Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 13. oktober 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-590909                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)

2.     Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2016-67060               Dok.nr.: 330-2016-540357                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hvilken anbefaling, der skal gives til byrådets beslutning om prækvalifikation for en kommende boligsocial helhedsplan, herunder den kommunale andel af finansieringen samt fokusområder for indsatsen.
Baggrund
De 4 igangværende boligsociale helhedsplaner i henholdsvis Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør løber frem til 30. september 2017. Der har derfor været igangsat en proces for afklaring af en ny ansøgning til Landsbyggefonden for perioden 2017-2021. Processen er startet med udarbejdelsen af en prækvalifikation (bilag 1), som forløber for en egentlig ansøgning til Landsbyggefonden.
Prækvalifikationen omfatter de 4 almene boligområder Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør, og der er således tale om én samlet plan for 4 boligområder. Boligområderne er indbyrdes forskellige, men er dog alle også karakteriseret ved en række ens udfordringer:
1. Et image der påvirker udlejningssituationen negativt
2. En skæv beboersammensætning
3. Generelt opfattes områderne som værende fysisk og mentalt afgrænsede fra den omkringliggende by
Involvering af aktører og interessenter:
Slagelse Kommune og boligorganisationerne har været tovholder på processen og udarbejdelsen. I forbindelse med processen har forskellige aktører og interessenter været involveret bl.a. politi, kommunale centerchefer, afdelingsbestyrelser, uddannelsesinstitutioner mm. Bilag 2 oplister hele processen samt alle involverede.
Visionen for ansøgningsområdet og en kommende boligsocial helhedsplan er:
”Attraktive og bæredygtige by- og boligområder, der er naturligt integreret i den øvrige by”
Visionen indebærer, at der ikke er nogen af boligområderne, der figurerer på regeringens SUB-liste efter 2025. Visionen omfatter:
1. Et markant uddannelses og beskæftigelsesmæssigt løft, hvor både uddannelse og selvforsørgelse gøres til gældende norm.
2. Et stærkt civilsamfund, der udnytter ressourcerne i og udenfor boligområderne til at skabe sammenhæng, tryghed og trivsel.
3. Lokalt ejerskab til områder og aktiviteter, der har en klar rollefordeling mellem beboernes, kommunens og boligorganisationernes ansvar.
4. Positive narrativer og stærke mødesteder, der medvirker aktivt til at åbne områderne op og skabe en fortælling om områder, man som by og borger gerne vil associeres med.
5. Robuste ventelister.
Der arbejdes ud fra et ønske om, at 80 % af de kommende indsatser tager udgangspunkt i at kvalificere, styrke og understøtte allerede eksisterende opgaver og løsningsmetodikker i tilknytning til de permanente driftsorganisationer – primært i kommunalt regi. De resterende 20 % skal målrettes indsatser af mere projektorienteret karakter og af kortere varighed med det sigte at bane vejen for løsningen af kerneopgaverne.
Økonomi 2017-2021
Samlet set forventes økonomien i projektet at andrage 56 mio. kr. (bilag 3), hvor Landsbyggefonden ansøges om 40 mio. kr. og den lokale medfinansiering vil være 16 mio. kr. Midlerne forventes fordelt på følgende indsatsområder:
1. Tværgående administrationsudgifter (13.679.000 kr.)
2. Tryghed og trivsel (10.863.000 kr.)
3. Kriminalpræventiv indsats (8.077.000 kr.)
4. Uddannelse og beskæftigelse (16.657.000 kr.)
5. Forebyggelse og forældreansvar (6.568.000 kr.)
6. Lokal evaluering (156.000 kr.)
Den lokale medfinansiering udgør samlet set 16 mio. kr. og parterne er:
· Slagelse Kommune med 8.000.000 kr. (primært medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 4.800.000 kr. (lokaler og medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 3.200.000 kr. (kontant).
Den boligsociale helhedsplan arbejder mellem det kommunale og boligmæssige arbejdsområde og indsatsmæssigt vil en overvejende del af indsatserne, være indsatser der understøtter de kommunale kerneopgaver.
Organisering
Organiseringen af den kommunale del af indsatsen ligger i basisorganisationen. For den boligsociale del etablerer Slagelse Kommune og boligorganisationer et Kompetencecenter for boligsocial indsats, der varetager udarbejdelse af boligsocial helhedsplan, opbygning af organisation, monitorering og gennemførelse. Kompetencecentret ledes af en bestyrelse, der består af 6 medlemmer:
· 5 repræsentanter fra boligorganisationerne (hver boligorganisation udpeger ét medlem af direktion eller administrativ ledelse)
· 1 repræsentant for Slagelse Kommune – (medlem af direktionen)
Bestyrelsen ledes af et formandsskab bestående af 2 bestyrelsesmedlemmer:
· En direktør for en af de deltagende boligorganisationer
· En direktør fra Slagelse Kommune
Bestyrelsen ansætter en kompetencecenterchef, og der etableres to projektteams i Kompetencecentret:
· Medarbejdere indenfor administration/økonomi, kommunikation, dokumentation, fundraising etc.
· Tværgående medarbejdere, der varetager udførelse, koordination, udvikling og dokumentation i de midlertidige indsatser. Der ansættes 4 projektkoordinatorer, hver med et tværgående ansvar for et indsatsområde kombineret med ansvaret for koordination og samarbejde i et boligområde.
Retligt grundlag
Almenboligloven, lbk nr. 884 af 100811, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer. De enkelte konkrete indsatser, der iværksættes som led i projektet kan indebære krav om andet og mere specifikt hjemmelsgrundlag.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan beslutte at godkende prækvalifikationen. Det vil betyde at boligorganisationerne og Slagelse Kommune arbejder videre på en fælles ansøgning til Landsbyggefonden.
2. Byrådet kan beslutte ikke at godkende prækvalifikationen for en ny boligsocial helhedsplan for de udsatte boligområder med henblik på ikke at indgå i et boligsocialt samarbejde med boligorganisationerne.
3. Byrådet kan beslutte, at sagen oplyses bedre. Dette vil medvirke til en forsinkelse af processen for fremsendelse af en ansøgning til Landsbyggefonden.
Vurdering
Uddannelsesdirektøren anbefaler, at prækvalifikationen godkendes. Dette med udgangspunkt i Strategi for den almene sektor 2025, som angiver som mål, at kommunen i 2025 ikke har boligområder på ghettolisten. Den boligsociale indsats i områderne er supplerende til den fysiske udvikling af områderne og tager fat i at understøtte en udvikling blandt områdernes beboere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med prækvalifikationen er der udarbejdet et budget, der forudsætter en bevilling fra Landsbyggefonden på 40 mio. kr. for årene 2017-2021.
Slagelse Kommune indgår med en medfinansiering i samme periode i form af en ekstraordinær indsats budgetteret til samlet 8 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelse- og Integrationsudvalget har kompetencen på det boligsociale område, men den boligsociale indsats indeholder en række områder, som hører under Uddannelsesudvalget, og hvis område derfor også berøres.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1. at Prækvalifikationen for en boligsocial indsats 2017-2021 godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende: 
Sagen udsat til ekstraordinært møde i udvalget den 13. oktober 2016.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 13. oktober 2016:
Fraværende: 
Godkendt, idet udvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at forslaget tilføjes:
at der under kommunale indsatser suppleres med
* udvikling af forældresamarbejde og
* indsatser mod salg og brug af stoffer m.v.
Udvalget indstiller tillige til Økonomiudvalget og Byrådet, at forslaget s. 4 øverst suppleres med:
" Det forudsættes, at der anvendes såvel motiverende som sanktionerende muligheder. Der lægges vægt på at anvende lovgivningens muligheder."
For stemte V, O og A . Imod stemte Ø.
Thomas Clausen (Ø) fandt, at dette ændringsforslag strider mod intentionerne i den boligsociale indsats.