14. Høringssvar Kvalitetsstandard | Personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
14. Høringssvar Kvalitetsstandard | Personlig og praktisk hjælp samt
madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
Sagsnr.: 330-2021-5857 Dok.nr.: 330-2021-37954 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses og Seniorudvalget har i møde den 1. december
2020 principgodkendt Kvalitetsstandard 2021 for personlig og praktisk hjælp,
madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Derefter kan den
sendes i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Ældrerådet skal tage stilling til afgivelse af høringssvar.
Frist for afgivelse af høringssvar er den 09. februar 2021.
Høringssvar bedes sendt til Sundhed og Omsorg (sikker e-mail)
sundhedomsorg@slagelse.dk.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter
Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt
genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning
efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede
kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel
serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra
kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens
§ 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning
efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen
mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen.
Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og
hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal
levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Ændringer i Kvalitetsstandarden for 2021
I denne sag skal udvalget principgodkende
Kvalitetsstandarden for 2021 (vedlagt i bilag 1).
Der er i forhold til kvalitetsstandarden for 2020 foretaget
præciseringer, der følger af Ankestyrelsens principafgørelser på området.
Præciseringer og ændringer fremgår med rød skrift i
Kvalitetsstandarden på siderne:
6, 19, 20, 21 23, 24, 25, 26, 27 og 28
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt
madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2021 kan
principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget som den foreligger,
hvorefter den sendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for
Socialt Udsatte.
Høringssvar forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets
møde inden udgangen af 1. kvartal 2021, hvor der træffes beslutning om,
hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig
godkendelse.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden 2021 lever
op til lovens krav, samt at den er i overensstemmende med Strategi for rehabilitering,
omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune. På den
baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2021 principgodkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.
at Ældrerådet drøfter og godkender forslag til høringssvar til
Kvalitetsstandard 2021 for personlig og praktisk hjælp samt madservice,
rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.
Beslutning i Ældrerådet
den 9. februar 2021:
Fraværende:
Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson
Høringssvaret er gennemgået og bliver afsendt med de
justeringer der er aftalt. Høringssvaret kan ses på ældrerådetshjemmeside