Beskæftigelsesudvalget – Dagsorden – 5. marts 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-98501                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-98545                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør
d. Børn- og Ungedirektør
e. Centerchefen for Arbejdsmarked & Integration
1. Orientering om opfølgning på kommunernes tilsynsrapport 2016 om danskuddannelserne for voksne udlændinge
2. Satser 2018
f. Centerchefen for Børn & Familie
g. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning

3. Sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

3.     Sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2018-123741                                          Åbent
Kompetence: Børne- og ungeudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Handicap- og psykiatriudvalget
Beslutningstema
Fagudvalgene skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Regeringen og en række partier har i efteråret 2017 indgået ’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. Baggrunden er, at der på landsplan er næsten 50.000 unge under 25 år, som ikke har en ungdomsuddannelse og ikke er i beskæftigelse eller uddannelse. Aftalen sigter mod et målrettet løft af de unge, som hverken har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet. Samtidig sigter aftalen mod, at unge så vidt muligt skal have en uddannelse, mens de er unge. Af aftalen fremgår de nye uddannelsespolitiske målsætninger:
· Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse.
· Mindst 85 % af de 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse i 2025 og 90 % i 2030.
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030.
Med aftalen forpligtes kommunerne på at etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats. Formålet er at koordinere den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen. Ungeindsatsen skal varetage UU’s og jobcenterets eksisterende opgaver og funktioner overfor unge under 25 år. Hertil kommer nogle nye opgaver og funktioner. Det drejer sig om opsøgende og opfølgende indsatser samt målgruppevurdering af elever til den nye forberedende grunduddannelse FGU og samarbejde med FGU.
Et samlet kommunalt ansvar for unge uden uddannelse og job skal sikre, at de unge ikke sendes rundt mellem forskellige myndigheder og institutioner. Det kræver en koordinerende indsats på tværs af mange fagligheder. I den sammenhængende ungeindsats er den enkelte unge i centrum. Det betyder, at:
· den unge og den unges forældre møder kommunen som én samlet instans
· den unge har én kontaktperson
· den unge har én uddannelsesplan, som er omdrejningspunkt for indsatsen
I Slagelse Kommune er der nedsat en styregruppe og en projektgruppe, skal udarbejde oplæg til håndtering af den sammenhængende ungeindsats. I styre- og projektgruppe deltager Center for Skole, Jobcenteret, Center for Børn og Familie samt Center for Handicap og Psykiatri. Af tidsplanen nedenfor fremgår de leverancer og milepæle, der indtil videre er defineret:
Tidsplan
Politisk rammesætning (mål for ungeindsatsen):
· Primo april: fælles temadrøftelse i fagudvalg
· Maj: Godkendelse i fagudvalg og Byråd
Strategi for ungeindsatsen (hvordan gør vi alle unge parate til og sikrer at de gennemfører en ungdomsuddannelse eller kommer i beskæftigelse?):
· Juni/august: godkendelse i fagudvalg og Byråd
Ressourceopgørelse (eksisterende medarbejderressourcer, antal unge i målgruppen, eksisterende og nye indsatser):
· August/september: administrativt overblik
Tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen:
· Oktober: Administrativ beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen
· Oktober: Godkendelse af organisering af uddannelsesvejledningen i fagudvalg og Byråd
Implementering af ungeindsatsen:
· Oktober-januar: Procedurer og aftaler samt håndtering af uddannelsesplanen i praksis
Opstart af ungeindsatsen:
· Januar-juni: Kompetenceudviklingsplan
· 1/8 2019 Første elever starter i FGU
Retligt grundlag
’Aftalen om bedre veje til uddannelse og job’. Lovgrundlag forventes vedtaget i juni 2018.
Handlemuligheder
Fagudvalgene tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalpolitiske målsætninger, strategi og organisering af uddannelsesvejledningen skal godkendes i Byrådet.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning

4. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)

4.     Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-13835               Dok.nr.: 330-2018-117190                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. (Bilag er vist med udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 1.246,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.245,2 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Beskæftigelsesudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2017
Regnskab 2017
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering
 
 
 
Serviceudgifter
18,7
20,7
-2,0
Overførselsudgifter
1101,2
1077,6
23,5
Forsikrede ledige
131,8
147,9
-16,0
Total
1251,7
1246,2
5,5
Nedenfor nævnes de væsentligste merforbrug, der bidrager til det samlede merforbrug inden for serviceudgifter i 2017:
· Jobcentret § 85 sluttede året med et merforbrug på 1,6 mio. kr. – dog ikke så stort som forventet, idet der blev bevilget en budgetomplacering. Merforbruget skyldes en stor tilgang i borgere, der tilkendes støtte- og kontaktperson, samtidigt med at der også blev overført et merforbrug fra 2016.
· Tilbud til voksne med særlige behov havde et merforbrug 0,6 mio. kr. som følge af et overført merforbrug fra 2016 og merudgifter til ophold i 2017.
Mindreforbruget på overførselsudgifter skyldes i væsentlighed en nedgang i ledigheden, hvilket bl.a. har afstedkommet følgende resultater:
· Mindreforbrug på 13,5 mio. kr. til driftsudgifter til den kommunale beskæftigelsesindsats.
· Mindreforbrug på 6,8 mio. kr. til kontant- og uddannelseshjælp.
· Merforbrug på 14,5 mio. kr. til førtidspension tilkendt efter d. 1. juli 2014.
· Mindreforbrug på 5,9 mio. kr. til førtidspension tilkendt før d. 1. juli 2014.
Derudover skyldes mindreforbruget på overførselsudgifter ligeledes følgende forhold:
· Nedgang i antallet af helårspersoner på integrationsydelse og i løntilskud, hvilket har resulteret i et mindreforbrug på 6,5 mio. kr. til Integrationsprogram excl. Slagelse Sprogcenter samt et mindreforbrug på 5,3 mio. kr. til Integrationsydelse.
· Mindreforbrug på 1,4 mio. kr. til Slagelse Sprogcenter.
· Mindreforbrug på 1,1 mio. kr. til enkeltydelser til sociale formål.
· Mindreforbrug på 2,1 mio. kr. til boligydelse.
· Mindreforbrug på 7,7 mio. kr. til revalidering.
· Merforbrug på 2,2 mio. kr. til løntilskud mv. til personer i flexjob og løntilskudsstillinger samt ledighedsydelse.
· Merforbrug på 13,3 mio. kr. til ressourceforløb og jobafklaring.
· Mindreforbrug på 2,6 mio. kr. til seniorjob til personer over 55 år.
Udgifterne til forsikrede ledige har samlet set et merforbrug på 16,0 mio. kr. i 2017. Det skyldes:
· Merforbrug på 21,3 mio. kr. til dagpenge til forsikrede ledige.
· Mindreforbrug på 5,3 mio. kr. til beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Beskæftigelsesudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2016
til 2017
Overføres
fra 2017
til 2018
Tilføres
kassen
2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering
4,0
-0,6
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Det samlede merforbrug for hele Beskæftigelsesudvalgets politikområde udgøres af merforbrug på serviceudgifter ved Jobcentret og Kvindekrisecentre samt mindreforbrug ved Sprogcentret og Boligplacering af udlændinge. Den følgende tekst angiver en bemærkning for hvert af disse områder.
Jobcentret overfører et merforbrug på 1,5 mio. kr. Det samlede merforbrug skyldes:
· Dels merforbruget på 1,6 mio. kr. vedrørende § 85.
· Dels et merforbrug på 0,3 mio. kr. til løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner.
· Dels et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. til støtte til frivilligt socialt arbejde.
Afdelingen for Voksne overfører et samlet merforbrug på 0,4 mio. kr., der skyldes Kvindekrisecentre og Boligplacering af udlændinge.
Sprogcentret overfører et mindreforbrug på 1,4 mio. kr. iht. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C. Overførsel anlæg
Der har ikke været budgetlagt eller forbrug med anlægsudgifter i 2017.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres merforbrug på netto 0,6 mio. kr. fra 2017 til 2018.
Overførslen finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.1
-592
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
592
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning.
2.    at Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 2.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 0,6 mio. kr.

5. Tolkebistand - Sprogundervisning (O)

5.     Tolkebistand - Sprogundervisning (O)

Sagsnr.: 330-2018-10942               Dok.nr.: 330-2018-93184                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om anvendelse af tolkebistand og sprogundervisning (Danskuddannelse).
Baggrund
Palle Kristiansen (O) har via mail til arbejdsmarkedschefen og formanden for Beskæftigelsesudvalget anmodet om en orienteringssag vedrørende tolkebistand / sprogundervisning, hvortil der var knyttet en række specifikke spørgsmål:
· Kommunens udgift til tolkebistand i 2016-2017?
· Hvilke lovgivningsmæssige muligheder har Kommunen ift. egenbetaling af tolkebistand?
· Fraværsprocent ved sprogundervisning 2016-2017?
· Sanktioner ved udeblivelse af sprogundervisning – hvad gøres der nu, og hvilke lovgivningsmæssige sanktioner kan kommunen anvende ved udeblivelse?
Retligt grundlag
Integrationsloven, LBK nr. 1127 af 11. oktober 2017, Danskuddannelsesloven, LBK nr. 705 af 8. juni 2017, samt Lov om Aktiv Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering.
Praksis for anvendelse af tolkebistand og Danskuddannelse i integrationsperioden er bestemt af lovgivningen på området.
Alle nye flygtninge og familiesammenførte fra 3. lande har siden 1999 været gennem et i lovbestemt integrationsprogram (første samlet integrationslov i 1998) med krav om Danskuddannelse samt en virksomhedsrettet indsats.
Grundet omfattende proceskrav i lovgivningen på integrationsområdet er de afsatte midler og de økonomiske rammer for tolkebistand og Danskuddannelse foreskrevet.
Vurdering
Udgifter til tolkebistand i 2016-2017 – Center for Arbejdsmarked og Integration
Tolkeudgifterne i integrationsindsatsen er knyttet til myndighedsarbejde i forbindelse med integrationsprogrammet (Integrationsloven), visitationssamtaler på Sprogcentret (Danskuddannelsesloven), myndighedsarbejde forbundet med ansøgninger om ydelse og boligplacering (Lov om Aktiv Socialpolitik) og familiekonsulentindsatsen, som følger op på børn og familier (Serviceloven). Det er et lovkrav i forhold til myndighedsarbejdet under de nævnte lovgivninger, at der benyttes tolk til borgere, som ikke behersker dansk i tilstrækkeligt omfang.
Udgifterne til tolkebistand fordeler sig således:
Center for Arbejdsmarked og Integration
2016
2017
Borgere ikke omfattet af integrationsprogram (konto 6)
550.728
344.492
Borgere omfattet af integrationsprogram (konto 5.60)
1.714.000
1.940.000
Slagelse Sprogcenter
30.521
24.430
Lovgivningsmæssige muligheder ift. egenbetaling af tolkebistand
I integrationsindsatsen benyttes tolk i forbindelse med myndighedsarbejde og ved oprettelse af virksomhedspraktikker, løntilskud og Integrationsgrunduddannelse (IGU), såfremt borgernes dansk er mangelfuldt. Der ydes en sjælden gang tolkebistand på arbejdspladser. Det sker fx i de indledende praktikker og på baggrund af arbejdsgivernes efterspørgsel.
Det er et lovkrav i forhold til myndighedsarbejdet under nævnte lovgivninger, at der benyttes tolk til borgere, som ikke behersker dansk i tilstrækkeligt omfang.
Udenfor integrationsindsatsen kan langt hovedparten af borgere i dag tale og forstå dansk på et niveau, som sjældent gør det nødvendigt at anvende tolkebistand. Dette skyldes i overvejende grad lovkrav siden 1999 om indholdet og niveauet i Danskuddannelsen i integrationsperioden.
Eventuelle afgørelser, der er truffet uden brug af tolk, bliver normalt hjemsendt af Ankestyrelsen, såfremt borgernes dansk er utilstrækkeligt og information kan være misforstået. Der er også skærpede krav til, at partshøringer efter Integrationsloven skal ske mundtligt ved brug af tolk, såfremt borgeren ikke som minimum går på modul 5 på Danskuddannelse 2, som er det næstsidste modul inden afsluttende prøve. I henhold til Integrationsloven er det et lovkrav, at alle borgere omfattet af integrationsprogrammet skal modtage tilbud om Danskuddannelse, som i Slagelse Kommune tilbydes af Slagelse Sprogcenter.
Fraværsprocent på Danskuddannelsen
Fraværsprocent på Danskuddannelsen og antallet af sanktioner i Slagelse Kommune er i høj grad påvirket af selvforsørgelsesgraden blandt kommunernes flygtninge og familiesammenførte, som er tilmeldt Danskuddannelse.
Personer der er selvforsørgende har generelt tendens til mere fravær, fordi Danskuddannelsen tilrettelægges ved siden af arbejdstid. Selvforsørgende kan ikke sanktioneres, da de ikke modtager integrationsydelse.
Et øjebliksbillede 1. januar 2018 viser, at der i Slagelse Kommune er følgende personer i integrationsprogram over 18 år (uledsagede børn er ikke talt med):
· 106 Beskæftigede
· 91 Forsørget af ægtefælle eller andre
· 58 Selvforsørgende
· 212 Integrationsydelse
Det vil sige, at 45 % af borgerne i integrationsprogram er på integrationsydelse, mens 55 % er selvforsørgende.
Personer i integrationsprogram på integrationsydelse havde i 2017 i gennemsnit 29 % berettiget eller uberettiget fravær på Danskuddannelsen.
Til sammenligning var landsgennemsnittet (2017) på 36 % berettiget eller uberettiget fravær på Danskuddannelsen for personer i integrationsprogram på integrationsydelse.
Selvforsørgende personer i integrationsprogram havde i 2017 i gennemsnit 42 % berettiget eller uberettiget fravær på Danskuddannelsen.
Sanktioner ved udeblivelse fra sprogundervisning
Slagelse Kommune har en procedure, hvor konsekvenser ved udeblivelse fra Danskuddannelse italesættes ved alle samtaler.
Der følges op hver måned på alle kursister tilmeldt Danskuddannelse, som er registreret med fravær. Der indkaldes til mundtlig partshøringssamtale i tilfælde, hvor personen modtager integrationsydelse. Foreligger der ikke – efter loven – gyldig grund for udeblivelse, gennemføres sanktion for det antal dage, personen uretmæssigt er udeblevet.
Der gennemføres ca. 10 sanktioner om måneden, hvor det vurderes, at personen er udeblevet fra undervisningen uden gyldig grund. Sanktion kan omfatte alt fra få timer til dage.
Slagelse Kommune sanktionsmuligheder fremgår af alle integrationskontrakter. Som eksempler kan nævnes:
· Ved helt eller delvist udeblivelse fra tilbud uden rimelig grund foretages fradrag i integrationsydelsen for de pågældende timer/dage i henhold til Lov om Aktiv Socialpolitik, § 36, stk. 1 og 2.
· Ved afvisning af et tilbud uden rimelig grund eller udeblivelse gentagne gange fra et tilbud, der kan sidestilles med afvisning, stopper Kommunen integrationsydelsen, jf. Lov om Aktiv Socialpolitik § 41.
· Ved undladelse af besked ved sygdom nedsættes hjælpen med 3 gange den dagssats, der modtages i integrationsydelse, jf. Lov om Aktiv Socialpolitik § 39, stk. 1, nr. 3, og § 40.
Der følges også op på fravær hos selvforsørgende. Med denne målgruppe drøftes mulighed for ændring i tidspunktet for Danskuddannelse, og der foretages eventuelt en nedskrivning af antallet af undervisningstimer, hvis kursisten har vanskeligt ved at følge undervisningen flere gange om ugen ved siden af sit arbejde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Orienteringen om sprogundervisning og tolkebistand tages til efterretning

6. Nytteindsats og og straksaktivering (D)

6.     Nytteindsats og og straksaktivering (D)

Sagsnr.: 330-2018-15565               Dok.nr.: 330-2018-131604                                          Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelsesudvalget har fremsat ønske om en nærmere drøftelse af mulighederne for etablering af nytteindsats/straksaktivering i større omfang end i dag. Herunder har beskæftigelsesudvalget også ønsket at drøfte mulighederne for at indføre straksaktivering for en bredere kreds af borgere end dem der i dag omfattes af nytteindsatsen.
Beskæftigelsesudvalget skal derfor, på baggrund af udvalgets drøftelse, beslutte om administrationen skal fremsætte konkrete forslag til yderligere nytteindsats og/eller straksaktive-
ring.
Baggrund
Straksaktivering har tidligere været udbredt i kommunerne for en relativ bred gruppe af borgere. I takt med en stigende viden om hvad der virker i forhold til at gøre flere ledige selvforsørgende er den klassiske straksaktivering trådt i baggrunden, og i en lang række kommuner er straksaktivering helt udfaset i forhold til de brede målgrupper.
Nytteindsats blev indført som en mulighed i forbindelse med kontanthjælpsreformen den  1. januar 2014, og er blevet et anvendt redskab i mange kommuner. Nytteindsats er som redskab målrettet de mest ressourcestærke ledige, hvilket vil sige åbenlyst uddannelsesparate unge og jobparate kontanthjælpsmodtagere. I kommunerne har nytteindsatsen i høj grad taget over, der hvor man tidligere anvendte straksaktivering.
Analyser foretaget på landsplan viser positive effekter på afgangen til selvforsørgelse fra nytteindsats. Jobcentret har endvidere foretaget effektmålinger af nytteindsatsen i Slagelse Kommune (sagen blev forelagt Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i februar 2017). Konklusionerne på effektmålingerne var at 56,6 % af de i alt 244 unge, som deltog i nytteindsatsen var i selvforsørgelse 3 måneder efter forløbet var påbegyndt.
Nytteindsatsen i Slagelse Kommune er i dag forankret på Østre Skole og der varetages opgaver for Selandia (ZBC), Center for Arbejdsmarked og Integration, Dagplejen samt Kommu-
nale Ejendomme. Endvidere foretages der renholdelse af et mindre skovareal.
Der vedlægges et inspirationskatalog om nytteindsats udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering som inspiration til udvalgets drøftelse. Endvidere vedlægges den pjece, der udleveres til borgerne i forbindelse med visitation til nytteindsatsen.
Retligt grundlag
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats m.fl.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte den nuværende nytteindsats. Udvalget kan bede administrationen fremlægge forslag til en ændring af den nuværende nytteindsats.
Vurdering
Det er arbejdsmarkedschefens vurdering, at den nuværende nytteindsats fungerer efter hensigten i det effekten af indsatsen (målt som selvforsørgelsesgraden 3 måneder efter påbegyndt forløb) er på 56,6 %.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den primære udgift til nytteindsatsen er udgifter til aflønning af de medarbejdere, der driver indsatsen. Hertil kommer udgifter til beklædning til ledige, biler til transport mv. Såfremt udvalget ønsker en større ændring i nytteindsatsen vil der skulle ske en genberegning af udgifterne hertil.
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Beskæftigelsesudvalget drøfter ønskerne om yderligere nytteindsats.

7. Kompetenceplan 2018 (D)

7.     Kompetenceplan 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-9512                                              Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Økonomiudvalget og Byrådet besluttede på møder henholdsvis den 11. og 18. september 2016, at der, i forbindelse med opdatering af kompetenceplanen, skulle ske en ajourføring med afsæt i en administrativ ajourføring af de gældende kompetenceforhold, herunder forslag til kompetenceændringer. Dette gøres blandt andet fordi der hele tiden sker ændringer, glidninger af opgaver og ændrede ønsker til opgavefordelingen.
Der er taget udgangspunkt i den senest godkendte kompetenceplan fra 2016, og den er så løbende blevet administrativt ajourført med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet siden. Det handler kun om et par stykker. Disse er ikke markeret i den vedhæftede kompetenceplan.
Administrationens forslag til ændringer er vedhæftet som bilag.
Alle ændringer, der er foreslået af administrationen, er i den vedhæftede kompetenceplan markeret med rødt. Det er den foreslåede tekst, der er indsat i dokumentet.
Følgende principper er dog grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Fagudvalgenes drøftelser i nærværende sag, vil blive indskrevet i en ny sag, som igen forelægges fagudvalgene i april, inden beslutning i Byrådet.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen

8. Punkter til kommende møder (O)

8.     Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-98557                                            Åbent
Kompetence:
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.