5. Høring: Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83 (B)
5. Høring: Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83 (B)
Sagsnr.: 330-2015-97805 Dok.nr.: 330-2016-24745 Åbent
Kompetence: Sundheds- og
Seniorudvalget
Følgende sag fra møde i Sundheds- og Seniorudvalget 2. dec.
2015 er fremsendt til høring i Ældrerådet:
Høringsfrist er 10. februar 2016
Beslutningstema
Udvalget skal behandle og godkende forslag til
Tilsynspolitik for 2016, der vedrører tilsyn og opfølgning på tilbud efter
servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik
for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som
er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2015 er forslaget til
tilsynspolitikken for 2016 uændret, således at den fortsat omfatter tilsyn og
opfølgning på tilbud om rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a som
følge af lovændring pr. 1. januar 2015.
Tilsynspolitikken danner således rammen for kommunens tilsyn
og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og § 83 a til borgere i eget hjem.
Den skal omfatte retningslinjer og procedurer for, hvordan
der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og hvordan,
der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At
sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At
sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk
udføres.
· At
sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At
sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At
styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At
sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At
sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At
fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret
borgerrettet indsats.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor
visitator fra Myndighedsafdelingen gennemfører et interview med borgeren. Dette
sker ved henholdsvis visitators planlagte besøg i forbindelse med
revisitationer eller opfølgende besøg i borgeres hjem. Samtalen tager
udgangspunkt i en spørgeguide og kombineres med observation af den udførte
hjælp. Metoden med et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren
og opsamling af data har tilsvarende været anvendt ved Myndighedsafdelingens
tilsyn og opfølgning i de to seneste år.
Resultatet af
Myndighedsafdelingen tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem;
jfr. Tilsynspolitikken 2015 – vil Udvalget få forelagt til orientering i
foråret 2016.
Retligt
grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c
forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for del den, der vedrører tilbud
om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse
med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden),
der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i
Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik
2016 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de
borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og
hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens
funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet
relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf
er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte
tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr.
servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for
visitators dialog med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de
seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2016.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2016,
hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og
Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 2. december 2015:
Fraværende: Jens Jørgensen (V)
Indstillingen tiltrådt.
Indstilling
fra Ældrerådet
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.
at Udkast til høringssvar fra Omsorgs-, Pleje- og
Aktiverings-arbejdsgruppen drøftes, og
2.
at Formanden efterfølgende udfærdiger endeligt høringssvar med baggrund i
drøftelse/godkendelse
Beslutning i Ældrerådet
den 9. februar 2016:
Fraværende:
Birgit Jørgensen, Hedvig Koefoed, Maybritt Jensen, Peter Birk
Nielsen
Godkendt.