Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 10. august 2020



408. Godkendelse af dagsorden (B)

408. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487891                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 10. august 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 10. august 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Mødet afholdes virtuelt.
Sag 411 (Kompetenceplan 2020) behandles som en drøftelsessag med henblik på senere beslutning.

409. Budgetopfølgning 3 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)

409. Budgetopfølgning 3 2020 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-111982             Dok.nr.: 330-2020-250520                                          Åbent
Kompetence:
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet mindreforbrug for driftsudgifterne på 1,6 mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 1,5 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning fortsat være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud. Kommunerne er ved Midtvejsreguleringen kompenseret for forventede udgifter til COVID-19. Der vil sidst på året blive foretaget en opfølgning på aftalt kompensation i forhold til kommunernes aktuelle merudgifter til COVID-19 og behov for yderlig justering af kompensationen.
I budgetopfølgning har virksomhederne og centrene indarbejdet deres afholdte mer-/mindreudgifter, samt mindreindtægter til COVID-19. Der vil i efteråret, når der foreligger et bedre overblik over merudgifternes omfang, blive taget stilling til, hvordan den modtagne kompensation fra staten fordeles internt i Slagelse Kommune.  
Afholdte COVID-19 udgifter
I forhold til udgifter opgjort i Budgetopfølgning 2.b arbejdes der på at kunne opgøre udgifterne på udvalgets område mere præcist ud fra fælles kriterier – herunder opgørelse af ekstra udgifter til personale og udgifter, som ikke er afholdt grundet COVID-19. Fordeling af de tildelte ressourcer forelægges politisk, når disse er endeligt opgjort.
Forbrugsprocenter for juni perioden 2018-2020
Børne- og Unge-udvalget
 
2018
juni
2019
juni
2020
juni
8.1 – Skole
44,9
44,5
41,7
8.2 – Dagtilbud
49,9
49,6
47,6
8.3 – Forberedende Grunduddannelse (FGU)
20,1
22,0
0,1
8.4 – Børn og Familie
48,8
46,2
48,4
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
48,5
46,3
43,1
I alt for fagudvalget
46,8
45,9
43,8
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med juni udgør af det korrigerede budget. FGU afregnes først i 3. kvt. 2020 derfor den lave forbrugsprocent.
Forbrugsprocenterne indikerer, at der i perioden indtil ultimo juni ikke forventes et merforbrug sammenlignet med de sidste to år.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
·         Specialundervisning, myndighed
·         Hvilebjergskolen
8.1 Skole
Drift
Center for Børn og Unge forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 1,9 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 1,0 mio. kr.
Myndighed for specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 2,0 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det forventede niveau. Der er udarbejdet handleplan på det forventede merforbrug.
Virksomhedsområdet 
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 2,9 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 2,9 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for rammerne for god økonomistyring.
Der er kun en virksomhed, der forventer afvigelse på mere end 100.000 kr.
Anlæg
For anlægsprojekterne under Skole forventes der for nuværende budgetbalance.
Bevillingskorrektion
Skoleområdet og Fritidsområdet er efter dialog blevet enige om, at Fritidsområdet skal overtage opgaven samt budgettet vedr. skolesvømning primært transport. Budgettet udgør på årsbasis 357.198 kr. Overdragelsen sker pr. 1.8.20 jf. økonomiskema. Ændring ift. overslagsårene indarbejdes i budgetsagen.
8.2 Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Unge forud for tilførsel til kassen et samlet mindreforbrug på 8,3 mio. kr.
·         Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 5,4 mio. kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til budgetlagte børnetal via Vippeordningen.
·         På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads) forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
·         Da børnetallet aktuelt er lavere end forventet ved budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på Vippeordningen på 2,3 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 3 for 2020 ingen virksomheder på dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for nuværende et merforbrug på 0,7 mio. kr.
Det dækker over et merforbrug på Livs- og Læringshuset i Slots Bjergby på 1,7 mio. kr. og et mindreforbrug på ”Ny daginstitution i Slagelse by”, hvor der står et budget på 0,9 mio. kr. som ikke pt. er allokeret til konkrete projekter. Merforbruget på Livs- og Læringshuset i Slots Bjergby søges dækket i 2020 ved at omplacere uforbrugte rådighedsbeløb fra de udisponerede midler under ”Ny daginstitution i Slagelse by”. Dette behandles i et særskilt dagsordenspunkt.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler for elever over 18 år:
Der forventes budgetoverholdelse.
FGU:
Der arbejdes i øjeblikket med opgørelse af forventet antal årselever og den dertilhørende økonomi. Dette arbejde er mod forventning endnu ikke afsluttet, men medtages i forbindelse med Budgetopfølgning 4.
8.4 – Børn og Familie
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort efter 1. kvartal 2020 er beregnet til 305,1 mio. kr. Efter overført mindreforbrug fra 2019 er budgettet på området opjusteret til 296 mio. kr. Der er således efter 1. kvartal et forventet merforbrug i 2020 på 9,1 mio. kr.
Budgetoverskridelsen er primært på 5.20 opholdssteder og 5.21 forebyggende foranstaltninger. Overskridelsen vedr. opholdssteder er i høj grad et resultat af den forsinkede opstart på Familiehuset Havrebjerg.
Den forventede budgetoverskridelse på 5.21 forebyggende foranstaltninger er et resultat af større aktivitetsniveau end forudsat ved budget. Særligt på familiebehandling ses et højere antal helårspersoner, ift. 2019, samtidig med at gennemsnitsprisen også er steget ift. 2019.
På baggrund af udviklingen i forbruget på området og et skøn for det samlede forbrug i 2020, skønnes det ikke realistisk at opnå budgetoverholdelse i 2020. Det må derfor påregnes, at der vil blive behov for, at der tilføres området midler, for at opnå et resultat i balance i 2020.
Anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på 0,8 mio. kr. på de to sammenhængende projekter ”Eget specialtilbud – Havrebjerg” og ”Lejligheder ved Havrebjerg skole”. Ombygningsarbejdet er færdigt, og projektets rådgiver er ved at færdigmelde byggeriet. Grundet bygningens dårlige stand har de uforudsete udgifter væsentligt overskredet det budgetterede niveau.
8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,5 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner mv., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift - Fritid
5.1
149
 
 
 
Drift - Skole
8.1
-149
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der foretages omplacering vedr. skolesvømning fra Skole til Fritid.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
A1 1 - Udvalget godkendte sagen og videresendte den til Økonomiudvalgets og Byrådets orientering. (V) og (O) tog sagen til orientering.
Helle Blak (F) godkendte ikke handleplanen, da den ikke kan læse til fulde i Prepare.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse. (V) og (O) undlod at stemme.

410. Budget 2021-2024 - forslag til budgetprocessen samt prioriteringer på børne- og ungeområdet (D)

410. Budget 2021-2024 - forslag til budgetprocessen samt prioriteringer på børne- og ungeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-29643               Dok.nr.: 330-2020-309778                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte prioriteringer på området i forlængelse af interessenternes skriftlige input vedrørende Budget 2021-2024, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen. Derudover skal udvalget drøfte oplæg til anlægsprojekter inden for udvalgets område, samt om de skal indgå i budgetprocessen.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget drøftede på det ekstraordinære møde den 24. juni resultatet af den skriftlige dialogproces samt anlægsforslag og besluttede i den forbindelse at udsætte prioritering på området til augustmødet. Udvalget ønskede desuden beregninger på flere af de konkrete forslag fra interessenterne.
Dialogproces
I vedhæftede bilag 1 findes en opsamling med de væsentligste pointer og temaer fra samtlige input fra interessenterne. Bilaget blev også præsenteret på udvalgets møde 24. juni.
Overordnet set satte en stor del af interessenterne fokus på vigtigheden af:
-      Helhedstænkning
-      Prioritering af den tidlige indsats
-      Styrkelse af det tværgående samarbejde og ansvar
Disse principper falder helt i tråd med det igangværende arbejde for at imødekomme udfordringer på det samlede børne- og ungeområde. Principperne kan oplagt også fungere som pejlemærker i budgetforhandlingerne.
Konkrete forslag, der kræver tilførsel af ressourcer
Flere interessenter på børne- og ungeområdet bød i dialogprocessen ind med konkrete forslag, der vil kræve en tilførsel af ressourcer til området. Disse er oplistet i vedlagte bilag 2.
Administrationen har på Børne- og Ungeudvalgets foranledning foretaget beregninger på øget rengøring i dagtilbud og skoler samt indkøb og opgradering af hardware i kommunale dagtilbud.
-      Ekstraomkostninger ved øget rengøring i dagtilbud og skoler i tilfælde af anden bølge af COVID-19 (ekstra rengøring af kontaktflader og toiletter):
o    Dagtilbud/fritidshjem: kr. 19.344 pr. dag (svarende til kr. 4.777.968 pr. år)
o    Skoler: kr. 28.758 pr. dag (svarende til kr. 5.751.600 pr. år)
Udvalget kan vælge, at udgifterne afholdes inden for nuværende økonomiske ramme, eller at videresende forslaget til budgetprocessen.
-      Indkøb af bærbare computere til medarbejdere i kommunale dagtilbud:
Med en enhedspris på kr. 5387 vil indkøb af estimerede 685 bærbare computere beløbe sig til kr. 3.690.095.
Udvalget kan vælge at videresende forslaget til budgetprocessen.
Endelig byder administrationen også ind med konkrete forslag, der vil kræve en tilførsel af ressourcer. Disse er oplistet i bilag 3.
I forhold til det specialiserede børne- og ungeområde peger interessenternes input på ønsker om bl.a. socialrådgivere til rådighed ude i områdets virksomheder og øgede forebyggende indsatser. I supplement hertil forventes Task Force-projektet i den endelige rapport at pege på, at Slagelse Kommune i en stor del af myndighedssagerne ikke overholder tidsfrister i forbindelse med børnefaglige undersøgelser og opfølgning på handleplaner for anbragte børn. De seneste interne opgørelser og det nyligt udgivne Børnebarometer bekræfter dette.
Med afsæt heri anbefaler administrationen en to-årig ekstrabevilling på 3 mio. kr. årligt til styrkelse af området ved følgende indsatser:
·         Supplerende ansættelser af socialrådgivere til forebyggelse og visitation knyttet til dagtilbud og skoler, så der i alt er 10 socialrådgivere til denne opgave
·         Ekstra medarbejdere til nedbringelse af akutte sagspukler, så tidsfrister kan overholdes
·         Frigørelse af socialrådgivertid gennem ansættelse af øget administrativ kraft
·         Særlig indsats i forhold til rekruttering og fastholdelse af sagsbehandlere
·         Kulturudvikling i forlængelse af Task Force-projektet og udvalgets vedtagelse af de strategiske pejlemærker for forebyggelse og anbringelser.
Forslagene kan udbygges i forbindelse med budgetforhandlingerne, herunder hvordan effekter af indsatserne kan aflæses.
Konkrete anlægsforslag
I dialogprocessen bød to interessenter ind konkrete anlægsforslag.
-      Eggeslevmagle Skole stiller forslag om anlæggelse af cykelsti på Næstvedvej (fra rundkørsel ved Norvejen/Sorøvej/Næstvedvej til byskiltet ved Nysøgård).
Såfremt udvalget ønsker at videresende forslaget til budgetprocessen, skal forslaget kvalificeres med hensyn til tid, økonomi og indhold.
-      Slagelse Kommunale Tandpleje stiller forslag om sammenlægning af tandplejen klinikker på én lokation. Forslaget omtales nedenfor.
Nye anlægsforslag
Administrationen har udarbejdet oplæg til nye anlægsprojekter (bilag 4). Anlægsprojekterne er siden juni-mødet kvalificeret med hensyn til tid, økonomi og indhold, og administrationen har prioriterer dem således:
Prioritet 1: 4.8.1.04 Skovlaboratorium i skoleskoven
Prioritet 2: 4.8.1.03 Udekøkken Stillinge Skole
Prioritet 3: 4.8.1.02 Kantineordning på 3 skoler
Prioritet 4: 4.8.1.01 Multiaktivitetsrum Broskolen
Børne- og Ungeudvalget kan vælge at fremsende disse anlægsforslag til drøftelse på budgetseminaret. Udvalgets anlægsprojekter for 2020-2023 fremgår af anlægsoversigten i vedlagte bilag 5.
Tandplejen
Der indgik på Børne- og Ungeudvalgets juni-møde også anlægsønske ift. Slagelse Kommunale Tandpleje. Udvalget besluttede dog på selvstændigt punkt 405 Fremtidige rammer for Slagelse Kommunale Tandpleje, at de ønsker en nærmere analyse af området inden endelig stillingtagen. Forvaltningen har undersøgt, hvad en ekstern analyse af tandplejen vil koste, og det forventes af være ca. 300.000 kr. Anlægsønsket er derfor taget ud af denne sag, da det er administrationens vurdering, at resultaterne af en analyse af mulige fremtidsscenarier først kan indgå i budgetprocessen til budget 2022. Børne- og Ungeudvalget kan vælge at finansiere en analyse inden for egen ramme eller fremsende driftsønske hertil til budgetseminaret.
Prioriteringer inden for udvalgets budgetramme
Udvalget kan drøfte særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme, jf. dialogproces.
Prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv
Udvalget kan drøfte eventuelle prioriteringsmuligheder på tværs af udvalg og organisation, som skal indgå budgetprocessen.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte prioriteringer på området i forlængelse af interessenternes skriftlige input vedrørende Budget 2021-2024, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen. Derudover kan udvalget drøfte oplæg til anlægsprojekter inden for udvalgets område, samt om de skal indgå i budgetprocessen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter prioriteringer på området, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen. 
2.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter anlægsprojekter, herunder Slagelse Kommunale Tandpleje, og om de skal fremsendes til at indgå i budgetprocessen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Forslagene oversendes til de videre budgetforhandlinger.
I forhold til Slagelse Kommunale Tandpleje bemærkede Helle Jacobsen (V): "Denne sag har været undervejs i så mange år, at vi har stærkt brug for en løsning nu. Det må være muligt at finde en løsning, og Venstre ønsker at få sagen med til budgetforhandlingerne".
At 2 - Forslagene oversendes til de videre budgetforhandlinger med bemærkning om, at der skal eftersendes en kvalificering og genberegning af anlægsoversigten.

411. Kompetenceplan 2020 (B)

411. Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-267392                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Den nuværende kompetenceplan er behandlet og vedtaget af Byrådet i maj 2018. På baggrund af et ønske om at revidere kompetenceplanen på enkelte områder, foretages samtidig revidering af forhold, som i perioden frem til nu er noteret med behov for revidering. Administrationens forslag til ændringer er markeret med rødt.
Forslag til ændringerne sker på baggrund af:
·         Kompetencer der er angivet forkert i den nuværende plan (hvor området ligger rigtigt, men hvor beslutningskompetencen er forkert)
·         Områder der ikke er med i den nuværende kompetenceplan
·         Kompetencer der ønskes ændret som følge af udviklingen i organisationen
·         Områder der bør flyttes mellem udvalg (begravelseshjælp og speciallægekørsel)
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende forslag til ændringer i kompetenceplanen
3.    Byrådet kan vælge, ikke at godkende de foreslåede ændringer af kompetenceplanen
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetansvaret for kørsel til speciallæge og begravelseshjælp flyttes fra Kultur- og Fritidsudvalget til Forebyggelses- og Seniorudvalget. Opgaven administreres dog fortsat af Borgerservice.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Befordring og begravelseshjælp
4. Kultur- og Fritidsudvalget
 
-4.210
-4.210
-4.210
Drift – Befordring og begravelseshjælp
7. Senior- og Forebyggelsesudvalget
 
4.210
4.210
4.210
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen. 
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Sagen genoptages på kommende møde, hvor de faldne bemærkninger medtages.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Kompetenceplanen er - som den foreligger - ikke fuldstændig - og det er ikke tydeligt, hvilke ændringer der er foretaget. Venstre foreslår derfor, at sagen genoptages på udvalgsmøderne i september med tydelig angivelse af ændringsforslagene i forhold til tidligere udgave".

412. Anmodning om tillægsbevilling - Slots Bjergby daginstitution og skole (B)

412. Anmodning om tillægsbevilling - Slots Bjergby daginstitution og skole (B)

Sagsnr.: 330-2017-57657               Dok.nr.: 330-2020-252968                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal indstille til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at der tildeles yderligere finansiering til anlægsprojektet ”Slots Bjergby daginstitution og skole”.
Baggrund
Byrådet bevilgede den 24. april 2017 23,25 mio. kr. til etablering af et livs- og læringshus i forbindelse med daginstitutionen og skolen i Slots Bjergby. Den 26. november 2018 blev anlægsbevillingen til det resterende rådighedsbeløb frigivet.
Byggeriet blev igangsat juli 2019, og det færdige livs- og læringshus var forventet klar til ibrugtagning primo april 2020 jf. det godkendte byggeprogram.
Undervejs i byggeprocessen har der dog været nogle væsentlige projektfejl- og mangler, der har medført en række uforudsete ekstraomkostninger:
·         Nødvendig omlægning af eksisterende vandledning.
·         Ekstra udgravning og funderingsomkostninger på grund af de geotekniske forhold.
·         Ekstra udgifter til regnvandshåndtering/større faskiner til nedsivning af regnvand.
·         Ekstra udgifter til anlæggelse af sti iht. krav i lokalplan samt landskabsbearbejdning.
·         Mangler/fejl i det statiske projekt.
·         Manglende brandadskillelse.
·         Projekterede radiatorer var ikke sikret ved evt. fald.
·         Fejlindretning af udekøkken.
Samlet har udfordringerne medført øgede udgifter udover det, der var afsat til uforudsete udgifter.
I tillæg til ovenstående, har flere udgifter været underbudgetteret eller slet ikke budgettet; indretning af legepladser, beplantning, IT-udstyr, flytteudgifter, udekøkken, håndværk og design/klub.
Slagelse Kommunes byggeherrerådgivning vurderer at den udførte udbedring af projektfejlene og fuld færdiggørelse af projektet vil kræve en tillægsbevilling på 1,7 mio. kr.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov: Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Jf. Dagtilbudslovens § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan imødekomme administrationens anbefaling og over for Økonomiudvalg og Byråd anbefale, at der gives en tillægsbevilling på 1,7 mio. kr. til anlægsprojektet.
Børne- og Ungeudvalget kan vælge ikke at imødekomme administrationens anbefaling og undlade at anbefale overfor Økonomiudvalg og Byråd at der gives den ønskede tillægsbevilling til anlægsprojektet.
Vurdering
Livs- og læringshuset er blevet til på baggrund af et borgerinitiativ. Der har således været store forventninger og visioner for byggeriet. Det er administrationens vurdering at disse forventninger og visioner ikke kan indfries uden tillægsbevillingen.
Tillægsbevilling til livs- og læringshuset kan delvist finansieres af ikke-disponeret budget på 0,851 mio. kr. på anlæg 157 ”Ny daginstitution i Slagelse by”. Det resterende beløb kan ikke findes indenfor udvalgets egne anlægsbevillinger i 2020, men der er yderligere udisponerede midler under ”Ny daginstitution i Slagelse by” i 2021. Derfor anbefales det at de 1,7 mio. finansieres af ”Ny daginstitution i Slagelse by” i 2020, hvorefter merforbruget på 0,849 mio. kr. overføres til 2021.
Anlæg 157 ”Ny daginstitution Slagelse by” er en ”restpulje” som stammer fra et tidligere afsat beløb på 40 mio. kr. til daginstitution i Slagelse. Puljen har indtil videre finansieret Daginstitution Jonslunden (nu anlæg 178) samt 6,6 mio. kr. til ombygning af Loppen ved Broskolen (anlæg 207).
Det er administrationens vurdering, at den skitserede finansieringsmulighed bedst muligt lever op til principperne for økonomistyring i kommunen, om at:
·         Et merforbrug på anlæg bør som hovedregel bør finansieres af en anlægsbevilling af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen driftsbudgetramme
Administrationen anbefaler derfor, at Børne- Og Ungeudvalget indstiller til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at der gives en tillægsbevilling på 1,7 mio.kr til anlægsprojektet.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg 135
”Slots Bjergby daginstitution og skole”
 
1.700
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Anlæg 157
”Ny daginstitution Slagelse by”
 
-1.700
 
 
 
Kassen
 
0
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at der gives en tillægsbevilling på 1,7 mio. kr. til anlægsprojektet finansieret af  bevillinger fra anlægget ”Ny daginstitution Slagelse by”
2.    at Børne- og Ungeudvalget indstiller til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse, at der gives anlægsbevilling på 1,7 mio. kr.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.
Udvalget ønsker tidligere inddragelse af det politiske niveau samt større fokus de på lokale forhold.

413. Godkendelse af procesplan for bevægelse i dagtilbud og skoler (B, E)

413. Godkendelse af procesplan for bevægelse i dagtilbud og skoler (B, E)

Sagsnr.: 330-2019-86279               Dok.nr.: 330-2020-248531                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage procesplanen til efterretning.
Baggrund
Byrådet besluttede på deres møde i december 2019 at videresende Venstres initiativsag om bevægelse i folkeskolen til Børne- og Ungeudvalget. I marts 2020 besluttede Børne- og Ungeudvalget, at der skulle arbejdes videre med en helhedsorienteret bevægelsesindsats både i dagtilbud og skoler.
Afsæt og formål
Slagelse Kommune står ligesom landets øvrige kommuner overfor en række sundhedsmæssige udfordringer, der allerede i dag sætter pres på velfærden. Der er en generel dårlig sundhedsprofil på både børne- og voksenområdet, både hvad angår den fysiske sundhed samt den generelle trivsel og livskvalitet. Vi ser et stigende antal overvægtige, flere inaktive og flere borgere med et dårligt mentalt helbred. Herudover er der en række udfordringer på skoleområdet, som også sætter pres på økonomien, og som bevirker, at en relativt høj andel unge ikke har forudsætningerne for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Forskning på bevægelsesområdet peger på, at børn og unge, der bevæger sig regelmæssigt med moderat til høj intensitet, får styrket deres generelle trivsel og fysiske, psykiske og sociale sundhed. Fysisk inaktive børn opfatter sig selv som mindre glade, mere hjælpeløse, mere trætte og mere ensomme, end børn der bevæger sig meget. Børn, der er regelmæssigt fysisk aktive, klarer sig desuden bedre i kognitive test end inaktive børn.
Overordnet set kan bevægelse bidrage positivt til følgende lokale udfordringer:
§  En dårlig sundhedsprofil i forhold til fysisk sundhed, generel trivsel og livskvalitet på både børne- og voksenområdet.
§  Stigende overvægt, flere inaktive og flere borgere med dårligt mentalt helbred.
§  Udvikling af mere varierede og motiverende læringsmiljøer på dagtilbuds- og skoleområdet.
§  Fokus på den tidlige, forebyggende indsats, herunder barnets første 1000 dage.
§  Højt fravær og stor eksklusionsgrad i folkeskolen samt en høj andel af unge, som ikke består folkeskolens afgangsprøve og får en ungdomsuddannelse
I kommunens Børne- og Ungepolitik, Idrætspolitik og Sundhedspolitik er der allerede et stort fokus på børn og unges sundhed og trivsel. Jævnfør Sundhedspolitikken er strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen, da det giver bedre forudsætninger for bevægelse. For at kvalificere bevægelsesindsatsen i Slagelse Kommune er det derfor vigtigt med en politisk prioritering og understøttelse af strukturelle tiltag og fælles rammer for bevægelse i dagtilbud og skoler.
Det skal være let for børn og unge at bevæge sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde fællesskaber og motiverende læringsmiljøer. Begge elementer er centrale i Børne- og Ungepolitikken og kan være med til at skabe de bedst mulige rammer for trivsel og læring.
I Idrætspolitikken er der fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler. Der er opstillet konkrete handlinger såsom partnerskabssamarbejde mellem skoler, dagtilbud og foreninger; udvikling af de fysiske rammer; implementering af tests; understøttelse af aldersrelateret bevægelse og læring i alle aktiviteter i dagtilbud og skoler; uddannelse af bevægelsesvejledere og efter- og videreuddannelse af pædagogisk personale. Idrætspolitikken kan bruges som redskab for det videre arbejde. Der er allerede mange gode indsatser i gang i kommunen, og der er dermed et rigtig godt udgangspunkt for i endnu højere grad at arbejde strategisk og struktureret med børn og unges bevægelse og trivsel.
Fremadrettet skal vi skabe større forståelse for vigtigheden af bevægelse og for den sammenhæng, der er mellem bevægelse og øget læring, fysisk og mental sundhed. For at opkvalificere indsatsen er det afgørende med tværfagligt samarbejde og tværgående koordinering på tværs af Folkesundhed, Fritidsområdet, Dagtilbudsområdet og Skoleområdet.
Det overordnede formål med en tværfaglig og helhedsorienteret bevægelsesindsats er:
-      At øge sundhed, trivsel og læring for børn og unge i Slagelse Kommune
-      At understøtte kulturudviklingen med henblik på mere systematisk og kvalificeret bevægelse i dagtilbud og skoler
-      At understøtte dagtilbud i forhold til at skabe stimulerende, mangfoldige, aktive og kreative læringsmiljøer, hvor kroppen er i fokus
-      At understøtte skoler i forhold til implementering af lovkravet om 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen.
Proces
På Børne- og Ungeudvalgets møde i februar ønskede udvalget at invitere aktører i dagtilbud og skoler til et indledende dialogmøde. Dialogmødet skulle give indblik i deres perspektiver på eksisterende barrierer, muligheder og tiltag for at få mere bevægelse i børnenes hverdag. Efterfølgende ramte COVID 19, hvilket udfordrede planerne om et fysisk møde med op mod 200 deltagere. På baggrund af erfaringerne fra COVID 19 og med organisationsudviklingen for øje har administrationen revurderet, hvordan aktørerne bedst kan inddrages og involveres, og foreslår i stedet nedenstående proces:
For at skabe de bedst mulige forudsætninger for fortsat udvikling af bevægelseskulturen i dagtilbud og skoler må vi møde dagtilbud og skoler, hvor de er, og understøtte dem, hvor de har behov for det. Processen indebærer derfor i overordnede træk at involvere aktører på dagtilbuds- og skoleområdet, herunder bestyrelse og elevråd, så de kan medvirke til at kvalificere og forankre indsatsen lokalt. Involveringen af dagtilbud og skoler sker gennem lokal dialog om oplevede barrierer, nuværende indsatser og idéer til fremadrettede tiltag. I dialogen sker desuden sparring med henblik på, at dagtilbud og skoler går i gang med at afprøve lokale tiltag og igangsætte prøvehandlinger for at få mere bevægelse ind i hverdagen. På baggrund af denne dialogproces skabes et samlet overblik over barrierer, indsatser og idéer på dagtilbuds- og skoleområdet. Overblikket og de igangsatte prøvehandlinger skaber grundlag for en beslutning i de tre udvalg; Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget primo 2021 om understøttende rammer og strukturelle tiltag. Efterfølgende iværksættes og videreudvikles lokale tiltag, og der gives løbende sparring og understøttelse til dagtilbud og skoler. Ligeledes samles der løbende op på erfaringer og videndeles samt følges op politisk.
Det er afgørende, at indsatsen ikke bliver et ”quick-fix”, men tænkes som et kontinuerligt fokus både i dagtilbud, skoler, Folkesundhed og Fritidsafdelingen. Desuden skal indsatsen bygge videre på værdifulde erfaringer med fx udeaktiviteter og andre tiltag i dagtilbud og skoler under COVID 19, som har bidraget til øget bevægelse, mental trivsel og sundhed i dagtilbud og skoler.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende procesplanen, som den foreligger. Eller godkende procesplanen med ændringsforslag.
Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage procesplanen til efterretning eller undlade at tage den til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreslåede procesplan bidrager til at understøtte den ønskede kulturudvikling i retning af mere systematisk og kvalificeret bevægelse i dagtilbud og skoler. Processen tager udgangspunkt i de nuværende lokale erfaringer, barrierer og muligheder og understøtter en kulturudvikling båret af lokalt engagement og ejerskab blandt de centrale aktører, herunder ledere, medarbejdere, bestyrelser og børn. Samtidig tænkes processen som en samtidig videnindsamling og igangsættelse af lokale prøvehandlinger, så indsatsen kommer i gang i stedet for at afvente et samlet overblik, og så erfaringerne kan anvendes i det videre arbejde. Procesplanen er udarbejdet i et tæt tværfagligt samarbejde mellem Fritid, Folkesundhed, Dagtilbud og Skole, og den fortsatte tætte dialog og koordinering på tværs af fagområderne bidrager til en synergi på tværs af organisationen til gavn for både kommunens børn og unge, de enkelte dagtilbud og skoler samt den samlede organisation.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget får sagen til orientering.
Indstilling
Lederne for dagtilbuds- og skoleområdet indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender procesplanen.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget tager procesplanen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
Udvalget ønsker, at forvaltningen kommer med oplæg til, hvordan udviklingen kan følges politisk.

414. Fremtidens klubstruktur - proces for det videre arbejde (B)

414. Fremtidens klubstruktur - proces for det videre arbejde (B)

Sagsnr.: 330-2018-80545               Dok.nr.: 330-2020-252751                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte processen for det videre arbejde med fremtidens klubstruktur i Slagelse Kommune.
Baggrund
Af pkt. 32 i budgetaftalen 2019-2022 fremgår det, at der skal tages skridt mod en mere ensartet struktur på klubområdet. En arbejdsgruppe bestående af 10 repræsentanter fra klubber, fritidshjem, SFO/SFOII, SKE samt administrationen har arbejdet med mulighederne på klubområdet, indtil videre med primært fokus på ungdomsklubdelen.
I vedhæftede bilag 1 og 2 findes hhv. ungevision og strategi for klubområdet (behandlet af Børne- og Ungeudvalget 9. april 2018 (sag 97)) samt arbejdsgruppens oplæg ved Børne- og Ungeudvalgets temamøde den 24. juni 2020.
På baggrund af arbejdsgruppens fremlæggelse drøftede Børne- og Ungeudvalget fremtidige klubstruktur i Slagelse Kommune. Med afsæt i udvalgets drøftelser lægger administrationen i denne sag op til, at der ikke gennemføres ændringer af klubbernes struktur og arbejdsform på tværs af hele kommunen, men at der i stedet fokuseres på et enkelt distrikt, hvor nye ideer og samarbejder kan prøves af.
Disse nye ideer og samarbejder omfatter en konkretisering af visionerne med et særligt fokus på:
- aldersgruppen 18-25 år
- den Kommunale Ungeindsats
- samarbejde med Ungehuset
- samarbejde med det sociale område og kultur- og foreningslivet
I første omgang er det tanken, at denne prøveperiode kan forløbe et år, og at der derefter evalueres med henblik på at inddrage flere distrikter - eller eventuelt hele kommunen – i den nye måde at arbejde på. Administrationen foreslår, at Skælskør-distriktet udvælges. Skælskør-distriktet består af Skælskør by samt Boeslunde, Dalmose og Rude.
I Skælskør-distriktet er man allerede i gang med at prøve flere nye ideer af, og det vil derfor være oplagt at fortsætte dette arbejde. Bl.a. er man i gang med en samtænkning af klub- og gadeplansindsatsen. Tanken er, at klubområdet skal ses som en samlet enhed, hvor klubtilbud, ungdomsskole, gadeplansindsatsen, SSP og støtte/kontaktpersoner tænkes sammen med den unge i centrum.
Retligt grundlag
SFO og SFO II administreres efter folkeskoleloven.
Fritidshjem og -klubber samt junior- og ungdomsklubber administreres efter dagtilbudsloven (Byskovvej administreres som den eneste efter ungdomsskoleloven).
Private tilbud kan støttes efter folkeoplysningsloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende administrationens forslag til, at der igangsættes en prøveperiode i Skælskør-distriktet.
Alternativt kan udvalget vælge at lade administrationen arbejde videre med en samlet løsning for hele kommunen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Skælskør-distriktet vil være det rette sted at gøre sig nye erfaringer med, hvordan det samlede klubområde kan tænkes sammen. Prøveperioden vil give mulighed for at afprøve nye ideer og gøre os klogere på, hvordan den samlede klubstruktur for hele Slagelse Kommune kan se ud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender, at der igangsættes en prøveperiode i Skælskør-distriktet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget anmoder om, at afsnittet fra budgetaftalen 2019-2022 omhandlende klubstruktur fremover affattes "Der tages skridt mod at skabe ensartede muligheder for de unge".
Udvalget præsenteres på kommende møde for de økonomiske perspektiver.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Venstre ønsker, at oplægget fra Troels Brandt, Steen Olsen, Anders Koefoed og Knud Vincents tages med i det videre arbejde".

415. Drøftelse af udviklingen på specialundervisningsområdet (D)

415. Drøftelse af udviklingen på specialundervisningsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2020-113447             Dok.nr.: 330-2020-252636                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal på baggrund af det præsenterede materiale drøfte udviklingen på specialundervisningsområdet.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget har besluttet at arbejde med specialundervisningsområdet som tema i 3. kvartal 2020. I denne indledende drøftelse fokuseres på de forhold og omstændigheder, der er kendetegnende for specialundervisningsområdet i Slagelse Kommune. Såfremt udvalget anmoder om det, vil administrationen med udgangspunkt i udvalgets drøftelser arbejde videre med oplæg til en politisk besluttet retning for det samlede specialundervisningsområde, som forventes præsenteret på udvalgsmødet 2. november 2020.
Antallet af børn og unge, der visiteres til specialundervisning, er stigende. Samtidig har disse børn og unge stadig mere komplekse problemstillinger. Det presser og udfordrer ambitionen om et styrket fællesskab i folkeskolen og de økonomiske rammer.
Der er gennem en årrække arbejdet med at løse udfordringer og sikre høj kvalitet. Dette har endnu ikke været tilstrækkeligt til at vende udviklingen. Der er derfor brug for, at udfordringerne sættes på dagsordenen.
I dette punkt vil udvalget skriftligt og mundtligt blive præsenteret for materiale, der ad forskellig vej belyser de tendenser og udfordringer, der præger specialundervisningsområdet.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af præsentationen drøfte udviklingen på specialundervisningsområdet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at rne- og Ungeudvalget drøfter udviklingen på specialundervisningsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget kvitterer for fremlæggelsen og arbejdet frem til nu.
Udvalget fortsætter drøftelserne på det kommende møde, hvor de fremsendte materialer også inddrages.

416. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

416. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-248628                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    Læseleg i dagtilbud
b.    Ophævelse af dispensationsadgang for regler om bedre fordeling i daginstitutioner
c.    Evaluering af projektet ’Sundhedsplejersker styrker integration’
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering.
Helle Blak (F) orienterede om henvendelse vedr. personsag samt drøftelse med Johnny Persson om kunsttalentklasserne på Skælskør Skole.
Dorthe Christiansen orienterede om planlagt fyraftensmøde den 9. september for medarbejdere i skoler, klubber, SFO'er og fritidshjem samt medarbejdere i Afdeling for Børn og Familie, der arbejder med børn i skolealderen.
Vini Lindhardt orienterede om status på det specialiserede børne- og ungeområde samt ibrugtagelse af Familieinstitutionen Havrebjerg.
Lis Tribler (A) anmodede om status på renovering af skoletoiletter.

417. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

417. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-248630                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Følgende vil blive behandlet på mødet den 21. september:
- Orientering om udvalgte prøvehandlinger
- Orientering om Familieinstitutionen Havrebjerg
- Orientering om status på Task Force-forløbet
- Sag om klubområdet
- Sag om specialundervisning
Udvalgets møde den 21. september afholdes om muligt på Familieinstitutionen Havrebjerg.

418. Pressemeddelelser (B)

418. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487981                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Ingen.

419. Godkendelse af referat (B)

419. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487968                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.