4. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)
4. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)
Sagsnr.: 330-2018-13835 Dok.nr.: 330-2018-117190 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2017.
Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af
mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på
udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. (Bilag er vist med
udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med
ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre
enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende
budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb
overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres
over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og
anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse
hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på
møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på
indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet
for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 1.246,2 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til
1.245,2 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift
Beskæftigelsesudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2017 | Regnskab 2017 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
2.1
Forsørgelse, revalidering og aktivering | | | | |
Serviceudgifter | 18,7 | 20,7 | -2,0 | |
Overførselsudgifter | 1101,2 | 1077,6 | 23,5 | |
Forsikrede
ledige | 131,8 | 147,9 | -16,0 | |
Total | 1251,7 | 1246,2 | 5,5 | |
Nedenfor nævnes de væsentligste merforbrug, der bidrager
til det samlede merforbrug inden for serviceudgifter i 2017:
· Jobcentret § 85 sluttede året med et
merforbrug på 1,6 mio. kr. – dog ikke så stort som forventet, idet der blev
bevilget en budgetomplacering. Merforbruget skyldes en stor tilgang i borgere,
der tilkendes støtte- og kontaktperson, samtidigt med at der også blev overført
et merforbrug fra 2016.
· Tilbud til voksne med særlige behov
havde et merforbrug 0,6 mio. kr. som følge af et overført merforbrug fra 2016
og merudgifter til ophold i 2017.
Mindreforbruget på overførselsudgifter skyldes i
væsentlighed en nedgang i ledigheden, hvilket bl.a. har afstedkommet følgende
resultater:
· Mindreforbrug på 13,5 mio. kr. til driftsudgifter til den
kommunale beskæftigelsesindsats.
· Mindreforbrug på 6,8 mio. kr. til
kontant- og uddannelseshjælp.
· Merforbrug på 14,5 mio. kr. til
førtidspension tilkendt efter d. 1. juli 2014.
· Mindreforbrug på 5,9 mio. kr. til
førtidspension tilkendt før d. 1. juli 2014.
Derudover
skyldes mindreforbruget på overførselsudgifter ligeledes følgende forhold:
· Nedgang i antallet af helårspersoner på
integrationsydelse og i løntilskud, hvilket har resulteret i et mindreforbrug
på 6,5 mio. kr. til Integrationsprogram excl. Slagelse Sprogcenter samt et
mindreforbrug på 5,3 mio. kr. til Integrationsydelse.
· Mindreforbrug på 1,4 mio. kr. til
Slagelse Sprogcenter.
· Mindreforbrug på 1,1 mio. kr. til enkeltydelser til sociale
formål.
· Mindreforbrug på 2,1 mio. kr. til boligydelse.
· Mindreforbrug på 7,7 mio. kr. til revalidering.
· Merforbrug på 2,2 mio. kr. til løntilskud mv. til personer i
flexjob og løntilskudsstillinger samt ledighedsydelse.
· Merforbrug på 13,3 mio. kr. til ressourceforløb og jobafklaring.
· Mindreforbrug på 2,6 mio. kr. til seniorjob til personer over 55
år.
Udgifterne til forsikrede
ledige har samlet set et merforbrug på 16,0 mio. kr. i 2017. Det skyldes:
· Merforbrug på 21,3 mio. kr. til dagpenge til forsikrede ledige.
· Mindreforbrug på 5,3 mio. kr. til beskæftigelsesindsats for
forsikrede ledige.
B. Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan
overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets
politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Beskæftigelsesudvalget
Mio. kr. | Overført
fra 2016
til 2017 | Overføres
fra 2017
til 2018 | Tilføres
kassen | |
|
2.1 Forsørgelse,
revalidering og aktivering | 4,0 | -0,6 | 0,0 | |
Bilag 1 viser for hver virksomhed
og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Det samlede merforbrug for hele Beskæftigelsesudvalgets
politikområde udgøres af merforbrug på serviceudgifter ved Jobcentret og
Kvindekrisecentre samt mindreforbrug ved Sprogcentret og Boligplacering af
udlændinge. Den følgende tekst angiver en bemærkning for hvert af disse
områder.
Jobcentret overfører et
merforbrug på 1,5 mio. kr. Det samlede merforbrug skyldes:
· Dels merforbruget på 1,6 mio. kr. vedrørende § 85.
· Dels et merforbrug på 0,3 mio. kr. til løntilskud til forsikrede
ledige ansat i kommuner.
· Dels et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. til støtte til frivilligt
socialt arbejde.
Afdelingen for Voksne overfører
et samlet merforbrug på 0,4 mio. kr., der skyldes Kvindekrisecentre og
Boligplacering af udlændinge.
Sprogcentret overfører et
mindreforbrug på 1,4 mio. kr. iht. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
for Slagelse Kommune”.
C. Overførsel
anlæg
Der har ikke været
budgetlagt eller forbrug med anlægsudgifter i 2017.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler
for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr.
overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for
specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives
dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at
kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer
fra 2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift
skal overføres merforbrug på netto 0,6 mio. kr. fra 2017 til 2018.
Overførslen
finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 2.1 | -592 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 1.4 | 592 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til
efterretning.
2.
at Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på
politikområde 2.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug
på i alt 0,6 mio. kr.
Beslutning i Beskæftigelsesudvalget
den 5. marts 2018:
Fraværende:
Taget til efterretning.