Byråd 2018-2021 – Konstituering – Referat – 11. december 2017


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-5316                 Dok.nr.: 330-2017-748455                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Thomas Clausen har meldt afbud pga. sygdom. Helene Gerup deltog som suppleant.
Godkendt.

2. Valg af viceborgmestre (B)

2.     Valg af viceborgmestre (B)

Sagsnr.: 330-2017-84294               Dok.nr.: 330-2017-753331                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal vælges viceborgmestre.
Baggrund
Byrådet skal på det konstituerende møde vælge en viceborgmester der kan fungere i borgmesterens forfald. Det kan i styrelsesvedtægten bestemmes, at Byrådet blandt sine medlemmer vælger en 1. og 2. viceborgmester.
Valget til 1. og 2. viceborgmester ledes af den nyvalgte borgmester og foretages som et forholdstalsvalg.
Byrådet konstituerer sig under forudsætning af, at styrelsesvedtægten tilpasses den foretagne konstituering.
Valget af viceborgmestre har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 6 stk. 4 og 5
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger en 1. og 2. viceborgmester.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Villum Christensen (I) blev valgt som 1. viceborgmester.
Ann Sibbern (O) blev valgt som 2. viceborgmester.

3. Valg til Økonomiudvalget (B)

3.     Valg til Økonomiudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-84271               Dok.nr.: 330-2017-753351                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til Økonomiudvalget.
Baggrund
Der skal nedsættes et Økonomiudvalg til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Sammensætning og myndighedsområde fastsættes i styrelsesvedtægten.
Byrådet konstituerer sig under forudsætning af, at styrelsesvedtægten tilpasses den foretagne konstituering.
Udvalgets medlemstal skal være ulige og kan ikke overstige halvdelen af Byrådets medlemstal, dvs. maksimal 15 medlemmer.
Borgmesteren er født formand.
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 17 stk. 1
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet nedsætter et Økonomiudvalg.
2.    at Byrådet udpeger medlemmer til Økonomiudvalget.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Lis Tribler (A), Villim Christensen (I), Ann Sibbern (O), Knud Vincent (V), Sten Knuth (V), Troels Brandt (B), Jørgen Grüner (F) og Thomas Clausen (Ø) blev valgt.

4. Nedsættelse af og udpegning til de stående udvalg (B)

4.     Nedsættelse af og udpegning til de stående udvalg (B)

Sagsnr.: 330-2017-84298               Dok.nr.: 330-2017-753356                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal nedsætte og udpege medlemmer til kommunens stående udvalg.
Baggrund
Byrådet skal konstituere sig i henhold til styrelsesvedtægten. Byrådet skal nedsætte og udpege til de stående udvalg.
Sammensætningen og myndighedsområderne fastsættes i styrelsesvedtægten.
Byrådet konstituerer sig under forudsætning af, at styrelsesvedtægten tilpasses den foretagne konstituering.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 17.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet nedsætter de stående udvalg og udpeger medlemmer til disse.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Godkendt at der nedsættes 9 stående udvalg
* Beskæftigelsesudvalget
* Børne- og Ungeudvalget
* Erhvervs- og Turismeudvalget
* Handicap- og Psykiatriudvalget
* Kultur- og Fritidsudvalget
* Landdistrikt-, Teknik- og Ejendomsudvalget
* Miljø- Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
* Seniorudvalget
* Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Følgende er udpeget til de stående udvalg:
Beskæftigelsesudvalget - Anders Koefoed (V), Sofie Janning (A), Palle Kristiansen (O), Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V), Helle Blak (F) og Jimmi Jørgensen (A).
Børne- og Ungeudvalget - Helle Blak (F), Sten Knuth (V), Søren Lund Hansen (O), Christopher Trung (V), Unnie Oldenburg (A), Britta Huntley (A), Lis Tribler (A).
Erhvervs- og Turismeudvalget - Knud Vincents (V), Villum Christensen (I), Henrik Brodersen (O), Pernille Ivalo Frandsen (V), Flemming Erichsen (A).
Handicap- og Psykiatriudvalget - Steen Olsen (A), Jørgen Andersen (A), Palle Kristiansen (O), Cecillie Geiker (V), Sofie Janning (A).
Kultur- og Fritidsudvalget - Sten Knuth (V), Jørgen Andersen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V), Morten Hass Augustsen (V), Helle Jacobsen (V), Britta Huntley (A), Anders Nielsen (A).
Landdistrikts-, Teknik-, og Ejendomsudvalget - Troels Brandt (B), Anne Bjergvang (A), Anders Koefoed (V), Ole Drost (V), Steen Olsen (A).
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget - Jørgen Grüner (F), Pernille Ivalo Frandsen (V), Henrik Brodersen (O), Knud Vincents (V), Anne Bjergvang (A), Steen Olsen (A), Thomas Clausen (Ø).
Seniorudvalget - Ann Sibbern (O), Unnie Oldenburg (A), Helle Jacobsen (V), Cecillie Geiker (V), Anders Nielsen (A).
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget - Ali Yavuz (A), Søren Lund Hansen (O), Ebbe Jens Ahlgren (V), Anne Bjergvang (A), Jimmi Jørgensen (A).

5. Vedtagelse af forretningsorden (B)

5.     Vedtagelse af forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-84302               Dok.nr.: 330-2017-753451                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte sin forretningsorden.
Baggrund
Der findes i dag en forretningsorden vedtaget af det tidligere byråd i december 2013, og denne vil kunne fortsætte som grundlag også i den nye byrådsperiode. For at sikre, at det nye byråd forholder sig til sin forretningsorden, og dermed bl.a. et af de grundlag hvorpå byrådet skal virke, forelægges et forslag til en forretningsorden for Slagelse Byråd.
I forretningsordenen skal der inden for rammerne af lov om kommunernes styrelse fastsættes nærmere regler om det nye byråds møder, udsendelse af dagsorden og sagernes fremlæggelse, beslutningsdygtighed, mødeledelse og sagernes forelæggelse, medlemmernes deltagelse i forhandlinger og afstemning med videre.
I det forslag til forretningsorden som foreligger, er der i vid udstrækning taget udgangspunkt i den gældende forretningsorden, som igen har taget udgangspunkt i normalforretningsordenen.
Det bemærkes at ordlyden i § 14. stk. 3 er ændret til normalforretningsordenen:
”Beslutningsprotokollen skal ved hver mødes afslutning, efter at det tilførte er oplæst, underskrives af samtlige medlemmer, der har deltaget i mødet. Medlemmerne kan ikke under henvisning til deres stemmeafgivning eller af andre grunde værge sig ved at underskrive protokollen”
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 2 stk. 4
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet beslutter sin forretningsorden.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Godkendt.

6. Politisk mødekalender (årshjul) 2018 for Byråd, økonomiudvalg og fagudvalg (B)

6.     Politisk mødekalender (årshjul) 2018 for Byråd, økonomiudvalg og fagudvalg (B)

Sagsnr.: 330-2017-75690               Dok.nr.: 330-2017-753467                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal fastlægge rammen for den politiske mødestruktur, således at Årshjul 2018 for samtlige aktiviteter i Slagelse Kommune kan udarbejdes.
Baggrund
Ved valg af et nyt Byråd forventes driften at pågå kontinuerligt. Det er det siddende, aftrædende Byråd, der har rum til overvejelserne om rammerne for arbejdet i det nye Byråd. Det bliver dermed det siddende Byråds ansvar at sikre, at fundamentet for arbejdet i det kommende Byråd er på plads.
Det er nødvendigt at fastlægge rammen for den politiske mødestruktur, således at arbejdet i organisationen i øvrigt kan tilrettelægges og udmeldes. Det gælder både de øvrige politiske møder som f.eks. temamøder, de interne møder i organisationen, men også datofastsættelse af arrangementer med ekstern deltagelse.
Kommunaldirektøren foreslår at videreføre den politiske mødestruktur, som har været anvendt i indeværende byrådsperiode, for derved at imødekomme samfundets krav om kortest mulige sagsbehandlingstider, samtidigt med at der sikres mulighed for eventuel yderligere oplysning af sagerne mellem behandlingen i de stående udvalg og behandlingen i Økonomiudvalget og Byrådet:
Uge 1:
De stående udvalg (fagudvalgene) afholder møde
Uge 2:
Mødefri / plads til temamøder
Mulighed for eventuel yderligere oplysning af en sag som ønsket af udvalget inden sagens behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
Uge 3:
Økonomiudvalget afholder møde.
Uge 4:
Byrådet afholder møde.
Der er tale om en ramme, hvor de stående udvalg har mulighed for at fastlægge det mødetidspunkt indenfor den pågældende uge, som måtte passe udvalget.
Retligt grundlag
Det følger af styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af Byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan videreføre den politiske mødestruktur, som har været anvendt i indeværende byrådsperiode eller beslutte en anden mødestruktur.
Vurdering
Kommunaldirektøren anbefaler, at den foreslåede mødestruktur vedtages.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Byrådet beslutter den foreslåede mødestruktur.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. november 2017:
Fraværende: 
Godkendt, dog således at det også fremlægges på det konstituterende byrådsmøde.
Beslutning i Byrådet den 27. november 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Godkendt.

7. Underskriftbemyndigelse (B)

7.     Underskriftbemyndigelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-84402               Dok.nr.: 330-2017-753473                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte hvem der fra administrationen skal bemyndiges til, i forening med borgmesteren eller i dennes fravær 1. eller 2. viceborgmester, at underskrive dokumenter vedrørende køb og salg af fast ejendom, optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser.
Baggrund
Dokumenter vedrørende køb, salg og andre dispositioner over fast ejendom, optagelse
af lån og påtagelse af garantiforpligtelser skal underskrives af Borgmester eller i dennes fravær 1. eller 2. viceborgmester samt en person, der er bemyndiget dertil af Byrådet.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 32.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge, at andre kommunal ansatte end de indstillede, skal kunne underskrive i forening med borgmester eller 1. og 2. viceborgmester.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet giver bemyndigelse til at borgmesteren eller i dennes fravær 1. eller 2. viceborgmester, kan underskrive i forening med konstitueret kommunaldirektør Ole Kristensen og i dennes fravær Børn- og Ungedirektør Vini Lindhardt eller Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør Lone Irene Wenzell.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Godkendt.

8. Udpegning til Det særlige Børn og unge-udvalg (B)

8.     Udpegning til Det særlige Børn og unge-udvalg (B)

Sagsnr.: 330-2017-78921               Dok.nr.: 330-2017-753485                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 2 byrådsmedlemmer og 2 stedfortrædere til Det særlige Børn og unge-udvalg.
Baggrund
Det særlige Børn og unge-udvalg træffer afgørelser i sager vedrørende børn og unge, jf. § 74 i Lov om social service, herunder anbringelse af børn uden for hjemmet uden forældremyndighedsindehaverens samtykke m.v.
Byrådet nedsætter Børn og unge-udvalget, der består af 2 byrådsmedlemmer, der vælges af Byrådet, 1 byretsdommer i retskredsen, samt 2 pædagogisk-psykologisk sagkyndige, der udpeges af Statsforvaltningen.
Der udpeges tillige for hvert medlem en stedfortræder, der indkaldes til at møde, når medlemmet er forhindret i at deltage. Social- og integrationsministeren fastsætter forretningsordenen for Børn og unge-udvalget.
Børn og unge-udvalget vælger selv sin formand og næstformand blandt de medlemmer, der er valgt af Byrådet.
Retligt grundlag
Den sociale retssikkerhedslovs §§ 18-21.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 2 medlemmer og 2 stedfortrædere.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Thomas Clausen (Ø) udpeget som formand og Helle Jacobsen (V) som medlem.
Sofie Janning (A) og Ebbe Jens Ahlgren (V) udpeget som stedfortrædere.

9. Udpegning til Kommunalpolitisk Topmøde (B)

9.     Udpegning til Kommunalpolitisk Topmøde (B)

Sagsnr.: 330-2017-79293               Dok.nr.: 330-2017-753495                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege delegerede samt stedfortrædere til Kommunalpolitisk Topmøde.
Baggrund
Kommunalpolitisk Topmøde er mødet hvor delegerede kommunalpolitiker diskuterer og bliver inspireret om aktuelle emner. I forbindelse med topmødet, afholdes delegeretmødet, som er KL’s øverste myndighed.
Mødet afholdes hvert år sædvanligvis i marts i Aalborg Kongres & Kultur Center.
Byrådet skal blandt byrådsmedlemmerne udpege 10 delegerende samt 10 stedfortrædere til topmødet.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Ifølge § 4 i KL’s love vælges én stemmeberettiget delegeret for hver påbegyndt 8.000 indbygger.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 10 delegerede og 10 stedfortrædere til Kommunalpolitisk Topmøde.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI  udpegede John Dyrby Paulsen (A), Lis Tribler (A), Flemming Erichsen (A), Jørgen Andersen (A) og Helle Blak (F) og Steen Olsen (A).
Sofie Janning (A), Unni Oldenburg (A), Britta Huntley (A) og Jørgen Grüner (F) er udpeget som personlige stedfortrædere.
VOB udpegede Henrik Brodersen (O), Sten Knuth (V), Knud Vincents (V), Helle Jacobsen (V) og Ebbe Jens Alhgren (V) som delegerede og Ann Sibbern (O), Anders Koefoed (V), Cecillie Geiker (V), Troels Brandt (B) og Palle Kristiansen (O) som personlige stedfortrædere.

10. Udpegning til Havnebestyrelsen Korsør Havn (B)

10.   Udpegning til Havnebestyrelsen Korsør Havn (B)

Sagsnr.: 330-2017-78959               Dok.nr.: 330-2017-753505                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 5 medlemmer til Havnebestyrelsen Korsør Havn.
Baggrund
Korsør Havn er en kommunal selvstyrerhavn og er en selvstændig virksomhed, som styres af Byrådet.
Havnebestyrelsen varetager inden for de af Byrådet fastsatte økonomiske rammer og øvrige retningslinjer selvstændigt den overordnede ledelse af havnens drift, vedligeholdelse og eventuelle nye anlæg.
Havnebestyrelsen består af fem medlemmer, hvoraf de tre medlemmer vælges af byrådet blandt dets medlemmer og to medlemmer vælges af byrådet blandt fire erhvervsfolk, udpeget af Slagelse Erhvervsråd. For hvert medlem udpeges en stedfortræder.
Valgene har gyldighed for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Havnelovens § 9 samt vedtægter fra 2009.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 3 medlemmer og 3 stedfortrædere blandt Byrådets medlemmer.
2.    at Byrådet blandt de fire erhvervsfolk udpeget af Slagelse Erhvervsråd, vælger to medlemmer og to stedfortrædere.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. Henrik Brodersen (O)(formand), suppleant Palle Kristiansen (O), Ole Drost (V), suppleant Cecilie Geiker (V) og Jørgen Andersen (A)/ stedfortræder Anders Nielsen (A).
At 2. Udsat.

11. Valg af stedfortræder for borgmesteren til KL's repræsentantskab (B)

11.   Valg af stedfortræder for borgmesteren til KL's repræsentantskab (B)

Sagsnr.: 330-2017-78999               Dok.nr.: 330-2017-753516                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal foretage valg af stedfortræder for borgmesteren til KL's repræsentantskab.
Baggrund
KL’s repræsentantskab virker som rådgivende organ for bestyrelsen og har i øvrigt til formål at fremme forbindelsen mellem KL og medlemskommunerne.
KL’s repræsentantskab består af borgmestrene i KL’s medlemskommuner samt yderligere repræsentanter for de politiske partier og listesamarbejder. De enkelte Byråd skal udpege en stedfortræder for borgmestrene til repræsentantskabet.
Retligt grundlag
KL’s love af 2006, § 13.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet vælger en stedfortræder for borgmesteren til KL’s repræsentantskab.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Lis Tribler (A).

12. Ø-udvalget - nedsættelse af og udpegning af medlem (B)

12.   Ø-udvalget - nedsættelse af og udpegning af medlem (B)

Sagsnr.: 330-2017-80063               Dok.nr.: 330-2017-753531                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem til Ø-udvalget.
Baggrund
Slagelse Kommune har siden sammenlægningen i 2007 haft et Ø-udvalg. Bestemmelserne om Ø-udvalg går tilbage til sammenlægningen af kommunerne Skælskør, Boeslunde, Magleby m.fl. i 1966, og er opretholdt ved efterfølgende sammenlægninger og lovændringer. 
Ø-udvalget behandler og afgiver høringssvar til Byråd eller stående udvalg i sager som har betydning for Omø og Agersø.
Ø-udvalget består af 2 repræsentanter for Omø og 2 repræsentanter for Agersø samt en repræsentant fra Byrådet, alt 5 medlemmer. Repræsentanterne for øerne er valgt ved direkte valg på øerne i forbindelse med kommunal og regionsvalg.
Ved Ø-valg den 21. november 2017 blev følgende valgt:
· Anne Bjergvang, Agersø
· Renny D. Rosenlund, Agersø
· Ebba Lawaetz, Omø
· Carsten M. Larsen, Omø
Byrådet skal udpege et medlem blandt Byrådets medlemmer til Ø-udvalget.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Lov om revision af den kommunale inddeling og Sammenlægningsudvalget
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet nedsætter Ø-udvalget
2.    at Byrådet udpeger 1 medlem til Ø-udvalget.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. Godkendt.
At 2. Byrådet udpegede Troels Brandt (B).

13. Udpegning til Beredskabskommissionen (B)

13.   Udpegning til Beredskabskommissionen (B)

Sagsnr.: 330-2017-78881               Dok.nr.: 330-2017-753543                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til beredskabskommission.
Baggrund
Beredskabskommissionen varetager den umiddelbare forvaltning af redningsberedskabet.
Byrådet beslutter kommissionens sammensætning. Kommissionen, hvis medlemstal skal være ulige, skal bestå af borgmesteren (formand), politidirektøren samt et flertal udpeget af Byrådet. De udpegede medlemmer behøver ikke være medlem af Byrådet.
Derudover kan Byrådet udpege en eller flere medarbejderrepræsentant. Kommunalbestyrelsen skal udpege en repræsentant for de frivillige som observatør, hvis der ikke indgår en repræsentant for de frivillige som medlem af kommissionen
Beredskabskommissionen har hidtil bestået af i alt af 7 medlemmer. Kommissionen har således bestået af borgmesteren, politidirektøren, og 5 medlemmer udpeget af Byrådet. Herudover 1 medarbejderobservatør samt en observatør for de frivillige, i alt 9 personer.
Loven er siden ændret, således at det nu er muligt for medarbejderne at have et beslutningsdygtig medlem i kommissionen og ikke kun en observatør. Det er dog Byrådet der beslutter om der skal være medarbejderrepræsentanter i kommissionen.
Retligt grundlag
Beredskabslovens § 9.
Handlemuligheder
Byrådet kan selv beslutte hvor mange personer der skal udpeges af Byrådet. Dog skal antallet af medlemmer i kommissionen være ulige.
Det betyder, at hvis Byrådet beslutter, at der skal være 1 medarbejderrepræsentant, skal der som minimum udpeges 4 personer af Byrådet (lige antal).
Hvis Byrådet beslutter at der skal være 2 medarbejderrepræsentant, skal der som minimum udpeges 5 personer af Byrådet (ulige antal).
Hvis Byrådet beslutter, at der ikke skal være medarbejderrepræsentant, skal der som minimum udpeges 3 personer af Byrådet (ulige antal).
Hvis en af de personer der er udpeget af Byrådet ikke er frivillig brandmand, har de frivillige ret til en observatør i bredskabskommissionen.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 4 medlemmer til beredskabskommissionen.
2.    at Byrådet beslutter, at der skal være 1 medarbejderrepræsentant i beredskabskommissionen, som udpeges af medarbejderne.
3.    at De frivillige udpeger en observatør, såfremt de frivillige ikke er repræsenteret i blandt de øvrigt udpegede.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. AFØI udpegede Henrik Blok Madsen og Søren Horn Petersen. VOB udpegede Søren Hald og Anders Koefoed.
At 2. Godkendt
At 3. Godkendt

14. Udpegning til Handicapråd (B)

14.   Udpegning til Handicapråd (B)

Sagsnr.: 330-2017-78942               Dok.nr.: 330-2017-753549                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til Handicaprådet.
Baggrund
Handicaprådet rådgiver byrådet i handicappolitiske spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører mennesker med handicap.
Handicaprådet nedsættes for en periode svarende til Byrådets funktionsperiode. Der skal derfor pr. 1. januar 2018 nedsættes et nyt handicapråd i Slagelse Kommune.
Handicaprådet sammensættes af 3-7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommunen, udpeget efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af Byrådet. Et antal af de medlemmer, der udpeges af Byrådet, skal være medlem af Byrådet. Handicaporganisationerne har ret til at udpege lige så mange medlemmer af rådet, som der er udpeget medlemmer fra Byrådets side.
Handicaprådet i Slagelse Kommune har i indeværende funktionsperiode haft 14 medlemmer. Heraf 5 medlemmer af Byrådet samt 2 medlemmer fra administrationen.
Danske Handicaporganisationer har indgivet følgende indstilling:
Organisation                             Medlem                                
LEV                                     Ole Andersen
                                          Morten Bach Gaardboe
LEV/ DHF                             Steen Bach Nielsen
Scleroseforeningen                Irene Jensen
                                          Gitte Erichsen                   
Dansk Blindesamfund             Jan Friis
Diabetesforeningen                Susanne Margrethe Jensen
Ovennævnte repræsentanter opfylder bekendtgørelsens betingelser om at de skal repræsentere forskellige handicap, herunder både børn og voksne.
Danske Handicaporganisationer har meddelt at de ikke pt. udpeger suppleanter. Skulle det senere blive nødvendig, vil der blive udpeget en suppleant til at træde ind i rådet.
Retligt grundlag
Den sociale retssikkerhedslovs § 37a og bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område samt vedtægterne.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 5 medlemmer og 5 stedfortrædere.
2.    at Byrådet udpeger 2 medlemmer fra administrationen.
3.    at Byrådet godkender Danske Handicaporganisationers indstillede medlemmer.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. AFØI udpegede Steen Olsen (A), Sofie Janning (A) og Jørgen Andersen (A). Stedfortrædere Unni Oldenburg (A), Helle Blak (F), Jimmi Jørgensen (A).
VOB udpegede Palle Kristiansen (O) og Cecillie Geiker (V) samt Kirsten Devantiier (O) og Ebbe Jens Ahlgren (V) som stedfortrædere.
At. 2. Byrådet udpegede Thomas Knudsen, Centerchef Handicap og Psykiatri og Jens Højlund, Centerchef Arbejdsmarked.
At 3. Godkendt.

15. Udpegning til Visit Vestsjælland A/S (B)

15.   Udpegning til Visit Vestsjælland A/S (B)

Sagsnr.: 330-2017-79285               Dok.nr.: 330-2017-753555                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 4 medlemmer til bestyrelsen i Visit Vestsjælland A/S.
Baggrund
Visit Vestsjælland A/S er et samarbejde mellem Kalundborg kommune, Sorø kommune samt Slagelse kommune.
Selskabets formål er at varetage turistfremmende aktiviteter for aktionærerne samt anden virksomhed, som efter bestyrelsens skøn er nært beslægtet hermed.
Bestyrelsen består af 12 generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer med 2 medlemmer fra hver kommunes kommunalbestyrelse, i alt 6 medlemmer samt 2 repræsentanter for hver kommunes turismeerhverv, i alt 6 medlemmer.
Valgene har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
På nuværende tidspunkt er de 2 personer fra turismeerhvervet:
Louise Hauge Gliese, Comwell Campus Klarskovgaard
Per Thuesen, Fhv. major ved Gardehusarregimentet og formand for Slagelse Turistforening.
Retligt grundlag
Vedtægter for Visit Vestsjælland A/S.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 2 byrådsmedlemmer
2.    at Byrådet udpeger Louise Hauge Gliese og Per Thuesen fra turismeerhvervet.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. AFØI udpegede Lis Tribler (A). VOB udpegede Knud Vincents (V).
At 2. Godkendt.

16. Udpegning til repræsentantskabet for TV2 Øst (B)

16.   Udpegning til repræsentantskabet for TV2 Øst (B)

Sagsnr.: 330-2017-79277               Dok.nr.: 330-2017-753540                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege et medlem og en stedfortræder til repræsentantskabet for TV2 Øst.
Baggrund
Repræsentantskabet for TV2 Øst har til formål at vælge 6 medlemmer til TV-bestyrelsen samt fungere som rådgivende programråd.
De 12 kommuner i dækningsområdet udpeger hvert et medlem og en stedfortræder bosat i dækningsområdet til repræsentantskabet.
Der er ikke krav om at medlemmet skal være et byrådsmedlem.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Vedtægter for repræsentantskabet for den regionale TV2-virksomhed TV2 ØST fra 2016.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger et medlem og en stedfortræder til repræsentantskabet til TV2 Øst.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Kristian Laugesen som medlem og Dann Frederiksen som stedfortræder.

17. Udpegning til Center for Specialundervisning i Slagelse (CSU) (B)

17.   Udpegning til Center for Specialundervisning i Slagelse (CSU) (B)

Sagsnr.: 330-2017-78902               Dok.nr.: 330-2017-753532                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 2 medlemmer til Center for Specialundervisning i Slagelse (CSU).
Baggrund
Center for specialundervisning i Slagelse (CSU) er et samarbejde med Sorø og Ringsted kommuner.
Bestyrelsen er sammensat af 2 personer udpeget af Slagelse Kommune, 1 person af Sorø kommune, Ringsted kommune, Kalundborg kommune, Odsherred kommune og Holbæk kommune. Herudover udpeges 3 medlemmer af de handicappede organisationer, 2 medlemmer af og blandt lærer og øvrige medarbejdere, 1 medlem af og blandt forældre til elever i centrets ungdomsafdeling samt 1 medlem af og blandt eleverne. I alt 14 medlemmer.
Herudover skal der udpeges suppleanter for alle udpegede.
Valgene har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Specialundervisningslovens §§ 6 a og 6 c og CSU-Slagelses bestyrelsesvedtægt § 2 af 28. januar 2008.
Indstilling
Det indstilles,
1. at Byrådet udpeger 2 medlemmer og 2 stedfortrædere.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Jørgen Andersen (A) som medlem og Bodil Knudsen (A) som suppleant. VOB udpegede Christopher Trung (V) som medlem og Søren Lund Hansen (O) som suppleant.

18. Udpegning Slagelse Musikskole (B)

18.   Udpegning Slagelse Musikskole (B)

Sagsnr.: 330-2017-80025               Dok.nr.: 330-2017-753523                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Kommunen har en forpligtelse til at drive musikskole, enten som kommunal institution eller som en selvejende institution med kommunalt tilskud. Slagelse Musikskole er en kommunal institution.
Der skal udpeges et byrådsmedlem til Musikskolens bestyrelse. Medlemmet skal sidde i det aktuelle udvalg, som musikskolen refererer til.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2017 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om musikskoler samt Slagelse Musikskoles vedtægter fra 2017.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 byrådsmedlem til Musikskolens bestyrelse
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Helle Blak (F) blev udpeget.

19. Udpegning til Grundlisteudvalget (B)

19.   Udpegning til Grundlisteudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-78940               Dok.nr.: 330-2017-753515                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 5 medlemmer til Grundlisteudvalget.
Baggrund
Grundlisteudvalget vælger et antal personer, der må anses for egnede til at virke som domsmænd og nævninger. Til grundlisten udtages en person for hver 300 indbyggere i kommunen.
Grundlisteudvalget består af mindst 5 medlemmer udpeget af Byrådet for Byrådets valgperiode.
Medlemmerne behøver ikke at være byrådsmedlemmer.
Retligt grundlag
Retsplejelovens § 72, samt bekendtgørelse om grundlister.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 5 medlemmer.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Jørn Bach, Kenneth Nielsen og Anne Knudsen som medlemmer samt Kristian Laugesen, Mick Keller og Henning Blok Madsen som suppleanter.
VOB udpegede Pia Lund Christiansen og Søren Hald som medlemmer samt Egon Lykke Nielsen og Henning Petersen som suppleanter.

20. Udpegning til Trafikselskabet Movias repræsentantskab (B)

20.   Udpegning til Trafikselskabet Movias repræsentantskab (B)

Sagsnr.: 330-2017-79004               Dok.nr.: 330-2017-753507                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 byrådsmedlem og 1 suppleant til Trafikselskabet Movia’s repræsentantskab.
Baggrund
Et trafikselskab varetager følgende opgaver inden for trafikselskabets geografiske område:
1) Offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel
2) Fastsættelse af takster og billetteringssystemer
3) Koordinering og planlægning af offentlig servicetrafik
4) Individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede og
5) Privatbaner.
Trafikselskabets opgaver omfatter også samarbejde om offentlig servicetrafik, der krydser grænsen mellem to trafikselskabers områder.
Sammensætning Bestyrelsen:
Movia ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer. De to regioner, Hovedstaden og Sjælland, har hver et medlem i bestyrelsen. Desuden har den kommune, der yder det største tilskud til trafikselskabets finansiering, nemlig Københavns Kommune, ret til en plads i bestyrelsen. De øvrige 44 kommuner i Trafikselskabet Movia’s område udpeger de resterende seks bestyrelsesmedlemmer.
Sammensætning Repræsentantskabet:
De 45 kommuner i Movias område har hver et medlem fra Byrådet til at sidde i Movia’s repræsentantskab. Repræsentantskabet holder møde mindst en gang om året, og i øvrigt når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller hvis en tredjedel af repræsentantskabets medlemmer fremsender begrundet begæring om et møde. Repræsentantskabet vælger kommunernes repræsentanter til bestyrelsen.
Der skal udpeges 1 medlem blandt Byrådets medlemmer og 1 suppleant til repræsentantskabet.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber, §§ 1 og 2, samt Movias vedtægter af 26. februar 2015.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 byrådsmedlem og 1 suppleant.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Anne Bjergvang (A) som medlem. VOB udpegede Troels Brandt (B) som stedfortræder.

21. Udpegning til Hegnssyn og Vurderingsmænd (B)

21.   Udpegning til Hegnssyn og Vurderingsmænd (B)

Sagsnr.: 330-2017-78971               Dok.nr.: 330-2017-753501                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beskikke hegnssynsmænd og vurderingsmænd.
Baggrund
Hegnssynet er et uafhængigt nævn, der ved hegnssynsforretninger bl.a. tager stilling til tvister i forbindelse med rejsning af nye hegn, ombytning, ændring og sløjfning af hegn, samt hegnenes vedligeholdelse.
Vurderingsmændene skal vurdere skader forvoldt af husdyr efter nærmere angivne bestemmerser i lov om mark og vejfred.
Slagelse Kommune har tidligere besluttet at opgaverne omkring mark- og vejfredsloven varetages af de beskikkede hegnssynsmænd.
For hver kommune nedsættes et hegnssyn bestående af tre medlemmer, af hvilke det ene medlem beskikkes som formand. For hvert medlem beskikkes en personlig suppleant.
Medlemmerne af hegnssynet og disses suppleanter beskikkes af Byrådet for en periode, der svarer til Byrådets valgperiode. Hegnssynets medlemmer kan alene vælges blandt kommunens egne borgere. Mindst et medlem skal være plantningskyndigt og et medlem skal være bygningskyndigt. Hegnssynets medlemmer behøver ikke være medlem af Byrådet.
Personer, der er fyldt 60 år, har ikke pligt til at lade sig beskikke.
Retligt grundlag
Hegnslovens §§ 27-32, samt lov om mark- og vejfred, §§ 21-23
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet beskikker 3 medlemmer og 3 suppleanter.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI beskikkede Svend Petersen og Torben HC Petersen som medlemmer og Jørn Bach og Kurt Rasmussen som suppleanter.
VOB beskikkede Jan Møller Pedersen som medlem og Niels Henrik Madsen som suppleant.

22. Udpegning til Fredningsnævn (B)

22.   Udpegning til Fredningsnævn (B)

Sagsnr.: 330-2017-78934               Dok.nr.: 330-2017-753491                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem og 1 suppleant til Fredningsnævnet for Vestsjælland.
Baggrund
Fredningsnævnene behandler fredningssager og dispensation fra fredning.
Miljøministeren nedsætter to eller tre fredningsnævn i hver region. Nævnenes geografiske område fastlægges af miljøministeren. Et fredningsnævn består af en formand, der skal være dommer, og som udpeges af miljøministeren, et medlem, der udpeges af miljøministeren, samt et medlem, der vælges af Byrådet i den kommune, hvori det pågældende areal er beliggende.
Herudover skal der udpeges en suppleant.
Det valgte medlem og suppleant behøver ikke være medlem af Byrådet.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode. Dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Naturbeskyttelseslovens § 35.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 medlem og 1 suppleant.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Kurt Rasmussen lev udpeget som medlem.  Søren Greisler blev udpeget som suppleant.

23. Udpegning til SK Forsyning A/S (B)

23.   Udpegning til SK Forsyning A/S (B)

Sagsnr.: 330-2017-79014               Dok.nr.: 330-2017-753488                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege kandidater til opstilling som bestyrelsesmedlemmer på generalforsamlingen i koncernen SK Forsyning.
Baggrund
Da der er tale om en koncern med selskaber på privatretligt grundlag foretager Byrådet ikke direkte udpegninger til selskabernes bestyrelse. Det fremgår af vedtægterne, at der vælges bestyrelsesmedlemmer på selskabets generalforsamling, herunder formand og næstformand, hvor ejeren er eneste stemmeberettigede. Byrådet udpeger således de kandidater, som Byrådet ønsker at opstille og stemme på ved generalforsamlingen.
Koncernen har følgende selskaber:
· SK Forsyning A/S
· SK Energisalg A/S
· SK Gadelys A/S
· SK Service A/S
· SK Vand A/S
· SK Spildevand A/S
· SK Varme A/S
· SK Elnet A/S
Det er tidligere besluttet, at koncernen fungerer med en enhedsbestyrelse. Det vil sige, at bestyrelsen er den samme bestyrelse for alle selskaber i koncernen.
Vedtægterne indeholder forskellige bestemmelser omkring antallet af bestyrelsesmedlemmer, som vælges på generalforsamlingen. Der skal vælges minimum tre bestyrelsesmedlemmer. Det foreslås, at kommunen udpeger otte kandidater til enhedsbestyrelsen.
For at sikre repræsentation fra det lokale erhvervsliv i bestyrelsen, foreslås det, at Byrådet vedtager at lade Slagelse Erhvervsråd udpege to af de otte kandidater til bestyrelsen.
Generalforsamlingen skal afholdes inden udgangen af maj måned 2018.
Byrådet kan vælge de kandidater, Byrådet måtte finde egnede. Der er ikke krav om, at bestyrelsesmedlemmer skal være medlem af Byrådet i Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Selskabernes vedtægter fra 2014.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet beslutter, hvem Byrådet ønsker at opstille som kandidat til en post i selskabets bestyrelse, herunder opstille som formand for bestyrelsen på generalforsamlingen.
2.    at Byrådet beslutter, hvem Byrådet ønsker at opstille som kandidat til en post i selskabets bestyrelse, herunder opstille som næstformand for bestyrelsen på generalforsamlingen.
3.    at Byrådet beslutter i denne byrådsperiode at lade Slagelse Erhvervsråd direkte udpege to af de otte kandidater, som kommunen kan opstille på generalforsamlingen.
4.    at Byrådet beslutter, hvem Byrådet ønsker at udpege som øvrige kandidater til poster i selskabets bestyrelse – således at der under at 1 til 4 udpeges i alt max. otte kandidater.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. Flemming Erichsen (A) udpeget som kandidat.
At 2. Ole Drost (V) udpeget som kandidat.
At 3. Udsat
At. 4. AFØI udpegede Lis Tribler (A) og Anders Nielsen (A) som kandidater. VOB udpegede Sten Knuth (V) og Pernille Ivalo Frandsen (V) som kandidater.

24. Udpegning til Hashøj Kraftvarmeforsyning (B)

24.   Udpegning til Hashøj Kraftvarmeforsyning (B)

Sagsnr.: 330-2017-78948               Dok.nr.: 330-2017-753481                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 2 medlemmer til Hashøj Kraftvarmeforsyning.
Baggrund
Hashøj Kraftvarmeforsyning er et privat varmeforsyningsselskab, med selvstændig bestyrelse der består af 7 medlemmer.
På grund af kommunegarantier har Slagelse ret til at udpege 2 medlemmer af bestyrelsen for Hashøj Kraftvarmeforsyning.
De udpegede behøver ikke være medlem af Byrådet.
Retligt grundlag
Vedtægt for Hashøj Kraftvarmeforsyning § 7 fra 2015.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 2 medlemmer.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Bent Petersen.
VOB udpegede Jes Haupt.

25. Udpegning til I/S Afffald Plus (B)

25.   Udpegning til I/S Afffald Plus (B)

Sagsnr.: 330-2017-78985               Dok.nr.: 330-2017-684239                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet foretager udpegning af 2 byrådsmedlemmer samt suppleanter til I/S Affald Plus.
Baggrund
Affald Plus er et §60-samarbejde mellem Faxe, Næstved, Ringsted, Sorø, Vordingborg og Slagelse kommuner. Formålet med selskabet er, at sammentænke og løse affaldshåndtering i de samarbejdende kommuner.
Der skal udpeges 2 medlemmer og 2 stedfortrædere. Alle de udpegede skal være medlemmer af Byrådet.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Vedtægter for Affald Plus § 7 fra 2010.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 2 byrådsmedlemmer og 2 suppleanter.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Villum Christensen (I) som medlem og Lis Tribler (A) som suppleant.
VOB udpegede Henrik Brodersen (O) som medlem og  Pernille Ivalo (V) som suppleant

26. Udpegning til Beboerklagenævn (B)

26.   Udpegning til Beboerklagenævn (B)

Sagsnr.: 330-2017-53058               Dok.nr.: 330-2017-753468                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til beboerklagenævnet.
Baggrund
Beboerklagenævnets opgaver er at afgøre tvister m.v. mellem udlejer og lejere i almene boligorganisationer m.v. vedrørende nærmere angivne spørgsmål.
Beboerklagenævnet består af en formand og to andre medlemmer. Formanden beskikkes af direktøren for statsforvaltningen efter indstilling fra Byrådet. Formanden skal have bestået juridisk kandidateksamen og må ikke have særlig tilknytning til grundejer-, bolig- eller lejerorganisationer eller være erhvervsmæssigt interesseret i ejendomshandler.
De to andre medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra henholdsvis de almene boligorganisationer, der har afdelinger i kommunen, og de større lejerforeninger i kommunen. De to medlemmer skal være sagkyndige med hensyn til almene boligforhold.
I sager efter Almenlejelovens kapitel 13 tiltrædes nævnet af en person, der er kyndig med hensyn til sociale forhold, som også udpeges af Byrådet. Pågældende har ikke stemmeret.
Der vælges en suppleant for hvert af medlemmerne og den socialt sagkyndige.
Den nuværende formand cand. jur. Bent Pedersen har tilkendegivet, at han er indstillet på at fortsætte i hvervet som formand for nævnet. Det samme er den nuværende stedfortræder Nils Christensen. 
Lejernes Landsorganisation har indstillet Pia Larsen, Sorø, som medlem og med Maria Kjærulff Berth, København, som suppleant.
De almene boligselskaber i Slagelse Kommune er enige om at udpege Axel Larsen, FOB, og Poul Erik Johansen, SAB, til at fortsætte som hhv. repræsentant og suppleant i Beboerklagenævnet. Axel Larsen og Poul Erik Johansen er også hhv. medlem og suppleant i indeværende periode.
Center for Børn og Familie, Afdeling for Voksne, har udpeget fagspecialist Astrid Olsen som det socialsagkyndige medlem og med områdeleder Birgitte Tribler som suppleant.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Almenlejelovens §§ 96-98.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet indstiller til Statsforvaltningen, at cand. jur. Bent Pedersen beskikkes som formand med Nils Christensen som stedfortræder.
2.    at Byrådet udpeger Pia Larsen som medlem og med Maria Kjærulff Berth som suppleant.
3.    at Byrådet udpeger Axel Larsen som medlem og med Poul Erik Johansen som suppleant.
4.    at Byrådet udpeger Astrid Olsen som social sagkyndigt medlem og med Birgitte Tribler som suppleant.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. Godkendt
At 2. Godkendt.
At 3. Godkendt
At 4. Godkendt.

27. Udpegning til Huslejenævn (B)

27.   Udpegning til Huslejenævn (B)

Sagsnr.: 330-2017-53058               Dok.nr.: 330-2017-753470                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til huslejenævnet.
Baggrund
Huslejenævnet træffer afgørelse i sager (tvister) om uenighed mellem udlejer og lejer vedrørende nærmere angivne huslejespørgsmål m.v.
Huslejenævnet består af en formand og to andre medlemmer. Der er stedfortrædere for de tre medlemmer.  Formanden beskikkes af direktøren for statsforvaltningen efter indstilling fra Byrådet. Formanden skal have bestået juridisk kandidateksamen og må ikke have særlig tilknytning til grundejer- eller lejerorganisationer eller være erhvervsmæssigt interesseret i ejendomshandler.
De to andre medlemmer udpeges af Byrådet efter indstilling fra henholdsvis de større udlejerforeninger og de større lejerforeninger i kommunen. Medlemmerne skal være kendt med huslejeforhold.
I sager om tvister efter §§ 79 a – 79 c i lejeloven tiltrædes nævnet af en person, der er sagkyndig med hensyn til sociale forhold. Den socialt sagkyndige udpeges af Byrådet ligesom Byrådet udpeger en suppleant for denne.
Den nuværende formand cand. jur. Bent Pedersen har tilkendegivet, at han er indstillet på at fortsætte i hvervet som formand for nævnet. Det samme er den nuværende stedfortræder Nils Christensen. 
Lejernes Landsorganisation har indstillet genvalg af Svend Erik Pedersen, Korsør, som medlem og Nils Lindhart, Sorø, som suppleant.
Grundejerforeningen for Slagelse og Omegn har indstillet genvalg af Jesper G. Jørgensen, Slagelse, som medlem og med Bendt F. Jensen, Slagelse, som suppleant.
Center for Børn og Familie har udpeget fagspecialist Astrid Olsen som det socialsagkyndige medlem og med områdeleder Birgitte Tribler som suppleant.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Boligreguleringslovens §§ 35-44 og lejelovens §§ 106 og 109 stk. 2 og 3.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet indstiller til Statsforvaltningen, at cand. Jur. Bent Pedersen beskikkes som formand og med Nils Christensen som stedfortræder.
2.    at Byrådet udpeger Svend Erik Pedersen som medlem og med Nils Lindhart som suppleant
3.    at Byrådet udpeger Jesper G. Jørgensen som medlem og med Bendt F. Jensen som suppleant
4.    at Byrådet udpeger Astrid Olsen som socialsagkyndigt medlem med Birgitte Tribler som suppleant.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
At 1. Godkendt
At 2. Godkendt
At 3. Godkendt
At 4. Godkendt.

28. Udpegning til Hjemmeværnets Distriktsudvalg (B)

28.   Udpegning til Hjemmeværnets Distriktsudvalg (B)

Sagsnr.: 330-2017-78975               Dok.nr.: 330-2017-753466                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege til Hjemmeværnets Distriktsudvalg, Sydsjælland og Lolland-Falster.
Baggrund
Hjemmeværnets Distriktsudvalg, Sydsjælland og Lolland-Falster træffer afgørelser om optagelse af frivillige i Hjemmeværnet.
Distriktsudvalgene består af en formand og 4-10 medlemmer, der udpeges for 4 år ad gangen. Formanden udpeges af forsvarsministeren, der også udpeger de øvrige medlemmer efter indstilling fra hver af landets kommunalbestyrelser. Der indstilles 1 medlem pr. kommune til distriktsudvalget.
Der skal udpeges 1 medlem som ikke behøver at være medlem af Byrådet.
Nuværende valgperiode begynder den 1. september 2014 og slutter 31. august 2018.
Kommende valgperiode begynder den 1. september 2018 og slutter 31. august 2022.
Retligt grundlag
Hjemmeværnslovens §§ 7 og 9.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 medlem til Hjemmeværnets Distriktsudvalg, Sydsjælland og Lolland-Falster.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Henning Demuth.

29. Udpegning til taksationskommissionen (Kommunal), lov om offentlige veje (B)

29.   Udpegning til taksationskommissionen (Kommunal), lov om offentlige veje (B)

Sagsnr.: 330-2017-79006               Dok.nr.: 330-2017-753459                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege medlemmer til taksationskommissionen efter lov om offentlige veje.
Baggrund
De kommunale taksations- og overtaksationskommissioner afgør erstatningsspørgsmål m.v. i henhold til vejloven, lov om private fællesveje, lov om vinter-vedligeholdelse og renholdelse af veje, lov om planlægning, lov om okker, lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., vandløbsloven og vandforsyningsloven samt en række andre love. Vejloven regulerer processen for erstatningsfastsættelse som følge af kommunal ekspropriation, hvor de kommunale taksationskommissioner er 1. instans og de kommunale overtaksationskommissioner er 2. instans.
En taksationskommission består af 3 medlemmer. Transportministeren udnævner for en 6-årig periode 1 formand, der skal have juridisk kandidateksamen eller tilsvarende juridiske kvalifikationer af betydning for varetagelse af hvervet. Formanden vælger til den enkelte sag 2 medlemmer fra en kommunal liste.
I hver kommune udpeger Byrådet 2 personer, der ikke behøver at være medlem af Byrådet, der for Byrådets funktionstid optages på en liste over medlemmer af den taksationskommission, som omfatter kommunen.
Det er et lovkrav, at alle udpegede medlemmer skal have indsigt i vurdering af ejendomme.
Det bemærkes, at det samme medlem ikke kan deltage i både taksations- og overtaksationskommissionens behandling af sagen. Det bør derfor undgås, at den samme person udpeges til begge hverv.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje § 105.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 2 personer til optagelse på liste over kommunale medlemmer af taksationskommissionen efter lov om offentlige veje.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Jannik Nielsen.
VOB udpegede Birgitte Poulsen.

30. Udpegning til Overtaksationskommissionen (Kommunal), lov om offentlige veje (B)

30.   Udpegning til Overtaksationskommissionen (Kommunal), lov om offentlige veje (B)

Sagsnr.: 330-2017-79006               Dok.nr.: 330-2017-753461                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem til overtaksationskommissionen efter lov om offentlige veje.
Baggrund
Transportministeren nedsætter overtaksationskommissioner til at efterprøve taksationskommissionernes afgørelser efter lov om offentlige veje m.m.
En overtaksationskommission består af 5 medlemmer. Transportministeren udnævner for en 6-årig periode 1 formand, der skal have juridisk kandidateksamen eller tilsvarende juridiske kvalifikationer af betydning for varetagelse af hvervet, og 2 faste medlemmer med suppleanter. Formanden udtager til den enkelte sag yderligere 2 medlemmer fra en kommunal liste.
I hver kommune udpeger Byrådet 1 person, der ikke behøver at være medlem af Byrådet, der for Byrådets funktionstid optages på en liste over medlemmer af den overtaksationskommission, som kommunen er omfattet af.
Det er et lovkrav, at alle udpegede medlemmer skal have indsigt i vurdering af ejendomme.
Det bemærkes, at det samme medlem ikke kan deltage i både taksations- og overtaksationskommissionens behandling af sagen. Det bør derfor undgås, at den samme person udpeges til begge hverv.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje § 106.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 person til optagelse på liste over kommunale medlemmer af overtaksationskommissionen.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Poul Bek Pedersen.

31. Udpegning til ekspropriationskommissionen (Statslig), ekspropriationsprocesloven (B)

31.   Udpegning til ekspropriationskommissionen (Statslig), ekspropriationsprocesloven (B)

Sagsnr.: 330-2017-78930               Dok.nr.: 330-2017-753452                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem til ekspropriationskommissionen (statslig).
Baggrund
De statslige ekspropriations- og taksationskommissionerne afgør erstatningsspørgsmål i forbindelse med statens eller koncessionerede selskabers ekspropriation af fast ejendom. Ekspropriationsprocesloven regulerer processen ved statslige ekspropriation, hvor de statslige ekspropriationskommissionerne er 1. instans og de statslige taksationskommissioner er 2. instans.
Hver ekspropriationskommission består af 5 medlemmer. Formanden er en af de i lovens § 4 nævnte kommissarier ved statens ekspropriationer. Formanden udtager 4 medlemmer til behandlingen af sager vedrørende et konkret anlæg, heraf 2 medlemmer fra en af transportministeren udfærdiget liste og 2 medlemmer fra en kommunal liste.
I hver kommune udpeger Byrådet én person, der ikke behøver at være medlem af Byrådet, der for Byrådets funktionsperiode optages på lister svarende til kommissariernes forretningsområder.
Det er et lovkrav, at alle udpegede medlemmer skal have indsigt i vurdering af ejendomme.
Det bemærkes, at det samme medlem ikke kan deltage i både ekspropriations- og taksationskommissionens behandling af sagen. Det bør derfor undgås, at den samme person udpeges til begge hverv.
Retligt grundlag
Ekspropriationsproceslovens §§ 4-6 og § 7 a.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 person til optagelse på liste over kommunale medlemmer af ekspropriationskommissionen.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Gert Suhr Hansen.

32. Udpegning til taksationskommissionen (Statslig), ekspropriationsprocesloven (B)

32.   Udpegning til taksationskommissionen (Statslig), ekspropriationsprocesloven (B)

Sagsnr.: 330-2017-79264               Dok.nr.: 330-2017-753441                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem til taksationskommissioner, ekspropriationsloven, fast ejendom.
Baggrund
Taksationskommissionerne efterprøver kendelser fra ekspropriationskommissionerne (Statslige), ved erstatningsspørgsmål i forbindelse med statens eller koncessionerede selskabers ekspropriation af fast ejendom.
En taksationskommission består af 5 medlemmer. Formanden, der skal have juridisk kandidateksamen, udnævnes af kongen (kongehuset) for en 6-årig periode. Formanden udtager til den enkelte sag 4 medlemmer, heraf 2 medlemmer fra en af transportministeren udfærdiget liste og 2 medlemmer fra en kommunal liste.
I hver kommune udpeger Byrådet én person, som ikke behøver at være medlem af Byrådet, der for Byrådets funktionstid optages på en liste over medlemmer af den taksationskommission, som omfatter kommunen.
Det er et lovkrav, at alle udpegede medlemmer skal have indsigt i vurdering af ejendomme.
Det bemærkes, at det samme medlem ikke kan deltage i både ekspropriations- og taksationskommissionens behandling af sagen. Det bør derfor undgås, at den samme person udpeges til begge hverv.
Retligt grundlag
Ekspropriationsproceslovens §§ 7-7 a.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 person til optagelse på liste over kommunale medlemmer af taksationskommissioner, ekspropriationsprocesloven.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Søren Grejsen.

33. Udpegning til Korsør ProduktionsHøjskole (B)

33.   Udpegning til Korsør ProduktionsHøjskole (B)

Sagsnr.: 330-2017-78996               Dok.nr.: 330-2017-753342                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 2 medlemmer til Korsør ProduktionsHøjskole.
Baggrund
Skolens formål er at tilbyde undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion, og som skal styrke deltagernes personlige udvikling og forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det almindelige arbejdsmarked.
Byrådet skal udpege to medlemmer til bestyrelsen, som ikke behøver være byrådsmedlemmer.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Vedtægter for Korsør ProduktionHøjskole fra 2014.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger to medlemmer til bestyrelsen for Korsør ProduktionsHøjskole.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Johnny Gregersen.
VOB udpegede Jan Coermann

34. Udpegning til Slagelse Produktionsskole (B)

34.   Udpegning til Slagelse Produktionsskole (B)

Sagsnr.: 330-2017-80054               Dok.nr.: 330-2017-753327                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege 1 medlem og 1 suppleant til bestyrelsen for Slagelse Produktionsskole.
Baggrund
Formålet med Slagelse Produktionsskole er, at tilbyde undervisning med udgangspunkt i produktion og praktisk opgaveløsning, hvor deltagerne med udgangspunkt i deres individuelle personlige behov og forudsætninger motiveres og vejledes til at søge uddannelse eller beskæftigelse.
Byrådet skal udpege 1 medlem til bestyrelsen samt en suppleant, som ikke behøver være byrådsmedlem.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Vedtægter for Slagelse Produktionsskole fra 2007.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger 1 medlem og 1 suppleant til bestyrelsen for Slagelse Produktionsskole.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Bjarne Christensen som medlem og Miralem Garagic som suppleant.

35. Udpegning til Museum Sjælland (B)

35.   Udpegning til Museum Sjælland (B)

Sagsnr.: 330-2017-80020               Dok.nr.: 330-2017-753324                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege et bestyrelsesmedlem samt en suppleant til bestyrelsen for Museum Vestsjælland.
Baggrund
Museum Vestsjælland er et statsanerkendt kulturhistorisk museum for Holbæk, Kalundborg, Ringsted, Sorø, Odsherred og Slagelse Kommuner.
Museets bestyrelse er ansvarlig for museets drift. Bestyrelsen består af 11 medlemmer og sammensættes som følger:
Kommunalbestyrelserne i Holbæk, Kalundborg, Ringsted, Sorø, Odsherred og Slagelse Kommuner vælger hver et bestyrelsesmedlem og en suppleant for bestyrelsesmedlemmet i deres midte. Valgperioden følger den kommunale valgperiode.
Kommunernes kulturchefer vælger i fællesskab tre bestyrelsesmedlemmer med udgangspunkt i disses faglige og forretningsmæssige kunnen. Valgperioden er etårig.
Museets fastansatte medarbejdere vælger to bestyrelsesmedlemmer. Valgperioden er etårig.
Retligt grundlag
Vedtægterne for Museum Sjælland.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger et bestyrelsesmedlem og en suppleant til bestyrelsen for Museum Vestsjælland.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Jørgen Andersen (A) blev udpeget som bestyrelsesmedlem og Britta Huntley (A) som suppleant.

36. Udpegning til Guldagergaard (B)

36.   Udpegning til Guldagergaard (B)

Sagsnr.: 330-2017-79997               Dok.nr.: 330-2017-753282                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege to byrådsmedlemmer til Guldagergaards bestyrelse.
Baggrund
Guldagergaard i Skælskør er et internationalt keramisk videns- og udviklingscenter med speciale indenfor international og dansk keramisk kunst.
Guldagergaards bestyrelse består af 7 medlemmer og er sammensat af 2 medlemmer udpeget fra Slagelse Kommunes Byråd, 1 medlem med international keramikfaglig ekspertise udpeget af Guldagergaards bestyrelse fra Guldagergaard Ceramic Advisory Board, 1 medlem udpeget af Skælskør Erhvervsforening i samråd med Guldagergaards bestyrelse, 1 medlem udpeget fra de danske uddannelsesinstitutioner for kunst, håndværk og design, 2 medlemmer (Wildcards) udpeges af den siddende bestyrelse under hensyntagen til bestyrelsens professionelle profil.
Valget har virkning for Byrådets funktionsperiode, dvs. fra den 1. januar 2018 til 31. december 2021.
Retligt grundlag
Vedtægter for Guldagergaard fra 2014
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger to byrådsmedlemmer til Guldagergaards bestyrelse.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
AFØI udpegede Jørgen Andersen (A).
VOB udpegede Ann Sibbern (O).

37. Medlemmer til Kommunekontaktrådet (KKR) (O)

37.   Medlemmer til Kommunekontaktrådet (KKR) (O)

Sagsnr.: 330-2017-81081               Dok.nr.: 330-2017-753278                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om processen for valg af medlemmer og konstituering af det nye KKR for valgperioden 2018-2022.
Baggrund
Det er fastlagt i KL’s love, at et KKR består af:
· Borgmestrene i KL’s medlemskommuner i den pågældende region (med viceborgmesteren som stedfortræder)
· Et antal kommunalbestyrelsesmedlemmer fra de politiske partier og listesamarbejder. Disse medlemmer vælges således, at sammensætningen af hvert KKR kommer til at svare til fordelingen af stemmerne på de politiske partier og listesamarbejder ved kommunevalget i KL’s medlemskommuner i den pågældende region.
Det er således den partimæssige sammensætning af borgmestergruppen, der ligger til grund for, hvor mange yderligere kommunalbestyrelsesmedlemmer der skal vælges til KKR.
Valg til KKR:
Tidsplanen for valg af supplerende medlemmer til KKR ser således ud:
  • 15. december 2017: Kommunalbestyrelserne har konstitueret sig og valgt borgmestre.
  • 18. december 2017: KL meddeler alle kommunalbestyrelser, hvor mange kommunalbestyrelsesmedlemmer der skal vælges fra partier og listesamarbejder til hvert enkelt KKR.
  • 18. december 2017 – 12. januar 2018: Valg af supplerende kommunalbestyrelsesmedlemmer til de fem KKR. Konkret sker valget som en valgproces inden for hvert enkelt parti/listesamarbejde i kommunerne, i hver region.
  • 12. januar 2018: Sidste frist for at give KL meddelelse om partiernes og listesamarbejdernes valg af supplerende kommunalbestyrelsesmedlemmer til KKR.
Konstituerende møde i KKR
Når valget af medlemmer til KKR er afsluttet den 13. januar 2018, vil der blive indkaldt til de konstituerende møder i KKR. KKR Sjælland holder konstituerende møde mandag den 22. januar 2018.
Retligt grundlag
KL’s love § 14. stk. 3.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet tager sagen til orientering.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning.

38. Valg af stedfortræder for borgmesteren - Kredsråd vedrørende politiets virksomhed (B)

38.   Valg af stedfortræder for borgmesteren - Kredsråd vedrørende politiets virksomhed (B)

Sagsnr.: 330-2017-79002               Dok.nr.: 330-2017-753273                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal udpege stedfortræder for borgmesteren til Kredsråd vedrørende politiets virksomhed.
Baggrund
Kredsrådet drøfter spørgsmål af almindelig karakter vedrørende politiets virksomhed og organisation i politikredsen samt spørgsmål vedrørende kriminalitetsudviklingen og samarbejdet mellem politiet og lokalsamfundet, herunder en lokal samarbejdsplan.
Kredsrådet består af politidirektøren, der er formand, og borgmestrene i de kommuner, som politikredsen omfatter.
Byrådet skal udpege en stedfortræder for borgmesteren blandt Byrådets medlemmer.
Retligt grundlag
Retsplejelovens §§ 111-113.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Byrådet udpeger en stedfortræder for borgmesteren til Kredsrådet.
Beslutning i Byråd 2018 - 2021 - Konstituerende møde den 11. december 2017:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Byrådet udpegede Stén Knuth (V) som stedfortræder.