Ældrerådet – Referat – 27. februar 2024



1. Valg af ordstyrer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende valg af ordstyrer for dagens møde. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender valg af ordstyrer for dagens møde. 

Sagens indhold

Ordstyrerrollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrerens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerrollen fordeler sig således: 

Februar: Johnny

Marts: Tonny

April: Henning

Maj: Sonja

Juni: Karin

August: Solveig

September: Leif

Oktober: Annette

November: Per

December: Ingelise

2025: Mogens, Berit, Abdel, Alf, Birgit

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om at pkt. 7 og 8 udsættes til ekstraordinært møde den 29. februar 2024 i Teglværksparken kl. 9.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende dagsordenen. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1.     at dagsordenen godkendes.

3. Orientering ved fagområde for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om, at der ønskes nærmere information om dosisdispensering.

 

Chefen for Sundhed og Ældre orienterer om ”Hvad er sket på ældreområdet siden sidst”

Svar på spørgsmål 1:
Visitationens igangværende opgave, med at omvisitere ca. 2100 borgere til det ændrede serviceniveau for gulvrengøring (robotstøvsuger og -gulvvasker), forløber planmæssigt. 
Ændringen sker i forbindelse med Byrådets vedtagelse af Budget 2024, hvor det blev besluttet at indføre robotteknologi til rengøring af gulve.
Visitationen har pt. besøgt godt 800 borgere, der konkret og individuelt har fået vurderet deres behov for støtte og hjælp. Ved besøget afprøver visitator, om borgeren helt eller delvist selv kan anvende en robotstøvsuger og -gulvvasker. Hvis borgeren ikke selv kan betjene en robot, fx tømme beholderen eller på anden måde har problemer med at bruge den, kan borgeren få hjælp til det hver tredje uge.   
Visitatorernes generelle tilbagemelding er, at de oplever, at borgeren eller dennes pårørende kan have negative forventninger til beslutningen om robotstøvsugere, når visitator kommer i hjemmet. Ved besøget afprøves robotten, visitatorerne vejleder om indkøbsmuligheder og udleverer den pjece, som borger tidligere har fået fremsendt med informationsbrevet i oktober 2023. Dette ændrer ofte borger/pårørendes tilgang til teknologien, så der er en mere positiv stemning i hjemmet, når visitator forlader hjemmet. 

Svar på spørgsmål 2
Når borger har haft et uheld hjælpes borger med at blive vasket og forurenet tøj og sengetøj lægges i blød, til det kan komme i vaskemaskinen af en som har tiden til det - oftest i dagvagten. Der vil blive gjort rent så hurtigt som muligt.

Svar på spørgsmål 3
I Slagelse Kommune er der afsat et driftsbudget (4 mio. kr årligt) og et anlægsbudget (0,85 mio. kr. årligt) til velfærdsteknologi. Der er ansat fire velfærdsteknologiske medarbejdere, som arbejder på tværs af Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatri med at implementere velfærdsteknologi. Der investeres løbende i nye teknologier. Aktuelt arbejdes især med at implementere skærmbesøg i hjemmeplejen, samt vende-kipsystemer på bosteder og plejecentre. Derudover arbejdes med en række andre teknologier fx blesensorer, automatiseringsrobotter, elektroniske medicinhusker m.m.

Svar på spørgsmål 4
Forvaltningens udgangspunkt er, at overholde gældende lovgivning. Hvis der opleves udfordringer med dette, så må vi se sammen på vedtægter og procedurer, så vi sikrer en fælles forståelse af eks. høring, orientering, emner mm.  

Der står i vedtægterne fra Ældrerådet, at der i god tid før afgørelse træffes og mindst ti dage forinden skal sendes til høring. Det er forvaltningens opfattelse, at der leves op til dette, og hvis der afviges fra det, så er det i særtilfælde. Er andet tilfældet, så skal vi selvfølgelig rette op på det.   

Seniorudvalget 6. februar 2024

Behandling af forslag til ompriotering af midler i rehabiliteringsindsatsen
Sagen blev ikke behandlet på seniorudvalgets møde i februar, men det blev besluttet at skulle fremlægges på ny. Ny sag kommer på til marts. I begge sager var/er indskrevet høring før endelig beslutning.

Takster 2024
Takstsagen er beslutningssag, men taksterne beregnes på baggrund af andre beslutninger, der gerne skulle have været i høring hos Ældrerådet, og derfor er der forventeligt sket høring af serviceniveauer, der er grundlaget for beregning af takser. 
I 2022 kom takstsagen ift. budgetår 2023 ikke i høring i Ældrerådet.
I 2021 kom takstsagen ift. budgetår 2022 ikke i høring i Ældrerådet. 
Sagerne kan godt have været sat på som orientering til Ældrerådsmøderne. Sammensætning af dagsorden sker i samarbejde med Ældrerådsformanden. 

Tilsyn på plejecentrene
Det var ikke en beslutningssag og dermed har politikerne ikke skulle rådføres ift. en beslutning, men pga. spørgsmålet så har vi tjekket Ældrerådets hjemmeside, og kan se, at årlige tilsyn på plejecentrene står under Ældrerådets opgaver de skal høres i. Det giver lidt forvirring at høre i en sag, der ikke er beslutning på, så her har vi nok et sted, hvor vi skal ”rydde” op. 
Forvaltningen har undersøgt tidligere praksis, og kan se at sagen tidligere har været til orientering hos Ældrerådet. Sagen er derfor sat på Ældrerådets dagsorden den 27. februar 2024. 
Tilsynssagen kommer som en del af tilsynspolitikken, som foreskriver at resultaterne af tilsynene skal til årlig politisk orientering. 
 
 
Sundhedsudvalget 5. februar 2024

1. behandling Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg
Sagen er kommet ud med dagsordenen til Ældrerådsmødet 27. februar, som er det næstekommende ældrerådsmøde efter sagen blev behandlet i Sundhedsudvalget til deres møde primo februar. Udvalget besluttede at der sprogligt skulle ændres tre steder i kvalitetsstandarden inden den blev sendt i høring. 



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

Orientering ved chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix.

Fra Ældrerådet er der rejst ønske til orientering om:

  1. Hvordan går det med omvisiteringen af borgere, der modtager hjælp til rengøring, og som nu fremover skal indkøbe og bruge en robotstøvsuger/gulvvasker?

  2. Hvad er proceduren i et scenarie, hvor en sosu-hjælper møder op hos en borger, hvor der er sket ”uheld”  i forbindelse med at borgeren har ”forrettet sin nødtørft” og hvor borgeren og hele hjemmet derfor har brug for at blive rengjort.

  3. Velfærdsteknologi – Hvilke tiltag er igangsat, for at løse opgaverne som er beskrevet i kvalitetsstandarden. Næstved kommune som vi sammenligner os med, har bevilliget 35 mio. kr. til velfærdsteknologi, hvad gør vi i Slagelse.

  4. Hvorledes påtænker forvaltningen at overholde gældende lov, som klart beskriver at alle sager vedrørende borgere på 60+ sendes i høring i Ældrerådet. Det er ikke tilfredsstillende at Ældrerådet ikke modtager sagerne, straks efter behandling i udvalg og byråd, idet høringsfristerne er korte i forvejen.

Seniorudvalget 6. februar 2024

  • behandling af forslag til omprioritering af midler i rehabiliteringsindsatsen
  • takster 2024
  • tilsyn på plejecentrene

Sundhedsudvalget 5. februar 2024

  • behandling af Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg

Det kan oplyses at Handicaprådet har sagen Høring vedr. Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg på deres dagsorden på mødet den 22. februar. Høringsfrist 10. marts 2024

 

4. Aktivitetskalenderen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

7. marts 2024 - Valg til kreds 6. Danske Ældreråd. Følgende deltager: Tonny Korndrup, Mogens Nellemann Hansen og  Annette Jørgensen. Ældrerådet indstiller den opstillede kandidat fra Næstved.

12. marts - Fokusgruppeinterview vedrørende rehabilitering tilføjes aktivitetskalenderen. Følgende deltager: Alf Søhus, Ingelise Holm og Abdel Sabri.

5. april 2024 - Generalprøve på sessioner i konference for fremtidens ældre tilføjes til aktivitetskalenderen.

Studietur i efteråret 2024 tilføjes aktivitetskalenderen.

Ældredag i efteråret 2024 tilføjes aktivitetskalenderen.

 

 

 



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der skal tilføjes nye aktiviteter til 2024, og Ældrerådet gennemgår aktivitetsbudget.  

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at aktivitetskalenderen 2024 drøftes og budgettet gennemgås. 

Sagens indhold

På nuværende tidspunkt er følgende besluttet for 2024:

4. marts 2024 - Fællesmøde med Sundhedsudvalget

7. marts 2024 - Temadag: Demens. Danske Ældreråd. Ældrerådet deltager ikke i Temadag. 

7. marts 2024 – Valg til kreds 6. Danske Ældreråd

17. april 2024 – Konference: Fremtidens Ældreliv

6. maj 2024 – Repræsentantskabsmøde. Danske Ældreråd

7. maj 2024 – Konference. Danske Ældreråd

11. september 2024 - Regions Ældrerådet (RÆR). Ekskursion til Køge. Nærmere følger.

30. september 2024 – Fællesmøde med Sundhedsudvalget

5. november 2024 – Fællesmøde med Seniorudvalget

5. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

At 1: Der udarbejdes bekymringsskrivelse vedr. ændring af udlejningsregler i seniorbofællesskaberne jf. pkt. 17 på Økonomiudvalget den 19. februar. 



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden Ældrerådet ønsker at afgive høringssvar til eller drøfte med udvalgene.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter, hvilke punkter der ønskes at afgive hørringssvar til, eller hvor        Ældrerådet ønsker, at der rejses spørgsmål til. 

Sagens indhold

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig for at indbringe emner fra fagudvalgenes dagsordener.

6. Ældrerådets forslag til kommunens budget 2025 (B)

Beslutning

At 1: Formanden videresender forslagene, som er fremlagt i sagen, til Byrådet, som input til de kommende politiske drøftelser i forhold til Budget 2025. 

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte hvilke forslag til budget 2025 der videresendes til Byrådet. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter hvilke forslag til budget 2025 der videresendes til Byrådet.

Sagens indhold

Ældrerådsvalg 18. november 2025
Kommunalbestyrelsen har igangsat budgetforhandlinger for året 2025. Der skal afholdes valg til kommunalbestyrelsen, samt valg til Ældrerådet og Ældrerådet forventer, at byrådet afsætter de fornødne ressourcer samt økonomi til afholdelse og annoncering, oplysningsmøder af valget. 

Personlig pleje
Personlig pleje – (negleklipning, børstning af hår samt hudpleje i forbindelse med bad) tilbage rulles, der tilføres den fornødne økonomi.

Klippekortordningen
Klippekortsordning på plejecentre genindføres – der tilføres den fornødne økonomi.

Aktiviteter på plejecentrene
Aktiviteter for beboerne på plejecentrene – der tilføres den fornødne økonomi og bemanding.

Madordning
Opvarmning/Anretning af mad i hjemmeplejen– antal min. forhøjes rimeligt – økonomi tilføres, spiseoplevelsen er vigtig for borgernes trivsel og helbred.
Tilberedning af varm mad i plejecentrenes egne køkkener et par gange om måneden alternativt samme ordning som på Blomstergården.

Demenskoordinatorer
Antallet af demenskoordinatorer forhøjes

Aktivitetscentrene
Ingen yderligere besparelser på de 3 aktivitetscentre i budgetterne i årene frem.

Ældrerådets aktivitets konto
Reduktion af Ældrerådets økonomi tilbage rulles – der tilføres økonomi til Ældrerådets borgernære arbejde, specielt i et valgår som 2025 er.

Etablering af små teams
Midler til organisering af Små tværfaglige teams i hjemmeplejen, opgaven er beskrevet i den nye ældrereform.

Kollektiv trafik
Genoptage kørslen med fribusserne (ruterne Lilla, rød og Blå) for alle borgere, så de ikke alene kører i skolernes åbningstid.
Tilbageførsel af takststigningerne på kørsel med Flextur.
Revurdering af serviceniveau for Flexhandicap kørsel. Ekstrature.
Økonomi tilføres for at styrke den kollektive trafik (Movia). Flere af de nu nedlagte busruter og afgange genetableres.

Akut rengøring

Etablering af brandsluknings korps , rengøring:

Efter at have set de historier i pressen om manglende rengøring, med afføring på borde, stole og gulve, foreslås det at etablere et team som kan sættes ind i sådanne sager, som kan være direkte sundhedsskadelige, der foreslås at der afsættes den fornødne økonomi til opgaverne.

Indførsel af velfærdsteknologi og konsekvenser
Visitationen bør genovervejes, således at der afsættes ressourcer og personale til rådighed, således at borgerne oplæres og er trygge ved den nye teknologi kommunen påtænker at indføre.

 

7. Høring - Valgform til ældrerådsvalget 2025 (B)

Beslutning

At 1: Udsat til ekstraordinært møde den 29. februar.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema 

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget træffe beslutning om hvilken valgform, der skal anvendes til ældrerådsvalget i 2025.

Byrådet har mulighed for at fastlægge afviklingen af ældrerådsvalget som et fremmødevalg (2 mulige modeller), et brevstemmevalg eller et digitalt valg (2 mulige modeller). 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet godkender at et ældrerådsvalg i 2025 gennemføres som et fremmødevalg model B.

________________________________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 23. februar 2024

Høringsfristen er den 29.02.2024 - Høringssvaret sendes til aeldre@slagelse.dk

 

Sagens indhold

Et Ældreråd er lovpligtigt for alle kommuner og Ældrerådets medlemmer vælges ved direkte valg.

Slagelse Kommune skal sørge for, at der afholdes valg til Ældrerådet mindst hvert fjerde år. Seneste ældrerådsvalg var i forbindelse med kommunalvalget i 2021, hvorfor der senest til kommunalvalget i 2025 skal gennemføres et ældrerådsvalg. 

Der vil være ca. 24.400 stemmeberettigede borgere (60 + år) ved valgets afholdelse hvoraf ca. 23% af de stemmeberettigede er fritaget for digital post på nuværende tidspunkt.

Der er ikke fra lovgivningens side fastlagt yderligere rammer for, hvordan valgt skal afvikles. Dette fastsætter Byrådet i samarbejde med Ældrerådet. 

Evaluering ældrerådsvalg 2021

Ældrerådsvalget i 2021 blev afholdt som fremmødevalg samtidigt med og på samme lokation som kommunal- og regionsvalget. Ældrerådet iværksatte en efterfølgende evaluering via et evalueringsskema, hvor 1 fra Ældrerådet fremsendte en besvarelse (bilag 1) samt en evaluering i valggruppen (bilag 2). Dertil har formanden i forbindelse med evalueringen over for Ældrerådet udtrykt tvivl om fremmødevalg er den rigtige løsning. Dette med baggrund i en udgift på knap 1 mio. kr. og en forøgelse af stemmeprocenten på 10 %. Formanden anbefaler på det tidspunkt et brevstemmevalg frem for et fremmødevalg.

Valgformer

Sagen her inddrager oplysninger på 4 mulige valgformer, der skal give et bredt grundlag for beslutningen om valgform for ældrerådsvalget 2025. De 4 mulige valgformer er:

  1. Fremmødevalg - 2 modeller hvor A) er med tilsendt valgkort og model B) er med tilsendt brev i e-boks (brev tilsendt til ældre undtaget for digital post)
  2. Brevstemmevalg
  3. Digitalt valg - 2 modeller hvor A) kun er digital afstemning og B) er digital afstemning og mulighed for at ringe sin stemme ind.

1. Fremmødevalg

Ved et fremmødevalg etableres fysiske valgsteder i kommunen, hvor de stemmeberettigede møder op for at afgive deres stemme. Det vil også være muligt at brevstemme i en kortere periode samt søge om at brevstemme i eget hjem. 

Et fremmødevalg i 2025 kan ikke planlægges til at foregå samtidigt med kommunal- og regionsvalget. Et nyt valgsystem tages i brug til kommunal- og regionsvalget i 2025, hvilket indebærer ibrugtagning af et helt nyt IT system til afvikling og opgørelse af valget.

Generelt er der et meget stort fokus på sikker afvikling af valg uanset valgets art. Implementeringen af et nyt valgsystem vil kræve fuldt fokus på det ene valg for at minimere andre mulige risikofaktorer. Risikofaktorerne opstår bl. a. med baggrund i følgende forhold:

  • Nøglepersoner for kommunal- og regionsvalgets afvikling (IT-ansvarlige, valgsekretærer, ansvarlige for brevstemmeprotokollen, ansvarlige for valglisten, det centrale valgsekretariat) skal arbejde med et nyt system, nye funktionsflader og nye arbejdsgange.
  • Det er en væsentlig større opgave at afvikle kommunal - og regionsvalg alene af den grund, at det er 2 valg, der afvikles. Dertil har kommunen flere opgaver til et kommunal- og regionsvalg herunder hele opgaven med kandidatlister, lige som der er et betydeligt større fokus på valgets afvikling. Kommunal- og regionsvalget er dermed det mest omfattende. 

Afvikling af et 3. valg - ældrerådsvalget - samtidigt og på samme lokation vil øge kompleksiteten og opgavepresset i både forberedelserne såvel som på dagen for valget og dermed også øge risiko for fejl i kommunal- og regionsvalget.

Model A:

Alle stemmeberettigede modtager et valgkort med posten, og der gennemføres valg på én bestemt dato.

Udgiften vil, ud over et grundbeløb på ca. 410.500 kr. i gennemsnit være ca. 31.000 kr. pr. afstemningssted. Dertil skal lægges en udgift til en administrativ ressource til planlægning og afvikling af valget, der estimeres til 0,3 årsværk dog også afhængigt af antal afstemningssteder der skal etableres (se neden for).

Der er ikke krav om, at der skal etableres afstemningssted i alle kommunens afstemningsområder. Derfor vil udgiften afhænge af, hvor mange afstemningssteder der skal etableres. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Stemmeprocenten ved fremmødevalg model A forventes at være højere end ved brevstemmevalg og digitalt valg. Opgørelsen fra sidste fremmødevalg i 2021 viser, at stemmeprocenten blev forøget med 10 % i forhold til brevstemmevalget i 2013, hvor 49,2 % stemte. En væsentlig del af den øgede stemmeprocent i 2021 må tilskrives samtidigheden med Kommunal- og Regionsvalget.

Fordele

Synlig valghandling. Kendt valgform der med mulighed for brevstemme i eget hjem giver mulighed til mange

Ulemper

Det er et stort set up der kræver meget planlægning uden sikkerhed for en høj stemmeprocent

 

Model B:

Valgkortet erstattes af en meddelelse i e-boks for de ældre, der ikke er undtaget digital post. Herved reduceres udgiften til porto. Identifikation sker ved sundhedskort eller billede ID. Valget gennemføres over en periode (fx 1 uge) og gennemføres på Borgerservicecentrene i Slagelse, Korsør og Skælskør med en udvidelse af bemandingen.

Udgiften til et fremmødevalg model B vil være på ca. 250.000 kr. Dertil skal lægges en udgift til en administrativ ressource til planlægning og afvikling af valget, der estimeres til 0,2 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 2.

Fordele

Synlig valghandling. Mulighed for at stemme er bredt ud over flere dage og med mulighed for brevstemme i eget hjem også giver mulighed til mange

Ulemper

Ny model der ikke er så kendt og derfor kræver et større fokus på kommunikation til målgruppen

Brevstemmevalg

Ved et brevstemmevalg udsendes valgkort, valgmateriale og returkuvert med almindelig post til alle stemmeberettigede.

Stemmeprocenten forventes at være lavere ved et fremmødevalg som beskrevet oven for. Danske Ældreråd oplyser en stemmeprocent på 41%.

Udgiften til et brevstemmevalg forventes at være på ca. 820.000 kr. med porto som den største post. Dertil skal lægges en administrativ ressource til planlægning og afvikling af valget, der estimeres til 0,2 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Fordele

Kendt valgform der giver mange i målgruppen let adgang til at afgive deres stemme

Ulemper

Det er en dyr valgform derpå trods af stor tilgængelighed ikke har demonstreret en tilsvarende høj stemmeprocent og dermed ikke umiddelbart appellerer til målgruppen.

 

Digitalt valg

Der er undersøgt 2 måder at gennemføre et digitalt valg på - model C hvor borgeren stemmer elektronisk og en model D hvor borgeren kan vælge mellem at stemme elektronisk eller ringe sin stemme ind.

Valgmaterialet udsendes via digital post. Der udsendes fysisk brev + returkuvert med tilsvarende indhold til borgere fritaget for digital post.

I denne model kan et privat firma stå for hele processen inkl. valgresultatet.

Model C:

Der er i Slagelse Kommune ikke erfaring med digitalt ældrerådsvalg, men mange ældre har fået større kendskab til digitale meningstilkendegivelser i forbindelse med fx brugertilfredshedsundersøgelser. Sammenslutningen Danske Ældreråd angiver på deres hjemmeside, at stemmeprocenten ved et digitalt valg har været på 31,8 %. 

Udgiften til et digitalt valg model C forventes at være ca. 490.000 kr. Dertil skal lægges en udgift til planlægning og afvikling på 0,1 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Fordele

Valgform der giver mange i målgruppen let adgang til at afgive deres stemme

Ulemper

Ikke tidligere anvendt valgform i Slagelse Kommune og usikkerhed på om målgruppen er klar til det digitale

Model D:

I model D kan borgeren også vælge at ringe sit svar ind. 

Udgiften til et digitalt valg model D forventes at være på ca. 716.000 kr. Stemmeprocenten kendes ikke. Dertil skal lægges en udgift til planlægning og afvikling på 0,1 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Fordele

Valgform der giver mange i målgruppen let adgang til at afgive deres stemme og også giver vælgere, der ikke umiddelbart bruger den digitale løsning

Ulemper

Ikke tidligere anvendt valgform i Slagelse Kommune og usikkerhed på om målgruppen er klar til det digitale

 

Oversigt 

Valgform

Stemmeprocent

Udgift

Fremmødevalg model A

59% (ved samtidighed med KV 2021)

Grundbeløb på410.500 kr.

Dertil 31.000 kr./valgsted

Adm. udgift: 150.000 kr.

Fremmødevalg model B

?

250.000 kr.

Adm. udgift: 100.000 kr.

Brevstemmevalg

41 %

820.000 kr.

Adm. udgift: 100.000 kr.

Digitalt valg model A

32 %

490.000 kr.

Adm. udgift: 50.000 kr.

 Digitalt valg model B ?

 716.000 kr.

Adm. udgift: 50.000 kr.


Samlet set er det administrationens vurdering, at det er svært at estimere og sammenligne stemmeprocenter på tværs af de forskellige valgformer. Erfaringsmæssigt ligger stemmeprocenten højest ved fremmødevalg der afvikles samtidigt med kommunal- og regionsvalg. Men den kombination vurderes ikke at være mulig i 2025 på grund af implementering af nyt valgsystem, og stemmeprocenten til et fremmødevalg model A er derfor ukendt.

På baggrund af ovenstående sker administrationens vurdering primært på grundlag af de estimerede udgifter til de fremlagte valgformer og dermed med en anbefaling af fremmødevalg model B. Den valgform tilgodeser en synlig valghandling på de 3 borgerservicecentre over en periode, og dermed gode muligheder for at kommunikere valghandlingen. Dertil med mulighed for brevstemme i eget hjem for borgere, der ikke kan komme til et af de 3 valgsteder.

Ældrerådet har fået sagen til kommentering forud for den politiske behandling og deres bemærkninger til sagen er vedhæftet som bilag 4. 

Retligt grundlag

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:

§ 30. I hver kommune etableres mindst ét ældreråd. Ældrerådets medlemmer vælges ved direkte valg.

§ 32. Kommunalbestyrelsen sørger for, at der afholdes valg til ældrerådet mindst hvert fjerde år, og fastsætter i samarbejde med ældrerådet regler for, hvordan valget skal afholdes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil afhænge af hvilken valgform, der besluttes. Finansieringen vil skulle indgå i budgetproces 2025.

De indhentede priser er kun gældende i 2024.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Afstemningsform ved Ældrerådsvalg efterår 2025 (B)

Beslutning

At 1: Udsat til ekstraordinært møde den 29. februar.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte hvilken model, der ønskes brugt til valg til Ældrerådet.
Dette meddeles Byrådet således, at der kan tages hensyn til Ældrerådets ønsker i budgetterne.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter, hvilken model, der ønskes brugt til valg til Ældrerådet.
Dette meddeles Byrådet således, at der kan tages hensyn til Ældrerådets ønsker i budgetterne.

Sagens indhold

Der skal samtidig med valg til kommunalbestyrelsen efterår 2025, afholdes valg til Ældrerådet. 

Anbefaling fra Danske Ældreråd

Danske Ældreråd anbefaler fremmødevalg, da dette giver den højeste stemmeprocent, samt den bedste demokratiske måde at inddrage borgere over 60 år.

Alternativt kan der afholdes valg ved brevafstemning eller elektronisk afstemning. 

Handlemuligheder

Ældrerådet har følgende handlemuligheder i forhold til valgform til Ældrerådsvalg:

A. anbefale fremmødevalg overfor Byrådet

B. anbefale brevvalg overfor Byrådet 

C. anbefale elektronisk valg overfor Byrådet

 

9. 1. behandling - Kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg (B)

Beslutning

At 1: Ældrerådet udarbejder høringssvar.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende udkast til ny kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg forud for høring i Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet.

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender udkast til ny kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg forud for høring i Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2024-27 blev prioriteringsforslag nr. 2024_230 vedrørende en omlægning af kvalitetsstandarden for de forebyggende hjemmebesøg vedtaget (vedlagt i bilag 1). Prioriteringsforslaget handler om, at borgere i aldersgruppen 82-85 år, der har digital post, bliver screenet via WIPP-modellen før et eventuelt hjemmebesøg - og dermed bliver praksis for målgruppen den samme, som allerede er praksis for målgruppen 75 og 80 år. Tidligere har praksis været, at denne aldersgruppe per automatik har fået tilsendt et brev med tid for besøg. Borgere, der ikke har digital post og er i aldersgruppen 82-85 år, vil fortsat modtage et brev med dato for tid og besøg.

Hvad er WIPP-modellen?

WIPP-modellen er et digitalt screenings- og triageringsredskab, der består af et spørgeskema, som sendes digitalt til borgere i målgruppen. Spørgeskemaet handler om borgernes hverdag, trivsel,
funktionsniveau m.m. Borgernes svar giver mulighed for at at differentiere tilbuddet til borgerne. Borgere, der vurderes som skrøbelige tilbydes en telefonisk samtale eller et besøg. Øvrige borgere får tilbud om at henvende sig, hvis de ønsker et besøg. Når borgeren svarer på spørgeskemaet, får borgeren selv et billede af, hvad et besøg kan handle om, og det giver medarbejderen mulighed for at forberede sig til samtalen med borgeren. På den måde øges kvaliteten i de forebyggende hjemmebesøg.

Hvad er konsekvensen ved ændringen af kvalitetsstandarden?

Ændringen af kvalitetsstandarden betyder, at ældre med digital post i aldersgruppen 82-85 år, som ud fra WIPP-modellen ikke vurderes som skrøbelige, fremadrettet ikke modtager tilbud om et forebyggende hjemmebesøg via et brev med en tid og dato. I stedet vil disse borgere blive oplyst om muligheden for at få et hjemmebesøg, og at de selv skal henvende sig for at få et besøg, Efter det fyldte 86. år, vil borgere igen modtage tilbud med tid og dato via et brev til et forebyggende hjemmebesøg. 

En oversigt over tilbud om forebyggende hjemmebesøg og ændringer mellem den nuværende og gamle kvalitetsstandard er vedlagt i bilag 2.

Udkast til den nye kvalitetsstandard, som skal sendes i høring i Ældreråd, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet er vedlagt i bilag 3.

Gode erfaringer med WIPP-modellen i Slagelse Kommune

I 2022 svarede 54 ud af 100 borgere med digital post på spørgeskemaet i WIPP-modellen og fik som følge heraf et differentieret tilbud. Der var 30 borgere med digital post, som ikke svarede på spørgeskemaet. De blev oplyst om, at de altid selv kan ringe, hvis de ønsker et forebyggende hjemmebesøg. Der var 16 ud af 100 borgere, som ikke havde digital post. De 16 borgere modtog et brev med tilbud om tid og dato for besøg. Borgerne var i aldersgruppen 75 og 80 år.

Administrationen forventer ikke et markant fald i antal besvarelser, hvis WIPP-modellen udvides til også at gælde for ældre på 82-85 år. Dog forventes det at andelen af ældre, der er fritaget fra digital post vil stige en smule. Dette med afsæt i at målgruppen udvides og inddrager ældre årgange.

Medarbejdernes erfaring med WIPP-modellen er, at de oplever, at deres faglighed kommer mere i spil på hjemmebesøgene, samt at borgerne er bedre forbedret til besøget.

Modellen er udviklet i samarbejde med Syddansk Universitet og en række andre danske kommuner. Slagelse Kommune har været og er stadig en af hovedaktørerne bag modellen.

Den nye kvalitetstandard lever op til lovgivningen og nationale anbefalinger

Den nye kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg indebærer en udvidelse af brugen af WIPP-modellen i forhold til tidligere. Dette er i tråd med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, som er blevet udgivet i en national evaluering af de forebyggende hjemmebesøg i 2023. Evalueringen pointerer, at WIPP-modellen sikrer en evidensbaseret tilgang, prioriterer de skrøbeligste ældre, herunder de ikke-digitale ældre, og inddrager den enkelte borger via dennes besvarelse på spørgeskemaet i WIPP-modellen.

Administrationen vurderer, at udkastet til den nye kvalitetsstandard i lever op til anbefalingerne og lovgivningen på området og dermed kan sendes i høring, som den foreligger.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. godkende udkastet til Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg, som det foreligger, forud for høring i Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet.

B. Komme med ændringer til udkastet til Kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg forud for høring i Ældrerådet, Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet. Hvis Sundhedsudvalget vælger denne handlemulighed, skal udvalget angive hvilke ændringer, der skal indarbejdes i kvalitetsstandarden forud for høring.

Retligt grundlag

Servicelovens §79a, stk. 1-6, som beskriver at Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst et årligt forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i bestemte aldersgrupper, henholdsvis ældre på 65 år eller derover, som er i særlig risiko for at få nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, ældre på 70 år, der bor alene, alle 75-årige, alle 80-årige og alle 82 år eller derover.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget vil blive forelagt fornyet sag med høringssvar og eventuelle indarbejdede ændringer i kvalitetsstandarden, som følge af høringsrunden. I næste sag, kan Sundhedsudvalget indstille det endelige udkast til kvalitetsstandarden til Byrådets godkendelse. 

______________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 19. februar 2024

Sundhedsudvalget har godkendt, at kvalitetsstandarden sendes i høring hos Ældrerådet. Der er høringsfrist den 10. marts 2024.

Sagens forløb

05-02-2024 Sundhedsudvalget

At 1: Godkendt med tilretning af tre mindre sproglige rettelser før høring.



10. Input til kommende møde med Sundhedsudvalget (B)

Beslutning

At 1: Følgende emner ønskes drøftet med Sundhedsudvalget:

- Kriterier i forhold til frivillige i forbindelse med tildeling af §18-midler. Vil det være en idé, at frivillige omfattes af prioritet 1?

- Handleplaner under sundhedspolitikken. Hvordan inddrages relevante aktører?

- Hvorledes foreslår Sundhedsudvalget, at hele sundhedsområdet indtænkes i Ældrereformen?

- Hvem kan man kontakte, hvis man har bekymring for en borger i forhold til helbred og at kunne tage vare på sig selv?

- Opdatering på arbejdet med Sundhedsklynger.



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte forslag til emner, som ønskes drøftet med Sundhedsudvalget på dialogmødet
den 4. marts 2024.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter forslag til emner, som ønskes drøftet med Sundhedsudvalget den 4. marts 2024.

Sagens indhold

Årets første halvårlige dialogmøde mellem Sundhedsudvalget og Ældrerådet.
Emner, som Ældrerådet ønsker drøftet med Sundhedsudvalget på dialogmødet, sendes efter dagens
møde til Sundhedsudvalget.

 

11. Evaluering af fællesmøder (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan drøfte afholdte fællesmøder.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet drøfter afholdte fællesmøder. 

Sagens indhold

Ældrerådet drøfter følgende møder:

  • Møde den 30. januar 2024 - Analyse på udvalgte fokusområder af ældreområdet og det specialiserede voksenområde i Slagelse Kommune
  • Mødet den 6. februar 2024 - Fællesmødet med Seniorudvalget
  • Mødet den 22. februar 2024  - Temadag Regionsældrerådet. 

 

12. Orientering om det kommunale tilsyn på plejecentrene i 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om at Ældrerådet udarbejder en bekymringsskrivelse til Seniorudvalget.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om det kommunale tilsyn på plejecentre i 2023.

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering

Sagens indhold

Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynsforpligtelsen sørge for, at der bliver gennemført uanmeldte tilsynsbesøg på plejecentrene mindst en gang om året.

Det er firmaet L. Consulent, der laver tilsyn i Slagelse Kommune. Firmaet har udarbejdet detaljerede tilsynsrapporter til de enkelte plejecentre og en samlet årsrapport. Den samlede årsrapport danner grundlag for denne sagsfremstilling og er vedlagt i bilag 1.

Samlet vurderer det kommunale tilsyn følgende:

  • Plejecentrene leverer en god pleje og omsorg til beboerne og tilstræber at skabe en dagligdag med meningsfulde aktiviteter og livskvalitet
  • Plejecentre tilstræber at skabe en dagligdag med meningsfuldhed, tryghed og værdighed
  • Flere af plejecentrenes hjemmesider trænger til opdatering ift. at give et tydeligere billede af muligheder for livskvalitet for de kognitivt svageste
  • Plejecentrene tilstræber at sikre beboernes muligheder for selvbestemmelse, og at beboernes vilje respekteres, uanset hvordan den udtrykkes
  • Plejecentrene har fokus på at sikre beboerens retssikkerhed
  • Plejecentrene arbejder generelt efter gældende anvisninger i sundhedsloven
  • Plejecentrene har opmærksomhed på kost og ernæring
  • Plejecentrene har tilstedeværelse af kompetent ledelse og fokus på kompetenceudvikling.
  • Plejecentrenes fysiske rammer er generelt egnede til målgruppen
  • De pårørende oplever, at der generelt er lydhørhed i dialogen, og at der sikres kontakt i dagligdagen, der er tilpasset den enkeltes evner og behov
  • Pårørende på seks plejecentre har udtrykt konkrete oplevelser af, at kommunale besparelser har medført mindre tryghed og livskvalitet. Det gælder særligt på tidspunkter med få medarbejdere eller mange vikarer, herunder at der er mindre tid til de kognitivt svageste.

Tilsynet har følgende anbefalinger, som fordeler sig på tværs af alle plejecentre:

Visitation - Information:

  • Fire plejecentre er blevet anbefalet at opdatere hjemmesider og at tydeliggøre indsatser for livskvalitet for de kognitivt svageste beboere
  • Et plejecenter skal opdatere plejehjemsoversigten.

Politikker, selvbestemmelse og retssikkerhed:

  • Enkelte plejecentre er blevet opfordret til at sikre medarbejdernes kendskab til den aktuelle værdighedspolitik
  • Fire plejecentre er blevet anbefalet en mere konsekvent praksis ved dokumentation af habilitet og inhabilitet og dermed, hvilke aftaler der er for inddragelse af pårørende.

Trivsel og relationer:

  • Tre plejecentre er blevet anbefalet at arbejde med handleanvisninger, herunder beskrivelse af dannelse af relationer og risiko for isolation
  • Pårørende på to plejecentre har givet udtryk for, at der ved enkeltstående individuelle episoder ikke har været tilstrækkelig fokus på værdig fremtræden og dialog om dette
  • Tre plejecentre er blevet anbefalet at arbejde med dokumentation om beboeres særlige kommunikationsudfordringer inklusiv anvisninger generelt beskrevet i helbredstilstande, i generelle oplysninger i pædagogiske planer og i døgnrytmeplaner
  • Tre plejecentre er blevet anbefalet at arbejde med at beskrive beboeres udfordringer samt anvisninger ved dannelse af sociale relationer og risiko for isolation samt ensomhed.

Målgrupper og metoder:

  • Et plejecenter er blevet anbefalet at beskrive, hvordan medarbejderne kan afholde måltiderne på en god og hensigtsmæssig måde
  • Tre plejecentre er blevet anbefalet, at de individuelle pædagogiske anbefalinger også indeholder pædagogiske og praktiske individuelle anvisninger, der kan være med til at sikre gode måltidsoplevelser hos den enkelte beboer
  • Et plejecenter er blevet anbefalet at undervise i at vurdere og skelne mellem frivillighed og brug af magt samt tvang jf. gældende lovgivning. 

Procedurer og dokumentation:

  • Tre plejecentre er blevet anbefalet at sikre en positiv udvikling med dokumentation, herunder indsatsen livskvalitet, samt tydeliggøre anvisninger for pædagogisk praksis for medarbejderen tæt på beboeren.

De fysiske rammer:

  • Et plejecenter er blevet anbefalet at se på muligheder for at opdele fællesrum til mindre grupper med forskellige behov.

 

Plejecentrenes arbejde med anbefalingerne fra det kommunale tilsyn

Plejecenterlederne orienterer deres medarbejderne og bruger- og pårørenderådene om indholdet i årsrapporten, og de sikrer, at tilsynsrapporten er tilgængelig på plejecentrets hjemmeside. Administrationen vurderer, at plejecentrene arbejder både tværgående og lokalt med anbefalingerne i årsrapporten fra det kommunale tilsyn, og at det ikke giver anledning til yderligere tiltag. Plejecentrene har blandt andet arbejdet med følgende tiltag:

Pr. 1. januar 2024 er der ansat en udviklingssygeplejerske på tværs af plejecentrene. Udviklingssygeplejersken får særligt fokus på optimering af den sundhedsfaglige dokumentation og på kompetenceløft i forhold til pleje og behandling.

Plejecentrene får ny hjemmeside i starten af 2024. Der er fokus på ensretning og på, at indholdet er fyldestgørende.

 Plejecentrene har i samarbejde med hjemme- og sygeplejen udarbejdet et onboardingprogram. Det betyder, at alle nyansatte starter med tre dages undervisning i blandt andet ansættelsesforhold, værdighedspolitik, lovgivning, dokumentation, arbejdsmiljø og forflytning. Onboardingprogrammet skal være med til at sikre, at nyansatte bliver grundigt introduceret til kerneopgaven på plejecentrene, og det skal være med til både at fastholde og rekruttere nye medarbejdere. Programmet starter i marts 2024.

 Plejecentre har i 2023 styrket samarbejdet med demensteamet og pårørendevejlederen. Der vil i 2024 være yderligere fokus på dette, blandt andet ved undervisning i magtanvendelse, tilgang til borgere med demens samt mødet og kommunikationen med pårørende. Undervisningen skal blandt andet give personalet og ledelsen redskaber til at styrke samarbejdet med pårørende og sætte fokus på forventningsafstemning. Samtidig skal undervisningen skabe et kompetenceløft i plejen i forhold til borgere med demensudfordringer.

Retligt grundlag

Serviceloven, LBK nr. 1287 af 28/0872020. §151
Almenboligloven, LBK nr. 119 af 01/02/2019. §5
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, LBK nr. 826 af 16/08/2019, §15 og § 16

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

________________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 19. februar 2024

Sagen er videreført til Ældrerådets orientering.

Sagens forløb

06-02-2024 Seniorudvalget

At 1: Sagen taget til orientering.

Seniorudvalget imødeser, at resultaterne fra tilsyn medtages i det fremadrettede arbejde og kommende politiske sager.

Dertil ønsker Seniorudvalget, at der til et kommende møde fremlægges en sag omhandlende hvordan der følges op på brugertilfredshedsundersøgelser og tilsyn.

 

 

 




Afbud: Jørgen Andersen

13. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

a) Orienteringer fra formanden

1. Indbydelse fra Pårørendeforeningen foredrag 16. april samt 6. maj - Når far har demens.

2. Mødet med kommunaldirektøren er udsat til 11. marts 2024.

3. Har søgt aktindsigt for afklaring af hvilke midler kommunen modtager som kompensation til drift af Ældrerådet.

4. Tilmelding til repræsentantskabsmødet og sundhedspolitisk konference 6. og 7. maj er foretaget.

b) Orienteringer fra temamøderne. Intet nyt

c) Orienteringer fra Regionsældrerådet. Intet nyt

d) Orienteringer fra arbejdsgrupperne: 

Økonomiarbejdsgruppen har afholdt møde den 7. februar. Birgit afklarer procedurer for evt. regnskabsaflæggelse.

APR-gruppen holdt møde den 26. februar. 

e) Orienteringer fra Danske Ældreråd

Nyhedsbrev udsendt februar 2024 med beskrivelse af ny ældrereform med mere.

f) Orienteringer fra Brugerpårørenderåd på pleje- og aktivitetscentre

Brugerpårørendevalg på Hjemmet med Noret den 19. februar blev aflyst på grund af manglende tilmelding. 

Der var brugerpårørendemøde på Møllebakken den  26. februar. Her blev der drøftet muligheden for at afholde åbne brugerpårørendemøder. Det kan måske øge deltagelsen.

Afdelingsmøder på Blomstergården, som afløser brugerpårørenderåd, er pt. aflyst pga. lederskifte.

Tovholdermøde på Rådmandscentret i Skælskør den 8. februar, samt et årsmøde for alle brugerne den 21. februar. De vil planlægge et nyt projekt - Tag din nabo i hånden.

Brugerpårørendemøde på Smedegade den 30. november blev aflyst. Der kommer lige nu kun nyhedsbreve. 

På aktivitetscenter Midgård var der møde den 5. februar. Det er en positiv oplevelse. Der er valg til brugerrådet den 28. februar.

Brugerpårørendemøde på Solbakken. Der var 16 deltagere.

g) Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer. Intet nyt.



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence 

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådets medlemmer orienteres om tiltag, henvendelser m.m. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

a) Orienteringer fra formanden

1. Indbydelse fra Pårørendeforeningen foredrag 16. april samt 6. maj Når far har demens.

2. Mødet med kommunaldirektøren er udsat til 11. marts 2024

3. Har søgt aktindsigt for afklaring af hvilke midler kommunen modtager som kompensation til drift af Ældrerådet.

4. Tilmelding til repræsentantskabsmødet og sundhedspolitisk konference 6. og 7. maj er foretaget

b) Orienteringer fra temamøderne

c) Orienteringer fra Regionsældrerådet

d) Orienteringer fra arbejdsgrupperne

e) Orienteringer fra Danske Ældreråd

Nyhedsbrev  udsendt februar 2024 med beskrivelse af ny ældrereform med mere

f) Orienteringer fra Brugerpårørenderåd på pleje- og aktivitetscentre

g) Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer.

  Næstved Kommunes satsning på velfærds teknologi området på 35 mio. kr. er tankevækkende og bør give Slagelse Kommune inspiration til at gøre det samme.

Ældrerådet kan stille spørgsmål til udsendte referater fra bruger- og pårørenderådene/afdelingsmøderne. Referater fra bruger- og pårørenderådsmøder kan læses på pleje- og aktivitetscentrenes hjemmeside.

14. Eventuelt (O)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan indbringe punkter under eventuelt.

Indstilling

1. at Ældrerådet orienteres om eventuelle punkter. 

15. Næste møde (O)

Beslutning

At 1: Der afholdes ekstraordinært møde den 29. februar kl. 9 i Teglværksparken.

 



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres om næste mødedato og sted.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at næste møde og sted tages til orientering. 

Sagens indhold

Næste møde er den 19. marts 2024 kl. 9.00 i aktivitetscenter Teglværksparken 50, 4220 Korsør. 

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 5. marts kl. 12.

16. Punkter til kommende møde (B)

Beslutning

At 1: Punkter til kommende møder:

- mødested til kommende møder.

- pårørendevejleder inviteres til et kommende møde.



Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte punkter til kommende møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter punkter til kommende møde. 

Sagens indhold

Ældrerådet skal på dagens møde beslutte punkter til kommende møde. 

 

17. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.  


18. Godkendelse af dagens referat (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet.

Afbud: Tonny Korndrup, Alf Villy Børge Søhus
Fraværende: Annette Jørgensen

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte at godkende dagens referat. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender dagens referat.