Ældrerådet – Referat – 19. marts 2024



1. Valg af ordstyrer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende valg af ordstyrer for dagens møde. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender valg af ordstyrer for dagens møde. 

Sagens indhold

Ordstyrerrollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrerens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerrollen fordeler sig således: 

Marts: Tonny

April: Henning

Maj: Sonja

Juni: Karin

August: Solveig

September: Leif

Oktober: Annette

November: Per

December: Ingelise

2025: Mogens, Berit, Abdel, Alf, Birgit, Johnny.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende dagsordenen. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1.     at dagsordenen godkendes.

3. Orientering ved fagområde for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Chefen for Sundhed og Ældre orienterede om:

  • Status på 72 timers behandlingsansvar
  • Introducere til at følge diverse udvalg via Slagelse.dk
  • Dosisdispensering

Svar på Ældrerådets spørgsmål:

Spørgsmål 1 

  • Udviklingssygeplejerskens opgaver er mangfoldige, men tager afsæt i det udviklingsarbejde, der generelt er ift. at sikre udvikling, kvalitet og håndtering af opgaverne under sundhedsloven. Målet er et tydeligt samarbejde med udviklingssygeplejersken i hjemme- og sygeplejen samt sekretariatet. Dette for at understøtte tværgående synergier og viden. Udviklingssygeplejersken finansieres af plejecentrenes budget og af de midlertidige pladsers budget. Før har ansvaret for opgaven været fordelt ud på mange hænder. Udviklingssygeplejersken indgår i opgaver/arbejdsgrupper, der går på tværs mellem kommunen og regionen, og går på tværs af alle plejecentre. Udviklingssygeplejersken er tovholder på sundhedsfaglige tilsyn.
  • Onboardingprogrammet er et samarbejde mellem plejecentrene og hjemme- og sygeplejen. Programmet er udviklet af ledere på tværs af de to virksomheder med inddragelse af medarbejderrepræsentanter og med afsæt i de emner, som er tværgående, herunder politikker, organisering, hverdagens opgaver, omsorgssystemet, forflytningskursus mm. Underviserne er ledere og medarbejdere fra funktioner, der vedrører emnerne. Alle nyansatte inviteres den første sammenhængende mandag og tirsdag i en måned til to dage, hvor onboarding er på programmet. Dette er et tiltag for at sikre kvalitet i onboarding, og sikre at alle får introduktion i relevante emner. Samtidig tror vi på, at et struktureret onboardingsforløb kan være med til at fastholde medarbejdere. Finansieringen er, at lønnen betales af det sted, hvor medarbejderen er ansat. Derudover bruges der ikke ressourcer på tiltaget. Målet er højere kvalitet i vores onboarding, dette med afsæt i et ønske om at man som ny oplever sig klædt på til opgaven.
  • Information om lokale handlinger i forbindelse med brugertilfredshedsundersøgelsen og tilsyn vil være på de lokale plejecentre. Hvis brugerpårørendemøder ikke kan afvikles fx på grund af manglende deltagelse, så tag gerne en dialog med den lokale leder om situationen. Rapporten kan også udleveres eller sendes til pårørende, der ønsker dette. Der kommer en politisk sag senere på året, som samler op på handlingerne for både hjemmepleje og plejecentre i forhold til brugertilfredshedsundersøgelsen og tilsyn.

 

Spørgsmål 2 

Sagen om midlertidige pladser kommer på udvalgsmøde til april 2024. I sagen vil der være forslag til justeringer i den fremadrettede anvendelse af de midlertidige pladser på Blomstergården.

 

Spørgsmål 3

Pårørende-temadagen var en faglig temadag, der tog afsæt i Sundhedsstyrelsens håndbog for pårørendesamarbejdet, samt inspiration fra forskellige kommuner.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for pårørendesamarbejde i ældreplejen fokuserer på at styrke kommunikationen og samarbejdet mellem plejepersonale og pårørende. Dette indebærer at anerkende de pårørendes rolle, inddrage dem i plejebeslutninger, sikre åben og respektfuld kommunikation, og tilbyde støtte og vejledning til de pårørende. Målet er at skabe et samarbejde, der fremmer ældre borgeres trivsel og livskvalitet. Herefter følger kortfattet opsummering af håndbogens pointer og anbefalinger:

Hvorfor er et godt samarbejde med pårørende vigtigt?

  • Fremmer borgerens sundhed og trivsel
  • Styrker pårørendes trivsel
  • Fremmer et godt arbejdsmiljø

Hvordan skaber du, som medarbejder, et godt pårørendesamarbejde?

  • Start pårørendesamarbejde så tidligt som muligt. Husk at borgeren skal underskrive samtykkeerklæring, før der deles oplysninger med pårørende
  • Afklar hvilke pårørende som skal inddrages. Ved fremtræden demens eller lignende, undersøg om der forelægger en fremtidsfuldmagt
  • Skab en arbejdsgang for hvordan tiden til pårørendesamarbejde bliver prioriteret
  • Skab tillid. Dette kan gøres ved god kommunikation, samt at de pårørende oplever at deres viden og observationer bliver hørt og brugt
  • Afstem forventninger, medarbejdere og pårørende i mellem. Dette kan forebygge misforståelser og skabe et bedre samarbejde. Vær opmærksom på at der er forskellige behov hos både de pårørende og den ældre. Fx ønsker nogle pårørende mere inddragelse end andre.

Ovenstående var de temaer dagen tog afsæt i, ud fra de faglige værktøjer Sundhedsstyrelsen har udarbejdet.  Link til håndbog: https://sst.dk/da/vaerdighed/temaer/paaroerende/haandbog-om-det-gode-samarbejde-med-paaroerende


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

Orientering ved chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix.

Fra Ældrerådet er der ønske til orientering om:

Spørgsmål 1

 Jævnfør sag til Seniorudvalget vedr.: Årsrapport tilsyn plejecentre 2023 

  • Udviklingssygeplejerske ansat 1.1.2024. Opgaver, organisering, finansiering
  • Onboardingssystem. Information desangående, finansiering o.a.
  • Handleplaner på indsatsområder som opfølgning på resultat af brugertilfredshedsundersøgelsen 2023. Kun få plejecentre har velfungerende
  • Brugerpårørenderåd og afdelingsmøderne er periodisk aflyst. Hvor informeres Ældrerådet så om handleplanerne? Hvordan informeres Ældrerådet om handleplaner til brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmeplejen?

Spørgsmål 2

  • Hvordan går det med anvendelse af de midlertidige pladser på Blomstergården? Sagen har været behandlet på Seniorudvalgets møde den 7. november 2023 pkt. 6. I teksten står, at sagens videre forløb er, at Seniorudvalget i første kvartal vil få forelagt en sag med beslutningsoplæg til fremtidig anvendelse af de midlertidige pladser på Blomstergården.  

Spørgsmål 3

  • Pårørendekonference afholdt i Slagelse Kommune af Sundhedsstyrelsen?  Er det muligt at blive informeret om indhold, og hvem der var målgruppen? 

4. Aktivitetskalenderen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med følgende tilføjelser:

Uge 34 - Studietur 

28. september 2024 i Sørbyhallen - Ældredagen


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der skal tilføjes nye aktiviteter til 2024, og Ældrerådet gennemgår aktivitetsbudget.  

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at aktivitetskalenderen 2024 drøftes og budgettet gennemgås. 

Sagens indhold

På nuværende tidspunkt er følgende besluttet for resten af 2024:

5. april 2024 - Generalprøve på sessioner i konference for fremtidens ældre tilføjes til aktivitetskalenderen.

17. april 2024 – Konference: Fremtidens Ældreliv

6. maj 2024 – Repræsentantskabsmøde. Danske Ældreråd

7. maj 2024 – Konference. Danske Ældreråd

30. september 2024 – Fællesmøde med Sundhedsudvalget

5. november 2024 – Fællesmøde med Seniorudvalget

Studietur i efteråret 2024 tilføjes aktivitetskalenderen

Ældredag i efteråret 2024 tilføjes aktivitetskalenderen

5. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

At 1: Gennemgået med bemærkning om, at der er sendt en bekymringsskrivelse ti Byrådet vedr. beslutning, som Økonomiudvalget har truffet på sit møde den 11.3.2024 pkt. 4 om, at underskud på seniorområdet overføres til 2024.

 

 

 

 

 

 

 


Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden Ældrerådet ønsker at afgive høringssvar til eller drøfte med udvalgene.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter, hvilke punkter der ønskes at afgive hørringssvar til, eller hvor        Ældrerådet ønsker, at der rejses spørgsmål til. 

Sagens indhold

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig for at indbringe emner fra fagudvalgenes dagsordener.

 

6. Status på implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om at invitere relevante medarbejdere til Ældrerådets møde i april og fortælle om de praksisnære erfaringer med skærmbesøg.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om status på implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen. 

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen om implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen til orientering.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på deres møde den 5. oktober 2021 under punkt 12, at implementere skærmbesøg i hjemmeplejen. Seniorudvalget blev sidst orienteret om status på implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen på deres møde den 10. januar 2023 under punkt 11.

Formålet med skærmbesøg i hjemmeplejen er primært at støtte og vejlede borgere i selv at klare de opgaver, som hjemmeplejen ellers ville udføre ved et besøg i hjemmet. Det er med til at øge borgernes selvstændighed.

Brug af skærmbesøg betyder samtidig, at hjemmeplejen kan tilrettelægge udvalgte hjemmeplejeydelser mere fleksibelt.

Hvilke ydelser leveres som skærmbesøg?

Som udgangspunkt kan alle hjemmeplejeydelser leveres som skærmbesøg, så længe borgerne kan guides til at udføre opgaverne. Det er altid en individuel vurdering, som medarbejderne drøfter med borgerne.

De ydelser, der primært leveres som skærmbesøg, er støtte til at tage medicin og støtte til at anrette og tilberede mad. Skærmbesøg bruges også til andre ydelser, for eksempel guidning til personlig hygiejne og påmindelse om toiletbesøg samt praktisk hjælp.

Flere borgere har glæde af skærmbesøg

I januar 2023 fik 13 borgere i to hjemmeplejeområder skærmbesøg.

I januar 2024 får 45 borgere skærmbesøg, nu fordelt på fire hjemmeplejeområder.  Størstedelen af borgerne modtager skærmbesøg som supplement til fysiske besøg. Et typisk eksempel er, at borger modtager fysisk besøg om morgenen til personlig pleje og til middag modtager skærmopkald, hvor borger guides til at hente sin mad i køleskabet og indtage sin medicin. 

I tre af områderne modtager mindst 10 % af borgerne en eller flere ydelser som skærmbesøg, og områderne har dermed nået målsætningen for indsatsen. Målsætningen er dels baseret på erfaringer fra andre kommuner og dels på en businesscase fra KL, som viser, at skærmbesøg potentielt kan udbredes til 10% af borgerne i hjemmeplejen. 

Skærmbesøg giver kvalitet for borgerne og frigør tid for medarbejderne

Administrationen vurderer, at skærmbesøg kan være et væsentligt element i kommunens fremadrettede rehabiliteringsindsats.

Ved et skærmbesøg taler borgeren med en medarbejder i hjemmeplejen via en videoforbindelse på en tablet. Her kan medarbejderen for eksempel guide borgeren i at tage sin medicin eller hente sin frokost i køleskabet. På den måde oplever mange borgere, at de kan klare hverdagens opgaver mere selvstændigt, og at de dermed i højere grad mestrer eget liv.

Administrationen oplever, at nogle borgere er skeptiske over for skærmbesøg i begyndelsen. Den skepsis erstattes dog oftest af tilfredshed, når de er blevet fortrolige med metoden. Borgerne giver udtryk for, at de oplever nærvær, fokus, tryghed i at blive understøttet i at klare ting selv og en højere grad af frihed. 

Medarbejdernes og ledernes vedvarende fokus i implementeringen

Implementeringen af skærmbesøg har medført et behov for, at medarbejderne tilegner sig nye kompetencer og tillærer sig nye metoder til at løse deres kerneopgave. Det er en kulturforandring, som er afgørende for brugen og udbredelsen af skærmbesøg, og som kræver, at der prioriteres tid til forandringsprocessen.

Medarbejdere og ledere giver udtryk for, at de ser et stort potentiale i brug af skærmbesøg. Der er dog samtidig bred enighed om, at implementering tager tid og kræver et solidt ledelsesfokus med tydelige målsætninger for indsatsen.

Læring og sparring fra andre kommuner og netværk

Slagelse Kommune gør meget for at lære af andre kommuner og deres erfaringer med skærmbesøg. Slagelse Kommune deltager i KL's Teknologipartnerskab og er med i velfærdsteknologinetværk med andre sjællandske kommuner, som også er i gang med at implementere skærmbesøg. Hjemmeplejen har desuden for nylig været på studiebesøg i Viborg Kommune, da de er langt fremme på området.

Andre kommuner oplever ligesom Slagelse Kommune, at implementering af skærmbesøg er en forandringsproces, der tager tid, og at der er brug for stort ledelsesfokus.

Implementeringsplan for 2024

Implementeringen af skærmbesøg skrider planmæssigt fremad, og tre nye hjemmeplejeområder starter skærmbesøg i andet kvartal 2024. Administrationen forventer, at skærmbesøg er fuldt implementeret i 2025.

I takt med at hjemmeplejeområderne får erfaringer med skærmbesøg, deler de erfaringerne til gavn for nye områder.

De økonomiske forventninger

Udgifterne til implementering af skærmbesøg består af indkøb af skærme, licenser til skærmløsningen og frikøb af frontløbere i driften. 

Aktuelt bliver de indledende omkostninger til indkøb af hardware og licenser afholdt af Velfærdsteknologis budget.

Frontløbere er medarbejdere i hjemmeplejen, som får afsat ekstra tid til at opsætte skærme og sikre den relevante dialog med borgere og øvrige medarbejdere i forhold til opstart af skærmbesøg. Udgifter til frikøb af frontløbere afholdes aktuelt af hjemmeplejen.

Hjemmeplejen har undervejs i implementeringen afprøvet forskellige modeller i forhold til frikøb af frontløbere fx antallet af frontløbere, fordeling i vagtlag og den tid der skal sættes af til opgaven. Det har givet relevant viden i forhold til den tid og de ressourcer, som skal bruges i hjemmeplejen for at løse opgaven. En viden som administrationen bruger til at udarbejde en businesscase for skærmbesøg, som kan danne udgangspunkt for en økonomisk model for afregning mellem myndighed og udfører. På den måde frigøres Velfærdsteknologis budget til at implementere nye teknologier, når implementeringen er fuldført - forventeligt i 2025. 

Administrationen forventer, at udgiften til implementering og drift på sigt vil balancere med den økonomiske besparelse, der er ved at levere en ydelse som skærmbesøg i stedet for et besøg i hjemmet. 

Retligt grundlag

Velfærdsteknologisk Strategi 2024-2026, som beskriver at velfærdsteknologi skal være førstevalg og er en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser.

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2024, som beskriver at rehabilitering efter Servicelovens §83a og personlig og praktisk hjælp efter Servicelovens §83 leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Erfaringerne fra implementering af skærmbesøg i andre kommuner viser, at skærmbesøg har potentiale til at kunne udbredes på Handicap- og Psykiatriområdet.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget orienteres årligt i implementeringsperioden, der løber frem til ultimo 2025.

Sagens forløb

05-03-2024 Seniorudvalget
At 1: Sagen taget til orientering.

7. Udkast til ny model for rehabilitering for ældre (B)

Beslutning

At 1: Ældrerådet beslutter at udarbejde høringssvar.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan vedtage at sende forslag til en ny model for rehabilitering i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Forslaget inkluderer, at 3,1 mio. kr., som tidligere har været brugt til ekstra rehabiliteringsindsats i hjemmeplejen, omprioriteres til også at omfatte plejecentre og midlertidige pladser.

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget vedtager at sende forslag til ny model for rehabilitering for ældre i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Denne sag indeholder forslag til ny model for rehabiliteringsindsats for ældre.

Sundhedsstyrelsen udgav i december 2023 en ny håndbog om rehabilitering med nye anbefalinger til kommunernes rehabiliteringsindsats. Anbefalingerne indeholder syv pejlemærker for rehabilitering på ældreområdet:

  • Tag udgangspunkt i den enkelte ældre borgers perspektiv og hele livssituation.
  • Hav fokus på hverdagen, efter rehabiliteringen er afsluttet, så gevinsterne varer ved.
  • Husk, at rehabilitering er en ligeværdig samarbejdsproces mellem borgeren, fagpersonalet og eventuelle pårørende.
  • Skab rammer for det gode tværfaglige samarbejde.
  • Tilrettelæg rehabiliteringen, så borgeren får en så meningsfuld hverdag som mulig.
  • Understøt, at fagpersonalet har de rette kompetencer.
  • Hav løbende fokus på at forbedre jeres indsats.

Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger understreger vigtigheden af en tværfaglig rehabiliterende tilgang, der har borgeren i centrum via et ligeværdigt samarbejde. Det betyder, at borgeren skal inddrages aktivt i beslutningsprocessen og fastlæggelsen af mål gennem hele forløbet, baseret på den enkelte borgers ønsker, håb og drømme. Derudover skal samfundets ressourcer, f.eks. frivillige, foreninger og pårørende, samt velfærdsteknologi inddrages. Rehabiliteringsmålene for den ældre borger skal fortsætte efter afslutningen af rehabiliteringsforløbet.

For nylig er kommet Regeringens ældrereform: ”Du bliver aldrig for gammel til at have det godt”. Ældrereformen indeholder øget fokus på de ældres selvbestemmelse, helhedspleje og genkendelighed.

Administrationen vurderer, at der er behov for at styrke rehabiliteringsindsatsen for ældre i Slagelse Kommune for at leve op til blandt andet Sundhedsstyrelsens nyeste anbefalinger.

Status på den nuværende rehabiliteringsindsats på ældreområdet

Den politisk vedtagne kvalitetsstandard beskriver rehabiliteringsindsatsen, uddrag af kvalitetsstandarden:

  • At borgeren oplever at være inddraget, og der arbejdes hverdagsrehabiliterende og ud fra rehabiliteringsplanen indeholdende borgerens egne mål
  • At borgeren oplever samarbejde om en helhedsorienteret og tværfaglig indsats i forhold til at leve et aktivt liv
  • At borgeren er tryg ved selvstændigt at arbejde videre med egne mål efter endt forløb.

Den nuværende rehabiliteringsindsats i hjemmeplejen varetages primært af hjemmeterapeuter, som er fysioterapeuter eller ergoterapeuter, som er tilknyttet hjemmeplejens geografiske områder.

Derudover har hjemmeplejen har fra 2018 til 2022 været tilført budget, via de tidligere tilskudsmidler til ”Bedre Bemanding”. Beslutningen var, at 3,1 mio. kr. årligt skulle anvendes til rehabilitering - som supplement til det serviceniveau, som kvalitetsstandarden beskriver. Den ekstra rehabiliteringsindsats har været brugt til at øge tiden til hjemmetræning hos borgere i hjemmeplejen, med afsæt i borgerens egne ønsker. Indsatsen har været udført af medarbejderne i hjemmeplejen. Det skal bemærkes, at Seniorudvalget på møde den 10. januar 2023, punkt 4, besluttede, at de 3,1 mio. kr. i 2023 skulle anvendes til at finansiere en del af de budgetbesparelser i budget 2023, hvor det ikke var muligt at opnå den fulde økonomiske effekt i 2023. I 2024 anvendes de 3,1 mio. kr. igen til det ovenfor nævnte oprindelige rehabiliteringsformål.

Administrationens vurderer, at den nuværende model for rehabilitering giver udfordringer i forhold til at sikre en systematisk opsporing af borgere med et potentiale for rehabilitering. Derudover er der ikke tilstrækkelig kontinuitet i rehabiliteringsforløbene, og der er manglende fokus på at sikre, at borgerne bibeholder effekten af rehabilitering efter endt forløb. Det skal bemærkes, at der er en stor variation i, hvor mange borgere der har modtaget rehabilitering samt i varigheden af forløbene i hjemmeplejens områder. Et andet opmærksomhedspunkt er, at den nuværende model for rehabilitering ikke sikrer opfølgning på, om indsatserne har bidraget til at øge borgerens funktionsniveau og dermed til, at bidrage til at borgerne bliver mest muligt selvhjulpne i hverdagen.

I den seneste brugertilfredsundersøgelse i hjemmeplejen fra 2023 svarer 55 % af de adspurgte borgere, at de kender til muligheden for at genvinde tabte funktioner gennem rehabilitering. I 2020 kendte 64% til muligheden, Det understøtter behovet for at arbejde med en mere systematisk tilgang til at opspore borgere med potentiale for rehabilitering.

På plejecentrene er hverdagsrehabilitering en naturlig del af hverdagen for beboerne i den udstrækning, det er muligt for medarbejderne. Plejecentrene har ikke fået tilført ekstra budget til medarbejdere dedikeret til at lave rehabilitering med beboerne. Der har tidligere været et ernæringsteam på tværs af alle plejecentre, men det blev nedlagt i forbindelse med budgetbesparelser. Herefter er det ikke muligt at screene for syngebesvær eller træne f.eks. synkeøvelser m.m. i tilstrækkeligt omfang inden for den nuværende normering.  

Forslag til ny model for rehabilitering

Den nye model for rehabilitering skal sikre et tilbud til alle de ældre, som kan få effekt af et rehabiliteringsforløb. Målet er, at ældre borgere med potentiale for rehabilitering opspores og tilbydes et rehabiliteringsforløb.

Opsporingen skal ske ud fra observationer hos de medarbejdere, der er tættest på borgerne, og ud fra hændelser og datamarkører som f.eks. fald, udskrivelse fra sygehus m.m.

Borgere og pårørende skal systematisk inddrages i at tilrettelægge og sætte mål for rehabiliteringsforløb, og de skal opleve kontinuitet under og efter forløbet.

Kvaliteten i rehabiliteringsforløbene skal øges gennem kompetenceudvikling, og medarbejderne tættest på borgerne skal derfor undervises i den rehabiliterende tilgang og brug af velfærdsteknologi.

Hjemmeterapeuterne har de seneste år været tilknyttet de enkelte hjemmeplejeområder. Der er gode erfaringer med denne organisering, og den forsætter derfor. Arbejdet vil blive tilrettelagt, så borger og medarbejder sammen beslutter indholdet i rehabiliteringsforløbet i tråd med den nye ældrereforms intentioner.

I den nye model vil en velfærdsteknologisk skærmløsning, understøttet af social- og sundhedspersonale, være en væsentlig del af rehabiliteringstilbuddet til hjemmehjælpsmodtagerne i egen bolig. I nogle situationer vil det være terapeuter der sikrer relevant træning til borgerne via løsningen i tråd med den enkelte borgers ønsker og mål. Når en borger identificeres med et rehabiliteringsbehov, vil skærmtræning være en del af førstevalget for forløbet. Træningen vil kunne tilpasses borgerens situation og føles trygt for borgeren, samt understøtte kontinuitet og udvikling af træning tilpasset borgerens niveau. Fordel ved træning via skærm er, at borgeren kan forsætte træningen, uanset hvor borgeren har ophold. Herved skabes kontinuitet.

Borgere med ophold på de midlertidige pladser på Blomstergården vil - som noget nyt - blive tilbudt at rehabilitering og træning ”følger med” når pågældende flytter hjem i egen bolig igen. Det betyder, at borgeren f.eks. kan starte på træning via instruktioner på skærm under ophold på de midlertidige pladser -fortsætte i egen bolig hjemme og i nogle situationer videreføres ved borgerens flytning til plejecenter. Træningen vil kunne tilpasses borgerens situation og vil føles kendt og trygt for borgeren. Herved skabes kontinuitet.

Det samme vil blive tilbudt borgerne ved endt genoptræningsforløb i Sundhed og Træning, hvorefter de fortsætter med egen vedligeholdelsestræning i egen bolig.

På plejecentrene bliver der som noget nyt mulighed for, at beboerne tilbydes screening og eventuel træning i forbindelse med synkebesvær.  

Derudover er det nødvendigt at implementere et digitalt screeningsredskab, der sikrer, at de borgere, der har størst potentiale for at genvinde eller vedligeholde funktioner, systematisk bliver tilbudt rehabilitering. Screeningsredskabet understøtter derudover, at borgerne inddrages i målsætninger for rehabiliteringsforløbet og muligheder for at bevare den opnåede funktionsevne efter endt forløb.

Der er behov for ekstra ressourcer til den nye model for rehabilitering. Det skal dels sikre tilstrækkeligt antal medarbejdere tæt på borgerne til at lave rehabilitering og dels muliggøre den nødvendige kompetenceudvikling af de medarbejdere, som er tættest på borgerne. Seniorudvalget kan beslutte at omprioritere 3,1 mio. kr., som tidligere har været brugt til rehabiliterende formål i hjemmeplejen, så de fremover anvendes til den samlede rehabiliteringsindsats.

De 3,1 mio. kr. foreslå i 2024 anvendt primært til kompetenceudvikling af medarbejderne tættest på borgerne i rehabilitering og velfærdsteknologi. Dette vil ske via frikøb af medarbejdere i plejen. Formålet er, at medarbejdernes viden om rehabilitering opdateres, og nye arbejdsgange bliver bredt kendt.

En mindre del af beløbet bruges til velfærdsteknologisk udstyr og licenser. Fra 2025 bruges midlerne til ekstra social- og sundhedsuddannede medarbejdere, der skal udføre rehabiliteringsopgaver hos borgerne samt screeningsværktøj.

I 2025 ansættes ekstra medarbejdere med fokus med rehabilitering tæt på borgerne, der skal arbejde med at opspore borgere, sikre kontinuitet og involvering af borgerne under og efter forløb samt inddrage relevante velfærdsteknologiske løsninger i rehabiliteringen. 

Det skal bemærkes, at de nuværende hjemmeterapeuter er finansieret af fast budget i Sundhed og Træning, hvorfor de ikke påvirkes af den nævnte omprioritering. De 3,1 mio. kr. har været anvendt til ekstra timer til rehabiliteringsopgaver i hjemmeplejen. Disse opgaver vil fortsat blive varetaget i den nye model, da der vil ske omfordeling og systematisering af rehabiliteringsopgaverne.

Administrationen vurderer at denne nye model for rehabilitering er baseret på samarbejde på tværs af fagligheder og på tværs af ældreområdet. Modellen kan sikre systematik i opsporing og involvering samt vil kunne levere effektmåling, hvilket skal udvikles og implementeres.

Procesplan:

  • Politisk godkendelse af ny model for rehabilitering for ældre
  • Formidling og virkeliggørelse af godkendt model for rehabilitering via MED-organisationen m.m.
  • Kompetenceudvikling af medarbejderne tættest på borgerne i 2024.
  • Fra efteråret 2024 implementeres, som supplement, en velfærdsteknologisk løsning, hvor borgeren kan træne via skærm
  • I starten af 2025 implementeres digitalt screeningsværktøj
  • Der skal udvikles og implementeres værktøjer, der sikrer effektmåling både på brugerniveau og på organisatorisk niveau
  • I 2025 ansættes medarbejdere i driften tættest på borgerne for resten af de 3,1 mio. kr. 

Seniorudvalgets handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Forhåndsgodkende forslag til ny model for rehabilitering på tværs i hele ældreplejen, hvorefter forslaget sendes i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte
  2. Komme med ændringer til forslag om ny model for rehabilitering i ældreplejen, inden forslaget sendes i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
  3. Beslutte, at den nuværende rehabiliteringsindsats fortsætter uændret. 

Retligt grundlag

Servicelovens §83a, som beskriver, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83, stk. 1. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Seniorudvalget vedtager at sende den nye model for rehabilitering for ældre i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte, vil høringssvarene vil blive forelagt Seniorudvalget i en sag til endelig beslutning af ny model for rehabilitering.

___________________________________________________________________________

Administrativ bemærkning pr. 7. marts 2024

 

Høringsfrist den 10. april 2024. 

Sagens forløb

05-03-2024 Seniorudvalget
At 1: Godkendt.

8. Analyser og prognoser på udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde (D)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget, Socialudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget og Socialudvalget drøfter perspektiver i analyser og prognoser på udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde(Kapacitetsanalysen).

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre og Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Seniorudvalget og Socialudvalget drøfter anbefalingerne i kapacitetsanalysen.

Sagens indhold

Seniorudvalget og Socialvalget har i fællesskab igangsat udarbejdelse af en kapacitetsanalyse. Konsulentfirmaet Implement Consulting har gennemført dataindsamling og udarbejdelse af analyser og prognoser i perioden august til februar 2024. 

Som første led i den politiske behandling af kapacitetsanalysen har der været afholdt 2 aktiviteter:

  • Seniorudvalget og Socialudvalget afholdte 9. januar 2024 et tværgående temamøde, hvor Implement præsenterede en række foreløbige resultater af deres analyse.
  • Seniorudvalget og Socialudvalget afholdte 30. januar 2024 et fælles dialogmøde med Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Temadrøftelse i fagudvalgene marts 2024

Implement har den 26. februar 2024 færdiggjort deres kapacitetsanalyse og deres endelige afrapportering og anbefalinger er vedlagt som bilag 1.

Administrationen vurderer, at rapporten giver et grundlag og oplæg til en politisk drøftelse af hvordan Slagelse Kommune kan ruste sig i forhold til den udvikling, som de to velfærdsområder står overfor i de kommende år.

Administrationen vurderer også, at analysens konklusioner og anbefalinger indgår i den kommende budgetproces.

Rapporten fremlægges derfor til drøftelse i hhv. Seniorudvalg og Socialudvalg. Rapportens overordnede indhold og anbefalinger er overordnet sammenfattet i nedenstående tabel.

Analyseområde

 

Udfordring

Anbefaling

Udbud og efterspørgsel af botilbud, plejeboliger og ældreboliger.

Alle 3 prognoser - botilbud, plejeboliger og ældreboliger – viser, at Slagelse Kommune får overkapacitet.

 

Omstilling via kapacitetstilpasninger og investeringer.

Tomgangshusleje og styringen deraf

Et nedlagt botilbud og et nedlagt plejecenter udgør hoved-udfordringen. Styringen kan optimeres – dog er der forskel på om det er botilbudsramme eller plejecenterramme.

Styrket styring

 

Styrket strategisk samarbejde med boligselskaberne med henblik på at finde fælles fremtidige løsninger.

 

Bygningsgennemgang sammenstillet med fremtidige behov for omstilling.

Bygninger er overordnet i god stand, men tilpasset specifikke målgrupper.

 

Mulighederne for at omlægge og nedlægge almene ældreboliger vurderes begrænsede og vanskelige.

Lade bygningsgennemgangen indgå i omstillingsprocessen.

 

Styrke kommunens juridiske kompetencer på det almene boligområde og løfte problematikken op på et mere strategisk niveau i kommunen.

 

Visitationspraksis (botilbud og plejeboliger)

Opdelt visitation

Styrket samarbejde mellem områdernes visitationer og driftsenheder (plejecentre og botilbud)

 

Samspil mellem de 2 områder og mulige synergier

 

Der er ikke nok samspil mellem de 2 områder.

Styrket fælles visitation

 

Brug af kompetencer på tværs (undgå dyre vikarer)

 

Borgere hos CHP får mulighed for at trække på sundhedsfaglige kompetencer hos CSÆ.

 

Ændring af tildeling og levering af §83 og §85 ydelser

 

Etablering af midlertidige pladser hos CHP

 

Håndtering af det stigende antal ældre borgere med handicap og sociale udfordringer hos CHP.

 

Kørselsanalyse

Ingen - mødestedernes placering og afgrænsningen mellem hjemmeplejegrupperne vurderes hensigtsmæssig.

 

Ingen

Kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer

Kommunen står et godt sted, men vil stå overfor udfordringer ift. at sikre de rette kompetencer og tilstrækkeligt med hænder på begge områder.

Styrke det generelle strategiske fokus på kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer.

 

Fokus på hvor områderne kan hjælpe hinanden eller som minimum drage nytte af hinandens erfaringer

 

 

Fælles udfordringer for Seniorudvalget og Socialudvalget

  • Omstilling via kapacitetstilpasninger kræver at der udarbejdes planer til håndtering heraf, samt at der politisk bliver taget stilling til planernes indhold, prioritering og finansiering.
  • Styrket strategisk samarbejde med boligselskaberne omkring fremtidige løsninger
  • Styrket samspil mellem områderne, herunder fælles visitation og samarbejde mellem områdernes driftsenheder
  • Styrket strategisk fokus på kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer

Særlige udfordringer for Seniorudvalget

  • Håndtering af nedlagt plejecenter

Særlige udfordringer for Socialudvalget

  • Håndtering af nedlagt botilbud
  • Etablering midlertidige pladser hos CHP
  • Håndtering af det stigende antal ældre borgere med handicap og sociale udfordringer hos CHP. 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Det strategiske samarbejde mellem Seniorudvalg og Socialudvalg har relationer til eksisterende politikker, strategier og planer i Slagelse Kommune, eksempelvis; Kommuneplanen, Kernefortællingen, Værdighedspolitikken, Medborgerpolitikken og Boligstrategier.

 

Sagens videre forløb

Implements afrapportering og anbefalinger vil blive præsenteret af Implement på Byrådets budgetseminar i april 2024.

Sagens forløb

05-03-2024 Seniorudvalget

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker, at viden fra rapporten, national lovgivning og den lokale ældrekonference danner grundlag for en temadrøftelse i maj 2024.

Bilag med afrapportering i webtilgængelig form tilføjes mødereferatet.


06-03-2024 Socialudvalget

At 1: Drøftet 

Bilag med afrapportering i webtilgængelig form tilføjes mødereferatet. 

 


9. Lokation for afholdelse af Ældrerådsmøder (B)

Beslutning

At 1: Ældrerådsmøder afholdes i mødelokale Teglovnen i Teglværksparken i Korsør resten af 2024.

 Kompetence

Ældrerådet 

 

 Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte fremtidige lokationer for afholdelse af Ældrerådets møder.

 

 Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter fremtidige lokationer for afholdelse af Ældrerådets møder.

 

 Sagens indhold

Ældrerådet har i en periode på 3 måneder afprøvet lokalerne i Teglværksparken og skal under dette punkt beslutte de fremtidige lokationer for afholdelse af Ældrerådsmøderne.

10. Ventelistesager med overskridelse af sagsbehandlingsfristen på 150 dage eller mere (D)

Beslutning

At 1: Sagen er blevet drøftet, og Ældrerådet afventer den sag, som skal på Seniorudvalget til september 2024. Ældrerådet efterspørger om der findes informationsmateriale, som beskriver retningslinjer på området.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan drøfte årsager til at sagsbehandlingsfristen bliver overskredet, på ventelisteansøgninger, med en sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere. Sagerne er for perioden 1. august til 15. september 2023.   

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget drøfter årsager til at sagsbehandlingsfristen bliver overskredet, på ventelisteansøgninger, med en sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere. Sagerne er for perioden 1. august til 15. september 2023.     

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 5. december 2023 punkt 5 blev Seniorudvalget orienteret om status på overholdelse af sagsbehandlingsfrister på hjælpemidler og status på omlægning af arbejdsgange på hjælpemiddelområdet. Dette som følge af at Seniorudvalget den 28. marts 2023 godkendte, at sagsbehandlingsfristen på venteansøgninger fra marts til december 2023 blev udvidet fra 65 til 130 hverdage. Hensigten med at udvide sagsbehandlingsfristen på ventelisteansøgninger til 130 hverdage var, at give hjælpemiddelområdet mulighed for at arbejde med at omlægge arbejdsgange. På Seniorudvalgets møde den 5. december 2023 ønskede Seniorudvalget en ny sag, hvor årsagerne til at sagsbehandlingsfristen blev overskredet blev drøftet. Dette for ansøgninger med en sagsbehandlingstid på 50 hverdage eller mere. Sagerne er for perioden 1. august til 15. september 2023. I perioden indkom 1926 ansøgninger i alt og 22 ansøgninger overskred fristen med 150 hverdage eller mere. 

Denne sag afdækker årsager til at sagsbehandlingsfristen i 2023 blev overskredet på ventelisteansøgninger.  

Administrationen har opdelt sagerne i tre farvekategorier: rød, gul og orange. 

Sager i rød kategori har administrationen direkte mulighed for at påvirke. Sager i gul kategori har administrationen svært ved at påvirke. Sager i orange kategori er en kombination af sager i rød og gul kategori. 

  • (Rød) Lang liggetid: Sagsbehandlingsfristen på 130 hverdage bliver primært overskredet, fordi der går lang tid fra administrationen modtager ansøgningen til sagsbehandlingen starter. 
  • (Gul) Lang behandlingstid: Sagsbehandlingsfristen på 130 hverdage bliver primært overskredet, fordi det tager mere end 130 dage at behandle ansøgningen. 
  • (Orange): Kombination af lang liggetid og lang sagsbehandlingstid.   

22 ud af 1926 ansøgninger har haft en sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere

I perioden 1. august til 15. september 2023 indkom i alt 1926 ansøgninger på hjælpemidler. Heraf havde 22  ansøgninger en sagsbehandlingsfrist på 150 hverdage eller mere. Nedenstående redegør administrationen for de 22 ansøgninger. En uddybende opdeling af sagerne findes i bilag 1.  

Lang liggetid

18 sager har lang liggetid (rød) som primær årsag til at sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere. Fire af sagerne bliver frafaldt af borger.

Årsagen er primært den hidtidige struktur, hvor indkomne ansøgninger i 2023 ikke blev fordelt blandt personalet, dokumentationen i IT systemer var mere kompleks. Fra 2024 implementeres nye sagsgange på hjælpemiddelområdet, så der fremover forventeligt vil være et hurtigere flow i igangsætning og behandling af sager. 

Lang behandlingstid

To sager har lang behandlingstid (gul).

Årsagerne er blandt andet at borger enten afventer svar fra for eksempel egen læge, at hjælpemiddelområdet ikke kan komme i kontakt med borger, at borger ikke er færdigbehandlet på sygehuset eller at borger afventer andre aktører, også kaldet forhold hos borger. Derudover var der ikke på daværende tidspunkt fokus på at træffe hurtig afgørelse; enten træffe afgørelse på det foreliggende grundlag, ud fra borgers ansøgning, eller give borger en frist for tilbagemelding, hvis borger ønsker behandling af sin ansøgning. Denne arbejdsgang er nu ændret, så der træffes afgørelse på foreliggende grundlag.

Lang liggetid og lang behandlingstid

To sager har både lang ligge- og behandlingstid (orange).

Administrationens vurdering

Administrationen vurderer, at overskridelse af sagsbehandlingsfristen primært har rod i tidligere arbejdsgange og struktur, som har gjort, at nye arbejdsgange er nødvendige. Hjælpemiddelområdet påbegyndte implementeringen af nye arbejdsgange i slutningen af 2023. Fra 1. februar 2024 er hjælpemiddelområdet overgået til kommunens nye sundhedssystem, som administrationen har en forventning om, vil understøtte en smidig sagsbehandling.   

Retligt grundlag

Efter § 3, stk. 2 i den sociale retssikkerhedslov skal kommunen fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå, fra en ansøgning modtages, til afgørelsen er truffet på de enkelte sagsområder. Sagsbehandlingsfristerne skal være realistiske og afspejle hurtighedsprincippet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

05-03-2024 Seniorudvalget

At 1: Seniorudvalget drøftede sagen.

Udvalget ønsker at se en status for området til mødet i september.



11. Ældrerådets årsregnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence
Ældrerådet 

 

Beslutningstema
Ældrerådet skal godkende Ældrerådets interne regnskab.

 

Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender det interne regnskab.

 

Sagens indhold

Fremlæggelse og godkendelse af årsregnskab 2023.
Ældrerådets økonomi-budgetarbejdsgruppe anbefaler regnskabet til godkendelse.
Bilag er fremsendt til ældrerådet 7.2.2024 og vedhæftet i bilag 1.

12. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

a) Orienteringer fra formanden

Orientering om møde med kommunaldirektøren den 11. marts 2024.

b) Orienteringer fra temamøderne

Intet nyt.

c) Orienteringer fra Regionsældrerådet

Intet nyt.

d) Orienteringer fra arbejdsgrupperne

OPA-gruppen:

Møde den 4. marts vedr. bekymringsskrivelse ift. tilsyn

EMøde den 20. marts vedr. høringssvar ift. ny model for rehabilitering

Aktivitetsarbejdsgruppen:

Møde den 14. marts vedr. ældredag og studietur.

Økonomiarbejdsgruppen:

Der er lavet budgetoversigt, som er fremsendt til Ældrerådets medlemmer.

Økonomiarbejdsgruppen har udarbejdet bekymringsskrivelse vedr. merforbruget på seniorområdet, som overføres fra 2023 til 2024.

Alf Søhus udtræder som observatør på Kirke Stillinge plejecenter. Annette Jørgensen indtræder i stedet som observatør.

e) Orienteringer fra Danske Ældreråd

Intet nyt.

f) Orienteringer fra Brugerpårørenderåd på pleje- og aktivitetscentre

Referat fra tovholdermøde den 14. marts i Rådmandscentret. Der er ansat en fysioterapeut pr. 5. maj. Der har været meget sygdom blandt personalet den første del af året. 

Orientering om ændringer i lokalefordeling i Teglværksparken, da Bolig Korsør har overtaget nogle af lokalerne.

Brugerpårørendemøde på Bjergbyparken den 18. marts. Der arbejdes med en kulturændring og opleves en god tone. Der arbejdes på at nedbringe sygefraværet.

Møde den 5. marts i Midgård. Der har været genvalg til bestyrelsesposter. Der har været åbent hus, og det har været en stor succes. 

g) Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer.

Tre medlemmer fra Ældrerådet har deltaget i workshop for borgere i forhold til rehabilitering. Workshoppen var arrangeret af administrationen. 

Der har været møde i Integrationsudvalget.

Kompetence 

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådets medlemmer orienteres om tiltag, henvendelser m.m. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres. 

Sagens indhold

a) Orienteringer fra formanden

b) Orienteringer fra temamøderne

c) Orienteringer fra Regionsældrerådet

d) Orienteringer fra arbejdsgrupperne

e) Orienteringer fra Danske Ældreråd

f) Orienteringer fra Brugerpårørenderåd på pleje- og aktivitetscentre

g) Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer.

Ældrerådet kan stille spørgsmål til udsendte referater fra bruger- og pårørenderådene/afdelingsmøderne. Referater fra bruger- og pårørenderådsmøder kan læses på pleje- og aktivitetscentrenes hjemmeside.

13. Eventuelt (O)

Beslutning

At 1: Abdel har været til møde med Nærpolitiet vedr. digital sikkerhed, hvilket er relevant i forhold til ældre. Pjece uddelt.


Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan indbringe punkter under eventuelt.

Indstilling

1. at Ældrerådet orienteres om eventuelle punkter. 

14. Næste møde (O)

Beslutning

At 1: Næste møde den 30. april 2024 i Teglværksparken.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres om næste mødedato og sted.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at næste møde og sted tages til orientering. 

Sagens indhold

Næste møde er den 30. april 2024 kl. 9.00 i aktivitetscenter Teglværksparken 50, 4220 Korsør. 

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 16. april kl. 12.

15. Punkter til kommende møde (B)

Beslutning

At 1: Der er indkommet følgende punkter til kommende møde:

- Status over arbejdet i Ældrerådet - midtvejsevaluering.

- Pårørendesamarbejde - Hvad sker der på de enkelte plejecentre?

- Drøftelse af analyse på ældreområdet og det specialiserede voksenområde.


Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte punkter til kommende møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1. at Ældrerådet beslutter punkter til kommende møde. 

Sagens indhold

Ældrerådet skal på dagens møde beslutte punkter til kommende møde. 

 

16. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet.

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.  


17. Godkendelse af dagens referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Ældrerådet 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte at godkende dagens referat. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet godkender dagens referat.