Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Dagsorden – 7. november 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-652056                                          Åbent
Kompetence:
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-653078                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn- og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Nøgletal –Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen
2. Nøgletal – diverse statistikker på beskæftigelsesområdet
3. Månedlig status på integrationsområdet
4. Implementering af budgetkatalog
5. Orientering om EU-socialfondsansøgning og baggrund herfor
6. Orientering om psykologtilbud til unge
f. Centerchefen for Børn og Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning

3. Veteranstrategi Slagelse Kommune (B)

3.     Veteranstrategi Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2017-44427               Dok.nr.: 330-2017-646783                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Beskæftigelses og Integrationsudvalget præsenteres for et oplæg til en revideret veteranstrategi for Slagelse Kommune. Strategien har været drøftet med en række interessentgrupper. Udvalget bedes godkende dette oplæg til strategi og sende det til Byrådet til videre behandling. Strategien udgør ligeledes grundlaget for et efterfølgende arbejde med en årsrapport for veteranarbejdet i kommunen. Udvalget præsenteres derfor en tidsplan i forhold til det videre arbejde med en årsrapport for veteranarbejdet, der kan behandles politisk i nye år.
Administrations oplæg til en revideret veteranstrategi fremgår af bilag 1.
Baggrund
Beskæftigelses- Og Integrationsudvalget blev på møde den 8. august 2017 præsenteret for et oplæg til en kommunal Veteranstrategi for Slagelse Kommune.
Udvalget besluttede, at de ønskede administrationen skulle arbejde videre med denne strategi og forelægge resultatet på et efterfølgende møde.
Udvalget bad ligeledes om, at der inden udvalget blev præsenteret for den reviderede strategi og årsrapport, blev foretaget en høring blandt interessenter og interesseorganisationer.
Dialogmøde
Center for Arbejdsmarked og Integration indkaldte til dialogmøde omkring Kommunens Veteranstrategi og forskellige tiltag til udmøntning heraf den 12. oktober 2017. Til mødet deltog repræsentanter fra 13 forskellige organisationer, aktører og samarbejdspartnere samt repræsentanter fra frivillige organisationer på veteranområdet. Der var tale om deltagere fra såvel nationale som lokale organisationer.
Fra nationalt hold var der deltagere fra Forsvarets Veterancenter, Danmarks Veteraner, Soldaterlegatet, Familienetværket, Team Veteran, VeteranAktivitetsForeningen og Veteran Jumpstart. Derudover deltog også repræsentanter fra 6 lokale samarbejdspartnere og aktører; Gardehusarkasernen, Pårørendecaféen, VeteranHaven, VeteranCaféSlagelse, Veterankoordinatoren fra Ringsted og økonomirådgiveren fra ungehuset. Blandt alle deltagerne var der otte veteraner og tre pårørende. Derudover har kommunen efterfølgende fået tilsendt bemærkninger til strategien fra inviterede samarbejdspartnere, der ikke kunne deltage til selve dialogmødet.
På mødet blev det præciseret, at kommunens veterankoordinator ikke har myndighed og derfor ikke på egen hånd kan visitere til tilbud og indsatser. Det er altid de enkelte kommunale centre, der har myndigheden i forhold til de konkrete tiltag og indsatser i veteraner og pårørendes sager.
Mødet bød på en høj grad af aktiv deltagelse og god stemning. Der var mange forskellige kommentarer til kommunens strategi og videre arbejde, og skønt deltagerne ikke var enige om alle konkrete forhold, var der tale om en konstruktiv og udbytterig dialog. Særligt en række områder tiltrak sig opmærksomhed og har ført til revideringen af kommunens strategi og oplæg til det videre arbejde hermed. 
Centralt var der et ønske blandt deltagerne om at forsætte med sådanne dialogmøder i forhold til det konkrete arbejde, der følger af kommunens veteranstrategi. Gruppen af deltagere gav således tilsagn om at de gerne ville mødes igen for at drøfte det videre arbejde.
Veteranstrategien
Dialogmødets forskellige input til strategien samledes sig omkring en række hovedpointer og kommentarer til strategien, der har ført til ændringer i denne og de 4 oprindelige hovedspor. Anerkendelse og information, Pårørende, Koordinering, og Udvikling af indsatser og samarbejde.
Overordnede centrale bemærkninger og ændringer:
- Deltagerne til dialogmødet påpegede at Veteranstrategien ikke havde en tydelig definition af veteraner. Var det f. eks. Forsvarets definition af tidligere udsendte, eller inkluderer veteranstrategien også tidligere udsendte for beredskabet og politiet?
Det er derfor blevet præciseret at kommunens veteranstrategi tager udgangspunkt i den definition af veteraner der anvendes i Danmarks veteranpolitik af september 2016: En veteran er en person, der på baggrund af en beslutning truffet af folketinget, regeringen, eller en minister har været udsendt i mindst én international mission.
Spor 1. Anerkendelse
- Det blev på mødet foreslået at opdele spor 1 i 2 spor, hhv. Anerkendelse på den ene side og information på den anden side. Dette skal blandt andet sikre at man synliggør arbejdet omkring veteraner.
På baggrund disse input er der tilføjet et endnu et spor- Information -  til Kommunens Veteranstrategi.
- Derudover er det nu understreget i strategien, at ikke alle veteraner har problemer, men at arbejdet med de veteraner der har udfordringer fylder mest i forhold til strategi samt det konkrete arbejde.
Spor 2. Information
- Jævnfør ønsket om at opdele spor 1 i hhv. Anerkendelse og Information. Er der formuleret et separat strategispor omkring Information.
Spor 3. Pårørende
- Det er tilføjet til strategien, at gruppen af pårørende defineres som den naturligt nære familie, men også inkluderer fraskilte pårørende og deres børn, samt forældre til veteraner. Det præciseres ligeledes, at veteraner også kan også være pårørende til veteraner.
- Det er ligeledes præciseret, at arbejdet med pårørende starter allerede under og ikke først efter en veterans udsendelse.
Spor 4. Koordinering
- Det er blevet understreget i strategien, at dialog og koordinering skal være gensidig for de berørte parter, og at kommunen ikke ser andre aktører som konkurrenter.
- Samtidigt er det fremhævet, at samarbejde skal ske med forståelse for de forskellige aktørers roller og rammer, og at foreninger og aktører, der f. eks. baserer sig på frivillighed, har nogle andre rammer for arbejde og samarbejde end f. eks. kommunale aktører. 
Spor 5. Udvikling af indsatser og samarbejde
- Det skrives ind som en del af den kommunale Veteranstrategi, at veteranarbejdet årligt, skal behandles i en årsrapport der skal drøftes i dialog med de relevante samarbejdspartnere, aktører og organisationer med henblik på at sikre en gensidig udvikling og opdatering af dette arbejde..
I tillæg til ovenstående var der en række bemærkninger til formuleringer og sprogbrug, som har ført til mindre rettelser i den formulerede strategi.
Det samlede reviderede oplæg til Veteranstrategien fremgår af bilag 1.
Årsrapport og det videre arbejde.
I tillæg til bemærkningerne til selve Kommunens Veteranstrategi, fremkom der også 12. oktober en række kommentarer i forhold til konkrete indsatser og arbejde, der allerede pågår med veteranerne. Disse bemærkninger vil indgå som en del af det fremadrettede arbejde med årsrapporten. En sådan årsrapport skal både indeholde en status på det gennemførte arbejde i det forgangne år, samt potentialer for udviklingen af veteranindsatsen i det kommende år. Som et centralt element i udformningen af- og input til disse årsrapporter vil kommunen gennemføre dialogprocesser blandt samarbejdspartnere, interessenter og aktører på veteranområdet.
Samarbejdspartnerne har allerede til mødet den 12. oktober udtrykt ønske om at indgå i dialog med kommunen om hvordan man kan gøre veteranindsatsen målbar på en operationaliserbar måde. En del af dialogen om denne første årsrapport vil derfor omhandle dette.
Nedenfor forefindes administrationens oplæg til en tidsplan og årshjul for en sådan årsrapport.
Tidsplan – og fremadrettet årshjul for årsrapporter
- November 2017: Præsentation af den reviderede strategi for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
- November og december 2017: Præsentation af den reviderede strategi for Byrådet og andre relevante fagudvalg
- Januar 2018: Dialog med interne og eksterne samarbejdspartnere i forhold til indhold og struktur på årsrapporten
- Marts 2018: Præsentation af indholdselementer og struktur for årsrapporten for BiU
- Januar 2019: Præsentation af først årsrapport for de politiske udvalg
Retligt grundlag
Ikke relevant
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende administrationens oplæg til en veteranstrategi og tidsplan for udarbejdelse af en årsrapport, og sende det videre til Byrådet til godkendelse. Alternativt kan udvalget vælge at afvise administrationens oplæg hertil og sende strategi og tidsplan tilbage til administrationen med ønske om ændringer.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget godkender oplægget til veteranstrategien og den tilhørende tidsplan og årshjul for udarbejdelse af årsrapport og høring heraf.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle udgifter i forbindelse med Veteranstrategien er indeholdt i de enkelte områders driftsbudgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Strategien og den kommende årsrapport bør behandles af de respektive fagudvalg indenfor-, beskæftigelses-, økonomi og bolig, sundheds-, handicap-, misbrugs- og børne- og ungeområdet samt socialpsykiatrien.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender den opdaterede Veteranstrategi
2.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til en tidsplan for udarbejdelse af en årsrapport
3.    at Udvalget sender oplægget til Veteranstrategi og oplæg til det videre arbejde med en Årsrapport til Byrådet til videre foranstaltning.

4. Strategi for Socialøkonomi 2018 - 2020 (B)

4.     Strategi for Socialøkonomi 2018 - 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-77873               Dok.nr.: 330-2017-677200                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forslag til Strategi for Socialøkonomi 2018 - 2020
Baggrund
I august 2014 vedtog udvalget en investeringsstrategi for etablering af en enhed under Jobcentret, der skulle opbygge viden og hjælpe virksomheder og andre centerområder i ide- og opbygningsfasen med at opbygge socialøkonomiske virksomheder.
Udvalget har nu bedt administrationen om at udarbejde et forslag til strategi for socialøkonomi, der dækker perioden frem til 2020.
På baggrund heraf har administrationen udarbejdet vedlagte forslag til Strategi for Socialøkonomi for perioden 2018 - 2020.
Strategien har fokus på at fremme en bred og integreret værditilvækst og skabe deltidsjob til mennesker, som gerne vil arbejde, men af forskellige grunde ikke har mange chancer for at få det første fodfæste på arbejdsmarkedet.
Strategien hviler på nuværende erfaringer og skal folde sig ud i samspil med den omverden som Slagelse Kommune er en del af – herunder også andre kommunale centre. Der arbejdes med socialøkonomi med afsæt i lokale muligheder, styrker og udfordringer – ud fra overskriften: ”Lokal socialøkonomi”.
Med strategien sættes et særligt fokus på følgende indsatser:
· Socialøkonomi og CSR (Samfundsansvar)
· Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
· Boligområder med Helhedsplan
· Udvidelse af målgruppen
· Lokale indkøb
Strategien beskriver de indsatser, som har et særligt fokus og de vejledende fremgangsmåder for gennemførelse. Strategien skal ses i sammenhæng med Udmøntningsplanen, som tager over, hvor strategien slutter. Udmøntningsplanen sætter fokus på indsatserne i praksis og på indsatsernes grundlag.
Der peges flere steder i strategien på mulige veje Slagelse Kommune kan gå med socialøkonomiske indsatser (CSR, Lokale indkøb mv.) For at lykkedes med dette er det afgørende, at de strategiske mål ikke kun opstilles for Center for Arbejdsmarked og Integration, men bliver mål for hele Slagelse Kommune.
Strategien løber frem til ultimo 2020 og har følgende 2 overordnede mål:
· I 2020 eksisterer 25 socialøkonomiske virksomheder og initiativer i Slagelse
· Slagelse Kommune skal, inden udløbet af strategien, have modtaget prisen som årets socialøkonomiske virksomhed
Administrationen afrapporterer halvårligt om fremdriften til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. Ved årsskiftet – første gang – 2018 – 2019 – udarbejdes en status over året.
Retligt grundlag
Lov om registrering af socialøkonomiske virksomheder
Lov om ansvaret for styring af den aktive socialpolitik
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om aktiv socialpolitik
Serviceloven
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende forslag til strategi eller udvalget kan komme med forslag til eventuelle ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat en økonomisk ramme til eventuelle tiltag, der måtte opstå som en udløber af arbejdet med strategien
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget godkender forslag til Strategi for Socialøkonomi 2018 – 2020
2.    at Udvalget forelægges udmøntningsplan på mødet i december 2017
3.    at Udvalget drøfter den organisatoriske placering af den socialøkonomiske indsats

5. Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - BIU (B)

5.     Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - BIU (B)

Sagsnr.: 330-2017-70956               Dok.nr.: 330-2017-623256                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2017.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget indstiller budgetomplacering:
· 1,304 mio. kr. fra 05.46.60 Introduktionsprogram(CAI) til funktion 00.25.11 Boligplacering af flygtninge(CFBF). (Overførselsudgift til serviceudgift)
· 2,9 mio. kr. fra 05.68.95 Løntilskud til forsikrede ledige ansat i Kommuner(CAI) til funktion 05.38.42 Kvindekrisecentre(CFBF) og 05.32.33 §85(CAI). (Serviceudgift til serviceudgift)
· 6,033 mio. kr. fra 05.57.73 Kontant og Uddannelseshjælp(CAI) til 05.32.33 § 85(CAI) (Overførselsudgift til serviceudgift)
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 6,524 mio. kr.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
      -7.946
            -  
            -  
      -7.946
Center for Børn, Unge og Familie
      -2.307
      -7.868
            -  
    -10.175
Center for kultur, Fritid og Borgerservice
           -74
            -  
            -  
           -74
Jobcenter, forsikrede ledige
       2.990
      -12.504
            -  
      -9.514
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
110          
      34.123
            -  
      34.233
Samlet mer/mindre forbrug
-7.227
13.751
0
6.524
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Der søges om en budgetomplacering til funktionerne 00.25.11 Boligplacering af flygtninge, 05.38.42 Kvindekrisecentre og 05.32.33 § 85, hvilket vil betyde, at merforbruget på disse funktioner ikke overføres til 2018.
Det er en budgetomplacering indenfor Beskæftigelses- og Integrationsudvalget egen budgetramme.
Status på flygtninge (bilag):
Slagelse kommune forventes at have indtægter på flygtninge, når refusioner og statstilskud er lagt til, på ca. 11,6 mio. kr. Til dette skal bemærkes at der er flere udgifter, der i dette ikke er opgjort, blandt andet udgifter til administration. Ligeledes er diverse tilskud til diverse befolkningsgrupper ikke opgjort.
Indtægter via udligningssystemet medregnes ikke i budgetterne på kommunens fagudvalg.
Frivillige indskudslån
Der har været to frivillige indskudslån til samlet 25.994 kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. budgetomplacering fra funktion 05.46.60 Introduktionsprogram til funktion 00.25.11 Boligplacering af flygtninge og videresende til økonomiudvalget.
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. budgetomplacering fra funktion 05.68.95 Løntilskud til forsikrede ledige ansat i Kommuner til funktionerne 05.38.42 Kvindekrisecentre og 05.32.33 § 85.
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. budgetomplacering fra funktion 05.57.73 Kontant og Uddannelseshjælp til funktion 05.32.33 § 85 og videresendes til økonomiudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved godkendelse af omplaceringerne mellem serviceudgifter og overførselsudgifter vil man øge serviceudgifterne med 6,033 mio. kr. og samtidig nedskrive overførselsudgifterne med tilsvarende. Kompetencen ligger hos økonomiudvalget.
Omplaceringer mellem serviceudgifterne i CAI og CFBF betyder at CFBF ikke overfører merforbrug fra 2017 til 2018. Kompetencen ligger hos Beskæftigelses og Integrationsudvalget
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
02.01 CAI (O) 05.60
-1.304
 
 
 
Drift
02.01 CFBF (S)00.11
1.304
 
 
 
Drift
02.01 CAI  (S)05.95
-2.900
 
 
 
Drift
02.01 CFBF (S)05.42
1.003
 
 
 
Drift
02.01 CAI (O) 05.73
-6.033
 
 
 
Drift
02.01 CAI (S)05.33
7.930
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvers og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgning ultimo september 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
2.    at budgetomplacering fra funktion 05.46.60 Introduktionsprogram til funktion 00.25.11 Boligplacering af flygtninge indstilles godkendt overfor Økonomiudvalget.
3.    at budgetomplacering fra funktion 05.68.95 Løntilskud til forsikrede ledige ansat i Kommuner til funktionerne 05.38.42 Kvindekrisecentre og 05.32.33 § 85 godkendes.
4.    at budgetomplacering fra funktion 05.57.73 Kontant og Uddannelseshjælp til funktion 05.32.33 § 85 indstilles godkendt overfor Økonomiudvalget

6. BIU 2017 - Punkter til kommende møder (B)

6.     BIU 2017 - Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-653994                                          Åbent
Kompetence:
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møde i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes