Børne- og Ungeudvalget – Referat – 3. januar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Nedlæggelse af skoler og oprettelse af ny skole i Skælskør (B)

Beslutning

At 1 til 6: Anbefales

Imod stemmer A og Ø

A og Ø stemmer imod skolelukninger, da vi set fra et menneskeligt perspektiv ikke mener at det vil gavne børn og unge i kommunen. Der er brug for individuelle tilbud som passer til flest mulige børn og unge. Derudover mener A og Ø heller ikke der vil være en økonomisk besparelse, da der er mange omkostninger forbundet med skolelukninger både økonomiske omkostninger og menneskelige omkostninger.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge Tårnborg Skole, Flakkebjerg Skole, Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole og oprette en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

 

Indstilling

Skolechefen/Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter om Tårnborg Skole skal nedlægges.

2. at Byrådet beslutter om Flakkebjerg Skole skal nedlægges.

3. at Byrådet beslutter om Skælskør Skole skal nedlægges.

4. at Byrådet beslutter om Boeslunde Skole skal nedlægges.

5. at Byrådet beslutter om Eggeslevmagle Skole skal nedlægges.

6. at Byrådet beslutter om ny skole skal oprettes på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

 

Sagens indhold

Den 10. oktober 2022 vedtog Byrådet budget 2023-26 (2. behandling).

Af budgetteksten fremgår:

Der gennemføres en strukturændring, hvor fem skoler nedlægges.

  • Skælskør Skole, Boeslunde Skole, Eggeslevmagle Skole nedlægges – Målet er, at der oprettes en samlet skole, der geografisk placeres, hvor Eggeslevmagle skole ligger i dag.
  • Flakkebjerg Skole nedlægges og børnene i området tilknyttes Dalmose Skole.
  • Tårnborg Skole nedlægges og børnene i området tilknyttes henholdsvis Vemmelev Skole og Broskolen.

Endvidere fremgår det af budgetteksten, at den nye skole i Skælskør vil kunne benytte bygninger på både nuværende Skælskør Skole og nuværende Eggeslevmagle Skole frem til 2025. Det betyder, at den nye skole vil være fordelt på to matrikler foreløbig frem til 2025.

Den 10. oktober 2022 godkendte Byrådet også en tids- og procesplan for nedlæggelse af skoler, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelser ved de berørte skoler.

 

Indsigelser og udtalelser

I perioden 11. oktober til 7. december har skolebestyrelser ved de berørte skoler og evt. andre kunne komme med udtalelser og indsigelser til byrådets forslag om ændret skolestruktur i forhold til nedlæggelse af skoler og oprettelse af ny skole i Skælskør.

Administrationen har modtaget 41 udtalelser og indsigelser i alt vedr. nedlæggelse af skoler og oprettelse af ny skole i Skælskør.

I bilag til sagen fremgår alle udtalelser og indsigelser i rækkefølge efter, hvilke skoler, de vedrører. 

 

Pointer fra materialet:

I nogle udtalelser/indsigelser er der en anerkendelse af, at der skal spares, og at skoleområdet og de enkelte skoler også skal bidrage. Desuden sætter man pris på at blive hørt.

Der stilles spørgsmålstegn ved beregninger fra BDO, og om beslutningen beror på et oplyst grundlag. Der er tvivl om, hvorvidt der vil være en besparelse på den lange bane. Endvidere at tidsfristen er urealistisk, så det vil medføre omkostninger for elevernes trivsel og læring, samt at medarbejdere afskediges før man i realiteten ved hvem man har brug for.

Der er i flere udtalelser/indsigelser en undren over forskelsbehandlingen, hvor nogle skoler lægges ind under andre skoler, mens man i Skælskør vil nedlægge alle skoler, herunder en af de bedste skoler i landet, for at oprette en ny skole. Det er foreslået at ledelsen på de tre berørte skoler i Skælskør danner den samlede ledelse på den nye skole. Det er foreslået at bevare Eggeslevmagle skole med tillid til, at skolen kan tage godt imod elever og medarbejdere fra de øvrige skoler.

Der er indsigelser mod, at udskolingen skal være ’alene’ på matriklen på Skælskør Skole. Det er foreslået at bibeholde Skælskør Skole til frem til 2025, så det giver tid at få en ny skole på plads.

Det går igen i mange af udtalelserne/indsigelserne, at nedlæggelse af skoler skaber utryghed hos både forældre og medarbejdere. Der nævnes bl.a. konsekvenser som opsigelser blandt medarbejdere, børn der ikke vil trives i større klasser, bekymring for opsplitning af klasser og bekymring for specialklasserne på Eggeslevmagle Skole.

Der er også bekymring for konsekvenserne i de mindre lokalsamfund, herunder lukning af Brugsen, forringet foreningsliv og fraflytning.

 Der er bekymring for transportmuligheder, transporttid og trafikfarlige veje.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 24, stk. 4 og bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole.

Det gælder, at endelig beslutning om skolenedlæggelse skal være truffet senest 1. marts i det kalenderår, hvor nedlæggelsen skal have virkning fra august.

Forslag om skolenedlæggelse skal offentliggøres på kommunens og de berørte skolers hjemmesider. Kommunalbestyrelsen fastsætter en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser mod forslaget. Forslaget sendes samtidig til udtalelse hos de berørte skolebestyrelser, der har samme frist.

Hvis der rettidigt er fremsat indsigelser mod forslaget, kan kommunalbestyrelsen tidligst 4 uger efter udløb af fristen vedtage forslaget endeligt.

Endelig beslutning om ny skolestruktur skal indskrives i bilag til styrelsesvedtægten for skoleområdet.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan træffe endelig beslutning om at nedlægge Tårnborg Skole, Flakkebjerg Skole, Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole og oprette en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel, jf. 2. behandling af budget 2023-26 den 10. oktober 2022.

     

    Strukturændringen vil bidrage til at indfri det fastlagte besparelsespotentiale jf. budget 2023-26.

     

  2. Byrådet kan træffe beslutning om ikke at nedlægge Tårnborg Skole, Flakkebjerg Skole, Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole og oprette en ny skole på Eggeslevmagle Skoles matrikel.

Ændres skolestrukturen ikke, vil det fastlagte besparelsespotentiale jf. budget 2023-26 ikke blive indfriet fuldt ud.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Besparelsespotentialet for ny skolestruktur og ny tildelingsmodel er fastlagt til 44 mio. kr. De personalemæssige konsekvenser er således en del af den proces, der er fastlagt i forbindelse med budgetudmøntningen.

Administrationen gør opmærksom på, at der kan forventes udgifter de første år i forbindelse omstrukturering af skoleområdet til fx flytning og etablering af klasselokaler ved ny skole i Skælskør.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis byrådet beslutter at gennemføre strukturændring på skoleområdet, jf. 2. behandling af budget 2023-26 den 10. oktober 2022, vil det aflede, at byrådet skal beslutte, om Omø Skole skal være fødeskole til og have fælles ledelse med den nye skole i Skælskør.

 

 

3. Omø Skoles organisatoriske tilknytning (B)

Beslutning

At 1 og 2: Anbefales

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, om Omø Skole skal være fødeskole til og have fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør, hvis den foreslåede skolestruktur bliver endeligt vedtaget.

 

Indstilling

Skolechefen / Kommunaldirektøren indstiller,

1. at byrådet beslutter, at Omø Skole bliver fødeskole til den nye skole i Skælskør pr. 1. august2023, hvis den foreslåede skolestruktur bliver endeligt vedtaget.

2. at byrådet beslutter, at Omø Skole får fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør pr. 1. august 2023, hvis den foreslåede skolestruktur bliver endeligt vedtaget.

 

Sagens indhold

Omø Skole er fødeskole til Eggeslevmagle Skole. Det betyder, at elever fra og med 7. klasse, som er bosiddende på Omø, har distriktsskole på Eggeslevmagle Skole.

Omø Skole er et selvstændigt skoledistrikt for elever fra 0.- 6. klasse. Skolen har egen skolebestyrelse samt fælles ledelse og administration med Eggeslevmagle Skole, som blev besluttet af byrådet i 2015.

Den 10. oktober 2022 vedtog Byrådet budget 2023-26 (2. behandling). Af budgetteksten fremgår det, at Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole nedlægges, og der oprettes en samlet skole, der geografisk placeres, hvor Eggeslevmagle skole ligger i dag.

Hvis byrådet træffer endelig beslutning om ovenstående, skal byrådet tage stilling til Omø Skoles organisatoriske tilknytning gældende pr. 1. august 2023.

Administrationen har indhentet en udtalelse fra skolebestyrelsen på Omø Skole (bilag). Omø Skoles bestyrelse er glade for det nuværende samarbejde med ledelse, administration og øvrige kontaktpersoner på Eggeslevmagle Skole og ønsker at forblive i samarbejdet.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 24, stk. 3 - For at sikre en hensigtsmæssig skolestruktur kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne, at en lille og en stor skole kan have fælles skoleleder, men hvert sit skoledistrikt.

 

Handlemuligheder

Hvis de foreslåede ændringer i skolestrukturen gennemføres, jf. andenbehandling af budget 2023-26 den 10. oktober 2022, vil der ikke være andre oplagte handlemuligheder, end at Omø Skole bliver fødeskole til og får ny fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør pr. 1. august 2023.

 

Vurdering

Hvis de foreslåede ændringer i skolestrukturen gennemføres, vurderer administrationen, at det af geografiske hensyn vil være hensigtsmæssigt, at Omø Skole bliver fødeskole til og får fælles ledelse og administration med den nye skole i Skælskør pr. 1. august 2023.

Udtalelsen fra skolebestyrelsen på Omø Skole taler for et samarbejde med den nye skole i Skælskør.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Ansøgning om tillægsbevilling på skoleområdet (B)

Beslutning

At 1: Anbefales

 

A og Ø stillede følgende ændringsforslag: Der ydes en tillægsbevilling på 40 mio kr. så almenskolen ikke pålægges flere besparelser end dem som allerede er vedtaget i forbindelse med budgettet.

For stemte A og Ø, imod stemte F og V og C. Ændringsforslaget bortfalder

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget behandle anbefaling om tillægsbevilling på 25 mio. kr. til skoleområdet i 2023 til at dække merudgifter til specialundervisning.

Tillægsbevillingen er en forudsætning for at kunne realisere budgetforligets aftaler omkring skoleområdet og skal således ses i sammenhæng med sagerne omkring ny skolestruktur, nye skoledistrikter og ny ressourcetildelingsmodel.

 

Indstilling

Skolechefen og Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Byrådet godkender, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 25 mio. kr. til skoleområdet i 2023 til at dække merudgifter til specialundervisning.

 

Sagens indhold

Specialundervisningsområdet i Slagelse Kommune er fortsat under pres. Området blev ved budgetopfølgning 4 i 2022 tilført en tillægsbevilling, der dækker merforbruget i 2022. Med det visitationsmønster til 2023, vi allerede nu har indsigt i, så forventes re-visitationen at være på stort set samme niveau som i dag. Kombineret med de besluttede budgetreduktioner betyder det, at der lige nu er et forventet merforbrug i 2023 på ca. 40 mio. kr. på Specialundervisningsområdet. Derfor skal der ud fra den viden vi har nu flyttes 40 mio. kr. fra almenområdet til specialundervisning, hvis budgettet på skoleområdet skal overholdes i 2023.

Det er i budgetforliget forudsat, at almenskolerne fremover i højere grad skal løse undervisningsopgaven for børn med lettere udfordringer. Der er samtidig besluttet besparelser på netto 20 mio. kr. som skal realiseres gennem ny skolestruktur, nye distrikter og øget brug af pædagoger til den understøttende undervisning.

En rammenedsættelse på almenskolernes budget på yderligere 40 mio. kr. vil gøre det meget svært at finde ressourcer til at oprette de lokale mellemformer og kompetenceudvikle m.m., som skal til for på den lange bane at nedsætte behovet for og omkostninger til specialundervisning.

Det vurderes, at hvis skolerne skal have et realistisk grundlag for at kunne omstille sig, så skal der tilføres 25 mio. kr. i 2023 (svarende til højere aktivitetsniveau som bæres med ind i 2023 fra 2022 på specialundervisningsområdet). Derfor ansøges der om en tillægsbevilling på 25 mio. kr. til skoleområdet i 2023, så forudsætningerne i budgetforliget over de kommende år kan realiseres. Frem mod budgetlægningen for 2024-2027 foretages en samlet vurdering på, hvordan budget kan tilpasses frem mod 2027.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2, punkt 1 og 2 vedr. skolevæsnets økonomiske rammer og den overordnede skolestruktur.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge at give den anbefalede tillægsbevilling.

Byrådet kan alternativt bede Børne- og Ungeudvalget om at omprioritere de 25 mio. kr. inden for deres samlede ramme.

 

Vurdering

Med de omfattende budgetreduktioner, strukturændringer og ændringer af opgaveløsningen som er fastlagt i budgetforliget for budget 2023-2026, så vurderer administrationen, at det bliver meget svært at foretage en omprioritering inden for Børne- og Ungeudvalgets ramme og samtidig komme i mål med de ønskede forandringer. Det er derfor administrationen anbefaling, at der gives tillægsbevilling på 25 mio. kr.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er i denne sag ansøgt om følgende tillægsbevilling på 25 mio. kr., der jf. gældende budgetregler kræver Økonomiudvalgets eller Byrådets godkendelse.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

BUU 8.1

 

25.000

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

-25.000

 

 

Tillægsbevillingen vil øge presset på Slagelse Kommunes likviditet. I forbindelse med budgetopfølgning 1 vil administrationen derfor have særligt fokus på at vurdere behovet for kompenserende handlinger på tværs af alle politikområder. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Ny ressourcetildelingsmodel for almenskolerne (B)

Beslutning

At 1: Børn- og Ungeudvalget anbefaler en ny model 6:

  • En grundtildeling som i model 4
  • En socioøkonomisk pulje på 50 mio. kr. som finansieres fra den generelle elevtildeling
  • Elevtildelingen sker årgangsdifferentieret som i model 5

Ø stemmer imod og anbefaler en ressourcemodel baseret på tildeling pr. klasse under hensyntagen til de socioøkonomiske forhold

Præsentation med model 6 fra mødet vedlægges referatet som bilag 2

 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte ny ressourcetildelingsmodel for almenskolerne gældende for skoleåret 2023/24 og frem.

Beslutningen skal ses i sammenhæng med, at Byrådet den 23. januar 2023 tager beslutning om nedlæggelse af skoler og nye skoledistrikter.

 

Indstilling

Skolechefen og Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter tildelingsmodel, som skal gælde for almenskolerne fra skoleåret 2023/24 og frem.

Sagens indhold

På Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. december 2022 blev der præsenteret 3 oplæg til en fremtidig ressourcetildelingsmodel for almenskolerne. Udvalget besluttede, at der skulle arbejdes videre med handlemulighed 2, og at administrationen skulle udarbejde forskellige undermodeller til præsentation. Disse modeller bliver præsenteret i denne sag – i kort form under afsnittet Handlemuligheder og i mere uddybet form i bilag 1.

Uanset hvilken model der vælges, erstatter den nye ressourcetildelingsmodel i sin helhed den eksisterende ressourcetildelingsmodel for almenskolerne og vil have gyldighed fra og med skoleåret 2023/24.

Præsentationen af modellerne baserer sig et her-og-nu-billede i forhold til elevfordeling mellem skolerne. Der er således knyttet en række forudsætninger til beregningerne. Et af disse er elevernes søgning mellem skolerne i årgangene over 0. klasse. Selvom der fremadrettet lægges et loft på oprettelsen af klasser på de enkelte skoler, vil der stadig være rum til søgning indenfor reglerne om det frie skolevalg. Ligeledes er der usikkerhed omkring søgningen til kommunens fri- og privatskoler.

Retligt grundlag

Folkeskolelovens §40, stk. 2, punkt 1 og 2 vedr. skolevæsnets økonomiske rammer og den overordnede skolestruktur.

 

Handlemuligheder

Der præsenteres her i skitseform fem modeller for en ny ressourcetildelingsmodel. Modellerne og beregningsforudsætningerne uddybes i bilag 1.

Model 1: Basis

I Model 1 tildeles der 1 mio. kr. til hver skole i grundtildeling, og den socioøkonomiske pulje til fordeling er 30 mio. kr. De resterende midler i rammen fordeles som variabel tildeling pr. elev.

Model 2: Fordoblet socioøkonomisk pulje

I Model 2 er den socioøkonomiske pulje 60 mio. kr., men fordeles efter samme nøgle som Model 1. Grundtildelingen er uændret ift. Model 1, og de resterende midler i rammen fordeles som variabel tildeling.

Model 3: Ingen grundtildeling

I Model 3 tildeles der ingen grundtildeling. Den socioøkonomiske pulje er samme størrelse som i Model 1. I denne model er rammen til den variable tildeling den største af de fem modeller.

Model 4: Forhøjet grundtildeling (1,7 mio. kr.)

I Model 4 er grundtildelingen forhøjet med 700.000 kr. i forhold til Model 1. Den socioøkonomiske pulje er uændret. De resterende midler i rammen tildeles som variabel tildeling.

Model 5: Årgangsdifferentieret variabel tildeling

I Model 5 er der udregnet forskellige variable tildelinger pr. elev, alt efter om det er en elev i indskolingen, mellemtrinnet, udskolingen eller i 10. klasse.
Grundtildelingen og den socioøkonomiske pulje er uændret i forhold til Model 1.

 

Vurdering

I budgetforliget vedr. Budget 2023-26 fremgår det, at der skal arbejdes videre med en elevtalsbaseret ressourcetildelingsmodel. Det er administrationens vurdering, at der er fordele og ulemper forbundet med denne model, hvilket Børne- og Ungeudvalget er blevet præsenteret for i tidligere sag.

På flere måder er valget af type af ressourcetildelingsmodel et valg af, hvilket skolevæsen vi i Slagelse Kommune vil understøtte, samt hvilke hensyn, der skal vægtes højest.

I modellen med en øget socioøkonomisk pulje vil skolevæsnet understøtte de skoler, der har det sværeste socioøkonomiske udgangspunkt.

I modellen med en øget grundtildeling vil skolevæsnet understøtte skolerne med lave klassekvotienter. Omvendt vil modellen uden grundtildeling understøtte skoler med høje klassekvotienter.

I modellen med den årgangsdifferentierede variable tildeling vil skolevæsnet understøtte skoler med elever i udskolingen, da disse vil få en højere variabel tildeling pr. elev.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det samlede besparelsespotentiale, der jf. budgetforliget, skal indfris gennem ny skolestruktur og ny ressourcetildelingsmodel, er 44 mio. kr. årligt. Dette vil have personalemæssige konsekvenser.

Der er i anden sag ansøgt om tillægsbevilling på 25 mio. kr. Desuden er det forudsat, at byrådet godkender oplæg til ny skolestruktur og skoledistrikter. På baggrund af beslutningerne laves en samlet beregning af almenskolernes fremtidige økonomi, og der gennemføres en personalepolitisk proces med omplaceringer og afskedigelser i januar og februar 2023.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Denne sag er genoptaget fra Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. december 2022. Efter behandlingen den 3. januar 2023 i Børne- og Ungeudvalget oversendes sagen til Økonomiudvalget og Byrådet som behandler sagen den 23. januar.

6. Tilsyn med undervisningen på de interne skoler ved dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder 2022-23 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om tilsyn af undervisningen på interne skoler ved private dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.

 

Indstilling

Skolechefen / Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

En intern skole er et undervisningstilbud ved et privat dagbehandlings- eller anbringelsessted, hvor der skal være undervisningsoverenskomst med beliggenhedskommunen.

I skoleåret 2022-23 har Slagelse Kommune undervisningsoverenskomst med fire interne skoler ved private dagbehandlings- og anbringelsessteder:

  • Langebjerggaard
  • Lille Valbygaard
  • Lindholm Dagskole
  • Magleby Skolecenter

På vegne af byrådet varetager Afdeling for Skole tilsyn med undervisningen på de interne skoler mindst én gang om året. Tilsynet kan være anmeldt eller uanmeldt.

Tilsynets formål er at sikre, at de interne skoler lever op til kravene i folkeskoleloven og tilhørende bekendtgørelser. Samtidig bidrager tilsynet også til videndeling og kvalitetsudvikling.

Tilsynet foregår ved, at de tilsynsførende i Afdeling for Skole anmelder en dato for besøget og sender et tilsynsskema og en dagsorden. De interne skoler skal senest en uge før besøget sende udfyldt tilsynsskema samt bilag til de tilsynsførende. Hvert tilsynsbesøg har en varighed af ca. 4 timer.  

Efter besøget udarbejder tilsynsførende en konklusion på tilsynet, og der følges op på de aftaler, der evt. er blevet indgået.

Afdeling for Skole har foretaget anmeldte tilsyn i oktober/november 2022. Som bilag til sagen er vedlagt konklusion af tilsynsbesøget ved hver af de fire interne skoler.

 

Retligt grundlag

Tilsynet sker i henhold til folkeskoleloven § 20 stk. 5: Specialundervisning kan indrettes i dagbehandlingstilbud eller i et efter lov om social service oprettet eller godkendt anbringelsessted.

Herunder bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Afdeling for Skole har ved de anmeldte tilsynsbesøg drøftet rammer for undervisningen med ledere  fra de interne skoler, besigtiget undervisningsfaciliteter samt observeret undervisningen i det omfang, det var muligt. 

På de interne skoler ved Langebjerggaard, Lille Valbygaard og Magleby Skolecenter har tilsynsførende fundet, at rammer for undervisningen mv. lever op til, hvad der kræves af undervisningen i folkeskolen og dertil hørende bekendtgørelser.

På Lindholm Dagskole har tilsynsførende fundet det nødvendigt at følge op med endnu et tilsynsbesøg i januar. Der var forhold, som skolen skal tydeliggøre og evt. tilrette, før det kan dokumenteres, at skolen lever op til de rammer for undervisning, der kræves efter folkeskoleloven.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.


Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

3. Orientering fra administrationen

Etablering og valg af forældrebestyrelser i Flakkehaven og Boeslunde Børnehus

Daginstitutionen Flakkehaven og Boeslunde Børnehus – begge kommunale daginstitutioner - er i dag organiseret under den såkaldte landsbymodel (jf. Folkeskoleloven §24 a). Dette indebærer, at de har fælles ledelse samt fælles bestyrelse med henholdsvis Flakkebjerg Skole og Boeslunde Skole.

Hvis Byrådet beslutter at gennemføre strukturændring på skoleområdet, jf. 2. behandlingen af budget 2023-2026 den 10. oktober 2022, vil det betyde, at Flakkebjerg Skole og Boeslunde Skole lukker. Hvormed den fælles ledelse samt fælles bestyrelser ophører.

Ifølge Dagtilbudsloven §14, skal forældre med børn i en kommunal daginstitution have adgang til at få oprettet en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre.

Afhængig af Byrådets beslutning, vil Afdeling for Dagtilbud iværksætte en proces omkring at få etableret og gennemført valg til forældrebestyrelser i Daginstitutionen Flakkehaven og Boeslunde Børnehus.”

 

Orientering om fraværsmønster på skolerne

Fast punkt hvert kvartal. Da udvalgsmødet er rykket en uge kan data fra seneste kvartal først præsenteres på udvalgets møde den 7/2-23

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Når regeringens lovkatalog kendes, sættes kataloget på dagsordenen

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

Sagens indhold

Aktuelt er der følgende dagsordenpunkter under forberedelse:

Orientering om elevfravær07-02-2023
Beslutning om projekt "Trivsel", Socialstyrelsen07-02-2023
Beslutning om projekt "Problemskabende adfærd", Socialstyrelsen07-02-2023
Undervisning af elever på Julemærkehjemmet i Skælskør(O)07-02-2023
Sattelit for Slagelse Heldagsskole på Antvorskov Skole07-02-2023
Drøftelse af principper for fritidstilbudsområdet07-02-2023
Styrelsesvedtægt07-02-2023
Antal af 0. klasser i 2023-24 (B)08-03-2023
Reorganisering af fritidstilbuds området for 10 - 18 årigeMarts / april 2023
Orientering om projekt med SocialstyrelsenApril / maj 2023
Kommunale indsatsområderI 2023
Sommerferielukning SFOI 2023

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.