409. Budgetopfølgning 3 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)
409. Budgetopfølgning 3 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2020-111982 Dok.nr.: 330-2020-250520 Åbent
Kompetence:
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender
budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører
Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske
status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et
forventet mindreforbrug for driftsudgifterne på 1,6 mio. kr. og et merforbrug
for anlægsudgifterne på 1,5 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af
forbruget.
Grundet den ekstraordinære
situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning fortsat være forbundet med en
vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud.
Kommunerne er ved Midtvejsreguleringen kompenseret for forventede udgifter til
COVID-19. Der vil sidst på året blive foretaget en opfølgning på aftalt
kompensation i forhold til kommunernes aktuelle merudgifter til COVID-19 og
behov for yderlig justering af kompensationen.
I budgetopfølgning har
virksomhederne og centrene indarbejdet deres afholdte mer-/mindreudgifter, samt
mindreindtægter til COVID-19. Der vil i efteråret, når der foreligger et bedre
overblik over merudgifternes omfang, blive taget stilling til, hvordan den
modtagne kompensation fra staten fordeles internt i Slagelse Kommune.
Afholdte COVID-19 udgifter
I forhold til udgifter opgjort i
Budgetopfølgning 2.b arbejdes der på at kunne opgøre udgifterne på udvalgets
område mere præcist ud fra fælles kriterier – herunder opgørelse af ekstra
udgifter til personale og udgifter, som ikke er afholdt grundet COVID-19.
Fordeling af de tildelte ressourcer forelægges politisk, når disse er endeligt
opgjort.
Forbrugsprocenter for juni
perioden 2018-2020
Børne- og Unge-udvalget | 2018 juni | 2019 juni | 2020 juni |
8.1
– Skole | 44,9 | 44,5 | 41,7 |
8.2
– Dagtilbud | 49,9 | 49,6 | 47,6 |
8.3
– Forberedende Grunduddannelse (FGU) | 20,1 | 22,0 | 0,1 |
8.4
– Børn og Familie | 48,8 | 46,2 | 48,4 |
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje | 48,5 | 46,3 | 43,1 |
I alt for fagudvalget | 46,8 | 45,9 | 43,8 |
Forbrugsprocenterne viser,
hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med juni udgør af det
korrigerede budget. FGU afregnes først i 3. kvt. 2020 derfor den lave
forbrugsprocent.
Forbrugsprocenterne indikerer, at der i perioden indtil
ultimo juni ikke forventes et merforbrug sammenlignet med de sidste to år.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
·
Specialundervisning, myndighed
·
Hvilebjergskolen
8.1
Skole
Drift
Center for Børn og Unge forventer ved denne budgetopfølgning
et samlet mindreforbrug på 1,9 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet
forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 1,0 mio. kr.
Myndighed for
specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et merforbrug på 2,0 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget
aktivitet på området i forhold til det forventede niveau. Der er udarbejdet
handleplan på det forventede merforbrug.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 2,9 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 2,9 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for
rammerne for god økonomistyring.
Der er kun en virksomhed, der forventer afvigelse
på mere end 100.000 kr.
Anlæg
For anlægsprojekterne under Skole forventes der for
nuværende budgetbalance.
Bevillingskorrektion
Skoleområdet og Fritidsområdet er efter dialog blevet enige
om, at Fritidsområdet skal overtage opgaven samt budgettet vedr. skolesvømning
primært transport. Budgettet udgør på årsbasis 357.198 kr. Overdragelsen sker
pr. 1.8.20 jf. økonomiskema. Ændring ift. overslagsårene indarbejdes i
budgetsagen.
8.2
Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Unge forud for tilførsel til kassen et samlet mindreforbrug på 8,3 mio. kr.
·
Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,4 mio.
kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til
budgetlagte børnetal via Vippeordningen.
·
På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
·
Da børnetallet aktuelt er lavere end forventet ved
budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på Vippeordningen
på 2,3 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag
1.
Der er ved Budgetopfølgning 3 for 2020 ingen virksomheder på
dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for
nuværende et merforbrug på 0,7 mio. kr.
Det dækker over et merforbrug på Livs- og Læringshuset i
Slots Bjergby på 1,7 mio. kr. og et mindreforbrug på ”Ny daginstitution i
Slagelse by”, hvor der står et budget på 0,9 mio. kr. som ikke pt. er allokeret
til konkrete projekter. Merforbruget på Livs- og Læringshuset i Slots Bjergby
søges dækket i 2020 ved at omplacere uforbrugte rådighedsbeløb fra de
udisponerede midler under ”Ny daginstitution i Slagelse by”. Dette behandles i
et særskilt dagsordenspunkt.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler for elever over 18 år:
Der forventes budgetoverholdelse.
FGU:
Der arbejdes i øjeblikket med
opgørelse af forventet antal årselever og den dertilhørende økonomi. Dette
arbejde er mod forventning endnu ikke afsluttet, men medtages i forbindelse med
Budgetopfølgning 4.
8.4
– Børn og Familie
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og
ungeområde opgjort efter 1. kvartal 2020 er beregnet til 305,1 mio. kr. Efter
overført mindreforbrug fra 2019 er budgettet på området opjusteret til 296 mio.
kr. Der er således efter 1. kvartal et forventet merforbrug i 2020 på 9,1 mio.
kr.
Budgetoverskridelsen er primært på 5.20 opholdssteder og
5.21 forebyggende foranstaltninger. Overskridelsen vedr. opholdssteder er i høj
grad et resultat af den forsinkede opstart på Familiehuset Havrebjerg.
Den forventede budgetoverskridelse på 5.21 forebyggende
foranstaltninger er et resultat af større aktivitetsniveau end forudsat ved
budget. Særligt på familiebehandling ses et højere antal helårspersoner, ift.
2019, samtidig med at gennemsnitsprisen også er steget ift. 2019.
På baggrund af udviklingen i forbruget på området og et skøn
for det samlede forbrug i 2020, skønnes det ikke realistisk at opnå
budgetoverholdelse i 2020. Det må derfor påregnes, at der vil blive behov for,
at der tilføres området midler, for at opnå et resultat i balance i 2020.
Anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på 0,8 mio. kr. på de
to sammenhængende projekter ”Eget specialtilbud – Havrebjerg” og ”Lejligheder
ved Havrebjerg skole”. Ombygningsarbejdet er færdigt, og projektets rådgiver er
ved at færdigmelde byggeriet. Grundet bygningens dårlige stand har de
uforudsete udgifter væsentligt overskredet det budgetterede niveau.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,5 mio. kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner mv., der vedlægges
som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift - Fritid | 5.1 | 149 | | | |
Drift - Skole | 8.1 | -149 | | | |
| | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Budgetopfølgning
3 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for
Økonomiudvalg og Byrådet
2.
at Børne- og Ungeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet,
at der foretages omplacering vedr. skolesvømning fra Skole til Fritid.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende:
A1 1 - Udvalget godkendte sagen og videresendte den til
Økonomiudvalgets og Byrådets orientering. (V) og (O) tog sagen til orientering.
Helle Blak (F) godkendte ikke handleplanen, da den ikke kan
læse til fulde i Prepare.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse. (V) og (O) undlod at stemme.