Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet
kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget
beslutte ny ressourcetildelingsmodel for almenskolerne gældende for skoleåret
2023/24 og frem.
Beslutningen
er betinget af, at Byrådet den 23. januar 2023 tager beslutning om nedlæggelse
af skoler.
Indstilling
Skolechefen
og Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Børne-
og Ungeudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, hvilken ressourcetildelingsmodel
der skal gælde for almenskolerne fra skoleåret 2023/24 og frem.
Sagens
indhold
I budgetforliget for Budget 2023-26 er det vedtaget, at der på
almenskoleområdet skal indfris et besparelsespotentiale på 44 mio. kr. fuldt
indfaset. Besparelsen skal hentes gennem en ændret skolestruktur og en øget
styring af klassedannelserne i 0. klasse med henblik på at optimere
driften, en ny ressourcetildelingsmodel samt et øget samspil mellem almen- og
specialområderne.
Oplægget til
en ny ressourcetildelingsmodel, der præsenteres i denne sag, er dermed en model,
hvor der tildeles færre midler end i den eksisterende ressourcetildelingsmodel.
I sagen præsenteres tre modeller til en ny ressourcetildelingsmodel, og alle
tre modeller har som udgangspunkt den samme økonomiske ramme. Det er ligeledes
en forudsætning, at der styres på klassedannelsen i 0. klasse for at optimere
ressourceudnyttelsen.
Uanset
hvilken model der vælges, erstatter den nye ressourcetildelingsmodel i sin
helhed den eksisterende ressourcemodel for almenskolerne og vil have gyldighed
fra og med skoleåret 2023/24.
Indfasningen
af den nye ressourcetildelingsmodel skal ses i sammenhæng med udarbejdelsen af
de nye skoledistrikter, der behandles i selvstændig sag. De nye skoledistrikter
sammenholdt med en øget styring af elevoptaget i 0. klasse skal medvirke til,
at almenskolerne over en bred kam bliver mere økonomisk bæredygtige. Eftersom
det kun er i 0. klasse, elevoptaget fremadrettet bliver styret, vil der dog i
sidste ende gå 10 år, før den nye skolestruktur inklusive ny
ressourcetildelingsmodel vil have fuld effekt. I overgangsperioden vil der være
flere skoler, som har lave klassekvotienter på de årgange, hvor den øgede
styring af klassedannelsen endnu ikke har fået effekt.
Præsentationen
af modellerne udgør et her-og-nu-billede. Der er dermed elementer ved
modellerne, som der er knyttet usikkerhed til. Et af disse er elevernes søgning
mellem skolerne i årgangene over 0. klasse. Selv om der fremadrettet lægges et
loft på oprettelsen af klasser på de enkelte skoler, vil der stadig være rum
til søgning indenfor reglerne om det frie skolevalg.
Ligeledes er der usikkerhed omkring søgningen til kommunens fri- og
privatskoler.
Omø Skole
tildeles en fast tildeling i alle de modeller, der beskrives i denne sag. På
den måde fastholder Omø Skole den særskilte tildeling, der også findes i nuværende
model.
Der etableres
en central pulje til at afholde udgifterne forbundet med modtageklasser,
talentklasser samt EUD10-klasserne på Xclass.
Retligt
grundlag
Folkeskolelovens
§40, stk. 2, punkt 1 og 2 vedr. skolevæsnets økonomiske rammer og den
overordnede skolestruktur.
Handlemuligheder
I budgetforliget
vedr. Budget 2023-26 vedtages det at tage udgangspunkt i en elevtalsbaseret
tildelingsmodel. Denne model præsenteres som handlemulighed 1 herunder. Derudover
præsenteres to yderligere modeller som hhv. handlemulighed 2 og 3.
Handlemulighed
1: En elevtalsbaseret tildelingsmodel
I oplægget
til en ny ressourcetildelingsmodel tages der udgangspunkt i tre
tildelingselementer:
- Et grundbeløb pr. skole, der dækker en fuldtids skoleleder samt en sekretær på 30 timer ugentligt.
- Et tillæg pr. skole på baggrund af socioøkonomiske kriterier.
- Et beløb pr. elev.
I modellen
får alle skoler uanset størrelse det samme grundbeløb, der skal medvirke til at
sikre, at alle skoler har en leder og administrativ støtte.
Det
socioøkonomiske tillæg erstatter nuværende tildelinger til inklusionstiltag,
dansk som andetsprog-undervisningen samt særlige tildelinger til enkelte elever
og -klasser.
Indtil det vil være muligt at tilvejebringe en ny og mere præcis socioøkonomisk
fordelingsnøgle, vil det socioøkonomiske tillæg blive fordelt på baggrund af
den eksisterende fordelingsnøgle, der benyttes i nuværende
ressourcetildelingsmodel.
Fra skoleåret 2024/25 forventes det, at den nye socioøkonomiske fordelingsnøgle
vil være på plads i den nye ressourcetildelingsmodel.
Beløbet pr.
elev (den variable tildeling) skal dække alle variable udgifter på skolerne.
Vigtigst heraf er undervisning, men beløbet skal også dække materialer,
kompetenceudvikling, IT samt de yderligere variable udgifter til ledelse og
administration.
I denne model
er beløbet pr. elev det samme uanset elevens alder eller klassetrin.
Da minimumstimetallet er højere i udskolingen end i indskolingen, vil det være
forbundet med flere udgifter at have en udskolingselev end en indskolingselev.
Dermed vil skoler, der ikke har skolegang til og med 9. klasse, alt andet lige
have fordel af et ensartet beløb pr. elev.
Generelt er
det sådan, at skoler med høje klassekvotienter vil have fordel af en
elevtalsbaseret tildeling. Gennem dannelsen af nye skoledistrikter samt den
øgede styring af elevoptaget i 0. klasse forsøges det at danne skoler med så
bæredygtige klassekvotienter som muligt.
Men det ændrer ikke ved, at i en elevtalsbaseret tildelingsmodel vil nogle
skoler kunne ende i en sårbar position, hvis klassekvotienten samlet set er
lav. Der tildeles i denne model ikke - som i nuværende model - en
garantitildeling, der skal sikre et minimum af midler til at drive de
etablerede klasser.
En
elevtalsbaseret tildelingsmodel vil alt andet lige skabe incitament til at have
så høje klassekvotienter som muligt for den enkelte skole. Ligesom i den
nuværende ressourcetildelingsmodel vil der derfor være et konkurrenceelement
skolerne imellem.
Handlemulighed
2: Større fokus på socioøkonomi
Handlemulighed
2 er en tildelingsmodel, hvor det socioøkonomiske tillæg pr. skole tildeles en
større vægt end i handlemulighed 1. Konkret vil det betyde, at den
variable tildeling sættes ned, mens det socioøkonomiske tillæg pr. skole sættes
op. I alt vil den samlede ramme til almenskolerne være den samme.
De
grundlæggende incitamenter og fordele/ulemper ved denne alternative model vil
grundlæggende være de samme som i handlemulighed 1. Skoler med socioøkonomisk
set svagere elevgrundlag vil dog i denne model i højere grad blive kompenseret
for dette, hvilket kan bidrage til en højere grad af overensstemmelse mellem
behov og ressourcer på disse skoler.
Skoler med relativt lave klassekvotienter og socioøkonomisk set stærke
elevgrundlag kan – på samme vis som i handlemulighed 1 – ende i en sårbar
position.
Som det var
tilfældet i handlemulighed 1, vil det socioøkonomiske tillæg i skoleåret
2023/24 skulle tildeles efter den eksisterende socioøkonomiske fordelingsnøgle.
Handlemulighed
3: En klassebaseret tildelingsmodel
Handlemulighed
3 er en tildelingsmodel, hvor klassen er det basale tildelingselement i stedet
for eleven.
Grundbeløbet
pr. skole samt det socioøkonomiske tillæg er identisk med udgangspunktet.
I stedet beregnes et beløb pr. klasse, som tildeles i stedet for beløbet pr.
elev. Beløbet pr. klasse skal dække alle variable udgifter på skolen, herunder
undervisning, materialer, IT, kompetenceudvikling samt den ekstra ledelse og
administration.
Den samlede ramme til almenskolerne vil være den samme som i handlemulighed 1
og 2.
Den
klassebaserede tildelingsmodel giver i princippet alle almenskoler ensartede forudsætninger
for at drive skole, da skolens klassekvotient ikke på samme måde som i handlemulighed
1 og 2 er den afgørende faktor for, hvilke midler skolen har til rådighed.
I den
klassebaserede tildelingsmodel er der ikke det samme incitament til at sikre en
høj klassekvotient på den enkelte skole, da der tildeles det samme beløb til en
klasse, uanset hvor mange elever der går i klassen. Gennem det styrede optag i
0. klasse og et loft over antallet af klasser, den enkelte skole må oprette,
bliver denne effekt til en vis grad formindsket. Men den enkelte skole vil ikke
opleve et ressourcetab, hvis der afgives elever til andre skoler, så længe
antallet af klasser forbliver konstant.
Til gengæld
kan den klassebaserede tildelingsmodel udfordre den samlede ramme til
skoleområdet, hvis det samlede elevtal falder. På den måde sikrer den klassebaserede
tildelingsmodel budgetsikkerhed på skolerne, men ikke i samme grad for den
samlede økonomi.
Derfor vil man i denne model skulle åbne for muligheden for at justere på
øvrige parametre i tildelingsmodellen, f.eks. grundtildelingen eller det
socioøkonomiske tillæg, hvis skoleområdets samlede ramme bliver presset.
Vurdering
I
budgetforliget vedr. Budget 2023/26 fremgår det, at der skal arbejdes videre
med en elevbaseret ressourcetildelingsmodel. Det er administrationens vurdering,
at der er fordele og ulemper forbundet med den elevbaserede ressourcetildelingsmodel,
hvorfor der i denne sag er præsenteret tre modeller.
På flere måder
er valget af type af ressourcemodel et valg af, hvilket skolevæsen vi i
Slagelse Kommune vil understøtte, samt hvilke økonomiske hensyn, der skal
vægtes højest.
I den
elevbaserede tildelingsmodel vil der være et element af konkurrence skolerne
imellem, hvor skoler, der evner at fastholde en høj klassekvotient, alt andet
lige har bedre forudsætninger for at drive skole end skoler med lavere klassekvotient.
I den klassebaserede tildelingsmodel vil der være en større ensartethed
skolerne imellem i forhold til forudsætningerne for at drive skole.
Ligeledes er
der mellem modellerne forskel på, hvem der bærer den økonomiske risiko. Den
enkelte skole vil kunne have en høj grad af budgetsikkerhed, men det vil ske på
bekostning af en højere usikkerhed omkring skoleområdets samlede ramme – og omvendt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det samlede
besparelsespotentiale, der skal indfris, er 44 mio. kr. årligt. Dette vil have
personalemæssige konsekvenser.
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens
videre forløb
På baggrund
af beslutningen i Byrådet den 19. december 2022 bliver der lavet en samlet
beregning af almenskolernes fremtidige økonomi. Denne meldes ud inden
juleferien, så der kan gennemføres personalepolitisk proces i januar.