Ældrerådet – Referat – 19. december 2023



1. Valg af ordstyrer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende valg af ordstyrer for dagens møde. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender valg af ordstyrer for dagens møde. 

Sagens indhold

Ordstyrerollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerollen fordeler sig således: 

19. december: Alf

Januar: Birgit

Februar: Johnny

Marts: Tonny

April: Henning

Maj: Sonja

Juni: Karin

August: Solveig

September: Leif

Oktober: Annette

November: Per

December: Ingelise

2025: Mogens, Berit, Abdel, Alf.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende dagsordenen.  

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at dagsordenen godkendes.

3. Orientering ved fagområde for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix svarer på spørgsmål fra Ældrerådet 

Svar på spørgsmål 1 

Vores samlede træk på lejetabskontoren i 2022 var på kr. 2.495.387,03. Beløbet er inkl. flytteafregninger.

Tomgangshuslejen for Sundhed og Ældre har fra 2018 til nu været således:

2018: kr. 4.841,781,26 

2019: kr. 4.443.960,01

2020: kr. 2.162.016,92

2021: kr. 2.275.516,90 

2022: kr. 2.043.347,49 

2023: kr. 2.117.485,00 (til dato, hvor decemberlejen vil tilgå med anslået ca. kr. 120.000)

  • Faldet i tomgangslejen fra 2019 til 2020 skyldes, at Hus D på Blomstergården (24 boliger á ca. kr. 6.500 pr. md) fra at stå tomt fra opførelsen, blev taget i brug fra 2020.

     

  • Tomgangslejen falder fra 2021 til 2022, da det er lykkedes at udleje flere af de ellers faste 8 langtidsledige ældreboliger på Solbakken til nu 2 ledige ældreboliger.

     

  • Stigningen i 2023 skyldes en tendens til større ledighed i ældreboliger generelt, tomme ventelister og boliger der er i tilbud til 3, 4 og 5 borgere før udlejning.

Svar på spørgsmål 2

Midler til ledelse, arbejdes der på at anvende, så det bedst muligt understøtter kerneopgaven og lokale forhold. Dertil handler det om, at skabe tydelige rammer for hverdagen, og mulighederne for at være i dialog med hinanden.

Svar på spørgsmål 3 a

Der er i bilag 2 beskrevet årsager. Årsagerne uddybes derudover i en sag, der kommer på Seniorudvalgets møde i marts 2024.

Svar på spørgsmål 3 b

Det har grundlæggende den konsekvens, at borger ikke får en afgørelse.

Svar på spørgsmål 3 c

Det betyder, at de indsatser der er nævnt i sagen følges, om de har den forventede påvirkning på overholdelse af ventetiden.

Chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix orienterer om:

  • Konferencen ”Fremtidens ældreliv”, april 2024
  • Afslag på puljerne "Forebyggelse af omsorgstræthed og forråelse i ældreplejen" og "Forsøgsordning med befordring af mennesker med en demensdiagnose"
  • Løn til SOSU elever fra grundforløb 2
  • KL og regionerne har hver især haft udspil til fremtidens organisering af det nære sundhedsvæsen – med forskellige vægtninger.


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

Orientering ved chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix.

Fra Ældrerådet er rejst ønske til orientering om:

1. Tomgangshusleje bedes oplyses gennem de sidste 4 år.

2. Ledelsesspænd i ældreplejen i Slagelse kommune?

Hvad gør Slagelse Kommune for at organisere et acceptabelt ledelsesspænd med nærværende leder, der har mulighed for at give direkte og personlig anerkendelse til medarbejderne, “gå vejen” sammen med medarbejderne i mødet med borgeren og dermed kunne facilitere i situationen?

3. Punkt 5: Sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet

a. Ældrerådet ønsker orientering om årsagerne til at de indgåede tidsfrister overskrides, samt hvorledes overskridelserne tænkes indhentet.

b. Hvilke konsekvenser har overskridelsen af fristerne for borgerne?

c. Hvad betyder det konkret, at administrationen følger udviklingen tæt?

 

4. Aktivitetskalenderen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende tilføjelse:

Aktivitetsarbejdsgruppen planlægger oplæg med Movia vedr. flexkørselsordninger, eventuelt i samarbejde med andre interessegrupper.


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte om der skal tilføjes nye aktiviteter til 2024, og Ældrerådet gennemgår aktivitetsbudget.  

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at aktivitetskalenderen 2024 drøftes og budgettet gennemgås. 

Sagens indhold

På nuværende tidspunkt er følgende besluttet for 2024:

26. januar 2024 - formand- og næstformandsmøde ved Danske Ældreråd, dialogmøde.

30. januar 2024 - Ældrerådet er inviteret til tværfagligt dialogmøde med Sundhedsudvalget og Seniorudvalget med flere.

 

5. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende kommentar:

Abdel er udvalgt af Ældrerådet som repræsentant, og kontakter selv indstillingsudvalget.  


Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden, som Ældrerådet ønsker at afgive høringssvar til eller drøfte med udvalgene.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter, hvilke punkter der ønskes at afgive hørringssvar til, eller hvor       Ældrerådet ønsker, at der rejses spørgsmål til. 

Sagens indhold

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig for at indbringe emner fra fagudvalgenes dagsordener.

  • Etablering af §17,4 integrationsudvalg økonomiudvalget 20. november 2023

6. Danmarkskortet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget, Socialudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget beslutte at iværksætte handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på eventuelle problemramte områder i serviceloven.

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre, Chef for Handicap- og Psykiatri samt Chef for Børn og Unge indstiller,

1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalg, Socialudvalget, samt Seniorudvalget beslutter, om og i givet fald på hvilke områder i serviceloven, der skal udarbejdes handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen.

Sagens indhold


Baggrund

Social-, Bolig- og Ældreministeriet udarbejder hvert år inden 1. juli en oversigt over kommunernes omgørelsesprocenter i Ankestyrelsens afgørelser af klagesager efter lov om social service (serviceloven). Det kaldes populært for Danmarkskortet.

Danmarkskortet over omgørelsesprocenter består af et overordnet kort med omgørelsesprocenter på hele socialområdet, og to underliggende kort med delmængder af det overordnede kort som viser omgørelsesprocenter på hhv. børnehandicapområdet og voksenhandicapområdet i forhold til 14 specifikke bestemmelser.

En omgørelse er defineret som en ændret eller ophævet kommunal afgørelse samt en hjemvisning af en afgørelse til fornyet behandling i kommunen.

Omgørelsesprocenterne for den enkelte kommune skal behandles på et byrådsmøde inden årets udgang. På mødet skal Byrådet drøfte og tage stilling til, om der på baggrund af Danmarkskortet er behov for at iværksætte handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på et eller flere områder i serviceloven.

Der er ikke formkrav til indholdet af en handlingsplan eller krav til på hvilket niveau i kommunen, planen skal vedtages. Behovet for en handlingsplan kan imidlertid opstå på et specifikt område, såfremt omgørelsesprocenten sammenholdt med andre oplysninger tyder på problemer på området; problemer, der forventes at kunne løses ved en handlingsplan.

Såfremt Byrådet ikke finder behov for iværksættelse af en eller flere handlingsplaner, skal Ankestyrelsen orienteres om fravalget og begrundelsen herfor.

Servicelovens bestemmelser har forskellige målgrupper og formål. Afgørelser efter servicelovens bestemmelser kan både dække over mindre komplekse enkeltansøgninger, som fx bevillig af en rollator, men også ansøgninger om bevillinger af bil med særlig indretning, der kræver flere og dybere undersøgelser. På samme måde dækker serviceloven også over afgørelser omkring børnefaglige undersøgelser, og bevilliger i forhold til løbende sager og ydelser så som hjemmehjælp, støttekontaktpersoner eller afgørelser om tabt arbejdsfortjeneste. Sagerne og afgørelsernes antal samt indhold, kompleksitet og tidsperspektiv varierer derfor og er meget forskellige på tværs af områder og konkrete paragraffer. 

Som følge heraf udgør Danmarkskortet, herunder med de to delmængdekort ikke ét enkeltstående billede på alle afgørelser efter servicelovens bestemmelser i Slagelse Kommune og administrationens arbejde i forhold hertil. Der er tale om et samlet blik, der spænder over sager og afgørelser af varierende kompleksitet på tværs af forskellige fagområder i kommunen. De to delmængdekort tjener her til at variere blikket noget, men serviceloven er bredere end som så. Konkret træffer Sundhed og Ældre, Handikap og Psykiatri, samt Børn og Unge, herunder Ungeenheden afgørelser og bevilliger ydelser efter serviceloven.

Afgørelser efter serviceloven hører således under tre fagudvalg i Slagelse Kommune. Det drejer sig om Seniorudvalget, Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. Med denne sag forelægges således Danmarkskortet for 2022 for disse udvalg til Byrådets behandling.

Handicaprådet og Ældrerådet orienteres om Danmarkskortet.

Samlet overblik

Det fremgår af det samlede Danmarkskortet for 2022, at Ankestyrelsen har afgjort 133 sager på hele servicelovens område for Slagelse Kommune. I 47 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Dette giver en omgørelsesprocent på ca. 35 % på det samlede sociale område. Landsgennemsnittet var 37,5% på det samlede servicelovområde i 2022. 

I forhold til den del af Danmarkskort der fremhæver delmængden på børnehandikapområdet (servicelovens § 32, 32a, 36, 39-40, 41, 42-43 og §§ 44-45), afgjorde Ankestyrelsen 24 sager i 2022. I 14 af sagerne blev kommunens afgørelse stadfæstet. I 10 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Af disse blev 9 sager hjemvist til kommunens fornyede behandling. Én af sagerne blev ændret eller ophævet. Dette giver en omgørelsesprocent på ca. 42 % på dette område. Landsgennemsnittet var 48,8 % på børnehandikapområdet under serviceloven i 2022.

I forhold til den del af Danmarkskort, der fremhæver delmængden på voksenhandicapområdet (servicelovens § 95-96, 97 og § 100), afgjorde Ankestyrelsen 18 sager i 2022. I 10 af sagerne blev kommunens afgørelse stadfæstet. I 8 af sagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Af disse blev alle 8 hjemvist til kommunens fornyede behandling. Ingen af de 8 sager blev ændret eller ophævet. Dette giver en omgørelsesprocent på ca. 44 % på dette område. Landsgennemsnittet på voksenhandikapområdet lå på 38,9 %.

I forhold til de omkringliggende kommuner er omgørelsesprocenterne:

Kommune

Samlet SEL

Børnehandikap-

området

Voksenhandikap-området

Holbæk

41 %

57 %

17 %

Kalundborg

45 %

54 %

45 %

Ringsted

38 %

25 %

45 %

Næstved

42 %

56 %

25 %

Sorø

41 %

36 %

75 %

Slagelse

35 %

42 %

44 %

 

Seniorudvalget

Sundhed og Ældre

Center for Sundhed og Ældre har truffet afgørelse i 47 ud af de 133 sager på servicelovsområdet som Ankestyrelsen afgjorde i 2022. Siden 2021 er der derved sket en stigning i antal sager, der er oversendt til Ankestyrelsen, da antallet af sager i 2021 udgjorde 37 sager.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor centrets område. Stadfæstede afgørelser er, hvor kommunen har truffet korrekt afgørelse.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

4,2 % (2 sager)

19,2 % (9 sager)

76,6 % (36 sager)

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 47 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i Center for Sundhed og Ældre. Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 25 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Handicap og Psykiatri. Områder med fed betyder der er tale om voksenhandikapområdet- Paragraffer der ikke er truffet afgørelse efter fremgår ikke af skemaet nedenfor .

 

Område

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Biler (SEL § 114)

0

3

10

Boligindretning (SEL § 116)

1

1

6

Forbrugsgoder (SEL § 113)

0

0

8

Hjemmehjælp (SEL § 83)

0

1

2

Kontant tilskud (SEL § 95)

0

1

0

Hjælpemidler (SEL § 112)

1

3

10

Den ændrede afgørelse efter § 116 Boligindretning omhandler ansøgning om stolelift og den ændrede afgørelse efter §112 omhandler en tyngdedyne.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen. Endvidere har Ankestyrelsen i en sag kritiseret kommunen for utilstrækkelig begrundelse og genvurdering.

Det er kommunens pligt at sørge for, at der forud for, at der træffes afgørelse i en sag, indhentes tilstrækkelige oplysninger. Dette er et grundlæggende forvaltningsretligt princip, som ligeledes er indarbejdet i den sociale retssikkerhedslov.

Kommunen har endvidere pligt til at opfylde kravene i forvaltningsloven om, at afgørelsen skal indeholde en tilstrækkelig begrundelse og i genvurderingen tage stilling til relevante klagepunkter samt forklare, hvorfor disse ikke ændrer afgørelsens resultat.

En enkelt af sagerne der udgør danmarkskortet på voksenhandikapområdet, stammer fra Sundhed og Ældre. Denne sag blev hjemvist til fornyet behandling. 

 

Socialudvalget

Handicap og Psykiatri

Handicap og Psykiatri har truffet afgørelse i 25 ud af de 133 sager på servicelovsområdet som Ankestyrelsen afgjorde i 2022. Siden 2021 er der sket en stigning på 7 klagesager.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor områderne voksen/handicap.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Ingen

44 % (11 sager)

56 % (14 sager)

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 25 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Handicap og Psykiatri. Områder med fed betyder der er tale om voksenhandikapområdet- Paragraffer der ikke er truffet afgørelse efter fremgår ikke af skemaet nedenfor .

Område

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Socialpædagogisk støtte (SEL § 85)

1

1

Kontant tilskud (SEL § 95)

1

1

Borgerstyret Personlig Assistance (SEL § 96)

1

Merudgifter (SEL § 100)

6

8

Misbrugsbehandling (SEL § 101)

1

Tilbud af behandlingsmæssig karakter (SEL § 102)

1

2

Midlertidigt botilbud (SEL § 107)

1

Længerevarende botilbud (SEL § 108)

1

17 af de behandlede sager på Voksenhandikapområdet, ligger indenfor Handikap og Psykiatris område. Syv af disse sager blev hjemvist. Resten blev stadfæstet.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen i forhold til sagerne om merudgiftsydelse er, at der ikke er taget stilling til det medicinske kriterium. Der er tale om en praksisændring, og afgørelserne vil fremadrettet blive indrettet efter dette i forhold til at medtage det medicinsk kriterium.

Begrundelserne i øvrigt er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen.

Børn og Unge

Børn og Unge har truffet afgørelse i 61 af de 133 sager, på servicelovsområdet som Ankestyrelsen afgjorde i 2022. Der er således sendt 8 sager mere til Ankestyrelsen end i 2021, idet der i 2021 blev sendt 53 sager til afgørelse i Ankestyrelsen.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor områderne i Center for Børn og Unge.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

11,5 % (7 sager)

29,5 % (18 sager)

59 % (36 sager)

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 61 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Center for Børn og Unge. Områder markeret med fed dækker over børnehandikapområdet. Paragraffer der ikke er truffet afgørelse efter fremgår ikke af skemaet nedenfor.

Område

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Børnefaglig undersøgelse (SEL § 50)

0

1

1

Efterværn og opretholdelse af anbringelse (SEL §§ 76 og 76a)

2

0

Foranstaltninger (SEL §§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55 og 69 stk. 1)

2

Foranstaltninger - §§ 52, stk. 3 og 55

1

Forældrebetaling §159

1

Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode (SEL § 689

3

Fastsættelse af samvær ved anbringelse (SEL § 71)

5

4

9

Valg af anbringelsessted (SEL § 68b)

2

Økonomisk hjælp - § 52a

2

2

Merudgiftsydelse (SEL § 41) + tilbagebetaling

0

3

10

Personlig hjælp og ledsagelse (SEL §§ 44 og 45) + tilbagebetaling

1

Tabt arbejdsfortjeneste (SEL §§ 42 og 43) + tilbagebetaling

1

6

3

Ulovligt skolefravær, standsning af børn- og ungeydelse (SEL § 155c)

2

Antallet af sager, der er ophævet/ændret er steget fra 5,7 % i 2021 til 11,5 % i 2022; antallet af hjemviste sager er steget fra 28,1 % i 2021 til 29,5 % i 2022; og antallet af sager, der er stadfæstet, er faldet fra 73,6 % i 2021 til 59 % 2022.

Fra 2021 og frem til efteråret 2022 har der været en ualmindelig stor gennemstrømning af medarbejdere i Afd. Børn og familie, hvilket affødte et stort arbejdspres, langsommelighed i sagsbehandlingen og udfordringer med at overholde de i loven fastsatte juridisk krav.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er oftest, at sagerne ikke vurderes at være tilstrækkeligt oplyst, hvorfor der skal indhentes yderligere oplysninger, inden der kan træffes afgørelse i sagen.

Hjemvisninger af afgørelser omkring samvær jf. § 71 sker oftest grundet manglende begrundelse for afgørelsen eller ikke opfyldte proceskrav, herunder partshøring af barnet eller forældremyndighedsindehaver. Ændringer eller ophævelser af kommunens afgørelse sker oftest i tilfælde af, at sagen har været behandlet i Børn og unge-udvalget, og at afgørelsen efterfølgende skærpes ved behandling i Ankestyrelsen eller at afgørelsen som er truffet i udvalget ændres af hensyn til barnet.

24 af de 61 sager ovenfor vedrører børnehandicapområdet. Ud af disse har Ankestyrelsen stadfæstet 14, ændret/ophævet 1 og hjemvist 9. En stor del af de omgjorte afgørelser er typisk sager vedrørende merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Ungeenheden

Ungeenheden varetager ydelser efter serviceloven for en afgrænset målgruppe af såvel de unge under 18 år som de unge over 18 år.

For så vidt angår de unge under 18 år er afgørelseskompetencen for servicelovens bestemmelser i afdeling Børn og Familie, da rådgiverne udarbejder børnefaglige undersøgelser efter SEL § 50 samt handleplan og afgørelse, hvor efter sagen oversender til videre behandling og opfølgning i Ungeenheden.

For så vidt angår de unge over 18 år er afgørelseskompetencen for socialpædagogisk bistand efter SEL § 85 delvist i Ungeenheden alt afhængig af omfanget af den unges støttebehov.

Der er i 2022 ikke modtaget klager over afgørelser efter SEL § 85 i Ungeenheden.

Retligt grundlag

Efter den sociale retssikkerhedslovs § 84a udarbejder Social-, Bolig- og Ældreministeriet årligt en kommuneopdelt oversigt (Danmarkskortet) over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter for klagesager på servicelovsområdet året forinden.

Det fremgår af § 79b i den sociale retssikkerhedslov, at Danmarkskortet skal behandles på et byrådsmøde, hvor Byrådet skal forholde sig til behovet for at styrke den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på et eller flere servicelovsområder gennem handlingsplaner.

Ankestyrelsens afgørelser er vigtige for kommunerne med henblik på at tydeliggøre de overordnede rammer for, hvordan den enkelte kommune skal fortolke servicelovens bestemmelser, når kommunen skal træffe en afgørelse. Ankestyrelsens afgørelser er samtidig også vigtige med hensyn til at sikre ensartet sagsbehandling på tværs af kommunerne og retssikkerhed for borgerne.

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte, at der skal udarbejdes handlingsplaner på et eller flere servicelovsområder, hvis det vurderes, at Danmarkskortet for 2022 for Slagelse Kommune sammenholdt med andre oplysninger i administrationen påviser behov herfor

Vurdering

Samlet vurderes, at der fra 2020 til 2022 er sket et positivt fald i omgørelsesprocenten på servicelovens samlede område fra 44 % i 2020 til 32 % i 2021, og nu 35 % i 2022. Trods den mindre stigning fra 2021 til 2022 ligger omgørelsesprocenten i Slagelse (35 %) lidt under landsgennemsnittet på 37,5 % og omgørelsesprocenten i Slagelse Kommune ligger samtidigt lavere end benchmark (de omkringliggende kommuner) hvor omgørelsesprocenten varierer fra 38-45 %.

På de to danmarkskort der viser delmængden på hhv. Børne- og på Voksenhandikapområdet er billedet mere varieret, men her bliver såvel positiv som negativ udvikling i omgørelsesandel påvirket af, at der er tale om meget få sager. Afgørelser i få sager medfører derfor potentielt større udsving i det samlede resultat.

På børnehandikapområdet ses der et samlet fald fra en omgørelsesprocent på 65 % i 2020 til en omgørelsesprocent på 42 % i 2022. Dette er bedre end landsgennemsnittet på 48,9 % i 2022. Omgørelsesprocenten i Slagelse lå dog helt nede på 26 % på dette område i 2021. Udsvinget dækker blandt andet over, at der blot blev behandlet 17 sager i 2020, 27 sager i 2021 og 24 sager i 2022 på børnehandikapområdet. I de omkringliggende kommuner varierer omgørelsesprocenten fra 25 til 57 %.

På voksenhandikapområdet ses ligeledes et samlet fald fra en omgørelsesprocent på 73 % i 2020 til 50 % i 2021 og nu 44 % i 2022. der er således tale om et kontinuerligt fald. Området ligger dog højere end landsgennemsnittet på 38,9 %. Også her er der dog tale om forholdsvist små mængder. I alt blev 15 sager behandlet af ankestyrelsen på dette område i 2020, 10 sager i 2021 og 18 sager i 2022. I de omkringliggende kommuner, hvor omgørelsesprocenten varierer fra 17 til hele 75 %.

Sundhed og Ældre

Der arbejdes forsat på procedure og kompetenceudvikling i forhold til at sikre, at sagerne er korrekt oplyste forud for, at der træffes afgørelse. 

Handicap og Psykiatri

Administrationen vurderer, at det udgør en retssikkerhedsmæssig udfordring, at sagerne ikke er tilstrækkeligt oplyste. Der er sket en stigning i hjemviste afgørelser fra sidste år med 1 sag (der var 11 hjemviste sager i 2021). Da der er indgået et samarbejde med Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen om et taskforceforløb på handicapområdet i Slagelse Kommune, hvor netop sådanne dele gennemgås og analyseres, anbefales det ikke at sætte yderligere handleplan på området i gang.

Derudover er der indgået samarbejde med Borgerrådgiveren i kommunen om undervisning i retssikkerhedslov og forvaltningslov.

Børn og Unge

Center for Børn og Unge har i oktober 2022 igangsat en målrettet udviklingsproces med henblik på at styrke kvaliteten og lovmedholdeligheden i sagsbehandlingen. Udviklingsprocessen har særligt fokus på at styrke inddragelsen af barnet og familien og deres retssikkerhed, samtidig med at der er blik for at der iværksættes rette indsatser rettidigt.

Ud over styrkelse af sagsbehandlingen er der foretaget en organisationsændring, som understøtter øget stabilitet og færre skift af rådgiver i sagsprocessen. De iværksatte tiltag afspejler sig positivt i de løbende ledelsestilsyn der foretages og bidrager ligeledes til at imødekomme de ændrede bestemmelser som gælder fra 1.1.2024 som led i Barnets lov.

Det igangsatte udviklingsforløb i Børn og unge, dvs. både i afd. Børn og familie og Ungeenheden løber frem til udgangen af 2025, og forventes at medføre fald i antallet af sager, der bliver hjemvist og ophævet/ændret.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter udarbejdelse af handlingsplaner, vil planerne blive forelagt til godkendelse i de respektive fagudvalg.

________________________________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 7. december 2023

Sagen videreføres til Ældrerådet, til deres orientering, og er her ændret til en orienteringssag. 

Sagens forløb

04-10-2023 Socialudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 
10-10-2023 Seniorudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse, at der ikke laves handleplaner.
13-11-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse, at der ikke laves handleplaner.
20-11-2023 Økonomiudvalget

At 1: Det indstilles til Byrådets godkendelse, at der ikke laves yderligere handleplaner, idet Økonomiudvalget noterer sig, at der er igangsat indsatser på de respektive områder.  

Byrådet forelægges svaret, der vil blive fremsendt til Ankestyrelsen ved sagens behandling den 27/11 2023.




Afbud: Henrik Brodersen
27-11-2023 Byrådet

At 1: Godkendt, at der ikke laves handleplaner.

Til punktets behandling var fremsendt 2 bilag. Disse lægges på sagen i forbindelse med referatet.




Afbud: Anders Nielsen, Unnie L. B. Oldenburg, Ali Yavuz

7. Mødedatoer for 2024 samt valg af mødelokale (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte møderækken for 2024 samt lokale til afholdelse af møderne.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender den foreslåede mødeplan

2. at Ældrerådet beslutter lokalevalg.

Sagens indhold

Ældrerådet skal beslutte møderækken for 2024, herunder hvilke lokaler møderne skal afholdes i.

Der er forslag om mødelokale 29 i kælderen under Rådhuset i Slagelse, og derudover er der forslag om lokalet overfor caféen i Teglværksparken i Korsør.

Forslag til mødedatoer i Ældrerådet i 2024 kl. 9.00

30. januar

27. februar

19. marts (rykket på grund af påske)

30. april

28. maj

25. juni

27. august

24. september

29. oktober

26. november

17. december

 

____________________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 12. december 2023 

Sagen videreføres til Ældrerådet, til deres orientering, og er her ændret til en orienteringssag. 

 

Sagens forløb

31-10-2023 Ældrerådet

Fraværende: Leif og Niels

At 1: Ældrerådet godkender den foreslåede mødeplan.

At 2: Ældrerådet beslutter lokalevalg på Teglværksparken i januar, februar og marts 2024. Sonja laver aftale med daglig leder på aktivitetscenter Teglværksparken Lise Friberg. Sekretær afmelder bookningen af lokale 29 på Rådhuset.  

 

 



Afbud: Solveig Bjørnhøj Møller

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering, med følgende tilføjelser: 

Økonomiarbejdsgruppens status taget til orientering.

Hjemmesidearbejdsgruppens status taget til orientering.

Orientering fra Bruger-Pårørenderåd:

  • Afdelingsmøde på Blomstergården den 29. november og 13. december 2023.
  • Antvorskov plejecenter.
  • Hjemmet ved Noret. Den 19. februar 2024 er der indkaldt til møde med valg. 
  • Skovvang. Tonny oplyser, at økonomien er forbedret til et minimalt merforbrug. 
  • Kirke Stillinge den 13. december 2023.
  • Smedegade den 30. november 2023. Decembermøde aflyst.  

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådets medlemmer orienteres om tiltag, henvendelser m.m. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

a) Orienteringer fra formanden

b) Orienteringer fra temamøderne

  • OPA arbejdsgruppens temamøde vedr. borgernes retssikkerhed på plejecentre med forvaltning og jurist Anita Klindt.

c) Orienteringer fra Regionsældrerådet

d) Orienteringer fra arbejdsgrupperne

  • Orientering vedrørende besøget hos OK Fondens plejecenter i Slagelse 30. november 2023.
  • Orientering fra studietur 4. december 2023 Dragør Aktivitetshus m.m.

e) Orienteringer fra Danske Ældreråd

f) Orienteringer fra Brugerpårørenderåd på pleje- og aktivitetscentre

g) Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer.

 Ældrerådet kan stille spørgsmål til udsendte referater fra brugerpårørenderådene/afdelingsmøderne. Referater fra Bruger- pårørenderådsmøder kan læses på pleje- og aktivitetscentrenes hjemmeside.

9. Næste møde (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres om næste mødedato og sted.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at næste møde og sted tages til orientering. 

Sagens indhold

Næste møde er den 30. januar 2024 kl. 9.00 og holdes i aktivitetscenter Teglværksparken. 

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 16. januar kl. 12. 

10. Punkter til kommende møde (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende tilføjelse:

  • Forslag om nedsættelse af valgarbejdsgruppe (B). 

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte punkter til kommende møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter punkter til kommende møde. 

Sagens indhold

Ældrerådet skal på dagens møde beslutte punkter til kommende møde. 

  • Arbejdsgruppen orienterer: Hjemmesiden tilrettes. 

11. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet. 

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.  

12. Eventuelt (O)

Beslutning

At 1: Niels aftræder i Ældrerådet. Karin indtræder pr. 1. januar 2024.   

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan indbringe punkter under eventuelt.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres om eventuelle punkter. 

 

13. Godkendelse af dagens referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte at godkende dagens referat. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender dagens referat.