Ældrerådet – Referat – 30. august 2016



1. Valg af ordstyrer (B)

1.     Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-347496                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Valg af ordstyrer
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Sonja Bruus Petersson vælges
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Sonja Bruus Petersson blev valgt til ordstyrer

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-347520                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Dagsorden godkendt med den ændring, at sag nr. 4 "Høring: Ældrerådets serviceniveau i forhold til kontorhold og telefoni" udgår.

3. Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

3.     Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-347545                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
· Centerchef for Sundhed og Omsorg orienterer
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen drøftes/og eller tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Marianne Kristensen orienterede om den nationale handleplan om styrket indsats for den ældre medicinske patient, som falder godt i tråd med anbefalingerne i 360 graders analysen. Om styrkelse af visitationen og samarbejdet med sygehus.
Omkring værdighedsarbejdet orienteres udvalget i møde 7.9.
Orientering givet omkring Skælskør Plejecenter.
Der spørges ind til ventetider på hjælpemidler, idet ventetiden nu overskrider den fastsatte sagsbehandlingstid.
Marianne Kristensen oplyser, at udvalget vil få forelagt sag om status på venteliste til hjælpemidler på mødet i oktober.

4. Høring: Ældrerådets serviceniveau i forhold til kontorhold og telefoni (B)

4.     Høring: Ældrerådets serviceniveau i forhold til kontorhold og telefoni (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348704                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Følgende sag fra møde i Sundheds- og Seniorudvalget 12. august 2016 er fremsendt til høring i Ældrerådet:
Høringsfrist er 9. september 2016
I forbindelse med budget 2017 skal udvalget tage stilling til Ældrerådets serviceniveau ift. telefoni og kontorhold for 2017 og fremefter.
Baggrund
De lovbestemte råd som Ældrerådet og Handicaprådet har i dag forskellige serviceniveauer. Administrationen ønsker derfor – så vidt det er muligt – at harmonisere serviceniveauet for Ældrerådet, så det afspejler Handicaprådets serviceniveau ift. telefoni og kontorhold.
Udvalgets drøftelse omhandler alene serviceniveauet, og således ikke beløb afsat til Ældrerådets aktivitetsniveau.
Ældrerådet administreres i dag ud fra en model, hvor Ældrerådet lægger et budget hvorefter budgetrammen godkendes. Ældrerådet forvalter selv den tildelte ramme, som er meddelt med angivelse af de overordnede formål med bevillingen.
Det betyder i praksis, at Byrådssekretariatet sikrer, at rammen ikke overskrides, men at Ældrerådet selv afgør, hvordan rammen konkret anvendes til de bevilligede formål. Det er Center for Sundhed og Omsorg, der varetager regnskabet og det administrative arbejde omkring Ældrerådets drift.
Ældrerådet er en selvstændig juridisk enhed, det vil sige, at de selv har retten til at beslutte valget af løsninger. Almindeligt anerkendte løsningsmuligheder stiller kommunen ikke spørgsmål ved.
Ældrerådet er som selvstændig juridisk enhed også selv ansvarlig for sin økonomi, herunder regnskabet.
Ældrerådets budgetramme for 2016 er på 188.871 kr. (ekskl. udgifter til kontorhold og mobiltelefoni). Budgettet hører for nuværende under Råd og Nævn med direkte reference til Økonomiudvalget.
Serviceniveauet kan fastlægges på flere forskellige niveauer. Helt overordnet vurderer administrationen, at Ældrerådet ikke har et urimeligt forbrug (henvisning til kommunens årsberetninger og halvårsregnskaber på kommunens hjemmeside).
Ældrerådets nuværende serviceniveau:
Ældrerådets diæter og kørepenge finansieres i dag centralt af Byrådets pulje.
Det budget, Ældrerådet har, betaler udelukkende de aktiviteter, som Ældrerådet har inkl. mødeaktivitet, kontorhold og telefoni (der er for nuværende afsat midler ud over de 188.871 kr. i 2016 til at dække omkostningerne ifm. kontorhold og telefoni).
Som det fremgår af nedenstående overblik udbetales der pt. pr. medlem 1.400 kr. til kontorhold og 1.000 kr. til telefoni. Begge beløb er årlige udbetalinger og skattepligtige.
Nuværende ordning
Kontorhold
Bemærkning
Årlig udgift
Skattepligt udbetaling pr. medlem
 
1.400,- kr. årligt i nutids kr.
1.400,- kr. x 15 medlemmer
21.000,- kr. årligt i nutids kr.
 
Telefoni
Bemærkning
Årlig udgift
Skattepligtig udbetaling pr. medlem
Valgfrit: alternativt kan Ældrerådsmedlem vælge af få uddelt SIM-kort til sin mobil.
1000 kr. årligt
1000 kr. årligt x 15 medlemmer
15.000 kr. årligt i nutids kr.
 
IPad
Bemærkning
Årlig udgift
Alle medlemmer har fået udleveret en IPad
Udgiften betales af Center for Sundhed og Omsorg
41,25 kr. pr. mdr. pr. medlem
Årlig udgift:
41, 25 x 12 mdr. x 15 medlemmer
7.425,- kr.
TDC-aftale om servicering af IPad (TDC Slagelse Erhvervscenter)
Det er uvist, hvor mange henvendelser TDC har haft.
Hertil kommer en del henvendelser til kommunens IT-afdeling ift. opsætning og problemer med IPads.
 
7.000,- kr.
Byrådsmedlemmernes serviceniveau til sammenligning
Der har af et ældrerådsmedlem været rejst spørgsmål om, hvorvidt udgiften i forbindelse med driften af Ældrerådet kan blive mindre for Slagelse Kommune. Dette kunne fx være muligt ved, at Ældrerådet gør brug af de aftaler, der er gældende for bl.a. byrådspolitikerne. Det vil sige, at Ældrerådet får tilbudt et telefonabonnement og mulighed for diverse kontorartikler under kommunens indkøbsordning.
Til sammenligning får et Byrådsmedlem udleveret følgende:
PC (bredbåndsforbindelse), ca. 4.800 kr.
IPad med tastatur (mobilforbindelse), ca. 4.100 kr.
Printer, ca. 1.500 kr.
Mobiltelefon, ca. 1.000 kr.
Abonnementerne på ovenstående forbindelser udgør i alt ca. 1.000 kr. pr. medlem pr. år.
Printerpatroner stykpris 107 kr.
Yderligere kontorhold opgøres ikke pr. byrådsmedlem. Det samme gælder printerpatroner (stykpris kr. 107) samt forbruget af andre kontorartikler som f.eks. papir, mapper, hulmaskine, osv. Langt de fleste byrådsmedlemmer forbruger ikke ret meget af dette.
Priserne er dagens anslåede indkøbspriser og ikke den oprindelige anskaffelsespris.
Kommunens IT-afdeling servicerer i forhold til det udleverede udstyr (opstilling og betjening), ligesom dette serviceres af leverandøren (hardware). Prisen på service kan ikke opgøres pr. byrådsmedlem pr. år, da behovet ud over selve opstarten efter et kommunalvalg svinger meget.
At tilbyde samme serviceniveau til Ældrerådets medlemmer som Byrådets medlemmer vil altså ikke minimere udgifterne.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Der er flere alternativer til Ældrerådets nuværende serviceniveau, der vil kunne minimere udgifterne.
Nedenfor opstilles forskellige valgmuligheder indenfor hhv. kontorhold og telefoni.
1. Kontorhold udleveres
Ved denne model benytter Ældrerådet sig af kommunens indkøbsaftaler. Dvs. der udbetales ikke skattepligtigt beløb til kontorhold til medlemmerne.
Ældrerådet modtager ved årets første møde en ’ældrerådspakke’ bestående af 1 kuglepen, 1 notebog, 1 mappe og 1 pakke printerpapir.
Ældrerådets medlemmer kan indlevere udgiftsbilag til Center for Sundhed og Omsorg for indkøb af printerpatroner.
Fordel: Ældrerådet benytter kommunens indkøbsaftaler. I kroner og øre en billigere model end nuværende udbetaling af 1400 kr./medlem.
Det enkelte ældrerådsmedlem bliver ikke beskattet af udleveringen.
Ulempe: Der er større administrativt arbejde i denne model end i nuværende serviceniveau. Dels i kraft af udarbejdelse af samlet faktura fra kommunens indkøbsafdeling til Center for Sundhed og Omsorg og dels i kraft af ældrerådsmedlemmernes løbende indlevering af udgiftsbilag (for printerpatroner), der skal konteres og udbetales.
2. Telefoni
Administrationen ser 3 mulige modeller for alternativt serviceniveau i relation til telefoni.
Model 2.A:
Alle ældrerådets medlemmer får tildelt et SIM-kort (i stedet for nuværende valgfrihed mellem SIM-kort og udbetaling af telefongodtgørelse på 1000 kr. pt. får 1 medlem tildelt SIM-kort, resten af ældrerådsmedlemmerne får udbetalt 1000 kr.).
Et abonnement på et sim-kort med 50 GB koster årligt 420,- kr. pr. mellem. En årlig total udgift på 6.300 kr. 
Fordel: Økonomisk fordel at udlevere SIM-kort (8.700 kr.). Det enkelte medlem kan godt beholde eget telefonnr.
Ulempe: Ældrerådet skal selv stille mobil til rådighed.
Kommunens udleverede SIM-kort dækker ikke i udlandet.
Model 2.B:
Lig Handicaprådet er det kun formanden + næstformanden i Ældrerådet, der får telefongodtgørelse. Dvs. udbetaling (skattepligtigt) af 2 x 1000 kr.
Fordel: Samlet kommunal besparelse på 13.000 kr. Ældrerådets serviceniveau vil hermed være harmoniseret med Handicaprådet.
Ulempe: Ældrerådsmedlemmerne vil formodentlig opfatte dette som en serviceforringelse.
Model 2.C:
Ældrerådets formand + næstformand får udleveret et SIM-kort til anvendelse i deres telefon. Total årlig udgift på 840 kr.
Fordel: Væsentlig kommunal samlet besparelse (14.160 kr.).
Ulempe: Samtlige ældrerådsmedlemmer vil formodentlig opfatte dette som en serviceforringelse.
Vurdering
Af hensyn til administrationsniveauet anbefaler administrationen, at Ældrerådets serviceniveau fremadrettes fastlægges således at:
- Der fortsat udbetales (skattepligtigt) 1400 kr./årligt pr. medlem i kontorhold.
- Ældrerådets formand + næstformand får udleveret telefongodtgørelse svarende til 1000 kr.
- Alle medlemmer beholder deres IPads, der fortsat udelukkende serviceres af eksternt firma
Administrationen kan ikke anbefale, at kommunens indkøbsaftaler omkring printer og patroner benyttes til Ældrerådet, da dette vil blive for administrativt tungt.
Uanset valg af serviceniveau anbefaler administrationen, at evt. sparede midler overføres til kontoen under Råd og nævn.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Ældrerådets serviceniveau tilpasses øvrige råds serviceniveau hvad angår telefoni og kontorhold
2.    at Ændret serviceniveau for Ældrerådet træder i kraft fra næste periode
3.    at Ændret serviceniveau sendes til høring i Ældrerådet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 12. august 2016:
Fraværende:
Det er oplyst mundtligt, at et ældrerådsmedlem har fremsendt sagen til tilsynsrådet.
Udvalget afventer tilsynsrådets afgørelse og drøfter sagen igen, når afgørelsen foreligger.
Indstilling fra Ældrerådet
Formanden indstiller,
1.    at Høringssvar fra Ældrerådet tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Sagen udgår jfr. beslutning i pkt. 2.

5. Forbrugsrapport pr. 31. juli 2016 (O)

5.     Forbrugsrapport pr. 31. juli 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348247                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Forbrugsrapport pr. 31. juli 2016.
Baggrund
Forbrugsrapporter forelægges månedligt på Ældrerådets møder.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Forbrugsrapporten tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Forbrugsrapporten taget til efterretning.

6. Orientering fra formanden (O)

6.     Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348279                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Formanden orienterer
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Høringssvar er afgivet til Budget 2017-20 og til 360 graders analysen.

7. Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

7.     Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348286                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra arbejdsgrupperne.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Leif orienterede om de 3 allerede planlagte og fastlagte arrangementer i løbet af efter-året:
"Den svære beslutning"
Den 20. sept. kl. 15:00-17:15| Slagelse
Den 21. sept. kl. 15:00-17:15 | Skælskør
Den 22. sept. kl. 15:00-17:15 | Korsør
"Senior pas godt på dit syn"
Den 5. okt. kl. 15:00-17:15 | Korsør
Den 6. okt. kl. 15:00-17:15 | Slagelse
"Træn balancen, snyd ambulancen"
Den 2. nov. Kl. 15:00 | 17:00 | Korsør
Den 3. nov. kl. 15:00 | 17:00 | Slagelse
samt om status på den igangværende planlægning.
Sonja orienterede om, at Kostrådet starter op i september med at tage ud til 50 perso-ner med spørgeskemaer om kosten.

8. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

8.     Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348336                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Observatørerne orienterer.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Orienteringerne taget til efterretning

9. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

9.     Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348689                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådets repræsentant Otto Dræbye orienterer om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Orienteringer er udsendt til rådsmedlemmerne.

10. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

10.   Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348384                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra Danske Ældreråd.
Baggrund
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen drøftes/tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Orienteringer er udsendt til rådsmedlemmerne.

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348394                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet skal beslutte, hvilke sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelser.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter sager, der skal udsendes som pressemeddelelser
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Formanden udarbejder læserbrev på baggrund af budgethøringssvaret.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348403                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Temamøde 6.9. på Slagelse Bibliotek med Parkinsonforeningen.
Sonja B. skal deltage i en konference om værdighed på plejehjem m.m.
Atkærcentret har 25 års jubilæum den 1.9.

13. Næste møde (B)

13.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2015-97805               Dok.nr.: 330-2016-348437                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Næste møde er 27. september – mødested Teglværksparken
Beslutning i Ældrerådet den 30. august 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.