Orientering fra konstitueret sundheds- og ældrechef
Ny områdeleder for Forebyggelse og Aktivitetscentre
Leif Staal Andersen er ansat som ny områdeleder for Forebyggelse og Aktivitetscentre. Han får base hos Forebyggelse i Sundhedshuset i Slagelse.
Leif skal ikke have opsyn med de brugerdrevne aktivitetshuse.
Lokaler i aktivitetshusene kan bookes i kommunens bookingportal.
Svar på spørgsmål fra Ældrerådet
Spørgsmål 1:Socialudvalgets referat at 1. februar 2023, pkt. 9. Rosenkildevej 87-89 Botilbud
Der er 39 borgere, der skal flyttes, heraf 12 borgere som af Myndighed er vurderet i målgruppen for en plejebolig. En nærmere orientering om sagen ønskes.
Visitationen har vurderet 10 ud af de 12 borgere. Aktuelt afventer supplerende oplysninger fra CHP for at kunne vurdere de (sidste) 2 uafklarede borgere.
De 10 borgere, der er vurderet:
- Der er 7 borgere, der opfylder plejekriterier for en plejebolig
- Der er 1 borger, som er i grænsefladen for at opfylde plejekriterier for en plejebolig
- Der er 1 borger, der afventer demensudredning, men opfylder kriterier for enten en ældre- eller plejebolig
- Der er 1 borger, som opfylder kriterierne for en ældrebolig.
CHP er i kontakt med borgerne og deres netværk (værger og pårørende) på Rosenkildevej. Hvorvidt borgerne ønsker at blive i Slagelse Kommune, er uvist, da borgeren med en plejeboligvisitation kan vælge at søge udenbys / evt. friplejehjem. Alle 12 borgere er ”Slagelse-borgere”, så vi har betalingsforpligtelsen på det mellemkommunale område.
Spørgsmål 2: Fællestræning for borgere - TAF – projektet – hvordan er det organiseret og hvor længe har det kørt?
Ældrerådet fik ved sidste møde orientering om WIPP, som nu hedder TAF, og som har været en del af Slagelse Kommunes tilbud siden 2016, hvor det i starten var under udvikling frem til nu, hvor det er i drift.
TAF er organiseret hos forebyggelseskonsulenterne og aktivitetscentrene i samarbejde med boligforeninger og frivillige. Det er en medarbejder i forebyggelse, der rekrutterer deltagere, frivillige og laver aftaler om lokaler.
Aktuelt planlægges et lokalt træningsfællesskab i Kirke Stillinge.
Spørgsmål 3: Hvordan ser det ud med brandsikringen på plejecentrene?
På plejecentrene er der for de flestes vedkommende enten styr på det eller mindre, men selvklart prioriterede og væsentlige ting i proces. Møllebakken har fx fået et påbud om, at der står ting på gangene, som de har løst.
Plejecenter Smedegade og Kirke Stillinge har også fået påbud, men begge centre er i gang med at udbedre det. Therese følger op på brandsikkerhed på Plejecenter Smedegad
Ingelise bemærker, at det er udfordrende, at gangene bliver tomme uden pyntning pga. brandsikkerhed, da gangene kommer til at virke meget sterilt. På Solbakken er det løst ved at udvalgte genstande er sprøjtet med brandsikret væske for at få muligheden for at pynte op og gøre det hjemligt.
Der er spørgsmål om brandøvelser på plejecentre, og Alf orienterer om, at der er beredskabsøvelser to gange om året.
Spørgsmål 4: Det brev der blev sendt ud til borgere ang. ændring af bevilliget hjælp til rengøring hver 3. uge pr. 1. januar, er der nogen, der har regeret på, at de ikke ville få den rengøring, de plejede?
Ja, der er borgere, der har reageret. Nogle borgere har reageret ved skriftlig henvendelse, hvor andre borgere har ringet til visitator. Vi kan ikke give et antal på, hvor mange borgere der samlet (skriftligt eller telefonisk) har reageret, men der er flere borgere, der har ringet sammenholdt med antallet, der har skrevet. Borgerens bemærkninger, der er givet til visitator enten i skriftlig form eller ved telefonisk henvendelse, bliver journaliseret/noteret og indgår som partshøring. Visitatoren træffer herefter afgørelse ud fra konkret individuel vurdering af borgers forhold/behov. Afgørelsen indeholder de oplysninger, der lægges til grund for afgørelsen samt en begrundelse og klagevejledning.
Der er 2.500 sager, der skal gennemgås.
Hvis borgeren ikke gør brug af deres partshøring, går de tilbage til tidligere visitering, indtil de revisiteres.
Øvrige ændringer i plejen, der ikke har sammenhæng med den konkrete sag, sker ved en revisiitation, som kan foregå pr. telefon.
Spørgsmål 5: Er der indledt partshøring? Hvis en borger henvender sig og klager over, at hun/han ikke får den rengøring, som de plejer, vil det så blive taget op til ny vurdering?
Når en borger klager over sin afgørelse, skal Visitationen revurdere afgørelsen:
a) I de tilfælde, hvor borgeren i sin klage ikke tilfører sagen ”nye oplysninger” og vores afgørelse bygger på opdaterede oplysninger, som borgeren jo er oplyst om og dermed bekendt med i den afgørelse, som han/hun har modtaget – så vil Visitationen fastholde afgørelsen og fremsende den til klagebehandling og afgørelse i Ankestyrelsen.
b) I andre tilfælde og afhængig af, hvad ”klagen fra borger belyser”, vil revurderingen ske ved, at Visitationen enten ringer til borger eller kommer på visitationsbesøg i hjemmet. Herefter træffes ny afgørelse med begrundelse og klagevejledning. Den nye afgørelse ændrer nødvendigvis ikke resultatet og udfaldet af den første afgørelse, der blev klaget over. Hvis borger fastholder sin klage, sendes sagen til behandling og afgørelse i Ankestyrelsen.
Spørgsmål 6: På baggrund af de seneste verserende sager angående borgere, der er gået fra plejecentrene, UTH sager, kunne det være interessant at høre, hvor mange UTH-indberetninger, der har været fra plejecentrene de sidste 6 måneder, og hvad der er blevet gjort på plejecentrene for at undgå disse kedelige hændelser.
UTH-indberetningerne går ind til vores risikomannager, som følger op på, om der er UTH'er, der skal laves læringsgennemgang på. En gang årligt laves en årlig status.
Vi har aktuelt ikke optalt for de seneste 6 måneder. Der er ikke en overskrift i UTH-systemet, der hedder 'Borger går fra plejecenteret', så disse UTH'er lægges under den overskrift, der for situationen giver mening. Det er derfor ikke muligt at trække en specifik statistik over UTH'er på borgere, der er gået fra plejecentre.
Plejecentrene har iværksat gennemgang af de lokale instrukser og dialoger om emnet, herunder:
- et blik på om udgange m.m. har forhold, der ikke inviterer til at gå – uden at vi samtidig spærrer borgerne inde
- Dialog om, hvordan borgere med tendens til at gå identificeres
- Udarbejdelse af handleplaner for borgere med tendens til at gå, her er pårørende også inddraget
- Fokus på at indberette UTH.
Dette er på vej:
- En ensretning fa instruksen, når borger forlader plejecenter
- Opdatering/oplæring i brugen af GPS ure
- I den kommende demensindsats indgår kompetenceudvikling af personalet.
Tonny gør opmærksom på, at Quistgården har et system, der giver besked, når en dør åbnes, og at de teknologiske muligheder med fordel kan undersøges. Hvis det handler om for lidt bemanding som følge af besparelser, børpolitikkerne tage stilling til, hvordan vi løser den udfordring.
Therese bemærker, at plejecentrene ikke oplever en stigning i antal borgere, der går fra plejecentrene, efter besparelserne.
Spørgsmål 7: Seniorudvalgets møde den 7. februar - Punkt 4 - Fremtidig demensindsats. Beslutning: Godkendt med bemærkning om at kørsel til daghjem både er til og fra daghjemmet. Samt en bemærkning om at det ønskes afdækket, om samarbejde med eksisterende kørselsordninger vil være en fordel.
Hvilken betydning får ovenstående beslutning mht. til igangsætning af anden og bedre kørselsordning for demente til og fra daghjem? Bliver der tale om forsinkelse?
Hvilke andre eksisterende kørselsordninger har udvalget i tankerne?
Skal sagen efter endt afdækning igen behandles i udvalget?
Ordningen starter den 9. marts 2023, og VIKINGBUS er valgt til at varetage kørselsordningen. Selskabet er valgt, fordi de i højere grad en Movia og Flextrafik kan sikre kendte chauffører og dermed større tryghed for borgerne.
Visitationen er i gang med den borgerrettede kommunikation (information til borgerne / de pårørende) og til ledere og medarbejdere i de to daghjem (Amaliehaven og Havestuen).
Taksten 2023: Borgers egenbetaling for kørsel til og fra er 50,25 kr.
Politikerne ønskede at få undersøgt, om fx Movia og Flextrafik var en mulighed. Sagen skal ikke forelægges igen, og politikerne er orienteret om emnet.
Præsentation af ny direktør Margrethe Kusk Petersen
Margrethe er startet 1. februar. Hun har stor erfaring fra social- og omsorgsområdet - både i drift og ledelse.
Margrethe fortalte om sine tanker om ældreområdet, og der var debat om bestyrelser, plejehjemsråd og brugerråd på plejecentre.