15. Høringssvar - Fastsættelse af sagsbehandlingsfrist på ansøgninger om støtte til køb af bil - servicelovens § 114 (B)
15. Høringssvar - Fastsættelse af sagsbehandlingsfrist på ansøgninger om
støtte til køb af bil - servicelovens § 114 (B)
Sagsnr.: 330-2021-5338 Dok.nr.: 330-2021-55956 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses og Seniorudvalget har i møde den 2. februar
2021 besluttet at fastsætte sagsbehandlingsfristen til 32 uger på ansøgninger
om støtte til køb af bil; iht. Servicelovens §114. Derefter kan den sendes i
høring i Ældreråd og Handicaprådet
Forslag til høringssvar udarbejdes af Omsorg, pleje og
Aktivitetsgruppen og fremsender til medlemmer af Ældrerådet senest den 20.
februar 2021.
Frist for afgivelse af høringssvar er den 28. februar 2021.
Høringssvar bedes sendt til Sundhed og Omsorg (sikker e-mail)
sundhedomsorg@slagelse.dkBaggrund
På Hjælpemiddelområdet
sagsbehandles ansøgninger om støtte til køb af bil samt tilskud til særlig indretning
af bil i henhold til Servicelovens §114. Udvalget har senest den 7. september
2016 besluttet at fastholde en sagsbehandlingsfrist på max 18 uger.
I udvalgssagen er følgende
vedtaget:
”Der træffes afgørelse senest 18
uger efter modtagelse af ansøgningen under forudsætning af, at der foreligger
dokumentation for den nedsatte funktionsevne og kørselsbehov.”
I forbindelse med fastsættelsen
af sagsbehandlingsfrister, er det vigtigt at præcisere, at tidsrammen gælder
fra ansøgning til afgørelse. I den tidligere aftaletekst, er der taget
forbehold for, at borger skal fremskaffe dokumentation for den nedsatte
funktionsevne og kørselsbehov.
Status på nuværende
sagsbehandlingstid
Den politisk fastsatte
sagsbehandlingsfrist om at træffe afgørelse senest 18 uger efter modtagelse af
ansøgningen er ikke mulig at overholde. Årsagen er, at der går mere end 18 uger
med at indsamle og indhente de fornødne oplysninger og dokumentation fra borger
og samarbejdspartnere.
Hjælpemiddelområdet har i de
seneste 3 år (2018–2020) modtaget omkring 70 ansøgninger pr. år. En analyse af
sagsbehandlingen ”fra borger har indgivet ansøgning til der er truffet en
afgørelse i sagen” viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været
godt 6 måneder.
Sagsbehandlingstider i andre
kommuner
Hjælpemiddelområdet har
endvidere undersøgt den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på tværs af 17
Sjællandske kommuner. Her er Slagelse Kommune den kommune, der har den korteste
politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist. Sagsbehandlingsfrister varierer mellem
de enkelte kommuner. Den korteste frist findes i Greve- og Roskilde Kommune med
24 uger, og den længste frist er i Holbæk- og Faxe Kommune med hver 52 uger. I
gennemsnit har de 16 andre kommuner i Region Sjælland en politisk fastsat
behandlingsfrist på 37 uger.
Opgaver / skitseret proces for
sagsbehandlingen
· Ansøgning modtages og
der sendes kvitteringsskrivelse
· Samtale med borger
(evt. hjemmebesøg, telefon, møde hos sagsbehandler)
· Indhentelse af
kørselsbehovsskema, spørgeskema, evt. arbejdsgivererklæring
· Ganganalyse
· Indhentelse af
lægeoplysninger
· Kørekort/
kørekortskrav
· Forelægges evt.
kommunens lægekonsulent
· Evt. test af køreevner
hos PTU
· Afprøvning af
bil/indretning i bil
· Bevillingsmøde
· Partshøring
· Afgørelse
Stevns kommune har lavet et LEAN
projekt, hvor de har regnet sig frem til, at det gennemsnitligt vil tage 26
uger fra en bilansøgning modtages, til den kan afgøres:
Fra modtaget ansøgning til
borger indkaldes - 1 uge
Fra brev sendes, til mødet
afholdes - 4 uger
Fra møde til supplerende
oplysninger indhentes - 2 uger
Afventer svar fra fx læge, gangtest
m.m. - 8 uger
Fra oplysninger modtages samles
sagen og til partshøring - 4 uger
Borger har sagen i partshøring -
3 uger
Bilmøde + evt. afprøvning - 4
uger
I alt fra ansøgning modtages til
borger har afgørelsen - 26 uger
Undersøgelsen fra Stevns Kommune
viser et optimalt sagsbehandlingsforløb. Afhængig af hvor hurtigt
samarbejdspartnere og borgere er til at afgive relevante svar og oplysninger,
kan sagsbehandlingsforløbet tage længere tid.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område:
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal
behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om
der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra
modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal
offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal
ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en
afgørelse.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende at
sagsbehandlingsfristen ændres fra 18 til 32 uger på ansøgninger om støtte til
køb af bil. jfr. servicelovens § 114 eller
Udvalget kan selv fastsætte en
alternativ sagsbehandlingsfrist på bilområdet.
Vurdering
For at sikre at kommunen lever
op til Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område er det afgørende, at der fastsættes en realistisk frist fra ansøgning
til afgørelse.
Hvis en kommune ikke overholder
tidsfristen, har borgeren mulighed for at klage. Derudover er det afgørende, at
kommune og borger har en fælles forventning om, hvor lang tid en sagsbehandling
som udgangspunkt tager.
Administrationen vurderer, at en
ændring af den politiske fastsatte sagsbehandlingsfrist fra 18 til 32 uger vil
være realistisk jf. det skitserede sagsbehandlingsforløb i denne sag. At ændre
sagsbehandlingsfristen til 32 uger betyder ikke, at sager ikke kan afsluttes
før, der er gået 32 uger. En sag afsluttes som udgangspunkt så hurtigt som
muligt.
Administrationen vurderer, at en
ændring af sagsbehandlingsfristen vil sikre en bedre forventningsafstemning i
forhold til, hvad borgeren kan forvente.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet
indstiller,
1.
at Høringssvaret drøftes og godkendes for, at sendes til forvaltningen.
Høringssvaret sættes på Ældrerådets hjemmeside.
Beslutning i Ældrerådet
den 23. februar 2021:
Fraværende:
Connie Hyldal, Leif Jensen, Niels Jørgensen, Sonja Bruus Petersson
Høringssvaret tilrettes og godkendes og fremsendes til
Forebyggelses og Seniorudvalget. Høringssvaret offentliggøres på Ældrerådets
hjemmeside.