Ældrerådet – Referat – 30. januar 2024



1. Valg af ordstyrer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende valg af ordstyrer for dagens møde. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender valg af ordstyrer for dagens møde. 

Sagens indhold

Ordstyrerrollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrerens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerrollen fordeler sig således: 

30. januar: Birgit

Februar: Johnny

Marts: Tonny

April: Henning

Maj: Sonja

Juni: Karin

August: Solveig

September: Leif

Oktober: Annette

November: Per

December: Ingelise

2025: Mogens, Berit, Abdel, Alf.

 

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende dagsordenen.  

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at dagsordenen godkendes.

 

3. Orientering ved fagområde for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

Chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix orienterer om:

  • Involvering i rehabiliteringsmodel
  • Ældrerådsvalg 2025
  • Lokale hjælpemiddeldepoter
  • Konference 2024: Fremtidens Ældreliv

 

Svar på spørgsmål 1

Der er på nuværende tidspunkt 25 borgere tilbage på ventelisten til plejebolig i Slagelse kommune, heraf 1 borger som allerede bor i plejebolig, men ønsker en større plejebolig.

 

Svar på spørgsmål 2

Der er på nuværende tidspunkt 17 borgere registreret visiteret til friplejebolig. 

De 13 borgere er registreret til Danske Diakonhjem. 

1 borger er registreret til OK Fonden

3 borgere er ikke registreringen ikke specificeret.  

 

Svar på spørgsmål 3

Der er på nuværende tidspunkt 2 borgere på venteliste til ældrebolig i Rådmandshaven. Der afventes yderligere en visitation på borger, der allerede bor i Rådmandshaven.

Der er på nuværende tidspunkt 2 borgere på ventelisten til ældrebolig i Norvænget, Skælskør.  Der er ingen borgere på venteliste til Parkvej, Skælskør.

I alt er der på nuværende tidspunkt 8 borgere på venteliste til ældrebolig i Slagelse kommune.

 

Svar på spørgsmål 4

Administrationen afventer endelig regnskabsafslutning. Pr. 19. januar 2024 viser resultatet 23 millioner kr. mindre i 2023 i forhold til 2024. Det kan ændre sig, hvis ikke alle regninger er kommet ind.

 

Svar på spørgsmål 5

Hjælpemiddeldepoter er etableret og i drift. Der er afhentningssteder i Korsør (Linde Allé) og i Skælskør (Norvænget), samt på Industrivej i Slagelse.

Vi vil som hidtil motivere borgerne til, i videst muligt omfang, selv at afhente hjælpemidler på Industrivej 9 i Slagelse. I de få tilfælde hvor dette ikke er muligt, kan vi nu tilbyde at levere til et afhentningssted i deres nærmiljø i henholdsvis Skælskør og Korsør by.

Leveringen vil ske på næste planlagte køredag til området, hvorfor leveringstiden kan være mellem 3-5 hverdage. Borger eller pårørende vil få oplyst, hvilken dato de kan hente hjælpemidlet fra, og 14 dage frem, i det tidsrum der passer dem bedst. Borger eller pårørende kan selv lukke sig ind med en udleveret kode til døren.

 

Svar på spørgsmål 6

Kommentarfelterne kommer ud på de enkelte plejecentre og hjemmeplejeområder til videre behandling. Kommentarfelterne understøtter og udfolder det konkrete svar, som indgår i den samlede besvarelse, og giver derfor lokalt et grundigere indblik i, hvad der skal handles på.

 

Svar på spørgsmål 7

Møllebakken har forholdt sig til klagen, og der er dialog med borger/pårørende om det videre forløb.

 

Svar på spørgsmål 8

Aktuelt ser det ikke ud til at genhusning bliver nødvendigt, men endelig projektering fra boligselskabet afventer. 

 


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

Orientering ved chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix.

Fra Ældrerådet er der rejst ønske til orientering om:

1. Hvor mange borgere er der på venteliste til en plejebolig i Slagelse Kommune?

2. Hvordan ser visitationen ud – Hvor mange borgere har valgt Slagelse Friplejehjem til indflytning i februar 2024?

3. Hvor mange borgere er der på venteliste til en ældrebolig i Rådmandshaven i Skælskør og ældreboligerne ved Plejecenter Hjemmet ved Noret i Skælskør?

4. Status på vikarudgifter i 2023 både på plejecentrene og i hjemmeplejen.

5. Afhentning og tilbagelevering af små hjælpemidler i Korsør og Skælskør. Hvordan går det?

6. Resultater af Brugerundersøgelserne på plejecentrene og i hjemmeplejen oplyser ikke om ”kommentarfeltet” i spørgeskemaet. Hvordan kan vi få resultatet heraf?

7. Borgerklage omtalt i Sjællandske den 27. december 2023.

8. Ældreboligerne i Rådmandshaven - Brandsikkerhedsprojekt. Skal beboerne genhuses i en periode? I bekræftende fald, hvordan og hvor? 

4. Aktivitetskalenderen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende tilføjelser:

 

21. februar 2024: Arbejdsseminaret Sundhedspolitik i Slagelse Kommune

22. februar 2024: Temadag Regionsrådet. Abdel, Tonny, Karin, Berit og Birgit deltager. 

7. marts 2024: Temamøde: Demens. Danske Ældreråd. Ældrerådet deltager ikke i temamøde. 

7. marts 2024: Valg til kreds 6. Danske Ældreråd.

11. september 2024: RÆR ekskursion. Køge. Nærmere følger. 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der skal tilføjes nye aktiviteter til 2024, og Ældrerådet gennemgår aktivitetsbudget.  

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at aktivitetskalenderen 2024 drøftes og budgettet gennemgås. 

Sagens indhold

På nuværende tidspunkt er følgende besluttet for 2024:

26. januar 2024 - Formand og næstformandsmøde ved Danske Ældreråd, dialogmøde

30. januar 2024 - Ældrerådet er inviteret til tværfagligt dialogmøde med Sundhedsudvalget og Seniorudvalget med flere

6. februar 2024 - Fællesmøde med Seniorudvalget

8. februar 2024 - Formand og næstformand møde med kommunaldirektøren

22. februar 2024 – Temadag Regionsældrerådet

4. marts 2024 - Fællesmøde med Sundhedsudvalget

7. marts 2024 – Temadag: Demens. Danske Ældreråd

17. april 2024 – Konference: Fremtidens Ældreliv

6. maj 2024 – Repræsentantskabsmøde. Danske Ældreråd

7. maj 2024 – Konference. Danske Ældreråd

30. september 2024 – Fællesmøde med Sundhedsudvalget

5. november 2024 – Fællesmøde med Seniorudvalget

5. Input til kommende dialogmøde med Seniorudvalget (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende forslag til emner:

Pårørende-samarbejde

Selvbestemmelse på plejecentre

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen, Sonja Bruus Schmidt Petersson

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte forslag til emner, som ønskes drøftet med Seniorudvalget på dialogmødet den 6. februar 2024.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter forslag til emner, som ønskes drøftet med Seniorudvalget på dialogmødet den 6. februar 2024.

Sagens indhold

Årets første halvårlige dialogmøde mellem Seniorudvalget og Ældrerådet. 

Emner, som Ældrerådet ønsker drøftet med Seniorudvlaget på dialogmødet, sendes efter dagens møde til Seniorudvalget. 

 

6. Nedsættelse af valgarbejdsgruppe (B)

Beslutning

At 1: Sagen udsat.  

 


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte at nedsætte en valgarbejdsgruppe bestående af fire ældrerådsmedlemmer.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter nedsættelse af valgarbejdsgruppe.

Sagens indhold

Af Ældrerådets forretningsorden § 4 fremgår det, at der i valgåret nedsættes en arbejdsgruppe.

Den nuværende valgperiode løber fra 1. januar 2022 til 31. december 2025.

Der er valg til Ældrerådet i sidste kvartal af 2025.

Handlemuligheder

Ældrerådet har følgende handlemuligheder:

  1. at Ældrerådet beslutter, at der ikke nedsættes en valgarbejdsgruppe før januar 2025
  2. at Ældrerådet beslutter at nedsætte en valgarbejdsgruppe.

7. Justering af Ældrerådets hjemmeside (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte, om hjemmesidearbejdsgruppen skal arbejde videre med at tilrette Ældrerådets hjemmeside, i henhold til de beslutninger, der træffes under dette punkt på mødet.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter, at arbejdsgruppen arbejder videre med opdatering af hjemmesiden.

Sagens indhold

Ældrerådets hjemmeside er udgivet på nettet i en ny udgave. Hjemmesidegruppen har gennemgået den nye hjemmeside og vil på mødet gennemgå hjemmesiden med hensyn til rettelser samt redegøre for ændringsforslag.

8. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende bemærkning:

Ældrerådet afgiver hørringssvar til Trafikbestilling 2025.

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden Ældrerådet ønsker at afgive høringssvar til eller drøfte med udvalgene.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter, hvilke punkter der ønskes at afgive hørringssvar til, eller hvor        Ældrerådet ønsker, at der rejses spørgsmål til. 

Sagens indhold

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig for at indbringe emner fra fagudvalgenes dagsordener.

9. Orientering om resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene i 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering, med følgende bemærkning: 

Ældrerådet udarbejder pressemeddelelse. 

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene 2023.  

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget tager resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene 2023 til orientering. 

Sagens indhold

Seniorudvalget blev på deres møde den 8. august 2023 punkt 5 orienteret om gennemførsel af brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene og i hjemmeplejen 2023. 
 
Brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene bliver gennemført hvert andet år som opfølgning på strategierne "Strategi om Bomiljøer for ældre" og "Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje".

Indsamling af data i brugertilfredshedsundersøgelsen

Brugertilfredshedsundersøgelsen er gennemført på 11 plejecentre. Plejecenter Quistgården er ikke repræsenteret i undersøgelsen på grund af borgernes kognitive og fysiske helbred.

Undersøgelsen er gennemført blandt de borgere på plejecentrene, som personalet har vurderet var i stand til kognitivt og fysisk at besvare spørgsmålene. Interviews er gennemført med hjælp fra Ældrerådet og administrativt personale. Alle interviews er gennemført i oktober 2023. Der var 212 borgere, som blev spurgt, om de ville deltage, og der er i alt gennemført 161 interviews. 

Spørgsmålene i undersøgelsen i 2023 er sammenlignelige med spørgsmålene fra 2020.

Administrationen har imødekommet Ældrerådets ønske om at få tilføjet følgende spørgsmål til undersøgelsen i 2023: 

Bestemmer du selv, hvornår du står op om morgenen?

Bestemmer du selv, hvornår du går i seng om aftenen?  

Resultaterne er vedlagt i bilag 1. Derudover er der vedlagt en udviklingsrapport i bilag 2, hvor resultaterne fra 2023 er sammenlignet med resultaterne fra 2020. Der er orienteret om resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelsen i 2018 på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 22. august 2018 punkt 11. 

Resume af udvalgte resultater 

Nedenstående procenter er angivet i afrundede tal. 

I 2023 er den samlede tilfredshed med det plejecenter, som borgerne bor på, på 77 %. Det er et fald siden 2020 (82 %), men på niveau med 2018 (75 %).

I 2023 angiver 7 %, at de er utilfredse med det plejecenter, de bor på. Det er en stigning i forhold til både 2018 (5 %) og 2020 (4 %).  

Tilfredshed med medarbejdere

I 2023 angiver 94 %, at personalet er venlige over for dem. Det er på niveau med 2020 (94 %) og en stigning fra 2018 (90 %). Under 1 % svarer nej i 2023. 

I 2023 angiver 83 %, at personalet tager hensyn til deres behov. Det er et fald siden 2020 (88 %), men på niveau med 2018 (83 %). Under 2 % svarer nej i 2023.  

I 2023 angiver 57 %, at personalet som regel har tid til at snakke med dem, hvis de ønsker det. Det er et fald i forhold til både 2018 (66 %) og 2020 (70 %). 15 % svarer nej i 2023.    

Tilfredshed med den hjælp, borgerne modtager

I 2023 angiver 81 %, at de er tilfredse med hjælpen, de modtager. Det er et fald i forhold til både 2018 (84 %) og 2020 (87 %). 5 % er utilfredse i 2023. 

I 2023 angiver 67 %, at personalet kommer, når de kalder på hjælp. Det er et fald siden 2020 (74 %), men på niveau med 2018 (67 %). 9 % svarer nej i 2023. 

Mulighed for selvbestemmelse og inddragelse

I 2023 angiver 8 %, at personalet ikke støtter borgeren i at kunne klare flest mulige dagligdagsting selv. Det er en stigning siden 2020 (2 %), men på niveau med 2018 (7 %). 

I 2023 angiver 22 %, at de nogle gange er alene, selvom de har lyst til at være sammen med andre. Det er et fald siden 2020 (32 %), men højere end 2018 (18 %).  

I 2023 angiver 74 %, at de selv bestemmer over hverdagens forløb. Det er et fald i forhold til både 2018 (82 %) og 2020 (80 %). 6 % svarer nej i 2023. 

I 2023 angiver 52 %, at der er et varieret aktivitetstilbud på deres plejecenter. Det er en stigning siden 2020 (48 %) og et fald siden 2018 (61 %). 22 % svarer nej i 2023.

I 2023 angiver 79 %, at medarbejderne er gode til at informere borgerne om de forskellige aktivitetsstilbud. Det er en stigning i forhold til både 2018 (75 %) og 2020 (68 %). 11 % svarer nej i 2023. 

I 2023 angiver 39 %, at der bliver lyttet til deres ønsker, når de vil være med til at bestemme, hvad der sker på plejecenteret. Det er et fald i forhold til både 2018 (44 %) og 2020 (53 %). 18 % svarer nej i 2023. 

I 2023 angiver 70 %, at de oplever, at deres dag almindeligvis går med noget, de synes er rart. Det er et fald i forhold til både 2018 (77 %) og 2020 (83 %). 8 % svarer nej i 2023.   

I 2023 angiver 57 %, at de er tilfredse med stemningen omkring måltidet i forhold til muligheden for ro, samtale, hygge med videre. Det er et fald i forhold til både 2018 (70 %) og 2020 (73 %). 9 % svarer utilfreds i 2023. 

Tilfredshed med den serverede mad 

I 2023 angiver 65 %, at der bliver lyttet til deres forslag eller ønsker til morgenmaden. Det er et fald siden 2020 (76 %), men højere end 2018 (62 %). Under 15 % svarer nej i 2023.  

I 2023 angiver 63 %, at der bliver lyttet til deres forslag eller ønsker til frokosten. Det er et fald siden 2020 (71 %), men højere end 2018 (58 %). 14 % svarer nej i 2023. 

I 2023 angiver 52 %, at der bliver lyttet til deres forslag eller ønsker til aftensmaden. Det er et fald siden 2020 (64 %), men på niveau med 2018 (52 %). 23 % svarede nej i 2023.  

I 2023 angiver henholdsvis 84 %, 78 % og 71 %, at de synes, at morgenmaden, frokosten og aftensmaden er god. Det er et lille fald siden 2020 (87 %, 83 % og 73 %). Under 2 % svarer dårlig i 2023 i forhold til morgenmad og frokost. Under 6 % svarer dårlig i forhold til aftensmad.  

I 2023 angiver 71 %, at de selv bestemmer, hvornår de står op om morgenen. 19 % svarer nej. 

I 2023 angiver 83 %, at de selv bestemmer, hvornår de vil i seng. 8 % svarer nej 

Administrationen arbejder videre med resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelsen 

Administrationen vurderer, at undersøgelsen giver et realistisk billede af beboernes tilfredshed med plejecentrene. Administrationen vurderer, at beboerne generelt er tilfredse med det plejecenter, de bor på, og at personalet er venlige, respektfulde og tager hensyn til deres behov. Administrationen vurderer, at der er sket en positiv udvikling i forhold til at informere om forskellige aktivitetstilbud.  Administrationen vurderer, at der er en særlig opmærksomhed i forhold til tiden til at snakke med beboerne, selvbestemmelse over hverdagens forløb og stemningen omkring måltiderne. Administrationen vurderer, at resultaterne fra undersøgelsen i 2020 kan være påvirket af Covid-19- pandemien.  

Administrationen behandler resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelserne på ledermøder og i MED-organisationen. Dette med henblik på at drøfte mulige handlinger, der kan sikre kvalitet og tilfredshed med den hjælp, som borgerne modtager. Derudover tages resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelsen med på bruger- og pårørenderådene på de plejecentre, som har disse. Administrationen har desuden påbegyndt et arbejde med at kvalitetssikre og udvikle rehabiliteringsindsatsen på tværs af hjemmeplejen og plejecentrene.

Administrationen sender resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelsen 2023 for plejecentrene til orientering i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte.

Retligt grundlag

Strategi om Bomiljøer for ældre er godkendt i 2017 af Sundheds- og Seniorudvalget.

Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje er godkendt i 2017 af Sundheds- og Seniorudvalget. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

______________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 16. januar 2024

Sagen er videreført til Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet, til deres orientering. 

Sagens forløb

09-01-2024 Seniorudvalget

At 1: Sagen taget til orientering.

Seniorudvalget imødeser, at resultaterne fra undersøgelsen medtages i det fremadrettede arbejde og kommende politiske sager. 


10. Orientering om resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering, med følgende bemærkning: 

Ældrerådet udarbejder pressemeddelelse.

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen 2023. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget tager resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen 2023 til orientering.  

Sagens indhold

Seniorudvalget blev på deres møde den 8. august 2023 punkt 5 orienteret om gennemførsel af brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene og i hjemmeplejen 2023. 
 
Brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen 2023 er en del af tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens § 83 og 83 a til borgere i eget hjem. Dette er beskrevet i tilsynspolitikken 2023-2026, der er godkendt af Byrådet den 19. december 2022 punkt 18.   

Indsamling af data i brugertilfredshedsundersøgelsen

Brugertilfredshedsundersøgelsen er gennemført blandt et tilfældigt udtræk af borgere, der modtager eller har modtaget hjemmehjælp inden for de sidste 6 måneder. 

Dataindsamlingen er gennemført telefonisk af et eksternt analyseinstitut. Der er i alt gennemført 559 interviews i perioden september til oktober 2023.

Spørgsmålene i brugertilfredshedsundersøgelsen i 2023 er sammenlignelige med spørgsmålene fra samme undersøgelse i 2020 og med udvalgte spørgsmål fra 2018. 

Resultaterne er vedlagt i bilag 1. Derudover er der vedlagt en udviklingsrapport i bilag 2, hvor resultaterne fra 2023 er sammenlignet med resultaterne fra 2020. Der er orienteret om resultater fra brugertilfredshedsundersøgelsen 2018 på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 22. august 2018 punkt 11. 

Resume af udvalgte resultater

Nedenstående procenter er angivet i afrundede tal. 

I 2023 er den samlede tilfredshed med den hjemmepleje, som borgerne modtager på 74 %. Det er et fald siden 2020 (84 %), men højere end 2018 (62 %).   

I 2023 angiver 14 % af borgerne, at de er utilfredse med den hjemmepleje, de modtager. Det er en stigning både i forhold til 2018 (4 %) og 2020 (7 %).  

Tilfredshed med hjælpere 

I 2023 angiver 94 %, at de er tilfredse med hjælperens venlighed. Det er et fald siden 2020 (97 %), men højere end 2018 (91 %). I 2023 angiver under 1 %, at de ikke er tilfredse. 

I 2023 er der 77 %, der angiver, at hjælperne tager hensyn til borgerens ønsker og behov. Det er et fald siden 2020 (87 %), men højere end 2018 (74 %).    

Tilfredshed med den hjælp, borgerne modtager

I 2023 angiver 13 %, at der er kommet mindst 20 forskellige hjælpere i dagtimerne de sidste 3 måneder. Det er en stigning i forhold til både 2018 (9 %) og 2020 (7 %).  

I 2023 angiver 64 %, at hjælperne generelt kommer på det aftalte tidspunkt. Det er et fald siden 2020 (70 %), men højere end 2018 (50 %).

I 2023 angiver 35 %, at hjælperne ikke giver besked ved forsinkelse på mere end 30 minutter. Det er en stigning siden 2020 (23 %), men på niveau med 2018 (37 %).   

I 2023 angiver 82 %, at de alt i alt er tilfredse med den personlige hjælp, de modtager. Det er et fald siden 2020 (89 %), men højere end 2018 (72 %). 

I 2023 angiver 75 %, at de alt i alt er tilfredse med den praktiske hjælp, de modtager. Det er et fald siden 2020 (85 %), men højere end 2018 (64 %).

Mulighed for inddragelse

I 2023 angiver 38 %, at de bliver inddraget i for eksempel madlavning, påklædning, oprydning med mere i det omfang, de ønsker det. Det er et fald siden 2020 (44 %), men højere end 2018 (32 %). 

I 2023 angiver 49 %, at hjælperne støtter dem i at klare flest mulige dagligdags ting selv. Det er et fald siden 2020 (61 %), men højere end 2018 (38 %). 

Tilfredshed med den leverede mad

I 2023 angiver 72 %, at den mad, de får leveret, er god. Der er ingen forskel i forhold til 2018 og 2020. 

Fra 2020 til 2023 er der ingen ændring i borgernes vurdering af overholdelse af tidsfrist ved madlevering, udvalget af menuer samt tilfredshed med portionsstørrelsen, som generelt er god. 

Tilfredshed med rehabilitering

I 2023 angiver 55 %, at de ved, at de kan få hjælp til at genvinde tabte funktioner, som vurderes at kunne genoptrænes. Det er et fald siden 2020 (64 %). Spørgsmålet indgik ikke i 2018.  

Administrationen arbejder videre med resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelsen 

Administrationen vurderer, at undersøgelsen giver et realistisk billede af borgernes tilfredshed med hjemmeplejen. Administrationen vurderer, at borgerne generelt oplever, at hjemmeplejens personale er venlige og respektfulde. Administrationen vurderer, at der er en særlig opmærksomhed i forhold til antallet af hjælpere, der kommer i hjemmet, samt at hjælperne skal give besked ved forsinkelser. Administrationen vurderer, at der fortsat er brug for fokus på at inddrage og støtte borgerne til at kunne klare mest muligt selv. Administrationen vurderer at resultaterne fra undersøgelsen i 2020 kan være påvirket af Covid-19 pandemien.   

Administrationen behandler resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelserne på ledermøder og i MED-organisationen. Dette med henblik på at drøfte mulige handlinger, der kan sikre kvalitet og tilfredshed med den hjælp, som borgerne modtager. Administrationen har derudover påbegyndt et arbejde med at kvalitetssikre og udvikle rehabiliteringsindsatsen på tværs af hjemmeplejen og plejecentrene.

Administrationen sender resultaterne af brugertilfredshedsundersøgelsen 2023 for hjemmeplejen til orientering i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte. 

Retligt grundlag

Serviceloven §§ 83 og 83 a, hvor kommunalbestyrelsen har pligt til at tilbyde personlig pleje, praktisk hjælp og madservice i hjemmet til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver. Derudover skal Kommunalbestyrelsen tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne. Vurderingen skal være individuel og konkret og tage udgangspunkt i modtagerens ressourcer og behov. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

______________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 16. januar 2024 

Sagen er videreført til Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet, til deres orientering. 

 

Sagens forløb

09-01-2024 Seniorudvalget

At 1: Sagen taget til orientering.

Seniorudvalget imødeser, at resultaterne fra undersøgelsen medtages i det fremadrettede arbejde og kommende politiske sager. 


11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

a) Formanden orienterede:

23. januar 2024: Møde med Borgmester

26. januar 2024: Formanden orienterede om dialogmøde ved Danske Ældreråd  

b) Intet under punktet. 

c ) Intet under punktet.

d) Arbejdsgrupperne orienterede:

TPL: Birgit træder ud af gruppen og Niels er fratrådt Ældrerådet, og dermed også gruppen

Hjemmesidegruppen: Hjemmesideredigering 

OPA: Boliganalyse, brugertilfredshedsundersøgelser og boligstrategier 

APR: Ønsker til aktiviteter

Økonomiarbejdsgruppen: Budgetudarbejdelse

e) Intet under punktet

f) Møde i Midgård 

g) Karin indtræder i FSK, TPL og økonomiarbejdsgruppen. 

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence 

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådets medlemmer orienteres om tiltag, henvendelser m.m. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

a) Orienteringer fra formanden

b) Orienteringer fra temamøderne

c) Orienteringer fra Regionsældrerådet

d) Orienteringer fra arbejdsgrupperne

e) Orienteringer fra Danske Ældreråd

f) Orienteringer fra Brugerpårørenderåd på pleje- og aktivitetscentre

g) Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer.

Ældrerådet kan stille spørgsmål til udsendte referater fra bruger- og pårørenderådene/afdelingsmøderne. Referater fra bruger- og pårørenderådsmøder kan læses på pleje- og aktivitetscentrenes hjemmeside.

 

12. Næste møde (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres om næste mødedato og sted.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at næste møde og sted tages til orientering. 

Sagens indhold

Næste møde er den 27. februar 2024 kl. 9.00 i aktivitetscenter Teglværksparken 50, 4220 Korsør. 

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 13. februar kl. 12.

13. Punkter til kommende møde (B)

Beslutning

At 1: Godkendt, med følgende tilføjelser:

Regnskab 2023 (Lukket)

Valgform 2025

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte punkter til kommende møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter punkter til kommende møde. 

Sagens indhold

Ældrerådet skal på dagens møde beslutte punkter til kommende møde. 

14. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1:Ældrerådet beslutter at udsende pressemeddelelse.  

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.  

15. Eventuelt (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan indbringe punkter under eventuelt.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres om eventuelle punkter. 

16. Godkendelse af dagens referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

 



Fraværende: Henning Jørgen Petersen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte at godkende dagens referat. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender dagens referat.