Ældrerådet – Referat – 9. januar 2018



1. Valg af ordstyrer (B)

1.     Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2017-994                   Dok.nr.: 330-2017-775180                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Valg af ordstyrer
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Birgit Jørgensen
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende:  Connie Hyldal
Birgit Jørgensen blev valgt til ordstyrer.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-992                   Dok.nr.: 330-2017-775160                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende:  Connie Hyldal
Godkendt.

3. Høring - Servicepakker til plejecenterbeboere (B)

3.     Høring - Servicepakker til plejecenterbeboere (B)

Sagsnr.: 330-2017-91034               Dok.nr.: 330-2017-776353                                Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har i sit møde den 6. december 2017 principgodkendt mindre justeringer til indhold i servicepakker for beboerne for plejecentrene, herunder hvilke servicepakker, der er obligatoriske og hvilke der er valgfrie.  
Udvalget besluttede at sende sagen til høring i Ældrerådet.
Baggrund
Sundheds- Seniorudvalget besluttede i efteråret 2015 at harmonisere servicepakker på plejecentrene, for derved at sikre ensartet serviceniveau, øget kvalitet og den tilstrækkelige gennemsigtighed.
De harmoniserede priser for plejecenterbeboernes servicepakker er gældende for alle kommunens 11 plejecentre, herunder fælles indhold, kvalitet og pris. De harmoniserede servicepakker medvirker til priseffektivitet og ensartet serviceniveau, med fokus på kvalitet, miljøvenlighed og sundhed for beboerne.
Retligt grundlag
Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven. Herunder borgerens betaling af tilbud efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget kan beslutte de nye priser på servicepakker for beboerne på kommunens 11 plejecentre, træffe beslutning justeret indhold i ”Plejepakke 1” samt om valgfrihed i forhold til ”Plejepakke 1”.
Vurdering
Priserne på servicepakkerne blev prisfastsat gældende fra 2016. 2016-priserne blev videreført i 2017, dog prisfremskrevet. Reglerne foreskriver, at priserne skal svare til de faktiske udgifter til servicepakkernes indhold. Der er derfor efter 2 år behov for en pristilpasning til faktisk udgiftsniveau for de respektive pakkers indhold. Priserne for 2018 er fastsat med udgangspunkt i faktiske udgifter i 2016 og 2017, samt prisfremskrevet til 2018-priser. I bilag 1 ses såvel priser for servicepakker i 2017 som de nye for 2018.
Da servicepakkerne fra 2016 blev harmoniseret, blev det samtidig besluttet hvilke af servicepakkerne, der er obligatoriske og hvilke borgeren frit kan vælge til/fra.
Rengøringspakken og aktivitetspakke I har siden 2016 været obligatoriske for alle borgere på kommunens plejecentre. Rengøringspakkens indhold er nødvendigt, for at kunne opretholde dels en tilstrækkelig hygiejne samt forebygge sundhedsfarer. Aktivitetspakke I omfatter et minimum af aktiviteter i dagligdagen på plejecentrene. Derudover har Personlig Plejepakke II være obligatorisk for de borgere, der er sengeliggende og ikke selv kan klare kropsvask.
Alle øvrige pakker har været valgfrie for alle borgerne på plejecentrene. Dog vil der for et plejecenters vedkommende være behov for en gradvis indfasning, sådan at de ovennævnte pakker først gøres obligatorisk ifm. nye borgeres indflytning, for derved at imødegå en større udgiftsforøgelse.
Det er plejecenterledernes anbefaling, at ”Plejepakke 1” fra 2018 bliver valgfri for det enkelte plejecenter. Det betyder, at det er den enkelte plejecenterleder som afgør, hvorvidt det giver mening på det respektive plejecenter at tilbyde ”Plejepakke 1”.
Derudover anbefales, at indholdet af ”Plejepakke 1” ændres til, også at omfatte tandbørster og tandpasta.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender priser på servicepakker gældende for 2018.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender justeret indhold af ”Personlig pleje 1”.
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender, at ”Personlig pleje 1” gøres valgfri for det enkelte plejecenter at tilbyde.
4.    at Sundheds- og Seniorudvalget videresender sagen til høring i Ældrerådet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Tilrettet bilag er uddelt til udvalget og tilknytte referatet.
Udvalget tiltræder indstillingerne.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Udkast til høringssvar drøftes med henblik på afgivelse af høringssvar til Seniorudvalget.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Udkast til høringssvar blev godkendt.

4. Høring - Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 (B)

4.     Høring - Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-91047               Dok.nr.: 330-2017-776476                                Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har i sit møde den 6. december 2017 principgodkendt udkast til Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018
Udvalget sender kvalitetsstandarden inkl. Bilag Kompetenceprofiler for Sundhedslovsydelser til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje efter sundhedslovens § 138. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 er indholdsmæssigt ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2017, der er godkendt af Sundheds – og Seniorudvalget den 8. marts 2017.
Der er foretaget enkelte redaktionelle ændringer (fremhævet med rød skrift). Kvalitetskrav for personlig og praktisk hjælp samt rehabilitering er tilrettet, så de svarer overens med strategien for rehabilitering, omsorg og pleje og værdighedspolitikken for ældre i Slagelse Kommune.
Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog for sygepleje, udarbejdet af KL i forbindelse med partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var en del af. På den baggrund er der ikke metodefrihed til at ændre i hverken ydelsesoverskrifterne eller i selve teksten til ydelsesbeskrivelserne, der bygger på Sundhedsstyrelsens retningslinjer for de 12 sygeplejefaglige problemområder.
I alle ydelsesbeskrivelser for sygepleje er teksten om videredelegering af sundhedslovsydelser rettet med henvisning til bilag om Kompetenceprofil for Sundhedslovsydelser.
Bilaget er lige udarbejdet og skal til høring i Sektor Med inden endelig godkendelse. Herefter sendes bilaget sammen med kvalitetsstandarden til de høringsberettigede parter, og udvalget vil få den at se sammen med høringssvarene til kvalitetsstandarden.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav og kan principgodkendes på den baggrund.
Det er også administrationens vurdering, at bilaget Kompetenceprofiler for Sundhedslovsydelser lever op til lovens krav om videredelegering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2018.
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden inkl. Bilag Kompetenceprofiler for Sundhedslovsydelser til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Udkast til høringssvar drøftes med henblik på afgivelse af høringssvar til Seniorudvalget. 
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Udkast til høringssvar blev godkendt.

5. Høring - Tilsynspolitik 2018 for Frit Valg iht. §§ 83 a og 83

5.     Høring - Tilsynspolitik 2018 for Frit Valg iht. §§ 83 a og 83

Sagsnr.: 330-2017-91004               Dok.nr.: 330-2017-776232                                Åbent
Kompetence: Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har i sit møde den 6. december 2017 principgodkendt forslag til Tilsynspolitik for 2018 og besluttet at sende forslaget i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2017 er der i forslaget til tilsynspolitikken for 2018 foretaget ændringer i, hvordan tilsyn og opfølgning sker.
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og, hvordan der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor en medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre gennemfører et interview med borgeren. Interviewet tager udgangspunkt i en spørgeguide. Metoden med en spørgeguide til brug for opsamling af data har været anvendt ved tidligere tilsyn og opfølgning foretaget af visitator i Myndighedsafdelingen.
Resultatet af tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2018 – vil Udvalget få forelagt til orientering i foråret 2019.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for den del, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik 2018 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for dialogen med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2018 om end med en interviewer fra Sekretariatet. Interviewmedarbejderen vil have en mere objektiv tilgang til undersøgelsen, hvilket vil øge kvaliteten af tilsynet og opfølgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2018, hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende: Kurt Rasmussen (A)
Indstillingen tiltrædes.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Udkast til høringssvar drøftes med henblik på afgivelse af høringssvar til Seniorudvalget.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Udkast til høringssvar blev godkendt.

6. Nedsættelse af arbejdsgrupper (B)

6.     Nedsættelse af arbejdsgrupper (B)

Sagsnr.: 330-2015-79004               Dok.nr.: 330-2017-792150                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet organiseres i specifikke arbejdsgrupper m.v. under Ældrerådet.
Baggrund
Ældrerådet organiseres i specifikke arbejdsgrupper, og der udpeges repræsentanter til de samarbejdsfora, der er, og måtte opstå i forbindelse med udøvelse af ældrerådsarbejdet.
Oversigt over ældrerådets arbejdsgrupper m.v. pr. 31.12.2017 fremgår af bilag.
(Der er i bilaget tilføjet forslag om etablering af ny arbejdsgruppe pr. 1.1.2018: Økonomi- og budgetarbejdsgruppe, ligesom valg af repræsentant/stedfortræder til Danske Ældreråd er påført bilaget.)
I Ældrerådsmødet 11. december 2017 blev det besluttet, at sammensætningen af arbejdsgrupper vil ske på møde i januar.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Sammensætning af arbejdsgrupper og udpegning af medlemmer til samarbejdsfora mv. besluttes.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Det blev besluttet, at områder under Sundheds- og Forebyggelsesudvalget hører ind under Sundhed-forebyggelse-kulturarbejdsgruppen, mens områder under Seniorudvalget hører ind under Omsorgs- pleje-aktiveringsarbejdsgruppen.
Medlemmer til arbejdsgrupperne blev aftalt.
Det blev tillige aftalt, hvem der indkalder til 1. møde i de respektive arbejdsgrupper.
Ved det 1. møde afklares det, hvem der er tovholder for arbejdsgruppen, ligesom det afklares, hvordan den enkelte arbejdsgruppe beslutter sig for at arbejde. Der skal foreligge dagsorden og referat fra hvert arbejdsgruppemøde.

7. Tilrettelæggelse af rundtur for ældrerådets medlemmer til kommunens plejecentre, genoptræningscentre og aktivitetscentre (B)

7.     Tilrettelæggelse af rundtur for ældrerådets medlemmer til kommunens plejecentre, genoptræningscentre og aktivitetscentre (B)

Sagsnr.: 330-2017-85156               Dok.nr.: 330-2017-792657                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Hvilken arbejdsgruppe tilrettelægger rundtur for ældrerådets medlemmer.
Baggrund
Ældrerådet besluttede i møde 11. december 2017, at der skal gennemføres en rundtur for ældrerådets medlemmer til kommunens plejecentre, genoptræningscentre og aktivitetscentre i mart/april måned.
Det blev samtidig vedtaget, at når ældrerådets arbejdsgrupper er blevet nedsat, besluttes det, hvilken arbejdsgruppe, der skal stå for tilrettelæggelsen af turen.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Der tages stilling til, hvilken arbejdsgruppe, der vil stå for tilrettelæggelsen af de praktiske ting, program m.v.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Formanden står for opgaven med arrangementet.
Punktet sættes på dagsordenen igen den 30. januar 2018, hvor der tages endelig stilling til, hvem der arbejder videre med opgaven, og hvor et nærmere tidspunkt for rundturen aftales.

8. Forretningsorden for Slagelse Ældreråd 2018 -2021 (B)

8.     Forretningsorden for Slagelse Ældreråd 2018 -2021 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95402               Dok.nr.: 330-2017-789660                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet skal efter nyvalg af medlemmer til Ældrerådet beslutte Ældrerådets forretningsorden.
Baggrund
Ifølge Ældrerådets vedtægt fastsætter Ældrerådet selv sin forretningsorden.
Nuværende forretningsorden er godkendt den 8. december 2015 og er vedhæftet til orientering/inspiration sammen med vedtægten for Ældrerådet
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Udformning af forslag til ny forretningsorden videregives Økonomi- og budgetarbejdsgruppen, der forventes at være nedsat under dagsordenens punkt 6 og
2.    at Samme arbejdsgruppe samtidig forholder sig til vedtægt for Ældrerådet med henblik på fremsættelse af forslag til evt. justeringer.
3.    at Forslag til forretningsorden og evt. forslag til justering af vedtægt forelægges Ældrerådet i møde 30. januar 2018.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Indstillingens 1. og 2. at blev godkendt.
Forslag til ny forretningsorden forelægges Ældrerådet hurtigst muligt.

9. Forslag til aktiviteter for år 2018 (B)

9.     Forslag til aktiviteter for år 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-92778               Dok.nr.: 330-2017-796428                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Forslag til indsatser og aktiviteter i 2018.
Baggrund
Udgifter i forbindelse med de planlagte aktiviteter i 2018 indgår som en væsentlig del af rådets budget og er et af de elementer, forvaltningen skal orienteres om, sammen med den øvrige del af rådets budget 2018.
Forslag fra hidtidige Aktivitet/Pr.- arbejdsgruppe til aktivitetsplan for år 2018 vil foreligge til mødet.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Forslag til Aktivitetsplan fra arbejdsgruppen drøftes og
2.    at Aktivitetsplan for år 2018 godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Forslag til aktivitetsplan i 2018 blev drøftet og godkendt som første ramme for aktiviteter.
Det blev samtidig besluttet at indhente tilbud på trykning af pjecen Slagelse Ældreråd.

10. Gaveregulativ for Slagelse Ældreråd (B)

10.   Gaveregulativ for Slagelse Ældreråd (B)

Sagsnr.: 330-2017-91909               Dok.nr.: 330-2017-789106                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Drøftelse af hidtidigt gaveregulativ.
Baggrund
Ældrerådet har hidtil haft en gældende praksis for, til hvilke mærkedage og særlige begivenheder, Ældrerådet giver en opmærksomhed, betalt over Ældrerådets budget.
Begivenheden kan være:
· Pleje- og Aktivitetscentres runde fødselsdage og jubilæer.
· Særlige lejligheder, som f.eks. afskedsreception for borgmester, indvielse af nyt pleje-  eller aktivitetscenter eller tilsvarende begivenhed, hvor formand/næstformand repræsenterer Ældrerådet og giver en passende vin- eller blomstergave.
· Ældrerådsmedlemmers halvrunde/runde fødselsdage fra 70 år.
Beløbsgrænsen har gennem de senere år været max. kr. 300,00 også ved ældrerådsmedlemmers fødselsdage.
Herudover har Ældrerådets kontaktperson i Teglværksparken modtaget en mindre opmærksomhed, som tak for særlig indsat i året.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter, om hidtidigt gaveregulativ skal fastholdes, evt. om nogen af de begivenheder, der udløser gave, evt. skal udgå.
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Det besluttes, at der kun gives gaver ved:
Pleje- og Aktivitetscentres runde fødselsdage og jubilæer.
Særlige lejligheder, som f.eks. indvielse af pleje-  eller aktivitetscenter eller tilsvarende begivenhed, hvor formand/næstformand repræsenterer Ældrerådet og giver en passende vin-  eller blomstergave.
Gaveregulativ tilpasses ændringerne og forelægges på ny i mødet 30. januar 2018.

11. Næste møde (B)

11.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2017-1086                 Dok.nr.: 330-2017-775201                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Næste møde er 30. januar 2018 – mødested Teglværksparken, Teglværksparken 50, Korsør.
Punkter til mødet drøftes.
Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest 16. januar 2018.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Mødetid- og sted godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Mødested og tid blev godkendt.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-92849               Dok.nr.: 330-2017-796987                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutning i Ældrerådet den 9. januar 2018:
Fraværende: 
Der er fremkommet tilbud om at afholde Ældrerådsmøde på Bjergbyparken.
Mødested til februar mødet drøftes på mødet 30. januar 2018.
Der efterspørges iPad fra 2 af de nye medlemmer.
Det opleves, at der er mangel på frivillige besøgsvenner (Ældre Sagen og Røde Kors) og på frivillige spisevenner (Spiseforeningen, Slagelse Kommune v/Bente Nørgaard).
Afbud fra Marianne Kristensen til Ældrerådsmødet den 30. januar 2018.