Ældrerådet – Referat – 25. august 2020



1. Valg af ordstyrer (B)

1.     Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2020-301                   Dok.nr.: 330-2020-103037                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Valg af ordstyrer
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Sonja Bruus Petersson vælges
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-310                   Dok.nr.: 330-2020-103401                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt
Punkt 5 flyttes til sidste punkt, da Niels ikke deltager i behandlingen af punktet.

3. Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

3.     Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2020-314                   Dok.nr.: 330-2020-103427                                          Åbent
Kompetence: Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Orientering v/Centerchef Charlotte Kaaber. 
Fra Ældrerådet er rejst ønske til orientering om: 
1)    Regeringens sommerpakke. Hvordan går det med ture ud af huset for beboerne på plejecentrene og beboerne på de midlertidige pladser?
2)    Er der konstateret flere smittede Covid-19 på plejecentrene og i hjemmeplejen?
3)    Hvordan forholder kommunen sig med brug af mundbind på plejecentrene, i hjemmeplejen og på aktivitetscentrene?
4)    Fremtidige sager:
Orientering vedrørende aktuelle sager.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
1) Alle har allerede arrangeret ture ud af huset, og forventer at bruge alle pengene
2) På nuværende tidspunkt er der ingen smittede på plejecentrene eller i hjemmeplejen
3) Medarbejdere skal ikke have mundbind på generelt, men skal have mundbind på ved tæt kontakt og kontakt i længere tid.
4) Ingen
Økonomi på plejecentrene:
Plejecentrenes budget er fordelt pr. klynge og ikke for hvert enkelt plejecenter.
Bruger- pårørenderåds møder:
Der opfordres til at bruger- pårørenderådsmøder genoptages igen på plejecentrene
Klager:
Såfremt der kommer klager fra borgere til medlemmer i Ældrerådet, skal Ældreråds-medlemmet henvende sig direkte til centerchef Charlotte Kaaber som sagsbehandler klagen.
Valg Ældrerådet:
Valget kan holdes sammen med byrådsvalget. Budgettet er ikke besluttet endnu. Æld-rerådet nedsætter en arbejdsgruppen i valgåret (2021), som arbejder med selve valget og formen.

4. Orientering fra formanden (O)

4.     Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2020-316                   Dok.nr.: 330-2020-103646                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Formanden orienterer om aktuelle sager.
1)    Henvendelse af 6.7.20. fra Center for Sundhed og Ældre, Velfærdsteknologi om ældrerådsmedlemmernes bistand ved kommunens gennemførelse af tilfredshedsundersøgelse i efteråret 2020 vedrørende hjælp ydet til plejehjems beboere.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Ældrerådet ønsker ikke at bistå ved gennemførelsen af tilfredshedsundersøgelsen på grund af COVID-19.
Tonny Korndrup og Connie Hyldal har været til møde med centerchef Charlotte Kaaber og kommunaldirektør Frank E. Andersen, da Ældrerådet havde nogle spørgsmål blandt andet om høringspligten og lukkede sager. Der er opfølgning på mødet til efteråret.

5. Høring - Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)

5.     Høring - Korsør Hospice - Scenarie for etablering (B)

Sagsnr.: 330-2019-3515                 Dok.nr.: 330-2020-326958                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Ældrerådet skal, som besluttet i Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 11. august træffe beslutning om afgivelse af høringssvar til sagspunkt om Korsør Hospice, hvor Udvalget skulle beslutte om hvorvidt man ønsker at indgå i samarbejde og dermed driftsfinansiering omkring etablering af Hospice i Korsør.
Høringsfrist er den 27. august.
Baggrund
En gruppe borgere har taget initiativ til, at fremme mulighederne for at etablere hospicepladser på det tidligere Korsør Sygehus.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj 2019 blev besluttet, at administrationen i samarbejde med initiativtagerne og andre relevante parter, skal udarbejde oplæg til scenarier, funktioner og økonomiske modeller for eventuel etablering af Korsør Hospice.
Region Sjælland har oplyst, at de ikke ønsker at indgå en aftale omkring drift af hospicepladser.
Initiativtagerne ønsker, at der ses på alternative muligheder for, at der kan etableres hospicepladser på Korsør Sygehus, gerne i kombination med andre funktioner.
Ved budgetforhandlingerne 2019 blev forslaget vedrørende etablering af Hospice Korsør ikke vedtaget.
I foråret har bestyrelsen for Korsør Hospice talt med mange af byrådsmedlemmerne og fortalt om deres plan med Korsør hospice og palliation. Det har vakt flere politikeres interesse.
Scenarie:
Til en start etableres 2 hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser på det tidligere Korsør Sygehus. Efter behov vil der være mulighed for, at tilpasse antal hospicepladser.
Et hospice skal kunne tilbyde lindrende pleje, omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og døende patienter, hvor den helbredende behandling er definitivt opgivet til fordel for en aktivt lindrende indsats; en såkaldt palliativ behandling.
Et ophold på hospice kan være aktuelt, når sygehus og læger har opgivet helbredende behandling, og patienten ønsker at tilbringe den sidste levetid et sted, der er oprettet specielt til at passe og pleje uhelbredeligt syge.
Hospicepladser forudsætter specialiserede medarbejdere, der er uddannet til, og har erfaring med, netop denne gruppe af patienter. Der er behov for en tværfaglig medarbejderstab, bestående af sygeplejersker, læge, fysioterapeut, præst, psykolog, diætist samt ofte også pædagog og musikterapeut.
På et hospice tilrettelægges omsorg, pleje og lindrende behandling i tæt samarbejde med den syge og dennes pårørende. Kontakten til de pårørende er tæt, og som pårørende kan man komme og gå stort set, som man selv har behov for. Et hospice er således både for den syge og de pårørende.
Der er behov for en højere normering end i kommunens øvrige midlertidige- og plejeboliger. Det betyder, at personalet har bedre tid og mulighed for at tilpasse sig patientens og de pårørendes rytme og behov.
Restitutionspladser anvendes typisk til borgere, der er for syge til at komme hjem efter sygehusophold, eller hvor det er uforsvarligt at lade borger være hjemme i egen bolig med hjælp fra syge- og hjemmepleje. Der er et stigende behov for denne type midlertidige ophold, da patienterne i øget omfang udskrives ikke færdigbehandlede, til videre behandling i egen bolig.
Vi åbner for 12 nye midlertidige pladser på Blomstergårdens plejecenter i september 2020 – således at vi har i alt 48 midlertidige pladser på Blomstergården.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Byrådets Budgetaftale 2019-2022, hvori der i punkt 55a – tiltag uden direkte budgeteffekt – er nævnt; ”Hospice: Mulighederne for et hospice i Slagelse Kommune undersøges nærmere”.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at indgå i videre arbejde med henblik på etablering af hospice. Såfremt udvalget ønsker at indgå i videre arbejde, skal der træffes beslutning om, hvordan driftsfinansieringen skal tilvejebringes.
Herunder om udvalget ønsker at medtage driftsfinansiering som ønske i de kommende budgetforhandlinger for 2020-2023.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den ovenfor beskrevne model for indledningsvis at etablere 2 hospicepladser i kombination med 10 restitutionspladser giver god mening. Det er vurderingen, at 2 hospicepladser vil dække det aktuelle behov i Slagelse Kommune. Dog tænker vi at behovet for midlertidige pladser bliver indfriet ved åbning af de sidste pladser på Blomstergårdens plejecenter.
Denne model er fleksibel og dermed fremtidssikret, da der vil være mulighed for, løbende at justere anvendelsen af pladserne, afhængigt af det konkrete behov. Etablering af hospice- og restitutionspladser samme sted gør det muligt, at udnytte medarbejderkompetencerne og tilpasse til den enkelte borgers individuelle behov i den konkrete situation. Der er således ikke beskrevet yderligere scenarier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlæg
Initiativgruppen har opnået, at der i Finansloven for 2019 ”er der afsat en reservationsbevilling på 2,5 mio. kr. i 2019 og 2,5 mio. kr. i 2020 til ombygning af Korsør Sygehus til Hospice med 10 pladser. Samtidig er afsat 0,6 mio. kr. årligt i 2020-2022 til drift.
I denne sagsfremstilling er forudsat, at de på Finansloven i alt 6,8 mio. kr. anvendes til ombygning og indretning af boligerne på det tidligere Korsør Sygehus. Derudover anvendes midlerne til indkøb af diverse nødvendigt specialiseret hospitalsudstyr mm.
Der vil således ikke være en kommunal anlægsudgift.
Drift
De løbende udgifter til medarbejdere, leder samt øvrige løbende drift i form af personalebeklædning, forsikringer, administration mm. er foreløbigt estimeret til at være i størrelsesordenen 16 mio. kr. årligt.
Derudover skal der indgås konkrete forhandlinger med ejer omkring husleje, ligesom der vil være udgifter til løbende vedligeholdelse, el, varme, vand mm.
Hospiceophold hører under reglerne for frit sygehusvalg. Det betyder, at det er gratis, og at patienten eller de pårørende selv kan vælge hospice.
Den samlede årlige driftsudgift vil være kommunal finansiering. Der er ikke midler til dette formål inden for den nuværende budgetramme på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Det skal bemærkes, at kommunerne i dag er delfinansierende til hospiceophold. Der afregnes i størrelsesordenen 2.077 kr. pr. døgn, svarende til 760.000 kr. pr. årsplads som kommunal udgift. En eventuel besparelse er ikke indregnet i ovennævnte årlige driftsudgift til hospice i Korsør, netop fordi borgerne har frit valg til hospice.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der skal arbejdes videre med etablering af hospice og restitutionspladser
2.    at såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at arbejde videre, skal det besluttes, hvordan driften skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 13. august 2019:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At. 1- 2 Udvalget oversender finansieringen til budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Beslutning i Ældrerådet den 27. august 2019:
Fraværende:  
Ældrerådet beslutter at afgive høringssvar. Omsorg-, pleje-aktiveringsgruppen udarbejder høringssvar. Arbejdsgruppen er velkommen til at invitere andre interesserede.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At. 1-2 Udvalget oversender finansieringen til budgetforhandlingerne, hvor behovet uddybes samt den samlede økonomi beskrives mere detaljeret.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
At. 1 (A) beslutter ikke at arbejde videre med etablering af Hospicepladser, da det er en regionsopgave. Ældrerådets høringssvar lyder også på at de ikke anbefaler et Hospice.
(A)beslutter at administrationen arbejder videre med beregninger på 10 restitutionspladser. (O) og (V) ønsker at der arbejdes videre med 2 hospicepladser og 10 restitutionspladser.
At. 2 (A) ønsker at udgifterne til de 10 restitutionspladser oversendes til budgetforhandlingerne.
(O) og (V) ønsker at udgifterne til 2 Hospicepladser og 10 restitutionspladser oversendes til budgetforhandlingerne.
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende:  Niels Jørgensen
Et flertal i Ældrerådet har godkendt høringssvaret som sendes til Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Flemming Ehlert stemmer imod Ældrerådets høringssvar. Flemming Ehlert har fået mange tilkendegivelser fra borgere i Kommunen som ser positivt på et Hospice i Korsør.

6. Høring - Natbemanding på plejecentre (B)

6.     Høring - Natbemanding på plejecentre (B)

Sagsnr.: 330-2020-118318             Dok.nr.: 330-2020-326952                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Ældrerådet skal som besluttet i Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 11. august 2020, træffe beslutning om afgivelse af høringssvar til sagspunkt om natbemanding på plejecentre.
Høringsfrist er den 27. august
Baggrund
Der er behov for en politisk beslutning omkring natbemanding på plejecentrene.
Der foreligger en politisk beslutning, fra før kommunesammenlægningen, om at der som minimum skal være 2 medarbejdere i vagt pr. nat. Denne beslutning kan imidlertid ikke længere efterleves inden for den nuværende budgetramme, da beboernes udfordringer kræver flere medarbejderressourcer om dagen også.
Der er således behov for, enten at tilføre ekstra budget – alternativt træffe en ny beslutning om natbemanding.
I forbindelse med denne sagsfremstilling, har administrationen undersøgt tilgængelige informationer omkring bemanding på plejecentre.
Det nationale forskning- og analysecenter har i samarbejde med ældresagen i henholdsvis 2017 og 2019 gennemført en undersøgelse af normeringer på landets plejecentre. Nedenfor er for denne sagsfremstilling relevante resultater:
·         Begge undersøgelser viser, at normering i nattevagt varierer mest mellem plejecentrene fra 6 beboere pr. medarbejder og op til 42 beboere pr. medarbejder.
·         Særligt de små plejecentre (30 beboere eller derunder) er der få på nattevagt i absolutte tal. Cirka 60% af de små plejecentre har kun en medarbejder på vagt om natten.
·         I 2019 undersøgelsen ses det, at der er relativt færre medarbejdere på vagt om natten end i 2017 undersøgelsen; gennemsnitligt antal borgere pr. medarbejder er steget fra 20,4 til 21,5.
·         Begge undersøgelser viser, at de største kommunale forskelle ses i bemanding om natten, de kommuner med højest normering om natten har et gennemsnit på 11,8 beboere og dem med lavest normering har et gennemsnit på 28,9 beboere.
Der foreligger ingen danske videnskabelige undersøgelser om sammenhængen mellem bemanding og kvalitet på plejehjem. Erfaringer og undersøgelser fra USA viser, at demente ofte har behov for særlig kvalificeret pleje om natten. Cirka hver femte med demens har problemer med døgnrytmen. En undersøgelse fra Ankestyrelsen fra 2016 viser, at 42% af borgerne på landets plejehjem har demensdiagnose, men at både ledere og medarbejdere vurderer, at de fleste borgere har demens i et eller andet omfang.
Ældresagen, Alzheimer foreningen og FOA er stærkt bekymrede over, at der i flere kommuner hen over de sidste år er skåret i bemanding om natten. Der forefindes flere kritiske artikler om emnet. Nattevagter har eksempelvis stået alene med en borger, der falder og slår sig voldsomt, samtidig med at en anden beboer eksempelvis har forladt plejehjemmet. Flere medarbejdere oplever, at den bagvagt, der er - eksempelvis fra hjemmeplejen - ofte ikke har tid eller mulighed for at komme, når behovet opstår akut på grund af andre opgaver.
Der findes i dag diverse velfærdsteknologiske muligheder, som kan aflaste nattevagten på plejehjem:
·         Digitalt tilsyn i boliger via monitor
·         Regulering af døgnrytme via lysterapi
·         Diverse sensor og GPS løsninger, som sporer borgernes bevægelser.
Særligt sensor og GPS er allerede i brug i et vist omfang på Slagelse Kommunes plejecentre. Erfaringer fra andre kommuner viser, at det tager tid og kræver fokus at implementere velfærdsteknologiske løsninger optimalt. Ingen velfærdsteknologiske løsninger kan helt fjerne risiko for de akutte situationer, hvor flere borgere har behov for hjælp samtidig.
Retligt grundlag
Servicelovens § 192.
Handlemuligheder
Kommunens plejecentre er opdelt i 4 klynger, samt det selvejende Plejecenter Antvorskov.
7 plejecentre kan kategoriseres som mindre, hertil kommer, at det ene plejecenter Quistgården er demensplejecenter, med deraf følgende megen aktivitet hos beboerne om natten.
Der er alternativer i forhold til natbemanding på plejecentrene:
-      2 eller flere nattevagter på det enkelte plejecenter i vagt hver nat
-      De mindre plejecentre kan bemandes med en nattevagt i stedet for to. I den forbindelse kunne etableres et tæt samarbejde med hjemmeplejen om natten. Det kunne organiseres, så medarbejdere i hjemmeplejen mødte ind på plejecentrene og kørte ud derfra til borgere i eget hjem. Pauser mm. afholdes på plejecentret sammen med plejecentrets natmedarbejder. I de situationer, hvor der er behov for 2 medarbejdere om natten på plejecentret – eksempelvis ved forflytninger - planlægges opgavens udførelse i et samarbejde mellem centrets natmedarbejder og medarbejder i hjemmeplejen som en fast del af hjemmeplejens natopgaver.
-      Velfærdsteknologiske løsninger som regulering af døgnrytme via lysterapi samt digitale tilsyn kan implementeres på plejecentrene, med henblik på at lette den generelle arbejdsbyrde for medarbejderne, der skal varetage opgaverne om natten alene.
Vurdering
På alle plejecentre bør der være minimum 2 - og nogle steder 3 - medarbejdere i fremmøde om natten, af hensyn til både beboeres og medarbejderes sikkerhed. Det vil formentlig få arbejdsmiljømæssige konsekvenser, hvis der fremover skal være en medarbejder på arbejde om natten på de små plejecentre. Der vil kunne opstå situationer, hvor medarbejderen er nødt til at vente på hjælp fra kollegaen i hjemmeplejen, før de har mulighed for at hjælpe beboeren – eksempelvis ved fald.
Den nuværende budgetramme til plejecentrene dækker imidlertid ikke ansættelse af det tilstrækkelige antal nattevagter, for at kunne bemande alle plejecentre med 2 til 3 nattevagter pr. vagt.
De små og mindre plejecentre i kommunen ligger på landet og langt fra andre plejecentre; minimum 20-30 minutters kørsel. Hjemmeplejen kører også i de områder over større afstande.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En gennemsnitsløn for nattevagter ligger i størrelsesordenen 400.000 kr. årligt.
Der er i alt 7 plejecentre, som kan karakteriseres som mindre i nattevagtssammenhæng, det drejer sig om; Solbakken, Møllebakken, Q4, Quistgården, Bjergbyparken, Stillinge og Noret. Der er behov for tilførsel af budget svarende til 1 ekstra nattevagt på de 7 mindre plejecentre, i alt 5,6 mio. kr. 
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01
5.600
5.600
5.600
5.600
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
5.600
5.600
5.600
5.600
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om der skal være mere end en medarbejder i fremmøde hver nat på det enkelte plejecenter
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan eventuelle merudgifter som konsekvens af beslutning i punkt 1 skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At.1 Udvalget beslutter, at der forsat skal være 2-3 medarbejdere om natten på alle plejecentre, men at behovet også løbende vurderes og tilpasses beboersammensætningen mm. Da det i perioder kan betyde et større behov.
Udvalget foreslår, at sagen også sendes i høring i Ældrerådet.
At.2 Udvalget foreslår, at sagen fremsendes til budgetforhandlingerne.
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Ældrerådet har allerede lavet et høringssvar som er godkendt af Ældrerådet og som fremsendes til Forebyggelses- og Seniorudvalget.

7. Orientering fra deltagelse i temamøder og lignende (O)

7.     Orientering fra deltagelse i temamøder og lignende (O)

Sagsnr.: 330-2020-581                   Dok.nr.: 330-2020-103675                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra medlemmer, der har deltaget i temamøder og lignende.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Temamøde vedrørende boligstrategi den 19. august 2020. Se formandsorientering.

8. Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

8.     Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

Sagsnr.: 330-2020-582                   Dok.nr.: 330-2020-6223                                              Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra arbejdsgrupperne.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
OPA arbejdsgruppe: Har haft møder omkring høringssvar.
Aktivitet og PR arbejdsgruppe: har arbejdet med en ny pjece for Ældrerådet. Der sæt-tes et punkt på næste dagsorden til behandling af punktet.
Vi har drøftet fremtidige aktiviteter for resten af året.
Generelt kan ingen arrangementer lade sig gøre i 2020 på grund af COVID-19.
SFK arbejdsgruppen har haft møde omkring boliganalysen.

9. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

9.     Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Sagsnr.: 330-2020-583                   Dok.nr.: 330-2020-103743                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Observatørerne orienterer.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Ældrerådsmedlemmer orienterede om Bruger- pårørenderådsmøderne.

10. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

10.   Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2020-584                   Dok.nr.: 330-2020-103759                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Orientering er taget til efterretning.

11. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

11.   Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Sagsnr.: 330-2020-588                   Dok.nr.: 330-2020-103775                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Der orienteres fra Danske Ældreråd.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Orientering er taget til efterretning.

12. Pressemeddelelser (B)

12.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-589                   Dok.nr.: 330-2020-103786                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter, om der er sager, der skal udsendes som pressemeddelelse.
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Ingen

13. Næste møde (B)

13.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2020-591                   Dok.nr.: 330-2020-103796                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutningstema
Næste møde er den 30. september 2020.
Aktivitetscentret Teglværksparken, Teglværksparken 50, Korsør er planlagt som mødested.
Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 15. september 2020.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Mødested og mødetid godkendes
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Det undersøges om næste møde kan afholdes på Blomstergården i stedet for Aktivitetscentret Teglværksparken.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2020-594                   Dok.nr.: 330-2020-103816                                          Åbent
Kompetence: Slagelse Ældreråd
Beslutning i Ældrerådet den 25. august 2020:
Fraværende: 
Intet