Ældrerådet – Referat – 27. august 2019



1. Valg af ordstyrer (B)

1.     Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2018-4698                 Dok.nr.: 330-2019-205259                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Valg af ordstyrer
Indstilling
Formand for Ældrerådet indstiller,
1.    at Niels Jørgensen vælges
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Niels Jørgensen blev valgt til ordstyrer.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-4690                 Dok.nr.: 330-2019-205450                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.   
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Dagsorden blev godkendt med tilføjelse af, at Ældrerådet i pkt. 11, 12, og 13 træffer beslutning om, hvorvidt der skal afgives høringssvar.

3. Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

3.     Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2018-6379                 Dok.nr.: 330-2019-205470                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Orientering v/Centerchef Charlotte Kaaber 
Fra Ældrerådet er rejst ønske til orientering om: 
  • Pårørende undersøgelse, var til høring 28 maj 2019. Status.
  • Sygefravær og vikarforbrug, årsager og løsninger?
  • Skærmløsning på Agersø og Omø, NYT døgndækning. Status.
  • Møde med Forebyggelses- og Seniorudvalget udvalg, dato og emner
  • Akutpladser/midlertidige pladser, betaling gratis i 2019, hvad med årene fremover, hvad er politisk besluttet.
  • NY ledelse, hvilken indflydelse vil det få/have for observatører fra Ældrerådet, nu ledelsen er samlet hos 4 virksomhedsledere og 1 forstander.
  • Ældrerådet orienteres omkring høringsproces vedr. budget 2020-2023. Hvordan bliver Ældrerådet inddraget?
  • Finansiering af den Velfærdsteknologiske indsats fra Forebyggelses- og Seniorudvalget dagsorden 13. august
  • Korsør Hospice fra Forebyggelses- og Seniorudvalget dagsorden 13. august
  • Udmøntning af 0,7% effektivisering pr. år jf. Byrådets Budgetaftale fra Forebyggelses- og Seniorudvalget dagsorden 13. august
  • Sundhedshus Korsør fra Forebyggelses- og Seniorudvalget dagsorden 13. august
  • Sundhedshus Slagelse, status og nyt.
  • Høringer generelt, hvem har ansvar for at sagerne bliver sendt til Ældrerådet?
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Charlotte Kaaber orienterede om de ønskede emner:
·        Pårørende undersøgelse, var til høring 28 maj 2019. Status.
Pårørende undersøgelse pågår for øjeblikket af udviklingskonsulenter fra Center for Sundhed og Ældre, som forestår interviews.
  • Sygefravær og vikarforbrug, årsager og løsninger?
Korttidssygefravær faldet til under 4 procent, hvorimod længerevarende fravær ikke er faldet. Det undersøges, om det er muligt evt. at mindste ventetiden for diverse undersøgelser, f.eks. scanninger mm.
·        Skærmløsning på Agersø og Omø, NYT døgndækning. Status.
Der er ansat 2 nye velfærdsteknologiske medarbejdere, der bl.a. skal se på løsningsmuligheder sammen med øboerne. Der kommer en døgndækning, men udvalget vælger modellen.
·        Møde med Forebyggelses- og Seniorudvalget udvalg, dato og emner.
Formanden tager kontakt til udvalgsformanden for konkret aftale.
·        Akutpladser/midlertidige pladser, betaling gratis i 2019, hvad med årene fremover, hvad er politisk besluttet.
Udvalget skal på mødet i oktober beslutte anvendelse af de samlede puljemidler i 2020 fra Sundhedsministeriet. Puljemidler har hidtil dækket udgiften. Ældrerådet vil få forslag i høring.
·        NY ledelse, hvilken indflydelse vil det få/have for observatører fra Ældrerådet, nu ledelsen er samlet hos 4 virksomhedsledere og 1 forstander.
Virksomhedslederne har givet udtryk for, at de deltager i brugerpårørenderådsmøderne, evt. tillige med den daglige leder, så der fortsat er mulighed for at høre beboerne, de pårørende og ældrerådsmedlemmerne.
·        Ældrerådet orienteres omkring høringsproces vedr. budget 2020-2023. Hvordan bliver Ældrerådet inddraget?
Finansministeriet har endnu ikke udmeldt budgetaftaler for kommunerne, hvorfor høringsprocessen er udsat. Der afholdes 1. budgetseminar den 5.- og 6. sept., hvor politikerne drøfter KAN og SKAL udgifter. 2. budgetseminar 4. – 5. okt. Budget udmeldes 7. okt. Ældrerådet vil først få mulighed for høring om budgetmaterialet medio okt. Ældrerådet afholder ekstra Ældrerådsmøde fredag den 11. okt. kl. 9:00. Mødested afklares.
·        Finansiering af den Velfærdsteknologiske indsats fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets dagsorden 13. august
Er sendt til Ældrerådet mhp. høring.
·        Korsør Hospice fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets dagsorden 13. august
Er sendt til Ældrerådet mhp. høring.
·        Udmøntning af 0,7% effektivisering pr. år jf. Byrådets Budgetaftale fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets dagsorden 13. august.
Der skal ske effektiviseringer for kr. 5 mio. i Center for Sundhed og Ældre, og det skal politisk besluttes, hvad midlerne skal anvendes til indenfor udvalgets område. Forslag til effektiviseringer oversendes til budgetforhandlingerne.
·        Sundhedshus Korsør fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets dagsorden 13. august.
Oversendes til budgetforhandlingerne.
·        Sundhedshus Slagelse, status og nyt.
Flere praktiserende læger har udtrykt interesse. Charlotte undersøger, om sagen er sendt til Ældrerådet.
·        Høringer generelt, hvem har ansvar for at sagerne bliver sendt til Ældrerådet?
Det er fagudvalget, der beslutter, hvilke sager, der skal udsendes til høring i rådene. Ældrerådet ser gerne, at administrationen allerede i sagsfremstillingen til fagudvalget anfører, hvis en sag vedrører ældre +60 og derfor skal i høring i Ældrerådet. Dette af hensyn til rådets planlægning omkring udarbejdelse af høringssvar.
Charlotte orienterer om, at kommunaldirektøren har fremlagt udkast til ny organisering.
I perioden 20. august til 20. september pågår udviklingsdialog med mulighed for deltagelse i dialogmøder om organisationsudvikling. Efterfølgende høring og igangsætning 1. nov.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

4. Orientering om Ernæringsteam på plejecentre (O)

4.     Orientering om Ernæringsteam på plejecentre (O)

Sagsnr.: 330-2018-60388               Dok.nr.: 330-2019-312879                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ergoterapeut Mai-Britt Dujardin og klinisk diætist Ina Hoel orienterer Ældrerådet om indsatsområdet mad og ernæring og ernæringsvurderingsscreeningen af borgere på plejecentre.
Baggrund
Ældrerådet har den 28. maj besluttet at invitere ernæringsteamet, med ønsket om orientering om ernæringsteamets indsats på plejecentrene.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen drøftes og tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ernæringsteamet v/ergoterapeut Mai-Britt Dujardin og klinisk diætist Ina Hoel orienterede uddybende om indsatsen med fokus på bl.a. mundhygiejne, dysfagi, spise- og synkebesvær. Det gode sociale måltid, værtindeskaber.
Alle plejecentre har været besøgt og besøg fortsættes. Evaluering vil ske i slutningen af året. Projektet slutter 31. december 2019.
Orienteringen blev taget til efterretning.

5. Orientering fra formanden (O)

5.     Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2018-12943               Dok.nr.: 330-2019-205528                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Formanden orienterer
·        På ældrerådsmødet 25. juni blev Ældrerådet orienteret om oplevelser i Borgerservice efter indførsel af tidsbestilling. Ældrerådet fremsendte efterfølgende brev til forvaltning og politikkere.
         Centerchef Mette Mandrup svarede på henvendelsen, hvori hun opfordrede Ældrerådet til at fremkomme med forslag til hvorledes vi sikrede at vore ældre borgere, blev orienteret. Svaret er mailet til Ældrerådet den 3. juli.
·        Dansk Ældreråds Temadage den 2. oktober i Køge. 4 medlemmer har tilmeldt sig.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at  Ældrerådet drøfter hvorledes vi kan sikre at vore ældre borgere bliver orienteret, om ændringerne, specielt da mange ikke er fortrolige med moderne teknologi.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ældrerådet foreslår, at man genindrykker information om tidsbestilling i Borgerservice i de husstandsomdelte ugeaviser.
Det anbefales, at det undersøges, om der er problemer med telefonisk henvendelse (te-lefonkø).
Formanden tilskriver Mette Mandrup.
Udover de 4 allerede tilmeldte til temadagen i Køge 2. okt., tilmelder Birgit Jørgensen og Sonja Mikkelsen sig.
Samkørsel aftales i næste møde den 24. september 2019.
Formanden opfordrer ældrerådsmedlemmerne til selv at tilmelde sig til dialogmøder om ny organisation.
Ældrerådet har modtaget henvendelse fra Christoffer Trung i hans egenskab af formand for Ungdommens Røde Kors i Slagelse om Omegn om et juleaften-arrangement.
Vi er glade for henvendelsen, men har desværre ikke yderligere forslag til arrangementer.
Formanden tilskriver Christopher Trung.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

6. Orientering fra deltagelse i temamøder og lignende (O)

6.     Orientering fra deltagelse i temamøder og lignende (O)

Sagsnr.: 330-2018-72396               Dok.nr.: 330-2019-205578                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra medlemmer, der har deltaget i temamøder og lignende.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Sonja Bruus Petersson har været til møde om seniorbofællesskab i Svenstrup, almene boliger i støttet byggeri for +50-årige. Ældrerådet afventer høring i feb./marts.
Sonja deltager i fremtidige møder.
Alf Søhus orienterer om temamøder i Stillinge afholdt i juni vedr. busdrift - Gratis kommunal bus i Stillingeområdet, der kun dækker skoleområder. Alf Søhus er indkaldt til møde i busborgergruppen 29. august. Teknik- og miljøarbejdsgruppen opfordres til at udarbejde et oplæg til offentliggørelse, hvor transport af ældre borgere også er medtaget.
Tonny Korndrup orienterer om møde angående ensomhed hos borgere, afholdt med en indlægsholder fra København.
Alf Søhus orienterer om studieturen til Aalborg, hvor ælderådsmedlemmerne bl.a. mødtes med seniorrådet, besøgte et plejecenter og et velfærdsteknologicenter samt et rehabiliteringscenter.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

7. Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

7.     Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

Sagsnr.: 330-2018-5495                 Dok.nr.: 330-2019-205601                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra arbejdsgrupperne.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Leif Jensen orienterede om kommende tur til Agersø.
Alf Søhus orienterede fra busborgergruppen.
Der blev orienteret om status på planlægningen af afholdelse af et borgermøde 19. sep-tember 2019 med Georg Juhlin og status på planlægning af møde om boligstrate-gi/ældreboliger.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

8. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

8.     Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Sagsnr.: 330-2018-5504                 Dok.nr.: 330-2019-205622                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Observatørerne orienterer.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Orienteringerne blev taget til efterretning

9. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

9.     Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2018-5505                 Dok.nr.: 330-2019-205642                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Invitation til møde 18. september om Det nære Sundhedsvæsen - ældrerådet har 6 pladser.
Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Sonja Mikkelsen, Berit Schau, Alf Søhus og Tonny Korndrup deltager.

10. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

10.   Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Sagsnr.: 330-2018-5510                 Dok.nr.: 330-2019-205663                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra Danske Ældreråd.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Intet nyt.

11. Finansiering af den fremtidige velfærdsteknologiske indsats (B)

11.   Finansiering af den fremtidige velfærdsteknologiske indsats (B)

Sagsnr.: 330-2019-26777               Dok.nr.: 330-2019-262038                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte finansieringen af den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget fik på udvalgsmøde d. 4. juni 2019 fremlagt tre bud på scenarier for den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område. Udvalget besluttede, at administrationen skulle udarbejde et oplæg på scenarie 3 til brug ved budgetforhandlingerne. Overskriften på scenarie 3 er: ”Vi skaber innovation, udvikling og øger implementeringskraften”.
Beskrivelse af scenarie 3
– Vi skaber innovation, udvikling og øger implementeringskraften
Velfærdsteknologi vil konsekvent blive tænkt ind i de indsatser, der igangsættes i Center for Sundhed og Ældre, særligt på de budgetudfordrede områder i centret.
Center for Sundhed og Ældre vil præge udviklingen gennem nye, innovative velfærdsteknologiske løsninger ved:
·        At indgå aktivt i udvikling og afprøvning af nye teknologier gennem et øget samarbejde med uddannelses- og forskningsinstitutioner
·        Aktivt at udvikle og starte innovative processer tæt på praksis og med et tværgående læringsperspektiv, så gode erfaringer spredes i organisationen.
Der vil være fokus på borgerperspektivet. Borgeren skal opleve øget livskvalitet og større tryghed i hverdagen. Det kan blandt andet ske gennem øget sygdomsmestring, fastholdelse af selvhjulpenhed og uafhængighed – effekter som i sidste ende kan udskyde eller mindske plejebehovet.
Der vil også være fokus på indsatser, hvor der er et økonomisk rationale i indsatserne. Samtidig giver scenarie 3 medarbejderne mulighed for kompetenceudvikling indenfor velfærdsteknologi og mulighed for at være en del af en attraktiv og innovativ arbejdsplads.
Eksempler på velfærdsteknologiske indsatser i scenarie 3
·        Skærmløsninger i hjemme-/sygeplejen. Flere kommuner har positive erfaringer med at anvende skærm til at levere ydelser indenfor sundhedsloven og serviceloven. Skærmløsninger kan også understøtte kvaliteten i ydelserne. Et eksempel på dette er telemedicinsk sårvurdering, hvor skærmkommunikation bruges til at vurdere sår på tværs af kommune, praktiserende læge og region. Et andet eksempel er TeleKOL, som er et nationalt telemedicinsk projekt rettet mod borgere med KOL (kroniske obstruktiv lungesygdom), som Slagelse Kommune indgår i.
·        Afprøvning af nye samarbejdsmuligheder indenfor tele- og videokonference i forbindelse med det nye sundhedshus i Slagelse by. Det kan eksempelvis være øget samarbejde mellem akutteam, rehabiliteringspladser, plejecentre og praktiserende læger via videokonference.
·        Bedre fysisk arbejdsmiljø. Det kan fx være brug af velfærdsteknologi til at nedsætte belastningen på medarbejderne eller arbejdsgange, der kan sikre effektive arbejdsgange. Et eksempel på effektive arbejdsgange er påsætning af QR-koder på velfærdsteknologiske hjælpemidler, som indeholder instruktion i, hvordan hjælpemidlet anvendes.
·        Sprede kendskab til velfærdsteknologi til borgere, eksempelvis ved at etablere en udstillingsvæg i det kommende sundhedshus.
·        Indtænke digitalisering og velfærdsteknologiske hjælpemidler i rehabilitering, som kan medvirke til øget selvhjulpenhed.
·        Mulighed for at indgå i velfærdsteknologiske samarbejdsprojekter på tværs af kommune og region.
·        Udvikling af idébank, hvorfra prøvehandlinger indenfor velfærdsteknologi kan udvælges.
Hvad kræver scenarie 3?
Scenarie 3 kræver, at der ansættes en implementeringskonsulent, udover den nuværende udviklingskonsulent, samt at der frikøbes frontmedarbejdere i de enkelte områder, som skal være med til at:
-      Implementere velfærdsteknologi i praksis.
-      Sprede viden om de velfærdsteknologiske indsatser på tværs i organisationen.
-      Indgå i et tæt samarbejde med implementeringskonsulenter om at udvikle nye ideer samt sætte fokus på problemstillinger hos borgere eller hos medarbejderne, hvor velfærdsteknologi kan være en del af løsningen.
Inddragelsen af driftsmedarbejdere samt forsknings- og uddannelsesinstitutioner kan danne baggrund for en idébank, hvorfra prøvehandlinger kan udvælges. Disse prøvehandlinger kan udføres af medarbejdere i egen organisation eller ved at indgå i samarbejde med studerende fra uddannelsesinstitutioner.
Nuværende anlægsøkonomi på det velfærdsteknologiske område
I 2014 blev der afsat 10,2 mio. kr. i anlægsmidler til det fremadrettede arbejde med velfærdsteknologi. I 2017 blev der desuden tilført 1 mio. kr. og i 2018 0,64 mio. kr. i anlægsmidler. De velfærdsteknologiske indsatser har siden 2014 været finansieret af disse midler. Det forventes, at de resterende af disse midler anvendes i 2019.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
·        Oplægget til scenarie 3 skal indgå i budgetforhandlingerne 2020. Oplægget svarer til 2,5 mio. kr. i anlægsmidler og 1,74 mio. kr. i driftsmidler – i alt 4,24 mio. kr. over en 4-årig periode fra 2020-2023
·        Justere oplægget til scenarie 3 og lade det indgå i budgetforhandlingerne 2020
·        Vælge, at oplægget til scenarie 3 skal finansieres gennem de 0,7% effektiviseringer i 2020. Oplægget svarer til 2,5 mio. kr. i anlægsmidler og 1,74 mio. kr. i driftsmidler – i alt 4,24 mio. kr. over en 4-årig periode fra 2020-2023.
Vurdering
Administrationen vurderer, at scenarie 3 kan medvirke til at imødegå udfordringerne på de budgetudfordrede områder gennem øget brug af velfærdsteknologiske løsninger i Center for Sundhed og Ældre. Samtidig vil scenarie 3 medvirke til, at borgerne oplever større selvhjulpenhed og uafhængighed og dermed højere livskvalitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er behov for følgende for at realisere scenarie 3:
·        Tilførsel af supplerende driftsmidler til at ansætte en implementeringskonsulent på fuld tid. Der er lige nu midler til ansættelse 20 ugentligt.
·        Tilførsel af drifts-/anlægsmidler fra 2020 til frikøb af driftsmedarbejdere.
·        Tilførsel af anlægsmidler til nye afprøvnings- og implementeringsprojekter eksempelvis skærmløsninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, implementeringskonsulent
7.02 Sundhed og Forebyggelse
210
210
210
210
Drift, frikøb af driftsmedarbejdere
 
300
300
150
150
Anlæg
 
1.000
500
500
500
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om finansieringen af den fremtidige indsats på det velfærdsteknologiske område.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 13. august 2019:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At. 1 Udvalget beslutter at sende finansieringen til budgetforhandlingerne. Udvalget sender punktet i høring i Ældrerådet.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ældrerådet beslutter at afgive høringssvar. Sundhed-Forebyggelses-Kulturarbejdsgruppen udarbejder høringssvar. Arbejdsgruppen er velkommen til at invitere andre interesserede.

12. Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)

12.   Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)

Sagsnr.: 330-2019-3515                 Dok.nr.: 330-2019-305144                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at indgå i samarbejde og dermed driftsfinansiering omkring etablering af Hospice i Korsør.
Såfremt udvalget beslutter at indgå i samarbejde med initiativtagerne, skal der træffes beslutning om finansiering af driftsudgifter.
Baggrund
En gruppe borgere har taget initiativ til, at fremme mulighederne for at etablere hospicepladser på det tidligere Korsør Sygehus.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj 2019 blev besluttet, at administrationen i samarbejde med initiativtagerne og andre relevante parter, skal udarbejde oplæg til scenarier, funktioner og økonomiske modeller for eventuel etablering af Korsør Hospice.
Region Sjælland har oplyst, at de ikke ønsker at indgå en aftale omkring drift af hospicepladser.
Initiativtagerne ønsker, at der ses på alternative muligheder for, at der kan etableres hospicepladser på Korsør Sygehus, gerne i kombination med andre funktioner.
Administrationen har udarbejdet følgende scenarie for etablering af hospicepladser på det tidligere Korsør Sygehus.
Scenarie:
Til en start etableres 2 hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser på det tidligere Korsør Sygehus. Efter behov vil der være mulighed for, at tilpasse antal hospicepladser.
Et hospice skal kunne tilbyde lindrende pleje, omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og døende patienter, hvor den helbredende behandling er definitivt opgivet til fordel for en aktivt lindrende indsats; en såkaldt palliativ behandling.
Et ophold på hospice kan være aktuelt, når sygehus og læger har opgivet helbredende behandling, og patienten ønsker at tilbringe den sidste levetid et sted, der er oprettet specielt til at passe og pleje uhelbredeligt syge.
Hospicepladser forudsætter specialiserede medarbejdere, der er uddannet til, og har erfaring med, netop denne gruppe af patienter. Der er behov for en tværfaglig medarbejderstab, bestående af sygeplejersker, læge, fysioterapeut, præst, psykolog, diætist samt ofte også pædagog og musikterapeut.
Derudover har hospice som regel tilknyttet frivillige medarbejdere, der udfører forskelligt praktisk arbejde, og som er til disposition for den syge og de pårørende til løsning af praktiske opgaver, eller som samtalepartner og besøgsven.
På et hospice tilrettelægges omsorg, pleje og lindrende behandling i tæt samarbejde med den syge og dennes pårørende. Kontakten til de pårørende er tæt, og som pårørende kan man komme og gå stort set, som man selv har behov for. Et hospice er således både for den syge og de pårørende.
Der er behov for en højere normering end i kommunens øvrige midlertidige- og plejeboliger. Det betyder, at personalet har bedre tid og mulighed for at tilpasse sig patientens og de pårørendes rytme og behov.
Restitutionspladser anvendes typisk til borgere, der er for syge til at komme hjem efter sygehusophold, eller hvor det er uforsvarligt at lade borger være hjemme i egen bolig med hjælp fra syge- og hjemmepleje. Der er et stigende behov for denne type midlertidige ophold, da patienterne i øget omfang udskrives ikke færdigbehandlede, til videre behandling i egen bolig.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Byrådets Budgetaftale 2019-2022, hvori der i punkt 55a – tiltag uden direkte budgeteffekt – er nævnt; ”Hospice: Mulighederne for et hospice i Slagelse Kommune undersøges nærmere”.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at indgå i videre arbejde med henblik på etablering af hospice. Såfremt udvalget ønsker at indgå i videre arbejde, skal der træffes beslutning om, hvordan driftsfinansieringen skal tilvejebringes.
Herunder om udvalget ønsker at medtage driftsfinansiering som ønske i de kommende budgetforhandlinger for 2020-2023.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den ovenfor beskrevne model for indledningsvis at etablere 2 hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser giver god mening. Det er vurderingen, at 2 hospicepladser vil dække det aktuelle behov i Slagelse Kommune. Kombinationen med 10 restitutionspladser vil samtidig løse en aktuel udfordring, hvor der ses et stigende behov.
Denne model er fleksibel og dermed fremtidssikret, da der vil være mulighed for, løbende at justere anvendelsen af pladserne, afhængigt af det konkrete behov. Etablering af hospice- og restitutionspladser samme sted gør det muligt, at udnytte medarbejderkompetencerne og tilpasse til den enkelte borgers individuelle behov i den konkrete situation. Der er således ikke beskrevet yderligere scenarier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlæg
Initiativgruppen har opnået, at der i Finansloven for 2019 ”er der afsat en reservationsbevilling på 2,5 mio. kr. i 2019 og 2,5 mio. kr. i 2020 til ombygning af Korsør Sygehus til Hospice med 10 pladser. Samtidig er afsat 0,6 mio. kr. årligt i 2020-2022 til drift.
I denne sagsfremstilling er forudsat, at de på Finansloven i alt 6,8 mio. kr. anvendes til ombygning og indretning af boligerne på det tidligere Korsør Sygehus. Derudover anvendes midlerne til indkøb af diverse nødvendigt specialiseret hospitalsudstyr mm.
Der vil således ikke være en kommunal anlægsudgift.
Drift
De løbende udgifter til medarbejdere, leder samt øvrige løbende drift i form af personalebeklædning, forsikringer, administration mm. er foreløbigt estimeret til at være i størrelsesordenen 16 mio. kr. årligt.
Derudover skal der indgås konkrete forhandlinger med ejer omkring husleje, ligesom der vil være udgifter til løbende vedligeholdelse, el, varme, vand mm.
Hospiceophold hører under reglerne for frit sygehusvalg. Det betyder, at det er gratis, og at patienten eller de pårørende selv kan vælge hospice. Der er generelt mangel på hospicepladser.
Den samlede årlige driftsudgift vil være kommunal finansiering. Der er ikke midler til dette formål inden for den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Det sker bemærkes, at kommunerne i dag er delfinansierende til hospiceophold. Der afregnes i størrelsesordenen 2.077 kr. pr. døgn, svarende til 760.000 kr. pr. årsplads som kommunal udgift. En eventuel besparelse er ikke indregnet i ovennævnte årlige driftsudgift til hospice i Korsør, netop fordi borgerne har frit valg til hospice.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der skal arbejdes videre med etablering af hospice og restitutionspladser
2.    at såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at arbejde videre, skal det besluttes, hvordan driften skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 13. august 2019:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At. 1- 2 Udvalget oversender finansieringen til budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ældrerådet beslutter at afgive høringssvar. Omsorg-, pleje-aktiveringsgruppen udarbejder høringssvar. Arbejdsgruppen er velkommen til at invitere andre interesserede.

13. Etablering af midlertidige boliger på Blomstergården (B)

13.   Etablering af midlertidige boliger på Blomstergården (B)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2019-305146                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til typen af midlertidige boliger på Blomstergården samt finansiering af driftsudgifter.
Baggrund
I Byrådets budgetaftale for 2019-2022 indgår følgende beslutning:
”Parterne er med fokus på rehabilitering optaget af, at der etableres nye aflastnings- og rehabiliteringsboliger, og mulighederne for dette, herunder ressourceforbruget undersøges p.t., idet de ledige boliger på Blomstergården bør indgå i de mulige løsninger. Med udgangspunkt i et konkret projekt på Skovvang afsættes 14 mio. kr. i anlægsmidler til etablering af permanente træningslokaler i 2020 (forventes igangsat i 2019) samt ekstra 3,2 mio. kr. til drift hver år fra 2020 og fremefter, og behovet for akutboliger undersøges ligeledes.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. marts 2019:
”Udvalget beslutter, at administrationen arbejder videre med scenarie 2. (Nybygning af træningsfaciliteter ved Blomstergården. Samtidig samles alle midlertidige boliger på Blomstergården). Udvalget beslutter, at udvalget også i det videre forløb tager stilling til typen af midlertidige boliger, herunder aflastningsboliger, rehabiliteringsboliger osv., dette med udgangspunkt i behovet og driftsudgifterne forbundet hermed. Det bemærkes, at der er afsat 3,2 mill.kr i budgetaftalen til driften.
Anders Nielsen (A) kan ikke tilslutte sig det foreslåede scenarie, idet det vil medføre lukning af et betydeligt antal arbejdspladser i Korsør”.
For så vidt angår træningsfaciliteter henvises til separat sagspunkt tidligere på denne dagsorden.
Typen af 48 midlertidige boliger på Blomstergården:
Administrationen har udarbejdet følgende 2 scenarier for typen af midlertidige boliger på Blomstergården. Forudsætningen er, som tidligere besluttet, at de i alt 48 midlertidige boliger etableres i samme hus på Blomstergården, fordelt på 2 etager:
Scenarie 1:
Fordelingen forslås at blive:
a.    18 rehabilitering
b.    6 neuro rehabilitering
c.    12 demens-/aflastning
d.    12 restitution
De 4 typer midlertidige pladser kan defineres således:
a.    Rehabiliteringspladser:
Et rehabiliteringsophold har til formål, at borger udvikler, fastholder eller genvinder hele eller dele af deres funktionsevne og derved opnår en mere selvstændig livsførelse. Denne type plads benyttes ofte til borgere der efter sygehus ophold er svækkede, med brug for rehabilitering. Der ses ligeledes behov for, at tilbyde kortere ophold til borgere med det formål at hæve funktionsniveau eksempelvis efter sygdom mm. Sidstnævnte målgruppe har vi ikke tilbud til om midlertidig bolig pt. – men behovet er stort. Denne målgruppe vil ikke opnå samme effekt af evt. hverdagsrehabilitering i egen bolig hjemme.
b.   Neuro rehabilitering:
          Målgruppen er borgere med erhvervet hjerneskade og andre neurologiske sygdomme, som har behov for en intensiv neurologisk indsats, med henblik på at udvikle deres færdigheder, og derved opnå bedst mulig funktionsniveau.
c.    Demens-/aflastning:
     Der er stort behov for midlertidige pladser i mange forskellige situationer – eksempelvis kan nævnes;
-      Borgere, der venter på plejebolig, som ikke kan være i egen bolig hjemme
-      Svært demente borgere, som ikke kan være i egen bolig hjemme, og som er uden egentligt potentiale for genoptræning, der venter på plejebolig. Disse borgere har stort behov for midlertidigt ophold med skærmede trygge rammer
-      Borgere der kræver afklaring på behov for hjælp og indretning af bolig – inden de kan komme hjem i egen bolig
-      Psykisk syge borgere og misbrugere, der ikke kan være i egen bolig hjemme og som ikke har et egentligt genoptræningspotentiale
-      Aflastningsophold for borgere med stort plejebehov, hvor en rask ægtefælle varetager tunge opgaver i hjemmet i hverdagen.
d. Restitutionspladser:
En restitutionsplads kan også defineres som en ”stabiliseringsplads” – tilbydes borgere, der ikke er færdigbehandlede, når de udskrives fra sygehuset med behov for stor sygeplejefaglig behandling og for syge til at komme hjem i egen bolig. Det kan også være syge borgere, hvor der er stor risiko for indlæggelse/genindlæggelse eksempelvis på grund af dehydrering, borgere der ikke er klar til rehabilitering.
Scenarie 2 – dette scenarie er kun aktuelt såfremt der fortsat skal arbejdes videre med etablering af hospice og restitutionspladser i Korsør
Hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har godkendt sagspunkt tidligere på denne dagsorden – vedrørende hospice og restitutionspladser i Korsør - er konsekvensen at ovenstående scenarie 1 skal ændres i forhold til de 12 restitutionspladser.
Typer af midlertidige boliger i scenarie 2:
a.    18 rehabilitering
b.    6 neuro rehabilitering
c.    12 demens-/aflastning
e.    12 ”alternative boliger”
Der henvises til scenarie 1 ovenfor i forhold til nærmere beskrivelse af det indholdsmæssige i punkt a, b og c. Uddybning af punkt e følger her:
e.    Der opleves et stigende behov for midlertidige botilbud til borgere, som kan være vanskelige at rumme inden for de eksisterede tilbud om midlertidig bolig på et plejecenter. De eksisterende midlertidige boliger i Slagelse Kommune er målrettet til ældre, der har behov for en ældre-/handicapvenlig bolig grundet primært fysiske udfordringer samt et behov for rehabilitering og/eller restitution.
Der findes i dag ingen midlertidige boliger, der kan rumme gruppen af ældre som har levet et liv med misbrug eller alkohol og eventuelt social udsathed. Der ses et stigende antal alkohol-demente. Det er borgere, der har et reelt somatisk plejebehov, og derfor ikke kan håndteres på forsorgshjem eller lignende tilbud. Eksempelvis efter hospitalsindlæggelse vil en del af denne målgruppe have gavn af et midlertidigt ophold, hvor der samtidig er mulighed for intensiv rehabilitering.
Der er ofte tale om borgere, der har levet livet som hjemløs, er kommet på hospitalet og ved udskrivelse ikke længere kan klare et liv som hjemløs. Der er også tale om borgere med fysiske og/eller psykiske funktionsskader - ofte som følge af et liv med misbrug – som bliver opsagt i deres lejlighed og står uden bopæl.
Såfremt der etableres alternative midlertidige boliger på Blomstergården, skal de etableres i et afsnit adskilt fra de øvrige midlertidige boliger, af hensyn til de øvrige beboere.
Der vil ved dette scenarie kunne ske en effektiv udnyttelse af ressourcerne, da der samlet set vil være 48 midlertidige boliger samlet samme fysiske sted. Dette sikrer samtidig fleksibilitet.
Scenarie 3 - dette scenarie er kun aktuelt såfremt der ikke skal arbejdes videre med etablering af hospice og restitutionspladser i Korsør og at scenarie 1 i indeværende sag godkendes
Såfremt udvalget ønsker at etablere midlertidige alternative boliger UDOVER de 48 midlertidige pladser – som beskrevet i scenarie 1 – vil der være mulighed for, at bibeholde de 11 midlertidigt etablerede midlertidige boliger på Bjergbyparken og dedikere disse til ”alternative midlertidige boliger”. 
På sigt – hvis behovet for alternative midlertidige boliger stiger – kunne en løsning være, at afprøve opstille små ”pavillon huse”/små boliger på hjul, i tilknytning til de på plejecentret midlertidige boliger. Denne udvidelsesmulighed vil dels give yderligere fleksibilitet – dels måske opfylde et behov for ”uafhængighed” for borgeren, men samtidig med den nødvendige hjælp til pleje mm.
Retligt grundlag
Byrådets Budgetaftale 2019-2022.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende scenarie 1 eller 2 eller beslutte justeringer til typer af midlertidige boliger.
I forhold til finansiering af driften af 48 midlertidige boliger kan udvalget beslutte:
·        At 5,6 mio. kr. årlig drift finansieres af de 0,7% effektiviseringer fra 2020 som udvalget har besluttet tidligere på denne dagsorden
·        At ønske om ekstra driftsbevilling på 5,6 mio. kr. årligt indgår i budgetforhandlinger for 2020.
OG:
Såfremt scenarie 1 godkendes, kan udvalget vælge også at godkende scenarie 3, dette vil forudsætte, at der findes finansiering på 5,7 mio. kr. yderligere. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at både scenarie 1 og 2 for fordelingen af typer på de 48 midlertidige boliger opfylder behovet for midlertidige boliger og at de er fremtidssikret.

Volumen med 48 midlertidige boliger samlet et fysisk sted giver stor mulighed for fleksibilitet og dermed tilpasningsmuligheder når behovet ændres. Der opnås ”stordriftsfordele” og effektivitet, da alle boliger er samlet i ét hus, hvilket giver stor mulighed for samdrift og hensigtsmæssig anvendelse af medarbejder ressourcerne. Samtidig er der mulighed for hurtig fleksibilitet ved medarbejderfravær og lignende.
For medarbejderne vil begge scenarier medføre mulighed for specialisering, høj faglighed samt løbende faglig udvikling. Den samlede fysiske placering i ét hus – med træningsfaciliteter i direkte tilknytning – vil give gode rammer for det tværfaglige samarbejde og sparring.
Borgerne i de midlertidige boliger vil kunne opleve, at efterhånden deres situation ændres, vil der kunne tilbydes relevant videre midlertidigt ophold med nye funktionsmæssige individuelle mål for den enkelte. Medarbejde vil være ”kendte”.
Endeligt vil der – i nogen udstrækning – kunne tilbydes ophold for meget komplekse borgerforløb, som i dag købes på udenbys behandlings døgninstitutioner. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at udenbys ophold i enkeltstående situationer bliver en realitet. 
Scenarie 2 – under forudsætning af, at sag om hospice og restitutionspladser er godkendt, vil yderligere opfylde aktuelt behov for ”alternative midlertidige boliger”.
Årsagen til, at scenarie 2 kun er aktuelt under forudsætning af godkendt sag om hospice og restitutionspladser er, at behovet for restitutionspladser er akut og stigende på grund af at flere og flere udskrives som patienter og ikke færdigbehandlede.
Derudover er det administrationens vurdering, at der er behov for alternative midlertidige boliger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Både scenarie 1 og scenarie 2 - med 48 midlertidige boliger på Blomstergården - vil koste 37 mio. kr. i årligt drift. Dette dækker lønninger, afløsning ved sygdom samt diverse løbende driftsudgifter. Derudover er husleje mm. inkl. i beløbet, da borgere der tilbydes midlertidigt ophold ikke betaler husleje. Der vil være tale om forskelle i kompetencebehovet og dermed medarbejdersammensætningen i de 2 scenarier, men ud totale udgift estimeres til at være ens.
I den nuværende budgetramme er i alt netto 28,2 mio. kr. til midlertidige boliger. I dette beløb er modregnet nuværende huslejetab på Blomstergården til 24 ikke ibrugtagne boliger. Derudover er indregnet Puljemidler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger. (Puljemidler til Bedre Bemanding overgår som bloktilskud til kommunerne fra 2022).
I Budgetaftalen for 2019-2022 er der afsat driftsmidler til flere midlertidige boliger med 3,2 mio. kr. årligt fra 2020.
Det betyder, at der totalt set er 31,4 mio. kr. til rådighed årligt fra 2020.
Finasieringsbehovet udgør således 5,6 mio. kr. årligt til drift.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift scenarie 1 eller 2
7.01 Pleje og Omsorg
5.600
5.600
5.600
5.600
Drift scenarie 3
7.01 Pleje og Omsorg
5.700
5.700
5.700
5.700
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Såfremt scenarie 3 derudover besluttes, vil det kræve finansiering til 11 alternative midlertidige boliger på Bjergbyparken. Driftsudgifter vil være 5,7 mio. kr. årligt. Det forudsættes, at ledelse af disse 11 boliger varetages af daglig leder på Plejecentret Bjergbyparken.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at der etableres i alt 48 midlertidige pladser på Blomstergården
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter typen af midlertidige pladser jf. scenarie 1 eller 2
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan merudgiften til drift af de 48 midlertidige pladser finansieres
Hvis det er besluttet, at arbejde videre med scenarie 2, skal udvalget ikke behandle denne indstilling:
4.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der skal etableres midlertidige alternative boliger jf. scenarie 3 samt finansiering af 5,7 mio. kr. i årlig drift.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 13. august 2019:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At 1-4 Udvalget beslutter at oversende til budgetforhandlingerne, med følgende bemærkninger:
Sagen må beskrives med tydelige valgmuligheder beskrevet i selvstændige scenarier for hver mulighed til budgetforhandlingerne.
Udfordre forslaget for alternative boliger i forhold til behov, beliggenhed og finansieringen. Undersøge behovet for skærmede enheder for demensramte borgere.
(V) og (O) har tidligere bedt om en analyse af det fremtidige behov for boliger på ældreområdet. Denne analyse har vi endnu ikke set.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ældrerådet beslutter at afgive høringssvar. Omsorg-, pleje og aktiveringsgruppen udarbejder høringssvar. Arbejdsgruppen er velkommen til at invitere andre interesserede.

14. Ny ledelsesstruktur på plejecentrene (B)

14.   Ny ledelsesstruktur på plejecentrene (B)

Sagsnr.: 330-2019-45631               Dok.nr.: 330-2019-338523                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Kommunen har indført ny ledelsesstruktur 1. august 2019 for plejecentrene i Slagelse kommune.
Ældrerådets observatører på plejecentrene, deltager i pårørendemøder med mere på de enkelte plejecentre. Ændres denne status efter indførsel af ny ledelsesstruktur.
Baggrund
Der er indført ny ledelsesstruktur med 4 virksomhedsledere, og 16 daglige ledere, samt en forstander på plejecenter Antvorskov.
Spørgsmålet er om Ældrerådet fremover skal benytte model 1 eller 2.
Model 1: Dialog med virksomhedslederne
Model 2: Dialog med virksomhedslederne og de daglige ledere
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter mulighederne, og beslutter hvilken model vi vil foreslå vi fremover arbejder ud fra.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Ældrerådet fortsætter dialogen i brugerpårørenderådene som hidtil og afventer udspil fra virksomhedslederne om fremtidige mødedatoer.

15. Sundhedsugen 2019 - Ældrerådets deltagelse (B)

15.   Sundhedsugen 2019 - Ældrerådets deltagelse (B)

Sagsnr.: 330-2019-45611               Dok.nr.: 330-2019-338722                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådets deltagelse i sundhedsugen i uge 41-2019
Baggrund
Ældrerådet har drøftet muligheder for deltagelse i sundhedsugen på mødet 25. juni, hvor det blev besluttet at deltage i venskabsbiograftur. Ældrerådet afholder annonceudgiften og står som arrangør og sørger for velkomst. Annonce er fremsendt til ældrerådets medlemmer.
I Ældrerådets årshjul fra februar, er der foreslået/besluttet at Ældrerådet deltager i  et arrangement med Julie Rubow, program forelægges.
Skal ældrerådet deltage i yderligere arrangementer?
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Ældrerådets arbejdsgrupper orienterer Ældrerådet
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende: 
Arrangement med Julie Rubow er den 10. oktober kl. 16-18 i Kongehavecentret.
Orienteringen er taget til efterretning

16. Aktivitetsplan/Årshjul/Budget (B)

16.   Aktivitetsplan/Årshjul/Budget (B)

Sagsnr.: 330-2017-92778               Dok.nr.: 330-2019-338965                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Aktivitetskalender gennemgås og justeres
Baggrund
Aktivitetskalender og driftsbudget gennemgås og justeres
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Ældrerådets arbejdsgruppe fremlægger forslag til aktiviteter for resten af kalenderåret, inklusiv budget
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende:  Leif Jensen
Aktiviteter og budget blev drøftet. Aktivitetsarbejdsgruppen arbejder videre med årshjulet.

17. Pressemeddelelser (B)

17.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2018-5516                 Dok.nr.: 330-2019-205681                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.
Indstilling
Formand for Ældrerådet indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter, om der er sager, der skal udsendes som pressemeddelelse.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende:  Leif Jensen
Ingen.

18. Næste møde (B)

18.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2018-5655                 Dok.nr.: 330-2019-205745                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Næste møde er den 24. september 2019.
Teglværksparken, Teglværksparken 50, Korsør er planlagt som mødested.
Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 9. september 2019.
Indstilling
Formand for Ældrerådet indstiller,
1.    at Mødested og mødetid godkendes.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende:  Leif Jensen
Godkendt.

19. Eventuelt (O)

19.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-92849               Dok.nr.: 330-2019-205707                                Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende:  Leif Jensen
Intet.