg af ordstyrer (B)

1.      Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-24293                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Valg af ordstyrer
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Peter Birk Nielsen vælges
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
I Peter Birk Nielsens fravær blev Berit Schau valgt til ordstyrer.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-24308                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Godkendt.
Virksomhedsleder Annegrete Dall Visby orienterede om Bjergbyparken, viste billeder fra arrangementer og viste rundt.

3. Forbrugsrapport for januar måned 2016 (B)

3.      Forbrugsrapport for januar måned 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-24330                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Forbrugsrapport for januar måned 2016.
Baggrund
Forbrugsrapporter for ældrerådets budget forelægges hver måned.
Forbrugsrapport for januar måned 2016 forventes at foreligge på mødet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Forbrugsrapporten for januar måned 2016 tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Formanden har fået oplyst, at forbrugsrapport for januar og februar tidligst forventes at foreligge til marts mødet, hvilket skyldes tekniske udfordringer i kommunen.

4. Høring: Kvalitetsstandard 2016 personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje. (B)

4.      Høring: Kvalitetsstandard 2016 personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje. (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-24392                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Følgende sag fra møde i Sundheds- og Seniorudvalget 2. dec. 2015 er fremsendt til høring i Ældrerådet:
Høringsfrist er 10. februar 2016
Beslutningstema
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
På baggrund af høringssvar til Kvalitetsstandarden for 2015 er der på Slagelse Kommunes hjemmeside lagt links til henholdsvis servicelovens § 83 og 83 a.
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2016 er ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2015, der er godkendt af Sundheds – og seniorudvalget den 4. november 2015.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1. at Sundheds – og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2016.
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. december 2015:
Fraværende: Jens Jørgensen (V)
At 1-2:
Indstillingen tiltrådt.
Indstilling fra Ældrerådet
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1. at Udkast til høringssvar fra Omsorgs-, Pleje- og Aktiverings-arbejdsgruppen drøftes, og
2. at Formanden efterfølgende udfærdiger endeligt høringssvar med baggrund i drøftelse/godkendelse
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Godkendt.

5. Høring: Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83 (B)

5.      Høring: Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83 (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-24745                                            Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Følgende sag fra møde i Sundheds- og Seniorudvalget 2. dec. 2015 er fremsendt til høring i Ældrerådet:
Høringsfrist er 10. februar 2016
Beslutningstema
Udvalget skal behandle og godkende forslag til Tilsynspolitik for 2016, der vedrører tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2015 er forslaget til tilsynspolitikken for 2016 uændret, således at den fortsat omfatter tilsyn og opfølgning på tilbud om rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a som følge af lovændring pr. 1. januar 2015.
Tilsynspolitikken danner således rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og § 83 a til borgere i eget hjem.
Den skal omfatte retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og hvordan, der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres.
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor visitator fra Myndighedsafdelingen gennemfører et interview med borgeren. Dette sker ved henholdsvis visitators planlagte besøg i forbindelse med revisitationer eller opfølgende besøg i borgeres hjem. Samtalen tager udgangspunkt i en spørgeguide og kombineres med observation af den udførte hjælp. Metoden med et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har tilsvarende været anvendt ved Myndighedsafdelingens tilsyn og opfølgning i de to seneste år.
Resultatet af Myndighedsafdelingen tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2015 – vil Udvalget få forelagt til orientering i foråret 2016.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for del den, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik 2016 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2016.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1. at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2016, hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. december 2015:
Fraværende: Jens Jørgensen (V)
Indstillingen tiltrådt.
Indstilling fra Ældrerådet
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1. at Udkast til høringssvar fra Omsorgs-, Pleje- og Aktiverings-arbejdsgruppen drøftes, og
2. at Formanden efterfølgende udfærdiger endeligt høringssvar med baggrund i drøftelse/godkendelse
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Godkendt.

6. Forslag til aktiviteter for år 2016 (B)

6.      Forslag til aktiviteter for år 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-24357                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Forslag fra Aktivitets/Pr. arbejdsgruppen til aktiviteter for år 2016.
Baggrund
I Ældrerådets møde den 8. december 2015 blev det besluttet, at input fra arbejdsgrupperne skulle fremsendes til Aktivitets/Pr.-arbejdsgruppen inden udgangen af januar 2016.
Forslag fra Aktivitet/Pr.-arbejdsgruppen til aktivitetsplan for år 2016 vil foreligge til mødet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Forslag fra Aktivitets/Pr.-arbejdsgruppen drøftes, og
2.    at Aktivitetsplan for år 2016 godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Planlægning udfra oplægget fra Aktivitetsgruppen, suppleret med 2 borgermøder i marts omkring Kollektiv Trafik, fortsætter.
Oplæg til aktiviteter kan afholdes indenfor budgetrammen.

7. Orientering fra formanden (O)

7.      Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27087                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Formanden orienterer
· Henvendelse til Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
· Mødet den 20. januar 2016 med Ældresagen.
· Møde med Sundheds- og Seniorudvalget den 27. april om budget.
· Værdighedspolitik.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Formanden har fået tilbagemelding fra Rådet for Socialt Udsatte. Tilbagemelding fra Handicaprådet afventes.
Ved mødet med Ældresagen 20.1.2016 blev bl.a. drøftet busplan og nedsættelse af arbejdsgruppe.
Ældrerådet er indkaldt til dialogmøde med Sundheds- og Seniorudvalget 24. feb. om værdighedspolitikken.
Kørsel til temadag 2.3.2016 skal aftales indbyrdes.
Orientering om Kostrådet vil ske på april mødet.
Yvonne orienterer om Sundhedsuge uge 19 - for +60 årige. Tema om kropsbårne hjælpemidler.
Arbejder på at planlægge et musikalsk indlæg på et af plejecentrene, så ikke alt sker offentlige steder, som på torve og biblioteker.
Sonja M.  Kostrådet arbejder på - i Sundhedsugen - at kunne give smagsprøver på den mad, der leveres fra kommunen.

8. Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

8.      Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27093                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra arbejdsgrupperne.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Orienteringer taget til efterretning.
Procedure ved arbejdsgruppernes oplæg til høringssvar blev drøftet.

9. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

9.      Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27098                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Observatørerne orienterer.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Yvonne orienterer fra Skovvang, der bl.a. har udfordringer med at benytte Rickshawcyklen, idet en del af borgerne mangler overtøj.
Connie meddeler, at Kongehavecentrets møder de sidste par gange har været sammenfaldende med Ældrerådsmøderne, hvorfor hun ikke har været tilstede.
Anne orienterer fra Boeslunde bl.a. om, hvordan fungerer servicepakkerne, TOPS - tidlig opsporing af sygdom - alle medarbejdere fra Boeslunde skal på kursus.
Rådmandscentret - Berit er med i planlægningen af fastelavnsfest den 15.2,
2 frivillige har måttet stoppe idet bustiderne efter omlægning ikke længere passer til hjemtur.
Livsstilsmesse den 6.3.2016 Skælskørhallen - Rådmandscentret deltager.
Peter L. orienterer fra Blomstergården. God rapport fra det uanmeldte tilsyn. Tilsynsrapport fra Socialstyrelsen viste ved efterfølgende besøg ingen bemærkninger.
Servicepakken for vask omfatter ikke f.eks. Blomstergården, hvor der er vaskemaskiner i egne boliger.
Har fået fremvist og smagt pureret mad (gele), der fremstår som alm. smørrebrød med pynt.
Sonja P. orienterer fra Teglværksparken, hvor der 2 x ugentligt kommer dagplejebørn. Faste-lavnsfest i søndags. Der indsamles midler til fremstilling af bronzefigur af teglværksarbejder til erstatning for den figur, der blev ødelagt.

10. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

10.   Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27103                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådets repræsentant Otto Dræbye orienterer om, hvad er der sket regionalt siden sidste møde.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Temaet Værdig død er som tidligere aftalt videresendt til Regionsældrerådet.

11. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

11.   Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27109                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra Danske Ældreråd.
Baggrund
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen drøftes/tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Er udsendt på mailservice. Intet yderligere.

12. Pressemeddelelser (B)

12.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27117                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet skal beslutte, hvilke sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelser.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter sager, der skal udsendes som pressemeddelelser
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Intet af udsende.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27125                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Centerchef Marianne Kristensen har udsendt mail med valgmulighed vedr. telefoni for Ældrerådsmedlemmerne - mellem SIM kort TDC eller fast beløb.
Om hidtidigt tlf. nr. kan bevares, afklares af formanden, og info sendes til rådsmedlemmerne. Formanden indsamler tilkendegivelser fra medlemmerne om valg af fremtidig telefoni.
Ønske om orientering om Aktiverende team og om TOPS evt. på næste møde. Af tidsmæssige årsager kan det rykkes til mødet i april.

14. Næste møde (B)

14.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-27126                                            Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Næste møde er 8. marts 2016 – på Antvorskov Plejecenter.
Beslutning i Ældrerådet den 9. februar 2016:
Fraværende:  Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk Nielsen
Mødet holdes på Antvorskov Plejecenter.