Ældrerådet – Referat – 28. februar 2023



1. Valg af ordstyrer (B)

Beslutning

Karin er valgt som ordstyrer

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Ordstyrerollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerollen fordeler sig således: 

28. februar: Karin

28. marts: Solveig

25. april: Leif

30. maj: Annette

20. juni: Per

29. august: Ingelise 

26. september: Mogens

31. oktober: Berit

28. november: Abdel

19. december: Alf

2024:  Birgit, Johnny 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at orienteringen tages til efterretning.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt

Tonny foreslår, at orientering fra centerchefen fremover starter med et punkt uden for referat, hvor der kan drøftes emner og opgaver, der er i støbeskeen.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Godkendelse af dagsorden. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1.     at dagsorden godkendes.

3. Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

Orientering fra konstitueret sundheds- og ældrechef

Ny områdeleder for Forebyggelse og Aktivitetscentre

Leif Staal Andersen er ansat som ny områdeleder for Forebyggelse og Aktivitetscentre. Han får base hos Forebyggelse i Sundhedshuset i Slagelse.

Leif skal ikke have opsyn med de brugerdrevne aktivitetshuse.

Lokaler i aktivitetshusene kan bookes i kommunens bookingportal.

Svar på spørgsmål fra Ældrerådet

Spørgsmål 1:Socialudvalgets referat at 1. februar 2023, pkt. 9. Rosenkildevej 87-89 Botilbud

Der er 39 borgere, der skal flyttes, heraf 12 borgere som af Myndighed er vurderet i målgruppen for en plejebolig. En nærmere orientering om sagen ønskes.

Visitationen har vurderet 10 ud af de 12 borgere. Aktuelt afventer supplerende oplysninger fra CHP for at kunne vurdere de (sidste) 2 uafklarede borgere.

De 10 borgere, der er vurderet:

  • Der er 7 borgere, der opfylder plejekriterier for en plejebolig
  • Der er 1 borger, som er i grænsefladen for at opfylde plejekriterier for en plejebolig
  • Der er 1 borger, der afventer demensudredning, men opfylder kriterier for enten en ældre- eller plejebolig
  • Der er 1 borger, som opfylder kriterierne for en ældrebolig.

CHP er i kontakt med borgerne og deres netværk (værger og pårørende) på Rosenkildevej. Hvorvidt borgerne ønsker at blive i Slagelse Kommune, er uvist, da borgeren med en plejeboligvisitation kan vælge at søge udenbys / evt. friplejehjem. Alle 12 borgere er ”Slagelse-borgere”, så vi har betalingsforpligtelsen på det mellemkommunale område.   

Spørgsmål 2: Fællestræning for borgere - TAF – projektet – hvordan er det organiseret og hvor længe har det kørt?

Ældrerådet fik ved sidste møde orientering om WIPP, som nu hedder TAF, og som har været en del af Slagelse Kommunes tilbud siden 2016, hvor det i starten var under udvikling frem til nu, hvor det er i drift.

TAF er organiseret hos forebyggelseskonsulenterne og aktivitetscentrene i samarbejde med boligforeninger og frivillige. Det er en medarbejder i forebyggelse, der rekrutterer deltagere, frivillige og laver aftaler om lokaler. 

Aktuelt planlægges et lokalt træningsfællesskab i Kirke Stillinge.

Spørgsmål 3: Hvordan ser det ud med brandsikringen på plejecentrene?

På plejecentrene er der for de flestes vedkommende enten styr på det eller mindre, men selvklart prioriterede og væsentlige ting i proces. Møllebakken har fx fået et påbud om, at der står ting på gangene, som de har løst. 

Plejecenter Smedegade og Kirke Stillinge har også fået påbud, men begge centre er i gang med at udbedre det. Therese følger op på brandsikkerhed på Plejecenter Smedegad

Ingelise bemærker, at det er udfordrende, at gangene bliver tomme uden pyntning pga. brandsikkerhed, da gangene kommer til at virke meget sterilt. På Solbakken er det løst ved at udvalgte genstande er sprøjtet med brandsikret væske for at få muligheden for at pynte op og gøre det hjemligt.

Der er spørgsmål om brandøvelser på plejecentre, og Alf orienterer om, at der er beredskabsøvelser to gange om året.

Spørgsmål 4: Det brev der blev sendt ud til borgere ang. ændring af bevilliget hjælp til rengøring hver 3. uge pr. 1. januar, er der nogen, der har regeret på, at de ikke ville få den rengøring, de plejede?

Ja, der er borgere, der har reageret. Nogle borgere har reageret ved skriftlig henvendelse, hvor andre borgere har ringet til visitator. Vi kan ikke give et antal på, hvor mange borgere der samlet (skriftligt eller telefonisk) har reageret, men der er flere borgere, der har ringet sammenholdt med antallet, der har skrevet. Borgerens bemærkninger, der er givet til visitator enten i skriftlig form eller ved telefonisk henvendelse, bliver journaliseret/noteret og indgår som partshøring. Visitatoren træffer herefter afgørelse ud fra konkret individuel vurdering af borgers forhold/behov. Afgørelsen indeholder de oplysninger, der lægges til grund for afgørelsen samt en begrundelse og klagevejledning.  

Der er 2.500 sager, der skal gennemgås. 

Hvis borgeren ikke gør brug af deres partshøring, går de tilbage til tidligere visitering, indtil de revisiteres.

Øvrige ændringer i plejen, der ikke har sammenhæng med den konkrete sag, sker ved en revisiitation, som kan foregå pr. telefon.

 

Spørgsmål 5: Er der indledt partshøring? Hvis en borger henvender sig og klager over, at hun/han ikke får den rengøring, som de plejer, vil det så blive taget op til ny vurdering?

Når en borger klager over sin afgørelse, skal Visitationen revurdere afgørelsen:

a) I de tilfælde, hvor borgeren i sin klage ikke tilfører sagen ”nye oplysninger” og vores afgørelse bygger på opdaterede oplysninger, som borgeren jo er oplyst om og dermed bekendt med i den afgørelse, som han/hun har modtaget – så vil Visitationen fastholde afgørelsen og fremsende den til klagebehandling og afgørelse i Ankestyrelsen.

b) I andre tilfælde og afhængig af, hvad ”klagen fra borger belyser”, vil revurderingen ske ved, at Visitationen enten ringer til borger eller kommer på visitationsbesøg i hjemmet. Herefter træffes ny afgørelse med begrundelse og klagevejledning. Den nye afgørelse ændrer nødvendigvis ikke resultatet og udfaldet af den første afgørelse, der blev klaget over. Hvis borger fastholder sin klage, sendes sagen til behandling og afgørelse i Ankestyrelsen.

Spørgsmål 6: På baggrund af de seneste verserende sager angående borgere, der er gået fra plejecentrene, UTH sager, kunne det være interessant at høre, hvor mange UTH-indberetninger, der har været fra plejecentrene de sidste 6 måneder, og hvad der er blevet gjort på plejecentrene for at undgå disse kedelige hændelser.

UTH-indberetningerne går ind til vores risikomannager, som følger op på, om der er UTH'er, der skal laves læringsgennemgang på. En gang årligt laves en årlig status. 

Vi har aktuelt ikke optalt for de seneste 6 måneder. Der er ikke en overskrift i UTH-systemet, der hedder 'Borger går fra plejecenteret', så disse UTH'er lægges under den overskrift, der for situationen giver mening. Det er derfor ikke muligt at trække en specifik statistik over UTH'er på borgere, der er gået fra plejecentre.

Plejecentrene har iværksat gennemgang af de lokale instrukser og dialoger om emnet, herunder:

  • et blik på om udgange m.m. har forhold, der ikke inviterer til at gå – uden at vi samtidig spærrer borgerne inde
  • Dialog om, hvordan borgere med tendens til at gå identificeres
  • Udarbejdelse af handleplaner for borgere med tendens til at gå, her er pårørende også inddraget
  • Fokus på at indberette UTH.

Dette er på vej:

  • En ensretning fa instruksen, når borger forlader plejecenter
  • Opdatering/oplæring i brugen af GPS ure
  • I den kommende demensindsats indgår kompetenceudvikling af personalet.

Tonny gør opmærksom på, at Quistgården har et system, der giver besked, når en dør åbnes, og at de teknologiske muligheder med fordel kan undersøges. Hvis det handler om for lidt bemanding som følge af besparelser, børpolitikkerne tage stilling til, hvordan vi løser den udfordring.

Therese bemærker, at plejecentrene ikke oplever en stigning i antal borgere, der går fra plejecentrene, efter besparelserne.

Spørgsmål 7: Seniorudvalgets møde den 7. februar - Punkt 4 - Fremtidig demensindsats. Beslutning: Godkendt med bemærkning om at kørsel til daghjem både er til og fra daghjemmet. Samt en bemærkning om at det ønskes afdækket, om samarbejde med eksisterende kørselsordninger vil være en fordel.

Hvilken betydning får ovenstående beslutning mht. til igangsætning af anden og bedre kørselsordning for demente til og fra daghjem? Bliver der tale om forsinkelse?

Hvilke andre eksisterende kørselsordninger har udvalget i tankerne?

Skal sagen efter endt afdækning igen behandles i udvalget?

Ordningen starter den 9. marts 2023, og VIKINGBUS er valgt til at varetage kørselsordningen. Selskabet er valgt, fordi de i højere grad en Movia og Flextrafik kan sikre kendte chauffører og dermed større tryghed for borgerne.

Visitationen er i gang med den borgerrettede kommunikation (information til borgerne / de pårørende) og til ledere og medarbejdere i de to daghjem (Amaliehaven og Havestuen).

Taksten 2023: Borgers egenbetaling for kørsel til og fra er 50,25 kr.

Politikerne ønskede at få undersøgt, om fx Movia og Flextrafik var en mulighed. Sagen skal ikke forelægges igen, og politikerne er orienteret om emnet. 

Præsentation af ny direktør Margrethe Kusk Petersen

Margrethe er startet 1. februar. Hun har stor erfaring fra social- og omsorgsområdet - både i drift og ledelse.

Margrethe fortalte om sine tanker om ældreområdet, og der var debat om bestyrelser, plejehjemsråd og brugerråd på plejecentre.

 

Kompetence

 

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Direktør Margrethe Kusk Pedersen deltager under punktet.

Orientering ved konstitueret sundheds- og ældrechef Therese Gjerde Corfix.

Fra Ældrerådet er der rejst ønske til orientering om:

Spørgsmål 1:Socialudvalgets referat at 1. februar 2023, pkt. 9. Rosenkildevej 87-89 Botilbud

Spørgsmål 2: Fællestræning for borgere - TAF – projektet – hvordan er det organiseret og hvor længe har det kørt?

Spørgsmål 3: Hvordan ser det ud med brandsikringen på plejecentrene?

Spørgsmål 4: Det brev der blev sendt ud til borgere ang. ændring af bevilliget hjælp til rengøring hver 3. uge pr. 1. januar, er der nogen, der har regeret på, at de ikke ville få den rengøring, de plejede?

Spørgsmål 5: Er der indledt partshøring? Hvis en borger henvender sig og klager over, at hun/han ikke får den rengøring, som de plejer, vil det så blive taget op til ny vurdering?

Spørgsmål 6: På baggrund af de seneste verserende sager angående borgere, der er gået fra plejecentrene, UTH sager, kunne det være interessant at høre, hvor mange UTH-indberetninger, der har været fra plejecentrene de sidste 6 måneder, og hvad der er blevet gjort på plejecentrene for at undgå disse kedelige hændelser.

Spørgsmål 7: Seniorudvalgets møde den 7. februar - Punkt 4 - Fremtidig demensindsats.

Beslutning: Godkendt med bemærkning om at kørsel til daghjem både er til og fra daghjemmet. Samt en bemærkning om at det ønskes afdækket, om samarbejde med eksisterende kørselsordninger vil være en fordel.

Hvilken betydning får ovenstående beslutning mht. til igangsætning af anden og bedre kørselsordning for demente til og fra daghjem? Bliver der tale om forsinkelse?

Hvilke andre eksisterende kørselsordninger har udvalget i tankerne?

Skal sagen efter endt afdækning igen behandles i udvalget?

 

Indstilling  

 

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning


4. Aktivitetskalenderen/budget (B)

Beslutning

7. marts - Dialogmøde med Seniorudvalget. Spørgsmål til mødet sendes senest den 14. februar til formanden (der er afsat 2 timer)

- Alle medlemmer af Ældrerådet deltager i mødet.

8. marts - Temadag i Ringsted med Danske Ældreråd

- Tonny har meldt afbud.

21. marts - Regionældrerådet temadag

- Indbydelse kommer i uge 10

- Der er plads til 6 deltagere. Pladserne fordeles ved lodtrækning.

3.-4. maj - Repræsentantskabsmøde og konference i Danske Ældreråd

- Per deltager kun i konferencen (den 4. maj)

- Anette, Henning og Leif deltager ikke.

30. september - Ældredag

August - Studietur for Ældrerådet. Evt. et par dage i uge 34

 

Regnskab 2022

Birgit har gennemgået regnskab 2022.

Der er et mindre overskud, som overføres til 2023.

Regnskabet er godkendt i økonomiarbejdsgruppen.

 Budget 2023

Birgit gennemgår budget 2023.

Der er en opmærksomhed på, at de generelle prisstigninger kan betyde øgede udgifter. 

Der er opmærksomhed på, at medlemmer af Ældrerådet vurderer relevansen af diverse temadage og kurser, så budgettet bruges på bedst mulige måde. Ny viden fra kurser skal viderebringes til resten af rådet og sættes i spil i praksis.

Der er enighed om, at billetprisen til Ældredagen kan stige til fx 100 kr.

Det besluttes, at gaveregulativet bibeholdes.

Forslag om et arrangement i slutningen af året, hvor økonomiarbejdsgruppen ved, hvor mange midler der er til rådighed. Det kan arrangeres umiddelbart efter Ældredagen.

Der er kommet en uofficiel henvendelse fra Bente Nørgaard om tilskud til Bal på Mindernes Allé, som der skal tages beslutning om på et senere tidspunkt.

Kompetence

 

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte om der skal tilføjes nye aktiviteter til 2023.

På nuværende tidspunkt er følgende besluttet for 2023:

1. februar - Dialogmøde med formænd og næstformænd i Danske Ældreråd.

8. februar - Besøg hos 1818 (fælles telefonisk indgang til lægevagt, skadestue og psykiatrisk akutmodtagelse) kl. 13-15.

Præhospital Center, Ringstedgade 61, 14 etage, 4700 Næstved. Lokale Storebælt.

7. marts - Dialogmøde med Seniorudvalget.  Spørgsmål til mødet sendes senest den 14. februar til formanden (der er afsat 2 timer)

8. marts - Temadag i Ringsted med Danske Ældreråd

21. marts - Regionældrerådet temadag

3.-4. maj - Repræsentantskabsmøde og konference i Danske Ældreråd

30. september - Ældredag. 

August - Studietur for Ældrerådet. Evt. et par dage i uge 34

 

Indstilling

 

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at aktivitetskalenderen 2023 drøftes og budgettet gennemgås

5. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

Tonny refererer til Byrådsmøde den 27. februar:

  • Hjælpemiddelfrister kommer i høring i Ældrerådet

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden ønsker Ældrerådet at afgive høringssvar eller drøfte med udvalgene.

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at fagudvalgenes dagsordener gennemgås og at det besluttes til hvilke punkter, der ønskes at afgive høringssvar eller hvor der ønskes, at der rejses spørgsmål til udvalgene.

6. Beslutning om arbejdsopgave for Hjemmesidegruppen (B)

Beslutning

Siden 'Høringssvar' ændres til 'Høringssvar og bekymringsskrivelser', hvor de deles op i to bokse. Høringssvar fra tidligere år flyttes til en ny boks: 'Tidligere høringssvar' Det skal tydeliggøres, hvad forskellen på de to typer skrivelser er.

Der skal laves en generel gennemgang og opdatering af hjemmesiden.

Ændringerne sendes til webredaktør.

 

 

Kompetence

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Ældrerådet bedes tage beslutning om hjemmesidearbejdsgruppen skal arbejde videre med at få oprettet et menupunkt på hjemmesiden således, at høringssvar og bekymringsskrivelser vises under to forskellige menupunkter.

Ældrerådet er som bekendt høringsberettiget i en lang række spørgsmål, der typisk er opstået i forbindelse med behandling af punkter i forskellige udvalgs regi.

Ældrerådet er også berettiget til at udfærdige egne skrivelser, f.eks. bekymringsskrivelser, på eget initiativ.

Det vil for overskuelighedens skyld være hensigtsmæssigt at adskille de to typer skrivelser, der enten er knyttet til de emner, der er opstået i det kommunale system og de skrivelser vedrørende ældreområdet, vi selv mener er vigtige at få drøftet kommunalt.

 

Administrationsbemærkning

Ældrerådet vil formentlig før sommerferien få en ny hjemmeside. Hvis ændringen ønskes, skal det præciseres, om ændringen skal laves før overgangen til den nye hjemmeside.

 

Indstilling

 

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter, hvilken opsætning Ældrerådets hjemmeside fremadrettet skal have.

7. Spørgsmål til Seniorudvalget mødet den 7. marts 2023 (B)

Beslutning

Ældrerådet har besluttet, hvilke spørgsmål der skal gennemgås, og hvordan de skal prioriteres på temamødet.

Se bilag.

Ældrerådet foreslår, at Ældrerådet (Mogens) er dirigent, og Tonny er ordstyrer på mødet.

Kompetence

 

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Ældrerådet beslutter, hvilke spørgsmål der videresendes til Seniorudvalget, forud for mødet 7. marts

Ældrerådet og Seniorudvalget har fællesmøde, Ældrerådet fremsender spørgsmål til Seniorudvalget, om aktuelle spørgsmål. Spørgsmålene er udsendt til Ældrerådet og drøftes på mødet, hvorefter de godkendte spørgsmål videresendes til Formanden for Seniorudvalget.

 

Indstilling

 

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at spørgsmålene gennemgås, og det besluttes, hvilke spørgsmål Ældrerådet ønsker, at udvalget svarer på.

8. Orientering fra formanden (O)

Beslutning

Formanden orienterer:

  • Formanden for Ældrerådet har aftalt møde med borgmester Knud Vincentz vedr. forventninger til svar og svartider fra udvalgene. Dette på baggrund af, at Ældrerådet har oplevet, at formanden for Seniorudvalget er længe om at reagere på henvendelser.
  • Ved møder, hvor formanden ikke deltager, skal medlemmer af Ældrerådet sende referat eller udfylde et samlet indberetningsskema for at få diæter.
  • Flemming Tajmers stiller op som kandidat til næstformand i Danske Ældreråd, og Tonny opfordrer til, at Ældrerådet stemmer på ham.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Formanden for Ældrerådet orienterer om aktuelle sager.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at orienteringen tages til efterretning.

9. Orientering fra temamøderne (O)

Beslutning

Tonny og Mogens  har deltaget på temamøde i Danske Ældreråd. Slides er sendt ud.

Den 8. februar var der besøg på Præhospital Center, hvor der blev orienteret om nye funktioner og ny organisering.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Der orienteres fra medlemmer, der har deltaget i temamøder og lignende.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning.

10. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Beslutning

Der er sendt referat fra Regionsældreråd.

Repræsentanterne spørger ved næste møde ind til:

  • Likviditet og hvordan skal pengene bruges
  • Sammenhæng i aktiviteter i de kommunale ældreråds aktiviteter og regionsældrerådet.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning.

11. Orientering fra arbejdsgrupperne (O)

Beslutning

Teknik, plan og landdistrikt arbejdsgruppen (TPL)

Gruppen holder møde i slutningen af marts

Sundheds-, forebyggelse- og kulturarbejdsgruppen (SFK)

Gruppen holder møde den 1. marts

Hjemmesidearbejdsgruppen

Høringssvar sendes til sekretær for Ældrerådet af formand, så disse kommer i referat og på hjemmesiden.

Arbejdsgruppen kontakter webredaktør for opdatering.

Forslag om møde med PR-arbejdsgruppen om, hvordan hjemmesiden kan bruges til at nå ud til Ældrerådets målgruppe.

Aktivitetsarbejdsgruppe

Arbejdsgruppen er begyndt planlægning af studietur og Ældredag.

Studieturen er planlagt til at ligge mellem den 22. og 24. august. Program følger senere.
Tre medlemmer deltager ikke.

Ældredagen planlægges med tre oplægsholdere med politisk indhold (landspolitisk, regionalt og lokalpolitisk) og derefter et mere humoristisk indlæg.

Der er forslag om opfølgning på besøg i Assens Kommune om Eden-plejehjem, evt. i 2024.

Økonomiarbejdsgruppen

Har forelagt regnskab, og budget er gennemgået.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Der orienteres fra arbejdsgrupperne.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning.

12. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Beslutning

Ingen bemærkninger

Kompetence

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Der orienteres fra Danske Ældreråd.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning.

13. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Beslutning

Plejecenter Skovvang

Bruger- og pårørenderådsmøde den 9. februar

  • Plejehjemsleder Louise Grundtvig Ibsen har på mødet gennemgået de besparelser, som Skovvang skal foretage. Det skal bl.a. ske ved, at sygdom ikke dækkes første dag.
  • Der er faldende sygefravær på plejecentret

Teglværksparken Aktivitetscenter

Centerrådsmøde den 13. februar

  • Problemer med rekruttering af frivillige
  • Butikken Høkeren holder kun åbent 2 dage om ugen
  • Der bliver ikke længere forhandlet cigaretter, vin, øl o. lign. hos Høkeren pr. 1. marts. Dette bl.a. for at efterleve kommunens alkoholpolitik
  • Buslinje 908 ophører enten 1. juni eller 1. august, hvilket vil betyde, at det kan være svært for ældre borgere at komme til fx Borgerservice, Teglværksparken og kirken. Buslinje 901 får evt. ny rute, så den i højere grad tilgodeser behovet for at komme til de tre lokationer.

Plejecenter Solbakken

Abdel er indkaldt til møde på Solbakken den 1. marts

Rådmandscentret Aktivitetscenter

23. februar

  • Der er udgivet ny podcast fra aktivitetscentret. Opfordring til at lytte til den.

Plejecenter Smedegade

Møde den 23. marts

  • Der er etableret pårørenderåd

Plejecenter Blomstergården

Møde med Christina Aaberg den 23. februar 

  • Christina Aaberg indkalder til møde med overdragelse fra Christina Aaberg til plejecenterlederne i Hus B, C og E
  • Der er ingen observatørrolle på de midlertidige pladser, som der tidligere har været. Dette kommer med som punkt på førnævnte møde.

Midgård Aktivitetscenter

7. februar

  • Daglig leder Tine Kold Gundersen har orienteret om, at det overordnet set er gået godt efter den nye organisering
  • Brugerbetaling på 5 kr. på husavisen Gnisten er indført ved papirudgaven
  • Der har være afholdt generalforsamling med valg af ny bestyrelse
  • Årligt arrangement med Krabasken
  • Byttemarked den 11. marts
  • Første mandag i måneden er der rundvisning for potentielle brugere
  • Næste møde er den 7. marts.
  • Der er udfordringer med kapaciteten i fx motionsrum. Birgit tager det med på kommende møde.

Plejecenter Møllebakken

  • Spørgsmål om beboere i ældreboligerne kan vælges ind i bruger- og pårørenderådene
    • Det besluttes, at beboere i ældreboliger kan inviteres ind i rådene
    • Der skal være opmærksomhed på, at beboere i ældreboliger ikke nødvendigvis kender til behovene i en plejebolig.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

 

Beslutningstema

Observatørerne orienterer.

 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning.

14. Næste møde (B)

Beslutning

Taget til efterretning.

Borgerrådgiveren deltager kl. 10-11.

Afbud fra Ingelise.

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Næste møde er den 28. marts 2023 kl. 9.00 og holdes på Plejecenter Solbakken - Korsør

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 14. marts kl. 12.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at orienteringen tages til efterretning.

15. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

Ingen pressemeddelelser

Kompetence

Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at Ældrerådet drøfter og beslutter, om der er sager, der skal udsendes som pressemeddelelse.  


16. Eventuelt (O)

Beslutning

Abdel foreslår, at Ældrerådet får en stand ved fx Sct. Michaels Nat, Drengerøvsaften eller lignende.

Kompetence

Slagelse Ældreråd