5. Status på den kommunale lægeordning (O)
5. Status på den kommunale lægeordning (O)
Sagsnr.: 330-2015-97805 Dok.nr.: 330-2016-516905 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Ældrerådet orienteres om Sundheds- og Seniorudvalgets beslutning
i orienteringssag om Status på den kommunale lægeordning fra udvalgsmødet
7.9.2016.
Baggrund
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede på mødet den 8.
oktober 2014, at administrationen undersøger, i hvilke sammenhænge, og på
hvilke konkrete områder, det vil give god mening og effekt at tilknytte en læge
til sundheds- og omsorgsområdet.
Udvalget besluttede endvidere på mødet den 12. december
2014, at finansieringen af en eventuel kommunal lægeordning skal findes af reserverede
midler fra økonomiaftalen 2015, hvor der er afsat et beløb på 4,9 mio. kr., som
skal understøtte følgende målsætninger
· Færre uhensigtsmæssige genindlæggelser
· Færre forebyggelige indlæggelser
· Færre uhensigtsmæssige akutte korttidsindlæggelser
· Færre færdigbehandlede patienter, der optager en seng på
sygehusene
I budgetaftalen 2015-2018 blev
det besluttet, at de 4,9 mil. kr. skal investeres i indsatser, der medfører en
reduktion på omkostningerne til den aktivitetsbestemte medfinansiering på 2,5 mio.
kr. (betaling for sygehusindlagte borgere) fra 2016 og frem. En kommunal
lægeordning skal derfor tilrettelægges sådan, at den i videst muligt omfang kan
bidrage til at realisere denne reduktion.
Endvidere skal en kommunal
lægeordning bidrage til at realisere og understøtte Sundhedsaftalens
(2015-2018) intentioner om at skabe et mere sammenhængende og smidigt
sundhedsvæsen med fokus på et koordineret samarbejde om de fælles borgere,
herunder bedre overgange mellem sektorer.
År 1 indsats – og arbejdsområder
Sideløbende med den daglige kontakt og fremmøde på de
midlertidige pladser i HUS C på Blomstergården, samt etablering af samarbejde
med den kommunale visitation og eksterne samarbejdspartnere i almen praksis og
på sygehuset – blev de primære indsatsområder for kommunal lægen i de første
måneder:
· At understøtte implementering af nyt omsorgssystem og det fælles
medicinkort (FMK)
· Deltagelse i styregruppen og implementering af TOBS (Tidlig
Opsporing af Begyndende Sygdom)
· Deltagelse i arbejdsgruppe vedr. 360 graders analyse af
sygeplejen og visitation.
Fælles Medicinkort (FMK) og medicinhåndtering
FMK er det elektroniske system, som skal vise borgers
aktuelle medicinering. Dette kræver at behandlende læger i almen praksis,
speciallægepraksis og på sygehuset til enhver tid ajourfører FMK ved
ordinationsændringer. FMK danner grundlag for hjemmesygeplejens medvirken til
medicinadministration. Det er derfor vigtigt at FMK er ajourført og aktivt.
Trods faste regler og aftaler sker det ofte, at der er problemer med manglende
ajourføring af FMK.
Den kommunale læge har primært stået for aftalen og
kontakten med de praktiserende læger i forbindelse med implementeringen af FMK
og har arrangeret 3 kontaktmøder med deltagelse af almen praksis, den kommunale
sygepleje, apotekerne og regionens datakonsulenter. Der har været stor
deltagelse ved alle møder og positiv feed back samt mærkbart forbedret
samarbejde.
Der er fortsat en del udfordringer – specielt i forhold til
sygehusene og den kommunale læge har aktuelt registreret at være involveret i
91 komplicerede sager, som ikke kunne løses ved sygeplejerskens kontakt til
sygehusafdelingen. Heraf 15 sager med systemfejl, som krævede kontakt til
regionens datakonsulenter.
Tidlig Opsporing af Begyndende Sygdom (TOBS)
TOBS bliver en hjørnesten i det kommende forebyggende og
opsporende arbejde. Det bygger på daglig elektronisk registrering af borgerens
tilstand ved alle kontakter. Oplysningerne bliver samlet elektronisk og
gennemgået ved daglige tavlemøder (triagemøder) styret af sygeplejerske eller
social-og sundhedsassistent Der aftales ved mødet observation, behandlingstiltag
og evt. kontakt til egen læge. Opgaver uddelegeres og følges på efterfølgende
møder.
Den kommunale læge har deltaget i styregruppen og aktivt i
implementeringen af TOBS med deltagelse i triagemøder i alle kommunens
plejegrupper – på Plejecentre og den udekørende hjemmepleje – i alt 36 møder.
Den kommunale læge har store forventninger til, at TOBS kan
forebygge og nedsætte indlæggelser – i vores pilotprojekt i kommunen blev
indlæggelser reduceret med 10 %. En effekt som forhåbentlig slår igennem i
takt med den videre udrulningen af TOBS.
Rehabilitering og sammenhængende borgerforløb
Den kommunale læge har sin daglig gang på Blomstergårdens
midlertidige pladser, hvor der arbejdes med en bredere definition af
rehabilitering samt en mere fleksibel brug af det terapeutiske tilbud på de 6
rehabiliteringspladser. Den kommunale læge medvirker til et øget flow ved
lægefaglig koordinering af forløbene på alle midlertidige pladser via daglig
kontakt samt faste tværfaglige møder 2 x ugentligt. Desuden står den kommunale
læge for ekstern kommunikation med praktiserende læger og sygehuset - samt
deltager i planmøder og pårørende samtaler i de komplicerede forløb – heraf 4
med patienter som ikke kunne rummes på kommunens midlertidige pladser.
Endelig står den kommunale læge for den løbende supervision
og undervisning af personalet.
Fremskudt visitation og lægefaglig koordinering
Siden januar 2016 har den kommunale læge sammen med en
udskrivningsvisitator foretaget visitationsbesøg på sygehuset 2 gang ugentlig.
De besøger alle medicinske og neuromedicinske afdelinger – samt de kirurgiske
afdelinger efter behov – og drøfter komplicerede udskrivelsesforløb. Den
kommunale læge har medvirket i planmøder i 10 konkrete patientsager med meget
komplicerede forløb.
Den kommunale læge har planlagt og afholdt kontaktmøder med
relevante sygehusafdelinger og der er nu faste kontaktmøder med afdeling for
ældre med medicinske lidelser (geriatrisk afdeling) hvilket indgår i sygehusets
uddannelsesforløb for speciallæger.
Delegation og opgaveoverdragelse
Realiserer og understøtter Sundhedsaftalens intentioner om,
at skabe et mere sammenhængende og smidigt sundhedsvæsen med fokus på et
koordineret samarbejde om borgerne og en bedre overgang mellem sektorerne.
Delegation drejer sig om overdragelse af sygeplejeopgaver –
internt i kommunen og ikke mindst eksternt i forbindelse med sektorovergangen
fra sygehuset til den kommunale sygepleje. I takt med den øget specialisering
på sygehusene og kortere indlæggelsestid – stiger behovet for overdragelse af
komplicerede sygeplejeopgaver, som tidligere blev varetaget på sygehuset.
Opgaveroverdragelse over sektorgrænsen kræver særlig opmærksomhed i forhold til
patientsikkerheden, og der foreligger klare regler og lovgrundlag på området. I
forbindelse med den kommunale læges regelmæssige kontakt til sygehusets
afdelinger arbejder han løbende med implementering af aftalen mellem KKR og
Region Sjælland – som er beskrevet i Samarbejde
om opgaveoverdragelse og delegation. (Bilag)
Arbejdet har konkret udmøntet sig i flere møde vedr.
komplicerede patientsager med aftaler om konkret delegation – samt en aftale om
rammedelegation vedr. skift af ernæringssonder. I et samarbejde med
mavekirurgisk ambulatorium har den kommunale læge foranstaltet af sygehuset
stiller instruktionssygeplejerske til rådighed for hjemmesygeplejen med henblik
på oplæring i skift af sonder i hjemmet. Herved bedres behandlingstilbuddet til
patienten, som undgår transport til sygehuset, kommunen sparer penge til
medfinansiering af ambulant behandling, og der sker et kompetenceløft i
hjemmesygeplejen - samtidig med at ressourcer frigives i kirurgisk ambulatorium.
Supervision og undervisning af Sygeplejen og Hjemmeplejen
Den kommunale læge kontaktes dagligt af sygeplejersker og
social og sundhedsassistenter, der superviseres i patientrelaterede problemer
og komplicerede forløb – samt løsning af FMK problemer. Den kommunale læge har
deltaget i udarbejdelsen af procedurebeskrivelser og vejledninger i sygepleje
samt delegation af sygeplejeopgaver i kommunalt regi.
Den kommunale læge tilstræber via deltagelse i triagemøder i
forbindelse med TOBS at øge kompetencerne i alle sygepleje og plejegrupper.
Den kommunale læge har forberedt undervisning af samtlige
plejegrupper og udarbejdet materiale til 5 lektioner af 1 times varighed i
basal anatomi, sygdomslære, farmakologi, observation, behandling og kommunikation
i relevante sygdomme og tilstande. Undervisninger starter her i eftersommeren,
og skal underbygge TOBS og triagemøderne med henblik på et samlet
kompetenceløft i hjemmeplejen og på plejecentrene. Skift af omsorgssystem,
implementering af FMK og TOBS har været meget ressourcekrævende for
plejepersonalet, hvilket har forsinket undervisningens starttidspunkt.
Kommende opgaver
En af konklusionerne på 360 graders analysen af sygeplejen
blev en anbefaling af oprettelse af et akutteam i kommunen. Den kommunale læge
har deltaget aktivt i inspirationsbesøg i Frederikssund og Sønderborg kommuner
for at høre om erfaringer med oprettelse af et akutteam. Den kommunale læge
skal deltage i arbejdsgruppen med fokus på indhold, funktion og udarbejdelse af
rammedelegationer i samarbejde med praktiserende læge og sygehuset læger.
En anden konklusion på analyserne var en anbefaling om
styrkelse af den fremskudte visitation – som visitationsenheden har arbejdet
med siden januar måned og skal videreudvikle. Der tilkendegives stor
tilfredshed med dette tiltag på sygehuset.
Foreløbig statistik
Den kommunale læge har aktivt medvirket i 201
patient/borgerforløb – primært via de midlertidige pladser på Blomstergården.
Heraf flere komplicerede.
Vedr. indlæggelse/genindlæggelse i perioden 15.09. 2015 til
25.08 2016. En valid vurdering skal baseres på cpr-nummer søgning, hvilket er
tidskrævende, og p.t. forventes der ikke målbare resultater.
Årsagen til at den kommunale læge ikke allerede forventer et
fald i indlæggelserne bygger på det fænomen, som KORA i evalueringer i andre
kommuner – kalder for ”stærekasseeffekten”. Når vi får en borger videre i et
godt forløb – bliver pladsen straks besat med en ny borger. Populært kan man
sige – at jo bedre vi gør det – jo flere patienter (ofte dårligere) patienter
kan vi modtage. Dårligere patienter, som er hurtigere udskrevet øger risikoen
for genindlæggelser – og dermed stiger tallet eller faldet udlignes.
Evalueringer fra andre kommuner bekræfter dette – men
beskriver samtidig, at indsatsen giver et bedre borgerforløb med stor
borger/patienttilfredshed.
Vurdering efter 1 år
En forventet nedsættelse af indlæggelse/genindlæggelser kan
ikke alene kobles op på kommunallægefunktionen. Det er samspil af flere
faktorer, hvor den kommunale læge selvfølgelig er en vigtig faktor i sikring af
det gode patient/borgerforløb – både i sektorovergangen og internt i det det
kommunale regi. Lægefunktionen skal ses i sammenhæng med fremskudt visitation
og sikring af gode patientforløb i sektorovergangen, øget og forbedret aftaler
om opgaveoverdragelse, forebyggelse og tidlig opsporing af begyndende sygdom –
samt oprettelsen af et akutteam til udvidelse af sygeplejens tilbud og
kompetencer.
Den samlede vurdering skal ses over en længere periode, men
kan forhåbentlig allerede om 1 år vise en positiv udvikling.
Notat
Alle punkter kan ved behov underbygges af cases.
Specielt på statistikken vil den kommunale læge fremadrettet
øge samarbejdet med sundhedsfaglig udviklingskonsulent for at uddrage relevant
datadokumentation.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven og Forvaltningsloven
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Udmøntning af visionen for området – tæt relation til
værdighedspolitikken.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning
2.
at Sagen sendes til Ældrerådets orientering
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. september 2016:
Fraværende:
Udvalget tager orienteringen til efterretning og
videresender til Ældrerådet til orientering.
Udvalget ønsker effektmålinger (som en del af opfølgningen)
på de samlede indsatser, det er besluttet at investere i.
Udvalget ønsker at se et overblik over udviklingen i
udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering (sygehusvæsenet). Gerne tilbage
fra 2009 om muligt.
Beslutning i Ældrerådet
den 27. september 2016:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.