5. Høring - Tilsynspolitik 2019 - 2021 for Frit Valg iht. §§ 83 og 83a (B)
5. Høring - Tilsynspolitik 2019 - 2021 for Frit Valg iht. §§ 83 og 83a
(B)
Sagsnr.: 330-2018-80675 Dok.nr.: 330-2018-635203 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget har i møde den 6. december principgodkendt
forslag til Tilsynspolitik for 2019-2021, der vedrører tilsyn og opfølgning på
tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borgere i eget hjem og besluttet at
sende det i høring i Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og
Ældresagen, inden Udvalget behandler sagen om endelig godkendelse af
Tilsynspolitikken i nyt udvalgsmøde.
Ældrerådet skal tage stilling til
afgivelse af høringssvar.
Frist for afgivelse af
høringssvar er den 25. februar 2019 kl. 12:00. Høringssvar
bedes sendt til Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk.Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik
for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som
er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
Tilsynspolitikken skal godkendes for indeværende
byrådsperiode 2019 – 2021. Hidtil har Tilsynspolitikken været forelagt 1 gang
årligt til godkendelse i Udvalget.
I forhold til tilsynspolitikken for 2018 er der ikke i forslaget
til tilsynspolitikken for 2019 -2021 foretaget ændringer i, hvordan tilsyn og
opfølgning sker.
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og
opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til
borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der
føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og, hvordan der
følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
·
At sikre at hjælpen udføres efter
retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
·
At sikre overensstemmelse mellem de
visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres
·
At sikre at de visiterede indsatser
leveres indenfor den aftalte tid
·
At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer
sig
·
At styrke den ledelsesmæssige opfølgning
i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
·
At sikre borgernes medinddragelse i eget
rehabiliteringsforløb
·
At sikre et målrettet arbejde ud fra
borgers mål
·
At fokusere på at der samarbejdes
tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats
Tilsyn og opfølgning sker ved:
·
Anmeldte besøg i udvalgte borgeres hjem. Der gennemføres
kvalitativt interview for at afdække om den leverede hjælp stemmer overens med
de tildelte ydelser og de fastsatte mål samt leveres i overensstemmelse med
Slagelse Kommunes serviceniveau. Foretages i ulige år.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor
en medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre gennemfører et interview
med borgeren. Interviewet tager udgangspunkt i en spørgeguide. Metoden med en
spørgeguide til brug for opsamling af data har været anvendt ved tidligere
tilsyn og opfølgning foretaget af visitator i Myndighedsafdelingen.
·
Borgerundersøgelse. Foretages i lige år.
Resultatet af årets tilsyn og
opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2019 –
2021, vil Udvalget få forelagt til orientering.
Retligt
grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c
forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for den del, der vedrører tilbud
om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse
med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden),
der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i
Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik
2019 - 2021 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de
borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og
hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens
funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83.
Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives
efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at
tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser,
der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for dialogen
med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden
videreføres derfor i forslag til Tilsynspolitik for 2019-2021 om end med en
interviewer fra Sekretariatet. Interviewmedarbejderen vil have en mere objektiv
tilgang til undersøgelsen, hvilket vil øge kvaliteten af tilsynet og
opfølgningen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1. at Ældrerådet tager stilling til afgivelse af
høringssvar til Tilsynspolitik 2019-2021.
Beslutning i Ældrerådet
den 18. december 2018:
Fraværende:
Flemming Eversby, Niels Jørgensen
Høringssvar vil blive udarbejdet og forelagt Ældrerådet i
mødet 29. januar 2019.