4. Høring: Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud (B)
4. Høring: Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud (B)
Sagsnr.: 330-2015-97805 Dok.nr.: 330-2016-535831 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Følgende sag fra møde i Sundheds- og Seniorudvalget 5.
oktober 2016 er fremsendt til høring i Ældrerådet:
Høringsfrist er 18. november 2016
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til forslag om ændringer for det
videre arbejde med forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgere med
kronisk sygdom KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse), kronisk hjertesygdom,
type 2-diabetes, overvægt, angst/depression og kræft.
Baggrund
Slagelse Kommune startede med
forebyggende og sundhedsfremmende tilbud i 2010.
De første år var tilbuddene
finansieret af puljemidler fra Sundhedsministeriet med det formål at styrke
indsatsen over for kronisk sygdom via projektet ”Forløbskoordination og
diagnoserettede tilbud til borgere med KOL, kronisk hjertesygdom og type 2-diabetes”.
Tilbuddene blev fra januar 2013 sat i drift.
Overordnede mål for tilbuddene (besluttet af udvalget
juni 2013)
Ø Tilbuddene skal sikre kvalitet og sammenhæng i indsatsen for den
enkelte borger med kronisk sygdom, således at borgeren kan mestre livet aktivt
med sin sygdom og derigennem styrke egenomsorgen og livskvaliteten.
Ø Tilbuddene skal understøtte arbejdet med at reducere behovet for
genindlæggelser.
Målgruppe
Borgere, der har motivation for at ændre livsstil og et
behov for et understøttet tilbud kan med en af nedenstående kroniske sygdomme
modtage tilbud:
· Type 2 diabetes
· Kronisk hjertesygdom
· Kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL)
· Angst og depression
· Muskel skelet lidelser (artrose, kroniske rygproblemer mm.)
Samt til borgere med risiko for at udvikle kronisk sygdom
· Overvægt
· Rygning
· Nedsat fysisk aktivitetsniveau
Tilgangen af borgere til
tilbuddet har siden 2013 været stigende, som angivet i overblikket nedenfor.
| 2013 | 2014 | 2015 (10.12.15) |
Samlet borgersager (årlig) | 412 | 533 | 745 |
Sager
med samtaleforløb | 303 | 332 | 399 |
Sager
uden samtaleforløb | 109 | 154 | 267 |
Livsstil
cancer | | 47 | 79 |
Borgernes vej ind i tilbuddene
har primært været ’egen henvisning’. Men vi ser en stigning i henviste borgere
fra samarbejdspartnere, herunder jobcentret samt egen læge. Den øgede
efterspørgsel til tilbuddet har betydet, at ventetiden er steget.
Borgerne har i stort omfang
modtaget individuelt tilpassede tilbud og i mindre grad modtaget forløb, hvor
de har haft mulighed for at erfaringsudveksle med borgere i lignende situation.
Netop netværksdannelse er et af de centrale parametre, som forløbsprogrammerne
peger på er vigtigt for at støtte borgeren i livsstilsforandringer.
Der er foretaget en evaluering
af tilbuddene. Evalueringen tager afsæt i erfaringerne med tilbuddene, i
relevante forløbsprogrammer samt Region Sjællands Sundhedsaftale (2015-2018).
Evaluering viser, at tilbuddene i stort omfang lever op til de krav, der
stilles i forløbsprogrammerne. Men på et afgørende punkt, vedrørende
netværksdannelse, stod tilbuddene svagt.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Administrationen forslår ændring
af tilbuddet af to årsager: dels evalueringens tydeliggørelse af tilbuddenes
manglende fokus på netværksdannelse og dels et behov for at nedbringe borgernes
ventetid.
Ændringerne har fokus på at der
ikke bliver gået på kompromis med, at hver borger skal mødes individuelt og
have lagt en individuel plan. De foreslåede ændringer fastholder målene med
tilbuddene. Forslagene til ændringer bygger på Sundhedsstyrelsens anbefalinger
fra juni 2016 for forebyggelsestilbud til borgere med kroniske sygdomme.
Overordnet kredser ændringsforslagene omkring borgerens
første møde, at tilbuddet i højere grad tilrettelægges som holdtræning, samt at
der via etablering af ’åbent hus’ sikres geografisk spredning for at imødekomme
borgerne. De enkelte forslag gennemgås nedenfor.
Administrationen foreslår følgende:
· Etablering af ”Åbent Hus”
Åbent hus er et nyt tiltag, hvor der vil være aktiviteter af sundhedsfremmende
og forebyggende karakter såsom undervisning, cafemøder og fysisk træning. Det
er også her, borgeren første samtale med sundhedskoordinator foregår.
Fordelen
med tiltaget er, at borgeren allerede ved første samtale i et sådanne åbent-hus-miljø
har mulighed for at møde borgere i lignende situation (styrker
netværksdannelsen).
Samtidig
giver konceptet mulighed for at differentiere tilbuddene, således at nogle
borgere kan fortsætte direkte i det rigtige forløb efter den første samtale.
Mens borgere i en mere kompleks situation kan få tid til en længere afklarende
samtale i nær tidsmæssig sammenhæng med det åbne hus.
· Borgerens første møde
Nuværende
model: borger har samtale med en sundhedskoordinator. Ud fra denne afdækker
borger og sundhedskoordinator behovet for et livsstilsforløb. Medarbejder kan
også vejlede borger til ikke-kommunale tilbud. Dette særligt i tilfælde, hvor
borger falder uden for målgruppen.
Forslag
til ændret model: samtalerne er forsat individuelle, men foregår i høj grad
ved ’åbent hus’. Borgerne bevidstgøres om ’åbent hus’ via egen læge,
annoncering eller henvisning fra kommunale/regionale samarbejdspartnere.
Målet
er forsat, at samtalerne sker i trygge/rolige rammer, men samtalerne ved åbent
hus er kortere end tidligere planlagt (hvor der altid var afsat 1 time).
· Holdaktiviteter
Nuværende
model: borgere har efter samtalen med sundhedskoordinator startet i forløb
hos livsstilskonsulent. Forløbene har primært været individuelle samtaleforløb
og senere har borgerne tilgået hold.
Forslag
til ændret model: Det er et mål, at 70 procent af borgerne starter direkte
op på hold efter første samtale. Hensigten er ikke, at borger skal have færre
tider eller kortere forløb, men alene at borgerens forløb bliver planlagt som et
holdforløb.
Geografisk spredning
Tilbuddene kan finde sted i hele kommunen. Åbent hus
planlægges med dage i Skælskør, Korsør og Slagelse. Holdtilbud planlægges, der
hvor flest borgere er tilmeldte.
Særligt omkring ’sårbare borgere’
Tilbuddet planlægges for ’sårbare borgere’ (anslået 30
procent af borgerne) fortsat som et individuelt forløb. For borgere med
tilknyttet kontaktperson/mentor/anden støttefunktion tilstræbes det, at
aktiviteten sker sammen med øvrigt personale.
Det giver større mulighed for, at borger støttes i
livsstilsforandringer, hvor tilbuddet kan tilbydes lokalt.
Tilbuddet til kræftramte forsætter i tæt samarbejde
med lokal aktør. Borgerne kan have første samtale via ’åbent hus’. Men i
praksis kommer de fleste henvisninger til tilbuddet for kræftramte via
genoptræningen, dermed er deres indgang anderledes end øvrige borgere.
Udvalget kan beslutte, at
1. Principgodkende
ændringsforslagene og sende forslagene i høring
2. Fastholde
nuværende model
3. Opstille
justeringer til de forslåede ændringer
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de forslåede ændringer
iværksættes med virkning fra 1. januar 2017.
Det er administrationens vurdering, at tilbuddet vil medføre
kortere ventetid, og at borgerne i højere grad får mulighed for
netværksdannelse til gavn for borgernes trivsel, sociale velbefindende og
generelle livskvalitet. Det er således administrationens vurdering af
ændringerne vil betyde at vi lever op til gældende anbefalinger, samt at vi
sikrer, at den øgede tilgang af borgere kan håndteres inden for samme
økonomiske ramme.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser
for andre udvalg
Ændringsforslagene i tilbuddene
betyder, at Slagelse kommune kan leve op til aftalerne i Region Sjællands
sundhedsaftale 2015-18 ”Fælles om bedre sundhed”, herunder også
forløbsprogrammerne for KOL, kronisk hjertesygdom, diabetes samt
rygforløbsprogrammet.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget principgodkender ændringen
2.
at Udvalget sender ændringen til høring i Handicaprådet, Rådet for Socialt
Udsatte og Ældrerådet
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 5. oktober 2016:
Fraværende:
Kurt Rasmussen (A)
Udvalget følger indstillingerne.
Indstilling
fra Ældrerådet
Formanden indstiller,
1. at Ældrerådet
kan tilslutte sig indstillingen, som også Sundheds- og Seniorudvalget har
godkendt - Arbejdsgruppen for Sundhed-Forebyggelse-Kultur har anbefalet dette.
Beslutning i Ældrerådet
den 25. oktober 2016:
Fraværende:
Leif Jensen
Indstillingen tiltrådt.