At 1: Sundheds- og Ældrechefen har svaret på Ældrerådets spørgsmål på mail den 27. maj 2022 og Ældrerådet tog orienteringen til efterretning. Ældrerådet ønsker forsat afklaring på spørgsmål 1, i det Ældrerådet mener at serviceloven også gælder for beboerne på plejecentrene.
Spørgsmål 1:Hvordan kan det være, at der i Tilsynsrapporterne fra kommunale tilsyn på plejehjem 2021 er skrevet at Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp m.v. er gældende for beboere i plejeboliger, når Sundheds- og Ældrechefen på et tidligere møde i Ældrerådet har benægtet dette?
Sundheds- og Ældrechefens svar: Det er korrekt, at der i Tilsynsrapporterne står:
Kvalitetsstandarder På Slagelse Kommunes hjemmeside findes opdateret kvalitetsstandard. Det er Tilsynets vurdering, at indholdet i denne samlede kvalitetsstandard er dækkende for lovmæssige krav til disse. Kvalitetsstandarderne vurderes kendt af leder og medarbejdere. Kvalitetsstandard Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygedagpenge. Godkendt den 2. marts 2021 i Forebyggelse- og Seniorudvalget. 2021
Dog er disse kvalitetsstandarder for personlig pleje og praktisk hjælp gældende for hjemmeplejen.
De bliver hvert år godkendt af fagudvalget.
Jeg kan ikke forklare hvordan det kan være, at tilsynet spørger ind til disse på plejecentrene.
Dog kan jeg fortælle, at vi kommer til at revidere forskellige politiker og handleplaner i efteråret 2022, som konsekvens af de kommende besparelser. Der inviterer vi igen Ældrerådet med til at revidere Demenshandleplan og Værdighedspolitikken og eventuel andre som skal revideres.
Spørgsmål 2:Hvordan kan det være at det ikke er alle plejehjem, der har Tilsynsrapporterne fra 2021 synlige på hjemmesiden?
Sundheds- og Ældrechefens svar: Tak for orienteringen.
Tilsynsrapporterne skal være tilgængelige på plejecentrenes hjemmeside. Er de ikke det, så skal det rettes.
Jeg har bedt alle virksomhedslederne om at sikre, at Tilsynsrapporterne er offentliggjorte på plejecentrenes hjemmeside.
Spørgsmål 3: Er der mulighed for at finde en måde, hvor Ældrerådet kan blive orienteret om eventuelle problemer på ældreområdet således at disse ikke først skal erfares gennem pressen?
Sundheds- og Ældrechefens svar: Jeg er helt enig i, at det optimale er hvis Ældrerådet er orienteret om problemstillinger inden de kommer i pressen.
Jeg har forsøgt at sende mails til både Ældreråd og fagudvalg, hvis jeg vidste at der kommer noget i pressen.
Dog er det ikke altid, at jeg ved når der kommer noget i pressen.
Jeg er åben for andre muligheder, da jeg sagtens kan forstå jeres behov for at være orienteret, dog har jeg ikke fundet andre løsninger.