4. Analyser af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)
4. Analyser af velfærdsområderne - budgetaftale 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2017-85389 Dok.nr.: 330-2017-737907 Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt
Økonomiudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyser
af velfærdsområderne og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til
Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne
og tage fagudvalgenes beslutning om fokusområder og udfordringer til
efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje,
arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er
optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges byråd ved
budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri samt
det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er gennemført
en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne konsulenter,
andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer.
Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold
til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere
og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og
arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder, organisationen
eksterne samarbejdsparter.
Ovnnævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser,
der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i
følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes
behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output
kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets
ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt
delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne
give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang
tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i
analyserne
Det anbefales at analysernes fokus indenfor de enkelte
områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med
bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og
udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, ØU og byråd.
Fra administrationens side peges på følgende fokusområder og
udfordringer, der bør omfattes af analyserne:
Beskæftigelsesområdet er gennem de seneste år blevet
gennemgribende analyseret. Det drejer sig om både perspektivanalyserne og 360
graders analyserne fra 2015, forskellige analyser af sanktionsbrug, løbende
centralt og regionalt benchmarking samt ikke mindst den seneste analyse af alle
jobcentrets indsatser som afsæt til budget 2017. Endvidere har jobcentret været
en del af flere praksisundersøgelser foretaget af Ankestyrelsen.
Det er derfor ikke administrationens vurdering at der er
behov for flere analyser internt i beskæftigelses- og integrationsområdet. Der
er derimod et behov for at se nærmere på dels tilgangen til området samt om der
er tilstrækkelige understøttende tilbud til rådighed, så borgerne hurtigere kan
komme i beskæftigelse. Det kan feks være:
· En meget stor andel unge ansøger om kontanthjælp det år de bliver
18. Andelen er speciel høj og peger på at hidtidige indsatser enten ikke har
fungeret optimalt eller der ikke har været de rette indsatser til rådighed. Der
bør i analysen bla fokuseres på hvilke indsatser (om nogen) de unge har
modtaget før det 18. år ligesom analysen bør afdække hvilke karakteristika
disse unge har, så de kan spores på et tidligt tidspunkt og den rette indsats
sættes i gang
· Understøttende indsatser som misbugsindsats og indsatser for
udsatte familier
I forbindelse med regeringens vedtagelse af ”Erhvervs- og
Iværksætterinitiativer” af 12. november foreslås der en afskaffelse af den
statslige refusion til kommunale beskæftigelsesindsatser (forenkling af den
statslige styring af beskæftigelsesindsatsen). Afskaffelsen af refusionerne
fjerne statslige refusioner til kommunerne for 870 mio fra 2019. De 870 mio
tilbageføres til kommunerne via budgetgarantien, men forventes at koste Slagelse
ca. 10-20 mio.
Samtidig står kommunerne overfor at skulle implementere den
nye aftale om FGU (Forberedende GrundUnddannelse). Implementeringen heraf
kræver bla en gennemtænkning af hele den kommunale ungeindsats. Ønsker udvalget
at igangsætte analyser af beskæftigelses- og integrationsområdet er det derfor
centerchefens forslag, at disse prioriteres, som nedenstående:
· Den kommunale ungeindsats (på tværs af en række centre), herunder
også afdækning af grundene til at så stor en andel unge søger kontanthjælpsom
når de fylder 18
· Betydning af konsekvenserne af regeringens ”Erhvervs- og
Iværksætterinitiativer” for budget 2019
· Understøttende indsatser på tværs af centre
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af
resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen
igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar
eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer at der er
et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at
igangsætte denne tidligere.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Fagudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer
der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales at analyserne gennemføres med afsæt i
områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og
udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne
senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter at de enkelte områder afsætter
ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs.
Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED udvalg kan involveres.
Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne
skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer,
jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodes for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at
gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger
forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte
rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på
ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Vurderes løbende
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget udpeger fokusområder of udfordringer der skal omfattes af
analyserne
2.
at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til
efterretning
3.
at Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar
2018 og tidligere, hvis et fagudvalg skønner der er behov for det
4.
at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018