Byrådet – Referat – 19. september 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-4856                 Dok.nr.: 330-2016-523353                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Morten Hass Augustsen var sygemeldt. Byrådet godkendte at Ebbe Ahlgreen (V) indtrådte som suppleant for Morten Hass Augustsen (V).
Dagsordenen blev godkendt.

2. 1. behandling af forslag til Budget 2017 - 2020 (B)

2.     1. behandling af forslag til Budget 2017 - 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2016-61859               Dok.nr.: 330-2016-527614                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal med udgangspunkt i den indgåede budgetaftale godkende, at budgetforslaget videresendes til 1. behandling i Byrådet. Frister for fremsendelse af ændringsforslag skal godkendes.
Baggrund
Den 2. september 2016 er der indgået forligsaftale om Budget 2017 – 2020 mellem partierne Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Fair Balance samt løsgænger Tonny Borgstrøm.
Budgetforliget tager afsæt i det tekniske budget, som Økonomiudvalget den 15. august 2016 godkendte som grundlag for Byrådets budgetseminar den 1.-2. september 2016. Budgetforliget (bilag 1) er efterfølgende indarbejdet i forslaget for Budget 2017-2020.
Resultatopgørelsen (bilag 2) og bevillingsoversigten (bilag 3) er derfor opdateret med følgende hovedelementer:
· Drift:
o Nye driftsønsker 2017-2020
o Rammereduktion på 1 % af serviceudgifterne i 2018-2020 er annulleret, og erstattet af specificerede reduktioner på 30 mio. kr. årligt i 2018-2020
o Drift afledt af konkrete anlægsprojekter er indarbejdet i 2017-2020
· Anlæg:
o Aftalte nye anlægsønsker er indarbejdet i 2017-2020
o Fra eksisterende anlægsbudget 2016-2019 er overført 14,3 mio. kr. fra 2017 til 2018 og ikke-disponeret anlægspulje i 2018 udgår
o Fra drift overføres udgifter til asfaltkontrakt og fortove til anlæg i 2017-2020
· Finansiering:
o Lånefinansiering indarbejdes i 2017-2020 for energirenoveringer og investeringer med effektiviseringspotentiale.
o Renter og afdrag af de optagne lån indarbejdes i 2017-2020
De enkelte elementer fremgår af ændringsoversigt (bilag 4).
Med budgetforliget opfyldes den økonomiske politik som vist i bilag 5 og de samlede serviceudgifter beløber sig til 3.240 mio. kr. KL’s teknisk beregnede serviceramme for Slagelse Kommune er på 3.300 mio. kr.
De overordnede budgetforudsætninger for indtægtssiden er:
ü Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes uændret 24,7 %
ü Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastlægges til 2. behandlingen efter oplæg fra provstierne
ü Grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes uændret 25,3 ‰
ü Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
ü Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme med 12,65 ‰ af grundværdien, samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
ü Skatter, tilskud og udligning budgetlægges i 2017 ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.  
Videre proces
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 19. september 2016. Der er 2. behandling af budgettet d. 10. oktober 2016, hvor justerede takster også skal godkendes.
2. høringsrunde
2. høringsrunde løber frem til den 20. september. Høringssvar udsendes til Byrådet d. 22. september. Høringsmaterialet består af bilag til Økonomiudvalgets 1. behandling af budgetforslag: budgetaftale, resultatopgørelse, bevillingsoversigter og oversigt over budgetændringer. Endvidere vil baggrundsmateriale fra 1. høringsrunde være tilgængeligt på kommunens hjemmeside.
Ændringsforslag 
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:  
ü Frist for ændringsforslag er fredag d. 23. september 2016 kl. 12
ü Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 26. september 2016 kl. 12
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Vicekommunaldirektøren indstiller,
1.    at Budgetaftale, resultatopgørelse og bevillingsoversigt oversendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2017-2020
2.    at fristen for ændringsforslag fastsættes til fredag d. 23. september 2016 kl. 12.00
3.    at fristen for ændringer til ændringsforslagene (under-ændringsforslag) fastsættes til mandag d. 26. september 2016 kl. 12.00
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 til 3 godkendt.
Bilag 4 justeres, således at oversigten indeholder angivelse af udvalg, for hvert enkelt forslag.
Desuden skal vedlægges et bilag, hvor budget 2016 stilles op sammen med det aftalte budget 2017-2020, således at udviklingen kan følges fra 2016 til 2017 og frem.
Prioriteringsregnearket udsendes til Økonomiudvalgets medlemmer.
A bemærkede, at der fremsættes ændringsforslag til budgetforslaget.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Budgetaftale, resultatopgørelse og bevillingsoversigt til Budget 2017-2020 oversendes til 2. behandling i Byrådet den 10. oktober 2016.
At 2 til 3 godkendt.
A bemærkede, at der fremsættes ændringsforslag til budgetforslaget.

3. Beslutning om juridisk organisering af Slagelse Musikhus og Badeanstalten (B)

3.     Beslutning om juridisk organisering af Slagelse Musikhus og Badeanstalten (B)

Sagsnr.: 330-2016-10571               Dok.nr.: 330-2016-460322                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I overensstemmelse med budgetforlig 2016 – 2017 overgår Slagelse Musikhus og Badeanstalten til selveje. Byrådet har på mødet den 20. juni 2016 besluttet, at den kommunale medfinansiering af Musikhuset og Badeanstalten skal ske ved driftstilskud, som senere erstattes af aktivitetstilskud.
Byrådet skal nu beslutte, hvilken juridisk organisationsform selvejet skal drives i.
Baggrund
Det er nødvendigt at beslutte den juridiske organisationsform for at kunne komme videre i arbejdet med at udskille Musikhuset og Badeanstalten fra Slagelse Kommune. Spørgsmålet er, hvor langt denne udskillelse skal gå?
Ud fra de forventede aktiviteter kan Musikhuset og Badeanstalten organiseres på to måder: Som en selvstændig virksomhed eller som en kommunal virksomhed – overblik over de væsentligste forskelle fremgår af skemaet nedenfor.
 
Selvstændig juridisk enhed/ virksomhed
Kommunal enhed
Styreform
Bestyrelse, som ansætter en leder
Leder, som eventuelt nedsætter en brugergruppe
Tilskud fra kommunen
Driftstilskuddet målrettes de beskrevne aktiviteter indenfor det kommunale formål
- Caféen kan drives af Musikhuset
Driftstilskuddet gives som en understøttende ramme til hele driften
- Caféen skal bortforpagtes
Politisk styring
Selvstændig enhed med et minimum af politisk indflydelsesmulighed på driften, men heller ikke forpligtelse fra kommunens side ud over det meddelte driftstilskud
Kommunal enhed og dermed større mulighed for politisk indflydelse på driften, men også forpligtelse til at understøtte virksomheden
Regnskab
Skal udarbejde regnskab efter virksomhedslovgivningen
Følger kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
Personale
Virksomhedsoverdragelse
Intern flytning til ny enhed
Administration og IT
Varetages af virksomheden eventuelt i en overgangsperiode med kommunen som mulig leverandør
Varetages som udgangspunkt af kommunen
Målet er, som tidligere besluttet, at Musikhuset hen over 3 år drives på markedsvilkår med kommunalt aktivitetstilskud. Modellen ”selvstændig juridisk enhed” giver Musikhuset mulighed for at agere på markedsvilkår fra 2017, herunder selv at drive caféen, som er en vigtig indtægtskilde.
Modellen ”selvstændig juridisk enhed” giver mulighed for en egentlig professionalisering af Musikhuset, herunder gennem udpegning af en professionel bestyrelse med kulturfaglige og virksomhedsdriftsfaglige kompetencer.
Modellen ”kommunal enhed” giver større økonomisk sikkerhed for Musikhuset, da kommunen fortsat sørger for underskudsgaranti.
Bygningsmæssige forhold
I forhold til drift og vedligehold af bygningerne åbner begge modeller mulighed for, at bygningerne bliver på kommunale hænder, men står til rådighed for Musikhuset – værdien heraf indgår i Musikhusets økonomi som et kommunalt tilskud. 
Proces efter Byrådsbeslutning
Musikhuset vil fra 2017 få et tilskud, der reduceres med 400.000 kr. i forhold til tilskuddet i 2016 uanset juridisk organisering, så driften af huset er sikret i 2017.
Såfremt modellen ”selvstændig juridisk enhed” besluttes, vil der blive udarbejdet et virksomhedsgrundlag, ligesom varsling af personale efter reglerne for virksomhedsoverdragelse vil blive iværksat.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommuner mulighed for at give tilskud til kultur- og musikhuse.
Handlemuligheder
Uanset valg af model har Byrådet mulighed for at fastsætte en kortere overgangsperiode til skiftet til markedsvilkår og aktivitetstilskud end de allerede besluttede tre år.
Hvis Byrådet vælger modellen ”kommunal enhed”, er der brug for stillingtagen til, om overgang til markedsvilkår og aktivitetstilskud betyder valg af modellen ”selvstændig juridisk enhed” efter udløbet af overgangsperioden med henblik på iværksættelse af den nødvendige omdannelsesproces så tidligt som muligt.
Herudover skal Byrådet tage stilling til, om bygningerne skal forblive på kommunale hænder og stilles til rådighed for Musikhuset.
Vurdering
Såfremt Byrådet ønsker et Musikhus, der drives mest optimalt på markedsvilkår, anbefales det, at Musikhuset juridisk organiseres som en selvejende virksomhed. Budgetforliget angiver, at Byrådet ønsker en mere selvstændig økonomisk virksomhed, som kan klare sig på markedsvilkår. En selvstændig juridisk enhed kan nedsætte en professionel bestyrelse, som kan drive Musikhuset som en forretning med fokus på indtjening.
Ved en kommunal enhed med driftstilskud vil det fortsat være kommunen, der hæfter for et underskud. Derfor vil der heller ikke kunne nedsættes en bestyrelse med fuld kompetence til at drive Musikhuset som forretning. Der vil nærmere være tale om en brugergruppe, der kan være medbestemmende for Musikhusets udbud af aktiviteter.
Center for Kommunale Ejendomme anbefaler, at Slagelse Kommune fortsat ejer bygningerne og som hidtil afholder udgifter til klimaskærm og tekniske installationer. Øvrige driftsudgifter til eksempelvis indvendigt vedligehold, inventar og driftsudgifter til el, vand og varme afholder Musikhuset på samme vilkår som ved et alm. erhvervslejemål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængigt af valg af model skal de medarbejdere, der i dag er ansat i Musikhuset, virksomhedsoverdrages til en ny virksomhed eller internt flyttes til ny enhed.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Byrådet træffer beslutning om fremtidig juridisk organisering af Slagelse Musikhus og Badeanstalten
2.    at Byrådet træffer beslutning om, at Slagelse Kommune fortsat er ejer af bygningerne, der huser Slagelse Musikhus og Badeanstalten og afholder udgifterne til klimaskærm samt tekniske installationer.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler overfor Byrådet, at Musikhuset organiseres som en selvstændig juridisk enhed.
Ad 2: Anbefales overfor Byrådet.
Endvidere anbefaler Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget overfor Byrådet, at Musikhusets organisering som selvejende institution evalueres efter 3 år.
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet;
1. at Musikhuset og Badeanstalten organiseres som en selvejende juridisk enhed
2. at Musikhuset og Badeanstaltens organisering som selvejende institution evalueres efter 3 år.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Økonomiudvalgets anbefaling blev godkendt.
For stemte 26, (A), (V), (O), (I), (F), Michael Gram (FB) og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne).
Imod stemte 2, (Ø).

4. Del-anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

4.     Del-anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

Sagsnr.: 330-2016-53147               Dok.nr.: 330-2016-424282                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er større end 2 mio. kr., skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskabet skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet del-anlægsregnskaber (regnskaber, som løber over en længere årrække) for:
222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (2015)
Bevilling                                                                          5.000.000 kr.
Ovf. fra 2014                                                                   3.447.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                   -3.792.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                      4.655.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   4.655.614 kr.
Merudgift                                                                                 614 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for udgifter afholdt i 2008–2014
Med i alt                                                                        29.697.763 kr.
Regnskab 2015                                                                 4.655.614 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for netto                     34.353.377 kr.
I 2015 er afholdt udgifter til Venstresvingsbaner på Ndr. Ringgade ved Nordvej, Ny trafiksikkerhedsplan, Mindre trafiksikkerhedstiltag, Pulje til fartdisplays, Valbygårdsvej Slagelse – etablering af cykelbane og støtteheller, Signalstrategi/Signaloptimering, Projektansættelse.
222845 Anlæg af cykelstier (2015)
Bevilling                                                                          2.500.000 kr.
Ovf. fra 2014                                                                   3.127.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                      -521.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                      5.106.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   5.106.758 kr.
Merudgift                                                                                 758 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for udgifter afholdt i 2012-2014
Med i alt                                                                        28.372.790 kr.
Regnskab 2015                                                                 5.106.758 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                             33.479.548 kr.
Der er afholdt udgifter til afsluttende arbejder på følgende cykelstier; ”Rude–Bøgelunde”, ”Næstved Landevej fra rundingen–Ll. Egede Friskole”, ”Cykelsti Skælskør Landevej–Hashøjvej til Gerlevvej”, ”Bildsøvej Næsby Strand til Kelstrup” og ”Næstved Landevej, Rude mellem Holsteinborg og Østervej”.
På cykelstierne har følgende entreprenører udført anlægsarbejderne:
Slagelse Kommunes Entreprenørservice Rude–Bøgelunde
MJ Eriksson A/S                                Næstved Landevej fra rundingen–Ll. Egede Friskole
Møller og Co.                                    Cykelsti Skælskør Landevej–Hashøjvej til Gerlevvej
Skælskør Anlægsgartnere                   Bildsøvej Næsby Strand til Kelstrup
Slagelse Kommunes Entreprenørservice Næstved Landevej, Rude mellem Holsteinborg og Østervej
Derudover er der afholdt udgifter til planlægning og projektering af ”Cykelsti Skælskør Landevej–Gerlevvej til Lundforlund”. Anlægsarbejdet på denne cykelsti er planlagt til udførelse 2. halvår 2016.
667190 Shared Space – trafikdæmpning ved sygehus (2014–2015)
Bevilling                                                                          8.200.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                   -2.691.000 kr.
Reguleret bevilling                                                             5.509.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   5.508.988 kr.
Mindreudgift                                                                               12 kr.
I 2014 og 2015 er afholdt udgifter til rådgivning og ombygning af Fælledvej/Grønningen. Arbejdet er udført af Skælskør anlægsgartnere under tilsyn af Rådgivende Ingeniørfirma Andersen & Grønlund.
Slutarbejderne vedrørende anlægsarbejdet – slidlag og vejafmærkning - udføres i perioden august–september 2016. I samme periode vil der blive etableret støttehelle på Grønningen på det sted, hvor personale fra Psykiatrien og Sikringen krydser kørebanen. Dermed vil anlægsarbejdet være afsluttet.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at del-anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Da der er tale om del-anlægsregnskaber, er afvigelserne beskedne, idet uforbrugte beløb overføres til det følgende år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at del-anlægsregnskaberne anbefales godkendt over for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 - anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Godkendt.

5. Anlægsregnskab for projektet Investering i brintbiler (B)

5.     Anlægsregnskab for projektet Investering i brintbiler (B)

Sagsnr.: 330-2015-16706               Dok.nr.: 330-2016-501848                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Det udarbejdede Anlægsregnskab for Investering i brintbiler, stednr. 666507 søges godkendt af Byrådet.
Baggrund
Center for Økonomi har udarbejdet anlægsregnskab for Investering i brintbiler, stednr. 666507.
Byrådet godkendte i marts 2015 projektforslag fra Slagelse Erhvervscenter A/S om etablering af et brinttankanlæg i Korsør og indkøb af 3 brintbiler.
Projektet havde bl.a. til formål at eksponere Slagelse Kommune som en progressiv og erhvervsvenlig samarbejdspartner, og har sammenhæng til en generel satsning i kommunen på klyngeindustri omkring energi, bæredygtighed og miljø. Projektet kunne endvidere skabe sammenhæng til GREAT (Green Region for Electrification and Alternative fuels for Transport) og understøtte det overordnede formål med dette projekt: etablering af en alternativ forsyningsinfrastruktur, hvor Region Sjælland kan blive test-site i et større tværnationalt pilotprojekt for alternative forsyningsanlæg til transportsektoren.
Brinttankanlægget og de tre brintbiler blev indviet i september 2015 i forbindelse med en 3dages konference på Comwell om Sustainable Innovative Renewables.
Anlægsregnskabet består af:
Bevilling               2.540.000 kr.
Udgifter                2.289.764 kr.
Mindreudgifter         250.236 kr.
Anlægsregnskabet er specificeret i bilag 1.
Mindreudgiften tillægges kassen.  
Retligt grundlag
Styrelsesloven samt Regler for økonomistyring og ledelsestilsyn i Slagelse kommune.
Handlemuligheder
Anlægsregnskabet godkendes og mindreforbruget lægges i kassen.
Vurdering
Centerchefen for Økonomi anbefaler, at anlægsregnskabet og den foreslåede finansiering godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindreforbruget på 250.000 kr. tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
01.02
-250
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
250
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Økonomi indstiller,
1.    at anlægsregnskabet for Investering i brintbiler stednr. 666507 godkendes
2.    at restbeløbet lægges i kassen
3.    at sagen sendes videre til behandling i Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 til 2 anbefales til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
At 1 til 2 godkendt.

6. Anlægsregnskab over 2 mio. kr. Projekt Elena (REEEZ) og anlægsbevilling for Energibesparende foranstaltninger (B)

6.     Anlægsregnskab over 2 mio. kr. Projekt Elena (REEEZ) og anlægsbevilling for Energibesparende foranstaltninger (B)

Sagsnr.: 330-2016-34850               Dok.nr.: 330-2016-353571                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsregnskaber, hvor bruttoudgifter er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilte anlægsregnskaber. Anlægsregnskabet her er det endelige regnskab for projekt ELENA, hvor der i 2014 er aflagt delanlægsregnskab.
Yderligere søges her anlægsbevilling til anlægsprojektet Energibesparende Foranstaltninger på 3,959 mio. kr.
Baggrund
Anlægsregnskab Projekt Elena
Center for Kommunale Ejendomme har udarbejdet endeligt anlægsregnskab for anlægsprojektet Projekt Elena, sted 010530 samt delanlægsregnskab for 2012, 2013 og 2015, idet der kun har været aflagt delanlægsregnskab for 2014.
Delregnskaberne for 2012, 2013 og 2015 udgør følgende:
(1.000 kr.)                       2012           2013         2015
Bevilling                           7.000         7.000        15.402
Overført fra forrige år              0         1.415               86
Forbrug                          -5.585        -8.684       -14.907
Mindre-/merforbrug          1.415          -269             581 
Mindre-/merforbrug vedrørende 2012 og 2013 er overført til efterfølgende regnskabsår. Mindreforbruget på 0,581 mio. kr. vedrørende 2015 er afsat til udskiftning af vinduer på Rådhuspladsen i Slagelse. Dette projekt blev efter aftale udskudt til 2016, og er nu i gang. De 0,581 mio. kr. anbefales derfor overført til sted 010520 Energibesparende foranstaltninger for gennemførelse af vinduesudskiftningen.
For 2015 blev 6 mio. kr. i driftsmidler samt midlerne for sted 010520 Energibesparende foranstaltninger overført til sted 010530 Projekt Elena, hvorfor anlægsregnskab for 2015 for dette stednr. også er indeholdt i ovenstående.  
For hele Projekt Elena har der været bevillinger på 43,9 mio. kr., som til dels har bestået af et oprindeligt rådighedsbeløb på 7 mio. kr./årligt i 4 år. Herudover er der blevet tillagt rådighedsbeløb fra andre anlægsprojekter samt fra driften, ligesom der også er flyttet rådighedsbeløb til andre anlægsprojekter i forbindelse med større renoveringer.
Projekt Elena har haft den effekt, at mange af kommunens bygninger er blevet mere energibesparende, og det har derfor været muligt fremadrettet at spare på driftsudgifterne på de enkelte bygninger.
Økonomien for hele anlægsprojektet fremgår af bilag 1-3.
Anlægsbevilling Energibesparende Foranstaltninger
Fremadrettet er anlægsprojektet Energibesparende Foranstaltninger fortsat aktivt, og der ansøges derfor om anlægsbevilling på 3,959 mio. kr., som er finansieret af afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. samt overførsel fra anlægsprojekt 010530 Projekt Elena på 0,581 mio. kr. Økonomien for anlægsbevillingen fremgår af bilag 4.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab samt at Byrådet skal godkende anlægsbevilling.
Handlemuligheder
Udvalget kan anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at de resterende 0,581 mio. kr. overføres til anlægsprojekt 010520 Energibesparende foranstaltninger.
Udvalget kan anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at de resterende 0,581 mio. kr. skal tilfalde kassen, hvilket vil betyde, at den igangværende udskiftning af vinduer på Rådhuspladsen, Slagelse skal finde alternativ finansiering.
Vurdering
Det anbefales, at anlægsregnskabet godkendes og sted 010530 efterfølgende lukkes.
Det anbefales ligeledes, at de resterende 0,581 mio. kr. overføres til sted 010520 Energibesparende Foranstaltninger.
Det anbefales, at der gives en anlægsbevilling til sted 010520 Energibesparende Foranstaltninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles, at der gives anlægsbevilling på 3,959 mio. kr., som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. samt af overførsel fra sted 010530 på 0,581 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 010520
06.03
3.959
 
 
 
Anlæg, 010530
06.03
-581
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-3.378
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at det endelige anlægsregnskab for sted 010530 Projekt Elena anbefales godkendt overfor Byrådet,
2.    at det anbefales overfor Byrådet, at der gives anlægsbevilling på sted 010520 Energibesparende foranstaltninger på 3,959 mio. kr.,
3.    at anlægsbevillingen finansieres af afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. på sted 010520 Energibesparende foranstaltninger,
4.    at anlægsbevillingen finansieres at de resterende 0,581 mio. kr. på stednr. 010530 Projekt Elena,
5.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 til 4 anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
At 1 til 4 godkendt.

7. Genopførsel af pavilloner ved Forsorgshjemmet Toften (B)

7.     Genopførsel af pavilloner ved Forsorgshjemmet Toften (B)

Sagsnr.: 330-2016-58222               Dok.nr.: 330-2016-461333                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forbindelse med genopførsel af 2 nedbrændte pavillonboliger ved Forsorgshjemmet Toften er det nødvendigt at tage stilling til anlægs merudgifter, som følge af, at de nye pavillonboliger etableres som permanente boliger. Det foreslås samtidigt, at en tredje pavillonbolig i træ, der er meget nedslidt, både af sikkerhedsmæssige, som af driftsmæssige årsager nedrives og genopføres som en permanent bolig.
Genopførsel af de 3 pavillonboliger til i alt 2,320 mio. kr. foreslås finansieret af forsikringserstatninger, ved afsat rådighedsbeløb til formålet samt driftsmidler og konstaterede mindreforbrug ved andre anlægssager.
Baggrund
Forsorgshjemmet Toften råder over 3 pavillonboliger, som tilbud til udsatte borger, der ikke kan fungere i boliger der har karakter af værelser eller lejligheder i et tæt fællesskab med andre beboere. For de aktuelle 3 borgere, har der forud for deres indflytning i de 3 boliger, været store udfordringer med at finde en bolig borgerne har kunnet fungere i, og dermed fastholde samme bolig i en længere periode. Med de 3 pavillonboliger har det været muligt, med støtte fra Toften, at fastholde borgerne i denne boform i 2 år eller mere.
Kombinationen af denne boform, samme med Toftens gode resultater i forhold til at fastholde beboerne i en selvstændig bolig i længere periode, vurderes at være et tilbud og en boform, som der mere varigt er behov for.
I november 2014 og april 2015 udbrændte de 2 pavillonboliger, der var opført i henholdsvis træ og jern. Slagelse Kommune har efterfølgende først i sidste kvartal af 2015 modtaget endelig oplysning om og udbetalt forsikringserstatningerne.
I overvejelserne om genetablering af de 2 boliger er indgået, dels sikkerhedsmæssige spørgsmål, dels det forhold at de 2 pavilloner alene af bygningsmyndigheden var godkendt, som opført til midlertidigt brug. Desuden er en tredje pavillonbolig opført i træ meget nedslidt. Denne pavillonbolig er etableret i 1997 og foreslås nedrevet og genopført af både sikkerhedsmæssige årsager, men også af driftsmæssige årsager fordi pavillonboligen er helt nedslidt efter næsten 20 års brug.
For at kunne fastholde den ene borger i en varig bolig, besluttede Center for Handicap og Psykiatri primo 2016 at igangsætte genetableringen af den ene bolig, da den midlertidige genhusning tydeligvis betød, at borgeren var tæt på at ”falde ud” af sin stabile tilknytning til Toften og den særlige boform.
På baggrund af ovenstående fremlægges anlægsforslag til en samlet finansiering af henholdsvis den ene nu genetablerede bolig og henholdsvis den sidste nedbrændte samt den helt nedslidte pavillonbolig.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse kommune
Handlemuligheder
Anlæg 1: Der gives anlægsbevilling på 2.320.000 kr. til den allerede opførte pavillon, samt til etablering af 2 pavilloner til erstatning for hhv. nedbrændt pavillon samt meget nedslidt pavillon. Finansieret af:
Udbetalt forsikringssum                                                           638.000 kr.
Afsat rådighedsbeløb                                                               322.000 kr.
Driftsmidler Fors. Toften (overført overskud fra 2015)                   78.000 kr.
Anlæg, overskud salg af Vimarhus, Vemmelev                             403.000 kr.
Anlæg, overskud serviceareal Kastanjevej                                  282.000 kr.
Anlæg, overskud serviceareal Fasanstien                                    297.000 kr.
Ejendomsservice, driftsbesparelse ifm. opførsel af 3 nye pavilloner 300.000 kr.
I alt                                                                                                    2.320.000 kr.
eller
Anlæg 2: Der gives anlægsbevilling på 1.020.000 kr. til den allerede opførte pavillon, finansieret af:
Udbetalt forsikringssum                                                           638.000 kr.
Afsat rådighedsbeløb                                                               322.000 kr.
Driftsmidler Fors. Toften (overført overskud fra 2015)                   60.000 kr.
I alt                                                                                1.020.000 kr.
Vurdering
Center for Handicap og Psykiatri anbefaler ”Anlæg 1”.
De to nedbrændte pavilloner kan ikke etableres for den udbetalte forsikringssum. De to pavilloner var af bygningsmyndigheden godkendt som opført til midlertidigt brug. De nye pavillonboliger opføres som godkendte permanente boliger. Den tredje pavillonbolig, som er opført i træ, er meget nedslidt. Denne pavillonbolig er etableret i 1997 og foreslås nedrevet og genopført af både sikkerhedsmæssige årsager, men også af driftsmæssige årsager fordi pavillonboligen er helt nedslidt efter næsten 20 års brug.
Herudover henstår, at en borger fortsat er placeret i midlertidig genhusning, som ikke er holdbart i længden, hvis borgeren skal kunne fastholdes i sin stabile tilknytning til Toften og den særlige boform.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
4.1
2.320
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
4.1
-322
 
 
 
Drift
4.1
-716
 
 
 
Drift
6.3
-300
 
 
 
Anlæg
4.1
-982
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 2,320 mio. kr. på sted 542500 (Anlæg 1)
2.    at anlægsbevillingen finansieres med -0,638 mio. kr. fra sted 542011, afsat rådighedsbeløb på -0,322 mio. kr. fra sted 542500, -0,078 mio.kr. fra sted 533051, -0,403 fra sted 018550, -0,282 mio. kr. fra sted 018540, -0,297 mio. kr. fra sted 018590, og -0,300 mio. kr. fra sted 542015 - eller
3.    at der meddeles anlægsbevilling på 1,020 mio. kr. på sted 542500 (Anlæg 2)
4.    at anlægsbevillingen finansieres med -0,638 mio. kr. fra sted 542011, afsat rådighedsbeløb på -0,322 mio. kr. fra sted 542500 og med -0,060 mio.kr. fra sted 533051.
5.    at fagudvalget anbefaler anlæg 1 eller anlæg 2 og videresender sagen til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 5. september 2016:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler Anlæg 1 og udbudsmaterialet vedlægges som bilag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
Anlæg 1 anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Økonomiudvalgets anbefaling godkendt.

8. Ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevilling til lysanlæg i Korsørhallen samt skulpturerne Vandbæreren og Skt. Michael og Dragen (B)

8.     Ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevilling til lysanlæg i Korsørhallen samt skulpturerne Vandbæreren og Skt. Michael og Dragen (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-340899                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling på 600.000 kr. til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen samt en yderligere anlægsbevilling på 250.000 kr. til renovering af skulpturerne Vandbæreren og Skt. Michael og Dragen. Rådighedsbeløbene finansieres af driftsmidler på kultur- og fritidsområdet i form af overførte midler fra 2015.
Baggrund
Økonomiudvalget og Byrådet har godkendt overførsel af mindreforbrug på kultur- og fritidsområdet fra 2015 til 2016.
Heraf ønsker Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget at afsætte 600.000 kr. til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen. Lysanlægget indgår i de elementer, der forudsættes, for at hallen opfylder kravene som volleyarena til spil i den bedste volleyrække, som VK Vestsjælland netop er rykket op i. Anlægsbevillingen er specificeret i bilaget.
Projektet har sammenhæng med renovering af loftet i Korsørhallen, som er projekteret af Center for Kommunale Ejendomme og finansieres af driftsmidler. Det eksisterende lysanlæg er monteret i loftet og skal demonteres i forbindelse med renoveringen. Lysanlæggets lysstyrke er for lav i forhold til kravene til volleyarenaer i den bedste volleyrække, herunder især i forbindelse med tv-transmissioner.
Endvidere ønsker Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget at afsætte 250.000 kr. til renovering af skulpturerne Vandbæreren på Caspar Brands Plads i Korsør samt Skt. Michael og Dragen på Nytorv i Slagelse. Anlægsbevillingen er specificeret i bilaget.
Der er i efteråret 2015 givet anlægsbevilling på 600.000 kr. til renovering af Skt. Michael og Dragen på baggrund af det oprindelige estimat af udgiften. Flere elementer i renoveringsopgaven kan først endeligt afklares i forbindelse med det konkrete arbejde, og især fundamentet og forankring af figuren af Skt. Michael og Dragen og sikkerhedsforhold i forbindelse hermed giver anledning til yderligere udgifter. Derudover giver afrensningen af skulpturen udfordringer i forhold til støjgener for de omkringliggende caféer m.m. Dette medfører, at skulpturen flyttes mere end oprindeligt planlagt.
Der er ligeledes i efteråret 2015 givet anlægsbevilling på 300.000 kr. til renovering af Vandbæreren. I forhold til Vandbæreren i Korsør er rørføringen mere kompliceret end forudset, og der skal udformes nye søhestefigurer til piedestalen, da figurerne i tidens løb er forsvundet.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende anlægsbevillingerne samt godkende overførsel af driftsmidler til anlægsmidler.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. anbefale overfor Byrådet, at der gives rådighedsbeløb og anlægsbevillinger til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen samt renovering af skulpturerne Vandbæreren og Skt. Michael og Dragen. Rådighedsbeløb finansieres af driftsmidler på kultur- og fritidsområdet i form af overførte midler fra 2015.
b. afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen. Et afslag vil betyde, at hallen ikke lever op til kravene til lysstyrke (lux) ved afvikling af ligakampe samt tv-transmission af kampene.
c. Afvise, at der gives anlægsbevilling til renovering af skulpturerne Vandbæreren og Skt. Michael og Dragen. Et afslag vil betyde, at der skal findes anden finansiering til at afslutte renoveringsprojekterne.
d. anbefale en anden finansiering af anlægsbevillingerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen. I forbindelse med renovering af loftet i hallen er det oplagt at benytte lejligheden til at opsætte et nyt lysanlæg, der opfylder kravene til volleyarena i den bedste volleyrække fremfor at reetablere det oprindelige, ældre anlæg.
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til renovering af skulpturerne Vandbæreren og Skt. Michael og Dragen. Skulpturerne er vigtige elementer i kommunens kulturarv, og det er afgørende, at renoveringsarbejdet kan afsluttes komplet.
Der er tale om vedligeholdelse af skulpturerne, som det ikke er muligt at søge eksterne midler til via puljer og fonde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt Byrådet godkender, at rådighedsbeløbene finansieres af overførte midler, vil det betyde, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsramme for 2016 vil blive reduceret med 850.000 kr., og anlægsrammen for 2016 vil blive forøget med et tilsvarende beløb.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, lysanlæg
5.01
600
 
 
 
Anlæg, skulpturer
5.01
250
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Overførsel fra kultur- og fritid fra 2015
5.01
-850
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling på 600.000 kr. til etablering af lysanlæg i Korsørhallen
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling på 250.000 kr. til renovering af skulpturerne Vandbæreren i Korsør og Skt. Michael og Dragen i Slagelse Kommune
3.    at rådighedsbeløbene finansieres med 850.000 kr. af det overførte mindreforbrug fra 2015 på kultur- og fritidsområdet.
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 8. august 2016:
Fraværende:  ingen
1) KFT anbefaler overfor Byrådet at der gives rådighedsbeløb og en anlægsbevilling på 600.000 kr. til etablering af lysanlæg i Korsørhallen.
2) KFT anbefaler overfor Byrådet at der gives et rådighedsbeløb og en anlægsbe-villing på 250.000 kr. til renovering af skulpturerne Vandbæreren i Korsør og Skt. Michael og Dragen i Slagelse Kommune.
3) Godkendt.
4) Godkendt
Beslutning i Økonomiudvalget den 12. september 2016:
Fraværende: 
At 1 til 2 anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
At 1 til 2 godkendt.

9. Anmodning om optagelse af sag: Samlokalisering af administrationen i Korsør, Halsskov Færgehavn (B)

9.     Anmodning om optagelse af sag: Samlokalisering af administrationen i Korsør, Halsskov Færgehavn (B)

Sagsnr.: 330-2016-64780               Dok.nr.: 330-2016-523356                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Liberal Alliances medlemmer af Byrådet, har den 8. september 2016 via deres initiativret ønsket, at Byrådet beslutter, at samlokaliseringen af administrationen skal ske i Korsør, Halsskov Færgehavn eller syd for Korsør Station.
Baggrund
Følgende er modtaget fra Liberal Alliances medlemmer af Byrådet:
I forbindelse med vores initiativret ønsker vi følgende punkt behandlet på det først kommende byrådsmøde.
Principbeslutning.
Når Slagelse kommunes administration samlokaliseres, bliver det i Korsør (Halsskov Færgehavn eller syd for Korsør Station).
Med baggrund i beslutningen i SK Forsyning A/S om at samlokalisere deres administration på Nordvej i Slagelse, foreslår Liberal Alliance, at Byrådet beslutter, at administration fremkommer med en finansieringsmodel for samlokalisering af administrationen i Korsør.
Forslaget skal ses i lyset af at vi ønsker en kommune i balance mht. til placeringen af kommunale arbejdspladser.
Herudover finder vi grunden attraktiv, da vi selv ejer den, den ligger tæt ved motorvej og station og hermed bedrer vores muligheder for at rekruttere medarbejdere.
Hertil kommer, at der i lighed med SK Forsyning A/S er mulighed for en betydelig besparelse på den daglige drift, hvilket i andre kommuner har givet et tocifret mill.beløb.
LA finder det således uansvarligt, at Byrådet - primært pga. uenighed om placeringen - ikke har mod til at sikre disse besparelser for borgerne.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Liberal Alliances medlemmer af Byrådet indstiller
1.    at Byrådet beslutter at bede administrationen om at udarbejde en finansieringsmodel for samlokalisering af administrationen i Korsør, Halsskov Færgehavn eller syd for Korsør Station.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Troels Christensen (I) trak beslutningsforslaget tilbage.
Michael Gram (FB) fremsatte forslag om:
1. at byrådet beslutter, at administrationen skal indhente 5 tilbud på opførelse af nyt rådhus i Korsør,
2. at byrådet primo 2017 vælger, hvilket tilbud der skal realiseres.
For stemte Michael Gram (FB).
Imod stemte 14, (V), (O), (Ø) og (F).
13 undlod at stemme (A), (I) og Tonny Bogstrøm (udenfor partierne).
Forslaget bortfaldt.
Helle Blak (F) fremsatte forslag om:
at sagen videresendes til en temadrøftelse i Byrådet med henblik på at træffe beslutning på et oplyst grundlag.
For stemte 16, (V), (O), (I), (Ø), (F) og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne).
12 undlod at stemme, (A) og Michael Gram (FB).
Forslaget blev godkendt.

10. Anmodning om optagelse af sag: Samlokalisering af SK Forsyning A/S i Korsør Erhvervspark (B)

10.   Anmodning om optagelse af sag: Samlokalisering af SK Forsyning A/S i Korsør Erhvervspark (B)

Sagsnr.: 330-2016-65024               Dok.nr.: 330-2016-525339                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Michael Gram (FB), har den 11. september 2016 via sin initiativret ønsket, at Byrådet beslutter, at samle SK Forsyning A/S (og selskaberne under dette) i Korsør Energipark.
Baggrund
Følgende er modtaget fra Michael Gram (FB):
Byrådsmedlem Michael Gram (FB) ønsker, at Byrådet tager stilling til, at samlokalisere Slagelse kommunes forsyningsselskab, SK Forsyning A/S, i Korsør Erhvervspark, hvor det efter Byrådets beslutning den 27. juni 2016, er besluttet at placere en energipark.
Et flertal i SK Forsyning A/S bestyrelse har besluttet at samlokalisere SH Forsyning A/S på Nordvej i Slagelse. Denne beslutning harmonerer ikke med den beslutning, som Byrådet tog den 27. juni 2016 om at placere en energipark i Korsør Erhvervspark. En beslutning, hvor SK Forsyning A/S projektbeskrivelse indgik i sagen. I projektbeskrivelsen, side 10, skriver SK Forsyning A/S: ”Med SK Forsyning som nærmeste nabo ligger der muligheder i at bruge hinandens kompetencer og installationer til alles fordel”. Derved sender SK Forsyning A/S en forventning til Byrådet om, at SK Forsyning A/S har til hensigt at flytte til den nye energipark.
Byrådet bør beslutte, at Slagelse kommunes forsyningsselskab placeres i den nye energipark. Det vil gi en synergi og sammenhængskraft i forhold, til de andre aktører, som SK Forsyning A/S indtænker i deres projektbeskrivelse, fremlagt til byrådsmødet den 27. juni 2016.
Såfremt Byrådet beslutter, at følge flertallet i SK Forsyning A/S bestyrelse om samlokalisering på Nordvej i Slagelse, og se bort for en samlokalisering i energiparken, bør Byrådet revurdere oprettelsen af ny energipark. Byrådet bør også revurdere beslutning om en 6 mio. kr. dyr vej i Korsør Erhvervspark, da det vil være mere end svært at få investorer til at gå ind i projekt Energipark, når Byrådet/kommunen ikke vil sende et signal om, at vi vil Energipark.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Det følger af vedtægterne for SK Forsyning A/S, at kapitalejeren (det vil sige Slagelse Kommune) kan anmode bestyrelsen om at iværksætte afholdelsen af en ekstraordinær generalforsamling, herunder at generalforsamlingen er virksomhedens øverste myndighed.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Michael Gram (FB) indstiller
1.    at Byrådet beslutter at bede bestyrelsen for SK Forsyning A/S (og selskaberne under dette) om at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med henblik på at samlokalisere Slagelse Kommunes forsyningsselskab SK Forsyning A/S (og selskaberne under dette) i den nye energipark i Korsør Erhvervspark.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
For stemte Michael Gram (FB).
Imod stemte 16, Bodil Knudsen (A), (V), (O), (Ø), (F), (I).
11 undlod at stemme, (A, bort set fra Bodil Knudsen) og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne).
Forslaget bortfaldt.
Borgmesteren fremsatte forslag om, at der afholdes temamøde for Byrådet om lokalisering af SK-forsyning, således at der kan træffes beslutning på et oplyst grundlag.
Forslaget blev enstemmigt godkendt.

11. Anmodning om optagelse af sag: Samarbejde mellem skolerne og Oliemøllen i Skælskør (B)

11.   Anmodning om optagelse af sag: Samarbejde mellem skolerne og Oliemøllen i Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2016-65099               Dok.nr.: 330-2016-525949                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen (Ø) har den 12. september 2016 via deres initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til samarbejdet mellem folkeskolerne i Skælskør og fritids- og ungdomsklubben Oliemøllen i Skælskør.
Baggrund
Når man søger på Oliemøllens hjemmeside efter ”Eggeslevmagle Skole” og efter ”Skælskør Skole”, så kommer der umiddelbart kun to henvisninger. Den ene henvisning handler om transport:
”Transport af barnet fra skole til klub og fra klub til hjem er et forældreansvar. Fra Eggeslevmagle skole er der en fodgængerovergang over Næstvedvej og stillevej/villavej/cykelsti hele vejen. Fra Skælskør Skole skal børnene cykle/gå ad Havnevej, hvor der er fortov hele vejen. Fra kommunens andre skoler er der busforbindelser, og busstationen ligger 200m fra klubben ad stisystem. Vi hører ikke fra børnene, at dette er et problem.”
Den anden henvisning er en guide til indmeldelse i fritids- og ungdomsklubben Oliemøllen.
Hvis man søger på Eggeslevmagle Skoles hjemmeside er der henvisning til en praktikbeskrivelse for pædagoguddannelsen fra 2014:
”Dog planlægger vi nogle aktiviteter som er ”skal”-aktiviteter. Dette er hovedsageligt ture ud af huset, herunder vores brobygningsarbejde med Fritidsklubben Oliemøllen for 3. klasserne.”
Der er også et referat fra et bestyrelsesmøde fra 25. april 2016:
”Skoledagen afkortes for alle elever i specialklasserne med 150 undervisningstimer årligt i kommende skoleår, så de hver dag går i skole fra kl. 8.30-14.45, såfremt Klub Oliemøllen kan åbne kl. 14.45 uden betaling for en elev (vi har pt. indmeldt en mellemtrinselev fra specialklasserne i Oliemøllen), hvilket vil gøre dette initiativ udgiftsneutralt.”
Hvis man søger på Skælskør Skoles hjemmeside, kan man også finde en praktikstedsbeskrivelse for pædagogstuderende, hvori det hedder:
”For 3. klasserne laver vi brobygning til den lokale fritidsklub Oliemøllen”.
Oplysningerne om samarbejdet mellem skolerne og Oliemøllen er sparsomme. Det kan være tilfældigt, at oplysningerne er sparsomme, men lederen af Oliemøllen, Steen Egedal Nielsen, beklagede sig på Folkemødet i Skælskør den 10. september 2016 over manglende samarbejde mellem skolerne og Oliemøllen.
Der tales ofte om ” koordination og sammenhæng i den faglige opgaveløsning hen imod en mere helhedsorienteret indsat for alle børn i Slagelse Kommune”. Sådan stod der i hvert fald i en virksomhedsaftale mellem lederen af Oliemøllen og Center for Dagtilbud fra 2012-2013, som er den seneste aftale, der findes på Oliemøllens hjemmeside.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen (Ø) indstiller
1.    at administrationen udarbejder en redegørelse for omfang og indhold af samarbejdet mellem skolerne i Skælskør og fritids- og ungdomsklubben Oliemøllen samt en evaluering af dette samarbejde.
2.    at redegørelsen forelægges for Uddannelsesudvalget og for Byrådet på et byrådsmøde.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
Byrådet godkendte, at notat om samarbejdet mellem skolerne og fritidsklubben, der den 19.9. 2016 er fremsendt til byrådet, vedhæftes referatet. Sagen giver ikke anledning til yderligere.

12. Anmodning om optagelse af sag: For meget opkrævet, transport, Autisme Center Vestsjælland (B)

12.   Anmodning om optagelse af sag: For meget opkrævet, transport, Autisme Center Vestsjælland (B)

Sagsnr.: 330-2016-65099               Dok.nr.: 330-2016-525986                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen (Ø) har den 12. september 2016 via deres initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til kommunens opkrævning af transportudgifter for borgere, som hører under Autisme Center Vestsjælland og andre bosteder.
Baggrund
Af en artikel i Sjællandske den 10. september 2016 fremgår det, at Slagelse Kommune fra den 1. oktober (2016?) vil ændre reglerne, når eksempelvis Autisme Center Vestsjælland opkræver betaling af beboere for buskørsel.
”Vi har reguleret, men hvordan og hvorledes det kommer til at foregå, ved vi slet ikke endnu. På autismecentret har man ikke som sådan brudt loven, som det er sket andre steder. Problemet her - og årsagen til den høje pris - har været, at man, hver gang bussen kørte, gik ud fra, at kun én borger kørte med. Men der har jo tit været flere med i bussen. Hvor meget borgerne skal have tilbage, ved vi ikke endnu. Det er juridisk (…)”, udtalte handicap- og psykiatrichef Thomas Knudsen til avisen.
Det er også politisk efter, at der ad to omgange fra en borger er klaget over, at der igennem fem år er opkrævet for store beløb for transport af beboerne, hvorefter kommunen først meddelte, at det ville blive reguleret efter nytår. Nu er dette så efter fornyet klage blevet ændret til 1. oktober.
Handicap- og psykiatriudvalget holdt møde den 5. september 2016. Af referatet fremgår det, at der under ”Meddelelser” (punkt 7 på dagsordenen) var otte underpunkter, heraf et punkt med overskriften ”Kørsel”, og at orienteringer blev taget til efterretning af udvalgets medlemmer, men punktet er behandlet uden bilag.
Det er i offentlighedens og byrådets interesse at få kendskab til kommunens håndtering af sagen om opkrævning af betaling for transport af beboere fra autismecentret og bosteder. Det gælder både betaling for egen transport og eventuel betaling for ledsagelse eksempelvis i forbindelse med ferie.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen (Ø) indstiller
1.    at administrationen gør rede for sagen om opkrævning af for megen betaling for transport for beboere under Autisme Center Vestsjælland og på bosteder med inddragelse af spørgsmålet om lovlighed/lovbrud, tilbagebetaling, forældelsesfrister og betaling for ledsagelse.
2.    at redegørelsen forelægges for Handicap- og Psykiatriudvalget og for Byrådet på et byrådsmøde.
Beslutning i Byrådet den 19. september 2016:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O), Jens Jørgensen (V), Morten Hass Augustsen (V), Villum Christensen (I)
At 1 godkendt.
At 2 godkendt, således at redegørelse forelægges Handicap- og Psykiatriudvalget og efterfølgende rundsendes til Byrådet.