Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Dagsorden – 5. december 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-707822                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-723835                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn- og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
a. Nøgletal – effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen
b. Nøgletal – diverse statistikker på beskæftigelsesområdet
c. LAR-anbefalinger til Byråd omkring Lokalt Arbejdsmarkedsråd
d. Ankestatistik, første halvår 2017
e. Orientering om tilbagemelding fra Sektor MED i Center for Arbejdsmarked og Integration
f. Centerchefen for Børn og Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.

3. Månedsopfølgning ultimo oktober 2017

3.     Månedsopfølgning ultimo oktober 2017

Sagsnr.: 330-2017-80596               Dok.nr.: 330-2017-696719                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelse og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget godkender de vedlagte handleplaner, som videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
På baggrund af udvalgets tidligere beslutning om at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt fremlægges den månedlige budgetopfølgning – ultimo oktober 2017.
Det samlede resultat for driften pr. ultimo oktober 2017 viser et forventet mindre forbrug på 5,766 mio. kr., hvilket svarer til 0,758 kr. mindre end ved sidste opfølgning.
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Forebyggende indsats for ældre og handicappede
      -
            -  
            -  
      -
Center for Børn, Unge og Familie
      -700
      -6.268
            -  
    -6.968
Center for kultur, Fritid og Borgerservice
           10
            -  
            -  
           10
Jobcenter, forsikrede ledige
       90
      -13.456
            -  
      -13.366
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
329          
      25.761
            -  
      26.090
Samlet mer/mindre forbrug
-271
6.037
0
5.766
Bilag angiver nærmere specifikation af forbruget.
Det blev besluttet til mødet i Beskæftigelses og Integrationsudvalget at godkende ansøgning om omplacering af midler indenfor udvalget egen ramme, til at dække merforbrug på udvalgte områder. Ansøgningen blev videresendt til Økonomiudvalget, som godkendte den d. 20.10.2017. Derved forventes området for forebyggende indsats til ældre og handicappede og området for boligplacering af flygtninge nu at have et budget i balance. Kvindekrisecentre blev også tilført budget, men der forventes fortsat merforbrug, hvorfor der er vedlagt handleplan for området.
I forlængelse af den samlede budgetopfølgning, der blev forelagt Byrådet den 30. oktober 2017, fremlægges i alle fagudvalgs møder i december en opdatering af handleplaner for enheder, der forventer et merforbrug på over 100.000 kr. i 2017.
Formålet med behandlingen er at sikre, at der for alle enheder med merforbrug er udarbejdet handleplaner, der bringer balance mellem budget og forventet forbrug senest inden udgangen af 2019.
For Beskæftigelse og Integrationsudvalget drejer det sig om:
· 02.01.01 Handleplan november for kvindekrisecentre
Bilag indeholder handleplan for den nævnte enhed med beskrivelse af, hvorledes og hvornår merforbruget forventes afviklet.
Frivillige indskudslån
Der har været 2 frivillige indskudslån til i alt 25.994 kr.
Retligt grundlag
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets beslutning på møde den 5. maj 2015 om tæt opfølgning på arbejdsmarkedsområdet.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende handleplanerne eller beslutte, at der skal ændres, f.eks. med uddybende beskrivelse af tiltag og økonomi, andre handlinger eller ændret tidsfølge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Den månedlige budgetopfølgning ultimo oktober tages til efterretning.
2.    at Handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

4. Analyser af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)

4.     Analyser af  velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85389               Dok.nr.: 330-2017-737907                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Økonomiudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyser af velfærdsområderne og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne og tage fagudvalgenes beslutning om fokusområder og udfordringer til efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje, arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer. Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder, organisationen eksterne samarbejdsparter.
Ovnnævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser, der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, ØU og byråd.
Fra administrationens side peges på følgende fokusområder og udfordringer, der bør omfattes af analyserne:
Beskæftigelsesområdet er gennem de seneste år blevet gennemgribende analyseret. Det drejer sig om både perspektivanalyserne og 360 graders analyserne fra 2015, forskellige analyser af sanktionsbrug, løbende centralt og regionalt benchmarking samt ikke mindst den seneste analyse af alle jobcentrets indsatser som afsæt til budget 2017. Endvidere har jobcentret været en del af flere praksisundersøgelser foretaget af Ankestyrelsen.
Det er derfor ikke administrationens vurdering at der er behov for flere analyser internt i beskæftigelses- og integrationsområdet. Der er derimod et behov for at se nærmere på dels tilgangen til området samt om der er tilstrækkelige understøttende tilbud til rådighed, så borgerne hurtigere kan komme i beskæftigelse. Det kan feks være:
· En meget stor andel unge ansøger om kontanthjælp det år de bliver 18. Andelen er speciel høj og peger på at hidtidige indsatser enten ikke har fungeret optimalt eller der ikke har været de rette indsatser til rådighed. Der bør i analysen bla fokuseres på hvilke indsatser (om nogen) de unge har modtaget før det 18. år ligesom analysen bør afdække hvilke karakteristika disse unge har, så de kan spores på et tidligt tidspunkt og den rette indsats sættes i gang
· Understøttende indsatser som misbugsindsats og indsatser for udsatte familier
I forbindelse med regeringens vedtagelse af ”Erhvervs- og Iværksætterinitiativer” af 12. november foreslås der en afskaffelse af den statslige refusion til kommunale beskæftigelsesindsatser (forenkling af den statslige styring af beskæftigelsesindsatsen). Afskaffelsen af refusionerne fjerne statslige refusioner til kommunerne for 870 mio fra 2019. De 870 mio tilbageføres til kommunerne via budgetgarantien, men forventes at koste Slagelse ca. 10-20 mio.
Samtidig står kommunerne overfor at skulle implementere den nye aftale om FGU (Forberedende GrundUnddannelse). Implementeringen heraf kræver bla en gennemtænkning af hele den kommunale ungeindsats. Ønsker udvalget at igangsætte analyser af beskæftigelses- og integrationsområdet er det derfor centerchefens forslag, at disse prioriteres, som nedenstående:
· Den kommunale ungeindsats (på tværs af en række centre), herunder også afdækning af grundene til at så stor en andel unge søger kontanthjælpsom når de fylder 18
· Betydning af konsekvenserne af regeringens ”Erhvervs- og Iværksætterinitiativer” for budget 2019
· Understøttende indsatser på tværs af centre
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at igangsætte denne tidligere.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Fagudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales at analyserne gennemføres med afsæt i områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter at de enkelte områder afsætter ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs. Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres. Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer, jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget udpeger fokusområder of udfordringer der skal omfattes af analyserne
2.    at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til efterretning
3.    at  Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar 2018 og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.    at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018

5. Udmøntningsplan for Socialøkonomi 2018 - 2020 (B)

5.     Udmøntningsplan for Socialøkonomi 2018 - 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85351               Dok.nr.: 330-2017-737677                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forslag til udmøntningsplan for Socialøkonomi 2018 – 2020
Baggrund
Udvalget vedtog strategi for socialøkonomi på mødet i november 2017 og skal på mødet i december tage stilling til indholdet af udmøntningsplanen.
Med strategien sættes et særligt fokus på følgende indsatser:
· Socialøkonomi og CSR (Samfundsansvar)
· Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
· Boligområder med Helhedsplan
· Udvidelse af målgruppen
· Lokale indkøb
Udmøntningsplanen tager afsæt i strategien og folder denne lidt mere ud. Udmøntningsplanen er beskrevet, så den hvert år (af den samlede periode strategien dækker) kan justeres bla på baggrund af de anbefalinger der gives til udvalget i den årlige status for arbejdet med socialøkonomi.
Der vil i 2018 blive arbejdet med alle elementer i strategien, men der vil være særligt fokus på mulighederne for at in-house løsninger i bestående virksomheder. In-house løsninger er særligt kendt fra ”trekants området”, hvor virksomheder med store produktioner har mulighed for at prioritere et hjørne af produktionen til en in-house løsning.
In-house løsninger åbner for at virksomhederne i sin produktion kan have en særlig enhed som beskæftiger f.eks. fleksjobbere eller førtidspensionister. Området kan f.eks. være et lager, en produktionshed, en rengøringsenhed eller en serviceenhed.
Potentialet I Slagelse kendes ikke endnu, men det vurderes at det bør afdækkes, fordi det, såfremt der viser sig muligheder, vil være en måde at forankre socialøkonomiske initiativer i allerede bestående, og dermed mere ”solide”, virksomheder. Der udvælges 2-3 brancher hvor der undersøges mulighederne for etablering af in-house løsninger og målet er at etablere 2-3 in-house løsninger i 2018.
Retligt grundlag
Lov om registrering af socialøkonomiske virksomheder
Lov om ansvaret for styring af den aktive socialpolitik
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om aktiv socialpolitik
Serviceloven
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende forslag til udmøntningsplan eller udvalget kan komme med forslag til eventuelle ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat en økonomisk ramme til eventuelle tiltag, der måtte opstå som en udløber af arbejdet med udmøntningsplanen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget godkender forslag til udmøntningsplan

6. Veteranstrategi (B)

6.     Veteranstrategi (B)

Sagsnr.: 330-2017-44427               Dok.nr.: 330-2017-707814                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Beskæftigelses og Integrationsudvalget har vedtaget en veteranstrategi for Slagelse Kommune. Strategien udgør ligeledes grundlaget for et efterfølgende arbejde med en årsrapport for veteranarbejdet i kommunen.
Udvalget fremsender nu denne til relevante fagudvalg samt til Byrådet. Udvalgene anmodes om at drøfte strategien samt oversende udvalgenes eventuelle kommentarer til Byrådets behandling i december.
Administrations oplæg til en revideret veteranstrategi fremgår af bilag 1.
Baggrund
Som kaserneby, der både huser Garderhusar Kasernen og Flådestationen i Korsør, har Slagelse Kommune en særlig forpligtigelse til at sikre veteraner og tidligere udsendte gode forhold og støtte i forhold til de problemstillinger, de møder. 
I Slagelse Kommune bor der ca. 800 veteraner med tidligere udsendelser bag sig. Ifølge Socialforskningsinstituttet får ca. én ud af seks tidligere udsendte problemer senere i livet som følge af de oplevelser, de har haft under deres udsendelse. Slagelse Kommune ønsker, at understøtte veteranerne i at være i stand til at håndtere de udfordringer som direkte eller indirekte skyldes deres udsendelse.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev derfor på møde den 8. august 2017 præsenteret for et oplæg til en veteranstrategi for Slagelse Kommune. Udvalget besluttede, at de ønskede administrationen skulle arbejde videre med denne strategi og forelægge resultatet på et efterfølgende møde.
Udvalget ønskede ligeledes, at den reviderede strategi kom i høring blandt interessenter og interesseorganisationer. Center for Arbejdsmarked og Integration har afholdt et dialogmøde om Kommunens veteranstrategi den 12. oktober 2017. Til mødet deltog repræsentanter fra 13 forskellige organisationer, aktører og samarbejdspartnere samt repræsentanter fra frivillige organisationer på veteranområdet. Der var tale om deltagere fra såvel nationale og lokale organisationer. Mødet gav en række input til strategi og det videre arbejde, som blev indarbejdet i strategien.
Udvalget blev på baggrund heraf præsenteret for en revideret strategi på møde den 7. november 2017. Udvalget besluttede dog, at de ønskede administrationen skulle tydeliggøre, hvad strategien havde af betydning for veteranerne i Slagelse. Udvalget godkendte på samme møde administrationens oplæg til arbejde med en årlig årsrapport som beskrevet under ”årsrapport og det videre arbejdere” nedenfor. Udvalget ønskede dog allerede nu en oversigt over eksisterende tilbud målrettet veteraner fremsendt sammen med oplægget til strategien. Denne liste skal ikke ses som en endelig opgørelse over veteranindsatsen in Slagelse Kommune, men som et første udgangspunkt for det videre arbejde med veteranindsatsen i Kommunen, og et udgangspunkt for samarbejdet om at formulere en fremadrettet årsrapport for området. Listen med tilbud i kommunen fremgår af bilag 2.
Strategien
Oplægget til kommunens veteranstrategi tager udgangspunkt i den nationale veteranpolitik tilpasset til de lokale forhold, samt forskellige input der er kom på ovennævnte dialogmøde. Formålet med strategien er at styrke arbejdet omkring veteraner, og støtte særligt de udsatte veteraner i deres tilbagevenden til en almindelig hverdag sammen med deres familie og pårørende.
Veteranstrategien skal anvendes - og anvendes allerede i dag - som pejlepind for kommunens arbejde. Elementer af strategien indgår ligeledes allerede i kommunens drøftelser med andre aktører og i kommunens eksterne kommunikation på området.
Veteranstrategien definerer en veteran på følgende måde: ” En veteran er en person, der på baggrund af en beslutning truffet af folketinget, regeringen, eller en minister har været udsendt i mindst én international mission.”
Veteranstrategien er inddelt i fem spor:
1. Anerkendelse
Vi anerkender veteranerne for den indsats, som veteranerne har ydet for Danmark, ligesom vi anerkender de pårørende for den støtte og det afsavn, som de yder veteraner før, under og efter udsendelserne. Fokus er både på anerkendelse i hverdagen og ved officielle arrangementer og mærkedage.

2. Information
Kendskab til de særlige forhold, der kan være forbundet med at have været udsendt, er det første skridt i arbejdet med veteraner og deres pårørende. Samtidigt er der behov for at arbejde på en fælles ramme for deling af information om og for veteraner.
3. Pårørende
Det at være pårørende stiller i sig selv store krav og er på den måde en del af den udsendtes indsats. Dette skal anerkendes, og de pårørende skal have adgang til støtte på samme måde som veteranerne herunder især familie og børn.

4. Koordinering
Kommunen har medansvar for at finde veteraner, der har behov for hjælp. Samtidig skal vi tage medansvar for at bygge bro til de rette instanser, der hvor det er nødvendigt og relevant. Dette gælder både i forhold til forsvars-, regionale-, kommunale- og frivillige aktører. Dette arbejde involverer i høj grad et samarbejde mellem kommunens veterankoordinator og Veterancentret samt relevante aktører i kommunen.

5. Udvikling af indsatser og samarbejder
Igennem dialog med veteraner og pårørende, skal der dannes grundlag for en udvikling af indsatsen over for veteraner og pårørende. Der skal udvikles rammer, som har til formål at hjælpe veteraner med forskellige udfordringer tilbage i beskæftigelse, der hvor der er et behov. Der ønskes udvikling af private arbejdsmarkedsrettede tiltag, som skal bidrage til rehabiliteringsindsatsen og skal understøttes gennem erfaringsudveksling.
Årsrapport og det videre arbejde
For at sikre forankring af arbejdet, lægges der op til, at der hvert år udarbejdes en årsrapport for veteranindsatsen i kommunen. Denne skal både indeholde en status på det gennemførte arbejde i det forgangne år, samt potentialer for udviklingen af veteranindsatsen i det kommende år. Som et centralt element i udformningen af og input til disse årsrapporter vil kommunen gennemføre dialogprocesser blandt de berørte samarbejdspartnere, interessenter og aktører. Herunder i forhold til, hvad en sådan årsrapport skal indeholde, og hvordan man kan måle på veteranindsatsen på en meningsfuld måde.
Nedenfor forefindes administrationens oplæg til en tidsplan og årshjul for en sådan årsrapport.
Tidsplan – og fremadrettet årshjul for årsrapporter
- December 2017: Præsentation af den reviderede strategi for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
- November og december 2017: Præsentation af den reviderede strategi for andre relevante fagudvalg og for Byrådet
- Januar 2018: Dialog med interne og eksterne samarbejdspartnere i forhold til indhold og struktur på årsrapporten
- Marts 2018: Præsentation af indholdselementer og struktur for årsrapporten for BIU
- Januar 2019: Præsentation af første årsrapport for de politiske udvalg
Retligt grundlag
Danmarks Veteranpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter oplæg til veteranstrategi og plan for arbejde med en årsrapport. Udvalget sender veteranstrategien videre til Byrådet med eventuelle kommentarer.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender oplægget til veteranstrategien og den tilhørende plan for udarbejdelse af årsrapport.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle udgifter i forbindelse med Veteranstrategien forventes indeholdt i de enkelte områders driftsbudgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Strategien og den kommende årsrapport bør behandles af Uddannelsesudvalget, Handikap- og Psykiatriudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, samt Byrådet.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender den opdaterede Veteranstrategi
2.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til en tidsplan for udarbejdelse af en årsrapport
3.    at Udvalget indstiller Veteranstrategi til byrådets godkendelse

7. BIU 2017 - Punkter til kommende møder (B)

7.     BIU 2017 - Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-742996                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møde i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.