At 1 - Sundheds- og Ældrechefen har svaret på Ældrerådets spørgsmål på mail den 27. marts 2022 og Ældrerådet tog orienteringen til efterretning:
Spørgsmål 1 og 2: Slagelse News skriver i en artikel den 17. oktober 2020 at Slagelse Kommune har modtaget et tilskud på 4,6 millioner kroner til projektet “Et godt sted at være – tæt på med hjerne og hjerte”, der over det næste års tid skal hjælpe til at forebygge sygefravær i hjemmeplejen. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Hvilke resultater kom der ud af projektet. (årsag til sygefravær, andet fravær, medarbejder flow, mm.) (reduktion af fravær). Er Slagelse stadig den kommune i landet med det højeste sygefravær.
Svar: Et godt sted at være: Vi er ikke færdige med projektet, evalueringen skal vi i gang med. Det er et projekt, hvor vi har haft mentalisering på dagsordenen, og et kursus medarbejderne har været rigtig glade for. Projektet handler om at forebygge sygefravær – også på den lange bane, ved at klæde medarbejderne på til relationsarbejdet, men også med indsatser ift. at undgå nedslidning. De resultater kan man ikke nødvendigvis høste på 1 ½ år. Det er en kultur- og læringsforandring vi har igangsat. Jeg ved ikke om der er kommet nye tal på sygefravær på tværs af kommunerne. Typisk er det ikke helt nye data.
Spørgsmål 3: Hvordan arbejdes der i Slagelse kommune (både hjemmepleje og plejehjem) med rehabiliteringsindsatsen jvf. servicelovens §83a.
Svar: Rehabilitering: I hjemmeplejen visiterer myndighed til 83 a, når borgere ansøger om hjælp jf. lovtekst.
Hjemmeterapeuten tager ud til borgerne og vurderer situationen og sætter i samarbejde med borgeren mål for indsatsen. Der lægges en plan, som kan være mangfoldig. Det kan være hjælpemidler der skal implementeres, træning der iværksættes, plejen der skal gøre noget, hjemmeterapeuten der kommer over en periode.
Aftalen er, at perioden typisk er maksimalt 12 uger, men i særlige tilfælde kan det godt vare over længere tid, hvis det fagligt vurderes relevant. Den tværfaglige koordinering sker ofte i samarbejde med plejen, men kan også ske i samråd med øvrige samarbejdspartnere der kan være på sagen. På de ugentlige holdmøder kan sagerne bringes op til drøftelse/koordinering, når det er nødvendigt.
Dertil så kan plejen sætte indsatser i gang alene eller sammen med hjemmeterapeuterne på igangværende sager. Hjemmeplejen kan til disse formål anvende midlerne fra bedre bemanding.
- Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83, stk. 1. Vurderingen skal være individuel og konkret og tage udgangspunkt i modtagerens ressourcer og behov.
- Stk. 2.
Rehabiliteringsforløbet, jf. stk. 1, skal tilrettelægges og udføres helhedsorienteret og tværfagligt. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte individuelle mål for rehabiliteringsforløbet i samarbejde med den enkelte modtager af forløbet.
- Stk. 3.
De fastsatte mål og tidsrammen for rehabiliteringsforløbet skal indgå i en samlet beskrivelse af forløbet. Er der under rehabiliteringsforløbet behov for at ændre i målene, skal dette ske i samarbejde med modtageren.
- Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde modtageren af et rehabiliteringsforløb den nødvendige hjælp og støtte under forløbet med henblik på at nå de fastsatte mål, jf. stk. 2. Hjælpen og støtten skal løbende tilpasses udviklingen i modtagerens funktionsevne. Hvis modtageren ikke gennemfører et rehabiliteringsforløb, skal kommunalbestyrelsen vurdere modtagerens behov for hjælp efter § 83, jf. § 83, stk. 6.
I forhold til plejecentrene.
”Kommunen skal tilbyde borgere med nedsat funktionsevne et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb, hvis det kan forbedre borgerens funktionsevne – og dermed nedsætte behovet for hjælp, omsorg og pleje”.
På plejecentrene modtager vi borgere der har et betydeligt behov for ydelser efter Servicelovens § 83. Flere af borgerne har i hjemmeplejen været visiteret til et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a, men har ikke kunne profitere af ydelsen, så funktionsniveauet ikke er set hævet.
Ved indflytning på plejecentrene afholdes indflytningssamtale, hvor centersygeplejersken, der har myndighedsansvaret, efterfølgende visiterer til ydelser efter Serviceloven og Sundhedsloven. Visitationen evalueres løbende.
I indflytningssamtalen kan følgende være deltagende, pårørende, centersygeplejerske, ergoterapeut, diætist, social- og sundhedsassistent, Social- og sundhedshjælper og demensnøgleperson. Sammensætningen imødekommer en tværfaglig vurdering af behov for rehabilitering efter Servicelovens § 83a.
Spørgsmål 4: Status på afprøvning af Buurtzorgmodellen - hvor mange steder er der igangsat prøvehandlinger.
Svar: Vi har netop haft en sag til vores udvalg. Jeg har ikke så meget mere nyt at tilføje til den sag. Vi arbejder ud fra et fokus på, at medarbejdernes kompetencer skal bringes i spil, og efter at visitationen ikke længere har tid til at være meget ude hos borgerne, så er det hjælpernes observationer og vejledninger der i høj grad bringes i spil -også på holdmøderne. Vi forsøger at få øje på alle de muligheder vi har for at frisætte inden for de rammer, der er givet os.
I næste uge skal vi til Faxe (10 stk.) for at blive inspireret. Hvis Ældrerådet er interesseret, så kan nogle ledere og medarbejdere fra hjemmeplejen komme og fortælle om deres arbejde.
Spørgsmål 5: Friplejehjem byggeri i Slagelse – Er det gået i gang og skal der stadig bygges 2 friplejehjem.
Svar: Det er fortsat meningen, at der skal bygges to friplejehjem i Slagelse by.
Et som drives af OK- Fonden og PFA og et som drives af Danske Diakonhjem.
Det plejecenter som skal drives af OK- Fonden er i gang med at blive bygget. Jeg er blevet bekendt med, at dato for indflytning er blevet rykket flere gange. Det sidste som jeg har læst er, at det nu forventes færdigt i sommeren 2024, men det mangler jeg at få endeligt afklaret.
Det andet friplejehjem er der endnu ikke dato på for hverken opstart af byggeri eller for indflytning.
Spørgsmål 6: Byrådet har den 28. februar 2022 vedtaget ”Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer m.fl.” Er der sket ændringer, som Ældrerådet skal være opmærksom på”.
Svar: Ændringerne handler alene om, at byrådspolitikere ved fravær af anden årsag en sygdom (inkl. barsel) mister deres vederlag ved en fraværsperiode på mere end 2 på hinanden følgende møder.
Der køres fortsat til lav takst. Taksten (som er skatterådets) er på vej til at blive reguleret fra centralt hold for at afspejle de reelle udgifter – har jeg læst i en avis.
Spørgsmål 7: Den kommunale akutfunktion er en del af den af den kommunale hjemmesygepleje. Tidligere havde vi et Akut-team. Hvordan er den kommunale akutfunktion organiseret nu.
Svar: Den kommunale akutfunktion er nu en integreret del af hjemmesygeplejen. Det betyder, at det er de sygeplejersker som kender borgerne som også varetager de akutte funktioner hos borgerne. Når de praktiserende læger eller sygehuspersonalet kontakter akutsygeplejen, så er der stor chance for, at de kan tale med en sygeplejerske som kender borgeren.