2. Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)
2.     Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)
Sagsnr.: 330-2016-67060               Dok.nr.: 330-2016-540357                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hvilken anbefaling, der skal
 gives til byrådets beslutning om prækvalifikation for en kommende boligsocial
 helhedsplan, herunder den kommunale andel af finansieringen samt fokusområder
 for indsatsen.
Baggrund
De 4 igangværende boligsociale helhedsplaner i henholdsvis
 Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør løber frem
 til 30. september 2017. Der har derfor været igangsat en proces for afklaring
 af en ny ansøgning til Landsbyggefonden for perioden 2017-2021. Processen er
 startet med udarbejdelsen af en prækvalifikation (bilag 1), som forløber for en
 egentlig ansøgning til Landsbyggefonden.
Prækvalifikationen omfatter de 4 almene boligområder
 Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør, og der er
 således tale om én samlet plan for 4 boligområder. Boligområderne er indbyrdes
 forskellige, men er dog alle også karakteriseret ved en række ens udfordringer:
1.  Et image der
 påvirker udlejningssituationen negativt
2.  En skæv
 beboersammensætning
3.  Generelt
 opfattes områderne som værende fysisk og mentalt afgrænsede fra den
 omkringliggende by
Involvering af aktører og interessenter:
Slagelse Kommune og boligorganisationerne har været
 tovholder på processen og udarbejdelsen. I forbindelse med processen har
 forskellige aktører og interessenter været involveret bl.a. politi, kommunale
 centerchefer, afdelingsbestyrelser, uddannelsesinstitutioner mm. Bilag 2
 oplister hele processen samt alle involverede.
Visionen for ansøgningsområdet og en kommende boligsocial
 helhedsplan er:
”Attraktive og
 bæredygtige by- og boligområder, der er naturligt integreret i den øvrige by”
Visionen indebærer, at der ikke er nogen af boligområderne,
 der figurerer på regeringens SUB-liste efter 2025. Visionen omfatter:
1.  Et markant
 uddannelses og beskæftigelsesmæssigt løft, hvor både uddannelse og
 selvforsørgelse gøres til gældende norm.
2.  Et stærkt
 civilsamfund, der udnytter ressourcerne i og udenfor boligområderne til at
 skabe sammenhæng, tryghed og trivsel.
3.  Lokalt ejerskab
 til områder og aktiviteter, der har en klar rollefordeling mellem beboernes,
 kommunens og boligorganisationernes ansvar.
4.  Positive
 narrativer og stærke mødesteder, der medvirker aktivt til at åbne områderne op
 og skabe en fortælling om områder, man som by og borger gerne vil associeres
 med.
5.  Robuste
 ventelister.
Der arbejdes ud fra et ønske om, at 80 % af de kommende
 indsatser tager udgangspunkt i at kvalificere, styrke og understøtte allerede
 eksisterende opgaver og løsningsmetodikker i tilknytning til de permanente
 driftsorganisationer – primært i kommunalt regi. De resterende 20 % skal
 målrettes indsatser af mere projektorienteret karakter og af kortere varighed
 med det sigte at bane vejen for løsningen af kerneopgaverne.
Økonomi 2017-2021
Samlet set forventes økonomien i projektet at andrage 56
 mio. kr. (bilag 3), hvor Landsbyggefonden ansøges om 40 mio. kr. og den lokale
 medfinansiering vil være 16 mio. kr. Midlerne forventes fordelt på følgende
 indsatsområder:
1.  Tværgående administrationsudgifter
 (13.679.000 kr.)
2.  Tryghed og trivsel (10.863.000 kr.)
3.  Kriminalpræventiv indsats (8.077.000
 kr.)
4.  Uddannelse og beskæftigelse (16.657.000
 kr.)
5.  Forebyggelse og forældreansvar
 (6.568.000 kr.)
6.  Lokal evaluering (156.000 kr.)
Den lokale medfinansiering udgør
 samlet set 16 mio. kr. og parterne er:
·  Slagelse Kommune med 8.000.000 kr.
 (primært medarbejdere)
·  Boligorganisationerne med 4.800.000 kr.
 (lokaler og medarbejdere)
·  Boligorganisationerne med 3.200.000 kr.
 (kontant).
Den boligsociale helhedsplan arbejder mellem det kommunale
 og boligmæssige arbejdsområde og indsatsmæssigt vil en overvejende del af
 indsatserne, være indsatser der understøtter de kommunale kerneopgaver.
Organisering
Organiseringen af den kommunale del af indsatsen ligger i
 basisorganisationen. For den boligsociale del etablerer Slagelse Kommune og
 boligorganisationer et Kompetencecenter for boligsocial indsats, der varetager udarbejdelse
 af boligsocial helhedsplan, opbygning af organisation, monitorering og
 gennemførelse. Kompetencecentret ledes af en bestyrelse, der består af 6
 medlemmer:
·  5 repræsentanter fra boligorganisationerne (hver
 boligorganisation udpeger ét medlem af direktion eller administrativ ledelse)
·  1 repræsentant for Slagelse Kommune – (medlem af direktionen)
Bestyrelsen ledes af et formandsskab bestående af 2
 bestyrelsesmedlemmer:
·  En direktør for en af de deltagende boligorganisationer
·  En direktør fra Slagelse Kommune
Bestyrelsen ansætter en kompetencecenterchef, og der etableres
 to projektteams i Kompetencecentret:
·  Medarbejdere indenfor administration/økonomi, kommunikation,
 dokumentation, fundraising etc.
·  Tværgående medarbejdere, der varetager udførelse, koordination,
 udvikling og dokumentation i de midlertidige indsatser. Der ansættes 4
 projektkoordinatorer, hver med et tværgående ansvar for et indsatsområde
 kombineret med ansvaret for koordination og samarbejde i et boligområde.
Retligt
 grundlag
Almenboligloven, lbk nr. 884 af 100811, kan anvendes som
 generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer. De
 enkelte konkrete indsatser, der iværksættes som led i projektet kan indebære
 krav om andet og mere specifikt hjemmelsgrundlag.
Handlemuligheder
1.  Byrådet kan
 beslutte at godkende prækvalifikationen. Det vil betyde at
 boligorganisationerne og Slagelse Kommune arbejder videre på en fælles
 ansøgning til Landsbyggefonden.
2.  Byrådet kan
 beslutte ikke at godkende prækvalifikationen for en ny boligsocial helhedsplan
 for de udsatte boligområder med henblik på ikke at indgå i et boligsocialt
 samarbejde med boligorganisationerne.
3.  Byrådet kan
 beslutte, at sagen oplyses bedre. Dette vil medvirke til en forsinkelse af
 processen for fremsendelse af en ansøgning til Landsbyggefonden.
Vurdering
Uddannelsesdirektøren anbefaler, at prækvalifikationen
 godkendes. Dette med udgangspunkt i Strategi for den almene sektor 2025,
som angiver som mål, at kommunen i 2025 ikke har boligområder på ghettolisten.
 Den boligsociale indsats i områderne er supplerende til den fysiske udvikling
 af områderne og tager fat i at understøtte en udvikling blandt områdernes
 beboere.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med prækvalifikationen er der udarbejdet et
 budget, der forudsætter en bevilling fra Landsbyggefonden på 40 mio. kr. for
 årene 2017-2021.
Slagelse Kommune indgår med en medfinansiering i samme
 periode i form af en ekstraordinær indsats budgetteret til samlet 8 mio. kr.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Beskæftigelse- og Integrationsudvalget har kompetencen på
 det boligsociale område, men den boligsociale indsats indeholder en række
 områder, som hører under Uddannelsesudvalget, og hvis område derfor også
 berøres.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1.  at Prækvalifikationen for en boligsocial indsats 2017-2021
 godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Sagen udsat til ekstraordinært møde i udvalget den 13.
 oktober 2016.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 13. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt, idet udvalget indstiller til Økonomiudvalget og
 Byrådet, at forslaget tilføjes:
at der under kommunale indsatser suppleres med
* udvikling af forældresamarbejde og
* indsatser mod salg og brug af stoffer m.v.
Udvalget indstiller tillige til Økonomiudvalget og Byrådet,
 at forslaget s. 4 øverst suppleres med:
" Det forudsættes, at der anvendes såvel motiverende
 som sanktionerende muligheder. Der lægges vægt på at anvende lovgivningens
 muligheder."
For stemte V, O og A . Imod stemte Ø.
Thomas Clausen (Ø) fandt, at dette ændringsforslag strider
 mod intentionerne i den boligsociale indsats.