Ældrerådet – Referat – 25. januar 2022



1. Valg af ordstyrer (O)

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning

 

Kompetence

Slagelse Ældreråd.

Beslutningstema

Ordstyrerollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerollen fordeler sig således: 

25. januar: Niels

22. februar: Annette

29. marts: Vibeke

26. april: Per

31. maj: Ingelise

21. juni: Mogens

30. august: Abdel

27. september: Berit

25. oktober: Svend

29. november: Birgit

13. december: Johnny

2023: Alf, Tonny, Henning og Sonja. 

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

  1. at orienteringen tages til efterretning.

 

 

 

 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Orienteringen blev taget til efterretning

 


2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Vibeke Toft Müller udtræder af Ældrerådet pr. 22. januar 2022. Ældrerådet godkendte derfor dagsorden med tilføjelse af et ekstra punkt vedr. valg af ny næstformand.

Kompetence:

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Godkendelse af dagsorden.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at dagsorden godkendes.

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Vibeke Toft Müller udtræder af Ældrerådet pr. 22. januar 2022. Ældrerådet godkendte derfor dagsorden med tilføjelse af et ekstra punkt vedr. valg af ny næstformand.


3. Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

Spørgsmål 1:

Hen over jul og nytår har der på grund af Corona været midlertidige ændringer af serviceniveauet både i hjemmeplejen og på plejecentrene. Hvordan går det nu?

Svar: På grund af Corona har der været midlertidig ændring af serviceniveau. Særligt to områder er ramt. Det drejer sig om aflysninger af nogle bade og rengøringer og enkelte omsorgsbesøg, der ikke bliver varetaget. Vi har været i løbende dialog med vikarbureauerne. Toppen er nået nu og borgerne er på vej ud af isolation og medarbejderne kan komme hurtigere tilbage til arbejdet.

 

Spørgsmål 2

Hvordan ser ventelisterne ud på hver af de 11 plejecentre pr. 1.1.2022. Kan Ældrerådet få en opdatering på ventelister hvert kvartal?

Svar: Pr. 1. januar 2022 er der 31 på ventelisten og ventetidsgarantien overholdes. Borgerne har forskellige plejecenterønsker. Der er borgere som ønsker et bestemt plejecenter, mens andre borgeren ønsker opskrivning til alle plejecentrene. Ældrerådet kan godt få en opdatering på ventelisten pr. kvartal.   

 

Spørgsmål 3

Hvordan går det med ordningen vedrørende fasttilknyttede læger på plejecentrene?

Svar: Alle beboer har fået tilbudt at skifte læge og langt de fleste siger ja til at skifte læge. Vi har holdt møde med de praktiserende læger, som er positivt overrasket. Ordningen fungere rigtig godt. Der er tilrettelagt undervisning af medarbejderne af de praktiserende læger.

Spørgsmål 4

Hvor langt er man nået med ansøgning om pulje til prøveordning med Buurzorgmodellen?

Svar: Der er modtaget afslag på ansøgning af midler til afprøvning af Buurzorgmodellen. Afslaget er ikke konkret begrundet kun med, at der er modtaget mange ansøgere. Vi har områder, som allerede arbejder som en del af modellen, f.eks. inden for visiterede borgere i hjemmeplejen, der kan grupper af medarbejdere selv justere op og ned i tiden. Modellen er evalueret og erfaringerne er meget positive. Modellen udbredes til hele hjemmeplejens område og prøves i yderligere 3 måneder.

Spørgsmål 5

Hvor mange plejecentre har ansat unge mennesker, der hjælper til med mindre opgaver og underholder beboerne?

Svar: 9 ud af 10 plejecentre har ansat unge mennesker i alderen 15-17 år. Skovvang mangler. Der er beskrevet klare regler og rammer for arbejdet  i samarbejdsaftalen med FOA.

Spørgsmål 6

I forlængelse af Økonomiaftalen for 2022 indgik Regeringen, Danske Regioner og KL aftale om at etablere Sundhedsklynger, der skal skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb og styrke samarbejdet på tværs i sundhedsvæsenet. Der udmøntes samlet set 40 mio.kr. i 2022 til kommuner til anvendelse i Sundhedsklyngearbejdet. Slagelse Kommunes andel udgør 584.000 kr. Er der kommet detaljer om det kommende Sundhedsklyngesamarbejde?

Svar: Nej, men vi har fået midlerne til at etablere Sundhedsklynger. Der er inviteret til workshop, hvor det skal drøftes, hvad sundhedsklyngerne skal bestå i og rammerne skal fastlægges. Ordningen skal igangsættes i juni 2022.

Spørgsmål 7

En kort orientering om, hvilke retningslinier der er for ældrerådets regnskabsaflæggelse. Dette for at kunne forventningsafstemme og opdatere det nye ældreråd. (Den 29.1.2022 er efter det oplyste sidste bogføringsdag på år 2021.)

Svar: Økonomiudvalget har indstillet til Byrådet, at budgettet åbnes igen. Hvis Byrådet beslutter at genåbne budgettet, så bliver Ældrerådets budget også genåbnet. Ældrerådets regnskab skal godkendes i Ældrerådet på mødet i februar.

Spørgsmål 8

Status på E-hospital.

Svar: Vi har 2 pladser til E-hospital på Blomstergården. E-hospital er en regional indsats, hvor lægerne tilknyttes digitalt. Borgerne udskrives til Blomstergården inden de er færdigbehandlet. Ordningen fungerer rigtig godt og vi håber på at kunne udvide ordningen med flere pladser.

 

Spørgsmål 9

Der blev stillet spørgsmål til kvalitetsstandarder.

Svar: Det er kun i hjemmeplejen, der er kvalitetsstandarder. Det er der ikke på plejecentrene, der forventningsafstemmer man løbende. Der visiteres til plejecentrene efter borgerens behov og kriterierne for tildeling af bolig. Det er forskellige forhold der gør, at man får en plejebolig.

De 48 midlertidige pladser på Blomstergården hører til på matriklen, men er udskilt af plejecentret og er derfor omfattet af kvalitetsstandarderne. 

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kompetence

Slagelse Ældreråd.

Beslutningstema

Orientering ved Sundheds- og Ældrechef Charlotte Kaaber

Fra Ældrerådet er rejst ønske til orientering om:

  1. Hen over jul og nytår har der på grund af Corona været midlertidige ændringer af serviceniveauet både i hjemmeplejen og på plejecentre. Hvordan går det nu?
  2. Hvordan ser ventelisterne ud på hver af de 11 plejecentre pr. 1.1.2022. Kan Ældrerådet få en opdatering på ventelister hvert kvartal?
  3. Hvordan går det med ordningen vedrørende fasttilknyttede læger på plejecentrene?
  4. Hvor langt er man nået med ansøgning om pulje til prøveordning med Buurzorgmodellen?
  5. Hvor mange plejecentre har ansat unge mennesker, der hjælper til med mindre opgaver og underholder beboerne?
  6. I forlængelse af Økonomiaftalen for 2022 indgik Regeringen, Danske Regioner og KL aftale om at etablere Sundhedsklynger, der skal skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb og styrke samarbejdet på tværs i sundhedsvæsenet. Der udmøntes samlet set 40 mio.kr. i 2022 til kommuner til anvendelse i Sundhedsklyngearbejdet. Slagelse Kommunes andel udgør 584.000 kr. Er der kommet detaljer om det kommende Sundhedsklyngesamarbejde?
  7. En kort orientering om, hvilke retningslinier der er for ældrerådets regnskabsaflæggelse. Dette for at kunne forventningsafstemme og opdatere det nye ældreråd. (Den 29.1.2022 er efter det oplyste sidste bogføringsdag på år 2021.)

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Spørgsmål 1:

Hen over jul og nytår har der på grund af Corona været midlertidige ændringer af serviceniveauet både i hjemmeplejen og på plejecentrene. Hvordan går det nu?

Svar: På grund af Corona har der været midlertidig ændring af serviceniveau. Særligt to områder er ramt. Det drejer sig om aflysninger af nogle bade og rengøringer og enkelte omsorgsbesøg, der ikke bliver varetaget. Vi har været i løbende dialog med vikarbureauerne. Toppen er nået nu og borgerne er på vej ud af isolation og medarbejderne kan komme hurtigere tilbage til arbejdet.

 

Spørgsmål 2

Hvordan ser ventelisterne ud på hver af de 11 plejecentre pr. 1.1.2022. Kan Ældrerådet få en opdatering på ventelister hvert kvartal?

Svar: Pr. 1. januar 2022 er der 31 på ventelisten og ventetidsgarantien overholdes. Borgerne har forskellige plejecenterønsker. Der er borgere som ønsker et bestemt plejecenter, mens andre borgeren ønsker opskrivning til alle plejecentrene. Ældrerådet kan godt få en opdatering på ventelisten pr. kvartal.   

 

Spørgsmål 3

Hvordan går det med ordningen vedrørende fasttilknyttede læger på plejecentrene?

Svar: Alle beboer har fået tilbudt at skifte læge og langt de fleste siger ja til at skifte læge. Vi har holdt møde med de praktiserende læger, som er positivt overrasket. Ordningen fungere rigtig godt. Der er tilrettelagt undervisning af medarbejderne af de praktiserende læger.

Spørgsmål 4

Hvor langt er man nået med ansøgning om pulje til prøveordning med Buurzorgmodellen?

Svar: Der er modtaget afslag på ansøgning af midler til afprøvning af Buurzorgmodellen. Afslaget er ikke konkret begrundet kun med, at der er modtaget mange ansøgere. Vi har områder, som allerede arbejder som en del af modellen, f.eks. inden for visiterede borgere i hjemmeplejen, der kan grupper af medarbejdere selv justere op og ned i tiden. Modellen er evalueret og erfaringerne er meget positive. Modellen udbredes til hele hjemmeplejens område og prøves i yderligere 3 måneder.

Spørgsmål 5

Hvor mange plejecentre har ansat unge mennesker, der hjælper til med mindre opgaver og underholder beboerne?

Svar: 9 ud af 10 plejecentre har ansat unge mennesker i alderen 15-17 år. Skovvang mangler. Der er beskrevet klare regler og rammer for arbejdet  i samarbejdsaftalen med FOA.

Spørgsmål 6

I forlængelse af Økonomiaftalen for 2022 indgik Regeringen, Danske Regioner og KL aftale om at etablere Sundhedsklynger, der skal skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb og styrke samarbejdet på tværs i sundhedsvæsenet. Der udmøntes samlet set 40 mio.kr. i 2022 til kommuner til anvendelse i Sundhedsklyngearbejdet. Slagelse Kommunes andel udgør 584.000 kr. Er der kommet detaljer om det kommende Sundhedsklyngesamarbejde?

Svar: Nej, men vi har fået midlerne til at etablere Sundhedsklynger. Der er inviteret til workshop, hvor det skal drøftes, hvad sundhedsklyngerne skal bestå i og rammerne skal fastlægges. Ordningen skal igangsættes i juni 2022.

Spørgsmål 7

En kort orientering om, hvilke retningslinier der er for ældrerådets regnskabsaflæggelse. Dette for at kunne forventningsafstemme og opdatere det nye ældreråd. (Den 29.1.2022 er efter det oplyste sidste bogføringsdag på år 2021.)

Svar: Økonomiudvalget har indstillet til Byrådet, at budgettet åbnes igen. Hvis Byrådet beslutter at genåbne budgettet, så bliver Ældrerådets budget også genåbnet. Ældrerådets regnskab skal godkendes i Ældrerådet på mødet i februar.

Spørgsmål 8

Status på E-hospital.

Svar: Vi har 2 pladser til E-hospital på Blomstergården. E-hospital er en regional indsats, hvor lægerne tilknyttes digitalt. Borgerne udskrives til Blomstergården inden de er færdigbehandlet. Ordningen fungerer rigtig godt og vi håber på at kunne udvide ordningen med flere pladser.

 

Spørgsmål 9

Der blev stillet spørgsmål til kvalitetsstandarder.

Svar: Det er kun i hjemmeplejen, der er kvalitetsstandarder. Det er der ikke på plejecentrene, der forventningsafstemmer man løbende. Der visiteres til plejecentrene efter borgerens behov og kriterierne for tildeling af bolig. Det er forskellige forhold der gør, at man får en plejebolig.

De 48 midlertidige pladser på Blomstergården hører til på matriklen, men er udskilt af plejecentret og er derfor omfattet af kvalitetsstandarderne. 

Orienteringen blev taget til efterretning.


4. Høring om Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022 (B)

Beslutning

Tilrettet høringssvar sendes til Ældrerådet med mulighed for, at rådets medlemmer kan komme med ændringer til formanden senest tirsdag den 1. februar 2022.


Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema     

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede den 7. december 2021 at sende sagen til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Frist for afgivelse af høringssvar er den 8. februar 2022. Høringssvar sendes til Center for Sundhed og Ældre (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk. og til Ældrerådets sekretær:  Susanne Brok susbr@slagelse.dk

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 og 2 - Godkendt.

 

Beslutningstema     

Udvalget skal principgodkende Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Derefter kan den sendes i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.

 

Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.

 

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

 

Ændringer i Kvalitetsstandarden for 2022

I denne sag skal udvalget principgodkende Kvalitetsstandarden for 2022 (vedlagt i bilag 1).

 

Der er i forhold til kvalitetsstandarden for 2021 indarbejdet en instruks om, hvorledes hjemmeplejen skal agere, såfremt borger ikke har meldt afbud til hjemmeplejen, og hjemmeplejen ikke træffer borger hjemme. Hjemmeplejen skal i de tilfælde sikre, at borger ikke er i akut nød og vil derfor forsøge at få fat i borger, dennes pårørende eller kontakte sygehus og politi. Hvis det er nødvendigt, kan hjemmeplejen låse sig ind med låsesmed.

Nærværende instruks er beskrevet i Kvalitetsstandarden under rød skrift afsnittet Generelle regler på side 16 samt i bilaget ”Dit hjem – min arbejdsplads”. ”Dit hjem – min arbejdsplads” udleveres til borgeren i forbindelse ved opstart af hjemmepleje.

 

Der er indskrevet en tilføjelse ”Systematisk vejning” i ydelsesbeskrivelsen Personlig Pleje, side 19.  Systematisk vejning tilbydes alle borgere, som modtager personlig pleje.

 

I forhold til Kvalitetsstandarden for 2021 er der endvidere foretaget ændringer og præciseringer, der bl.a. følger af Ankestyrelsens principafgørelser på området:

Præciseringer og ændringer fremgår med rød skrift i Kvalitetsstandarden på siderne:

22, 27, 33, 34, 38 og 39.

Retligt grundlag

Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.

Handlemuligheder

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2022 kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget som den foreligger, hvorefter den sendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

 

Høringssvar forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde inden udgangen af 1. kvartal 2022, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig godkendelse.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden 2022 lever op til lovens krav, samt at den er i overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt

Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2022 principgodkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen                                     indstiller,                       

  1. at Udvalget principgodkender Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.
  2. at Kvalitetsstandarden sendes i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

 

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. december 2021:

Fraværende: 

At 1 og 2 - Godkendt.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at Ældrerådet drøfter og tager stilling til afgivelse af høringssvar/godkender udarbejdet forslag til høringssvar fra medlemmerne.

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Tilrettet høringssvar sendes til Ældrerådet med mulighed for, at rådets medlemmer kan komme med ændringer til formanden senest tirsdag den 1. februar 2022.



5. Forberedelse til mødet med virksomhedsledere om bruger- og pårørenderåd (B)

Beslutning

Ældrerådet ønsker at drøfte følgende emner og punkter:

  • Forventninger til observatørrollen
  • Samarbejdet
  • Fremme involvering og viden
  • Anerkendelse af at der er pligt til at involvere bruger og pårørende og værdien heraf
  • At der arbejdes for, at der bliver bruger og pårørenderåd i alle plejecenter og aktivitetscentre.

Fra Ældrerådet deltager:  Alf, Sonja, Birgit, Abdel, Annette, Berit, Mogens, Ingelise, Henning, Tonny og Johnny.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Ældrerådet holder møde med virksomhedslederne om bruger- og pårørenderåd den 25/2 - 2022 kl. 12.00 - 14.00. Som led i forberedelsen til mødet drøfter Ældrerådet, hvad de ønsker at tale med  virksomhedslederne om. Hvem fra Ældrerådet deltager.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at Ældrerådet drøfter emner og punkter som rådet ønsker at drøfte med virksomhedslederne. 

 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Ældrerådet ønsker at drøfte følgende emner og punkter:

  • Forventninger til observatørrollen
  • Samarbejdet
  • Fremme involvering og viden
  • Anerkendelse af at der er pligt til at involvere bruger og pårørende og værdien heraf
  • At der arbejdes for, at der bliver bruger og pårørenderåd i alle plejecenter og aktivitetscentre.

Fra Ældrerådet deltager:  Alf, Sonja, Birgit, Abdel, Annette, Berit, Mogens, Ingelise, Henning, Tonny og Johnny.


6. Nyvalg til Omsorg-, pleje- aktiveringsarbejdsgruppen (B)

Beslutning

Sonja ønsker at udtræde af aktivitetsarbejdsgruppen. Der mangler også en repræsentant til økonomi- og budgetarbejdsgruppen og hjemmesidearbejdsgruppen. Udpegning til disse arbejdsgrupper udsættes til mødet i februar 2022.

Kompetence

Slagelse Ældreråd.

Beslutningstema

Ældrerådet skal udpege en nyt medlem til Omsorg-, pleje og aktiveringsarbejdsgruppen, idet Per ønsker at udtræde af gruppen.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at der udpeges et nyt medlem til Omsorg-, pleje og aktiveringsarbejdsgruppen. 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Sonja ønsker at udtræde af aktivitetsarbejdsgruppen. Der mangler også en repræsentant til økonomi- og budgetarbejdsgruppen og hjemmesidearbejdsgruppen. Udpegning til disse arbejdsgrupper udsættes til mødet i februar 2022.


7. Økonomi herunder budgetoplæg (D)

Beslutning

Sagen afventer yderligere oplysninger til mødet i februar.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Formanden har udsendt en mail den 4. januar 2022 med et oplæg om økonomien til drøftelse på  mødet. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at budgetoplæg drøftes.

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Sagen afventer yderligere oplysninger til mødet i februar.


8. Aktivitetskalenderen (D)

Beslutning

Aktivitetsarbejdsgruppen har holdt et møde og lavet et første idéudkast til aktiviteterne i 2022:

Februar: Arbejde med Ældrerådsbrochure.

Marts: Dialogmøde med politiske udvalg

Marts: Nye Ældrerådsmedlemmer på kursus i Ringsted

Marts: Konference for nye Ældrerådsmedlemmer

Maj: Repræsentantskabsmøde

August: Studietur

Oktober: Evt. temamøde

November: Erindringsbal Musholm

Idéoplægget blev drøftet og aktivitetsarbejdsgruppen orienterer løbende Ældrerådet.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Ældrerådet drøfter de foreløbige aktiviteter for 2022.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller

  1.  at aktivitetskalenderen 2022 drøftes. 

 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Aktivitetsarbejdsgruppen har holdt et møde og lavet et første idéudkast til aktiviteterne i 2022:

Februar: Arbejde med Ældrerådsbrochure.

Marts: Dialogmøde med politiske udvalg

Marts: Nye Ældrerådsmedlemmer på kursus i Ringsted

Marts: Konference for nye Ældrerådsmedlemmer

Maj: Repræsentantskabsmøde

August: Studietur

Oktober: Evt. temamøde

November: Erindringsbal Musholm

Idéoplægget blev drøftet og aktivitetsarbejdsgruppen orienterer løbende Ældrerådet.


9. Orientering fra formanden (O)

Beslutning

Der blev yderligere orienteret om:

Ældrerådet takker for henvendelsen fra Pårørendeforeningen og vender tilbage på et senere tidspunkt, når der er overblik over økonomien. 

Sonja har meddelt, at hun ønske at udtræde af aktivitetsarbejdsgruppen.

Tonny bestiller navneskilte til Ældrerådet.

Tonny rundsender E-avisen Sjællandske Tidende til dem som ønsker dette.

Konference om fremtidens ældrepleje udfordringer og løsninger den 15. marts 2022. Ældrerådet deltager med Alf, Sonja og Tonny.

Tonny har holdt møde med udvalgsformanden for Seniorudvalget og drøftet fremtidens pejlemærker.

Tonny orienterede om, at han har startet en dialog med Borgmesteren om muligheden for overførsel af ubrugte midler fra 2021.

Orienteringen blev taget til efterretning. 

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Formanden for Ældrerådet orienterer om aktuelle sager:

  • Henvendelse fra Pårørendeforeningen demens om samarbejde i 2022, 1 foredrag, samt fortsat samarbejde vedrørende erindringsballet 2022.
  • Per har ønsket at udtræde af OPA arbejdsgruppen.
  • Sonja har ønsket at afholde orlov fra aktivitetsarbejdsgruppen, foreløbigt i 3 måneder.
  • Ældrerådet skal beslutte om der ønskes indkøb af navneskilte.
  • Kursus for formand og næstformand den 21. marts 2022.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning.

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Der blev yderligere orienteret om:

Ældrerådet takker for henvendelsen fra Pårørendeforeningen og vender tilbage på et senere tidspunkt, når der er overblik over økonomien. 

Sonja har meddelt, at hun ønske at udtræde af aktivitetsarbejdsgruppen.

Tonny bestiller navneskilte til Ældrerådet.

Tonny rundsender E-avisen Sjællandske Tidende til dem som ønsker dette.

Konference om fremtidens ældrepleje udfordringer og løsninger den 15. marts 2022. Ældrerådet deltager med Alf, Sonja og Tonny.

Tonny har holdt møde med udvalgsformanden for Seniorudvalget og drøftet fremtidens pejlemærker.

Tonny orienterede om, at han har startet en dialog med Borgmesteren om muligheden for overførsel af ubrugte midler fra 2021.

Orienteringen blev taget til efterretning. 


10. Orientering fra arbejdsgrupperne (O)

Beslutning

TPLM: Alf er valgt som tovholder. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 19. januar 2022 og her blev drøftet arbejdsopgaver. Det blev besluttet, at arbejdsgruppen vil følge de politiske dagsordener. Arbejdsgruppen vil mødes ugen efter de politiske udvalgsmøder.

APR: Ingelise er valgt som tovholder. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 20. januar 2022 og her blev drøftet visioner og holdninger.  Det er aftalt, at arbejdsgruppen holder møde fra gang til gang.

Hjemmesidearbejdsgruppen holder møde den 14. februar 2022 og her vælges tovholder. 

Det kommunale kostråd afventer valg af tovholder.

OPA: Berit er valgt som tovholder. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 19. januar 2022 og her blev drøftet procedure for høringssvar og arbejdet med et konkret høringssvar.

SFK: Annette er valgt som tovholder og Tonny som sekretær. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 20. januar 2022 og drøftet arbejdsform med fokus på aktivitetscentre, kan/skal opgaver samt åbning af budgettet. 

ØBA: Holder møde den 2. februar 2022 og aftaler på mødet hvem, som blive tovholder.

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres fra arbejdsgrupperne.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

TPLM: Alf er valgt som tovholder. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 19. januar 2022 og her blev drøftet arbejdsopgaver. Det blev besluttet, at arbejdsgruppen vil følge de politiske dagsordener. Arbejdsgruppen vil mødes ugen efter de politiske udvalgsmøder.

APR: Ingelise er valgt som tovholder. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 20. januar 2022 og her blev drøftet visioner og holdninger.  Det er aftalt, at arbejdsgruppen holder møde fra gang til gang.

Hjemmesidearbejdsgruppen holder møde den 14. februar 2022 og her vælges tovholder. 

Det kommunale kostråd afventer valg af tovholder.

OPA: Berit er valgt som tovholder. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 19. januar 2022 og her blev drøftet procedure for høringssvar og arbejdet med et konkret høringssvar.

SFK: Annette er valgt som tovholder og Tonny som sekretær. Arbejdsgruppen har holdt det første møde den 20. januar 2022 og drøftet arbejdsform med fokus på aktivitetscentre, kan/skal opgaver samt åbning af budgettet. 

ØBA: Holder møde den 2. februar 2022 og aftaler på mødet hvem, som blive tovholder.

Orienteringen blev taget til efterretning.


11. Orientering fra deltagelse i temamøder (O)

Beslutning

Ingen temamøder er afholdt.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres fra medlemmer, der har deltaget i temamøder og lignende.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning. 

 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet
Ingen temamøder er afholdt.

12. Orientering fra bruger/pårørenderåd og afklaring af 2 pladser (B)

Beslutning

At 1 – Orienteringen blev taget til efterretning.

Annette har været til brugerrådsmøde på Kongehavecentret den 11. januar 2022.

Alf har været til møde i bruger- og pårørenderåd på Plejecenter Lützensvej den 19. januar 2022. Der holdes årsmøde den 6. april 2022 og her skal vælges nye medlemmer.

Sonja har været til generalforsamling 10. januar 2022 i Teglværksparken.

At 2 - Godkendt.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Observatørerne orienterer.

Der er to pladser som observatører på hhv. Kr. Stillinge plejecenter og Plejecenter Smedegade som afventer endelig fordeling.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning.
  2. at fordeling af de to observatørpladser på hhv. Kr. Stillinge plejecenter og Plejecenter Smedegade afklares endeligt på mødet den 22. februar 2022. 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

At 1 – Orienteringen blev taget til efterretning.

Annette har været til brugerrådsmøde på Kongehavecentret den 11. januar 2022.

Alf har været til møde i bruger- og pårørenderåd på Plejecenter Lützensvej den 19. januar 2022. Der holdes årsmøde den 6. april 2022 og her skal vælges nye medlemmer.

Sonja har været til generalforsamling 10. januar 2022 i Teglværksparken.

At 2 - Godkendt.


13. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Beslutning

Der holdes møde i Regionsældrerådet den 26. januar 2021.

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning.

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Der holdes møde i Regionsældrerådet den 26. januar 2021.

Orienteringen blev taget til efterretning.


14. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Beslutning

Formanden har sendt kode med login til Danske Ældreråds hjemmeside til Ældrerådet.

Orienteringen taget til efterretning.

Kompetence

Slagelse Ældreråd.

Beslutningstema

Der orienteres fra Danske Ældreråd.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Formanden har sendt kode med login til Danske Ældreråds hjemmeside til Ældrerådet.

Orienteringen taget til efterretning.


15. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

Der var ingen dagsorden at gennemgå.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden ønsker Ældrerådet at afgive høringssvar eller drøfte med udvalgene.

Baggrund

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

  1. at fagudvalgenes dagsordener gennemgås og at det besluttes til hvilke punkter, der ønskes at afgive høringssvar eller hvor der ønskes, at der rejses spørgsmål til valgene.

     

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Der var ingen dagsorden at gennemgå.


16. Valg af ny næstformand (B)

Beslutning

Mogens Nellemann Hansen stiller op som næstformand og blev valgt. 

Kompetence

Slagelse Ældreråd.

Beslutningstema

Vibeke Toft Müller udtræder af Ældrerådet pr. 22. januar 2022. Ældrerådet skal derfor vælge ny næstformand.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at Ældrerådet vælger en næstformand

 

 

 

 

 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Mogens Nellemann Hansen stiller op som næstformand og blev valgt. 


17. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

Der er ingen pressemeddelelser. 

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at Ældrerådet drøfter og beslutter, om der er sager, der skal udsendes som pressemeddelelse.

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Der er ingen pressemeddelelser. 


18. Næste møde (B)

Beslutning

Næste møde holdes på Blomstergården.  

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Næste møde er den 22. februar 2022 kl. 9.00.

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 8. februar 2022.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

  1. at det besluttes, hvor mødet skal afholdes. 

 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Næste møde holdes på Blomstergården.  


19. Eventuelt (O)

Beslutning

Berit deltager i Ældresagens bestyrelsesmøder. Berit inviteres til møder med Forebyggelseskonsulenter og frivillige foreninger.

Nyt bookingsystem for bookning af lokaler på bibliotekerne.

Birgit deltager i møder i Højskolegruppe på Aktivitetscentret Midgård.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Har alle deltagere fået mail fra Danske Ældreråd vedr. kursus den 3. marts 2022. 

Sagens forløb

25-01-2022 Ældrerådet

Berit deltager i Ældresagens bestyrelsesmøder. Berit inviteres til møder med Forebyggelseskonsulenter og frivillige foreninger.

Nyt bookingsystem for bookning af lokaler på bibliotekerne.

Birgit deltager i møder i Højskolegruppe på Aktivitetscentret Midgård.